eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.8هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | جهت خدایی 🔸بهترین لحظات عمرِ ما، اوقاتى است که به مولایمان توسّل مى‌جوییم؛ در فراق او اشک مى‌ریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانى مى‌شنویم؛ در عزاى اجدادش عزادارى مى‌کنیم و...، ولى این‌ها هیچ کدام هدف نهایى نیست. 🔹 این دستورها را به ما داده‌اند تا جهت مِهر و محبّت‌هاى ما به یک سمت و سو تمرکز یابد و پاک‌ترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایى است، سوق داده شود و دل‌هاى ما به زخارف پست دنیا تعلّق نیابد. آرى، دلى که به وجود مقدّس ولى عصر سپرده مى‌شود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٢٢ 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 | حضرت ولی‌عصر (عج)، نقطه‌ی اشتراک شیعه و سنی 🔹نعمت وجود مقدّس ولىّ عصر (عج) براى همه مسلمانان اثبات شده و قطعى است. آن‌طور که بزرگان اهل سنّت اعتراف کرده‌اند، روایات درباره اثبات وجود حضرت مهدى (صلوات اللّه علیه) در منابعِ اهل تسنّن نیز از حدّ تواتر بالاتر است به جز افراد منحرفى که بر اثر انحراف‌هاى فکرى و عقیدتى، وجود ولىّ عصر (عج) را نمى‌پذیرند، بقیه اهل تسنّن که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مى‌دهند، وجود مقدّس آن بزرگوار را قبول دارند. 🔹نقطه اشتراک بین ما و برادران اهل تسنّن این است که هر دو قبول داریم در دوران آخرالزّمان، بزرگمردى از نسل پیامبر اکرم (ص) ظهور خواهد کرد که زمین را پس از آن که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد کرد. 📖کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٣٧ 🌸 @mesbahyazdi_ir
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | خدا ما را رها نمی‌کند 🔺️بیانات ویژۀ مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره نحوه توسل به امام زمان (عج) ⭕️ انتشار به مناسبت نیمۀ شعبان 🌸 @mesbahyazdi_ir
⭕️ بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره 🔹همزمان با ایام پر خیر و برکت نیمۀ شعبان، مجموعه MESBAHYAZDI.IR انتشار بیانات استاد درباره مهدویت را آغاز می‌کند. 🔸از امروز هر هفته جمعه‌ها بخشی از بیانات معظم له درباره وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) در کانال‌ها و صفحات مجازی رسمی آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) منتشر خواهد شد. 🌸 @mesbahyazdi_ir
📸| آخرین وسیله اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️اعتراف به گناه و در محضر خداوند، آخرين وسيله‌اى است كه انسان مى‌تواند براى تقرّب به خدا از آن استفاده كند و معلوم مى‌شود كه هنوز مورد غضب و سخط الاهى واقع نشده است، و گرنه مجال چنين اعتراف و اقرارى نمى‌يافت. بنابراين عرض مى‌كنيم: اگر توفيق پيدا كردن راه تقرّب به سوى خداوند را از راه عمل صالح پيدا نكرديم، راه ديگرى انتخاب كرده و آن اقرار و اعتراف به گناه در پيشگاه الاهى است. 📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷ ۱۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
⭕️ بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره #مهدویت 🔹همزمان با ایام پر خیر و برکت نیمۀ شعبان، مج
📸 | هرگونه صلاح بداند! 🔹همه‌ی دوستداران وجود مقدّس ولىّ عصر(عج) و پاکباختگان حضرت، همیشه در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزى را دوست دارد تا آن را انجام دهند. دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند، با عاشقانش رفتار کند. 📖کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٨ 🌸@mesbahyazdi_ir
💠منافقین به دلیل راحت‌طلبی و لذت‌طلبی مذمت شده‌اند «فَرِحَ الْمخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَكَرِهُوا اَنْ يُجاهِدُوا بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ فى سَبیلِ اللّهِ وَقالُوا لا تَنْفِرُوا فِى الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ اَشَدُّ حَرّاً لَوْ کانُوا يَفْقَهُونَ.» (توبه ۸۱) «ترجمه: به جاى‌گذاشته‌شدگان (در جنگ تبوك) از خانه‌نشينى خود بر خلاف (حركت) رسول خدا خوشحال شدند و خوش نداشتند كه در راه خدا با اموال و جان‌هايشان جهاد كنند و (به مردم) گفتند: در گرما (به سوى جنگ) كوچ نكنيد! بگو: آتش جهنم گرم‌تر است، اگر فهم عميق دارند.» 🔹️قرآن منافقین را به علل مختلفى مذّمت کرده که مى‌توان گفت همه آنها نهایتاً به روح لذّت طلبى و راحت طلبى آنان باز مى‌گردد. آیات فراوان دیگرى با بیانات مختلف به ذکر بهانه‌جویى‌ها و‌خوددارى از شرکت در جنگ پرداخته است؛ ولى، در واقع آنچه که منشأ انحراف و انحطاط ایشان مى‌شد، روح راحت طلبى و دلبستگى‌شان به لذّتهاى آنى و‌زودگذر بود و علاج این بیمارى تقویت معرفت و ایمانشان بود تا بدانند که این لذّتها زودگذر و ناپایدار است و در مقابل آنها لذایذ اخروى بهتر و پایدارتر خواهد بود. 🔸️اینان اگر ایمانشان را تقویت و معرفتشان را تکمیل مى‌کردند و در این زمینه فکر محاسبه و مقایسه دقیقى انجام مى‌دادند تنبلى، سستى و راحت طلبى را به ضرر خود تشخیص داده خود را به زحمت و تلاش وا مى‌داشتند. ولى اشکال کار در اینجا است که چنین اشخاصى حتى زحمت فکر کردن در این موضوع را هم به خودشان نمى‌دهند و همین که دلشان مى‌خواهد از این لذّتها استفاده کنند، توجّهشان معطوف به آنها و بطور کلّى غرق در آنها مى‌شوند و هیچ چیز دیگرى برایشان مطرح نیست. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | شکایت از خود اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️روح قدرت زيادى دارد و مى‌تواند علاوه بر درک کردن،، چيزى را درك كرده و سپس خود به تماشاى درك خود بنشیند. مى‌توان گفت: راز خليفة‌الله بودن انسان همين قدرت روحى اوست و اگر كارى {کند} كه جهنمى شود، خيلى به خودش ظلم كرده است. 🔹️در اين فراز مى‌گوييم: علاوه بر اینکه حقّ تو و دیگران را رعایت نکردم، حقّ خودم را نیز پايمال نمودم و حال، از دست خودم - نه کس دیگر - به تو شکایت برده‌ام. وقتى انسان از خودش شكايت مى‌كند، قاضى چه مى‌تواند بكند؟ 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۵۹ و ۶۰ ۱۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که خود را بی‌جهت از نعمت‌های الهی محروم می‌کنند محکومند «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالْطَيِّباتِ مِنَ الْرِزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذینَ امَنُوا فى الْحیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً يَوْمَ الْقَیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الایاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ.» (اعراف ۳۲) «ترجمه: بگو: چه كسى زينت‌هاى خدا را كه براى بندگانش پديد آورده و روزى‌هاى پاكيزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آورده‌اند (هر چند كفار هم با آنها شركت جويند) در حالى كه در روز قيامت مخصوص آنها خواهد بود اين چنين ما آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند تفصيل مى دهيم.» 🔹️قرآن کریم اصل التذاذ را بد نمى‌داند، صریحاً در بعضى از آیات آن را تجویز کرده و حتى به نکوهش کسانى پرداخته است که بیهوده خود یا دیگران را از نعمتهاى الهى محروم مى‌کنند. کسانى که ایمان داشته باشند این لذّتها و زینتها را به طور کامل و بدون آن که آمیخته با رنجها و سختیها باشد در آخرت خواهند داشت. بنابر این، استفاده از نعمتها، و لذّت بردن از آنها از دید قرآن بى اشکال است. 🔸️آنچه که در این رابطه قرآن محکوم کرده عبارت است از ترجیح دادن لذّتهاى آنى و لحظه‌اى و کم ارزش بر لذایذ ابدى ارزشمند. بنابراین، سخن در جواز بهره‌مندى از لذایذ مادّى نیست، بلکه، در جواز اکتفا به این لذّتهاى زودگذر و دل بستن به آنهاست، به گونه‌اى که انسان را از دستیابى به لذایذ ابدى و اخروى باز دارد که این در نزد عقلا کارى است نامعقول و نادرست، و عقل و منطق حکم مى‌کند که به هنگام تزاحم، لذّتهاى ابدى، والا و عمیق را بر لذّتهاى زودگذر، پست و سطحى، مقدّم بداریم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠تصرف در مخلوقات باید با اذن و نام خدا باشد «وَلا تَأْكُلُوا مِمّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَاِنَّهُ لَفِسْقٌ.» (انعام ۱۲۱) «ترجمه: از خوردن گوشت حیوانى که به نام خدا ذبح نشده خوددارى کنید که آن فسق خواهد بود.» 🔹️از جمله چیزهایى که ضرر معنوى دارد خوردن گوشت حیوانى است که به نام خدا ذبح نشده باشد. ذبح حیوانات و گرفتن جان آنها به منظور استفاده از گوشتشان، نوعى تصرّف در مخلوقاتى است که خدا به آن حیات و زندگى داده و ملک خدا هستند و حال که شما حیات را از آنها مى‌گیرید باید این تصرّف و این عمل به اذن خدا و به نام او انجام شود. اگر انسان آنقدر از خدا و قیامت غافل و نسبت به معنويّات بى‌توجّه باشد، که حتى موقع کشتن و جان گرفتن از حیوان، توجّهى به خداى جان آفرین نکند، چنین کسى حقّ ندارد از آن ذبیحه تناول کند و اصولا، ذبیحه او پاک و پاکیزه و حلال نیست. بنابراین، منع از خوردن بعضى از مأکولات و حرمت آن، در حقیقت به لحاظ رعایت آن جنبه معنوى خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۹۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
🗨 | فرا رسیدن سال نو را غنیمت و بهانه بشماریم برای صله ارحام و اصلاح لغزش‌ها و رفع کدورت‌ها، اگر بعضی‌ها دلخوری از ما دارند، هدیه و صله‌ای برایشان ببریم و از آنها دلجویی بکنیم این قبیل کارها خیلی نزد خدا ارزشمند است. 💻 @mesbahyazdi_ir
💠حفظ مصالح خانواده منوط به گردن نهادن به محدودیت‌های غریزه جنسی است «وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ الاّ عَلى اَزْواجِهِمْ اَوْ ما مَلَكَتْ اَيْمانُهُمْ فَاِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومینَ فَمَنِ‌ابتَغى وَراءَ ذالِكَ فَاُولئِكَ هُمُ الْعادُونَ.» (مؤمنون ۵-۷) «ترجمه: و آنان كه نگهدارندۀ نيروى شهوت خويش‌اند. مگر با همسران خود يا كنيز ملكى خود، كه آنان (در اعمال شهوت در اين موارد) مورد سرزنش نيستند. پس هر كه جز اين (دو مورد) را طلب كند (و التذاذ جنسى به هر نوع و با هر كس انجام دهد) چنين كسانى متجاوز (از حدود اسلام)اند.» 🔹️اگر بنا باشد هر انسانى با هر فردى از جنس مخالفش که بخواهد، بتواند آمیزش جنسى داشته باشد، بنیاد خانواده متزلزل و مفاسد فراوانى که بر وجود آن مترتّب مى‌شود تقویت خواهد شد. براى حفظ مصالح مترتّب بر خانواده و دفع مفاسد مترتّب بر بى‌بندوبارى جنسى، لازم است که همه افراد جامعه به اینگونه محدوديّتهاى معقول و منطقى گردن نهند. بنابراین، قالب کلّى محدوديّتهاى اجتماعى غریزه جنسى، همان ازدواج قانونى و شرعى است که باید غریزه و رابطه جنسى در این چارچوب محدود بشود تا با دیگر مصالح انسان اصطکاک پیدا نکند. 🔸️اما شرایط مختلف ازدواج شرعى: از قبیل شرایط مالى، جسمى، روحى، اجتماعى، سنّى و دیگر خصوصيّاتى را که در ازدواج باید ملحوظ شود قانون الهى تعیین مى‌کند. زیرا ما فرمولهاى دقیقش را نمى‌توانیم خودمان درک کنیم. ولى، اجمالا، آنجا که ارضاى این میل طبیعى، با مصالح اجتماعى انسان اصطکاک پیدا کند ناگزیر باید در چارچوبه‌اى که با آن مصالح، منافات نداشته و هماهنگ باشد، محدود شود و نام آن چارچوبه، ازدواج قانونى است که اگر رفتار جنسى انسان از این مرز، تجاوز کرد ارزش منفى پیدا مى‌کند و قرآن کریم هم از چنین عملى تعبیر به تجاوز کرده است اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۱۳ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir