eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان 🌷اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین. 🌷خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبود جهانیان
🔰 برگزاری مراسم عهد مهدوی و برپایی تجمع مطالبه گری در زمینه احیاء فرهنگ عفاف و حجاب 📌به همراه جشن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🌻 ♨️ و پذیرایی افطاری ساده ✅💯 🔴شنبه 19 فروردین ماه مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان- مسجد مقدس جمکران شبستان کربلا 🕰ساعت پذیرش میهمانان در شبستان کربلا : از ساعت 15الی 16 🔸 ثبت نام از طریق سامانه فرهنگی به نشانی ذیل (بخش اردوها): https://cul.jz.ac.ir/Account/Login ⭕️ویژه طلاب ، اساتید و فارغ التحصیلان جامعه الزهرا سلام الله علیها ( هنگام ثبت نام ، قسمت توضیحات را به طور کامل مطالعه نمایید.) ❇️ اداره کل امور فرهنگی ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۴۵ سوره مائده وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ ‏ : و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ‏ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره‏ ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. 🌷 : نوشتیم، مقرر کردیم 🌷 : جان 🌷 : چشم 🌷 : بینی 🌷ِ : گوش 🌷 : دندان 🌷 : زخم ها 🌷 : مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند. 🌷 : صدقه دهد 🌷 : کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که ‌گناه را پوشانیده و از بین می برد. اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى ‌دهد، که می فرماید: در تورات قانون را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى ‌توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ؛ و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد. در آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند. و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى ‌تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ؛ و در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مى‌تواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ؛ و در برابر دندان » و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مى‌توان كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى ‌گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى ‌فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ؛ پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى‌ فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ؛ و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که‌ بیان شد در تورات آمده و نیست، مجرم یا قصاص مى‏ شود یا عفو. امّا در ، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است. 🔹پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹 ✅ همه‏ ى انسان‏ ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین‏ تر از دیگرى نیست. ✅ ، در ادیان پیشین هم بوده است. ✅ ، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. ✅ عفو ما از ، عفو الهى را به دنبال دارد. ✅ در همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است. ✅‌ جریمه‏ ى مالى و زندان، به تنهایى نمى‏ تواند عاملى براى بازداشتن از جرم باشد. ✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى‏‌ گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت ‏هاى حكیمانه ‏اى در كتب فقهى بیان شده است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸دعای روز هفدهم ماه رمضان 🌷اَللّـهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ وَاقْضِ لى فیهِ الْحَوآئِجَ وَالاْمالَ یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ وَالسُّؤالِ یا عالِماً بِما فى صُدُورِ الْعالَمینَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ 🌷خدایا! در این روز مرا به شایسته ترین اعمال راهنمایی کن و آرزوها و حاجتهای مرا برآور، ای کسی که احتیاج به بیان و درخواست نداری! ای دانا به آنچه که در سینه‌هاست! بر محمّد و آل پاکش درود فرست. 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
✳️ از سوی اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛ 💠 سلسله‌نشست‌های ویژه شب‌های قدر به صورت آنلاین برگزار می‌شود 🔹 موضوع نشست‌ها: چرا دعا کنم؟!؛ چرا دعایم مستجاب نمی‌شود؟!؛ مگرشب قدر چه اتفاقی می‌افتد؟! 🎙 سخنران: سرکار خانم حسینی پناه ☑️ پنجشنبه 17 فروردین ساعت 11 تا 12 ☑️ شنبه 19 فروردین ساعت 17 تا 18 ☑️ سه شنبه 22 فروردین ساعت 11 تا 12 🌐 شرکت در نشست از طریق پیوند https://www.skyroom.online/ch/rosol1257/neshast https://jz.ac.ir/post/12543 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۴۴ سوره مائده 💥 إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتابِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِآياَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافرُونَ ‏ : همانا ما تورات را نازل كردیم كه در آن هدایت و نور است. پیامبران الهى كه تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى یهود حكم مى‏‌كردند، و (همچنین) مربّیان الهی و علمای یهود، بر طبق این كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‏ كردند، پس از مردم نترسید و از (مخالفت با) من بترسید و آیات مرا به بهاى اندک نفروشید. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند 🌷 : جمع ربانی از «ربّان»، به معناى تربیت كننده می آید. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمین» در ارتباط باشد، با علم و عمل، خدایى شده و تربیت مردم را بر عهده دارد. 🌷 : جمع حِبْر‌ است حبر در اصل به معنای اثر نیک است چون عالمان در جامعه اثر نیک هستند به علما احبار می گفتند به علمای یهود أحبار گفته می شد. 🌹 اين آيه در ادامه موضوع آیات قبلی است و اهميّت كتاب آسمانى موسى، يعنى‌ را چنين شرح مى ‌دهد: «إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ؛ همانا ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور است.» هدایت به سوی حق است و نور و روشنایی برای برطرف کردن تاریکی های جهل و نادانی است. به همين دلیل «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا؛ پیامبران الهی که تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن برای یهود حکم می کردند.» 🌹 نه تنها آنها چنين مى‌ كردند بلكه « وَ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ؛ و مربیان الهی و علمای یهود، بر طبق این کتاب آسمانی که حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داوری می کردند.» امام صادق علیه السلام نیز فرمود: ، اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشند. در اينجا روى سخن را به آن دسته از دانشمندان یهود كه در آن عصر مى ‌زيستند نموده و می فرماید: از مردم نترسيد و احكام واقعى را بيان كنيد بلكه از مخالفت من بترسيد كه اگر حقّ را كتمان كنيد مجازات خواهيد شد «فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ: و ‌از مردم نترسید و از مخالفت با من بترسید.» همچنين « وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً ؛ و آیات مرا به بهای اندک نفروشید.» در حقيقت سرچشمه كتمان حقّ و احكام خدا يا ترس از مردم و عوام زدگى است و يا جلب منافع شخصى و هر كدام باشد نشانه ضعف ايمان و سقوط شخصيت است، و در جمله‌هاى بالا به هر دو اشاره شده است و در پايان آيه، حكم قاطعى درباره اين گونه افراد كه بر خلاف حكم داورى مى ‌كنند صادر كرده، مى ‌فرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ؛ و کسانی که طبق آنچه نازل کرده حکم نکنند پس آنان همان کافرانند.» صلى الله علیه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله ‏ى آخر این آیه مى‏‌شود. 🔹 پيام های آیه ۴۴ سوره مائده 🔹 ✅ ضمن توجّه به تحریف موجود، باید از اصل كتاب آسمانى تجلیل كرد. ✅ اگرچه بر موسى علیه السلام نازل شد، ولى همه ‏ى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. ✅ ، دین همه‏ ى موحّدان است، انبیاى بنى ‏اسرائیل هم با جمله ‏ى «أسلموا» توصیف شده ‏اند. ✅ علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در میان هستند. ✅ و زمانى در جامعه جریان پیدا مى ‏‌كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. ✅ انحراف در قضاوت، است. ✅ با داشتن ، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن كفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. ✅ كسى كه شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند ورزیده است. ✅ و در برابر طاغوت‏ ها، دین فروشى در برابر سرمایه ‏‌داران و عوام ‏فریبى، از خطراتى است كه علما را تهدید مى‏ كند. ✅ در آمد حاصل از ناحق، نامشروع است. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸دعای روز هجدهم 🌷بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوِّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین🌷 🌷خدایا مرا در این روز برای برکات سحرها بیدار و متنبه ساز و دلم را به روشنی انوار سحر منوّر گردان و تمام اعضاء را برای آثار و برکات این روز مسخر فرما، به حق نور خود ای روشنی بخش دل های عارفان🌷 ┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ┈••✾•🍃🌺🍃•✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شب عروج معنوی 🌹١٢ توصیه امام خامنه ای برای استفاده بهتر از لیالی قدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات ۴۶ و ۴۷ سوره مائده 💥وَقَفَّيْنَا عَلَى‏ ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶) 💥وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷) ‏ : و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ‏ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶) و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷) 🌷 : از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم. 🌷 : آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین 🌷 ؛ بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است 🌷 : تصدیق کننده این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ؛ و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است. حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد. سپس می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى ‌كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى‌ فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. ، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است. پس از اشاره به نزول ، در ادامه مى ‌فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى‌ كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. » 🔹پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده ✅ انبیا و كتاب‏ هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى ‏كنند. ✅ اگر چه و كتاب ‏هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى‏ شوند. ✅ معیار شناخت و در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است. ✅ در قوانین حکومتی وجود دارد. ✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
▪️بأبي أنتَ وَاُمِّي يا اميرالمُؤمنين، بأبي أنتَ وَاُمّي يا حُجَّةَ الخِصام، بأبي أنتَ وَاُمّي يا بابَ المَقام، بأبي أنتَ وَاُمّي يا نورَ اللهِ التّامّ▪️ ➖«إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها» (سورة الشمس آية ۱۲) انّ عليا عليه السلام كان جالسا ذات يوم على المنبر فانتبه الى ابنه الحسن فسأله عن شهر رمضان كم يوم مضى منه.. ثم انتبه الى ابنه الحسين فسأله عن شهر رمضان كم يوم بقي منه.. فوضع يده على لحيته الشريفة و قد اشتعلت شيبا، ثم قال: «و اللّه ليخضبها بدمها اذا انبعث اشقاها» (۱). کان عَلیّ علیه السلام یقرأ «إذِ انبَعَثَ أشْقاها» قال فو الَّذِی نَفسِی بِیَدِه لَتُخْضَبَنَّ هذه من هذا و أشار بیده إلی لحیته و رأسه(۲) ▪️چون امیرالمومنین علی (علیه السلام) آیه «إذِ انبَعَثَ أشقَاها» را تلاوت مینمود، میفرمود: «به خدایی که جانم به دست اوست، این محاسن از خون این فرق خضاب خواهد شد (آنگاه که شقی ترین امّت به پا خیزد)» 🏴اللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ أميرالمؤمنين علیه السلام ۱.تعريب منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ج۱ ص۳۳۰ ۲.البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۶۷۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ✨ «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى»؛ ✨ و هرکس از ذکر من روى‌ گردان شود، زندگى [سخت و] تنگى خواهد داشت. و روز قیامت او را نابینا محشور مى‌کنیم. 📗سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴ ┅═✧❁ تفسیر ❁✧═┅ ✍🏻حضرت مولانا امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند: «[وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً] یَعْنِی بِهِ وَلَایَة امیرالمؤمنین (علیه السلام). قُلْتُ: "وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی" قَالَ: یَعْنِی أَعْمَی الْبَصَرِ فِی الْآخِرَةِ، أَعْمَی الْقَلْبِ فِی الدُّنْیَا عَنْ وَلَایَةِ امیرالمؤمنین (علیه السلام). قَالَ: "وَ هُوَ مُتَحَیِّرٌ فِی الْقِیَامَةِ" یَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً». منظور از [ذکر] ولایت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است [که اعراض از آن موجب تنگی معیشت می شود]. و منظور از کور بودن در روز قیامت، یعنی اینکه در دنیا قلبش فاقد درک ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) بوده و در قیامت چشمانش از دیدن او نابینا خواهد بود و در قیامت متحیّر می‌ گردد و می‌ گوید: «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ کُنتُ بَصِیراً». 📗 الکافی، ج۱، ص۴۳۵
❁﷽❁ا ازویژه برنامه های اداره قرآن وحدیث جامعه‌الزهراسلام الله علیهادر 🔹: ✅ موضوع:کدام عبادت ثمربخش است؟ 📖قال رسول الله صلی الله علیه و آله: يا اباذر: فضل العلم خير من فضل العبادة و اعلم انكم لو صليتم حتى تكونوا كالحنايا و صمتم حتى تكونوا كالاوتار ما ينفعكم ذالك الا بورع (مکارم الاخلاق، ص 465) ای اباذر... بدان اگر شما آنقدر نماز بخوانید که مانند کمان شوید و آن قدر روزه بگیرید که مانند تیر شوید، اینها به شما بهره یی نمی دهد، مگر به وسیله پارسایی. اگر آن قدر نماز بخوانید که کمرتان خم شود و این قدر روزه بگیرید که مثل مو باریک و لاغر شوید( در مقام مبالغه) بدون ورع به درد نمی خورد. یعنی کسی که از آن طرف دائم نماز بخواند و روزه بگیرد، از آن طرف هم مرتبا گناه کند، مثل این است که چند لوله ی قطور را باز کنی که در این استخر آب بریزد، از آن طرف هم شکاف ها و ترک های اطراف استخر را نگیری، این استخر هیچ گاه پر نخواهد شد. عبادت از یک طرف، گناه هم از آن طرف. این سودی نخواهد بخشید. یعنی آن هدفی که از عبادت هست، آن تقرب الی الله و نورانی شدن، الهی و ربوبی شدن انسان پیش نمی آید. شرح احادیث اخلاقی رهبری/شروع درس خارج. ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔻برگزاری نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔺همزمان در ایام روز جهانی قدس🇵🇸 👤 سخنران: سردار باقرزاده (از فرماندهان سپاه قدس) ✅ موضوع: تحلیل وقایع اخیر در اسرائیل 🕰 زمان: سه شنبه 22 فروردین ماه ساعت 11 🏢 مکان: تالار بیداری اسلامی ❇️ اداره کل امور فرهنگی ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
🔻 برگزاری نشست‌های مجازی در رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» ❇️4اردیبهشت تا ۶خرداد، روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه؛ ساعت 20 تا 21 1️⃣ افتتاحیه و توضیحات پیرامون رویداد 🗓دوشنبه 4اردیبهشت؛ خانم شریفی 2️⃣ توضیحات پیرامون جداول، سوژه‌یابی و شاخص‌های الگو 🗓چهارشنبه 6اردیبهشت؛ خانم حکمت نیا 3️⃣ «فجازولوژی (آینده پژوهی فضای مجازی)» 🗓شنبه 9اردیبهشت؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته 4️⃣ «پاسخ به شبهات درباره سبک زندگی غرب» 🗓دوشنبه 11اردیبهشت؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتهدزاده 5️⃣ «چالش سبک زندگی اسلامی و عصر رسانه» 🗓چهارشنبه 13اردیبهشت؛ آقای صدرایی عارف 6️⃣«چالش ترییت، خانواده t و نسل z» 🗓شنبه 16اردیبهشت؛ حجت الاسلام و المسلمین برته 7️⃣«نقش مدارا در سبک زندگی اسلامی» 🗓دوشنبه 18اردیبهشت؛ خانم فهیمی 8️⃣«زندگی نمادین در عصر رسانه‌های فرانوین» 9️⃣«سبک زندگی شرقی و نظریه‌های اجتماعی_رسانه‌ای غربی» 🔟«دینداری و زندگی در سایه جنگ شناختی وچالش‌های زیست‌روش دینی در عصر تکینگی هوش مصنوعی» 🗓چهارشنبه، شنبه و دوشنبه 20، 23 و 25اردیبهشت؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین قهرمانی 11.«چگونگی سلوک اجتماعی زن» 🗓چهارشنبه 27اردیبهشت؛ خانم مازارچی 12، 13 و 14.«زن در گفتمان قرآنی» 🗓شنبه، دوشنبه و چهارشنبه؛ 30اردیبهشت و 1 و 3خرداد؛ خانم طیبی 15.«تاثیر اجرایی شدن قاعده حریم حمی در تحکیم خانواده» 🗓شنبه 6خرداد؛ خانم مازارچی 📲 حضور در نشست‌ها: تماس با شماره تلفن 02532112094 https://jz.ac.ir/post/12550 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_new
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۴۸ سوره مائده 💥وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَاكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ ‏ : و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كردیم، در حالى كه تصدیق کننده كتاب های آسمانى پیش از خود و حاکم و مراقب آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، میان آنان حكم كن و از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروى نكن، ما براى هر یک از شما راه و روش روشنى قرار دادیم، و اگر خداوند مى ‏خواست، همه ‏ى شما را یک امّت قرار مى‏ داد ولى (خداوند مى‏ خواهد) تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند، پس در كارهاى نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ‏ى شما به سوى خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف مى‏ كردید آگاه می کند. 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : میان دستانش - کنایه پیش از خود بوده است 🌷 : مراقب و نگهدارنده 🌷 : هوا و هوس هایشان 🌷 : راه آشکار، راهی است که به نهر آب منتهی شود شرعه می گویند. به احکامی که در قرآن آمده شرعة می گویند. 🌷 : روش آشکار، به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم منهاج می گویند. 🌷 : تا شما را امتحان کند 🌷 : بازگشت شما این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه اشاره به موقعيّت بعد از ذكر كتاب های پيشين پیامبران شده است. ابتدا به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: « وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ: و ما کتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که تصدیق کننده کتاب های آسمانی پیش از خود و حاکم و مراقب آنهاست.» اساساً تمام كتاب هاى آسمانى، در اصول مسایل هماهنگى دارند و هدف واحد يعنى، تربيت و تكامل را تعقيب مى ‌كنند. سپس دستور مى ‌دهد كه چون چنين است « فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ؛ پس به آنچه خداوند نازل کرده، میان آنان حکم کن » بعد اضافه مى‌ كند: « وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ؛ و از حقی که برای تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروی نکن » و براى تكميل اين بحث مى‌ فرماید: « لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً: ما برای هر یک از شما راه و روش روشنی قرار دادیم. » میوه ها هر کدام در فصل خاصی رشد می کنند انسان ها هم در هر زمانی با کتاب خاصی می کنند انسان هایی که در زمان موسی بودند رشد آنها با کتاب امکان پذیر بود، انسان هایی که در زمان عیسی بودند رشد آنها با کتاب امکان پذیر بود و انسان هایی که در زمان پیامبر اسلام بودند و انسان های امروزی رشد آنها با امکان پذیر است. سپس مى‌ فرمايد: « وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما ءاتاكُمْ؛ و اگر خدا می خواست، همه ی شما را یک امت قرار می داد ولی خداوند می خواهد تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند» سرانجام، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را مى‌ كند كه به جاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره، در نيكی ها بر يكديگر سبقت بگيرند که می فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ؛ پس در کارهای نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ی شما به سوی خداست،‌ پس او شما را به آنچه در آن اختلاف می کردید آگاه می کند » 🔹پيام های آیه ۴۸ سوره مائده 🔹 ✅ در عصر پیامبر نیز به صورت مكتوب بوده است. ✅ ، حافظ اصول كتاب‏هاى آسمانى دیگر است. ✅ مى ‏توان میان اهل كتاب، طبق حكم كرد. ✅ خطرى كه رهبران را تهدید مى ‏كند، پیروى از تمایلات مردم و نادیده گرفتن است. ✅ یكى از ابزار آزمایش ، آمدن شریعت جدید است، تا روشن شود چه كسى ایمان مى ‏آورد وچه كسى كفر و تعصّب مى‏ ورزد. ✅ به جاى سرسختى‏ هاى منفى، و پیش از آنكه فرصت را از دست بدهیم در كارهاى خیر سبقت بجوییم. ✅ محور و هدف ، باید امور خیر و معنوى باشد. ✅ ایمان به ، عامل رفع اختلافات و سبقت در نیكى ‏هاست. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا