eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
28.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
997 ویدیو
143 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ گزارش کمیسیون های همایش ✅ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره) 🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) گزارش مختصری از برنامه های دو روز کمیسیون های تخصصی این همایش را ارائه کردند. 🔷 ایشان با اشاره به اینکه در مدت این دو روز ۵۴ مقاله از سوی استادان و اندیشمندان کشورهای ایران، عراق، بحرین، سوریه، لبنان و تایلند ارایه گردید، ابراز داشت: ۱۱ مقاله در کمیسیون فلسفه، کمیسیون کلام ۶ مقاله، کمیسیون جامعه شناسی ۵ مقاله، کمیسیون تفسیر و علوم قرآن ۷ مقاله، کمیسیون اقتصاد ۶ مقاله، کمیسیون اخلاق و عرفان ۶ مقاله و کمیسیون علوم تربیتی و روان شناسی ۱۲ مقاله مطرح گردید. 🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح با ذکر عناوین ۵۴ مقاله به صورت مختصر برخی از یافته های پژوهشگران شرکت کننده در کمیسیون های تخصصی را بیان کردند. 🔶 گفتنی است؛ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) به مدت دو روز ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه با حضور شخصیت های داخلی و خارجی و برگزاری نشست های تخصصی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار گردید. 🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
✳️ علامه مصباح دین را حداکثری و فراگیر می‌دانستند ✅ پروفسور لگنهاوزن، استاد مؤسسه در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با اشاره به اینکه اسلام در حالت خطر قرار داشت و در حد انجام مناسک نزول داده می‌شد، ابراز داشت: علامه مصباح(ره) دین را حداکثری و فراگیر می‌دانست و چه در فکر و چه در عمل در همه ابعاد، اسلام را دارای نظریه و برنامه معرفی می‌کردند. 🔷 وی علامه مصباح(ره) را یک فیلسوف واقعی و دارای نظام فکری معرفی و خاطرنشان کرد: توجه به نقاط مشترک ادیان و الهیات تطبیقی از امور مهمه و مورد توجه علامه بود. 🔷 دکتر لگنهاوزن با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: امام خمینی(ره) وقتی از برنامه‌های علامه مطلع شدند فرمودند که شخصا شما را حمایت می‌کنم. 🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
✳️ علامه مصباح یزدی نظم فکری جدیدی در علوم انسانی ارایه کرد. ✅ دکتر منوچهر محمدی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره) با اشاره به تسلط علامه بر همه جهات علوم انسانی، ابراز داشت: علامه به عنوان یک متفکر اسلامی خود را وقف اسلامی سازی علوم انسانی کرده است. 🔷 وی در ادامه افزود: علامه مصباح نظم فکری جدیدی در علوم انسانی ارایه کرد که گفتن واژه مکتب مصباحیه حرف درستی است. 🔷 این فعال سیاسی با بیان اینکه برخی از لیبرال ها گمان میکردند که همانند مشروطه می‌توانند انقلاب اسلامی را از مسیر خود منحرف کنند که شهید مطهری به تنهایی وارد میدان شدند، اظهار داشت: علامه مصباح یزدی با ایجاد تحول در حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین جای اسلامی سازی علوم انسانی و ارائه نظریات اسلامی و مقابله با اندیشه های سکولار جای شهید مطهری را پر کردند. 🔷 وی علامه مصباح را ذوب در ولایت معرفی و خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی به عنوان یک دیده بان با شجاعت در برابر لیبرال ها نظریه ولایت فقیه را مطرح و تببین می کردند. 🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
✳️ تولید علوم انسانی اسلامی فقط توسط حوزویان مجتهد محقق می شود. ✅ آیت الله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره): بدون تحول در منابع و روش و منطق، دانش و علمی متحول نخواهد شد. 🔷وی با بیان اینکه علامه مصباح به درستی بر تحول مبانی تمرکز و تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: بعد از تحول در مبانی و روش، علم آماده تحول میشود و نظریات و مسائل و پاسخ های جدید جایگزین می‌شود که در نتیجه نظام معرفتی نوین حاصل می گردد. 🔷 استاد و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه تولید علوم انسانی اسلامی بدون حضور حوزویان مجتهد محقق نخواهد شد، تاکید کرد: برای تولید علوم انسانی اسلامی اتخاذ مبانی دینی در علوم لازم است که این کار فقط بر عهده مجتهدان است. 🔷موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از برخی از پژوهش ها و مقاله های علمی، خاطرنشان کرد: پیوند بین مبانی و اصول مشترک با مسائل باید در پژوهش ها مورد تاکید قرار بگیرد. 🔺️۱۴۰۲/۰۳/۲۶، همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَه الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ (مائده، ۹۷) ترجمه:خداوند ، کعبه ، آن خانه محترم و امن را وسیله برپایی و قوام ( دین و دنیای ) مردم قرار داد. 🕋 | دنیای بی کعبه، دنیای خفتگان 🔸️اگر این کعبه نباشد افراد جامعه افرادی خفته و بی‌تحرک می‌شوند. این کعبه است که باعث پویایی و زنده بودن جامعه می‌شود. 🔸️...در روایات این منافع را ریز کرده اند [که مثلا:] مردم از بلاد مختلف می آیند، همدیگر را می‌شناسد از همدیگر چیزی یاد می‌گیرند، می‌فهمند چه کسانی در کجا زندگی می‌کنند، چه نیازهایی دارند، منافع اقتصادی‌شان را درک می‌کنند، می‌فهمند چه جنسی برای کجا خوب است، چه تجارتی برای کجا مفید است، دشمنان را می‌شناسند و می فهمند از چه کسانی می توانند کمک بگیرند و... ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ 💠 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است 💠 ضرورت ارتباط نظام عقیدتی منطقی با نظام ارزشی و علوم انسانی پایه 🔺️بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ 🌐 @mesbahyazdi_ir
به کدام حرف، دل می دهی؟ روایتی را از حضرت جواد نقل می کنم: «عَنْ مُحَمَّدِ بِنِ عَلِیِّ الْجَوَاد (سلام الله علیهما) قَالَ مَنْ أصْغی إلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَه فَإنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله، فَقَدْ عَبِدَ الله وَ إنْ کَانَ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَان»(مستدرک الوسایل، جلد۱۷ ، صفحه ۳۰۸) می فرماید کسی که به سخن گوینده ای با طوع و رغبت گوش بدهد تا کاملاً‌ آن را بشنود، در حقیقت او را پرستش کرده یعنی پرستش‎گر آن گوینده شده. بعد توضیح می دهند: اگر گوینده از طرف خدا سخن می گوید، شنونده عبادت خدا کرده که به حرف او گوش می دهد. اگر گوینده از طرف شیطان سخن بگوید، گوش دادن به حرف او پرستش شیطان است. این روایت معروفی است.گوش دادن همان استماع است. اصغاء، بالاتر از استماع است. سمع همین است که به گوش آدم بخورد ولو این که قصد شنیدن هم نداشته باشد. استماع این است که بنشیند گوش بدهد، ولو اینکه خیلی هم آن حرف را دوست نداشته باشد، نپسندد. اما اصغاء‌ این است که به حرف، دل بدهد. بگونه ای گوش بدهد که می‌پسندد و می‌خواهد بپذیرد. اگر اینگونه شد «فَقَدْ عَبَدَه؛ [یعنی بندگی آن گوینده را کرده است.]» اگر «إنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله فَقَدْ عَبِدَ الله»‌ چون این سخن باعث می‌شود او را به طرف خدا می‌کشاند. یعنی ما را به راه مستقیم نزدیک می‌کند و آدم را به حرکت درمی‌آورد، همان گوش دادن خودش، «عبادة الله» می گردد. عکس آن هم، «عبادة‌ الشیطان» می شود. ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ لینک متن کامل جلسه لینک صوت کامل جلسه 🏴 @mesbahyazdi_ir
💠 از راه‌های مهم قرآن برای مقابله با علاقه به مال، انفاق است. 📚 رستگاران، صفحه۴۸ 🌐 @mesbahyazdi_ir
🔁 | فهرست برخی تولیدات از بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) درباره امام جواد(علیه‎السلام) 🔸پادکست | «خدایا غلط کردیم!» https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/2375 🔸عکس نوشت | اعتماد به خدا سرمایه انسان است https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/2372 🔸متن خبر | برکات مضاعف! https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/75 🔸عکس نوشت | متصل به علمِ الهی https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/3336 🏴 @mesbahyazdi_ir
📸 | بعضی خیال می کنند وقتي می‌گوييم الگوی ما حضرت زهراست، باید دقیقا [مانند حضرت] رفتار بکنند تا بشوند تابع حضرت زهرا. الگو گرفتن در روح عمل است، نه در شکل عمل، شکل عمل ممکن است بسيار متفاوت باشد اما روحش يکی است، روح عمل حضرت زهرا توجه نکردن به زخارف دنیا بود. ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا حج، این‎اندازه بر اعمال نمادین و ظاهری تاکید دارد؟! ❓️ پرسش سلام علیکم -با توجه به مراسم حج، آیا صرف بجا آوردن این اعمالِ نمادین هدف بوده یا اهداف دیگری در حج مد نظر خداوند متعال بوده؟ آنها چه اهدافی هستند؟ -سوال دیگر آن که، چرا در حج فقط تأکید بسیار زیادی بر ظاهر حج می‌شود؟! ✅️پاسخ -برادر گرامی، سلام علیکم و رحمة الله -اهتمام به ظواهر و نمادها، به خاطر نقشی است که در حفظ معنا و باطن دارند و اگر اعمال ظاهری و نمادها حفظ نشوند، مصالح باطنی هم در معرض نابودی قرار می‌گیرند. -اما شخص عاقل نباید به حفظ ظاهر اکتفا کند؛ بلکه همواره باید به روح و معنای کار توجه داشته باشد. می‌دانیم که روح همه عبادات توجه به خدای متعالی و تمرین اطاعت و بندگی است. -در درجه دوم، مصالح فردی و اجتماعی نیز به صورت‌های مختلفی در عبادات گوناگون منظور شده است و از جمله آن‌ها، همبستگی مسلمان‎ها و تأمین منافع مشترک ایشان و آمادگی برای دفاع از حقوقشان در اعمال حج می‌باشد. -از خداوند متعالی توفیق شما را در شناخت اسلام و عمل به وظایف خواستاریم. کد ره‎گیری پرسش: 140200329 🌐 @mesbahyazdi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | می‌خواهم بیشتر صدایت را بشنوم! 🔺️قسمت صد و دهم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
می‌خواهم بیشتر صدایت را بشنوم! 🔸️از جمله اوصاف اهل آخرت این است: «دعائهم عند الله مرفوع و کلامهم مسموع؛ دعای [اهل آخرت] بالا می رود و کلام این ها شنیده می شود.»(بحار الأنوار، جلد ۷۴، صفحه ۲۸) 🔸️در بعضی روایات آمده که بعضی گناه‎کاران، در اثر بعضی از معصیت ها و کفران نعمت ها، دعایشان بر می گردد. [این یعنی] به آن صورت شنیده نمی شود که اثر مطلوبی در پی داشته باشد، به آن مقامی نمی رسد [که مورد توجه قرار گیرد.] در رفتار های عرفی [نیز]، وقتی می خواهند به کسی اهانتی کنند، به حرف آن شخص اعتنا نمی کنند، با این که سخنش شنیده می شود، طوری بی اعتنایی می کنند که گویی سخنش را نشنیده اند. در مقابل نسبت به افرادی که عنایت خاصی به آن ها دارند، به حرفشان توجه می کنند، به خودشان نگاه می کنند. 🔸️[در ارتباط بندگان با خدا هم،] وقتی می گویند دعای [اهل آخرت]، بالا می رود و سخنشان شنیده می شود، یعنی آن گونه شنیده می شود که اثر مطلوب را در پی دارد؛ اگر دعا هست مستجاب می شود. اگر سخن نیکی است، پاداش لازم به او داده می شود. 🔸️[در این حدیث قدسی] می فرماید، [اهل آخرت] کسانی هستند که وقتی دعا می کنند ملائکه از شنیدن صدای این ها شاد می شوند. یک توصیف بالاتری هم می فرماید که: وقتی دعای این ها بالا می رود و به عرش قدسی می رسد، در میان حجاب هایی که آن جا وجود دارد به گردش در می آید؛ خدای متعالی از این که صدای این دعا کننده به این جا رسدیه و گویی در عرش می پیچد، شاد می شود.(این عبارات در واقع تشبیهی از امور ما فوق فهم انسانی به امور مادی است.) 🔸️سپس در [این حدیث قدسی] تشبیهی آمده که عجیب تر است. می فرماید، خدا مثل مادری که دوست دارد بچه اش را ببیند و صدای بچه اش را بشنود، دوست دارد صدای این بندگان(اهل آخرت) را بشنود. [لذا] خدای متعالی به فرشتگان می گوید خواسته این ها را زود برآورده نکنید! بگذارید ادامه بدهند، من دوست دارم صدای این ها را بشنوم. 🔺️اشاره شده در جلسه چهل‌وهشتم از سلسله جلسات محبت خدا در تاریخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ (کلیپ ۱۱۰) لینک متن کامل جلسه لینک صوت کامل جلسه 🌐 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ بشنوید | باز هم ما را رها نمی‌کند! 🔻برشی از بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰باز هم ما را رها نمی کند! 🔹ألَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آرامش فقط در سایه یاد خداست. یاد خدا یعنی چه؟ چگونه می‌شود انسان بفهمد یک کسی هست هزار برابر بیشتر از خودش او را دوست می‌دارد؟ خیرش را می‌خواهد. از هزار مادر مهربان‌تر است. همه کاری هم می‌تواند انجام دهد. هیچ‌وقت در کارش درنمی‌ماند و او همیشه می‌گوید: «بیا پهلوی من! بیا کمکت کنم!»، اما ما می‌گوییم: «نه! به تو کاری نداریم!». 🔸اگر در یک شهری یک شخصیتی باشد که پست و مقام و قدرتی داشته باشد و آدم موقع گرفتاری‌ها بتواند به او رجوع کند، چقدر انسان به خودش می‌بالد؟!«ما با فلانی رفیق هستیم!»؛ اما با آن‌کسی که همه عالم را با یک كُنْ، آفریده است، نمی‌خواهیم رفیق باشیم! کسی که یک بچه کارگری را به اینجا می‌رساند که میلیون‌ها انسان عاشقانه برایش زحمت می‌کشند، این جلسات عجیبی که در تاریخ اصلاً نمونه ندارد، این کار از او می‌آید بکند، اما ما می‌گوییم: «نه خودمان!». او می‌گوید: «پسر! من خیر تو را می‌خواهم. تو نمی‌فهمی! حرف من را گوش کن! چطور حرف پزشک کافر بت‌پرستی را قبول می‌کنی، من را اندازه او قبول نداری؟!». راستش را بخواهیم بگوییم می‌گوییم: «نه! قبول نداریم!» اما با همه این‌ها، باز هم ما را رها نمی‌کند! ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ صوت کامل جلسه متن کامل جلسه 🌐 @mesbahyazdi_ir
💠 گرانی، تورم، بیکاری، هجوم فرهنگی و...آیا امام زمان فقط در جبهه نظامی ما را یاری می‌کرد؟ در جبهه اقتصادی حضور پیدا نمی‌کند؟ برای هر سختی می‌شود انتظار فرج داشت. 🌐 @mesbahyazdi_ir
به جستجوی او سر به بیابان گذاشتم.. 🔺️خاطره تشرف شیخ حسین فاضلی در ایام حج در بیان آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 💠 @mesbahyazdi_ir
به جستجوی او سر به بیابان گذاشتم 🔸️افرادی که ارتباطاتی با امام زمان عجل الله فرجه دارند در ایام حج بیشتر به محضر ایشان مشرف میشوند. [مرحوم آقاشیخ حسین فاضلی] گفت: یک شب در ایام حج در منا بودیم. شب خیلی اشتیاق پیدا کردم و بی‌تاب شدم. دیدم نمی‌توانم در کاروان باشم. سر به بیابان گذاشتم. 🔸️...همین طور می‌رفتم و گریه می‌کردم. رسیدم به جایی و دیدم یک خیمه و بارگاه عظیمی برپاست. ناخودآگاه کشیده شدم به آن طرف. رفتم و وارد شدم. دیدم که آقا مشغول صحبت هستند و اطراف‌شان انواع طوایف از نژادها و زبان‌های مختلف بودند. رو می‌کنند به هر کسی و به زبان خودش با او حرف می‌زنند. ➖️...تا نوبت به من رسید. به من توجه نمودند و فرمودند: «فضائل ما را به مردم به زبان خودشان بیان کنید. اگر فضائل ما را بشناسند، بیشتر ترقی می‌کنند.» ➖️ گفت: من این پیام را دریافت کردم که نظر آقا این است که باید زبان دیگران را یاد بگیریم و با زبان‌ خودشان با آن‌ها صحبت کنیم. 🔸️...آن‌ها غافل هستند و ما باید آن‌ها را هدایت کنیم. باید طوری بگوییم که آن‌ها بفهمند. گفت: بعد مجلس تمام شد و ما بیرون آمدیم. وقتی متوجه شدم و به عالم خودم آمدم، دیدم نزدیک مسجد خیف هستم. ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 💠 @mesbahyazdi_ir
فإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً (بقره، ۲۰۰) ترجمه:پس چون اعمال و آداب حجّتان را به جا آورید خدا را یاد کنید آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و رساتر از آن (رسم عرب این بود که پس از انجام حج در منی به ذکر افتخارات پدران خود می پرداختند). 🕋 | دامِ شیطان بعد از اتمامِ حج 🔹یکی از آفاتی که در حج پیش می‎آید حالت غفلت بعد از تمام یک عمل عبادی است. قبل از اعمال حج، آدمی خودش را آماده می کند، هنگام انجام اعمال هم به خودش تلقین می‎کند که باید کار را به اتمام برساند، اما وقتی کار تمام شد، انسان [حس می‎کند] که بار را به منزل رسانیده و کار تمام است. 🔹اين باعث مى‏شود كه انسان از روح عبادت و از نتايجى كه بايد از عبادت بگيرد غفلت كند. همین جاست كه شيطان براى انسان دام می‎گُستراند و مبتلايش می‏‌كند به چيزهايى كه چه بسا اين افعال گذشته‏‎اش را هم می‎گيرد...[گاهی] در ظرف چند دقيقه [بعد از اتمام حج]، روحيه انسان اصلاً عوض می‎شود. شايد بخاطر همين هست كه در اين آيه شريفه بخصوص بر مداومت بر ذکر خدا، [بعد از اتمام حج] تاکید شده است. ۱۳۸۳/۰۴/۱۶ 🌐 @mesbahyazdi_ir
حج، در غیرمسلمانان هم موثر است 🔸️اگر حج تشریع نشده بود و مسلمان‌ها موظف نبودند که هر سال چنین اجتماع باشکوهی را در آن‌جا تشکیل دهند، ابهت اسلام برای جهانیان نمایان نمی‌شد. 🔸️در چنین مراسمی، عظمت اسلام و جامعه اسلامی به نمایش گذاشته می‌شود و قطعاً دیدن این مناظر باشکوه توسط غیر مسلمان‌ها و حتی نقل و توصیف این مراسم، آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🔸️[دیدن این مناظر با شکوه حج،] این سؤال را برای [غیر مسلمانان] ایجاد می‌کند: «این چه جاذبه‌ای است که [باعث شده] مردم، این‎چنین، در سرزمینی با آب و هوای نامناسب و بدون شرایط خوشگذرانی جمع گردند؟!» ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ 🕋 🌐 @mesbahyazdi_ir