eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
995 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤلُؤْاً مَنْثوراً.» (انسان ۱۹) «ترجمه: و بر گرد آنها پسرانى جاودانى (در طراوت و نوجوانى) و دستبند و گوشواره‌دار (به خدمت) مى‌گردند كه چون آنها را ببينى پندارى مرواريدى غلتان و پراكنده‌اند.» 🔹️تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است. کسانى که به این گرایش مستقل در انسان توجّه ندارند گمان مى‌کنند این مسأله به شهوت جنسى مربوط مى‌شود و العیاذ بالله در بهشت تمایل به جنس موافق مطرح است . ولى قطعاً، چنین گمانى باطل و بى‌اساس خواهد بود. جمال‌دوستى و تمایل به دیدن اشیاء و انسانهاى زیبا، از جمله تمایلات اصیل و فطرى و همیشگى انسان است و به همین دلیل است که قرآن، آن را از جمله بهترین نعمتهاى بهشت و بالاترین لذّتهاى بهشتیان به شمار آورده است. ولى باید توجّه داشت که این میل، یک میل مستقلّ و جداگانه است و ربطى به میل جنسى ندارد. 🔸️میل جنسى انسان به وسیله جنس مخالف ارضا مى‌شود ولى، دیدن انسانهاى زیبا مثل: پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار‌(علیهم السلام)، میل فطرى دیگرى است و در آخرت هم این میل در انسان هست و از آنجا که یک میل فطرى و اصیل است، زمینه ارضاى آن نیز فراهم خواهد بود. اگر در این جهان، انسان از تماشاى بعضى از انسانهاى زیبا منع شده، به لحاظ همان تزاحماتى است که، قبل از این توضیح داده‌ایم. یعنى، لذّت تماشاى آنان با کمالات دیگر انسان تزاحم پیدا مى‌کند و انسان با دنبال کردن این میل در معرض انحراف و گمراهى قرار مى‌گیرد و علتش این است که ارضاى جنسى غالباً، با مسأله زیبایى ارتباط مستقیم دارد و زیبایى غالباً جزء عوامل تحریک کننده شهوت جنسى است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۴ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دو قدم دوست‌داشتنی! 🔹در یک روایتی می‌فرماید که خدا دو قدم را که انسان بر می‌دارد خیلی دوست دارد. یک قدمی که در راه جهاد بر می‌دارد که برود در صف مجاهدین حضور پیدا کند. 🔸یکی هم قدمی که برای برقراری رابطه با آن خویشاوندی که قطع رابطه کرده است. اگر خویشاوندی قطع رابطه کرده با شما؛ شما رفتید طرف او رابطه برقرار کنید؛ این قدم زدن‌تان آن قدر ثواب دارد که مثل ثواب کسی که در راه جهاد قدم برمی‌دارد، خدا برایتان اجر می‌فرستد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | محبت کامل 🔺️قسمت پنجاه و هشتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اکسیر محبت اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️جاذبه گاهی میان اشياء مادّى است مانند جاذبه آهن و آهن‌ربا و گاهی آگاهانه بين يك شىء و دل انسان است. اين جاذبه را كه روحى و آگاهانه است، محبّت مى‌ناميم. گاهى نیز جاذبه بين دو انسان است كه دو موجود با شعورند که مرتبه بالاتری از محبت است. 🔹️اما محبّت بين انسان و خداوند بالاترين و بهترين مراتب جاذبه و كشش است؛ چرا كه خداوند داراى بالاترين مراتب درك و شعور است و اين كشش، آگاهانه و برخاسته از شعور و دوسويه است و حتّى اگر در آغاز يك‌طرفه باشد سرانجام به طرفين منتهى مى‌گردد. 📚کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ ۱۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠مؤمنین در مجامع اسلامی باید ظاهری آراسته داشته باشند «یا بَنى آدَمْ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد.» (اعراف ۲۱) «ترجمه: اى فرزندان آدم، در وقت هر نماز و در هر مسجدى آرايش و زينتتان را (به تناسب آن عمل و محل) برگيريد.» 🔹️مؤمنین وقتى که در مجامع اسلامى که معمولا در مسجد تشکیل مى‌شود شرکت مى‌کنند مى‌بایست ظاهر آراسته‌اى داشته باشند که دیگران میل و رغبت مصاحبت و گفتگو با آنها را داشته باشند. «زینت» که در اینجا مورد بحث است هم شامل لباس مى‌شود و هم موى سر و صورت. لباس تمیز و سر و روى آراسته هم مشمول زینت است و به همین ملاک در سایر مجالسى هم که مؤمنین دارند حتّى دو نفر مؤمنى که با هم مواجه مى‌شوند مى‌بایست این دستور اسلامى را رعایت کنند. 🔸️در روایات زیادى آمده است که پیامبر گرامى‌(صلى الله علیه وآله) هنگامى که در مجامع مسلمانها حضور پیدا مى‌کردند و یا حتى براى ملاقات یک نفر مى‌رفتند، سر و وضع خودشان را آرایش مى‌دادند و حتى اگر آینه‌اى در دسترس نبود در آب صاف و زلال نگاه مى‌کردند تا متوجّه وضع سر و صورت خود بشوند و در ملاقات خود سر و صورتشان آشفته و ژولیده نباشد. منبع: اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | ساده‌ترین راه اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️يكى از ساده‌ترين عوامل محبّت به خدا همان راهى است كه خود حضرت حق به حضرت موسى (ع) آموخته است یعنی یادآوریِ نعمات الهی. خداوند اين ويژگى را در روح بنى‌آدم قرار داده است كه اگر بدانند كسى بى‌طمع و بدون چشم‌داشت به آن‌ها خدمت مى‌كند او را دوست خواهند داشت.البتّه اين اثرى است طبيعى نه اختيارى؛ و امكان ندارد كسى به هيچ وجه او را دوست نداشته باشد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۰۳ ۱۷ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠فرزند و ثروت اگر مورد علاقه انسان نبود نمی‌توانست وسیله آزمایش او باشد «وَاعْلَمُوا اَنَّما اَمْوالُكُم وَاَوْلادُكُم فِتْنَةٌ وَاِنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظیمٌ.» (انفال ۲۸) «ترجمه: و بدانيد كه اموال و فرزندانتان وسيلۀ آزمايش‌اند، و خداست كه پاداشى بزرگ در نزد اوست.» 🔹️قرآن کریم، نه تنها مال و فرزند که همه نعمتهاى دنیا را وسیله آزمایش مى‌داند و‌طبیعى است، چیزى وسیله آزمایش انسان قرار مى‌گیرد که جاذبه‌اى داشته باشد و انسان را به دنبال خود بکشاند. اگر انسان علاقه‌اى به مال و فرزند نمى‌داشت و نسبت به آن بى‌تفاوت مى‌بود، در این صورت، مال و فرزند، وسیله آزمایش او قرار نمى‌گرفت، تا معلوم شود آیا آن را از راه صحیح به دست مى‌آورد و در راه درست خرج مى‌کند؟ و آنجا که باید از مال بگذرد مى‌گذرد یا نه؟ پس مال و فرزند، باید جاذبه‌اى داشته باشند تا وسیله آزمایش انسان شوند و اشاره مى‌کند که اگر انسان را جاذبه‌هاى مادّى نفریبد و با گذشتن از آنها از عهده امتحان الهى برآید، به پاداشهاى بزرگتر و شیرین‌تر و پرجاذبه‌ترى که نزد خداست نایل مى‌شود. پس ارزش منفى مال و فرزند، مربوط به این دلبستگى‌هاى بیش از حدّ است که مانع از وصول به کمال مطلوب خواهد شد و انسان را از کارهاى خوب باز داشته و به کارهاى زشت وا مى‌دارد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۷۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اثری که زود ظاهر می‌شود 🔹بعضی چیزها هست که اثرش در دنیا زود ظاهر می‌شود؛ یکی خدمت به پدر و مادر است یکی صله رحم.اینها در همین دنیا اثرش ظاهر می‌شود. شاید نباشد انسانی که در زندگی خود به پدر و مادر خدمت کرده باشد و در دنیا بدبخت شده باشد. ۱۳۹۰/۰۷/۱۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | قطره‌ای مقابل دریا اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️یکی از محبت های بی طمع، محبّت مادر به فرزند است، كه یکی از پاك‌ترين محبّت‌ها است، فطرى، و بدون چشمداشت است و در ادبيات همه اقوام و ملل جهان مثال‌ زدنى است.محبّت اين مادر و خدمات هر انسان ديگرى گرچه بسيار ارزش دارد ولى با نعمت‌هاى الهى كه از هر طرف گسترده است قابل قياس نيست. 🔹️ما محبّت مادر را مى‌بينيم ولى محبّت خدا را ناديده مى‌گيريم و به همين خاطر نمى‌دانيم چقدر ما را دوست دارد، اگر چشمى باز شود و دلى آگاه گردد و محبّت خدا را درك كند، خواهد فهميد كه اگر همه محبت‌هاى دنيا و محبّت‌هاى مادران جهان جمع شوند در مقابل محبّت خداوند چون قطره‌اى در مقابل دريا و دانه‌اى در دامن فضا بلكه كم‌تر از آن است. و درك اين معنى شعورى فوق شعورهاى عادى مى‌طلبد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص۱۰۴ ۱۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠جامعه‌گریزی همواره مذموم نیست «وَرَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللّه» (حدید ۲۷) «ترجمه: و رهبانيتى را (ترك دنيا و انقطاع از مردم براى عبادت را) هم از خود اختراع كردند كه ما برايشان مقرر نداشته بوديم لكن (آن انتخاب) براى طلب خشنودى خدا بود.» 🔹️زندگىِ اجتماعى را با همه اهمیتى که دارد و با آن همه احکام و دستوراتى که در اسلام درباره آن داریم، نمى‌توان ارزش مطلق دانست. از این رو، در مواردى جامعه‌گریزى یا هجرت از جامعه، بهتر از جامعه‌گرایى است. در قرآن، آیاتى در ستایش از هجرت و جامعه‌گریزى داریم که البته آن‌ها بیانگر ارزش مطلق جامعه‌گریزى نیستند. 🔸️رهبانیت اصحاب حضرت عیسى‌(علیه السلام) از جمله مصادیق آن است. البته خدا بر ایشان حکم نکرده بود که حتماً تنها زندگى کنند و رهبانیت اختیار کنند؛ اما شرایط زمان طورى بود که اگر مى‌خواستند دینشان را حفظ کنند، جز این چاره‌اى نداشتند و مى‌بایست از جمع آن مردم فاسد و دین‌گریز، کناره‌گیرى مى‌کردند تا در فرصت‌هاى مناسب، در گوشه و کنار، افرادى را هدایت و اصلاح کنند و زمینه یک حرکت دینى و اصلاحى را به وجود آورند. آنان امید نداشتند که در آن جامعه فاسد بتوانند وظایفشان را به خوبى انجام دهند. از این رو، در دیرها و صومعه‌ها مخفیانه به عبادت خدا مى‌پرداختند و این، کم‌کم سنتى شد در میان پیروان حضرت مسیح‌(علیه السلام). پس مى‌توان گفت که رهبانیت، در چنان شرایطى، تنها وسیله پرستش خدا و فراهم آوردن خشنودىِ او بوده و در این صورت نمى‌توانسته است نامطلوب باشد. اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۳۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | نعمت‌های پرارزش اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️كسى كه حاضر است كليه يا قلب يا برخى از اندام‌هاى خود را به نيازمندى اهدا كند چقدر موجب محبّت و امتنان مى‌گردد و بيمار و بستگان فردى كه به او اهدا شده نسبت به اهداكننده چقدر علاقمند مى‌شوند، حال بنگريد خدايى كه همه اين اندام‌ها را رايگان به ما داده چقدر بر ما منّت دارد. 🔹️پس ساده‌ترين راه محبّت به خدا، كه يكى از آثارش دست برداشتن از گناه است، فكر كردن درباره نعمت‌هاى خدا است. علاوه بر نعمت‌هايى جسمانى، عقل و انبيا (عليهم السلام) و كتاب آسمانى كه براى هدايت ما فرستاده شده، موقعيتى كه در جامعه داريم، عيبهايى كه خداوند آن‌ها را ناديده گرفته و پوشانده، هر كدام نعمت‌هاى پرارزش الهى هستند.حال آيا اين خداى مهربان دوست داشتنى نيست؟ 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۴ و ۱۰۵ ۱۹ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠عزت، استقلال و اخلاق خطوط قرمز ارتباط اقتصادی با دیگران! «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤمِنِینَ سَبِیلا» (نساء ۱۴۱) «ترجمه: و هرگز خدا براى كافران راه تسلّطى بر مؤمنان قرار نخواهد داد.» 🔹️اگر رابطه اقتصادى با جامعه‌اى، استقلال، عزت و عظمت جامعه مسلمانان را به خطر بیندازد، باید چنین رابطه‌اى قطع شود. ما آن تکنولوژى را نداشته باشیم؛ ولى استقلال و عزت جامعه اسلامى محفوظ بماند. هم‌چنین اگر برقرار کردن رابطه با کشورى موجب فساد اخلاق و از بین رفتن معنویات شود، هرگز برقرارىِ چنین رابطه‌اى جایز نیست، هرچند که مصالح فراوان مادى و دنیوى به دنبال داشته باشد. اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۴۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | شوقِ دیدار إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️شوق حالتى بعد از دوست داشتن است و شوقِ دل نسبت به خداوند به همين معناست كه دل، خدا را دوست دارد و مى‌خواهد به او برسد ولى دستش از دامن او كوتاه است در حالى كه امكان نزديك شدن به او وجود دارد. 🔹️انسانى كه مى‌داند خداى دوست‌داشتنى را با چشم دل مى‌توان ديد، به طور حتم آتش شوق ديدار در دل او شعله ور مى‌گردد. و هر قدر توجّه به اين حقيقت قوى‌تر شود، شوق ديدار نيز افزون‌تر مى‌گردد. البتّه دانستن اين مطلب كافى نيست بلكه توجّه نيز لازم است. يعنى ابتدا بايد باور قلبى و معرفت را با توجّه به خدا و غفلت از غير خدا بارور كرده و شوق به ديدار او را در خود تقويت نماييم كه هر چه توجه بيش‌تر شود، شوق ديدار نيز افزون‌تر خواهد گشت. 🔸️شنيده‌ايم عده‌اى كه مجذوب خداوند شده باشند آرام و قرار ندارند و دل آن‌ها با هيچ چيزى غير از خدا انس نمى‌گيرد. اين‌ها بر اين باورند كه وَ كُلُّ جَمالِكَ جَميل. 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۲۲ تا ۱۱۵ ۲۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | علت امتحانات الهی 🔺️قسمت پنجاه و نهم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | وصول به خدا إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️طبق آیات و روایات رؤيت دل نسبت به خداوند ممكن است، و لذا انسان اشتياق پيدا مى‌كند كه او را ببيند. و حتّى بالاتر از آن در مناجات‌هاى خمسة عشر و امثال آن تعبير وصول به خدا هم وجود دارد، كه ممكن است به همين رؤيت حق تفسير گردد. 🔹️و مرتبه بالاتر از رؤيت در آخرت و ويژه اولياى الهى است و راز آن هم اين است كه بنيه جسمانى در دنيا تحمّل جلوه الهى را ندارد، حتى كوه نيز تحمل چنين چيزى را ندارد، چنان‌كه حضرت موسى(عليه السلام) بى‌هوش گرديد و اگر رؤيت كامل تحقق يافته بود، قطعاً چيزى از حضرت باقى نمى‌ماند. 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ١١٣ و ١١۴ ۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | ای کاش! 🔸شخصی خدمت رسول اکرم گفت آقا من هیچ گناهی و کار زشتی نیست که انجام نداده باشم! هر کار زشتی شما بگویید من مرتکب شدم؛ هیچ راه نجاتی برای من هست؟ حضرت فرمودند: پدر و مادر داری؟ گفت پدر دارم. فرمودند: برو به پدرت خدمت کن.وقتی رد شد حضرت فرمودند ای کاش مادرش زنده بود. اگر مادر بود خیلی زودتر می‌توانست علاج دردش را بکند احسان به مادر خیلی اهمیتش بیشتر است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | مردم سالاری در ایران 🔸️مردم ما در تعیین سرنوشت خودشان، انتخابات ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ بود که درباره اصل تاسیس «جمهوری اسلامی» همه پرسی انجام گرفت. هنوز فراموش نکرده ایم که در آن زمان، مردم با حضوری پرشور پای صندوق‌ها با اکثریت قاطع ۹۸/۲ درصد رای دادند که مایلند نظام حاکم بر جامعه آن ها «جمهوری اسلامی» باشد؛ یعنی خواستار حکومت اسلام در این کشور شدند. آیا این نشانه وجود "دموکراسی" و "مردم‌سالاری" در این کشور نیست؟ ۱۳۸۲/۰۳/۰۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | هرگونه صلاح بداند 🔸️همه دوستداران وجود مقدس ولی‌عصر (عج) و پاکباختگان حضرت، همیشه در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزی را دوست دارد تا آن را انجام دهند، دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند با عاشقانش رفتار کند. 📖 آفتاب ولایت صفحه ۱۸ ۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | یاد خدا عامل شوق وصال إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️اگر كسى نسبت به فردى علاقمند باشد مدت‌ها در انتظار ديدار او باشد و در عین حال به چيزى غير از شوق ديدار سرگرم شود، آن شوق فروكش مى‌كند. هر چه ذهن و دل متمركز بر ياد و خاطره معشوق گردد، اشتياق نيز بيش‌تر مى‌گردد. 🔹️براى اشتياق ديدار خداوند، ياد خدا لازم است و هرچه ياد و تمركز بيش‌تر باشد، شوق نيز زيادتر مى‌گردد. براى امتحان چند شب هنگام سحر، در جايى خلوت و با نور كم به مدت يك ساعت دل خود را متوجّه خدا نماييد (خواه با ذكر لفظى و خواه بدون آن) . 📚شکوه نجوا ، صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ ۲۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | تنها ایده‌ای که می‌توانست 🔹امام فرمودند: « » یعنی رئیس حکومت ارثی تعیین نمی‌شود؛ باید انتخاب کنند؛ اما بر چه اساسی؟ براساس اسلام. 🔸پس اگر فقط «جمهوری» می‌گفتند؛ نشان نمی‌داد محتوای حکومت چیست. حتی اگر می‌گفتند: «جمهوری دموکراتیک» باز محتوای این حکومت معلوم نمی‌شد. 🔹تنها چیزی که می‌توانست ایده امام و کسانی که همراه امام مبارزه کرده بودند و را به پیروزی رسانده بودند را روشن سازد؛ جمهوری اسلامی بود. ۸۸/۰۸/۲۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | آشنایِ دل إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️شب آرام است و عوامل دل‌مشغولى وجود ندارد. بايد جايى را انتخاب كرد كه از ديد پنهان باشد و با تمرين و تكرار مى‌توانيد كم‌كم شوق را در خود به وجود آوريد، هرچند كه در آغاز كارى دشوار مى‌باشد. 🔹️ما در عمق فطرت راهى به سوى خدا داریم، اما این بيگانگان‌اند که ما را از خدا جدا كردند اگر اين‌ها را فراموش كنيم، دل، آشناى خود را پيدا مى‌كند، خداوند مى‌فرمايد: دوستان به سوى من مشتاقند و من به سوى آن‌ها مشتاق‌ترم. 📚شکوه نجوا ، صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ ۲۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠هر چه پیوند اجتماعی نزدیک‌تر باشد، حقوق و تکالیف دو طرف بیشتر است «وَأُوْلُوا اْلأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فى كِتابِ اللَّه» (انفال ۷۵) ترجمه « و خويشاوندان نسبت به يكديگر در كتاب خدا سزاوارترند» 🔹️یکی از اصول پاسخ‌گویى به نیازهاى ارزشىِ جامعه، اصل «درجه‌بندىِ روابط اجتماعى» است. ارتباط افراد جامعه با همدیگر و پیوند زندگىِ آنان در یک سطح نیست. کسانى هستند که زندگى‌شان در تمام شبانه روز، با یکدیگر پیوند خورده و در همه ابعاد و مسائل زندگى، با هم ارتباط دارند. کسانى نیز هستند که ارتباطشان در این حد نیست و مثلا هفته‌اى یا ماهى یک‌بار، بیش‌تر با هم ارتباط ندارند. بنابراین، با این که زندگى افراد یک جامعه، خواه و ناخواه، به هم مربوط است و مستقیم و غیر مستقیم، به هم پیوند خورده، ولى در این ارتباطات، خطوط پررنگ و کم‌رنگى وجود دارد که شدت و ضعف و تفاوت بسیارى با هم دارند. خداوند در قرآن کریم، بر این اصل تأکید کرده و نشان مى‌دهد که حتى خویشان و بستگان ما هم یک‌سان نیستند و بعضى از آن‌ها بر بعضى دیگر مقدمند. اسلام حتى براى همسایگان نزدیک، حقوق خاص قرار داده است. پس هر چه پیوند نزدیک‌تر باشد، روابط متقابل، قوى‌تر و حقوق و تکالیف دو طرف، نسبت به هم بیش‌تر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۱ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📋 | مجموعه تصویری صهبای حضور 🔺️سخنرانی مرحوم آیت الله مصباح یزدی در جلسات درس اخلاق، شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🕟 هر روز ماه مبارک رمضان، در صفحات مجازی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شکر خدا را چه کسی به ما آموخت؟ 🔺️قسمت اول مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 رابطه فرزند با پدر و مادر را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد «وَاعْبُدُوااللّهَ وَلاَتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (نساء ۳۶) ترجمه «و خدا را بپرستيد و چيزى را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نیکی به سزا کنید.» 🔹️مهم‌ترین رابطه‌اى که ممکن است بین دو انسان تحقق پیدا کند، رابطه فرزند با پدر و مادر است که نمایانگر وابستگىِ وجود فرزند به وجود والدین او است. در این‌جا نمى‌توان رابطه متقابل را ملاک ارزیابىِ افعال و رفتار آن‌ها با یکدیگر قرار داد؛ زیرا هیچ‌گاه فرزند قادر نیست بر پدر و مادر خود تأثیرى داشته باشد، مانند تأثیرى که پدر و مادر در پیدایش فرزند خود دارند. وجود فرزند، بستگى به وجود والدین خود دارد؛ ولى وجود پدر و مادر هیچ بستگى به وجود فرزندشان ندارد. 🔸️بنابراین، رابطه فرزند با پدر و مادر خود را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد؛ زیرا اساس عدل و قسط بر این است که دو نفر یا بیش‌تر، با هم روابط متقابل، و در نتیجه، حقوق و تکالیف متقابل داشته باشند. هر جا حق و تکلیف متقابلى مطرح باشد، یک نوع تأثیر و تأثر متقابل نیز وجود دارد؛ اما تأثیرى که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هیچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر خویش جبران‌پذیر نیست. 🔹️از این‌رو است که خداوند، در قرآن کریم، پیوسته احسان به پدر و مادر را توصیه مى‌کند و آن را ملاک ارزش، در رابطه فرزند با والدین خود قرار مى‌دهد. در هیچ آیه‌اى نداریم که فرزند باید با پدر و مادر خود به عدالت رفتار کند؛ زیرا در واقع، در رابطه فرزند با والدین خود، تحقق عدالت، ممکن نیست. 🔸️در این آیه، خداوند به دنبال امر به پرستش خدا و نهى از شرک، بلافاصله احسان به والدین را توصیه مى‌کند و این، اهمیت فوق‌العاده حقوق والدین بر فرزندان را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۷ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir