eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
783 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله شر.pdf
187.1K
پاسخ به مساله شر؛ حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
📛 نقدِ آفات و خرافاتِ دکتر عبدالکریم سروش ❇️ ناقد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ شبهه : قرآن می گوید که بخوانید مرا تا شما را استجابت کنم ، پس چرا خداوند با این همه دعا و تضرع، این بیماری را برطرف نمی کند؟ ✅ پاسخ : 1. هر چند استجابت دعا قطعی است ولی استجابت دعا به معنای تحقق چیز خواسته شده نیست، بلکه به معنای جواب دادن خداست. 2. در احادیث، استجابت دعا به یکی از سه صورت، تفسیر شده است: الف. تحقق مورد دعا به صورت فوری. ب. تحقق ثواب و ذخیره در آخرت.ج. بر طرف شدن شری مثل خیر خواسته شده در دعا. از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: ‏ مَا مِنْ مُسْلِمٍ دَعَا لِلَّهِ سُبْحَانَهُ دَعْوَةً لَيْسَ فِيهَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ وَ لَا إِثْمٌ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِهَا أَحَدَ خِصَالٍ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ‏ دَعْوَتَهُ‏ وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يَدْفَعَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا( وسائل الشیعه 7/27/2 ). 3.. در برخی روایات شرایطی برای استجابت دعا ذکر شده مانند معرفت خدا، وفا به عهدی که با خدا بسته ایم، و کسب روزی حلال. ✅حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆 دکتر عبدالکریم سروش و نقل قول های خلاف واقع برای اثبات مدعیاتش و پاسخی به هجمه جدید وی به روحانیت شیعه 🔹چندین سال است که دکتر سروش مدعیاتی جنجالی را مطرح می کند. آن گاه برای اثبات مدعایش به نقل قول هایی خلاف واقع متوسل می شود که در ذیل به نمونه هایی اشاره می کنیم: ✅ نمونه اول: آبان ماه سال 1393 دکتر سروش در مقاله ای که درباره اسیدپاشی در اصفهان نگاشت، خاطره ای از آقای عطاء الله مهاجرانی نقل می کند تا بر اساس آن، امام جمعه و حزب الله اصفهان را تخریب کند. اما سید عطاءالله مهاجرانی، نقل قول منسوب به خود در مقاله عبدالکریم سروش درباره ی انصار حزب الله اصفهان را تکذیب کرد و با طعنه به دکتر سروش می نویسد: " حتما ناقل خاطره‌ای که به نام اینجانب در مقاله دکتر سروش آمده است، فرد دیگری بوده است." 📡 سایت: جنبش راه سبز www.rahesabz.net(1393؛ 16 آبان) ✅نمونه دوم: در تیر ماه سال 1392 دکتر سروش در مقاله "بازی با دین مردم" که در باب نقد حکم فقهی " بهتان به مخالفان" نوشته، به دروغ به آیت الله مومن نسبت می دهد که وی وارد کردن اتهام لواط و زنا و ... به مخالفان را مجاز می داند. این ادعای خلاف واقع سروش با واکنش مهاجرانی روبرو شده است. متن یادداشت آقای مهاجرانی در زیر می آید:  ««دانشمند گرامی، جناب آقای دکتر سروش در مقاله تازه خود که در ۲۷ تیرماه، با عنوان: "بازی با دین مردم" در سایت جرس منتشر شده است؛ به عنوان شاهدی و مصداقی بر نوشته خویش مطلبی را از فقیه ارجمند آیه الله مومن روایت کرده اند:  (فقیهی چون آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، صریحاً فتوا می دهد که جائز بل راجح است که به بد دینان و بدعت گذران تهمت زنا و لواط بزنیم تا از میدان به در روند و از شرّشان آسوده شویم.) به گمانم دکتر سروش متن نوشته آیه الله مومن را ندیده اند، و یا دقیق نخوانده اند و یا نسخه مورد استناد ایشان به کلی متفاوت از نسخه ای است که اینجانب دیده ام و گرنه ممکن نبود چنین نسبتی را به آیه الله مومن نمی دادند. 📡 منبع: تامل درشیوه تدقیق یک متن فقهی، پاسخی به سروش ... - سایت جنبش راه سبز www.rahesabz.net (1392؛ 31 تیر) ✅دکتر سروش در سال 1387 با خبرنگار هلندی میشل هوبینگ مصاحبه می کند. سروش در این مصاحبه اظهار داشته که قرآن کلام بشر است نه کلام خدا. سپس سروش مدعی می شود که معتزله نیز چنین دیدگاهی داشتند. انتساب چنین دیدگاهی به معتزله برای کسی که اندک آشنایی با دیدگاه و آثار متفکران معتزله درباره قرآن داشته باشد، بسیار مضحک است؛ زیرا معتزلیان بر خلاف اهل حدیث، قرآن را مخلوق می دانستند نه قدیم؛ یعنی قرآن را مخلوق خدا می دانستند.(ر.ک: الفائق؛ شرح اصول خمسه؛ ذیل بحث وحی و قرآن) در حالی که دکتر سروش، دیدگاه معتزله درباره مخلوق بودن قرآن را به دروغ به این معنا معرفی می کند که آنان قرآن را مخلوق بشر می دانستند تا پشتوانه ای برای مدعایش در انکار الهی بودن قرآن دست و پا کند. 📡 منبع: کلام محمد -- گفت و گو با عبدالکریم سروش www.drsoroush.com ✅اخیرا نیز دکتر سروش، برای تخریب روحانیت شیعه، داستانی را نقل کرده است. طبق نقل سروش، وقتی که آیت الله جوادی آملی به شوروی سفر کرد تا نامه امام خمینی را به گورباچف بدهد مترجم روسی از آیت الله جوادی سوال می کند چرا خداوند زلزله را می فرستد که در اثر آن هزاران نفر کشته می شوند؟ و آیت الله جوادی آملی از پاسخ دادن عاجز می شود؛ چون تاکنون به این مسئله فکر نکرده بود. 📡منبع: عبدالکریم سروش: امروز قم به‌دست مداح‌ها افتاده است - رادیو فردا(1399؛ 4 فروردین) www.radiofarda.com 🔆بدیهی است که نقل مزبور نادرست است؛ زیرا مسئله شرور یکی از مباحث اصلی علم کلام و فلسفه و تفسیر است که حتی طلاب متوسط حوزه بارها در طول تحصیل در حوزه آنها را می خوانند؛ چه برسد به آیت الله جوادی آملی که در تفسیر آیات ناظر به شرور و در مباحث فلسفی به طور عمیق و تحلیلی به مباحث شرور پرداخته اند(ر.ک: جوادی آملی، تفسیر تسنیم، تفسیر آیات مرتبط با شرور- رحیق مختوم، مباحث مرتبط با شرور) ⬅️ همچنین دکتر سروش، همان طور که در بالا به نمونه هایی اشاره شد، در نقل قول ها و انتساب های خلاف واقع، کارنامه سیاهی دارد و دستور قرآن مجید در این باره چنین است: "یا ایها الذین آمنوا ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا"(حجرات، 6) 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از مرکز مشاوره ماوا
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی: 📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک دانلود نرم افزار در کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona @moshaveremava
😷 0️⃣1️⃣ ریزهای غول افکن😳 ۱_ فیل های چند تنی ابرهه با کدام جنگ افزار قدرتمندی از پای درآمدند؟ ۲_احزابِ (گروههایِ) مشرکان در حوالی مدینه با چه سلاحی درهم کوبیده شدند؟ ۳_ بالگردهای نظامی در طبس با کدام سلاح فوق پیشرفته متلاشی شدند؟ ۴_ قرن بیست و یکم عرصهٔ خود نمایی کدام ریزِ غول افکن دیگری است تا هیمنهٔ استکبار را در هم بکوبد؟ نمی دانم! شاید covid19 به ما یاد میده: ریزها می توانند غولهای بزرگی را از پا در آورند، غولهای نظامی و اقتصادی و... 👍 ✅ در سپاه خدا چه فرقی میان شن و ویروس در انجام «مأموریت» است؟ 📝حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی.mp3
15.84M
❇️کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی ؛ 📛 نقد و پاسخ به شبهات برآمده از بیماری کرونا 🔹 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا و سایر روشنفکران 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ طب اسلامی؛ پیش فرض ها، ابهامات و سئوالات / قسمت دوم 🔹آیا طب سنتی با طب اسلامی یکی است؟ 🔸آیا پسوند اسلامی به جهت جذابیت به طب سنتی اضافه شده است؟ 🔹اسلامی بودن طب اسلامی، از چه جهت است؟ 🔸آیا طب سنتی می تواند ما را از طب جدید بی نیاز کند؟ 👈بیانات علامه #مصباح در دیدار با اطبای طب اسلامی- 19 اسفند 95 @mesbahedustan
40.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اجرای زنده سرود «جهاد سلامت» کار تولیدی از ٬٬٬ قرارگاه جهادی شهدای روحانیت استان قزوین٬٬٬ ( مرکز مدیریت و ‌خدمات حوزه علمیه قزوین) با همکاری و اجرای گروه سرود مرآت قزوین. 🔷 پخش شده از شبکه استانی قزوین و شبکه سراسری شما. 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔 @howze_qazvin_ir ↪️ eitaa.com/howze_qazvin_ir ⬆️بعد از صحبت های مقام معظم رهبری که عنوان‌ جهاد سلامت را مطرح کردند حجت الاسلام آقای رضا کشاوز ( از دانش پژوهان نخبه کارشناسی ارشد گروه کلام و فلسفه دین) شروع به تولید محتوا کرد و بعد از تایید شعر و سبک، کلیپ بالا را روی آنتن صدا و سیما برد؛ نمونه ای از طلاب جهادی مردان علم در میدان عمل🌹
✅همایش علمی_ فرهنگی چالش کرونا و زیست مومنانه 🔹در این روزهای فراگیری بحران کرونا و ایجاد سؤالات و نظرات گوناگون؛ بر اندیشمندان حوزه دین است که بیشتر بیندیشند که چگونه می توان در این بحران، دین و دانش را هدفمند بکار گرفت. 🔹از این رو، دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران در نظر دارد؛ موضوع کرونا را در اندیشه ورزی دینی مورد توجه قرار دهد. 🔹لذا از کلیه استادان، دانشجویان و همه صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی درخواست می شود که در این زمینه اندیشه های خود را در قالب یک مقاله علمی _ فرهنگی به دبیرخانه همایش ارائه نمایند. 💎محورهای همایش: _تأثیر باور مؤمنانه بر امید به آینده _نقش مرگ باوری بر کاهش اضطراب - نقش و ابعاد سرمایه اجتماعی در بیماری‌های اپیدمیک _ حق بر سلامت و حقوق بنیادین و بیماری های مسری - ظرفیت‌های معنوی در فضای شیوع بیماری‌های مهلک - مسؤولیت های اجتماعی در مواجه با بیماری‌های اپیدمیک - ریشه‌یابی و تحلیل بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری - مراقبه فردی و دیگر مدل‌های انگیزه‌بخشی برای التزام به قرنطینه خانگی _نقش و آثار آموزش های مجازی در هنگامه بیماری‌های اپیدمیک - چالش‌های اخلاقی کادر درمانی در مواجهه با بیماران کرونایی - کارویژه‌های نهاد روحانیت در فضای کرونایی ✳️لطفا نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:🔻 1⃣مهلت ارسال مقالات تا آخر فروردین ۱۳۹۹ است و در صورت نیاز تمدید خواهد شد. 2⃣ ساختار مقاله بر اساس ساختار رایج مقالات علمی پژوهشی باشد. 3⃣کلیه مقالات در قالب فایل ورد به آدرس sm.mmoqaddam@ut.ac.ir ارسال گردد. 4⃣پس از داوری مقالات با توجه به شرایط عمومی کشور و مراکز آموزش عالی، زمان برگزاری همایش و شیوه آن به صورت مجازی یا حضوری و نحوه تجلیل از صاحب نظران ارجمند اطلاع رسانی خواهد شد. 5⃣به بهترین مقالات در سطح یک 15 میلیون ریال، مقالات سطح دوم 10 میلیون ریال و مقالات رتبه بعد 7 میلیون ریال برای قدردانی از نویسندگان محترم تقدیم خواهد شد. 6⃣جهت موارد ضروری و اطلاعات تکمیلی با معاون پژوهشی دانشکده دکتر موسوی مقدم با شماره همراه 09126530658 تماس بگیرید. 💠دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران
😷1⃣1⃣ احتمال اینکه ویروس منحوس کرونا حملهٔ بیولوژیکی باشه یا نه، با گذشت زمان روشن تر میشه، اما اینکه شیطون بزرگ با اون اعتقاد، اقتصاد و استقلال ما رو نشونه رفته، فقط بر نابینایان پوشیده است🔶 به این چند حقیقت تلخ توجه کنید: ۱_ تریلی های حامل اجساد؛ ۲_ کیسه زباله هایی که روپوش پرستاران شده اند؛ ۳_ مرگ مبتلایان مسن تو خونه پیش چشم دیگر اعضا؛ ۴_گیس کشی، زدن تو سر و مغز هم و دیگر رفتار متمدنانهٔ هنگام خرید! و... و این هنوز ابتدای قصهٔ آنهاست... ✅ از امام رضا علیه السلام دربارهٔ «و مكروا و مكر الله» پرسیدند، فرمود: خداوند تبارك و تعالی نیرنگ به كار نمی‌بندد، اما فریب مردم را با فریب پاسخ می‌دهد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۱۹) به ما یاد میده: حواسمون رو جمع کنیم، هیچ وقت آتیشی به پا نکنیم، که دامن خودمون رو میگیره و دودش تو چشم خودمون میره 👍 📝حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
کرونا و فروریختن انگاره های یکصدساله روشنفکران غربزده.mp3
16.02M
📛 کرونا و فرریختن انگاره های یکصد ساله روشنفکری غرب زده 🔹 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا # نقد روشنفکران 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
⬆️⬆️ به آمار بالا که میزان شیوع کرونا در کشورهای جهان را نشان می دهد، توجه کنید.(منبع خبرگزاری یورونیوز) 🔆 کجا هستند کسانی که مدام هویت دینی و ملی ایرانی را تمسخر و تحقیر می کردند و در مقابل به دروغ، بهشتی از آمریکا و اروپا ترسیم می کردند و فرهنگ و تمدن لیبرال سرمایه داری غرب را الگو معرفی می کردند. چرا این افراد پاسخ نمی دهند که چه شد غرب پست مدرن در آمار بیماری کرونا سرآمد جهان شد و در مقابل این ویروس، درمانده شده است؟ چه شد آن بهشت زمینی که تمدن غربی نوید می داد؟ مقایسه آمار بالا نشان می دهد که کدام کشورها آسیب پذیرتر هستند.
🔹نقدمجموعه" پایتخت ۶" با توجه به فرمایشات امام خامنه ای ۱) شبهه : در مجموعه "پایتخت" واقعیتهای مردم و جامعه را نشان می دهد «اینها واقعیات جامعه است.» امام خامنه ای: ♦️يك حالت روشن‏ فكرى خام وجود دارد كه معتقد است همه چيز را بايد به مردم گفت. من اين را قبول ندارم. چطورهرچيزى را بايد به مردم گفت؟ آيا در خانه‏ ى شما، هر اتفاقى كه برايتان بيفتد، به بچه‏ تان مى‏ گوييد؟ بايد گفت، يا نبايد گفت؟ چرا شما همه‏‌ى خبرهاى داخل خانه‏‌تان را به بچه ‏تان نمى‏‌گوييد؟ چون بعضى از خبرها براى او مضر است و يا اصلًا جالب نيست. ( ۱۳۹۶/۱۲/۲۱) بيانات معظم له در ديدار با مديران و مسئولان بخشهاى خبرى صدا و سيما ۲) شبهه: مجموعه"پایتخت" باعث شده در آن ساعت مردم کمتر ماهواره ببینند ،ما باید جذاب شویم . امام خامنه ای: ♦️ سليقه و اعتقاد من اين است كه بايدبايك ديدهمه ‏جانبه وبه اصطلاح دورانديش با اين قضيه برخورد شود. اگر ما به تصور اين ‏كه دشمن با ماهواره به سراغمان مى ‏آيد - حرفى است كه امروز زياد رايج است- يا اين‏كه (صداوسیما)راديوها و تلويزيونهايشان تا چند صباح ديگر فضاى زندگى و جامعه‏ ى ما را پوشش خواهد داد، بگوييم «پس بياييم عقب نيفتيم و خودمان براى ايجاد جاذبه در مردم،(نمایش) فيلمهاى (تصویری)ويدئويى يا سينمايى و يا تلويزيونى را به آن شكلى كه براى مردم جاذبه دارد توليد كنيم.» اين به نظر حرف درستى است؟ ميبينيم چنين فكرى در بعضى از ذهنها، واقعاً هست؛ اما اين‏طور كه نميشود با قضيه و با مشكل برخورد كرد. ما بايد مصونيت بدهيم. وقتى كه احساس ميكنيم خطر، عمومى است، يا خطر، در حال وسعت گرفتن است، بايد كارى كنيم و مصونيت ببخشيم. (۱۳۷۱/۱۱/۱۹) بيانات معظم له در ديدار اعضاى«شوراى عالى انقلاب فرهنگى» ۳) شبهه: مجموعه"پایتخت" باید جاذبه داشته باشد اشکال ندارد رقص و موسیقی و....در مجموعه(سریال) باشدچراکه در قبالش مخاطب را جذب سیما(تلویزیون)ی خودمان می کنیم . امام خامنه ای: ♦️ بنده يادم آمد يك ماجرايى را كه سيّد قطب در يكى از كتابهايش نقل ميكند كه بنده هم در يكى از نوشته‏ ها كه مال سالها پيش است- مال قبل از انقلاب است- آن را از قول او نقل كردم.ميگويد در يكى از شهرهاى آمريكا داشتم ميرفتم، رسيدم به يك كليسايى؛ديدم بغل كليسا يك(تالار) سالن اجتماعات است. آن‏ وقت آنجا برنامه زده ‏اند «برنامه‏ ى شب»؛ برنامه را كه خواندم، ديدم نوشته مثلًا موسيقىِ فلان‏ جور، بعد موسيقى فلان‏ جور، بعد آواز فلان ‏جور، بعد يك شام سبك، بعد مثلًا جلسه‏ ى چنين؛ علاقه‏ مند شدم بروم ببينم قضيّه چيست؟ گفت شب رفتم ديدم بله، يك (تالاری)سالنى است مثل يك كاباره! آنجا دخترها، پسرها، جوانها مى‏ آيند مى‏ نشينند، با هم مأنوس ميشوند؛ آنجا هم برنامه ‏هايى هست روى(جایگاه) سِن؛ موسيقى و مانند اينها هست؛ من هم تماشا ميكردم وضعيّت اينجا را. بعد هم يك شام سبكى آوردند، دادند خورديم و [بعد] مثلًا يك نوشابه ‏اى، چيزى؛ قسمت جالبش اينجا است؛ ميگويد كه شب چند ساعتى گذشت، آخرِ شب شد، ديديم كه كشيش- كشيشِ آن كليسا كه اين(تالار) سالن، مربوط به آن كليسا است- با وقار تمام از يك طرف (جایگاه)سِن وارد شد، رفت و يك مقدار از اين كليدهاى برق را زد و بعضى از چراغها را خاموش كرد بعد هم كشيش رفت. ميگويد من ديگر رفتم و نماندم. ميگويد فردا رفتم سراغ آن كشيش، گفتم كه خب اين چه وضعى است؟ آخر شما روحانى هستيد، شما آخوند هستيد، مبلّغ دين هستيد، اين چه وضعى بود مثلًا شما ديشب با اين همه جوان و اين برنامه‏ ها؟ گفت كه آقا، شما توجّه نداريد؛ من براى جذب كردن جوانها به كليسا مجبورم اين كار را بكنم؛ ميگفت به او گفتم- حالا به تعبير بنده- مرده ‏شور اين كليسا را ببرد! خب بگذار بروند كاباره؛ [اگر] همان كارهايى كه در كاباره ميكنند، اينجا بنا است بكنند، خب بروند همان كاباره بكنند؛ چرا بيايند كليسا؟ اگر قرار است كه ما جوان را به فسق و فجور و عيش و عشرت و موسيقى حرام و از اين قبيل چيزها بكشانيم، خب چرا اسممان را بگذاريم اسلامى؟ اين كه ديگر اسلامى نيست؛ اين غير اسلامى است، اين ضدّ اسلامى است. بنابراين جاذبه‏ اى كه بنده ميگويم تشكّل اسلامى بايد پيدا كند، از اين قبيل جاذبه‏ ها نيست، اينها ضدّ مصلحت است، ضدّ حق است؛ اينها خيانت به محيط دانشجويى است؛ جاذبه از راه ‏هاى درست. يكى از انواع ايجاد جاذبه اين است كه حرف نو پيدا كنيد: «سخن نو آر كه نو را حلاوتيست دگر»؛ حرفهاى نو. (۱۳۹۴/۴/۲۰) بيانات معظم له در ديدار جمعى از دانشجويان در بيست و چهارمين روز ماه مبارك رمضان ۱۴۳۶ در حسينيه ‏ى امام خمينى رحمه‏ الله‏
🔆قالَ علی عَلَيْهِ السَّلاَمُ : "إِنَّ اَلْبَلاَءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ."(بحار الانوار، ج64، ص235) امام علی (علیه السلام)فرمود: "بلاء وسیله تادیب ستمكار است، و وسیله آزمايش مومن، و براى پيامبران موجب ارتقای درجه‌ و براى اولياء مایه كرامت است." 🔹چقدر حدیث امام علی با شرایط این ایام منطبق است. بلای کرونا از یک سو، وسیله آزمون مومنان شده تا ایمان آنها به دین محک بخورد و از سوی دیگر، بلای کرونا، موجبات ادب کردن استعمارگران تروریست شده و عامل فراری دادن اشغالگران غربی از خاورمیانه شده است(لله جنود السموات و الارض)⬇️ 🔆از فرانسه و انگلیس تا دانمارک، چک و آمریکا؛ کرونا در حال فراری دادن نظامیان خارجی از خاورمیانه است. 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
▪️ در این گیر و دار بیماری کرونا، ممکن است برخی شبهه کنند که اصلا خدا چه لزومی داشت این عالم را بیافریند که انسان بخواهد این رنج ها را تحمل نماید⁉️🤔🤕 ▪️ مگر نمی گویید که خدا به هیچ یک از مخلوقاتش نیاز ندارد، خب نمی آفرید‼️ خودش بود و خودش‼️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📝 پاسخ 🎙 📣 ▪️ به این مثال توجه کنید: همه ی ما در زندگی مان از خورشید🌕 و شعاع ها و پرتوهای نور و گرمای آن☀️ بسیار بهره برده ایم. آیا می توان خورشید را بدون این شعاع ها و پرتو هایش تصور کرد، آیا اصلاً چنین چیزی امکان دارد؟ ▪️ پاسخ روشن است شعاع های نور و گرمای خورشید هیچگاه از خورشید جدا نمی شوند. شعاع ها و گرمای خورشید از خورشید جدایی ناپذیر هستند. ▪️حال توجه کنیم، تمام این عالم، تمام مخلوقات از کوچک تا بزرگ، همه شعاع ها، پرتوها و تجلی وجود خداوند است، اصلا امکان جدایی خدا و تجلی او وجود ندارد. ▪️ تمام این عالم بر اساس خیر آفریده شده است و همه غرضی دارد، اما اگر ظلم، بدی و شرّ وجود دارد، یا مربوط می شود به نحوه ی استفاده انسان از این مخلوقات و امکانات و یا به محدودیتهای و نقایص عالم ماده برمی گردد . ▪️ پس امکان ندارد خدا وجود داشته باشد ولی این عالم و مخلوقات نباشند. ▪️ خداوند همانند خورشید به شعاع ها و پرتوهایش نیازی ندارد ولی از آن جدایی پذیر هم نیست. 📝حجت الاسلام محمد قاضوی 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆خدای علامه یا خدای سروش(پاسخی به هجمه اخیر دکتر سروش به آیت الله سید علی قاضی و علامه طباطبایی) ✅در ضمن مصاحبه ای جناب آقای سروش قصه ای را که مرحوم آقاسیدمحمدحسین تهرانی به نقل از مرحوم علامه از استاد علامه آقای قاضی که شاهد مستقیم قضیه بوده نقل می کند، که در آن دختری شاهد سؤالات عالم قبر از مادرش بوده و چون مادرش اهل ولایت و امامت نبوده دچار عذاب می شود و دختر از دیدن این عذاب موهایش سفید می گردد و به حقانیت شیعه پی برده، ایشان و خانواده ایشان شیعه می شوند. ✅ جناب سروش پس از نقل این قصه عباراتی جالب می آورند که محل تأمل است.ایشان می گوید: ▪️ «میخواهم اینجا بگویم که من واقعاً به الهیات آقای طباطبایی، آقای تهرانی، آقای قاضی شک جدّی کردم. من نمی فهمم اینها چه خدایی را می پرستیدند. به عقلشان نیز تردید جدی کردم که چنین حادثه سراپا خرافی را باور کردند. من نمی دانم که خدایی که اینها می پرستیدند چه خدایی است که منتظر است خانمی را که در زندگیش لابد مسلمان معتقد متشرعی بوده و دشمن اهل بیت هم نبوده و علی را خلیفه پیامبر می دانسته، فقط مثل شیعیان قائل به امامت علی نبوده در گوشه قبر گیر بیاورند و آنگونه بمباران و گرزباران بکنند و هیچ عمل صالح دیگر او را به حساب نیاورند. با خود می گفتم که پس آقای طباطبایی با آن همه فلسفه دانی یا سیدعلی قاضی، استاد ایشان که اهل عرفان بود، اهل عبادت بود، از او کرامات عجیب نقل می کنند، هم الهیات سست و قبیلگی و انسان واری داشته اند. امیدوارم اینگونه الهیات تنقیح شود و حوزه قم راهی به جلو بگشاید. ببینید که تعلقات فرقه ای با فیلسوف چه می کند چه جای نافیلسوفان.» 🔆در اظهارات فوق نکاتی بود که لازم دیدم تأملی چند بر آن داشته باشم: ✅ در این که انگیزه جناب ایشان از این سخنان چیست و احیاناً رضایت چه کسانی را طالبند چندان برای بنده مهم نیست و از آن می گذرم و بنا را بر این می گذارم که انگیزه خیر داشته و در صدد اصلاح الهیات نابسامان-از منظر ایشان- عالمان شیعه بوده اند. ✅ همچنین از تعبیرات بی ادبانه نسبت به کسانی مانندعلامه طباطبایی و سیدعلی قاضی که به اقرار خود ایشان از بزرگان اندیشه و معنویت و عرفان بوده اند و تشکیک در عقل ایشان نیز می گذرم. هرچند خود این تعابیر منزلت و مکانت گوینده را به نحو شیوایی ابراز می دارد و وزن عقل گوینده مشکِّک را نیز برملا می سازد. و سخن را معطوف می کنم بر محتوای سخن که ناظر به الهیات و عقاید دینی شیعیان بلکه مسلمانان است. ✅ اگر واقعاً ایشان نمی دانند که خدای افرادی مانند علامه چه خصوصیات و صفاتی دارد، بنده برای ایشان توصیف می کنم: 🔹خدای علامه و نیز ما شیعیان، خدایی است بی نیاز و کامل مطلق، که از هرگونه نقصی مبرا است و تمام افعال او از جمله نظام خلقت مبتنی بر حکمت مطلق است و از هرگونه بیهودگی و نقصِ قابل رفع مبرّاست. او دارای رحمت مطلقه عام و خاص است و هر کس را که طالب کمال باشد به کمال لایق خویش چه در دنیا چه در آخرت می رساند. و توصیفات بسیار دیگر که ایشان را توصیه می کنم در کنار غور در منابع غربی، قدری منابع حکمت اسلامی را نیز البته بادقت و تعمق نه سرسری مطالعه بفرمایند و اگر سؤال و ابهامی داشتند از اهل تخصص در این زمینه بپرسند تا اینچنین درعالم «نمیفهمم» به تعبیر خودشان نمانند. ✅ اما اگر می دانند و این تعبیرشان کنایه از اشکال به علامه و آقای قاضی است، باید خدمتشان عرض کنم که توصیفشان از خدای علامه قطعاً خلاف واقع بوده و اِسناد این عقاید به ایشان کذب و افترایی بیش نیست و از جناب ایشان که ادعای فرهیختگی و اخلاق دارند اینگونه نپخته و نامحققانه سخن گفتن پذیرفتنی نیست؛ چون بنابر فرض اطلاع، قطعاً ایشان در آثار علامه خصوصاً در تفسیر المیزان ملاحظه فرموده اند که خدای تعالی عقاب بلابیان نمی کند و کسی را که به لحاظ فکری مستضعف باشد و حق بدو نرسیده باشد هیچگاه دچار عذاب نمی سازد. و اگر آقای سروش، چند صفحه دیگر از همان کتابی که قصه را نقل می کنند تورق می فرمودند شواهد خلاف ادعای خویش را در آن می یافتند. ✅اما اگر مراد ایشان از این بیانات انکار عالم برزخ یا سؤال و جواب عالم برزخ است و مسئله امامت را از سؤالات برزخ نمی داند یا قبول یا عدم قبول امامت را موثر در سعادت و شقاوت انسانها نمی داند، خب در این صورت باید مراجعه بفرمایند به آثار تفصیلی علمای امامیه در باب معاد که با آیات قرآنی وجود عالم برزخ را اثبات کرده اند و با روایات متعدد وجود سؤال عالم برزخ را اثبات نموده اند همچنین رجوع بفرمایند به باب امامت که با براهین قاطع اثبات نموده اند که امامت جزو اصول اعتقادی بوده و کسی که آگاهانه منکر آن باشد در واقع ربوبیت الهی را منکر شده است که از منظر قرآن کفر است.
✅ البته ممکن هم هست که با توجه به مبانی معرفتی ایشان، اساساً ایشان منکر حجیت آیات قرآن(به جهت بشری بودن آن) و به طریق اولی روایات اهل بیت علیهم السلام باشند که در این صورت اختلاف بسیار اساسی تر بوده و دعوای ایشان از الهیات به معرفت شناسی منتقل می شود که آن نیز در جای خود پاسخ داده شده است. به ایشان توصیه می شود پس از طرح نظریات خود به نقدهای فراوانی که بر آن نظریات وارد شده نیز توجهی مبذول بفرمایند. (رک: نقدهایی که بر نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و بسط تجربه نبوی و ... که از سوی علما و فضلای حوزه علمیه قم وارد شده است. پس معلوم می شود حوزه قم در تنقیح الهیات و رد علمی نظریات امثال آن بزرگوار همیشه ساعی بوده است.) ✅ از جناب ایشان سؤالی دارم: فرض بفرمایید کسی بنابر ادله قانع کننده معتقد به امری شود مثلاً معتقد شود که خدای تعالی سنتی دارد و بر اساس حکمت خویش با ظالمان برخورد می کند، آیا چنین کسی را به سبب این اعتقاد میتوان متهم به قبیله گرایی کرد و الهیات او را سست و انسان وار تلقی نمود؟!! ✅بنده آنگاه تعجبم بیشتر شد که چگونه از داستان نقل شده ایشان فهمید و متوجه شد فرد عذاب شده، مسلمان متعبد و متشرعی بوده است و بر اساس این شناخت بر الهیات شیعه می تازد و آن را قبیله گرا معرفی می کند. لابد جناب ایشان با فرشتگان عالم برزخ ارتباط ویژه ای دارند که این اخبار را در اختیارش می گذارند. ✅ و تعجب دیگر اینکه چگونه ایشان از معذب بودن فرد مذکور نتیجه گرفتند که خدای شیعیان به دیگر اعمال آن بنده خطاکار هیچ اعتنایی نداشته است! نکند ایشان معتقد به قاعده همه یا هیچند! که باید عرض کنیم در الهیات شیعه که علامه طباطبایی زبان گویای آن در این عصر است به کرّات و مرّات آمده است که هیچ عمل صالحی از انسان صالح تضییع نمی شود، اگر آن را پیش از ورود به عالم برزخ نابود نساخته باشد. لکن عالم برزخ جایگاه رسیدگی به تمام اعمال نیست و فقط طبق روایات یک سری سؤالات کلی و عمدتاً اعتقادی پرسیده می شود. ✅و نکته دیگر اینکه اگر کسی در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی و امثال ایشان قدری تأمل کند اقرار خواهد کرد که ایشان جزو بی تعلق ترین و آزاده ترین انسانهایی بوده اند که تاریخ علم به خود دیده است. لکن نسبت به حق و حقیقت تعلق خاطر مطلق داشتند و آنچه را از طریق قرآن یا برهان یا وجدان حق می یافتند دل می دادند و موافقت یا مخالفت شرق و غرب با آن را اعتنایی نمی کردند!! ✅و نکته آخر چند جمله خطاب به ایشان: جناب آقای سروش بنده آثار متعدد حضرتعالی را مکرراً مطالعه کرده ام و در الهیات حضرتتان شک کردم. بنده متحیرم خدای مزعوم حضرتعالی چگونه خدایی است. خدایی که قادر نباشد مراد خویش را سالم و خالص به دست بشر برساند واقعاً خداست! آیا الهیات کسی که خدا را همچو ما انسانها می پندارد و معتقد است او بر اساس عواطف رفتار می کند و انکار عامدانه حجت الهی را به هیچ می انگارد و مجازاتی تعیین نمی کند و در نظام آفرینش او صالح و غیرصالح به یکسان انگاشته می شود، بیشتر سزاوار توصیف به انسانوارگی نیست؟! اساساً جناب سروش، بنابر مبانی معرفتی حضرتتان خدای حضرتعالی با امور موهوم چگونه قابل تشخیص و امتیاز است؟! کاش حضرتتان قدری در الهیاتتان تنقیحی روا بدارید شاید راهی رو به جلو گشوده شود! گاه انسان تعجب می کند چگونه تعلقات غربگرایانه متفلسف را قبیله گرا می کند تا چه رسد به نامتفلسفان! 📝 حجت الاسلام دکتر بهنام ملک زاده 🔴 @meshkatnoor
*🔴 مرغ همسایه کلاغ هم نبود!* خیلی پیش اومده بود که در مسائل مختلف ملت عزیز ما، برخی کاستی های کشورمون رو با ظاهرِ کشورهای به اصطلاح متمدن غرب مقایسه می‌کردند و مثل این مادرایی که همش بچه همسایه رو تو سرِبچه‌شون می زنن، سر کوفت می‌زدن که: ببینید چقدر اینا متمدنن! چقدر به مردمشون احترام میذارن! چه بیمارستانایی دارن! چقدر مردمشون با فرهنگن؟ چه فروشگاهایی دارن! کرونا باعث شد که، روی اصلی این کشورها به نمایش گذاشته شد و معلوم شد که نه تنها متمدن نیستند بلکه بعضیاشون از انسانیت نیز فاصله زیادی دارند، از جمله 👇 1️⃣اهمیت ندادن به جمعیت پیر جامعه(سخنان مسئولان اسپانیا، ایتالیا و آمریکا) 2️⃣دزدی ماسک و مواد ضد عفونی از بیمارستانها(سفارش های ایتالیا، تونس و آلمان) 3️⃣افزایش خشونت در جامعه(آمریکا) 4️⃣افزایش همسر آزاری در خانه(اروپا و آمریکا) 5️⃣حمله با اسلحه به خونه همدیگه برای غارت(آمریکا) 6️⃣غارت فروشگاها(تمام تمدن غرب) 7️⃣رها کردن بیماران(ایتالیا، اسپانیا) 8️⃣افتخار به احتکار خانگی و به نمایش گذاشتن اونها در صفحات مجازی(آمریکا، آلمان، انگلیس) 9️⃣گیس و گیس‌کشی سر یه بسته دستمال توالت(از ژاپن تا آمریکا) 0️⃣1️⃣افزایش شرافت آفتابه😂 و خیلی از موارد دیگه که از گفتنشون شرم داریم🤭 و لذا اینجاست که باید گفت: *مرغ_همسایه_کلاغ_هم_نبود* 🔴 @meshkatnoor
قرنطینه های کرونایی و فرصت مهرورزیهای همسرانگی.mp3
9.17M
🔹قرنطینه های کرونایی، فرصتی برای مهرورزی همسرانه 🔸 🔹فایل صوتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
🔴پاسخ مدیرحوزه‌های علمیه به منتقدین حضور طلاب در بیمارستان ها در کمک به بیماران 🔷حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد! 🔻آیت الله اعرافی: 🔹 پیشتاز در شناخت کرونا و اعلام و پیشگیری از آن بود و حوزه و روحانیت نیز در این قضیه پیشتاز بودند و در همه کارها و اقدامات خود نظریات کارشناسان را چه در بحث قرنطینه و چه در سایر تصمیمات اعلامی مدنظر داشته است. 🔹در قضیه مبارزه با صدها طلبه جهادی و جوان بدون کوچکترین مزد و مواجبی و به صورت کاملا خودجوش و آتش به اختیار وارد میدان شدند و از هر کاری که برای خدمت به بیماران بود دریغ نکردند؛ از ضدعفونی کردن معابر شهری گرفته تا حضور در بیمارستان ها و حتی در غسل و کفن و دفن اموات کرونایی. 🔹حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است. 🔹روحانیت همانگونه که گره‌گشایی از گره‌های فکری و فلسفی دانشمندان و تبیین دقیق فلسفی انجام می دهد و همانند علامه طباطبایی(ره) آن‌گونه منشأ خدمات بزرگ در عرصه های گوناگون فکری و علمی و دینی می شود، در عین حال هویت آن اقتضا می‌کند که در بیمارستان‌ها هم حضور پیدا کند و به مردم و بیماران خدمت نماید و حتی در بیمارستان ها طی نیز بکشد و این کار آنان اتفاقا در شأن روحانیت است. 🔹البته همانگونه که قبلا هم در دفعات گوناگون عرض کردم این حضور طلاب و روحانیون در عرصه های گوناگون باید مطابق با نظرات کارشناسان باشد کما این که تا کنون نیز این گونه بوده است.