.
💠 ۴ دی تولد #حضرت_عيسى_عليه_السلام
✍🏻 پيامبران الهى، شخصيتهاى محبوب بشرند، هيچ انسان حقجويى با آنها ستيز ندارد؛ جانفشانى براى نجات بشر، آموزههاى معنوى و وارستگىهاى فردى، از آنان چهرههايى ماندگار و محبوب ساخته.
▫️ مشهور است که حضرت عیسی بن مریم(ع) روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر اسلام(ص)، در فلسطین به دنیا آمد.
💢 در دنياى كنونى حضرت عیسی (ع) از انبيايى است كه بيشترين پيرو را دارند.
☆ نگاه قرآن کريم به عيسى(ع) :
⚜️ عيسى(ع) بنده خدا و پيامبر او بود، که به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و يکى از پنج پيامبر اولو العزم شمرده مىشود و کتابش انجيل است.
⚜️خداوند، عيسى(ع) را «مسيح» ناميد، که «کلمه خدا» و «روحى از او» است و امام و از گواهان بر اعمال است؛ به آمدن محمد، رسول خدا(ص)، بشارت داده است.
⚜️در دنيا و آخرت، آبرومند و از مقرّبان است؛ مصطفى و برگزيده و از صالحان است؛ هر جا بود، با برکت بود، و پاک و پاکيزه، و نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خدا، و نسبت به مادرش نيکرفتار، و از هر گونه آفتى مصون و محفوظ بود و از کسانى بود که خداوند به آنها کتاب و حکمت آموخت.
•┈
#امام_علی_علیه_السلام درباره حضرت عيسى(ع) فرمودند :
🔅نه مال و ثروتی داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی كه به خواریاش اندازد ، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش.
▫️ نهج البلاغه، خطبه۱۶۰
❀ کلامی از حضرت عيسی(ع) :
🔅خوشا به حال اصلاح كنندگان ميان مردم ؛ اينان در روز قيامت مقرّباناند.
📚 حکمت نامه عیسی بن مریم (ع)
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨
#تفسیر_قرآن_جلسه_100
🌹 آیه 102 سوره نساء - بخش3
💥 و إِذَا كُنْتَ فِيْهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَوةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِنْ وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَّيْلَةً وَاحِدةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذىً مِّنْ مَّطَرٍ أَوْ كُنتُمْ مَّرْضَى أَنْ تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرينَ عَذَاباً مُّهِينا
🔴 در جلسه هاى قبلی ترجمه واژه ها و ترجمه آیه و شأن نزول آیه و شرح آیه بیان شد در این جلسه پیام های آیه را بیان می کنیم.
🔹#پيامهای_آیه102سوره_نساء🔹
✅ #نماز، حتّى در میدان جنگ تعطیل نمى شود.
✅ در اهمیّت #نماز_جماعت همین بس كه در جبهه ى جنگ با دشمن، حتّى با یک ركعت هم برپا مى شود.
✅ در هنگام پیش آمدن دو #واجب مثل جهاد و نماز، نباید یكى فداى دیگرى شود.
✅ در همه حال، هوشیارى لازم است، حتّى #نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل كند.
✅ #رهبر، محور وحدت و عبادت است.
✅ تقسیم كار، تعاون و شریک كردن دیگران در كارهاى خیر، حتّى در حسّاس ترین موارد، از عوامل الفت جامعه است. در این آیه، دو ركعت نماز جماعت میان دو گروه تقسیم شده، تا تبعیضى پیش نیاید و همه در خیر شریک باشند.
✅ فرمان هاى #الهى به تناسب شرایط، متفاوت است.
✅ #نماز_جماعت در جبهه، نشان عشق به هدف و خدا و رهبر و پایبندى به ارزش هاست.
✅ در #جبهه باید جابه جایى نیروها در فاصله ى یک ركعت نماز، امكان پذیر بوده باشد.
✅ هر چه مدّت #نماز در جبهه بیشتر شود، فرصت دشمن براى حمله افزایش مى یابد. پس باید حفاظت بیشترى داشت. در ركعت اوّل، داشتن اسلحه كافى است ولى در ركعت دوّم، هم اسلحه و هم ابزار دفاع.
✅ #خداوند، پیامبرش را از توطئه ها و نقشه هاى پنهانى دشمن آگاه مى كند.
✅ حركت با اخلاص شما، سبب امدادهاى الهى در وقت خود است.
✅ در #جبهه، مراسم عبادى نباید طولانى شود و كارهاى مانع هوشیارى، ممنوع است.
✅ از آرزوهاى #دشمن، آگاه باشید.
✅ #عبادت، وسیله ى غفلت از دشمن نشود.
✅ احتمال #غفلت در مسلمانان واقعى ضعیف است.
✅ با #هوشیارى، باید از امكانات نظامى و اقتصادى حفاظت كرد.
✅ هر سخن و برنامه و حركتى كه مسلمانان را غافل كند، گامى است در جهت اهداف و خواسته هاى دشمن.
✅ ملاک و مجوّز معافیّت از #جبهه و سربازى، بیماری و ضرر است.
✅ بارانى مجوّز زمین گذاشتن اسلحه است كه با ضرر و آزار همراه باشد. در باران بى ضرر رزمنده سلاح بر زمین نمى گذارد.
✅ در هیچ حالى، رزمنده نباید از وسایل حفاظتى دور باشد. حتّى اگر اسلحه ندارد، زره بر تن داشته باشد.
✅ تهدید #كافران و امید و دلگرمى دادن به مؤمنان، از شیوه هاى قرآن است.
✅ در #آینده، ذلّت از آنِ كافران است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🌹🌹فراخوان ثبت نام اردوی زیارتی معرفتی سردار دل ها🌹🌹
🔹زیارت مزار سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به همراه برنامه های معرفتی و معنوی متنوع
🔻ثبت نام تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۶ دی ماه
🔸 ارسال مدارک به شناسه
@farhangi_2426
💥💥 ثبت نام تنها با ارسال مدارک صورت می پذیرد💥💥
👇👇👇اطلاعات بیشتر👇👇👇
https://jz.ac.ir/post/12067-
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔@jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#الکوثر
#شرح_خطبه_فدکیه
🎥 کلیپ شرح فراز پنجم از خطبه فدکیه
(بخش اول)
✨سم الله الرحمن الرحيم✨
#تفسیر_قرآن_جلسه_101
🌹 آیه 103 سوره نساء
💥 فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَوةَ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ قِياَماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاَباً مَّوْقُوتا
ً
#ترجمه: پس هنگامی که نماز را به پایان بردید، خداوند را در حال ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده یاد كنید، پس هرگاه آرامش یافتید نماز را (بصورت كامل) اقامه کنید. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت هاى معیّن واجب شده است.
🌷 #إذا: هنگامی که
🌷 #قضیتم: به پایان بردید
🌷 #اذکروا: یاد کنید
🌷 #قِیاماً: جمع قائم به معناى ایستاده
🌷 #قُعوداً: جمع قاعد به معناى نشسته
🌷 #جُنوب: جمع جَنب به معناى پهلو و كنایه از دراز كشیدن است.
🌷 #اطمأننتم: آرامش يافتيد
🌷 #أقيموا: اقامه کنید
🌷 #كتاباً: امرى نوشته شده و واجب
🌷 #مَوقوت: كارى با وقت معیّن
این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است.
به دنبال دستور #نماز_خوف در آيه قبل و لزوم به پاداشتن نماز حتّى در حال جنگ در اين آيه مى فرمايد: فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِكُمْ؛ پس هنگامی که نماز را به پایان بردید، خداوند را در حال ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده یاد کنید.
نماز ذکر #خداوند است و آدمی در همه حالات باید به یاد خدا باشد یعنی یک لحظه هم نباید از یاد خدا غافل شد زیرا اگر از یاد خداوند غافل شویم گرفتار گناهان و ظلمات می شویم.
دستور #نماز_خوف که در آیه قبلی بیان شد دستور #استثنايى است که در میدان جنگ و در صورت نگرانی و ترس از حمله دشمن خوانده می شود ولی وقتی كه حالت نگرانی و خوف از بین رفت، بايد #نماز را به همان طرز عادّى یعنی به صورت کامل انجام دهيد که #قرآن می فرماید: فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ؛ پس هر گاه آرامش یافتید نماز را به صورت کامل اقامه کنید.
در پایان آیه می فرماید: إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً؛ همانا نماز بر مؤمنان در وقت هاى معين واجب شده است. نمازها وقت مشخصى دارند مثلا وقت نماز صبح از اذان صبح تا قبل از طلوع آفتاب و سایر نمازها هم همین طور هر کدام را باید در وقت خودشان خواند و بهترین وقت #نماز ، نماز اول وقت است یعنی بلافاصله بعد از #اذان آن را به جا آورید زیرا نماز اول وقت آثار و برکات زیادی دارد. در کتاب سفینة البحار روايت شده که #پیامبر_اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بنده ای نیست که به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر اینکه من سه چیز را برای او ضمانت می کنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مرگ و نجات از آتش.
🔹#پيامهای_آیه103سوره_نساء🔹
✅ #نماز و یاد خدا در هر حال لازم است، در جبهه ى جنگ یا بستر بیمارى
✅ سلاح رزمنده مسلمان، #نماز و یاد خداست.
✅ #نماز_خوف، یک استثناست. پس از برطرف شدن حالت اضطرار، نماز باید به صورت عادّى خوانده شود.
✅ #نماز، از واجبات قطعى الهى در همه ى عصرها و براى همه ى نسل ها است.
✅ وجوب هر #نماز، در وقت مخصوص خودش است.
✅ تعیین وقت براى #نماز، رمز تداوم، نظم و عامل مواظبت بر آن است كه خود درس نظم و عامل نظم بخشیدن به امور مسلمانان است.
✍تهیه و تنظیم : استادعاشوری
زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا مُمْتَحَنَةٌ اِمْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ
صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ
أَبُوکِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَی (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ
إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَهُ الْمَقْهُورَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَی رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ
أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَی بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَی رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
لِأَنَّکِ بَضْعَهٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ
مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ
أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً.
.
🌴امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💥وَ قَالَ (عليه السلام): الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَي كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَي بِهِ
💥 راضی بودن به کار دیگری :
و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه از كار مردمی خشنود باشد، چونان كسی است كه همراه آنان عمل كرده
#حکمت_154
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨
#تفسیر_قرآن_جلسه_102
🌹 آیه 104 سوره نساء - بخش1
💥و َلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما
ً
#ترجمه: و در دستيابى و تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى كشید، همانا آنان نیز همان گونه كه شما رنج مى برید رنج مى برند، در حالى كه شما چیزى از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند همواره داناى حكیم است.
🌷 #لا_تهنوا: سستی نکنید
🌷 #ابتغآء: طلب شديد - دستیابی
🌷 #تألمون: رنج مى بريد
🌷 #عليم: دانا
🔴 #شأن_نزول_آیه
این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است.
از ابن عباس چنين نقل شده كه پس از حوادث دردناک #جنگ_احد پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلم بر فراز كوه احد رفت و ابوسفيان نيز بر كوه احد قرار گرفت و با لحنى فاتحانه فرياد زد:
اى محمّد! يک روز پيروز شديم و روز ديگر شما.
يعنى اين پيروزى ما در برابر شكستى كه در #بدر داشتيم.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم به مسلمانان فرمود: فوراً به او پاسخ گوييد.
#مسلمانان گفتند: هرگز وضع ما با شما يكسان نيست، شهيدان ما در بهشتند و كشتگان شما در دوزخ. ابوسفيان فرياد زد: لنا العزّى و لا عزّى لكم؛ ما داراى بت بزرگ عزّى هستيم و شما نداريد.
#پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: شما هم در برابر شعار آنها بگوييد: اللّه مولانا و لا مولى لكم: سرپرست و تكيّه گاه ما خداست و شما سرپرست و تكيّه گاهى نداريد.
ابوسفيان كه خود را در مقابل اين شعار زنده اسلامى ناتوان ديد، دست از بت «عزّى» برداشت و به دامن بت «هبل» درآويخت و فرياد زد: اعل هبل؛ سر بلند باد هبل.
#پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم دستور داد كه اين شعار جاهلى را نيز با شعارى نيرومندتر و محكم تر بكوبند و بگويند: #خداوند برتر و بالاتر است.
ابوسفيان كه از اين شعارهاى گوناگون خود بهره اى نگرفت فرياد زد: ميعادگاه ما سرزمين بدر صغرى است.
مسلمانان از ميدان #جنگ بازگشتند در حالى كه از حوادث دردناک احد سخت ناراحت بودند؛ در اين هنگام آيه نازل شد و به آنها هشدار داد كه در تعقيب #مشركان كوتاهى نكنند و از اين حوادث دردناک ناراحت نشوند.
⬅️ ادامه تفسیر آیه در جلسه بعدی...
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
ا❁﷽❁ا
🏴 سبْحَانَ مَنْ فَطَمَ بِفَاطِمَةَ (علیها السلام) مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار
📜 معرفت نورانی امام تنها هدف خلقت
▪️ در فرازی از دعای جامع حاجات دنيا و آخرت از حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) آمده است:
«... اللَّهُمَّ فَرِّغْنِي لِمَا خَلَقْتَنِي لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِي بِمَا تَكَفَّلْتَ لِي بِهِ ...» (۱)؛
خداوندا! مرا تنها براى كارى كه به خاطر آن آفريده ای مشغول نما و به آنچه كه خود متكفّل آن گرديده اى مشغول مدار.
✍🏻 خداوند متعال، بندگانش را تنها برای یک هدف که آن عبارتست از معرفت امام، خلق کرد؛ «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ ... و مَعْرِفَةُ اللَّهِ، مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ» (۲). پس هر گاه خورشید معرفت امام در سرزمین وجود عبد بتابد، رشد و کمال او معنا پیدا می کند و اینگونه خلقت یک عبد به نتیجه خواهد رسید.
(۱) مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۱۱۱
(۲) تفسير نور الثقلين، ج ۵، ص ۱۳۲
ا❁﷽❁ا
✨«فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيد»
(سوره مبارکه حج آيه ۴۵)
☑️حضرت امام جعفر الصادق (علیه السلام) فرمودند: أمِيرالمُؤمِنينَ القَصرُ المَشِيدُ و البِئرُ المُعَطَّلَةُ فاطِمَةُ و وَلَدَيها مُعَطَّلُونَ مِنَ المُلك
امیرالمومنین علی (علیه السلام)، قصر مشید هستند؛ و «بئر معطلة» حضرت فاطمة (عليهاالسلام) و فرزندان ایشانند که از مُلک [حاکمیت و فرمانروایی] بازداشته شدند.
✔️ «بئر معطلة» در بطن معنا، در یک وجه دلالت دارد بر وجود مبارک امام که مردم از علم او بهره ای نمی برند؛ در وجه دیگر دلالت دارد بر ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) که مورد انکار و تکذیب واقع شد؛ و در وجهی دیگر دلالت دارد بر وجود مبارکه حضرت أم الائمه، فاطمة الزهراء (عليهاالسلام) که با غصب شدن مُلک فدک، حق حاکمیت و فرمانروایی آل الله (علیهم السلام) غصب گردید. بدین معنا که فدک نماد مُلک عظیم و یا همان فرمانروایی و حکومت آل الله بر زمین است.
📓البرهان في تفسير القرآن ج۳ص۸۹۵؛تفسير القمي ج۲ ص۸۵؛ بحار الأنوار ج۲۶ ص۳
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨
#تفسیر_قرآن_جلسه_103
🌹 آیه 104 سوره نساء - بخش2
💥 و َلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما
ً
#ترجمه: و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى كشید، همانا آنان نیز همان گونه كه شما رنج مى برید رنج مى برند، در حالى كه شما چیزى از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند همواره داناى حكیم است.
🔴 در جلسه قبلی به ترجمه واژه ها و شأن نزول آیه پرداختیم و در این جلسه به شرح و پیام های آیه می پردازیم.
این شأن نزول به ما مى آموزد كه مسلمانان بايد هيچ يک از تاكتيک هاى دشمن را از نظر دور ندارند؛ در برابر منطق دشمنان، منطق هاى نيرومندتر و در برابر سلاح هاى آنها سلاح هاى برتر، وگرنه حوادث به نفع دشمن تغيير شكل خواهد داد.
بنابراين، در عصرى همچون عصر ما بايد به جاى تأسّف خوردن در برابر حوادث دردناک و مفاسد وحشتناكى كه #مسلمانان را از هر سو احاطه كرده بطور فعّالانه دست به كار شوند، در برابر كتاب ها و مطبوعات ناسالم، كتب و مطبوعات سالم فراهم كنند، و در مقابل وسايل تبليغاتى مجهّز دشمنان از مجهّزترين وسايل تبليغاتى روز استفاده كنند، و در مقابل طرح هایی كه مكتب هاى مختلف سياسى و اقتصادى و اجتماعى ارائه مى دهند طرح هاى جامع اسلامى را به شكل روز در اختيار همگان قرار دهند، تنها با استفاده از اين روش است كه مىتوانند موجوديّت خود را حفظ كرده و به صورت يک گروه پيشرو در جهان درآيند.
اين آيه براى زنده كردن روح فداكارى در مسلمانان چنين مى فرماید: وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ؛ و در تعقیب #دشمن سستی نکنید. اشاره به اين كه در مقابل دشمنان سرسخت، روح تهاجم را در خود حفظ كنيد، زيرا از نظر روانى اثر فوق العاده اى در كوبيدن روحيّه ی دشمن دارد.
سپس استدلال زنده و روشنى براى اين حكم بيان مىكند و مى فرماید: إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللّهِ ما لا يَرْجُونَ؛ اگر شما رنج می کشید، همانا آنان نیز همان گونه که شما رنج می برید رنج می برند، در حالی که شما چیزی از #خداوند امید دارید که آنان امید ندارند.
و در پایان می فرماید: و کان الله علیما حکیما؛ و خداوند همواره دانای حکیم است.
و فراموش نکنید که تمام این ناراحتی ها و رنج ها و تلاش ها و کارهای شما از دیدگاه علم #خداوند مخفی نیست بنابراین نتیجه همه آنها را خواهید دید.
🔹#پيامهای_آیه104سوره_نساء🔹
✅ #مسلمانان باید روحیّه ى قوى داشته باشند و شكست هاى موردى (مثل اُحد) آنان را سست نكند.
✅ به جاى موضع تدافعى، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمى باشید.
✅ از عوامل روحیّه گرفتن #مؤمنان، مقایسه ى دردهاى خود با رنج دیگران و امید و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست.
✅ با همه ى آسیب ها و تلخى هاى جنگ، شما پیروزید، چون امید به الطاف الهى دارید.
✅ #مسلمانان، امیدهاى گوناگون از خدا دارند. امید به امدادهاى غیبى، پیروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداش هاى معنوى و امثال آن.
✅ #امید، بزرگترین اهرم حركت و سرمایه ى روحى رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزى.
✅ رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ ها، در مدار علم و حكمت #خداوند است و لذا از آن جلوگیرى نمى كند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
بعضی از دانشمندای اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفا از بازگو کردن این قطعه از تاریخ خودداری کردن؛ از جمله ابن ابی الحدید در شرح اون حادثه میگه: «جساراتی راکه مربوط به فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده، در میان مسلمانان، تنها شیعه آن را نقل کرده است.[۱]
البته برخی از دانشمندا و مورخای اهل سنت، در این بخش، از بیان واقعیات تاریخی شونه خالی کردن؛ مثلا سید مرتضی رحمة الله علیه در این زمینه میگوید:
«در آغاز کار، محدثان و تاریخ نویسان از نقل جسارت هایی که به ساحت دختر پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد شده امتناع نمیکردند. این مطلب در میان آنان مشهور بود که مأمور خلیفه با فشار، درب را بر فاطمه علیهاالسلام زد و او فرزندی را که در رحم داشت سقط نمود؛ و قنفذ به امر عمر، فاطمه زهرا علیهاالسلام را زیر تازیانه گرفت تا او دست از علی بردارد؛ ولی بعدها دیدند که نقل این مطالب با مقام و موقعیت خلفاء سازگاری ندارد؛ لذا از نقل آنها خودداری نمودند.»[۲]
مسعودی در قسمتی از کتاب خودش آورده :«فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوابابَهُ... وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْمُحْسِنا؛ پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده و هجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛ چنان که محسن را سقط نمود.»[۳]
[۱] . شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۶۰.
[۲] . سید مرتضی، تلخیص شافی، ج۳، ص۷۶، تلخیص شیخ طوسی.
[۳] . اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص۱۵۳ و در برخی چاپها ص ۲۳ ۲۴.