eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
976 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برگزاری مراسم عهد مهدوی و برپایی تجمع مطالبه گری در زمینه احیاء فرهنگ عفاف و حجاب 📌به همراه جشن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🌻 ♨️ و پذیرایی افطاری ساده ✅💯 🔴شنبه 19 فروردین ماه مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان- مسجد مقدس جمکران شبستان کربلا 🕰ساعت پذیرش میهمانان در شبستان کربلا : از ساعت 15الی 16 🔸 ثبت نام از طریق سامانه فرهنگی به نشانی ذیل (بخش اردوها): https://cul.jz.ac.ir/Account/Login ⭕️ویژه طلاب ، اساتید و فارغ التحصیلان جامعه الزهرا سلام الله علیها ( هنگام ثبت نام ، قسمت توضیحات را به طور کامل مطالعه نمایید.) ❇️ اداره کل امور فرهنگی ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۴۵ سوره مائده وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ ‏ : و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ‏ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره‏ ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند. 🌷 : نوشتیم، مقرر کردیم 🌷 : جان 🌷 : چشم 🌷 : بینی 🌷ِ : گوش 🌷 : دندان 🌷 : زخم ها 🌷 : مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند. 🌷 : صدقه دهد 🌷 : کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که ‌گناه را پوشانیده و از بین می برد. اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى ‌دهد، که می فرماید: در تورات قانون را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى ‌توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ؛ و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد. در آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند. و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى ‌تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ؛ و در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مى‌تواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ؛ و در برابر دندان » و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مى‌توان كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى ‌گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى ‌فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ؛ پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى‌ فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ؛ و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که‌ بیان شد در تورات آمده و نیست، مجرم یا قصاص مى‏ شود یا عفو. امّا در ، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است. 🔹پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹 ✅ همه‏ ى انسان‏ ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین‏ تر از دیگرى نیست. ✅ ، در ادیان پیشین هم بوده است. ✅ ، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. ✅ عفو ما از ، عفو الهى را به دنبال دارد. ✅ در همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است. ✅‌ جریمه‏ ى مالى و زندان، به تنهایى نمى‏ تواند عاملى براى بازداشتن از جرم باشد. ✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى‏‌ گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت ‏هاى حكیمانه ‏اى در كتب فقهى بیان شده است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸دعای روز هفدهم ماه رمضان 🌷اَللّـهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ وَاقْضِ لى فیهِ الْحَوآئِجَ وَالاْمالَ یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ وَالسُّؤالِ یا عالِماً بِما فى صُدُورِ الْعالَمینَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ 🌷خدایا! در این روز مرا به شایسته ترین اعمال راهنمایی کن و آرزوها و حاجتهای مرا برآور، ای کسی که احتیاج به بیان و درخواست نداری! ای دانا به آنچه که در سینه‌هاست! بر محمّد و آل پاکش درود فرست. 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
✳️ از سوی اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛ 💠 سلسله‌نشست‌های ویژه شب‌های قدر به صورت آنلاین برگزار می‌شود 🔹 موضوع نشست‌ها: چرا دعا کنم؟!؛ چرا دعایم مستجاب نمی‌شود؟!؛ مگرشب قدر چه اتفاقی می‌افتد؟! 🎙 سخنران: سرکار خانم حسینی پناه ☑️ پنجشنبه 17 فروردین ساعت 11 تا 12 ☑️ شنبه 19 فروردین ساعت 17 تا 18 ☑️ سه شنبه 22 فروردین ساعت 11 تا 12 🌐 شرکت در نشست از طریق پیوند https://www.skyroom.online/ch/rosol1257/neshast https://jz.ac.ir/post/12543 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۴۴ سوره مائده 💥 إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتابِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِآياَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافرُونَ ‏ : همانا ما تورات را نازل كردیم كه در آن هدایت و نور است. پیامبران الهى كه تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى یهود حكم مى‏‌كردند، و (همچنین) مربّیان الهی و علمای یهود، بر طبق این كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‏ كردند، پس از مردم نترسید و از (مخالفت با) من بترسید و آیات مرا به بهاى اندک نفروشید. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند 🌷 : جمع ربانی از «ربّان»، به معناى تربیت كننده می آید. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمین» در ارتباط باشد، با علم و عمل، خدایى شده و تربیت مردم را بر عهده دارد. 🌷 : جمع حِبْر‌ است حبر در اصل به معنای اثر نیک است چون عالمان در جامعه اثر نیک هستند به علما احبار می گفتند به علمای یهود أحبار گفته می شد. 🌹 اين آيه در ادامه موضوع آیات قبلی است و اهميّت كتاب آسمانى موسى، يعنى‌ را چنين شرح مى ‌دهد: «إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ؛ همانا ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور است.» هدایت به سوی حق است و نور و روشنایی برای برطرف کردن تاریکی های جهل و نادانی است. به همين دلیل «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا؛ پیامبران الهی که تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن برای یهود حکم می کردند.» 🌹 نه تنها آنها چنين مى‌ كردند بلكه « وَ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ؛ و مربیان الهی و علمای یهود، بر طبق این کتاب آسمانی که حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داوری می کردند.» امام صادق علیه السلام نیز فرمود: ، اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشند. در اينجا روى سخن را به آن دسته از دانشمندان یهود كه در آن عصر مى ‌زيستند نموده و می فرماید: از مردم نترسيد و احكام واقعى را بيان كنيد بلكه از مخالفت من بترسيد كه اگر حقّ را كتمان كنيد مجازات خواهيد شد «فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ: و ‌از مردم نترسید و از مخالفت با من بترسید.» همچنين « وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً ؛ و آیات مرا به بهای اندک نفروشید.» در حقيقت سرچشمه كتمان حقّ و احكام خدا يا ترس از مردم و عوام زدگى است و يا جلب منافع شخصى و هر كدام باشد نشانه ضعف ايمان و سقوط شخصيت است، و در جمله‌هاى بالا به هر دو اشاره شده است و در پايان آيه، حكم قاطعى درباره اين گونه افراد كه بر خلاف حكم داورى مى ‌كنند صادر كرده، مى ‌فرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ؛ و کسانی که طبق آنچه نازل کرده حکم نکنند پس آنان همان کافرانند.» صلى الله علیه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله ‏ى آخر این آیه مى‏‌شود. 🔹 پيام های آیه ۴۴ سوره مائده 🔹 ✅ ضمن توجّه به تحریف موجود، باید از اصل كتاب آسمانى تجلیل كرد. ✅ اگرچه بر موسى علیه السلام نازل شد، ولى همه ‏ى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. ✅ ، دین همه‏ ى موحّدان است، انبیاى بنى ‏اسرائیل هم با جمله ‏ى «أسلموا» توصیف شده ‏اند. ✅ علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در میان هستند. ✅ و زمانى در جامعه جریان پیدا مى ‏‌كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. ✅ انحراف در قضاوت، است. ✅ با داشتن ، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن كفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. ✅ كسى كه شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند ورزیده است. ✅ و در برابر طاغوت‏ ها، دین فروشى در برابر سرمایه ‏‌داران و عوام ‏فریبى، از خطراتى است كه علما را تهدید مى‏ كند. ✅ در آمد حاصل از ناحق، نامشروع است. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸دعای روز هجدهم 🌷بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوِّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین🌷 🌷خدایا مرا در این روز برای برکات سحرها بیدار و متنبه ساز و دلم را به روشنی انوار سحر منوّر گردان و تمام اعضاء را برای آثار و برکات این روز مسخر فرما، به حق نور خود ای روشنی بخش دل های عارفان🌷 ┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ┈••✾•🍃🌺🍃•✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شب عروج معنوی 🌹١٢ توصیه امام خامنه ای برای استفاده بهتر از لیالی قدر