eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
995 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه ششم ۹۸/۰۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 سجده ملائک 🔹شرایط خاصی اقتضا می‌کرد که چنین موجودی (خلیفه خدا) باشد. آن وقتی که شرایط برای خلقت حضرت آدم فراهم شد [خداوند] به ملائکه فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي اَلْأَرْضِ خَلِيفَةً» ویژگی این خلیفه این است که به جایی می‌رسد که آن ملائکه‌ای که آن جایگاه و آن همه مقامات را دارند، در مقابل او باید به خاک بیفتند. 🔸خیلی حرف است. یعنی همانطور که او کار خدایی را با اذن خدا انجام می دهد، مخلوقات خدا هم باید به اذن خدا در برابر او سجده کنند. خدا می گوید در مقابل او سجده کنید. 🔹«فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ » این کفر و شرک نیست، چون به اذن خدا است. تفاوت همین است، خلیفه کسی است که کار الهی را با اذن او انجام می دهد. 📝 جلسه ششم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌲تکامل تدریجی 🔸یک گیاهی اگر بخواهد رشد کند، شرایطی لازم دارد. آب لازم، خاک سالم و غیر مسموم، کود مناسب. آن وقت [آیا اگر] پست‌ترین چیزها بخواهد به عالی‌ترین [درجه] موجودات برسد، بدون برنامه و حساب می‌شود؟ این سیر دارد. 🔹از طرفی این شرایط لازم است و از طرفی دیگر باید اختیاری باشد تا بتواند به آن درجه برسد؛ در واقع ویژگی این فرد که می‌تواند از آن پستی به آن اوج برسد، اوست. 🔸اگر بود، هیچ وقت به آن مقام نمی‌رسید. پس باید در یک شرایطی قرار بگیرد که زمینه انتخاب برایش فراهم بشود؛ یعنی بخواهد که برسد. با اراده خودش رشد کند. 📝 جلسه ششم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❤️پا روی دل خودش گذاشته 🔹بر این اساس، این حرکتی که با اراده انجام می‌گیرد و می تواند به کمال مطلوب برسد، به فضیلتی برسد، این چیزی است که ما به آن اشاره کردیم تحت عنوان موضوع ارزش‌های اخلاقی. 🔸ارزش‌های اخلاقی در چنین جاهایی [صورت می گیرد]. چرا می‌گوییم این کار اخلاقاً ارزش دارد؟ این شخص، شریف است؟ به خاطر اینکه این کار را با اراده خود انجام داده است و این زمینه برای او فراهم شده و می‌توانسته کار دیگری انجام بدهد ولی انجام نداده است. دلش هم می‌خواسته، هم می‌برده، ولی پا روی دل خود گذاشته، برای اینکه به آن کمال برسد. 📝 جلسه ششم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 بندگی! 🔹این راه، راهی است که از آن نقطه اول که شروع می‌شود، هر قدمی که انسان بردارد، اگر طبق آن برنامه صحیح باشد؛ یعنی اراده انسان به چیزی تعلق بگیرد که افضل از دیگری است، تدریجا می‌رسد به آن مرحله‌ای که مراتبی از قرب را واجد می‌شود. 🔸پس برنامه‌ای که ما را تدریجا آماده کند که مراتب را کسب کنیم و به خدا نزدیک‌تر بشویم، این برنامه می‌شود اساس ارزش اخلاقی از دیدگاه اسلام. 🔹اسم آن مقام، قرب بود، برنامه آن چه نام دارد؟ «أنِ ٱعۡبُدُونِیۚ هَـٰذَا صِرَ ٰطٌ مُّسۡتَقِیمٌ»، کردن. 📝 جلسه ششم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌙 از خدا خجالت می‌کشد! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰أَنِ ٱعۡبُدُونِیۚ هَـٰذَا صِرَ ٰطࣱ مُّسۡتَقِیمࣱ 📝 جلسه ششم #ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هفتم ۹۸/۰۲/۲۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌹 چرا رضوان خدا؟ 🔹اگر کسی سوال کند که چرا خدا این تعبیر «وَ رِضْوانٌ مِنَ اَللّهِ» را به کار برده است؟ نفرموده خدا، یا چیز دیگری، حتی تعبیر قرب [را به کار نبرده]. 🔸به خاطر اینکه ارزش این [تعبیر] قابل فهم‌تر هست، بچه از کودکی وقتی پدر و مادرش از او خوشحال می‌شوند، کار خوب را بهتر می‌فهمد. [وقتی والدین] اظهار رضایت می‌کنند، بچه با خود حساب می‌کند، می‌فهمد که حتما کار خوبی کرده است که اظهار کردند. 🔹اسلام، رضایت خدا را، مدح خدا را قرار داده است. وقتی خدا می‌خواهد کسانی را تشویق کند به سمت کار خوب، می‌فرماید: « إِنَّ اَللّهَ يُحِبُّ اَلْمُحْسِنِينَ»، وقتی می‌خواهد کار بدی را نشان بدهد، می‌فرماید: « إِنَّ اَللّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ» خدا آن را دوست دارد و آن دیگری را دوست ندارد. 📝 جلسه هفتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️روش اسلامی برای اخلاق اسلامی 🔸 عاملی است برای اینکه افراد جامعه، حقوق را رعایت کنند. برای اینکه انسان بفهمد برای منافع شخصی خود، نباید به یک انسان ضعیفی ظلم کند، انگیزه نیاز است. این انگیزه را در افراد ایجاد می کند. 🔹تشویق‌ها و تنبیهاتی را قرار می‌دهند برای ایجاد انگیزه در افراد. مثلا خیابانی را به نام فردی می کنند، مجسمه او را قرار می‌دهند، اینها کارهای انسانی هست برای ایجاد انگیزه. 🔸خدا هم از این نوع ایجاد انگیزه‌ها دارد، ولی فقط در مورد رابطه انسان با ؛ مثلا ... در مورد حضرت ایوب می‌فرماید: «إِنّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ اَلْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّابٌ».البته اینها عواملی است که در سطح نازل موثر است برای تشویق. 🔹اما روشی که مقصود ما هست، روش دینی است و آن روش، روشی است که از ارزش‌های دینی سرچشمه می‌گیرد؛ از اعتماد به خدا، اطاعت خدا، نعمت‌های خدا، عذاب خدا، قرب خدا، و ... . 🔸اینها وقتی وسیله قرار می‌گیرند برای دعوت و وادار کردن دیگران به عمل، این می‌شود تربیت دینی. راهی است برای تحقق با . 📝 جلسه هفتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
صفحه مجازی آیت الله مصباح یزدی در رسانه‌های اجتماعی: بله: ble.im/mesbahyazdi_ir ایتا: eitaa.com/mesbahyazdi_ir سروش: sapp.ir/mesbahyazdi_ir گپ: gap.im/mesbahyazdi_ir تلگرام: t.me/mesbahyazdi_ir اینستاگرام: instagram.com/mesbahyazdi_ir توئیتر: twitter.com/mesbahyazdi_ir
❌✅گناه و عبادت! 🔹 تصریح می‌کند که اگر خدا می‌خواست به گونه‌ای شما را خلق می‌کرد که اصلا قتلی در عالم واقع نشود. جنگی اتفاق نیفتد. «وَ لَوْ شاءَ اَللّهُ مَا اِقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اَللّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ» چرا اراده نکرده است؟ 🔸آن چه اصالتا مورد اراده خداست، کمال و رشد و لیاقتی است که برای دریافت عالی‌ترین رحمت‌ها در انسان پیدا بشود. اما آن [لیاقت] وقتی پیدا می‌شود که انگیزه‌ای برای سقوط هم باشد تا انسان انتخاب کند. 🔹پس تحقق عبادات مطلوب بالاصاله است. ذاتاً به آنها تعلق گرفته است. ولی چون آن کمالِ عبادت وقتی تحقق می‌یابد که امکان گناه هم باشد. 🔸پس باید [امکان] هم باشد. اگر گناهی هم انجام شد، خدا اراده کرده است که انجام بگیرد، ولی بالتبع. [اراده خدا] در اصل به سعادت و کمال، به صورت فرعی هم به گناه [تعلق گرفته است] 📝 جلسه هفتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۳ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌙عمل آمیخته با نیت! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هشتم ۹۸/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ سعادت و شقاوت حقیقی 🔹در محاورات عرفی و حتی محاورات فلسفی، یک هدف اعلی است... قرآن فقط یک جا از واژه سعید و سعادت استفاده کرده، یک کلمه «سعید» و یک کلمه «سعدوا» در قرآن هست. 🔸«فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعيدٌ» آثار سعادت از نظر قرآن، بعد از مرگ شروع می شود. تحقق عینی کامل آن در بهشت است«وَ أَمَّا الَّذينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ». 🔹نقطه مقابل آن هم که شقاوت باشد، همین طور. شقاوت هم مربوط به آخرت است، گرفتاری های دنیا، نیست، امتحاناتی است، فراز و نشیب هایی هستند که لازمه این زندگی است تا زمینه تکامل انسان فراهم بشود. 🔸شقاوت حقیقی متعلق به بعد از مرگ است، هر چند اسباب آن در این دنیا فراهم می شود. 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⭐️ قابل مقایسه نیست! 🔹بعد از تعریف [به] «حالت و لذتی در زندگی انسان که غالب و با دوام باشد»، [باید گفت] این [سعادت] در این دنیا اصلا موضوع ندارد؛ چون همه زندگی نهایتا ۱۰۰ سال، ۲۰۰ سال یا هزار سال، اینها چیزی نیست و روی آن حساب نمی کنند. 🔸 زندگی آن است که ابدی باشد. «وَ أَمَّا الَّذينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ» اهل سعادت در بهشت‌اند. آنجا معلوم می‌شود چه کسی سعادتمند است و چه کسی اهل شقاوت؟ 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔥 عذاب ابدی! 🔹یکی از بزرگترین و ارزش‌های منفی، قتل نفس است. قرآن هم نسبت به این موضوع خیلی حساسیت نشان داده است. تعبیراتی دارد که من یادم نمی آید نسبت به هیچ رفتاری دیگری، چنین تعبیراتی به کار رفته باشد. 🔸«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً» (نساء/۹۳) 🔹کسی اگر عمداً مرتکب نفس بشود، قتل نفس محترمه‌ای [یعنی] از روی قصاص یا از روی اجرای حد نباشد، قتل سهوی و خطائی هم نباشد. 🔸«فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ» در مقابل این گناه، کیفر او، است... «خالِداً فيها» خلود معمولا در مورد کفار و مشرکین به کار می‌رود. «غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ» به این هم اکتفاء نمی‌‌کند. «وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً». 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❤️ محبت‌ت را از دست نمی‌دهم! 🔹کسانی که شان بالاتر می‌رود، کافی است بدانند خدا از فلان کار خوشش نمی‌آید. [آن را] انجام نمی‌دهند. هرچند عذابی هم در کار نباشد. 🔸در برخی از این دعاهای یا دعاهای امام سجاد (ع) هست که عرضه می‌دارد: «لو ادخلتنی النار» اگر مرا وارد جهنم کنی، و با دشمنان خودت همنشین کنی که یکی از بدترین عذاب هاست، و هر عذابی که در جهنم باشد، به من وارد کنی، من از تو گله نمی کنم، و تو را از دست نمی دهم.« وَ لا خَرَجَ حُبُّكَ مِنْ قَلْبِي». هر کار می‌خواهی بکن. 🔹هر چه کنی، بکن. مکن ترک من ای نگار من 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❌ قهر با خدا! 🔸اگر انسان به آن حد معرفت رسید، اگر جهنم هم به او بدهند، باز دوستی خدا را می‌خواهد. اگر او را سال‌ها عذاب کنی، از دل او خارج نمی‌شود. 🔹[اما] ما اگر یک روز، بر خلاف آنچه دلمان می‌خواهد، مقدر بشود، دیگر با خدا می‌کنیم. 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰إنَّ اَللّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ 📝 جلسه هفتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⁉️ چرا از هزار ماه برتر است؟! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 هر چه کنی، بکن. مکن ترک من ای نگار من 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛅️خداوند وعده داده است 🔹ملاک اینکه انسان شده و با همه این عیب‌ها و لغزش‌ها، جنایت‌هایی که واقع می شود، بازهم این نظام، نظام احسن است و خدا وعده می‌دهد که «أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ»، همه اینها به خاطر این است که نظامی است بر اساس اختیار این موجودات (انسان‌ها). 🔸این یک معرفت عمیق‌تری می‌خواهد که بفهمم که مدتی به من فرصت داده اند که ببينند من با اختیار خودم چه کاری می کنم. اگر این سوء استفاده از اختیار به حدی شد که آن حکمت کلی را از بین برد، باز هم آفرینش لغو می‌شود. 🔹اگر این اتفاق افتاد که گناه به قدری زیاد شد که بر آفرینش غلبه پیدا می‌کند، در این صورت عذاب نازل می‌شود. [همانند جریان حضرت نوح که بعد از نا امیدی حضرت نوح و گله ایشان به خدا، عذابی نازل شد و جز عده قلیلی، همه از بین رفتند.] 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir