eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
148 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | شکایت از خود اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛ خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مى‌دهم. 🔸️روح قدرت زيادى دارد و مى‌تواند علاوه بر درک کردن،، چيزى را درك كرده و سپس خود به تماشاى درك خود بنشیند. مى‌توان گفت: راز خليفة‌الله بودن انسان همين قدرت روحى اوست و اگر كارى {کند} كه جهنمى شود، خيلى به خودش ظلم كرده است. 🔹️در اين فراز مى‌گوييم: علاوه بر اینکه حقّ تو و دیگران را رعایت نکردم، حقّ خودم را نیز پايمال نمودم و حال، از دست خودم - نه کس دیگر - به تو شکایت برده‌ام. وقتى انسان از خودش شكايت مى‌كند، قاضى چه مى‌تواند بكند؟ 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۵۹ و ۶۰ ۱۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که خود را بی‌جهت از نعمت‌های الهی محروم می‌کنند محکومند «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالْطَيِّباتِ مِنَ الْرِزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذینَ امَنُوا فى الْحیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً يَوْمَ الْقَیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الایاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ.» (اعراف ۳۲) «ترجمه: بگو: چه كسى زينت‌هاى خدا را كه براى بندگانش پديد آورده و روزى‌هاى پاكيزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آورده‌اند (هر چند كفار هم با آنها شركت جويند) در حالى كه در روز قيامت مخصوص آنها خواهد بود اين چنين ما آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند تفصيل مى دهيم.» 🔹️قرآن کریم اصل التذاذ را بد نمى‌داند، صریحاً در بعضى از آیات آن را تجویز کرده و حتى به نکوهش کسانى پرداخته است که بیهوده خود یا دیگران را از نعمتهاى الهى محروم مى‌کنند. کسانى که ایمان داشته باشند این لذّتها و زینتها را به طور کامل و بدون آن که آمیخته با رنجها و سختیها باشد در آخرت خواهند داشت. بنابر این، استفاده از نعمتها، و لذّت بردن از آنها از دید قرآن بى اشکال است. 🔸️آنچه که در این رابطه قرآن محکوم کرده عبارت است از ترجیح دادن لذّتهاى آنى و لحظه‌اى و کم ارزش بر لذایذ ابدى ارزشمند. بنابراین، سخن در جواز بهره‌مندى از لذایذ مادّى نیست، بلکه، در جواز اکتفا به این لذّتهاى زودگذر و دل بستن به آنهاست، به گونه‌اى که انسان را از دستیابى به لذایذ ابدى و اخروى باز دارد که این در نزد عقلا کارى است نامعقول و نادرست، و عقل و منطق حکم مى‌کند که به هنگام تزاحم، لذّتهاى ابدى، والا و عمیق را بر لذّتهاى زودگذر، پست و سطحى، مقدّم بداریم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠تصرف در مخلوقات باید با اذن و نام خدا باشد «وَلا تَأْكُلُوا مِمّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَاِنَّهُ لَفِسْقٌ.» (انعام ۱۲۱) «ترجمه: از خوردن گوشت حیوانى که به نام خدا ذبح نشده خوددارى کنید که آن فسق خواهد بود.» 🔹️از جمله چیزهایى که ضرر معنوى دارد خوردن گوشت حیوانى است که به نام خدا ذبح نشده باشد. ذبح حیوانات و گرفتن جان آنها به منظور استفاده از گوشتشان، نوعى تصرّف در مخلوقاتى است که خدا به آن حیات و زندگى داده و ملک خدا هستند و حال که شما حیات را از آنها مى‌گیرید باید این تصرّف و این عمل به اذن خدا و به نام او انجام شود. اگر انسان آنقدر از خدا و قیامت غافل و نسبت به معنويّات بى‌توجّه باشد، که حتى موقع کشتن و جان گرفتن از حیوان، توجّهى به خداى جان آفرین نکند، چنین کسى حقّ ندارد از آن ذبیحه تناول کند و اصولا، ذبیحه او پاک و پاکیزه و حلال نیست. بنابراین، منع از خوردن بعضى از مأکولات و حرمت آن، در حقیقت به لحاظ رعایت آن جنبه معنوى خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۹۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
🗨 | فرا رسیدن سال نو را غنیمت و بهانه بشماریم برای صله ارحام و اصلاح لغزش‌ها و رفع کدورت‌ها، اگر بعضی‌ها دلخوری از ما دارند، هدیه و صله‌ای برایشان ببریم و از آنها دلجویی بکنیم این قبیل کارها خیلی نزد خدا ارزشمند است. 💻 @mesbahyazdi_ir
💠حفظ مصالح خانواده منوط به گردن نهادن به محدودیت‌های غریزه جنسی است «وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ الاّ عَلى اَزْواجِهِمْ اَوْ ما مَلَكَتْ اَيْمانُهُمْ فَاِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومینَ فَمَنِ‌ابتَغى وَراءَ ذالِكَ فَاُولئِكَ هُمُ الْعادُونَ.» (مؤمنون ۵-۷) «ترجمه: و آنان كه نگهدارندۀ نيروى شهوت خويش‌اند. مگر با همسران خود يا كنيز ملكى خود، كه آنان (در اعمال شهوت در اين موارد) مورد سرزنش نيستند. پس هر كه جز اين (دو مورد) را طلب كند (و التذاذ جنسى به هر نوع و با هر كس انجام دهد) چنين كسانى متجاوز (از حدود اسلام)اند.» 🔹️اگر بنا باشد هر انسانى با هر فردى از جنس مخالفش که بخواهد، بتواند آمیزش جنسى داشته باشد، بنیاد خانواده متزلزل و مفاسد فراوانى که بر وجود آن مترتّب مى‌شود تقویت خواهد شد. براى حفظ مصالح مترتّب بر خانواده و دفع مفاسد مترتّب بر بى‌بندوبارى جنسى، لازم است که همه افراد جامعه به اینگونه محدوديّتهاى معقول و منطقى گردن نهند. بنابراین، قالب کلّى محدوديّتهاى اجتماعى غریزه جنسى، همان ازدواج قانونى و شرعى است که باید غریزه و رابطه جنسى در این چارچوب محدود بشود تا با دیگر مصالح انسان اصطکاک پیدا نکند. 🔸️اما شرایط مختلف ازدواج شرعى: از قبیل شرایط مالى، جسمى، روحى، اجتماعى، سنّى و دیگر خصوصيّاتى را که در ازدواج باید ملحوظ شود قانون الهى تعیین مى‌کند. زیرا ما فرمولهاى دقیقش را نمى‌توانیم خودمان درک کنیم. ولى، اجمالا، آنجا که ارضاى این میل طبیعى، با مصالح اجتماعى انسان اصطکاک پیدا کند ناگزیر باید در چارچوبه‌اى که با آن مصالح، منافات نداشته و هماهنگ باشد، محدود شود و نام آن چارچوبه، ازدواج قانونى است که اگر رفتار جنسى انسان از این مرز، تجاوز کرد ارزش منفى پیدا مى‌کند و قرآن کریم هم از چنین عملى تعبیر به تجاوز کرده است اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۱۳ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | مستیِ دوری اِلهي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيْتُ شَبابي في سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْك؛ خداوندا، من عمر خودم را در نادرستى و غفلت از تو نابود، و جوانى خود را در مستى دورى از تو فرسوده كردم. 🔸️خداوندا، به خود نگاه مى‌كنم و به عمرى كه در نهايت شرارت و غفلت و بى‌خبرى گذراندم. البته غفلت‌ها و بى‌خبرى‌ها متفاوتند. ولى كسانى كه در مراتب عالى به سر مى‌برند اگر از آن ژرف‌نگرى كه بايد در ياد خدا داشته باشند به هنگام توجّه به زندگى و نيازهاى مادى، كم شود برايشان غفلت به حساب مى‌آيد. 🔹️هر انسانى زندگى خود را از ابتداى كودكى تا مدت‌ها با سهو و غفلت مى‌گذراند. غفلت در تمامى عمر مى‌تواند همراه آدمى باشد، به خصوص دوران جوانى كه اوج شادابى و نشاط است، و گاهى انسان را به حالتى دچار مى‌كند كه سبب شرمندگى و پشيمانى خود او مى‌شود. 🔸️انسان وقتى به مقتضاى طبيعت خود، دچار چنين حالاتى مى‌شود حتى اگر به گناه هم مبتلا نشود باز از پيدايش چنين حالاتى در محضر خداوند شرمنده و خجل مى‌گردد. از اين حالت به مستى تعبير شده است. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۸۵ ۱۵ 💻 @mesbahyazdi_ir
📷 | تصویر ویژه از مرحوم آیت الله مصباح یزدی در کنار مرحوم آیت الله ری‌شهری در سفر حج، سال ۱۳۸۷ 💻 @mesbahyazdi_ir
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | امیدواریم صاحب کار بهتر از آن چیزی که ما انتظار داریم از ما قبول کند 🔸️قطعه فیلمی از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷ 🔺️انتشار به مناسبت ارتحال آیت الله ری‌شهری 💻 @mesbahyazdi_ir
💠تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤلُؤْاً مَنْثوراً.» (انسان ۱۹) «ترجمه: و بر گرد آنها پسرانى جاودانى (در طراوت و نوجوانى) و دستبند و گوشواره‌دار (به خدمت) مى‌گردند كه چون آنها را ببينى پندارى مرواريدى غلتان و پراكنده‌اند.» 🔹️تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است. کسانى که به این گرایش مستقل در انسان توجّه ندارند گمان مى‌کنند این مسأله به شهوت جنسى مربوط مى‌شود و العیاذ بالله در بهشت تمایل به جنس موافق مطرح است . ولى قطعاً، چنین گمانى باطل و بى‌اساس خواهد بود. جمال‌دوستى و تمایل به دیدن اشیاء و انسانهاى زیبا، از جمله تمایلات اصیل و فطرى و همیشگى انسان است و به همین دلیل است که قرآن، آن را از جمله بهترین نعمتهاى بهشت و بالاترین لذّتهاى بهشتیان به شمار آورده است. ولى باید توجّه داشت که این میل، یک میل مستقلّ و جداگانه است و ربطى به میل جنسى ندارد. 🔸️میل جنسى انسان به وسیله جنس مخالف ارضا مى‌شود ولى، دیدن انسانهاى زیبا مثل: پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار‌(علیهم السلام)، میل فطرى دیگرى است و در آخرت هم این میل در انسان هست و از آنجا که یک میل فطرى و اصیل است، زمینه ارضاى آن نیز فراهم خواهد بود. اگر در این جهان، انسان از تماشاى بعضى از انسانهاى زیبا منع شده، به لحاظ همان تزاحماتى است که، قبل از این توضیح داده‌ایم. یعنى، لذّت تماشاى آنان با کمالات دیگر انسان تزاحم پیدا مى‌کند و انسان با دنبال کردن این میل در معرض انحراف و گمراهى قرار مى‌گیرد و علتش این است که ارضاى جنسى غالباً، با مسأله زیبایى ارتباط مستقیم دارد و زیبایى غالباً جزء عوامل تحریک کننده شهوت جنسى است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۴ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دو قدم دوست‌داشتنی! 🔹در یک روایتی می‌فرماید که خدا دو قدم را که انسان بر می‌دارد خیلی دوست دارد. یک قدمی که در راه جهاد بر می‌دارد که برود در صف مجاهدین حضور پیدا کند. 🔸یکی هم قدمی که برای برقراری رابطه با آن خویشاوندی که قطع رابطه کرده است. اگر خویشاوندی قطع رابطه کرده با شما؛ شما رفتید طرف او رابطه برقرار کنید؛ این قدم زدن‌تان آن قدر ثواب دارد که مثل ثواب کسی که در راه جهاد قدم برمی‌دارد، خدا برایتان اجر می‌فرستد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
21.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | محبت کامل 🔺️قسمت پنجاه و هشتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اکسیر محبت اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️جاذبه گاهی میان اشياء مادّى است مانند جاذبه آهن و آهن‌ربا و گاهی آگاهانه بين يك شىء و دل انسان است. اين جاذبه را كه روحى و آگاهانه است، محبّت مى‌ناميم. گاهى نیز جاذبه بين دو انسان است كه دو موجود با شعورند که مرتبه بالاتری از محبت است. 🔹️اما محبّت بين انسان و خداوند بالاترين و بهترين مراتب جاذبه و كشش است؛ چرا كه خداوند داراى بالاترين مراتب درك و شعور است و اين كشش، آگاهانه و برخاسته از شعور و دوسويه است و حتّى اگر در آغاز يك‌طرفه باشد سرانجام به طرفين منتهى مى‌گردد. 📚کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ ۱۶ 💻 @mesbahyazdi_ir