تا آن جا اين حرکتهاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عده اي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: « انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب». يعني شما در اصفهان ( در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب مي کنيد و ما در مکه و مدينه بواسطه کار شما ، مورد اذيت و آزار قرار مي گيريم.
آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب مي گذارند و لعن را جايز و سب را نادرست مي شمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد. آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريانهاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه مي کوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازي ها خود را بدو منتسب مي داند، در کتاب الشيعه و التشيع تاکيد مي کند که شيعه نسبت به وحدت اهميت مي دهد و کسي را تکفير نمي کند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد مي کند که رعايت احترام اهل سنت لازم است.
اين مقال را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با خود اهل سنت به پايان مي برم که متاسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت مي دانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسانها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره مي کنيم . زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض مي کند که ما نسبت به هر کسي که با موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري مي جوييم. امام باقر عليه السلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: « فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ أَيْنَ الَّذِينَ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ أَصْحابُ الْأَعْرافِ أَيْنَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ ». حضرت خطاب به زراره مي فرمايند سخن خدا در قرآن از حرف تو صادقتر است ( يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد )، پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور مي خواند، چه کساني هستند؟! مراد از اميدواران نسبت به امر الهي کيانند ؟! مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دلهاي آنها را به دست آورد، کيستند؟
سخن امام باقر حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم مي توانند از لطف و رحمت الهي بهره مند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد. و السلام علي من اتبع الهدي.
نشست: علم کلام؛ آسیب ها و بایسته ها
دکتر محمدتقی سبحانی و دکتر جبرئیلی
یکشنبه-27 آبان 1397
بعداز نماز مغرب و عشاء
خ جمهوری - کوچه 2- فرعی سمت چپ
ساختمان انجمن های علمی حوزه
سالن کنفرانس -انجمن کلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد و بررسی ادعاهای احمد الحسن ؛ جلسه دوم / حجت الاسلام جعفری ☝️☝️☝️☝️
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند
سومین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام با موضوع " روش شناسی علم کلام" با ارائه حجج اسلام والمسلمین خسروپناه،
برنجکار و جبرئیلی، امشب بعد از نماز عشاء سالن جلسات مرکز تخصصی کلام
پردیسان، بلوار امام صادق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد صریح علامه#مصباح از روال سنتی حوزه
http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367
https://sapp.ir/tabyinir
#پرونده
#همایش
#فلسفه_کلام
📸 #گزارش_تصویری | حضور کم نظیر اساتید و دانش پژوهان در همایش ملی #فلسفه_کلام | قم؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌 ۱ آذرماه ۹۷
🆔 @iictchannel
#پرونده
#همایش
#فلسفه_کلام
✅ آیت الله #علی_ربانی_گلپایگانی در #همایش ملی فلسفه کلام:
📌 وسعت دانش و دغدغه های علمی آیت الله العظمی #سبحانی در جهان شیعه کم نظیر است.
📌 تمایل به وضوح و نگرش نقادی از ویژگی های تفکر فلسفی است.
📌 گرچه اصطلاح نام " #فلسفه_کلام" جدید است اما لاهیجی، مطهری و سبحانی در آثار خود به مسائل و مباحث آن پرداخته اند.
🔶 قم، ۱ آذر ۹۷
🆔 @iictchannel
ربانی گلپایگانی: نخستین بار آیت الله مصباح یزدی اصطلاح فلسفه مضاف را در آثار خود بکار برده اند.
#همایش
#فلسفه_کلام
📌 حجت الاسلام #حسن_طارمی معاون علمی دانشنامه جهان اسلام در همایش ملی فلسفه کلام:
✅ بزرگترین امتیاز حضرت آیت الله سبحانی، غیرت دینی و حساس بودن نسبت به تشیع است.
🔻 بسیاری از مباحث کلامی و گزارش های ملل و نحل در کتب تاریخی است.
🔶 قم، ۱ آذر ۹۷
🆔 @iictchannel
#همایش
#فلسفه_کلام
📌 حجت الاسلام #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی رئیس پژوهشکده #دانشنامه_نگاری دینی در #همایش ملی فلسفه کلام:
✅ حضرت آیتالله #سبحانی از دریچه حسن و قبح عقلی به ارتباط #فقه و #کلام پرداخته است.
🔶 قم، ۱ آذر ۹۷
🆔 @iictchannel
#همایش
#فلسفه_کلام
#علی_اکبر_رشاد
✅ آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش ملی فلسفه کلام با تجلیل از شخصیت علمی متکلم ذوفنون حضرت آیت الله العظمی سبحانی در تبیین و توسعه #کلام_اسلامی حوزه علمیه بیان داشت:
📌 کلام ذاتا #علم_دینی است و برایندش هم دینی است.
📌 علوم انسانی رایج تمام قد با #علوم_انسانی اسلامی متفاوت است.
📌 دینی بودن علم در گرو تماممولفه هاست.
📌 حریم عقائد به شدت آماج حمله است بزرگان حوزه باید از وحی و امامت دفاع کنند.
🔶 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
19.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرین دیدگاههای دکتر سروش درباره امامت و تشیع !!!!
🔅پاسخ مستدل دکتر محمدرضایی استاد و عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران به مدعیات جدید دکتر سروش در خصوص تشیع
🔸 yon.ir/NbQlX
🔸آیت الله #سبحانی #صدرالمتکلمین معاصر است
آیت الله #رشاد در همایش ملی فلسفه علم کلام :
🔹در حقیقت آمار و آثار استاد سبحانی تفسیر برکت عمر و برکت داشتن علم مفید و برکت مند بودن خدمات علمی است.
🔹 #علوم انسانی هم برخلاف تصور رایج که گمان می کنند کاری به هست ها و نیست ها ندارد و قضایای توصیفی و #اخلاقی را دل خود جای نمی دهد، همینگونه است.
🌐 yon.ir/Z9nFm
🆔 @rasanews_agency
🔸یکی از ضرورتهای معنویتپژوهی در عصر کنونی، تبیین هویت معنویت حنیف و برخاسته از وحی الهی است، که از آسیبهای معرفتی و آیینی در سایر الگوهای معنوی در امان است.
🔸این نوشتار، به توصیف تفصیلی هویت معنویت و ویژگیهای آن از منظر اندیشهٔ اسلامی پرداخته است؛ همچنین، خوانندهٔ محترم را با معنویتهای تحریف شده در دیگر ادیان ابراهیمی، آشنا مینماید.
🔹این کتاب توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران، به زیور طبع آراسته شده است.
🆔 @ghafari_ir
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
https://eitaa.com/meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ حجت الاسلام جعفری ☝️☝️☝️☝️
نشست علمی «نیم نگاهی به تطورات مباحث فلسفه دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی» توسط کارشناسان محترم آقایان ابوالفضل ساجدی, حمیدرضا آیت اللهی و محمد جعفری پنجشنبه 15 آذر 97 ساعت 9 الی 12 در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میگردد