eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
995 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠انسان دوست دارد محبوبش همیشه باقی باشد «وَلا تَمُدَّنَ عَيْنَيْكَ اِلى ما مَتَّعْنا بِهِ اَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيْوةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَاَبْقى.» (طه ۱۳۱) «ترجمه: و ديدگانت را مدوز به آنچه اصنافى از آنها را از آن برخوردار كرده‌ايم (از اموال و اولاد و رياست) كه شكوفه و زينت‌هاى زندگى دنياست تا آنها را در آن بيازماييم، و روزى پروردگارت (كتاب و دين) بهتر و پايدارتر است.» 🔹️قبل از آن که انسان معرفت و شناخت کامل به ذات مقدّس الهى پیدا کند، محبّت خدا براى او اصالت ندارد به این معنا که یا اصولا نسبت به خدا محبّتى ندارد، و یا اگر هم محبّتى داشته باشد ریشه آن، محبّتهاى دیگرى خواهد بود و خدا را به لحاظ آن که وسیله‌اى است براى تأمین سایر مطلوب‌هایش دوست مى‌دارد. حال اگر کسى به حدّى از معرفت و شناخت رسید که خدا را اصالتاً خواستنى و دوست داشتنى تشخیص داد در این صورت به هنگام مقایسه او با سایر محبوبها و مطلوبها، محبّت خدا را ترجیح مى‌دهد چون کاملتر و باقى‌تر است. 🔸️انسان وقتى به چیزى دل مى‌بندد، مایل است که محبوبش باقى باشد تا از دیدن او و از انس و ارتباط با او هر چه بیشتر لذّت ببرد و نسبت به آنچه که وجود لحظه‌اى دارد گاهى هست و گاهى نیست در صورتى که توجّه داشته باشد دلبستگى پیدا نمى‌کند. دلبستگى انسان باید به چیزى پایدار باشد و قرآن در جمله «واللّه خیر وابقى» مى‌خواهد بگوید پایدار مطلق، خداست و کلمه «ابقى» ما را متوجّه این حقیقت مى‌کند که بقا براى انسان مطلوبيّت فطرى دارد و شاید بتوان گفت: حضرت ابراهیم‌(علیه السلام) نیز که در احتجاج با ماه پرستان، خورشید پرستان و ستاره پرستان بر جمله «لااُحِبُّ الافُلینْ» تکیه مى‌کند اشاره به همین حقیقت دارد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۳۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | باید نیرو های جوان بیایند 🔸️برخی مسئولین ما به آفتی مبتلا شده‌اند که راه علاجش این است که جوان‌ترها بیایند و مسئولیت را بپذیرند. مسئولین معصوم نیستند، معرفت و تقوا هم مراتب مختلف دارد. کسانی با اصل اسلام موافق بودند، اما دلشان می‌خواست که وقتی مدتی زندان رفتند. شکنجه شدند و سختی دیدند، بعد بنشینند جای شاه و والاحضرت ها. تا حالا آنها حکومت کردند، حالا نوبت ماست. ما از آنها چه کم داریم؟! اگر نشد، آن وقت گله مند می شوند و سعی می‌کنند این پست را که به دست آورده‌اند؛ از دستشان نرود. باید نیروهای جوانی بیایند که این دلبستگی ها به دنیا درشان کم است و بیشتر قابلیت تربیت دارند. ارزش های انقلابی برایشان مطرح است و حاضرند فداکاری کنند و به شهادت برسند. 🔺️مصاحبه و تبیین انقلاب 💻 @mesbahyazdi_ir
📷 | ضعف جوانی 🔸دوران جوانی علی‌رغم اهمیت و ارزشی که دارد، به همان اندازه آسیب‌پذیر بوده و ممکن است به دلیل تصمیم اشتباه، رنج و اندوه و شقاوت را به دنبال داشته باشد، و به همین جهت، انبیا و مربیان الهی اهتمام خاصی نسبت به تربیت در این دوران داشته‌اند. 🔹در روایات داریم که «علیک بالأحداث»‌ بزرگان و اساتید اخلاق به جوان‌ها می‌گویند قدر جوانی خود را بدانید و تا جوان هستید خودتان را اصلاح کنید، برای همین است که در جوانی انسان زودتر می‌تواند در خودش تغییر ایجاد کند، اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد و ملکه شد تغییر آن مشکل است. 🔸جوان خیال می‌کند اگر چیزی را درست فهمید، همه چیز را می‌فهمد، در حالی که این تعمیم دلیلی ندارد. انسان ممکن است در یک جهت تجربه داشته باشد و چیزی فهمیده باشد، اما در جای دیگر تجربه نداشته باشد. خوب، باید در موارد دیگر از کسانی که تجربه کرده‌اند و آن معلومات را کسب کرده‌اند استفاده کرد. 🔹مثلاً به این بهانه که مقام معظم رهبری از جوان‌ها تعریف کرده‌اند، بگوییم ما این گونه هستیم و چه کار داریم به پیرمردها! این نقطه ضعفی است که باید توجه داشته باشیم و در آموزش‌های خودمان توجه بدهیم که مبتلا به غرورهایی نشویم که غالباً در اثر کم تجربگی یا بلند پروازی پیش می‌آید. 🔸امروز یک جوان برای شناخت اعتقادات خود به دنبال استدلال‌ها و منطق قوی است تا ایمانش بدون دلیل نباشد، و لذا در گذشته مردم به سادگی ایمان آورده و به سادگی نیز ایمان خود را از دست می‌دادند، اما امروز هرچند به سادگی ایمان نمی‌آورند، اما ایمان خود را نیز به راحتی از دست نمی‌دهند. 💻@mesbahyazdi_ir
📸 | دعا، ندا و نجوا اِلهي اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ؛ خداوندا، به تو پناه مى‌برم از اين‌كه غضب و سخط تو بر من حلول كند. 🔸️برخى از گناهان ممكن است انسان را از خدا دور كند تا جايى كه مورد غضب و خشم الهى قرار گيرد. 🔹️اهل‌بيت(عليهم السلام) در موارد متعدّد ما را به سرنوشت ابليس متوجّه ساخته‌اند. امير مؤمنان على(عليه السلام) مى‌فرمايد: «وَ كانَ قَدْ عَبَدَ اللهَ سِتَّةَ آلافِ سَنَة لا يُدْرى أَمِنْ سِنِى الدُّنْيا أمْ مِنْ سِنِى الاْخِرَةِ». 🔸️شيطان شش هزار سال خدا را عبادت كرد ولى اين عبادت‌ها از روى ايمان و اعتقاد به ربوبيت تشريعى الهى نبوده، [و] عصيان [اش] به كفر منتهى [می‌شد] يعنى نمى‌پذيرفت كه بايد فرمان خدا را اطاعت كرد. 🔹️شيطان به خداوند عرض كرد: مرا از سجده بر آدم معاف بدار، تو را به گونه‌اى عبادت مى‌كنم كه هيچ‌كس عبادت نكرده است. خداوند در پاسخ فرمود: «إِنّي أُحِبُّ اَنْ اُطاعَ مِنْ حَيْثُ اُريد». 🔸️حضرت على (عليه السلام) اين جريان را بدان جهت مطرح مى‌فرمايد كه ما به عبادات و اعمال [مان] مغرور نگرديم و همواره نگران عاقبت خود باشيم. 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۴۴ تا ۴۶ ۹ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠بسیاری از جنایات اجتماعی ناشی از تمایل به جاودانگی در دنیاست «وَما اَظُنُّ السّاعَةَ قائِمةً» (کهف ۳۶) «ترجمه: و گمان نمی‌کنم قیامت برپا شود.» 🔹️کسانى که اعتقاد به وجود آخرت ندارند اعمّ از این که اعتقاد به عدم آن داشته وجودش را انکار کنند و یا هیچ اعتقادى نداشته باشند و در حال شكّ و تردید به سر برند، به طور طبیعى چنین کسانى توجّهشان تنها و تنها بر زندگى دنیا تعلق و تمرکز خواهد یافت. و میل فطرى ایشان به بقا صرفاً در محبوبيّت بقاى زندگى مادّى مصداق و نمود و ظهور خواهد یافت. آرى میل فطرى به بقا و ابديّت در میل به بقاى زندگى مادّى تا آنجا که ممکن باشد خلاصه مى‌شود و از آنجا که محدوده زندگى مادّىِ زوال‌پذیر نمى‌تواند ظرفيّت و گنجایش اشباع میل به ابديّت و جاودانگى را داشته باشد، احیاناً فسادها و انفجارهایى را نیز در آن به بار مى‌آورد که مى‌توان بسیارى از حوادث تلخ تاریخى و جنایتهاى هولناک اجتماعى را بر این اساس تحلیل نمود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| عاش سعيداً و مات سعيداً 🔺️لحظاتی از حضور مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی در منزل مرحوم آیت الله مصباح یزدی ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | حال مناجات کننده اِلهي اِنْ كُنْتُ غَيْرَ مُسْتَأْهِل لِرَحْمَتِكَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَيَّ بِفَضْلِ سِعَتِك خداوندا اگر شايسته رحمت تو نيستم، تو شايسته آنى كه بر من با فضل گسترده‌ات احسان بنمايى. 🔸️من گرچه استحقاق رحمت تو را ندارم ولی رحمت تو ويژه مستحقّين نيست بلكه همه را مشمول فضل تو مى‌گرداند. 🔹️ فضل بالاتر از استحقاق است لذا اگر رحمت بر خلاف حكمت نباشد شامل افرادى كه استحقاق آن را ندارند نيز خواهد شد. 🔸️ايمان، توجه، و توسّل به اوليا موجب پيدايش رحمت الهی می‌شود. چرا كه اصل رحمت شامل وجود مقدس خاتم انبيا(صلى الله عليه وآله) و اهل‌بيت آن حضرت (عليهم السلام) گشته و سرريز آن به كسانى كه خود را در معرض آن قرار داده و هنوز مشمول غضب الهى نشده‌اند خواهد رسيد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۴۹ و ۵۰ ۱۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠دلبستگی شدید به دنیا زاییده میل به بقا است «وَلَتَجِدَّنَّهُمْ اَحْرَصَ النّاسِ عَلى حَیاة وَمِنَ الَّذینَ اَشْرَكُوا يَوَدُّ اَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ اَلْفَ سَنَة.» (بقره ۹۶) «ترجمه: و البته آنها را حريص ترين مردم به زندگى (طولانى) خواهى يافت و (بلكه حريص تر) از كسانى كه شرك ورزيدند! هر يك از آنها دوست دارد كه اى كاش هزار سال عمر مى كرد.» 🔹️اهل کتاب آرزو مى‌کردند که اى کاش ما هزار سال در دنیا زندگى مى‌کردیم. میل به این که زندگى دنیا طول بکشد: صد سال، هزار سال، و... از میل فطرى انسان به بقا و ابديّت سرچشمه مى‌گیرد که خود به خود، بد نیست، بلکه، یک میل فطرى است که خواه و ناخواه، دستگاه آفرینش در نهاد انسان قرار داده و از دایره اختیار انسان و ارزشهاى اخلاقى بیرون خواهد بود. 🔸️ولى، از آنجا که این میل فطرى در بنى اسرائیل و پیروان موسى، توأم شده بود با یک بینش غلط، آنان گمان مى‌کردند، زندگى انسان، منحصر در همین زندگى دنیا است و در چنین زمینه فکرى و شناختى است که آن میل فطرى در این شکل انحرافى ظاهر شده، ارزش منفى پیدا مى‌کند. پس این انحراف یعنى دلبستگى شدید به دنیا، حرص به زندگى مادّى و ترس و وحشت از مرگ، زاییده میل به بقا است که در چارچوب این بینش محدود و بى‌اعتقادى به جهان آخرت شکل خاصّى پیدا کرده و اینگونه نمودها و آثار ظاهرى و عوارض روانى را در انسان به وجود مى‌آورد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | مرتبه آخر محبت به خدا 🔺️قسمت پنجاه و هفتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | معنای اعتراف به گناه اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️در مضامين مناجات‌ها تعبيرات عجيبى در رابطه با اقرار به گناهان وجود دارد كه از سوى معصومين (عليهم السلام) ابراز گرديده كه گويا بالاترين گناهان كبيره را مرتكب شده‌اند و به هيچ وجه با مقام عصمت تناسب ندارد. 🔹️در اين رابطه بزرگان جواب‌هايى داده‌اند. برخى فرموده‌اند: «امام معصوم (عليه السلام) چون پيشواى مردم است گويا خود را نازل منزله هر يك از دوستان خود حتى آن‌هايى كه در پايين‌ترين درجات هستند، قرار مى‌دهد». 🔸️برخى فرموده‌اند: «اين دعاها و مناجات‌ها براى تعليم و آموزش به ديگران است و گويا به اهل ايمان گفته مى‌شود كه بايد در مقام مناجات اين‌چنين سخن بگوييد». 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷ ۱۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠زندگی واقعی و اصلی انسان در آخرت است «يَقُولُ یا لَيْتَنى قَدَّمْتُ لِحَیاتى.» (فجر ۲۴) «ترجمه: گويد: اى كاش براى زندگى (ابدى) خويش (چيزى) از پيش فرستاده بودم.» 🔹️انسان [پس از مرگ] حیات و زندگى اخروى را آنچنان وسیع و عمیق مى‌یابد که تازه مى‌فهمد حیات و زندگى یعنى چه؟ و اگر زندگى این است که در آخرت وجود دارد، آنچه را که در دنیا زندگى مى‌نامید اصولا زندگى نبوده و نمى‌توان نام حیات را بر آن اطلاق کرد. آرى زندگى واقعى و اصلى انسان در آخرت است و اگر آدمى چنین بینشى پیدا کرد، علاقه او به خلود و ابديّت و میلش به بقا و جاودانگى، جهت صحیح و جاى واقعى خود را یافته است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | فقط با یک توجه قلبی 🔺️توصیه مرحوم آیت الله مصباح یزدی به چگونگی کنترل خطورات ذهنی در جواب به یکی از اساتید حوزه علمیه قم 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 | عدالت، مقدمۀ معرفت 🔸 علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان علیه السلام بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمى‌اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست. درست است که حتی بعثت تمام انبیا نیز براى برقرارى عدل بر روى زمین بوده است: لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ولى برقرارى عدل جهانى، هدف نهایى نیست. برقرارى حکومت اسلامى و گستراندن عدل در روى زمین به دست تواناى حضرت ولى عصر (عج)، خود مقدّمه‌اى براى تأمین هدف والاترى است و آن این که زمینه‌اى فراهم شود تا بیشتر انسان‌ها بتوانند به بیش ترین مراتبِ معرفتِ لایق برسند. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٩ و ٢٠ 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 | معنای اعتراف به گناه اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️برخى ديگر گفته‌اند: «حَسَناتُ الاَبْرارِ سَيِّئاتُ الْمُقَرَّبينَ» یعنی گرچه کار آنان برای کسانی که معرفتشان عالی نیست، گناه نیست، لکن براى كسانى كه داراى معرفت عالى هستند گناه بزرگى شمرده مى‌شود. 🔹️برخى ديگر گفته‌اند: «اولياى الهى عملی را از خودشان نمى‌بينند و مى‌گويند: اگر خداوند دست مرا نگيرد به پست‌ترين دركات سقوط خواهم كرد». پس مى‌گويد: خدايا، من صرف‌نظر از آن‌چه كه تو داده‌اى همان ظرف خالى هستم كه فاقد هدايت است. انسان باید به تدريج بفهمد كه از خود هيچ ندارد و اين فهم خود را به صورت‌هاى مختلف ابراز كند. گريه كند، اشكش جارى شود. نتيجه چنين عبوديتى، ربوبیت است؛ لذا اولياى الهى با توجّه به ظرف خالى وجود خويش كه منشأ همه فسادها و سقوط به دركات است چنين مناجات‌ها و تعبيراتى داشته‌اند. شايد پاسخ اخير، عميق‌ترین پاسخ باشد. 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷ ۱۲ 🌸 @mesbahyazdi_ir
💠گنج‌ بی‌رنج برای هیچ کس میسّر نیست «لَقَدْ خَلَقْنا الإنْسانَ فى كَبَدْ.» (بلد ۴) «ترجمه: كه بى ترديد ما انسان را در رنج و مشقّت آفريده‌ايم.» 🔹️قرآن روى این مسأله زیاد تکیه مى‌کند که زندگى انسان در دنیا توأم با مشقّت است و ما باید این حقیقت، هرچند ناگوار را بفهمیم و بپذیریم که در این نشأة، زندگى بى‌رنج براى هیچ کس میسّر نمى‌شود. انسان نباید به دنبال گنج بى‌رنج و زندگى بى‌زحمت باشد؛ ولى مى‌تواند از میان لذّت‌هایى که همه آنها کم و بیش توأم با زحمت‌ها و رنج‌هایى هستند، و مقدّمات رنج‌آورى دارند آنها را برگزیند که بهتر، پرارزش‌تر و مطلوب‌ترند و باید این کار را بکند هرچند که داراى زحمت و رنج بیشترى باشند. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۶۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | جهت خدایی 🔸بهترین لحظات عمرِ ما، اوقاتى است که به مولایمان توسّل مى‌جوییم؛ در فراق او اشک مى‌ریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانى مى‌شنویم؛ در عزاى اجدادش عزادارى مى‌کنیم و...، ولى این‌ها هیچ کدام هدف نهایى نیست. 🔹 این دستورها را به ما داده‌اند تا جهت مِهر و محبّت‌هاى ما به یک سمت و سو تمرکز یابد و پاک‌ترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایى است، سوق داده شود و دل‌هاى ما به زخارف پست دنیا تعلّق نیابد. آرى، دلى که به وجود مقدّس ولى عصر سپرده مى‌شود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٢٢ 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 | حضرت ولی‌عصر (عج)، نقطه‌ی اشتراک شیعه و سنی 🔹نعمت وجود مقدّس ولىّ عصر (عج) براى همه مسلمانان اثبات شده و قطعى است. آن‌طور که بزرگان اهل سنّت اعتراف کرده‌اند، روایات درباره اثبات وجود حضرت مهدى (صلوات اللّه علیه) در منابعِ اهل تسنّن نیز از حدّ تواتر بالاتر است به جز افراد منحرفى که بر اثر انحراف‌هاى فکرى و عقیدتى، وجود ولىّ عصر (عج) را نمى‌پذیرند، بقیه اهل تسنّن که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مى‌دهند، وجود مقدّس آن بزرگوار را قبول دارند. 🔹نقطه اشتراک بین ما و برادران اهل تسنّن این است که هر دو قبول داریم در دوران آخرالزّمان، بزرگمردى از نسل پیامبر اکرم (ص) ظهور خواهد کرد که زمین را پس از آن که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد کرد. 📖کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٣٧ 🌸 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | خدا ما را رها نمی‌کند 🔺️بیانات ویژۀ مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره نحوه توسل به امام زمان (عج) ⭕️ انتشار به مناسبت نیمۀ شعبان 🌸 @mesbahyazdi_ir
⭕️ بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره 🔹همزمان با ایام پر خیر و برکت نیمۀ شعبان، مجموعه MESBAHYAZDI.IR انتشار بیانات استاد درباره مهدویت را آغاز می‌کند. 🔸از امروز هر هفته جمعه‌ها بخشی از بیانات معظم له درباره وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) در کانال‌ها و صفحات مجازی رسمی آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) منتشر خواهد شد. 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸| آخرین وسیله اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️اعتراف به گناه و در محضر خداوند، آخرين وسيله‌اى است كه انسان مى‌تواند براى تقرّب به خدا از آن استفاده كند و معلوم مى‌شود كه هنوز مورد غضب و سخط الاهى واقع نشده است، و گرنه مجال چنين اعتراف و اقرارى نمى‌يافت. بنابراين عرض مى‌كنيم: اگر توفيق پيدا كردن راه تقرّب به سوى خداوند را از راه عمل صالح پيدا نكرديم، راه ديگرى انتخاب كرده و آن اقرار و اعتراف به گناه در پيشگاه الاهى است. 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷ ۱۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | هرگونه صلاح بداند! 🔹همه‌ی دوستداران وجود مقدّس ولىّ عصر(عج) و پاکباختگان حضرت، همیشه در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزى را دوست دارد تا آن را انجام دهند. دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند، با عاشقانش رفتار کند. 📖کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٨ 🌸@mesbahyazdi_ir
💠منافقین به دلیل راحت‌طلبی و لذت‌طلبی مذمت شده‌اند «فَرِحَ الْمخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَكَرِهُوا اَنْ يُجاهِدُوا بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ فى سَبیلِ اللّهِ وَقالُوا لا تَنْفِرُوا فِى الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ اَشَدُّ حَرّاً لَوْ کانُوا يَفْقَهُونَ.» (توبه ۸۱) «ترجمه: به جاى‌گذاشته‌شدگان (در جنگ تبوك) از خانه‌نشينى خود بر خلاف (حركت) رسول خدا خوشحال شدند و خوش نداشتند كه در راه خدا با اموال و جان‌هايشان جهاد كنند و (به مردم) گفتند: در گرما (به سوى جنگ) كوچ نكنيد! بگو: آتش جهنم گرم‌تر است، اگر فهم عميق دارند.» 🔹️قرآن منافقین را به علل مختلفى مذّمت کرده که مى‌توان گفت همه آنها نهایتاً به روح لذّت طلبى و راحت طلبى آنان باز مى‌گردد. آیات فراوان دیگرى با بیانات مختلف به ذکر بهانه‌جویى‌ها و‌خوددارى از شرکت در جنگ پرداخته است؛ ولى، در واقع آنچه که منشأ انحراف و انحطاط ایشان مى‌شد، روح راحت طلبى و دلبستگى‌شان به لذّتهاى آنى و‌زودگذر بود و علاج این بیمارى تقویت معرفت و ایمانشان بود تا بدانند که این لذّتها زودگذر و ناپایدار است و در مقابل آنها لذایذ اخروى بهتر و پایدارتر خواهد بود. 🔸️اینان اگر ایمانشان را تقویت و معرفتشان را تکمیل مى‌کردند و در این زمینه فکر محاسبه و مقایسه دقیقى انجام مى‌دادند تنبلى، سستى و راحت طلبى را به ضرر خود تشخیص داده خود را به زحمت و تلاش وا مى‌داشتند. ولى اشکال کار در اینجا است که چنین اشخاصى حتى زحمت فکر کردن در این موضوع را هم به خودشان نمى‌دهند و همین که دلشان مى‌خواهد از این لذّتها استفاده کنند، توجّهشان معطوف به آنها و بطور کلّى غرق در آنها مى‌شوند و هیچ چیز دیگرى برایشان مطرح نیست. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | شکایت از خود اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️روح قدرت زيادى دارد و مى‌تواند علاوه بر درک کردن،، چيزى را درك كرده و سپس خود به تماشاى درك خود بنشیند. مى‌توان گفت: راز خليفة‌الله بودن انسان همين قدرت روحى اوست و اگر كارى {کند} كه جهنمى شود، خيلى به خودش ظلم كرده است. 🔹️در اين فراز مى‌گوييم: علاوه بر اینکه حقّ تو و دیگران را رعایت نکردم، حقّ خودم را نیز پايمال نمودم و حال، از دست خودم - نه کس دیگر - به تو شکایت برده‌ام. وقتى انسان از خودش شكايت مى‌كند، قاضى چه مى‌تواند بكند؟ 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۵۹ و ۶۰ ۱۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که خود را بی‌جهت از نعمت‌های الهی محروم می‌کنند محکومند «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالْطَيِّباتِ مِنَ الْرِزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذینَ امَنُوا فى الْحیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً يَوْمَ الْقَیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الایاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ.» (اعراف ۳۲) «ترجمه: بگو: چه كسى زينت‌هاى خدا را كه براى بندگانش پديد آورده و روزى‌هاى پاكيزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آورده‌اند (هر چند كفار هم با آنها شركت جويند) در حالى كه در روز قيامت مخصوص آنها خواهد بود اين چنين ما آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند تفصيل مى دهيم.» 🔹️قرآن کریم اصل التذاذ را بد نمى‌داند، صریحاً در بعضى از آیات آن را تجویز کرده و حتى به نکوهش کسانى پرداخته است که بیهوده خود یا دیگران را از نعمتهاى الهى محروم مى‌کنند. کسانى که ایمان داشته باشند این لذّتها و زینتها را به طور کامل و بدون آن که آمیخته با رنجها و سختیها باشد در آخرت خواهند داشت. بنابر این، استفاده از نعمتها، و لذّت بردن از آنها از دید قرآن بى اشکال است. 🔸️آنچه که در این رابطه قرآن محکوم کرده عبارت است از ترجیح دادن لذّتهاى آنى و لحظه‌اى و کم ارزش بر لذایذ ابدى ارزشمند. بنابراین، سخن در جواز بهره‌مندى از لذایذ مادّى نیست، بلکه، در جواز اکتفا به این لذّتهاى زودگذر و دل بستن به آنهاست، به گونه‌اى که انسان را از دستیابى به لذایذ ابدى و اخروى باز دارد که این در نزد عقلا کارى است نامعقول و نادرست، و عقل و منطق حکم مى‌کند که به هنگام تزاحم، لذّتهاى ابدى، والا و عمیق را بر لذّتهاى زودگذر، پست و سطحى، مقدّم بداریم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠تصرف در مخلوقات باید با اذن و نام خدا باشد «وَلا تَأْكُلُوا مِمّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَاِنَّهُ لَفِسْقٌ.» (انعام ۱۲۱) «ترجمه: از خوردن گوشت حیوانى که به نام خدا ذبح نشده خوددارى کنید که آن فسق خواهد بود.» 🔹️از جمله چیزهایى که ضرر معنوى دارد خوردن گوشت حیوانى است که به نام خدا ذبح نشده باشد. ذبح حیوانات و گرفتن جان آنها به منظور استفاده از گوشتشان، نوعى تصرّف در مخلوقاتى است که خدا به آن حیات و زندگى داده و ملک خدا هستند و حال که شما حیات را از آنها مى‌گیرید باید این تصرّف و این عمل به اذن خدا و به نام او انجام شود. اگر انسان آنقدر از خدا و قیامت غافل و نسبت به معنويّات بى‌توجّه باشد، که حتى موقع کشتن و جان گرفتن از حیوان، توجّهى به خداى جان آفرین نکند، چنین کسى حقّ ندارد از آن ذبیحه تناول کند و اصولا، ذبیحه او پاک و پاکیزه و حلال نیست. بنابراین، منع از خوردن بعضى از مأکولات و حرمت آن، در حقیقت به لحاظ رعایت آن جنبه معنوى خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۹۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir