1402.03.25 - همايش بين المللي علوم انساني اسلامي درانديشه علامه مصباح - افتتاحيه . دکترمصباح - صبح.mp3
9.35M
🎙 بشنوید | صوت سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی مصباح در همایش بین اللملی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🗓 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
🌐 @mesbahyazdi_ir
🔸️ آیت الله اراکی: میتوان علامه مصباح یزدی (قدسسره) را به عنوان بنیان گذار یا پدر علوم انسانی اسلامی شناخت.
🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۵، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
🔸️نه تنها ایشان حیات دارند، بلکه از حال ما ،مشکلات ما و اعمال خوب و بد ما آگاه میشوند؛...اما متاسفانه در بسیاری از اوقات [از توجه حضرت] غافلیم.
۱۳۸۳/۰۷/۱۰
#مهدویت
💠 @mesbahyazdi_ir
ضرورت آموزش مبانی هستی شناختی اسلامی
🔸️علمی دینی است که دست کم در مبانی هستی شناختی با مبانی هستی شناختی دین تعارض نداشته باشد.این تحول افزون بر مقام پژوهش، باید در مقام آموزش نیز تجلی کند و کتاب های درسی و دانشگاهی ظهور داشته باشد.
🔺️آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در موضوع #علوم_انسانی_اسلامی، کتاب رابطه علم و دین صفحه ۲۴۴-۲۴۳
#همایش_علوم_انسانی_اسلامی
💠 @mesbahyazdi_ir
✳️ مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار شد.
اخبار این همایش توسط پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR به مرور منتشر میشود.
💠 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✳️ مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار
✳️ گزارش کمیسیون های همایش
✅ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) گزارش مختصری از برنامه های دو روز کمیسیون های تخصصی این همایش را ارائه کردند.
🔷 ایشان با اشاره به اینکه در مدت این دو روز ۵۴ مقاله از سوی استادان و اندیشمندان کشورهای ایران، عراق، بحرین، سوریه، لبنان و تایلند ارایه گردید، ابراز داشت: ۱۱ مقاله در کمیسیون فلسفه، کمیسیون کلام ۶ مقاله، کمیسیون جامعه شناسی ۵ مقاله، کمیسیون تفسیر و علوم قرآن ۷ مقاله، کمیسیون اقتصاد ۶ مقاله، کمیسیون اخلاق و عرفان ۶ مقاله و کمیسیون علوم تربیتی و روان شناسی ۱۲ مقاله مطرح گردید.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح با ذکر عناوین ۵۴ مقاله به صورت مختصر برخی از یافته های پژوهشگران شرکت کننده در کمیسیون های تخصصی را بیان کردند.
🔶 گفتنی است؛ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) به مدت دو روز ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه با حضور شخصیت های داخلی و خارجی و برگزاری نشست های تخصصی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار گردید.
🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✳️ مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار
✳️ علامه مصباح دین را حداکثری و فراگیر میدانستند
✅ پروفسور لگنهاوزن، استاد مؤسسه در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با اشاره به اینکه اسلام در حالت خطر قرار داشت و در حد انجام مناسک نزول داده میشد، ابراز داشت: علامه مصباح(ره) دین را حداکثری و فراگیر میدانست و چه در فکر و چه در عمل در همه ابعاد، اسلام را دارای نظریه و برنامه معرفی میکردند.
🔷 وی علامه مصباح(ره) را یک فیلسوف واقعی و دارای نظام فکری معرفی و خاطرنشان کرد: توجه به نقاط مشترک ادیان و الهیات تطبیقی از امور مهمه و مورد توجه علامه بود.
🔷 دکتر لگنهاوزن با ذکر خاطرهای اظهار داشت: امام خمینی(ره) وقتی از برنامههای علامه مطلع شدند فرمودند که شخصا شما را حمایت میکنم.
🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✳️ مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار
✳️ علامه مصباح یزدی نظم فکری جدیدی در علوم انسانی ارایه کرد.
✅ دکتر منوچهر محمدی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره) با اشاره به تسلط علامه بر همه جهات علوم انسانی، ابراز داشت: علامه به عنوان یک متفکر اسلامی خود را وقف اسلامی سازی علوم انسانی کرده است.
🔷 وی در ادامه افزود: علامه مصباح نظم فکری جدیدی در علوم انسانی ارایه کرد که گفتن واژه مکتب مصباحیه حرف درستی است.
🔷 این فعال سیاسی با بیان اینکه برخی از لیبرال ها گمان میکردند که همانند مشروطه میتوانند انقلاب اسلامی را از مسیر خود منحرف کنند که شهید مطهری به تنهایی وارد میدان شدند، اظهار داشت: علامه مصباح یزدی با ایجاد تحول در حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین جای اسلامی سازی علوم انسانی و ارائه نظریات اسلامی و مقابله با اندیشه های سکولار جای شهید مطهری را پر کردند.
🔷 وی علامه مصباح را ذوب در ولایت معرفی و خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی به عنوان یک دیده بان با شجاعت در برابر لیبرال ها نظریه ولایت فقیه را مطرح و تببین می کردند.
🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✳️ مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار
✳️ تولید علوم انسانی اسلامی فقط توسط حوزویان مجتهد محقق می شود.
✅ آیت الله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره): بدون تحول در منابع و روش و منطق، دانش و علمی متحول نخواهد شد.
🔷وی با بیان اینکه علامه مصباح به درستی بر تحول مبانی تمرکز و تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: بعد از تحول در مبانی و روش، علم آماده تحول میشود و نظریات و مسائل و پاسخ های جدید جایگزین میشود که در نتیجه نظام معرفتی نوین حاصل می گردد.
🔷 استاد و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه تولید علوم انسانی اسلامی بدون حضور حوزویان مجتهد محقق نخواهد شد، تاکید کرد: برای تولید علوم انسانی اسلامی اتخاذ مبانی دینی در علوم لازم است که این کار فقط بر عهده مجتهدان است.
🔷موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از برخی از پژوهش ها و مقاله های علمی، خاطرنشان کرد: پیوند بین مبانی و اصول مشترک با مسائل باید در پژوهش ها مورد تاکید قرار بگیرد.
🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَه الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ (مائده، ۹۷)
ترجمه:خداوند ، کعبه ، آن خانه محترم و امن را وسیله برپایی و قوام ( دین و دنیای ) مردم قرار داد.
🕋 #معارف_قرآن | دنیای بی کعبه، دنیای خفتگان
🔸️اگر این کعبه نباشد افراد جامعه افرادی خفته و بیتحرک میشوند. این کعبه است که باعث پویایی و زنده بودن جامعه میشود.
🔸️...در روایات این منافع را ریز کرده اند [که مثلا:] مردم از بلاد مختلف می آیند، همدیگر را میشناسد از همدیگر چیزی یاد میگیرند، میفهمند چه کسانی در کجا زندگی میکنند، چه نیازهایی دارند، منافع اقتصادیشان را درک میکنند، میفهمند چه جنسی برای کجا خوب است، چه تجارتی برای کجا مفید است، دشمنان را میشناسند و می فهمند از چه کسانی می توانند کمک بگیرند و...
۱۳۸۹/۰۶/۱۶
#تدبر
#نکته_قرآنی
💠 @mesbahyazdi_ir
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است
💠 ضرورت ارتباط نظام عقیدتی منطقی با نظام ارزشی و علوم انسانی پایه
🔺️بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
#همایش_علوم_انسانی_اسلامی
🌐 @mesbahyazdi_ir
به کدام حرف، دل می دهی؟
روایتی را از حضرت جواد نقل می کنم:
«عَنْ مُحَمَّدِ بِنِ عَلِیِّ الْجَوَاد (سلام الله علیهما) قَالَ مَنْ أصْغی إلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَه فَإنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله، فَقَدْ عَبِدَ الله وَ إنْ کَانَ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَان»(مستدرک الوسایل، جلد۱۷ ، صفحه ۳۰۸)
می فرماید کسی که به سخن گوینده ای با طوع و رغبت گوش بدهد تا کاملاً آن را بشنود، در حقیقت او را پرستش کرده یعنی پرستشگر آن گوینده شده. بعد توضیح می دهند: اگر گوینده از طرف خدا سخن می گوید، شنونده عبادت خدا کرده که به حرف او گوش می دهد. اگر گوینده از طرف شیطان سخن بگوید، گوش دادن به حرف او پرستش شیطان است.
این روایت معروفی است.گوش دادن همان استماع است. اصغاء، بالاتر از استماع است. سمع همین است که به گوش آدم بخورد ولو این که قصد شنیدن هم نداشته باشد.
استماع این است که بنشیند گوش بدهد، ولو اینکه خیلی هم آن حرف را دوست نداشته باشد، نپسندد.
اما اصغاء این است که به حرف، دل بدهد. بگونه ای گوش بدهد که میپسندد و میخواهد بپذیرد. اگر اینگونه شد «فَقَدْ عَبَدَه؛ [یعنی بندگی آن گوینده را کرده است.]» اگر «إنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله فَقَدْ عَبِدَ الله» چون این سخن باعث میشود او را به طرف خدا میکشاند. یعنی ما را به راه مستقیم نزدیک میکند و آدم را به حرکت درمیآورد، همان گوش دادن خودش، «عبادة الله» می گردد. عکس آن هم، «عبادة الشیطان» می شود.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲
لینک متن کامل جلسه
لینک صوت کامل جلسه
🏴 @mesbahyazdi_ir