eitaa logo
♥مشکات♥
182 دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
6.5هزار ویدیو
129 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 هم حمایت از تولیدکنندگان هم بستن راه سوءاستفاده ارزی 🔸رویکرد رهبر انقلاب به موضوع واگذاری ارز دولتی، ناظر به کیفیت مدیریت منابع ارزی در خدمت حمایت تولید و تامین ثبات بازار است و نه ناظر به دعوای حامیان و مخالفان ارز ترجیحی. 🔸در میان کارشناسان در زمینه درستی یا نادرستی ارز ترجیحی (دولتی)، مباحث دامنه‌داری برقرار است. این بحث پس از تعیین نرخ 4200 تومانی در دولت آقای روحانی (سال 1397) بالا گرفت و عده‌ای از آن حمایت، و گروه دیگری مخالفت کردند. در این مباحث غالبا چند موضوع با هم خلط شد؛ یکی اهمیت تامین کالاهای اساسی و حمایت از تولید کنندگان، دوم نظارت بر تامین کالا‌های اساسی(واردات) یا سرمایه‌گذاری تولیدی؛ و سوم، حراج بی‌حساب و کتاب منابع و خالی شدن خزانه ارزی در اواخر سال 1399 و آغاز سال 1400. 🔸مسئله فقط این نبود که در جلسه 21 فروردین 97- بدون کار کارشناسی درست و با وجود مخالفت بانک مرکزی و وزارت اطلاعات و...- نرخ من ‌درآوردی 4200 تومان از زبان رئیس دولت وقت تصویب شد. چالش بزرگ‌تر، حراج 18 میلیارد دلار ارز دولتی ظرف دو ماه بود که رانتی 150 هزار میلیاردی را پدید آورد. کمتر از دو سال بعد، دولت در اثر ته کشیدن منابع مجبور شد ارز مربوط به واردات بیست قلم کالا را بی‌سر و صدا حذف کند. 🔸ناظر به این ماجرا بود که رهبر انقلاب در تاریخ 7 شهریور 1397 فرمودند: 🔻«در مسئله تخصیص ارز باید مراقبت صورت می‌گرفت تا باعث سوءاستفاده نشود. وقتی ‌که می‌خواهیم ارز را به هر دلیلی وارد بازار کنیم- این را لازم می‌دانیم، وسیله‌‌ای برای پایین آوردن قیمت ارز می‌دانیم- باید با چشمِ باز انجام بدهیم تا این‌جور نشود که در این شرایطِ سختِ ما، چند میلیارد دلار بیفتد دست یک عدّه‌ معدودی که یا قاچاق کنند، یا ببرند در کردستان عراق بفروشند، یا در بازار داخلی آن را نقد کنند، یا به‌عنوان گردشگری بگیرند، جور دیگر عمل کنند و یا به‌عنوان آوردنِ یک کالایی ثبت سفارش کنند، یک کالای دیگر را بیاورند؛ اینها خب چیزهایی است که مدیریّت‌ها می‌توانند مراقبت کنند.» 🔸بنابراین از واقعیت «غلط بودن قیمت‌گذاری ارز و اختصاص ناهوشمند آن برای واردات کالاهای اساسی»، نمی‌توان «حذف ارز واردات و آزادسازی بی‌محابای قیمت‌ها» یا «عدم حمایت از تولیدکنندگان» را نتیجه گرفت و در دام طرفداران سیاست‌های منسوخ لیبرالیستی افتاد. 🔸چاره اساسی‌، هوشمند و متمرکزسازی سامانه جامع تجارت، و هدفمندسازی یارانه‌های اختصاصی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به جای واگذاری بی‌هدف یا حذف آن، و ضمنا اهتمام ویژه به ساز و کار‌های مبارزه قاطع با متخلفان دانه درشت در زمینه تسهیلات ارزی است. https://kayhan.ir/001HDj @Kayhan_online
ایران در رسانه های جهان 🔰 فارن پالیسی:«خلع سلاح» ایران آرزوی آمریکا از «مذاکرات» است 🔸مجله آمریکایی «فارن پالیسی» اخیراً با انتشار مقاله‌ای، غایت مذاکره با ایران را در اقتدارزدایی و خلع سلاح ایران خلاصه می‌کند. 🔸مجله آمریکایی «فارن پالیسی» (Foreign Policy)، قبل از وردود ترامپ به کاخ سفید با انتشار مقاله‌ای از «جاناتان پانیکوف» طراح و مدیر «ابتکار امنیتی خاورمیانه» شرایط ترامپ در مواجهه با ایران را بررسی کرد. 🔸در این مقاله مواجهه آمریکا با ایران ذیل «تهدید» و «فشار» تعریف شده- که در صورت شکل‌گیری مذاکره- نشان از عطش امتیازگیری از ایران دارد. لذا رجوع به گذشته و عبرت آموزی از تاریخ باید سرلوحه دستگاه دیپلماسی باشد. 🔸با نظر به تجربه گذشته، به نظر می‌رسد هدف از «مذاکره» مبادله «برابر» و «پایاپای» نیست؛ بلکه دادن امتیاز و گرفتن وعده‌ها است، به عبارتی دیگر «بده-بستان» توصیف مناسبی برای مذاکرات گذشته به حساب نمی‌آید چرا که آورده مذاکرات پیشین (برجام) در وعده‌های عملی نشده خلاصه می‌شود. 🔸جاناتان پانیکوف، طراح و مدیر ابتکار امنیتی خاورمیانه در مجله آمریکایی فارن پالیسی نوشت: من بیشتر روی مسائل خاورمیانه در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده کار کردم و به این نتیجه رسیدم که چگونه رفتار رهبران خارجی و سیاست داخلی و منطقه‌ای سیاست‌ کشورهای خاورمیانه را هدایت می‌کند. برای ترامپ را در دفتر بیضی شکل، مزایا و معایب غیرقابل پیش‌بینی بودن او را بر امنیت ملی ایالات متحده توضیح دادم. 🔸وی در ادامه با اشاره به مصاحبه ترامپ در اکتبر گذشته از قول رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نقل کرد: «دوست دارم ایران را بسیار موفق ببینم. تنها چیز این است که آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند.» 🔸پانیکوف در تحلیل نقل قول ترامپ نوشت: موضع ترامپ در قبال ایران سه احتمال را به تصویر می‌کشد که شامل توافق گسترده مرتبط با همه مسائلی که غرب با ایران دارد (برنامه هسته‌ای، نیروهای نیابتی و برنامه موشک‌های بالستیک آن) می‌شود؛ یا یک توافق محدود که فقط به برنامه هسته‌ای آن مربوط می‌شود و یا حمله نظامی برای حذف برنامه هسته‌ای ‌ایران. در ادامه این مقاله آمده است: مسیری که ترامپ انتخاب می‌کند- معامله یا انتقام [انتقام به علت توهم دست داشتن ایران در اقدام به ترور]- سیاست ایالات متحده را شکل خواهد داد و در سراسر خاورمیانه طنین‌انداز خواهد کرد. هر دو گزینه مستلزم آن است که ترامپ فشار واقعی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ تحریم‌های جدید و اجرای بهتر تحریم‌های موجود، بیرون راندن ایران از ارگان‌های سازمان ملل که به طور مداوم اهداف آنها را نقض می‌کند. https://kayhan.ir/001HD7 @Kayhan_online
🔰 ظریف چه فاجعه‌ای به بار آورده که ناچار از مذاکره دوباره است؟! 🔸کلمات، ناتوان از بازگو کردن عمق فاجعه‌ای هستند که آقای ظریف در نگارش نامتوازن برجام به ضرر ایران مرتکب شده است. اکنون در حالی که او در حال عبور از جنازه برجام (حقوق پایمال شده ایران در توافق هسته‌ای) و التماس مذاکره دوباره از آمریکا و اروپاست، طرف‌های اروپایی و حتی تیم ترامپ، ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تعبیه شده در بطن «توافق مُرده» تهدید می‌کنند! 🔸پس از تهدید مقامات انگلیسی و فرانسوی و آلمانی به احتمال استفاده از مکانیسم ماشه، حالا نماینده ترامپ در سازمان ملل هم ایران را با همین دستاویز تهدید کرده است! «الیس استفانیک» در جلسه استماع سنا برای تصدی نمایندگی دولت ترامپ در سازمان ملل گفت: مکانیسم ماشه، یک ابزار مهم برای رئیس‌جمهور ترامپ علیه ایران است. 🔻سخنان وقیحانه گزینه ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، در حالی مطرح شده که دولت قبلی او با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، از برجام خارج شد و اقدام به نقض تعهد دولت آمریکا در قبال ایران کرد. 🔸یادآور می‌شود ساز و کار اسنپ بک یا همان ماشه در متن برجام، به طرف مقابل ایران این اجازه را می‌دهد که به صرف بهانه‌جویی بتواند تحریم‌های جمع شده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را یک‌جا و بدون نیاز به جلب نظر دیگر اعضای شورای امنیت برگرداند! 🔸طبق مکانیسم ماشه‌، اگر یکی از طرف‌ها به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهداتش پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. اگر در بازه زمانی ۳۵ روزه، موضوع شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل و بررسی نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و شورای امنیت را مطلع کند. پس از آن، شورای ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آنها، قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورا نتواند قطعنامه‌ای صادر کند، تمام تحریم‌های قبل از برجام، به طور خودکار بازمی‌گردند و قابل وتو از سوی اعضای دائمی شورا (چین و روسیه) نیست بلکه «عدم بازگشت تحریم‌ها» قابلیت وتو دارد. 🔸گفتنی است همزمان با سخنان نماینده ترامپ در سازمان ملل، گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برجام دیگر کارآمد نیست و باید به فکر جایگزینی برای آن باشیم. 🔸بالا آمدن افتضاح آقای ظریف در تدوین خسارتبار برجام، در حالی است که او بی‌اعتنا به عهدشکنی وقاحت‌آمیز طرف آمریکایی، پالس‌های منفعلانه برای مذاکره با ترامپ می‌فرستد. ظریف در این بازی حقارت‌آمیز حتی به یاد نمی‌آورد که پس از پایمال شدن توافق برجام توسط ترامپ گفته بود: 🔻با ترامپ مگه میشه مذاکره کرد؟ روی کلمه به کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره شده، بعد آقای ترامپ میاد یه لحظه یه چیزی امضا میکنه میگه همش باطل! این آیا جز یک نمایش تبلیغاتی هست؟ شما اصلاً نشون بدید مذاکره با شما ارزش وقت آدم رو داره؟!». https://kayhan.ir/001HDb @Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷مبحث ۱۵٨١ بهمن ۱۴۰٣ شمسی با نام خدا و عرض سلام و تسلیت🌑 کاظم یعنی فروبرنده خشم، کاظم باشیم تا کاظمی شویم! 😱خشم و آفات آن😱 غَیْظْ ،شدیدترین نوع غضب است و به حرارتی گفته می‌شود که بر اثر جوشش خون قلب انسان خشمگین پدید می‌آید 💐 راهکارهای کنترل خشم: در منابع اخلاقی از کظم غیظ در بخش رذایل اخلاقی و ذیل صفت خشم بحث شده است. عالمان اخلاق راهکارهایی برای کنترل خشم ارائه کرده‌اند. فیض کاشانی در المحجه البیضاء  اندیشیدن در روایاتی که در فضیلت کظم غیظ، حلم و عفو وارد شده، توجه به پاداش‌هایی که در این روایات برای فروبردن خشم ذکر شده، به یاد آوردن قدرت و خشم الهی، توجه به زشتی حالتش در حالت خشم و سرزنش حس انتقام‌جویی را به عنوان راهکارهای علمی کنترل خشم بیان کرده است. همچنین فیض کاشانی از استعاذه و تغییر حالت، به عنوان راهکارهای عملی کظم غیظ یاد کرده است. او بیان می‌کند که اگر استعاذه کارساز نشد در صورتی که انسان خشمگین، ایستاده است بنشیند و در صورتی که نشسته است تکیه دهد یا بخوابد. همچنین در برخی روایات، خشم به آتش تشبیه شده و گفته شده آتش را جز آب خاموش نمی‌کند پس کسی که خشمگین است، وضو بگیرد. در برخی روایات نیز از رسول خدا نقل شده است هر کس که خشمگین شد صورتش را بر زمین بچسباند.  ورام بن ابی فراس گفته است منظور پیامبر امر بر سجده است تا نفس، احساس خواری کند و خشم او برطرف شود. 💐 الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺗﻨﮓ ﺩﺳﺘﻲ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ [ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱِ ] ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﻧﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. (سوره آل عمران آیه ١٣٤) 💐 گلواژه های آیه: انفاق: پر کردن شکافهای اقتصادی بین فقیر و غنی و بعبارت عوامانه: پر کردن چاله و چوله های اقتصادی. السراء: خوشی، خوشحالی، شادمانی، داشتها، گشایش. الضراء: بد حالی، ناراحتی، غمگینی ، تنگدستی. 🌻 الکاظم: فرو برنده، فرو خورنده،بر افروخته نشد. 🌸 الغیظ: خشم، عصبانیت، تنش روانی. 🍀 العاف: گذشت کننده، در گذرنده. 🌷 المحسن: نیکوکار،کسی که کارش مورد پسند خدا و خلق باشد. کسی که ناگفته و بدون در خواست ،کار نیک انجام میدهد. 💐مخلص کلام : محسنین از منظر قرآن کریم چه کسانی هستند: الف : منفقین ( انفاق کنندگان)در خوشی و ناخوشی و در هنگامه داشتن و ناداری ب : فرو برندگان خشم ج : نهایتاً درگذرندگان از مردم که هر سه، هنر و همت و روح بزرگ میخواهد. اللهم ارزقنا 🤲 😭 و در داستان یوسف داریم: وَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَىٰ عَلَىٰ يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ (ﻳﻌﻘﻮﺏ) ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ( پسران خاطی) ﺭﻭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻪِ ﺩﻝ ﺯﻣﺰﻣﻪ ﻛﺮﺩ: «ﻭﺍی ﺍﺯ ﺩﻭﺭیِ ﻳﻮﺳﻒ!» ﻭ ﺁﻥ‌ﻗﺪﺭ ﻏﻢ‌ﺍﻧﮕﻴﺰ ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﻭ ﭼﺸﻤﺶ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﺷﺪ. ﺩﺭﺁﻥ‌ﺣﺎﻝ ﻫﻢ، خشم ﻋﻤﻴﻘﺶ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺭﺩ! (یوسف ٨٤) 💐اقتباس نام امام، از موسی کلیم: موسی در اصل موشه بوده که یک کلمه عبری است و معرب شده است . و اما موسی و موشه اسم مفعول به معنای ،، از آب گرفته شده ،، است. زیرا نوزاد پسری را که یوکابد(مادرش) از بیم کشتنش توسط رامسس دوم (فرعون مصر) در درون صندوق چوبی به امان خدا و به امید زنده ماندن رها کرده بود در حاشیه رود نیل در ساحل مشرف به کاخ فرعون توسط کارگزاران همسرش (آسیه ) از آب گرفته شد و نام موشه بر او نهادند🦋 ۲۵ رجب المرجب ، سالروز شهادت جانسوز باب الحوائج، قبله ششم ، امام هفتم و معصوم نهم ، حضرت امام موسی کاظم (ع) تسلیت و تعزیت باد. 🌷سیروس کامران ماوردیانی 🌑
🖼 ؛ ❓ زندان مطامیر چیست؟ 🏴 ویژهٔ شهادت
26.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«دخیلک یا موسی بن جعفر» چه تک و تنها ، چه غریبونه یه نفر کنج این زندونه... ▪️شهادت جانسوز باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام را تسلیت عرض می کنیم.
📃 امام کاظم علیه‌السلام : الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كفَّتَی الْمِیزَانِ كلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونى یابد، بلایش نیز بیشتر شود. 📗بحار الأنوار، ج‏۶۴، ص: ۲۴۳ شهادت باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم (ع) بر شما تسلیت و تعزیت باد.
حفص می گويد: «فما رأيت أحداً أشدّ خوفاً علي نفسه من موسي بن جعفر (عليهماالسلام) ولا ارجأ النّاس منه وكانت قرائته حزناً فإذا قرء فكانه يخاطب انساناً»[۱] در خوف و رجا كسی را همتای موسی بن جعفر(سلام الله علیهما) نيافتم و قرائت او با حزن آميخته بود هنگامی كه قرآن را قرائت می كرد گويا با كسی سخن می گفت و اين ويژگی تلاوت متدبرانه است كه قاری متدبّر خود را گاهی «مخاطِب» و گاهی «مخاطَب» خداوند می‌یابد. [١]جامع احادیث الشیعه ج۱۵ ص۱۵ تسنیم ج۱ ص۲۴۷ ═✧❁🌸❁✧═
الله علیه آجرک الله یا صاحب الزمان 🩸مصائب دردناکی که با لفظ «رَضَضَ» از آن تعبیر کرده‌اند... در نقل سه مصیبت دردناک ، از این ماده (رَضَضَ) به معنای «کوفته‌شدن» و «خُردشدن» استفاده شده است: 🥀 معروف و مشهورِ استعمال این لفظ، در مصیبت حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام وارد شده است، که در صلوات بر آن حضرت عرضه می‌داریم: 📋 ... ذِی السّاقِ المَرضوضِ بِحِلَقِ القُیودِ ▪️خدایا! سلام و درود بفرست بر آن آقایی که ساق‌پایش به واسطه غل و زنجیرهای سنگین، خُرد شده بود.(۱) ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 🥀 این لفظ (رَضَضَ) در مصیبت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها نیز ذکر شده است؛ مرحوم سیدصالح حلّی( از علمای قرن ۱۲) و همچنین مرحوم‌ غروی اصفهانی با این لفظ از مصیبت در و دیوار یاد می‌کنند: 📋 وَ رَضّ‌ََ مِن فاطمةَ ضِلعَها ▪️«دوّمی»،(با آن ضرباتی که به آن حضرت وارد کرد) پهلوی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را ، خُرد کرد.(۲) 📋 إِذْ رَضُّ تِلكَ الأضلُعَ الزَّكِيَّةُ / رَزِيَّةً ما مِثْلُها رَزيَّه ▪️خُرد کردن آن پهلوی پاک و مطهر، مصیبتی است که دیگر مثل آن نیست. 📋 وَ مِن نُبوعِ الدَّمِ مِن جَنبَيها / يُعْرَفُ عُظمُ مَا جَرى عَلَيْها ▪️و از جاری شدن خون از پهلوی آن حضرت می‌توان فهمید که چه بلای بزرگی بر سر او آورده‌اند.(۳) ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 🥀 و امّا هیهات از آخرین مصیبت دردناکی که با این لفظ از آن تعبیر کرده‌اند: ... کار از کار، گذشته بود که عمر بن سعد ملعون فریاد زد: چه کسی حاضر است بر بدن حسین «علیه‌السلام» اسب بتازد؟ در این هنگام ده نفر نانجیب پیش قدم شدند. 📋 فَداسُوا حُسَيناً بِخُيُولِهِم، حَتّى رَضُّوا صَدرَهُ و ظَهرَه. ▪️آن‌ها با اسبانشان، بدن امام علیه‌السلام را لگدمال کرده و پشت و رویش را کوبیده و خُرد کردند. 🔻همین نانجیبان پیش ابن‌زیاد ملعون رفته و آن نانجیب از آن‌ها پرسید: شما در روز عاشورا چه کردید؟ آنان گفتند: 📋 نَحنُ رَضَضنَا الصَّدرَ بَعدَ الظَّهرِ بِکُلِّ یَعبوبٍ شَدیدِ الأَسرِ ... نَحنُ الَّذینَ وَطِئنا بِخُیولِنا ظَهرَ الحُسَینِ حَتّی طَحَنّا حَناجِرَ صَدرِهِ. ▪️ماییم آن ده نفر که اول پُشت حسین «علیه‌السلام» و سپس سینه‌اش را به وسیله اسبهای پُر قدرت، دَرهم شکستیم و خُرد کردیم؛ آن‌قدر بر آن بدن تاختیم که استخوان‌های سینه‌اش به زیر سُم اسب‌های‌ما، آسیاب شد.(۴) ✍ غروب روز دهم اسب‌ها امامی را برای گندم ری آسیاب می‌کردند ... 📚(۱)مصباح‌ الزائر، ص ۵۸۹ 📚(۲)ظلامات فاطمة الزهراء عليهاالسّلام، عقیلی،ص ٢٠٨؛ و موسوعة أدب المحنة، ص٤٢٣ 📚(۳)الأنوار القدسیه،ص۲۶ 📚(۴)لهوف،ص۲۱۴؛ و مثیرالاحزان ص۴۱؛ و مقتل الحسین علیه‌السلام، خوارزمی،ص۱۷۳
◀️امام موسی کاظم علیه السلام در سال 128 هجری به دنیا آمد و در سال 183 هجری به شهادت رسید و سن شریفش در هنگام شهادت 55 سال بود.(منتهی الامال ج3 ص1526 ) وبه روایت شیخ کلینی در کافی در 54 سالگی به شهادت رسید.(الکافی ج1 ص486) مدت زندان ایشان 4 سال است که آخر عمر شریفشان را در زندان بودند.. ایشان از سال 179 به دستور هارون زندانی شدند و نهایتا در زندان هارون الرشید در سال 183 به دستور هارون مسموم شدند و به شهادت رسیدند.(عیون الاخبار ج1 ص104 وبحار الانوار ج48 ص228 وسیره پیشوایان ص486) مرحوم ابن شهر آشوب تعداد فرزندان امام را سی نفر می داند.(مناقب ال ابی طالب ج4 ص324) اما شیخ مفید فرزندان ایشان را سی و هفت نفر می داند که از آنان هیجده تن پسر و نوزده تن دختر بوده اند.(الارشاد ج2 ص244) فلسفه کثرت فرزندان ایشان روشن است: امامان ما همواره تحت فشار دستگاه حکومت، آزادی عمل چندانی برای تبلیغ دین و معارف حقه و الهی نداشتند. تنها راه پیش روی آنان تولید و تربیت نسلی پاک بوده تا با تعلیم و تربیت آنان و فرستادنشان به مناطق مختلف، دین را از خطر انحراف نجات داده و آیین حقه الهی را در همه جا گسترش دهند.