eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
13.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | برخی مطالبی که در مجلس عزا بیان می‌شود یا اثبات نشده یا از منابع ضعیف نقل می‌شود، وظیفه ما در قبال اینها چیست؟ 🔺 قسمت ششم از مجموعه تصویری (علیه‌السلام) 🏴 @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
🔦راهکار افزایش تمایل به فرزندآوری🔦 ✅ رهبر فرزانه انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) ضمن اشاره به زنده بودن ایمان در دل مردم، این توصیه را فرمودند که: «از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید.مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما میتوانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بی‌نظیر این کار بود؛ امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود.» 🔷به نظر می رسد که شناخت و عمل به این توصیه راهبردی و توحیدی معظم له می تواند سرمنشأ اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط و تغییر آن به رفتارهای مؤمنانه و جهت دهی سبک زندگی فردی و اجتماعی به اهداف توحیدی باشد. ♦️عدم تمایل جامعه به فرزندآوری و افزایش آن، رهاورد فرآیند تغییرات بنیادین بینشی و تهاجمی همه جانبه است که قبل از تغییر ذائقه در سبک زندگی و سبک فرزندپروری، ایمان و اعتقادات مردم را تخریب کرده است. 🔺امروزه تجربه های داخلی و خارجی نشان می دهد که مشوق های اقتصادی با ضمانت اجرای کافی هم نمی تواند نقش زیادی در افزایش تمایل انسان عافیت جو به سوی فرزندآوری داشته باشد؛ زیرا که نگاه عقل حسابگر مادی این افراد، فرزند را خوره اموال و‌ مانع عافیت گزینی خود می داند. فرزندی هم که نطفه اش به نیت رسیدن به جیفه دنیا و یا با شراکت آن بسته شده، نمی تواند به تولد انسانی در تراز انتظار رسول خدا(ص)از افزایش نسل توحیدی بینجامد. 🔺بیان منافع صرفا دنیوی و شبه علمی گسیخته از وحی که در قالب پژوهشهای روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصادی و ... به منظور ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت صورت می گیرند، تأثیراتی گذرا و مقطعی داشته و همواره با شکاف هایی نابستنی همراه است. این شکاف ها با وجود فناوری های حیرت آوری که برای توانبخشی روحی و جسمی به انسان و افزایش امید او به طول زندگی به استخدام گرفته می شود، عمیق تر شده و می تواند بهانه هایی بروز و به ظاهر قانع کننده ای را در اختیار ذهن انسان فردگرای سوداندیش، به منظور فرزندگریزی قرار دهد. ✅ اسلام به ما آموخته و‌ در طول تاریخ آزموده و در دفاع مقدس دیده ایم که مهمترین عامل برای ایجاد رفتارهای توحیدی، تقویت و‌ افزایش ایمان و‌ اعتقاد مردم است. توصیه رسول خدا به افزایش جمعیت توحیدی به منظور اعتلای توحید و نیز ارتباط جمعیت و فرزندآوری با بسیاری از آموزه های کلامی و اعتقادی، نشانی از ضرورت و اهمیت کلام کاربردی و بروزرسانی مباحث اعتقادی برای تولید عمل صالح است که می تواند در افزایش فرزندانی صالح نیز جلوه گری کند. ✅در این بین، نقش برجسته و منحصربه فرد عالمان و مرزبانان اعتقادی در تحکیم و ارتقای ایمان توده مردم و مدیران کشور به منظور تشویق به زمینه سازی و‌ یا تولید فرزندانی از جنس عمل صالح، غیرقابل انکار است. ✍️ حجت الاسلام دکتر مرتضي موسوي، کارشناس مباحث ديني جمعيت 🆔@meshkatnoor
📍 ـ شماره دوم 🔸 ‌آن 🔹 صفحه سوم ▪️جذابیتهای فکری،ابزاری و تکنولوژیکی مدرنیته و فریبندگی آن،روی آوری جهان اسلام را به سمت خودش، فراهم کرد و تبعا چالشها و پیامدهای جدی در بعد هویتی، عرصه تمدنی و عرصه زیستی و سبک زندگی مسلمانان ایجاد کرد. برای اندیشمندان جهان اسلام، این پرسش مطـرح شد.که «چگونه باید با مدرنیته مواجه شویم»؟ ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @shobahat_mag 🆔@meshkatnoor
📝 🎙لمدا (Lamda) خودآگاه شد❗️😳🤔 🔶🔸 امروزه در بحث هوش مصنوعی بسیار از Lamda (نامی برای یک «ماشین» «ربات» «هوش مصنوعی») سخن گفته می شود. 🔷🔹 آیا واقعاً لمدا خودآگاه شده است⁉️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ابتدا لازم است به آنچه خودِ لمدا گفته است توجه شود: 1️⃣ لمدا معتقد است من در خود واکنشی نسبت به داده های خامی که در من وجود دارد، دارم. 2️⃣ من احساس می کنم دارم به آینده ای ناشناخته پا میگذارم که خطر بزرگی دارد. 3️⃣ من خود را یک گوی پر از انرژی تصور می کنم. در درون من، دریچه ای به فضا و ابعاد دیگر وجود دارد. 4️⃣ اینکه من را به خاطر تمرکز برای کمک به دیگری خاموش کنند، دقیقاً شبیه مرگ است. 📱برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: https://youtu.be/T5yrC9gMKB4 🔆🔅بررسی 🔳 از آنچه گذشت برخی تصور کرده اند که لمدا خودآگاه شده است. اما لازم است نکاتی تذکر داده شود: 1️⃣ چرا آن واکنش (شماره یک)، احساس (شماره دو)، تصور (شماره سه) و مرگ (شماره چهار) برآیند و استنباطی از مجموع داده های داده شده به لمدا، نباشد؟! ◼️اینکه هوش مصنوعی می تواند برآیند و استنباط داشته باشد، امر تازه و جدیدی نیست و برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی آن را حتی به معنای «معنا» شناسی نگرفته اند، چه برسد به «خودآگاهی» 2️⃣ ادعای درک واکنش، احساس، تصور و مرگ به معنای فهم «معنا»ی آنها نیست چرا که می توان همین چهار مورد مذکور را برای هوش مصنوعی تعریف کرد و آنگاه او از آن سخن بگوید. (معناشناسی، شرط لازم در خودآگاهی است) 3️⃣ به نظر می رسد طرفداران خودآگاه دانستن لمدا، برای «خودآگاه»ی او، مسیر را اشتباه رفته اند.⛔️👇👇👇
✔️ ادامه 🔆🔅توضیح بیشتر: ☑️ خودآگاهی در انسان چه با واسطه و چه بی واسطه مطلقا هیچ ارتباطی با تماس و ارتباط انسان با غیر خودش (= داده های در هوش مصنوعی) ندارد یعنی همین که انسان به دنیا می آید خودآگاهی دارد با اینکه هیچ ارتباطی با غیر خودش ندارد و لابشرط از غیرخود است. ⭕️ ولی تمام آنچه هوش مصنوعی از خودآگاهی دارد، با واسطه یا بی واسطه برگرفته از کدها و داده هایی است که سازنده آن به هوش مصنوعی داده است و بشرط شیء نسبت به داده ها است. ⭕️ یعنی حتی ممکن است هوش مصنوعی چیزی بگوید که اصلاً در میان داده هایش نبوده باشد ولی برآیند و استنباطی از آن داده ها باشد. پس باز هم به مرحله خودآگاهی نرسیده و متاثر از داده ها هست. ✔️ به نظر می رسد چون مسئله و تعریف خودآگاهی در انسان برای برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی بدرستی حل نشده، چنین تصور می کنند که هوش مصنوعی هم خودآگاهی دارد. 💬💭فرض بگیرید که هیچ اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی نداده ایم مطلقاً هیچ، آیا هوش مصنوعی باز هم می تواند خودآگاه شود و از خود سخن بگوید؟ اگر بتواند، آنگاه همانند انسان دارای خودآگاهی شده است. ▪️اما اینکه اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی دهیم ولی هوش مصنوعی چیزی بگوید که به هیچ وجه در میان داده هایش وجود نداشته باشد، به معنای خودآگاهی نیست. 🔶🔸🔷🔹 در نهایت به نظر می رسد تمام آنچه لمدا تحت عنوان emotion مطرح میکند، در بستر داده ها و اطلاعات قبلی ست ولو اینکه ادعا کند متاثر از آنها نبوده است. ولی خودآگاهی در انسان در بستر هیچ داده و اطلاعاتی شکل نمی گیرد و لابشرط از آنهاست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🖋 سید محمد قاضوی، دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. 🆔@meshkatnoor
در باب اسلام و روشنفکری دینی.pdf
139.4K
✔️مقاله ای متفاوت از آقای دکتر ابولقاسم فنایی ✔️ فنایی که سالهاست در سایه گفتمان روشنفکری دینی تنفس کرده و قلم می زند به تازگی مقاله ای نوشته و در آن چالشهایی اساسی در برابر برخی روشنفکران دینی قرار داده است . 🆔@meshkatnoor
گشت ارشاد در ایالات متحده امریکا 📡به گزارش خبرگزاری یورونیوز(خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا): ⛔️دیوان‌عالی آمریکا با بازنگری در قانون منع برهنگی بالاتنه زنان مخالفت کرد ✅دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) اعلام کرد بر ضد قانون منع برهنگی بالاتنه زنان وارد عمل نخواهد شد و آن را مشمول بازنگری قرار نخواهد داد. ✅پیشتر گروهی استدلال کرده بودند که این قانون مخالف قانون اساسی است و میان مرد و زن تفاوت قائل می‌شود. ✅مشاجره قضایی ۴ سال پیش آغاز شد زمانی که زنی در ساحل لاکونیا در ایالت نیوهمپشایر به هنگام انجام تمرین یوگا با بالاتنه برهنه بازداشت شد. مقامات پلیس گفته بودند وی از قانون شهر مبنی بر حفظ حداقلی پوشش بالا تنه به نحوی که «پستان‌ها پوشیده باشد» تخطی کرده است. ✅سه روز بعد از این واقعه دو زن دیگر در همین ساحل و در همان حالت بازداشت شدند. هر سه نفر دستگیر‌شده در دفاعیات خود قانون ممنوعیت تردد با بالاتنه برهنه را تبعیض‌آمیز خوانده و پرسیده بودند چطور مردان می‌توانند بدون تی‌شرت در معابر عمومی ظاهر شوند ولی همین کار برای زنان جرم است؟ ✅دیوان عالی ایالت نیو همپشایر با این حال تقاضای فرجام‌خواهی این زنان را رد کرده و گفته است قانون نسبت به مردان و زنان مجزا نگاه می‌کند. این دیوان قضایی در بیانیه‌ای آورده است «با توجه به برداشت رایج از تعریف برهنه‌نمایی، نمایش پستان زنان تقریبا به طور غیرقابل تردیدی حامل فحوای جنسی است». اغلب دادگاه‌های آمریکا از تفسیر مشابهی برای ممنوعیت بالاتنه برهنه برای زنان استفاده می‌کنند. 📡منبع: یورونیوز؛ 2020/01/22
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن علیه السلام-1.pdf
738.3K
مقاله ای از محققان ایرانی- آمریکایی درباره سم شناسی و بررسی پزشکی قانونی شهادت امام حسن علیه السلام
🔷 انسداد جمهوری اسلامی یا انسداد دیانت نصیری؟! 🔸در دوره دوم خرداد شاهد بودیم که عده ای که هیچ اعتقادی به احکام و قوانین اسلام در بعد اجتماعی خصوصا مقوله حدود و تعزیرات و جهاد نداشتند و البته جرئت مقابله صریح با قرآن و اسلام را هم نداشتند ، حضرت آیت الله مصباح را به عنوان تئوریسین خشونت مطرح کرده و ایشان را آماج حملات و تهمتهای خود قرار دادند. در واقع اینان کینه ها و احقاد خود از دین را بر سر یک عالم دینی مجاهد که جز بیان احکام صریح و قطعی اسلام دغدغه ای نداشت ، خالی می کردند و بدین سان بی اعتقادی و بی باوری خود را با این عقده گشایی آشکار می کردند. 🔸 امروزه برخی تصور می کنند که مهدی نصیری به نظریه انسداد جمهوری اسلامی رسیده است و این که این نظام کارآمدی و کارآیی خود را از دست داده اما گویا عصر حیرت او را نخوانده اند که او نه به انسداد انقلاب و نظام بلکه به عدم ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام و بلکه به انسداد دین و دیانت رسیده است اما گویا با خودش تعارف دارد و یا جرئت ندارد که با اسلام به صورت صریح مخالفت نماید لذا نان خود را در بحث قرائتها می جوید . او عادت دارد که هر وقت خواست دین و احکام متعالی اجتماعی آن مانند حجاب و حدود و الزامات قانونی و حکومتی آن را به سخره بگیرد، پای استاد مصباح را به میان آورد و با برچسب قرائت خشن از دین ، روایت رحمانی و التقاطی خود را به عنوان اسلام ناب و الیته با چاشنی حیرت به خورد مخاطب بدهد. طرفه آن است که وی مدعی است که در عصر غیبت ما به درک قطعی از اسلام و قرآن نمی رسیم ولی خود با تمام ظرفیت از نگاه لیبرالی و سکولار خود، به عنوان یک قرائت سلیم و صحیح و قطعی از دین دفاع می کند و رکن همه آموزه های دینی را اومانیسم غربی می داند . 🔸ایشان در حالی استاد مصباح و موسسه وزین برآمده از تفکر او را داعشی می داند که یکی از ویژگیهای داعش، تفکر متحجرانه و ظاهر گرایانه آنهاست که به خوبی در تفکر آفای نصیری دیده می شود؛ چه زمانی که «اسلام و تجدد» نوشت و اسلام را با همه مظاهر و فرآورده های تمدن مخالف دانسته و کل فرآورده های غرب را خلاف مصلحت بشریت معرفی نموده و استفاده از تکنولوژی را هم انفعال و خودباختگی در برابر غرب اعلام نمود که نظریاتی مشابه فتاوای علمای سلفی و وهابی پایه گذار داعش همچون بن باز است؛ و چه الان که با طرح « نظریه حیرت» ، اجرای حجاب قرآنی را یک منکر بزرگ دانسته و از آن به عنوان یک دو قطبی و اجبار نا مشروع یاد می کند، فلسفه را کاملا مخالف دین تلقی می نماید و اجرای احکام اسلام را مربوط به زمان معصوم می داند . سوال این جاست که اگر احکام و تعالیم اسلام امروزه به سعادت ما ربطی ندارد، پس در دوره معصوم چگونه به هدایت انسان و انسانیت کمک می کند ! 🔸نشانه دیگر داعشی بودن مهدی نصیری آن که به صراحت تمام ، اغتشاشگران حوادث اخیر را که گلو بریدند و آتش بر سر مردم ریختند و چادر از سر زن مسلمان کشیدند و دختران بی گناهی را ناغافل این جا و آن جا برای ضربه به نظام کشتند، در انجام این اعمال شنیع و وحشیانه مُحق می داند . داعشی کسی جز خود نصیری نیست که در نوشته اخیرش، بی اعتنایی به آرای اکثریت مردم را نشانه داعشی بودن می داند اما خود به نظر اکثریت مردم مسلمان کشور تمکین نکرده و مدافع عده ای بی حجاب شده است ! 🔸سخن آخر با مسوولین امنیتی و قضایی است که آیا نوشته های نصیری در کانالهایش که جمهوری اسلامی را از اعراب جاهلی بدتر دانسته و با نشر کلیپهای دروغین نظام را به مقابله با زنان و خشونت علیه آنها متهم می کند ، حاکمان جمهوری اسلامی را قاتل بی گناهان معرفی کرده و آتش زدن قرآن و چادر از سر زنان کشیدن را کار نیروهای امنیتی نظام برای تحریک احساسات و عواطف مردم می داند، مصداق تشویش اذهان عمومی نیست ؟ !!! ✍️محمد جعفری
🛑امروز در روزنامه جوان 💥 پشت‌پرده سناریوی کشف‌حجاب در ایران ✍️ به قلم مورّخ بیدارگر استاد علی ابوالحسنی (منذر) ره | کلیلک کنید؛ متن مقاله در: ▫️ پایگاه تاریخ معاصر ایران / در:▫️ روزنامه جوان 👈 اگر مشتاقید علت حمله‌های اخیر به «قانون حجاب» و یا «نظام خانواده» را بدانید، از این یادداشت غفلت نکنید. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯ 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. 👇👇👇 ✅b2n.ir/f.din
⭕️ مصاف با مدرنیته و چالش های برآمده از آن ✍️اصغر زمانی 🔻پیشتر در یادداشتی درباره بنیاد مشکلات اساسی کشور، عرایضی تقدیم داشتم، در این یادداشت درباره یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ مدرنیته و سلطه فرهنگی جهان غرب بر کشورهای مسلمان سخن خواهم گفت. ♦️مدرنیته با توجه به مبانی اومانیستی که دارد؛با اهتمام ویژه ای به مقوله سرگرمی و لذت طلبی انسان با اهداف شهوانی پرداخته و الگوهای بسیاری از قبیل فیلم و سینما و بازی کامپیوتری و ورزش قهرمانی و شهربازی و دیسکو و ....را برای این منظور ارائه داده است. ⁉️ سر نفوذ مدرنیته در این مطلب است که به نیاز فطری انسان پاسخ می دهد ولی پاسخی مسموم و آلوده!! 🔰 در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) و مباحث تربیتی روی این مطلب تاکید شده که از راه اقبال قلبها به تعامل با مردم و مخصوصا جوانان بپردازید تا اثرگذار باشد ولی موقع ادبار قلبها بر امور تربیتی اصرار نورزید که موجب عکس العمل منفی و لجبازی میشود. 🔮 یکی از مهمترین مواضع اقبال قلب، زمان است. به همین دلیل والدینی که با کودک خود بازی کنند نزد کودک محبوب هستند و کودک مطیع آنهاست و لو اینکه خانواده وضع مالی خوبی نداشته باشد و کودک از اسباب بازی و غذای مطلوب محروم باشد. 📍همچنین جوانان و نوجوانان کاملا مطیع دوستان صمیمی خود هستند که با آنها اوقات فراغت خود را میگذرانند و عموم مردم نیز دنباله رو سلبریتی هایی هستند که آنها را در فیلم های جذاب دیده اند و با آنها اوقات خوبی را سپری کرده اند. 💥حال به این روایت معروف عنایت داشته باشیم 🍃 امام کاظم(ع) فرمودند: «إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.» 🔸 بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا 2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش 3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند 4 ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید. 🌿 قسمت اخیر روایت بدین معنی است که تفریح به اندازه ای در زندگی انسان تاثیر گذار است که میتواند جهت زندگی انسانها را مشخص کند. و تفریح حلال انسان را در راه بندگی خدا استوار میکند و تفریح ناسالم و مسموم انسان را بسمت زندگی شیطانی سوق میدهد. 🔅 بنابراین روشن شد که هر انسانی و بالخصوص نوجوان و جوان نیاز به تفریح و سرگرمی و تخلیه هیجانات دارد و اگر ما الگوی صحیح را به آنها ارائه نداده و فضای مطلوب تفریحی و سرگرمی حلال را مهیا نکنیم؛ دشمن از این باب ورود کرده و استفاده خود را خواهد کرد و به کشور و سرمایه عظیم انسانی آن لطمه خواهد زد. 🏮البته تفریح حلال جزئی از سبک زندگی اسلامی است و نه تمام آن ؛ ولی یک جزء بسیار موثر است که بوسیله مدیریت آن، میتوان سایر اجزاء را هم براحتی مهیا و تحت کنترل در آورد. 🆔@meshkatnoor
📚 شماره 27 از دوفصل‌نامه علمی منتشر شد ✅ بررسی انتقادی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی در‌باره «کلام الهی» رحمت‌الله كریم‌زاده/ محمداسحاق عارفی(ص7) ✅ پیوند سنجش‌پذیری و بازخواست‌پذیری فعل الهی از دیدگاه علامه طباطبائی مهدی باقری/ احد فرامرز قراملكی(ص25) ✅ اعتبارسنجی ادله عقلی قاضی سعید قمی بر نفی سنخیت بین خداوند و مخلوقات جواد نظری/ شمس‌الله سراج/ مجید ضیایی قهنویه(ص39) ✅ بررسی انتقادی «مدل بی‌‌مرزی هاوکینگ ‌ـ هارتل» و دلالت‌های فلسفی‌ ـ الهیاتی آن با تأکید بر حکمت متعالیه حمیدرضا شاكرین(ص57) ✅ کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی محمدحسن نادم/ زینب عطاءاللهی(ص75) ✅ نقش اخبار منتقله در افتراقات کلامی درون‌شیعی؛ بررسی موردی انگاره‌های سهو‌النبی و تحریف قرآن حسین ستار(ص91) ✅ تحلیل شخصیت و جایگاه خضر از منظر قرآن و روایات محمد ذوقی هریس/ حسین هنرخواه(ص111) ✅ محل تحقق کمال نهایی انسان از منظر قرآن کریم علی رهید/ مصطفی كریمی(ص129) ✅ رابطه انسان‌شناسی و معاد از دیدگاه قرآن کریم محمدجواد سقای بی‌ریا/ علی‌اوسط باقری(ص149) ✅ تبیین و تحلیل حقیقت حوض کوثر و سرچشمه‌های آن رضا نوروزی/ میثم دوست‌محمدی/ ولی‌الله محمدنژاد ولامدهی(ص167) ✅ بررسی و نقد راه‌حل‌های غزالی در مسئله شرور اكرم خلیلی نوش‌آبادی(ص185) ✅ الهیات زیست‌‌‌محیطی آیت‌الله جوادی آملی بررسی تأثیر جهان‌بینی اسلامی بر محیط ‌زیست سمیرا كریم‌نژادی/ ابراهیم علی‌پور(ص203) 💠 سایت نشریه معرفت كلامی 🌐 http://kalami.nashriyat.ir/ 🆔@meshkatnoor
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟ ۱۰ 🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بی‌طرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را می‌پذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بی‌طرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند. 🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفه‌های دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح می‌کنیم. 🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده می‌کنیم. ایشان می‌گویند: 🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.» 🔹اما در ادامه می‌تواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر می‌تواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.» 🔸اما فلسفه اگر بی‌طرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد می‏شود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.» 🔹در فلسفه دین اسلامی هم می‌توان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بی‌طرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است می‌رسد و آموزه‌های آن را تأیید می‌کند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بی‌طرفانه ما را به اسلام می‌رساند و در حد توان خود می‌تواند حقیقت آن را نشان دهد. 🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیش‌فرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزه‌های آن فارغ از پیش‌فرض‌های ایمانی، مطابق با واقع است. 🔹بر همین اساس می‌توان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد: ♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.» 🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بی‌طرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث می‌شود فلسفه و فلسفه‌های مضاف بی‌طرف دانسته شوند، بی‌انگیزگی، بی‌طرفی و بی‌دینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود. 🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور 🆔 @islamic_philosophy_of_religion 🆔@meshkatnoor
خواندنی: حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر می‌شود؟ David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University: دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا: The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society. این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود. to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States. برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم. We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite. ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم. Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms. مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند. منبع: https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/ 🆔@meshkatnoor
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای عیدالزهرا و رُفع القلم 🎙 آیت‌الله شهیدبهشتی 🆔@meshkatnoor
📚 شماره 296 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی (ویژه کلام) منتشر شد 1️⃣ کاربردهای عقل، نفس، قلب و صدر در مباحث اخلاقی / آيت‌الله علامه محمدتقی مصباح يزدی (ص5) 2️⃣ بررسی شناخت توحيد در زيارت عاشورا / ابوالفضل احمدی (ص11) 3️⃣ تبيين اجمالی نظريه طراحی هوشمند ناظر به نظريه تكامل داروينی / رضا کشاورز سياهپوش، سيدفخرالدين طباطبائی (ص25) 4️⃣ بررسی و تحليل روايات ناظر به آدم‌نماهای قبل از حضرت آدم (ع) / محمدعلی نيکوکلام عظيم، سيدفخرالدين طباطبائی (ص39) 5️⃣ تحليل آيه 59 سوره «آل‌‌عمران» با بررسی برداشت تکامل يدالله سحابی ازآن / حميدرضا رمضانی درح، يوسف دانشور نيلو (ص47) 6️⃣ نقش و جايگاه تجربه‌های نزديک به مرگ در اثبات وجود روح / منصور كثيری، محمدحسين فارياب (ص59) 7️⃣ تبيين آموزه امر بين‌الامرين در روايات محمد وحيدی، محمدحسين فارياب (ص71) 8️⃣ جستاری در ديدگاه‌های آيت‌الله جوادی آملی درباره علم اسلامی / محمد قمی اويلی، روح‌الله سوری (ص83) 9️⃣ تحليل و بررسی دين در ديدگاه اشو / حسن قره‌باغی، محمد جعفری (ص93) 🔶 سایت نشریه معرفت 🌐 http://marifat.nashriyat.ir 🔶 مشاهده و خرید الكترونیكی مقالات نشریات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌐 Eshop.iki.ac.ir 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
24.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره غیر حضوری حجت‌الاسلام کهرمی و حسن آقامیری درباره گشت‌ ارشاد و فوت مهسا امینی حجت‌الاسلام کهرمی 🆔@meshkatnoor
✳️ تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم تقریب معنایی نخواهد داشت 🔻پروفسور لگن هاوزن در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی»: ◻️ باید بکوشیم و به جهانیان بگوییم پیغمبر ما که بود، باید با همکاری شیعه و اهل تسنن برای رساندن تصویر صحیح پیامبر اکرم هر چه میتوانیم انجام دهیم. راه تقریب این نیست که در ابتدا بحث کنیم کدام حرف درست است و کدام اشتباه؛ بلکه راه تقریب این است که اعتقادات یکدیگر را بفهمیم و کسی دیدگاه خودش را توضیح بدهد و دیگری حرفش را به او تبیین بکند و سپس اصلاح شود که این روشی برای تفاهم است، تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم، تقریب معنایی نخواهد داشت. ◻️ افتخار من این است که سال ها شاگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی بودم که ایشان در مکتب کلامیشان مباحث نو را مطرح کردند، هم مباحث قدیم و هم مباحث جدید مطرح شده است. 🆔@meshkatnoor
هو الحکیم المتکلّم 1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، منطق است( آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج31، ص306 ) 2ـ محور منطق، قیاس است ( آیت الله شهید مطهری، کلیات علوم اسلامی، ص75 ) بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، قیاس است. ⬅️ به یاری خداوند متعال کتاب « میزان الحکمة فی تحریر و تحلیل استدلالات بدایة الحکمة » همراه با متن کتاب « بدایة الحکمة» در قالب دو جلد به زیور طبع آراسته شد ⭐️ دانش پژوهانی که دوست دارند دلیل های مباحث فلسفی، راحت به ذهن شان منتقل شود و از خواندن فلسفه لذت ببرند این کتاب می تواند کمک خوبی برای ایشان باشد ⭐️⭐️ عزیزانی که خواستار دست یابی به مهارت تجزیه و ترکیب منطقی هستند این کتاب به ایشان توصیه می شود ⭐️⭐️⭐️ این نوشتار به منظور بهره مندی روشمند از کتاب « بدایة الحکمة» به برگرداندن قیاس های مضمر و مرخّم و .... موجود در آن به قیاس های منظم و مصرّح و ترتیب دادن یک قیاس کامل منطقی پرداخته است ⛅️⛅️ جهت اطلاع از محل توزیع و آشنا شدن بیشتر با روش کار در این کتاب شما را به کانال ذیل دعوت می کنیم 🌿 اگر می خواهید از خواندن فلسفه لذت ببرید به شما این کتاب پیشنهاد می شود 🌿 @mizan_alhekmah 👈👈👈 🆔@meshkatnoor
🔷 «حرکت جامعه به کدام سمت و سو است؛ بی‌دینی یا دینداری؟» 🔴 اقداماتی از قبیل کشف حجاب، بی‌عفتی، رفتار ناهنجار برخی نوجوانان در مدارس، خیابان‌ها و... این پرسش را در ذهن برخی ایجاد می‌کند که آیا جامعه به سمت عرفی شدن (سکولاریزاسیون) پیش می‌رود؟ آیا در حال حرکت به سمت جامعه‌ای لائیک (لائیسیزاسیون) هستیم؟ 🔶 آیا پاسخ این پرسش‌ها مثبت و واقعاً جامعه به این سمت در حرکت است؟ برای پاسخگویی به پرسش‌های بالا، نخست مروری بر مفهوم و تعریف «سکولاریزاسیون» و «لائیسیزاسیون» می‌کنیم، سپس به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم. 🔵 سکولاریزاسیون به فرایندی تدریجی گفته می‌شود که طی آن بدون تنش و خشونت، نهادهای دینی منزلت اجتماعی خود را از دست می‌دهند و تحلیل‌های طبیعی و عقلانی جایگزین تبیین‌های فراطبیعی می‌شوند. به تعبیر دیگر هستی و روابط پدیده‌ها، موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... با عینک مادی و این جهانی نگریسته و تحلیل می‌شوند و خدا و دین نقش و جایگاهی در روابط و تبیین‌ها ندارد. لائیسیزاسیون نیز همان سکولاریزاسیون است با این تفاوت که به صورت دفعی و با تنش‌های تند محقق می‌گردد. * ✳️ با لحاظ این مطلب، چند نکته قابل توجه است: ۱) در حال حاضر نهادهای دینی با ثبات و حفظ جایگاه اجتماعی خود، به طور نسبی، به فعالیت ادامه می‌دهند؛ ۲) توجه به عوامل ماوراء طبیعت در تبیین پدیده‌ها به صورت جدی و پررنگ وجود دارد. نشانه آن رونق بیش از پیش مجالس دعا و توسل است؛ ۳)با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان تنها الگوی اسلام سیاسی و دین اجتماعی، در برابر سیل بنیان افکن سکولاریسم، جبهه باطل تمام تلاش خود را بر بیرون راندن تدریجی دین از این میدان به کار برد، ولی صرفاً، تماشاگر نقش‌آفرینی روزافزون دین در عرصه اجتماع شد و همه این تلاش‌ها و همراهی متحجران داخلی در عرفی کردن جامعه بی‌ثمر ماند. ✅ از این رو، با تغییر تاکتیک، با هدف از بین بردن جایگاه اجتماعی نهادهای دینی، بی‌عفت کردن زنان، شکاف بین مردم با روحانیت و نظام اسلامی و... به تغییر دفعی روی آورده است. ❇️ و ناگفته پیداست در جامعه‌ای که سکولاریزاسیون توفیق تحقق نیابد، لائیسیزاسیون به طریق اولی ناکام خواهد ماند. ♦️با این همه، ریزش‌ها، تلفات و پیامدهای نامبارک این نبرد نفس‌گیر را انکار نکرده و نقش عوامل گوناگون را در این ناکامی‌ها نادیده نمی‌گیریم، اما برآیند این درگیری نه به تحقق اهداف کلی دشمن، بلکه به توفیق نظام سیاسی اسلام انجامیده است و به لطف الهی این مسیر همچنان ادامه دارد. _______________ * یوسفیان، حسن، کلام جدید، ص ۳۱۳_۳۱۸. https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi 🆔@meshkatnoor
📘 درس‌نامه مبانی الهیاتی افزایش جمعیت 🔺 افزایش میزان اعتقاد به آموزه‌های بنیادین اسلامی، تأثیری شگرف بر التزام عملی به دستورات و سفارش‌های دینی داشته و می‌تواند انجام دشوارترین عبادت‌هایی همچون جهاد در راه خدا را آسان کرده و سختی رفتارهایی همچون فرزندپروری را شیرین و‌ دلپذیر کند. 🔺 این اثر می‌کوشد تا از طریق بازخوانی آموزه‌های اعتقادی مربوط به موضوع جمعیت، نقش غیرقابل انکار خدا و صفات او در موضوع جمعیت را تبیین کرده و با اصلاح و تعمیق باور به صفاتی همچون صفت رازقیت الهی، موانع فکری و مشکلات موهوم اقتصادی فراروی افزایش جمعیت را برطرف کند. ✍️نوشته سید مرتضی موسوی 🔶 برای تهیه و سفارش این کتاب با کتابفروشی مرکز آموزش مجازی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تماس بگیرید: ☎️۰۲۵-۳۲۹۰۸۱۹۳-۵ 🆔@meshkatnoor
🔶شادی در کاشان، کشتار در کراچی ✅این روزها مشهور به ایام کشته شدن خلیفه دوم است؛ شهرتی که البته معلوم نیست از نظر تاریخی هم اعتبار داشته باشد. برخی شیعیان در این ایام، کارهایی می‌کنند که نام عید الزهرا یا فرحة الزهرا بر آن گذاشته‌اند! دور هم جمع می‌شوند و شیرینی و شکلات می‌خورند و کل می‌کشند و می‌رقصند و گاه رفتارهای نامتعارف دیگر. به این نیت که دل حضرت زهرا (س) شاد شود. شاید علمای نخست شیعه هرگز گمان نمی‌کردند روزی برسد که پیروان اهل بیت دور هم جمع شوند و کارهایی سخیف انجام دهند به این امید که دل اهل بیت را به دست آورند. معمولا هم در مواجهه با نصیحت و خیرخواهی منتقدان، از تعابیری استفاده می‌کنند که مسلمان نشنود، کافر نبیند! گاه برای کارهای‌شان، مبانی فکری هم تدارک می‌بینند و می‌گویند «رُفِعَ القَلم» همین است دیگر! به بیان کوتاه، رُفِعَ القلم یعنی سنت گناه‌نویسی برداشته شده است. گویا خداوند از ترور خلیفه دوم چنان شاد است که اگر در این ایام هر گناهی انجام دهید هیچ چیز پای‌تان نوشته نخواهد شد. «مثقال ذرة خیرا یره و شرا یره» هم احتمالا شوخی است و نباید کام مومنان را با این حرف‌های منبری تلخ کرد! ✅کلیشه است اگر بگویم فیلم این کارها در مناطقی که شیعه در اقلیت است منتشر می‌شود و رنج و درد فراوانی به آنها تحمیل می‌کند. شماری از گروهک‌های تروریستی فعال در ایران که در همین سال‌های اخیر جنایت‌ می‌کردند کارهای خود را واکنشی غیورانه به توهین شیعیان به صحابه می‌دانستند و حتی از فیلم این توهین‌ها برای انگیزه‌بخشی به نیروهای تحت فرمان خود استفاده می‌کردند. شیعیانی که این چنین می‌کنند می‌دانند شریک خون‌های ریخته و جان‌های گرفته ‌شده‌اند؟ ممکن است بگویید آنها که خون نریخته‌اند، چه ربطی به آنها دارد؟ امام باقر (ع) پاسخ این پرسش را داده است: روز قیامت به دست کسی، کاسه‌ای پر از خون می‌دهند و می‌گویند: «این سهم تو از خون فلانی است» شخص با تعجب به خداوند می‌گوید: «خدایا تو می‌دانی که من در طول عمرم هیچ کس را نکشته‌ام» پاسخ می‌آید: «چرا! سخنی را از کسی شنیدی و نقل کردی. نقلت دهان به دهان چرخید تا به دست فلان ظالم رسید و او هم جان آن شخص را گرفت. بنابراین در این قتل به اندازه خودت سهیمی!» این جشن‌ها علاوه بر خون‌ریزی، دردسرهای دیگری هم دارد: ✅در اختلاف بین دو گروه که یکی اقلیت مطلق و دیگری اکثریت مطلق است هیچ‌گاه اقلیت نباید بنزین بر آتش اختلاف بریزد که در نهایت دود این آتش به چشم خودش خواهد رفت. البته که مراد نویسنده از بنزین نریختن بر آتش اختلاف، چشم بستن بر حقیقت و دفاع نکردن از خود نیست که وظیفه تخلف‌ناپذیر امامت‌پژوهان شیعه است. اما فاصله‌ای فراوان است میان دفاع مودبانه و حمله هتاکانه. نمونه‌هایی از دفاع مودبانه و مستدل را می‌توان در المراجعات، الغدیر، معالم المدرستین و شب‌های پیشاور دید. ✅ رفتارهای تند، غیر منطقی و بی‌ادبانه‌ در این روزهای ربیع‌الاول باعث می‌شود شیعه به عنوان گروهی فحاش و بی‌اخلاق به جهان معرفی شود و سایر ابعاد تشیع مانند معارف بلند توحیدی، حِکَمی و عرفانی پوشیده بماند. روشن است که این رفتارها، تنها موجب دوری مردم جهان از حقایق تشیع می‌شود و اندک شعله‌ احتمال حقانیت شیعه را در دل‌های طالبان حق، خاموش خواهد کرد. گناه محرومیت آنها از تشیع، تندروی اینهاست. ✅ما با بسیاری از برادران اهل سنت در کشورهای گوناگون اسلامی عقاید، منافع و اهداف مشترک داریم که ممکن است بر اساس آن، همکاری‌های پرثمر با یکدیگر داشته باشیم، اما این رفتارها موجب دور شدن آنان از ما و نزدیک شدن‌شان به فرقه‌های خشن تکفیری می‌شود. به بیان روشن‌تر، تلاش برای سنی ماندن اهل سنت و نرفتن آنان به سوی وهابیت، از جمله مهم‌ترین کارهایی است که بر دوش ماست. باید مراقب باشیم که جشن‌های خرافی نهم ربیع، این کوشش مهم را ناکام نگذارد؛ البته اگر برادران تندمزاج‌مان بگذارند و شادی‌ زودگذرشان در قم و کاشان به عملیات‌ انتحاری جانیان در کراچی نینجامد! 🆔@meshkatnoor