eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
988 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠شیطان آدم را با وعده قدرت فریب داد «یا آدَمُ هَلْ اَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْک لا يَبْلى.» (طه ۱۲۰) «ترجمه: پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم، آيا تو را به درخت جاودانى و ملكى كهنه نشدنى راهنمايى كنم ؟ (درختى كه تا ابد ميوه دهد و يا ميوه‌اش حيات ابدى بخشد و سلطنتى كه به هيچ حادثه‌اى ضعيف يا زايل نگردد).» 🔹️شیطان براى وسوسه آدم و فریب دادن او روى قدرت تکیه کرد و خواست از مطلوب بودن آن و گرایشى که آدم نسبت به آن دارد سوء استفاده کند و آدم را به بیراهه بکشاند. از این رو، به وى گفت: آیا مى‌خواهى ترا به سلطنت بى‌زوال و کهنه نشدنى هدایت کنم؟ «سلطنت» و به تعبیر موجود در خود آیه «ملک» در واقع سمبل قدرت است. بزرگترین قدرت انسان عبارت از تسلط بر دیگران؛ یعنى، قدرت اجتماعى است. و تسلّط بر دیگران یا قدرت اجتماعى همان است که، ما از آن به «سلطنت» تعبیر مى‌کنیم و در قرآن از آن به «ملک» تعبیر شده است. 🔸️آری شیطان به آدم گفت: اگر جاودانگى و قدرت بى‌زوال مى‌خواهى باید از این شجره (شجرة الخلد یا درخت جاودانگى) تناول کنى. سپس قرآن حکایت مى‌کند که آدم و حوّا تحت تأثیر وسوسه‌هاى شیطان قرار گرفتند و فریب وعده وعیدهاى او را خوردند. در واقع، از داستان فوق، مى‌توان فهمید که شیطان روانشناس ماهرى بود و مى‌دانست که در نهاد انسان میل به قدرت وجود دارد و نقشه‌اش این بود که از وجود این میل سوء استفاده کند و آدم و حوا را به بیراهه بکشاند و او این کار را کرد و موفّق هم شد و این نشانگر وجود این میل در فطرت انسان است و دلالت دارد بر این که آدم حتّى قبل از آنکه هبوط کند و به این عالم بیاید، از چنین میل فطرى برخوردار بوده و همین میل او منشأ سوء استفاده شیطان و فریب خوردن آدم از وى گردیده است. اخلاق در قرآن صفحه ۱۱۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | کسی که خدا او را به ولایت می‌پذیرد 🔺️قسمت پنجاه و ششم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دعا،‌ ندا و نجوا «وَاسْمَعْ دُعايى اِذا دَعَوْتُكَ وَاسْمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ وَ اَقْبِلْ عَلَىَّ اِذا ناجَيْتُكَ؛» « و بشنو دعايم را آن‌گاه كه تو را مى‌خوانم و بشنو ندايم را آن‌گاه كه تو را ندا مى‌كنم و رو به من بياور آن‌گاه كه با تو مناجات مى‌كنم.» 🔸️بين اين سه واژه تفاوت‌هايى وجود دارد: «دعا» داراى معنايى گسترده است، يعنى با هر زبانى و به هر كيفيّتى صدا بزنند. 🔹️ولى ندا صدايى بلند و فريادگونه است؛ چه از راه دور، چه نزديك، ولى نه به قصد رساندن صدا به گوش طرف مقابل، بلكه با انگيزه‌اى مانند آرام شدن و تخليه روانى. 🔸️و نجوا به معناى حرف زدن خصوصى با كسى است به گونه‌اى كه ديگرى نمى‌تواند آن را بشنود. پس نجوا سخنى بين دو نفر است كه شخص سوم از شنيدن آن بى‌بهره است. 🔹️به عنوان مثال خداوند مى‌فرمايد: «وقتى كه بنده جز رضايت من هدفى نداشته باشد او را دوست مى‌دارم و در شبهاى تاريك و خلوت‌هاى روز با او مناجات مى‌كنم»؛ يعنى بنده مى‌فهمد خدا با او حرف مى‌زند، ولى هيچ‌كس متوجّه چنين رابطه‌اى نمى‌گرد. 📚کتاب شکوه نجوا، ص۱۹ و ۲۰ ۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠قدرت حقیقی انسان در بندگی خداست «اِنَّ الْمُتَّقینَ فى جَنّات وَنَهَر فى مَقْعَدِ صِدْق عِنْدَ مَلیک مُقْتَدِر.» (قمر ۵۴ و ۵۵) «ترجمه: همانا پرهيزكاران در بهشت‌ها و باغ‌ها و رودهاى جارى و وسعت زندگى و روشنى دائم خواهند بود. در جايگاهى راستين (جايگاهى در برابر ايمان و عمل راستين، يا تبلور و تجسم يافته از عقايد و كردار راستين) نزد سلطانى با كمال اقتدار.» 🔹️قدرت حقیقى انسان در این است که در سایه قدرت خدا بر همه چیز تسلّط پیدا کند. قدرتى که با حرکت صحیح از زندگى و ستایش و عبادت خدا و فناء در قدرت او به دست آورده و در واقع، این قدرت خداست که از این مجرا ظاهر مى‌شود. میل به قدرت در وجود انسان قرار داده شده براى این که انسان را در این مسیر و به سوى این نقطه سیر بدهد و قدرت حقیقى انسان این است که بنده خدا بشود تا قدرت خدا در وجود او ظاهر گردد. بنابراین، اکتفا کردن به قدرتهاى محدود مادّى، دنیوى و اعتبارى و دلبستگى به آن به طورى که انسان را از وصول به این قدرت حقیقى برتر باز دارد کارى است نادرست، و قرآن نیز همین را محکوم کرده است نه قدرت طلبى به هر شکلش را. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | حال مناجات کننده وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً اِلَيْكَ راجياً لِما ثَوابى لَدَيْك؛ و ايستاده‌ام روبه‌روى تو در حالى كه مسكين تو و متضرع به سوى تو و اميدوار به ثوابى كه نزد تو است مى‌باشم. 🔸️ در پيشگاه الاهى كه قادر مطلق است و ما هيچ طلبى از او نداريم بلكه گناه هم انجام داده‌ايم، بايد با گريه و زارى خواسته‌هاى خودمان را مطرح نماييم و اميد به پاداش و ثواب الاهى داشته باشيم. بنابراين مناجات‌كننده با اين دعا به دو حيثيت وجودى خويش اشاره مى‌كند: ۱- در موقعيتى هستم كه از دشمنان فرار كردم؛ ۲- اكنون در اين‌جا با حال تضرّع و بى‌اعتمادى كامل به خويشتن، ايستاده‌ام. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۲۹ و ۳۰ ۵ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠انسان نباید فقر ذاتی خویش را فراموش کند «اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَى اللّهِ وَاللّهُ هُوَ الْغَنىُّ الْحَمیدُ.» (فاطر ۱۵) «ترجمه: اى مردم، همۀ شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى نياز و ستوده صفات و افعال است.» 🔹️خداوند با این تعبیر توجّه مى‌دهد که انسان نباید هیچ گاه فقر ذاتى خویش را فراموش کند تا برسد به آن کمالى که مى‌تواند برسد. اولیاى خدا هر چه بر علمشان افزوده مى‌شود به همان نسبت بر تواضعشان افزوده مى‌شود و بیشتر اقرار به جهل مى‌کنند و هر چه بر قدرتشان افزوده شود، بیشتر در پیشگاه خداوند اظهار عجز مى‌کنند و نسبت به مردم متواضعتر مى‌شوند که البته در هر دو مورد این روند، نتیجه درجات بالاى معرفت ایشان خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | فضیلت صلوات 🔺️همراه با لحظاتی از حضور مرحوم آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در جلسات ختم صلوات ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دعای عاشقانه الهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛ خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مى‌دهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مى‌كند؟ 🔸️زبان گفت وگو در موارد و مقامات مختلف فرق مى‌كند. گاهى با زبان عذرخواهى با يك دوست صميمى سخن مى‌گوييم و فقط دنبال بهانه‌اى مى‌گرديم تا طرف مقابل با لطف و محبّت خود از خطا و اشتباه ما صرف‌نظر كند.اين زبان برهان و استدلال و جدل نيست بلكه مقام معاشقه است. زبان دلال است نه جدال. 📚 کتاب شکوه نجوا ، صفحه ۳۹ و ۴ ۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠وابستگی به قدرت منجر به تکبّر و برتری‌طلبی خواهد شد «وَاِذا قیلَ لَهُ اِتَّقِ اللّهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ.» (بقره ۲۰۶) «ترجمه: و چون به او گفته شود: از خدا پروا كن، تعصب و نخوت او را به گناه وادارد.» 🔹️گاه [انسان] نسبت به قدرتش آنچنان دلبسته مى‌شود که براى دستیابى یا حفظ آن ممکن است دست به کارهاى ناشایسته و هولناک بزند. آرى، این قدرت و حفظ قدرت است که وى را به اینگونه کارها وا مى‌دارد و نیز این دلبستگى وى را در همین جا متوقّف خواهد کرد و روح علوّ و عتوّ و برترى‌طلبى را دنبال خواهد داشت. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | ناز نزد بی‌نیاز اِلهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛ «خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مى‌دهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مى‌كند؟» 🔸️در زبان دلال گاهى حالت انبساط است و گاهى انقباض حالِ دلال كه در دعاى افتتاح؛ مُدِلاّ عَلَيْكَ فيما قَصَدْتُ فيهِ آمده است، حالِ بچّه‌اى است كه نزد مادر خود ناز مى‌كند. كسى كه آلوده به گناهان و آلودگى‌هاست اين لياقت را ندارد كه در پيشگاه الهى حاضر شود و چون خودش از عهده پاك كردن آن گناهان بر نمى‌آيد و مى‌خواهد در آن جمع حاضر شود، ديگر جاى استدلال و برهان و احتجاج نيست تا بخواهد بر اساس برهان و استدلال خدا [او را] بيامرزد، بلكه جاى عذرخواهى و تمسّك به صفات الهى است. 📚 شکوه نجوا ، صفحات ۴۰ و ۴۱ ۷ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠وعده جاودانگی، حربه شیطان علیه آدم «فَوَسْوَسَ لَهُما الشَّيْطانُ لِيُبْدى لَهُما ما وُرِىَ مِنْ سَؤْاتِهِما وَقالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ اِلاّ اَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ اَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدین.» (اعراف ۲۰) «ترجمه: پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورت‌هايشان بر آنها پوشيده بود آشكار سازد، و گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد مگر آنكه مبادا دو تا فرشته شويد يا از زمرۀ جاودانان (در اين‌جا) گرديد.» 🔹️شیطان آدم را خوب مى‌شناخت و مى‌دانست میل به خلود و جاودانگى در نهاد او به صورت یک نیروى محرّک مى‌تواند او را به این سو و آن سو بکشاند. از این رو، سعى کرد تا از طریق این میل او را فریب دهد. از آنجا که آدم یک میل فطرى به خلود داشت ابلیس براى سوء استفاده از این موقعيّت، چنین وانمود کرد که خلود و جاودانگى مورد علاقه شما به وسیله خوردن این شجره تأمین مى‌شود. یعنى، شیطان با دادن اطلاع نادرست سعى داشت این میل فطرى جهت نایافته را به خواسته خود جهت دهد، و ما قبلا گفتیم: معرفت و شناخت درست یا نادرست مى‌توانند در جهت دهى صحیح و غیر صحیح این میل تأثیر داشته باشند. و مصداق شایسته یا ناشایسته‌اى براى این میل ارائه دهند. چنین میلى، از آغاز خلقت، در نهاد آدم و فرزندانش قرار داده شده و میل به خلود براى انسان یک میل فطرى و نوعى خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۳۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دست توست! « وَ بِیَدِکَ لاَ بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی‏» « و زيادى و نقصان و نفع و ضرر من به دست تو است نه به دست ديگرى.» 🔸️يعنى درست است كه مقدرات انسان طراحى و برنامه‌ريزى شده است، ولى تا به مقام عمل نرسيده، مى‌توانى آن را تغيير بدهى و تغيير آن به دست تو است و هيچ‌كس ديگر نمى‌تواند در آن تصرّف كند.افزايش وكاهش و سود و زيان من تنها و تنها در دست تو مى‌باشد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۳۸ ۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠انسان دوست دارد محبوبش همیشه باقی باشد «وَلا تَمُدَّنَ عَيْنَيْكَ اِلى ما مَتَّعْنا بِهِ اَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيْوةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَاَبْقى.» (طه ۱۳۱) «ترجمه: و ديدگانت را مدوز به آنچه اصنافى از آنها را از آن برخوردار كرده‌ايم (از اموال و اولاد و رياست) كه شكوفه و زينت‌هاى زندگى دنياست تا آنها را در آن بيازماييم، و روزى پروردگارت (كتاب و دين) بهتر و پايدارتر است.» 🔹️قبل از آن که انسان معرفت و شناخت کامل به ذات مقدّس الهى پیدا کند، محبّت خدا براى او اصالت ندارد به این معنا که یا اصولا نسبت به خدا محبّتى ندارد، و یا اگر هم محبّتى داشته باشد ریشه آن، محبّتهاى دیگرى خواهد بود و خدا را به لحاظ آن که وسیله‌اى است براى تأمین سایر مطلوب‌هایش دوست مى‌دارد. حال اگر کسى به حدّى از معرفت و شناخت رسید که خدا را اصالتاً خواستنى و دوست داشتنى تشخیص داد در این صورت به هنگام مقایسه او با سایر محبوبها و مطلوبها، محبّت خدا را ترجیح مى‌دهد چون کاملتر و باقى‌تر است. 🔸️انسان وقتى به چیزى دل مى‌بندد، مایل است که محبوبش باقى باشد تا از دیدن او و از انس و ارتباط با او هر چه بیشتر لذّت ببرد و نسبت به آنچه که وجود لحظه‌اى دارد گاهى هست و گاهى نیست در صورتى که توجّه داشته باشد دلبستگى پیدا نمى‌کند. دلبستگى انسان باید به چیزى پایدار باشد و قرآن در جمله «واللّه خیر وابقى» مى‌خواهد بگوید پایدار مطلق، خداست و کلمه «ابقى» ما را متوجّه این حقیقت مى‌کند که بقا براى انسان مطلوبيّت فطرى دارد و شاید بتوان گفت: حضرت ابراهیم‌(علیه السلام) نیز که در احتجاج با ماه پرستان، خورشید پرستان و ستاره پرستان بر جمله «لااُحِبُّ الافُلینْ» تکیه مى‌کند اشاره به همین حقیقت دارد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۳۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | باید نیرو های جوان بیایند 🔸️برخی مسئولین ما به آفتی مبتلا شده‌اند که راه علاجش این است که جوان‌ترها بیایند و مسئولیت را بپذیرند. مسئولین معصوم نیستند، معرفت و تقوا هم مراتب مختلف دارد. کسانی با اصل اسلام موافق بودند، اما دلشان می‌خواست که وقتی مدتی زندان رفتند. شکنجه شدند و سختی دیدند، بعد بنشینند جای شاه و والاحضرت ها. تا حالا آنها حکومت کردند، حالا نوبت ماست. ما از آنها چه کم داریم؟! اگر نشد، آن وقت گله مند می شوند و سعی می‌کنند این پست را که به دست آورده‌اند؛ از دستشان نرود. باید نیروهای جوانی بیایند که این دلبستگی ها به دنیا درشان کم است و بیشتر قابلیت تربیت دارند. ارزش های انقلابی برایشان مطرح است و حاضرند فداکاری کنند و به شهادت برسند. 🔺️مصاحبه و تبیین انقلاب 💻 @mesbahyazdi_ir
📷 | ضعف جوانی 🔸دوران جوانی علی‌رغم اهمیت و ارزشی که دارد، به همان اندازه آسیب‌پذیر بوده و ممکن است به دلیل تصمیم اشتباه، رنج و اندوه و شقاوت را به دنبال داشته باشد، و به همین جهت، انبیا و مربیان الهی اهتمام خاصی نسبت به تربیت در این دوران داشته‌اند. 🔹در روایات داریم که «علیک بالأحداث»‌ بزرگان و اساتید اخلاق به جوان‌ها می‌گویند قدر جوانی خود را بدانید و تا جوان هستید خودتان را اصلاح کنید، برای همین است که در جوانی انسان زودتر می‌تواند در خودش تغییر ایجاد کند، اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد و ملکه شد تغییر آن مشکل است. 🔸جوان خیال می‌کند اگر چیزی را درست فهمید، همه چیز را می‌فهمد، در حالی که این تعمیم دلیلی ندارد. انسان ممکن است در یک جهت تجربه داشته باشد و چیزی فهمیده باشد، اما در جای دیگر تجربه نداشته باشد. خوب، باید در موارد دیگر از کسانی که تجربه کرده‌اند و آن معلومات را کسب کرده‌اند استفاده کرد. 🔹مثلاً به این بهانه که مقام معظم رهبری از جوان‌ها تعریف کرده‌اند، بگوییم ما این گونه هستیم و چه کار داریم به پیرمردها! این نقطه ضعفی است که باید توجه داشته باشیم و در آموزش‌های خودمان توجه بدهیم که مبتلا به غرورهایی نشویم که غالباً در اثر کم تجربگی یا بلند پروازی پیش می‌آید. 🔸امروز یک جوان برای شناخت اعتقادات خود به دنبال استدلال‌ها و منطق قوی است تا ایمانش بدون دلیل نباشد، و لذا در گذشته مردم به سادگی ایمان آورده و به سادگی نیز ایمان خود را از دست می‌دادند، اما امروز هرچند به سادگی ایمان نمی‌آورند، اما ایمان خود را نیز به راحتی از دست نمی‌دهند. 💻@mesbahyazdi_ir
📸 | دعا، ندا و نجوا اِلهي اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ؛ خداوندا، به تو پناه مى‌برم از اين‌كه غضب و سخط تو بر من حلول كند. 🔸️برخى از گناهان ممكن است انسان را از خدا دور كند تا جايى كه مورد غضب و خشم الهى قرار گيرد. 🔹️اهل‌بيت(عليهم السلام) در موارد متعدّد ما را به سرنوشت ابليس متوجّه ساخته‌اند. امير مؤمنان على(عليه السلام) مى‌فرمايد: «وَ كانَ قَدْ عَبَدَ اللهَ سِتَّةَ آلافِ سَنَة لا يُدْرى أَمِنْ سِنِى الدُّنْيا أمْ مِنْ سِنِى الاْخِرَةِ». 🔸️شيطان شش هزار سال خدا را عبادت كرد ولى اين عبادت‌ها از روى ايمان و اعتقاد به ربوبيت تشريعى الهى نبوده، [و] عصيان [اش] به كفر منتهى [می‌شد] يعنى نمى‌پذيرفت كه بايد فرمان خدا را اطاعت كرد. 🔹️شيطان به خداوند عرض كرد: مرا از سجده بر آدم معاف بدار، تو را به گونه‌اى عبادت مى‌كنم كه هيچ‌كس عبادت نكرده است. خداوند در پاسخ فرمود: «إِنّي أُحِبُّ اَنْ اُطاعَ مِنْ حَيْثُ اُريد». 🔸️حضرت على (عليه السلام) اين جريان را بدان جهت مطرح مى‌فرمايد كه ما به عبادات و اعمال [مان] مغرور نگرديم و همواره نگران عاقبت خود باشيم. 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۴۴ تا ۴۶ ۹ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠بسیاری از جنایات اجتماعی ناشی از تمایل به جاودانگی در دنیاست «وَما اَظُنُّ السّاعَةَ قائِمةً» (کهف ۳۶) «ترجمه: و گمان نمی‌کنم قیامت برپا شود.» 🔹️کسانى که اعتقاد به وجود آخرت ندارند اعمّ از این که اعتقاد به عدم آن داشته وجودش را انکار کنند و یا هیچ اعتقادى نداشته باشند و در حال شكّ و تردید به سر برند، به طور طبیعى چنین کسانى توجّهشان تنها و تنها بر زندگى دنیا تعلق و تمرکز خواهد یافت. و میل فطرى ایشان به بقا صرفاً در محبوبيّت بقاى زندگى مادّى مصداق و نمود و ظهور خواهد یافت. آرى میل فطرى به بقا و ابديّت در میل به بقاى زندگى مادّى تا آنجا که ممکن باشد خلاصه مى‌شود و از آنجا که محدوده زندگى مادّىِ زوال‌پذیر نمى‌تواند ظرفيّت و گنجایش اشباع میل به ابديّت و جاودانگى را داشته باشد، احیاناً فسادها و انفجارهایى را نیز در آن به بار مى‌آورد که مى‌توان بسیارى از حوادث تلخ تاریخى و جنایتهاى هولناک اجتماعى را بر این اساس تحلیل نمود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| عاش سعيداً و مات سعيداً 🔺️لحظاتی از حضور مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی در منزل مرحوم آیت الله مصباح یزدی ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | حال مناجات کننده اِلهي اِنْ كُنْتُ غَيْرَ مُسْتَأْهِل لِرَحْمَتِكَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَيَّ بِفَضْلِ سِعَتِك خداوندا اگر شايسته رحمت تو نيستم، تو شايسته آنى كه بر من با فضل گسترده‌ات احسان بنمايى. 🔸️من گرچه استحقاق رحمت تو را ندارم ولی رحمت تو ويژه مستحقّين نيست بلكه همه را مشمول فضل تو مى‌گرداند. 🔹️ فضل بالاتر از استحقاق است لذا اگر رحمت بر خلاف حكمت نباشد شامل افرادى كه استحقاق آن را ندارند نيز خواهد شد. 🔸️ايمان، توجه، و توسّل به اوليا موجب پيدايش رحمت الهی می‌شود. چرا كه اصل رحمت شامل وجود مقدس خاتم انبيا(صلى الله عليه وآله) و اهل‌بيت آن حضرت (عليهم السلام) گشته و سرريز آن به كسانى كه خود را در معرض آن قرار داده و هنوز مشمول غضب الهى نشده‌اند خواهد رسيد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۴۹ و ۵۰ ۱۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠دلبستگی شدید به دنیا زاییده میل به بقا است «وَلَتَجِدَّنَّهُمْ اَحْرَصَ النّاسِ عَلى حَیاة وَمِنَ الَّذینَ اَشْرَكُوا يَوَدُّ اَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ اَلْفَ سَنَة.» (بقره ۹۶) «ترجمه: و البته آنها را حريص ترين مردم به زندگى (طولانى) خواهى يافت و (بلكه حريص تر) از كسانى كه شرك ورزيدند! هر يك از آنها دوست دارد كه اى كاش هزار سال عمر مى كرد.» 🔹️اهل کتاب آرزو مى‌کردند که اى کاش ما هزار سال در دنیا زندگى مى‌کردیم. میل به این که زندگى دنیا طول بکشد: صد سال، هزار سال، و... از میل فطرى انسان به بقا و ابديّت سرچشمه مى‌گیرد که خود به خود، بد نیست، بلکه، یک میل فطرى است که خواه و ناخواه، دستگاه آفرینش در نهاد انسان قرار داده و از دایره اختیار انسان و ارزشهاى اخلاقى بیرون خواهد بود. 🔸️ولى، از آنجا که این میل فطرى در بنى اسرائیل و پیروان موسى، توأم شده بود با یک بینش غلط، آنان گمان مى‌کردند، زندگى انسان، منحصر در همین زندگى دنیا است و در چنین زمینه فکرى و شناختى است که آن میل فطرى در این شکل انحرافى ظاهر شده، ارزش منفى پیدا مى‌کند. پس این انحراف یعنى دلبستگى شدید به دنیا، حرص به زندگى مادّى و ترس و وحشت از مرگ، زاییده میل به بقا است که در چارچوب این بینش محدود و بى‌اعتقادى به جهان آخرت شکل خاصّى پیدا کرده و اینگونه نمودها و آثار ظاهرى و عوارض روانى را در انسان به وجود مى‌آورد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | مرتبه آخر محبت به خدا 🔺️قسمت پنجاه و هفتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | معنای اعتراف به گناه اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️در مضامين مناجات‌ها تعبيرات عجيبى در رابطه با اقرار به گناهان وجود دارد كه از سوى معصومين (عليهم السلام) ابراز گرديده كه گويا بالاترين گناهان كبيره را مرتكب شده‌اند و به هيچ وجه با مقام عصمت تناسب ندارد. 🔹️در اين رابطه بزرگان جواب‌هايى داده‌اند. برخى فرموده‌اند: «امام معصوم (عليه السلام) چون پيشواى مردم است گويا خود را نازل منزله هر يك از دوستان خود حتى آن‌هايى كه در پايين‌ترين درجات هستند، قرار مى‌دهد». 🔸️برخى فرموده‌اند: «اين دعاها و مناجات‌ها براى تعليم و آموزش به ديگران است و گويا به اهل ايمان گفته مى‌شود كه بايد در مقام مناجات اين‌چنين سخن بگوييد». 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷ ۱۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠زندگی واقعی و اصلی انسان در آخرت است «يَقُولُ یا لَيْتَنى قَدَّمْتُ لِحَیاتى.» (فجر ۲۴) «ترجمه: گويد: اى كاش براى زندگى (ابدى) خويش (چيزى) از پيش فرستاده بودم.» 🔹️انسان [پس از مرگ] حیات و زندگى اخروى را آنچنان وسیع و عمیق مى‌یابد که تازه مى‌فهمد حیات و زندگى یعنى چه؟ و اگر زندگى این است که در آخرت وجود دارد، آنچه را که در دنیا زندگى مى‌نامید اصولا زندگى نبوده و نمى‌توان نام حیات را بر آن اطلاق کرد. آرى زندگى واقعى و اصلى انسان در آخرت است و اگر آدمى چنین بینشى پیدا کرد، علاقه او به خلود و ابديّت و میلش به بقا و جاودانگى، جهت صحیح و جاى واقعى خود را یافته است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | فقط با یک توجه قلبی 🔺️توصیه مرحوم آیت الله مصباح یزدی به چگونگی کنترل خطورات ذهنی در جواب به یکی از اساتید حوزه علمیه قم 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 | عدالت، مقدمۀ معرفت 🔸 علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان علیه السلام بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمى‌اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست. درست است که حتی بعثت تمام انبیا نیز براى برقرارى عدل بر روى زمین بوده است: لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ولى برقرارى عدل جهانى، هدف نهایى نیست. برقرارى حکومت اسلامى و گستراندن عدل در روى زمین به دست تواناى حضرت ولى عصر (عج)، خود مقدّمه‌اى براى تأمین هدف والاترى است و آن این که زمینه‌اى فراهم شود تا بیشتر انسان‌ها بتوانند به بیش ترین مراتبِ معرفتِ لایق برسند. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٩ و ٢٠ 🌸 @mesbahyazdi_ir