eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
287 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅پاسخ مستدل دکتر محمدرضایی استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به مدعیات جدید دکتر سروش در خصوص تشیع 🔸 yon.ir/NbQlX
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸آیت الله معاصر است آیت الله در همایش ملی فلسفه علم کلام : 🔹در حقیقت آمار و آثار استاد سبحانی تفسیر برکت عمر و برکت داشتن علم مفید و برکت مند بودن خدمات علمی است. 🔹 انسانی هم برخلاف تصور رایج که گمان می کنند کاری به هست ها و نیست ها ندارد و قضایای توصیفی و را دل خود جای نمی دهد، همینگونه است. 🌐 yon.ir/Z9nFm 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از  سیداحمد غفاری
🔸یکی از ضرورتهای معنویت‌پژوهی در عصر کنونی، تبیین هویت معنویت حنیف و برخاسته از وحی الهی است، که از آسیب‌های معرفتی و آیینی در سایر الگوهای معنوی در امان است. 🔸این نوشتار، به توصیف تفصیلی هویت معنویت و ویژگی‌های آن از منظر اندیشهٔ اسلامی پرداخته است؛ همچنین، خوانندهٔ محترم را با معنویت‌های تحریف شده در دیگر ادیان ابراهیمی، آشنا می‌نماید. 🔹این کتاب توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران، به زیور طبع آراسته شده است. 🆔 @ghafari_ir
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره https://eitaa.com/meshkatnoor
جلسه سوم نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ حجت الاسلام جعفری ☝️☝️☝️☝️
نشست علمی «نیم نگاهی به تطورات مباحث فلسفه دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی» توسط کارشناسان محترم آقایان ابوالفضل ساجدی, حمیدرضا آیت اللهی و محمد جعفری پنج‌شنبه 15 آذر 97 ساعت 9 الی 12 در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌گردد
منابع آزمون دکترای فلسفه دین هم در ذیل آمده است . 👇👇👇👇
هدایت شده از ارشد فلسفه دین ۹۶ موسسه
هدایت شده از ارشد فلسفه دین ۹۶ موسسه
آیت الله جوادی آملی: خداوند برای عقل قداست قائل شده است|عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در ‌آیات و روایات گفت: عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد. @daeratolmaaref
آیت الله جوادی آملی: خداوند برای عقل قداست قائل شده است|عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در ‌آیات و روایات گفت: عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد. به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور در بنیاد بین المللی علوم عقلی با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گزارشی از مراحل تدوین دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی ارائه کردند. حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: خداوند در قرآن برای عقل قداست قائل شده است و به عقل اجازه احتجاج و استدلال می دهد که به او اعتراض کند که چرا برای من راهنما نفرستادی؛ ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾؛ این اوج حرمت نهادن به عقل است. وی ادامه داد: عقل می تواند به اذن خدا با خدا گفتگو کند و بگوید من می فهمم که نمی فهمم و اگر تو انبیاء و رسل الهی را برای هدایت من نفرستی کوتاهی کرده ای. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با همه احترامی که خداوند برای عقل قائل است اما باید محدوده عقل را نیز بدانیم، به عنوان مثال معنای عدل برای همه روشن است عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیاء و جای اشخاص را چه کسی معین می کند؟ وی افزود: جای اشیاء و اشخاص را تنها اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، عقل در همین محدوده می فهمد اما از جزئیات خبر ندارد، خود عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد در نتیجه عقل در مقابل وحی نیست، بلکه در مقابل نقل است. @daeratolmaaref
مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي برگزار ميکند: آئين رونمايي از آثار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي با پيام حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي و با سخنراني حضرت آيت الله علامه مصباح يزدي پنجشنبه 22 آذر 1397 قم ـ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره آدرس سايت http://dmaaref.iki.ac.ir/ پيام‌رسان ايتا https://eitaa.com/daeratolmaaref پيام‌رسان سروش http://sapp.ir/daeratolmaaref @daeratolmaaref
نقد احمد الحسن ؛ جلسه چهارم / حجت الاسلام جعفری 👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از شبکه ادیان
💢فساد اجتماعی در ایران💢 ⁉️آیا می دانستید ☀️ ایران، رکورد دار بیشترین حضور مردم در مراسم معنوی است؟ 👌سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر در مساجد سراسر کشور در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند که اکثر آنها از جوانان بودند. ☀️بعد از انقلاب اسلامی، گرایی در بین مردم تقویت شد و نظام جمهوری اسلامی ایران، بساط مراکز علنی گسترش فساد مانند مشروب فروشی ها و قمارخانه‌ها را که حکومت پهلوی دست آنها را کاملا باز گذاشته بود، برچید و فضای عمومی کشور را اصلاح نمود. 🆘البته حامیان خارجی رژیم پهلوی که در دوران حاکمیت این رژیم، از آن حمایت می کردند، از این حرکت اصلاح کننده جمهوری اسلامی ایران به شدت ناراحت شدند و تلاش کردند از طریق شبکه های ماهواره ای همان فسادی را که حکومت پهلوی پهن کرده بود، دوباره ترویج کنند. ‼️امروز عده ای ادعا می کنند که جمهوری اسلامی، باعث ترویج فساد بیشتری نسبت به زمان پهلوی شده اما اگر خوب دقت کنید متوجه میشوید که ✅قریب به اتفاق افرادی که علاقه به فسادهای اخلاقی و اجتماعی از جمله اعتیاد، بازی با آلات قمار، روابط خارج از قاعده، مصرف مشروبات الکلی و ... دارند، همان افرادی هستند که مشتری ثابت شبکه های ماهواره ای هستند. ⛔️یعنی مشتری ثابت شبکه های طرفدار حکومت پهلوی... ☝️اتفاقا همین افراد هستند که به شدت مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند آنهم بخاطر آنکه آنها را محدود کرده و به قول خودشان آزادی را گرفته... ✳️و از طرف دیگر قریب به اتفاق ملت ایران، اهل نماز و روزه و مسجد و معنویات بوده و درصورت امکان در مراسمات روز قدس و ۲۲ بهمن هم شرکت می کنند و خانواده های شهدا پیشگامان این ملت هستند. 👌و این برترین گواه است که نشان میدهد، کدام نظام طرفدار و گسترش دهنده معنویت است و کدام رژیم و طرفدارانش، طرفدار آزادی های بی قید و شرط و گسترش دهنده فساد اند ... 📚منبع: http://yon.ir/aXYFG ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3 💠شبکه ادیان پنجره ای رو به آگاهی 🌅
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #جریان_شناسی " #باستان‌_گرایی" در ایران 🔹بررسی باستان‌پرستی را می‌توان از ابعاد مختلف مورد اشاره و توجه قرار داد. یکی از مهمترین مسائلی که درباره این نگاه افراطی به مقوله گذشته ایران و توجه به جریان‌شناسی عملکرد آنها در تاریخ معاصر است که می‌تواند راه‌گشای محققین در حوزه مطالعات ایران باستان باشد. 🔹وقتی گذشته باستانی را تحریف می‌کنند و تمام عیب‌هایش را برمی‌دارند و فقط شکوهی را معرفی می‌کنند که همه آنها علیه شماست و اتفاقاتی است که خلاف جریان دین‌گرا رخ داده است. 🔹پنج دوره باستان‌گرایی در ایران داریم. جریان اول زیر نظر روس‌ها اتفاق می‌افتد. روس به معنای روسیه تزاری. روسیه مسیحی ارتدوکس است که در ادامه جنگ‌های صلیبی مادربزرگ امپراتور روس و امپراتور انگلستان یکی بود و همین اتفاق یعنی شما بدانید که با چه کسانی طرف هستید. 🌐 yon.ir/Zle9N 🆔 @rasanews_agency
مقام معظم رهبری: بعضی از کسانی که بساط ارشاد پهن می کنند، دکّان‌دارند جوانها مکرّر از من سؤال میکنند -در نامه‌ها و همین وسایل ارتباطی که وجود دارد- و در مورد معنویّت و تعالی روحی و مانند اینها نصیحت میخواهند؛ خب، کسانی هم هستند، بساط ارشاد و این چیزها را هم پهن میکنند؛ همه‌ی اینها مورد اعتماد نیستند؛ بعضی‌هایشان دکّان‌دارند، به اینها نمیشود اعتماد کرد. آن چیزی که من از بزرگان شنیدم و به شما عرض میکنم، یک کلمه است؛ مهم‌ترین کار برای اعتلای معنوی و روحی، پرهیز از گناه است؛ این مهم‌ترین کار است. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30255 دیدار با جمعی از دانشجویان: 20 خرداد 1394
◀️ نشست علمی "نیم‌نگاهی به تطورات مباحث فلسفه دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی" در تاریخ پنج شنبه 15 آذر 1397 در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. 🔹خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد: مقدمه: ⏪ دبیر نشست حجت الاسلام دکتر جعفری : بسم‌الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت حضار گرامی و اساتید معظم. عرض تبریک دارم نسبت به ایام گذشته. امیدوارم این جلسه در تأمل برانگیزی فکری و عقلانی فضای فکری جامعه مؤثر باشد و گامی در راستای علوم عقلانی برداریم. خیرمقدم عرض می‌کنم خدمت جناب دکتر آیت‌اللهی رئیس انجمن فلسفه دین ایران و دکتر ساجدی رئیس قطب فلسفه دین. مباحث فلسفه دین از دو قرن گذشته با سخنرانیهای هگل شکل گرفت و می‌توان ادعا کرد که فلاسفه دین ملحد در قرن 19 و بخشی از قرن 20 بیش از فلاسفه خداباور و موحد بودند اما از نیمه قرن 20 به بعد خداباوری شدت و رونق بیشتری مییابد. این نشان از تأثیر بیشتر دین در زندگی بشر در اواخر قرن بیستم تا کنون دارد. پیروزی انقلاب اسلامی در تأملات بیشتر در دین و اندیشیدن در زوایا و خفایای دین مؤثر بوده و سبب نفوذ و رواج بیشتر تأملات دینی هم در فضای دانشگاهی و هم در حیطة حوزوی شده است. 🔸 تعریف و چیستی فلسفه دین موضوع مورد بحث این نشست جریان‌شناسی مباحث فلسفه دین در چهل سال اخیر در فضای داخلی کشور است و به عنوان اولین سؤال از اساتید درخواست دارم تا «مفهوم و تعریف فلسفه دین» را مورد بررسی قرار دهند. جناب دکتر آیت‌اللهی؛ تلقی شما از فلسفه دین به عنوان یک فلسفه مضاف و همچنین نظر حضرتعالی در مورد «چیستی و ماهیت و مؤلفه‌های فلسفه دین» چیست؟ 🔹 دکتر آیت‌اللهی: به ندرت در مباحث غربی فلسفه دین، در مورد چیستی و تعریف فلسفه دین بحث شده است. غربیان در مباحث فلسفه دین موضوع‌محور نیستند بلکه مسئله‌محور هستند. نویسنده کتاب «گلچینی از فلسفه دین» در سال 1983 این کتاب را نوشت و در سال 1992 که کتابش را باز چاپ کرد، موضوع پلورالیسم دینی را اضافه کرد؛ بنابراین بیشتر به صورت موضوع محور وارد می‌شوند و کمتر به تعریف و تعیین ماهیت مباحث می‌پردازند؛ مگر در حد یکی دو صفحه. در هر صورت این تعریف از فلسفه دین را می‌توان ارائه کرد که فلسفه دین «تحلیل و تبیینی عقلی از گزاره‌های بنیادین دینی است» که ممکن است آن گزاره رد یا اثبات شود. در فلسفه دین استدلال اهمیت دارد و اینکه عقلی است، مقصود عقل فلسفی محض نیست بلکه عقل تجربی و عقل تاریخی و سایر عقل‌ها هم می‌تواند باشد. در فلسفه دین دغدغه اصلی «اثبات» نیست؛ بنابراین نباید به دنبال تعریف مشخص و معینی برای فلسفه دین بود. دبیر نشست: همین سؤال را از دکتر ساجدی می‌پرسم که آیا تعریف دکتر آیت‌اللهی را قبول دارید یا تلقی دیگری در این زمینه دارید؟ ادامه در... ✅ http://hekmateislami.com/
پذيرش مقطع کارشناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره ويژه طلاب ((اين پيام موقتي است)) @daeratolmaaref