eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
780 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
|| || 🔸کتاب تالیف استاد دکتر غلامرضا مدبر عزیزی در بهار ۱۳۸۶ توسط انتشارات سخن‌گستر به چاپ رسیده است. 🔸این کتاب در سال ۱۳۸۷ از طرف نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها به کتابخانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است. 🔸جناب آقای گلشنی (از دوستان صمیمی و قدیمی حضرت استاد) درباره‌ی استاد مدبر عزیزی و چاپ این کتاب می‌فرمایند: ایشان تنها کسی هست که در بین تمام نویسندگان اسلامی _ نویسندگان مسلمان و اسلام شناس _ عرفان را برای ملاصدرا مشخص کرده؛ همه ملاصدرا را بعنوان فیلسوف می‌شناسند، ولی ایشان می‌گوید عرفان ملاصدرا چیز دیگری است. || توضیح کتاب || 🔸در کتاب حاضر مؤلف تلاش نموده شخصیت " صدرالمتألهین" را از منظر عرفان معرفی نماید. کتاب شامل پنج بخش است که در بخش اول به زندگی، اندیشه و آثار صدرالمتألهین پرداخته شده‌است؛ در بخش دوم و سوم عرفان صدرالمتألهین مورد بررسی قرار گرفته‌است و در بخش چهارم و پنجم برداشت‌های عرفانی صدرالمتألهین از آیات قرآن و قرابت و همدلی فلسفه و عرفان بیان شده‌است. 🔸 در بخشی از مقدمه‌ی کتاب عرفان صدرالمتالهین، حضرت استاد مدبر عزیزی می‌فرمایند: « در فرهنگ ما صدرالمتالهین بیشتر در صبغه و جلوه‌ی فلسفی خود معرفی شده است و به حق هم جنبه غالب در شخصیت و اندیشه او فیلسوف بودن است اما در جای جای اندیشه و آثار و رفتار او، رگه‌های طلایی عرفانی منوّر به نور علم و استدلال و منطبق با شریعت مقدس اسلام موج می‌زند. این بنده‌ی ناچیز خداوند در این نوشته کوشیده است این نابغه بزرگ را که به حق از افتخارات فرهنگ و تمدن اسلامی است، از این منظر معرفی نماید و در معرض تماشای مشتاقان قرار دهد.»
مقاله فوق به جریان شناسی پیروان احمدا لحسن پرداخته و واجد نکات تازه و جالبی است 👆👆👆👆
. 🔆 مقاله‌ی تکامل اخلاقی خدا 🔆 ✍️ جواد نظری ✍️ حجت الاسلام غلامرضا فیاضی این نوشتار در صدد اثبات این نکته است که تکامل اخلاقی مستلزم تکامل وجودی نیست؛ تا از طریق اثبات این نکته، امکان و بلکه وقوع تکامل اخلاقی خدا را نتیجه بگیرد. شکی نیست که تکامل وجودی و بلکه هر نوع تغییر وجودی در خداوند منتفی است، اما تغییر در نسب و اضافات یا همان صفات فعل بی‌اشکال است، با این توضیح که از نظر ما، همان طور که در صفات ذات، خودِ خداوند به صفات ذات متصف است، در صفات فعل نیز خودِ ذات باری به آنها اتصاف دارد، با این تفاوت که صفات ذات، کمال وجودی محسوب میشوند بر خلاف صفات فعل که چنین نبوده و لذا از ضرورت ازلی نیز برخوردار نیستند. تکامل اخلاقی در دایره‌ی صفات فعل معنا مییابد؛ بدین نحو که ذات الهی، از طریق فعل اخلاقی، واجد نسبتی میشود که به سبب آن استحقاق مدح پیدا نموده و تکامل اخلاقی چیزی جز این نیست. واضح ترین دلیل این امر، قدرت خداوند بر قبیح و امکان صدور ظلم از او است، که گرچه رخ نمیدهد، اما با فرض آن ـ که فرضی ممکن هر چند غیر واقع است ـ خداوند انحطاط اخلاقی ـ و نه وجودی ـ پیدا میکند، پس به همین قیاس، اگر خداوند عدل بورزد، مستحق مدح شده و تکامل اخلاقی پیدا میکند. مسلماً ادعای تکامل اخلاقی خدا باعث بروز ابهام‌هایی میشود که این نوشتار، تحت عنوان ابهام‌های شش گانه، کوشیده است به آنها پاسخ دهد... پی‌نوشت: مجلات، به هر دلیل از انتشار آن خودداری کردند، لذا این مقاله در فضای مجازی برای نخستین بار به اشتراک گذاشته می‌شود. درضمن انتشار مقاله دراین کانال به معنای تایید آن نمی باشد متن کامل مقاله 👇👇👇👇 .
کتاب فوق، واجد آخرین نظرات جناب مهدی نصیری در مورد حکومت اسلامی و وظایف آن است که در آن به یک نگاه حداقلی رو آورده و اساسا تلاش برای رسیدن به تمدن اسلامی در دوره غیبت بلا موضوع می دانند!!!!
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ پاسخ دفتر آیت الله العظمی سبحانی به مقاله روزنامه اطلاعات ❌ عطف چند همسری به چند شوهری عطف نابخشودنی است 🔹چند شوهری از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهای جسمی و روانی بدی دارد. در حالی که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است. 🔹مسأله چند همسری یک مسأله فقهی است در این مورد باید به قرآن مجید و سخنان معصومان(علیهم السلام) مراجعه نمود. 🔹 (وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَی فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا) (سوره نساء:3) با وجود این که آیه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرایطی قانونی می داند در این مورد چگونه نویسنده می گوید چند همسری مانند چند شوهری است؟ 🔹اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجویز نموده است نه به عنوان لذت گرایی، نکته آن روشن است;سرشماری ها ثابت می کند که آمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجویز نکنیم سرنوشت این زنان چه می شود؟ چه سرنوشتی در انتظار آنان است؟ 🔹گاهی از اوقات همسر انسان نازا و یا بیمار است و یا حاملگی برای او خطرناک است، در این شرایط تکلیف شوهر چیست؟ گاهی شوهران به خاطر شغل خاصی که دارند نیمی از سال را در دو نقطه دور از هم زندگی می کنند درباره این عدّه چگونه می اندیشید؟ 🔹متأسفانه افراد، غالباً در این مسائل فقهی دنبال رو غربیان هستند و گمان می کنند که چون در غرب چند همسری به عنوان یک آسیب اجتماعی عنوان شده، طبعاً این کار باید انجام نگیرد. 🔹این مقاله نشانه یک نوع روشنفکری بیمار است که نتیجه دنباله روی از غرب است. متن‌کامل:👇 hawzahnews.com/news/871163 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸دوره های آموزشی منبع شناسی علم کلام و تاریخ علم کلام برگزار می شود 🔹این دوره های آموزشی سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود و نخستین جلسه آن نیز سه شنبه 28 آبان ماه برگزار می شود. 🔹علاقه مندان به شرکت در این دوره ها می توانند جهت نام نویسی نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و عنوان درس را تا 26 آبان ماه به سامانه پیامکی 30007227007705 ارسال کنند و شرکت برای عموم آزاد است. 🌐 rasanews.ir/002d4P 🆔 @rasanewsagency
☀️بیانات جدید آیت الله مصباح یزدی دربارۀ اهمیت علم کلام: 🗣کسانی که در مقام ارشاد مردم برمی‌آیند، ارشادشان باید دو رویه باشد؛ باید هم برای اثبات حرف حق دلیل داشته باشند، و هم برای ابطال شبهه مخالف، دلیل بیاورند. تنها مطلب اثباتی افراد را بیمه نمی‌کند؛ بلکه برای سالم ماندن افکار، باید هم فکر صحیح عرضه شود و هم فکر غلط و باطل ابطال گردد. 📖برخی از بیانات قرآن بسیار ساده و برای کسانی است که اندکی از قدرت عقل برخوردار هستند، اما برای کسانی که ذهن‌شان به افکار غلط آلوده شده است، گاهی شبهه را مطرح و به آن پاسخ می‌دهد. برای مثال، در داستان حضرت ابراهیم، می‌بینیم ایشان در مقام اثبات توحید برای قوم خود، هم خداوند را اثبات کرد و هم پرستش بت‌ها را ابطال ساخت و با بیان علمی و با رفتار عملی به آن‌ها نشان داد که بت‌ها کاره‌ای نیستند و پرستش آنها لغو است و عاقلانه نیست. 🌅روش بزرگان و علمای ما در تربیت دیگران نیز بر دو نوع بوده است؛ برای افراد عادی و کسانی‌که ذهن‌شان مشوب به شبهاتی نیست، مطالب ساده‌ای را بیان می‌کردند و آن‌ها نیز قبول می‌کردند؛ ولی هنگامی‌که ذهن‌ها مشوب به شبهات است، آن دلایل ساده و صحیح نمی‌تواند نقش خودش را درست ایفا کند و پاسخ دادن به این شبهات باعث شده که علوم دقیقی مثل علم کلام پیدا شوند که کارشان بیان مطالب بسیار دقیق و پاسخگویی به شبهات پیچیده باشد. 📡امروز که مسئله تحریف و گمراهی به این آسانی شده است، و همه قدرت‌های بزرگ عالم برای نابود کردن اسلام و بشریت پشت به پشت هم داده‌اند، ما نمی‌توانیم به سادگی از کنار این مسئله بگذریم. اگر خداوند روز قیامت از ما بپرسد که تو می‌فهمیدی که این شبهه چقدر خطرناک است و در جامعه گسترش پیدا کرده است، چرا به آن پاسخ ندادی؛ چه جوابی باید بدهیم؟! 🕌بنده معتقدم درحوزه ما که اصیل‌ترین و قوی‌ترین مرکز علمی عالم است، غیر از بعد اثباتی، باید در بعد نفی شبهات نیز بیشتر تلاش شود. ظاهرا در این جهت به قدر کافی کار نکرده‌ایم و شاهد آن نیز سؤالاتی است که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌ها به صورت شفاهی یا کتبی می‌‌کنند. 🔔از جمله وظایف اجتماعی‌ ما، ارشاد دیگران است، چه وظیفه‌ای در این مقام داریم؟ وقتی می‌بینیم نسل آینده در معرض چنین خطرهایی قرار دارند که نتیجه‌اش عذاب ابدی است، چگونه می‌توانیم آرام بنشینیم؟! ظاهرا حجتی برای این نوع رفتار مسامحه‌آمیز نداریم و روزی باید پاسخگو باشیم که چرا در این زمینه نیروی کافی برای پاسخگویی به این شبهات تربیت نکرده‌ایم.
هدایت شده از حدیث آرزومندی
بالاخره و بعد از چند سال انتظار جلد دوم این مجموعه به بازار آمد...۱۰۰ هزارتومان. @muslims_1
معرفی آخرین اثر استاد سید کمال حیدری
🔺معرفی کتاب «مفاصل إصلاح الفكر الشيعي» بدون تردید می توان گفت کتاب «مفاصل اصلاح الفکر الشیعی» یکی از مهمترین و ساختاری ترین کتاب های آیت الله سید کمال حیدری در حوزۀ دین شناسی و معرفت دینی – با رویکرد تحلیلی، انتقادی و اصلاحی – به شمار می رود؛ از همین رو کسانی که قصد دارند با اساسی ترین اندیشه ها و مبانی فکری علامه حیدری آشنا شوند، این اثر برای آنها بسیار مناسب است. نویسندۀ محترم، پروژۀ کلان اصلاحی خود در اندیشۀ شیعی را در قالب چهارده مفصل، گام یا مبنا تبیین نموده است؛ به این معنا که اگر بخواهیم اصلاح و تحوّلی در اندیشۀ دینی و مذهبی خود پدید آوریم، آسیب ها را بشناسیم و به طور کلّی دین شناسی خود را تنقیح نموده و تکامل ببخشیم، باید تکلیف و موضع خود را دربارۀ این چهارده اصل و مبنای علمی مشخص کنیم. آیت الله حیدری معتقدند به میزانی که اولاً این اصول چهارده گانه را به طور دقیق بشناسیم و از حالت بی اطلاعی و بی تفاوتی نسبت به آنها خارج شویم!، و ثانیاً آنها را در عمل به کار ببندیم، به همان اندازه می توانیم در مسیر پیشرفت و اعتلای دین اسلام و مذهب تشیع در جنبه های گوناگون قرار بگیریم. باید توجه داشت که مراد از اصلاح در تفکر شیعی، اصلاح در برداشت و معرفت عالمان شیعی از آیات قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) است و نه خود قرآن و سنّت واقعیۀ پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) که به دلیل عصمت شان، مصون و فراتر از نقد می باشند. بنابراین نباید از سوی برخی، بین این دو مسأله خلط و مغالطه صورت گیرد! کما اینکه برخی از اهل علم! متاسفانه هنوز تفاوت بین «سنت واقعیه» – که معصومانه و نقدناپذیر است – با «سنت محکیه» – که غیر معصومانه و نقد پذیر است – را نمی دانند و بر اساس همین ناآگاهی خودشان، دیگران را متهم به نفی سنّت می کنند.
این پست 👆👆👆صرفا در مقام معرفی است و به هیچ وجه به معنای تایید اثر و یا محتوای آن نمی باشد .
🔸هم اکنون «دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی» چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ @hekmateislami
🔸هم اکنون «دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی» سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ @hekmateislami
💎 اگر کسی در حوزه قم جهانی فکر نکند به قرآن عمل نکرده است 🔻آیت الله العظمی جوادی در جمع اساتید علوم عقلی در مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت علامه طباطبایی: ◽️خداوند فرمودند: این کتاب بر تمام مکاتب جهانیان پیروز است و مرجع همه کتابها است. عالمان دین باید جهانی بیاندیشند و رفتار کنند. حتما باید میوه ای داشته باشیم که غرب را محکوم دین کنیم؛ تا فلسفه ندانیم و عقل نداشته باشیم نمی توانیم در دنیا حضور یابیم؛ امیدواریم علمای فلسفه در حد علامه و یا بالاتر بروند زیرا این علوم را احیا می کنند. ◽️زیارتنامه‌ها و احادیث وقتی به دست بزرگان می افتد به چندین جلد کتاب مبدل می شود؛ اگر این کتابهای عقلی را نخوانیم و تنها زیارت نامه را بخوانیم نمی توانیم این چند جلد کتاب را بنویسیم. ◽️یونان معبر فلسفه است نه مبدا فلسفه است؛ افلاطون و ارسطو انسان های ارزشمندی هستند ولی کوچکتر از آن هستند که مبدا فلسفه باشند؛ اینها از مبدا علم الهی انبیا (ابراهیم خلیل الله(ع)) استفاده کردند.
بیانیه مجمع عالی حکمت اسلامی بمناسبت ۲۴ آبان سالروز ارتحال حکیم متأله علامه طباطبایی«قدس سره» @hekmateislami
هدایت شده از ریحان
✅ به مناسبت روز جهانی فلسفه نگرش‌های فلسفی به جنسیت و خانواده ✳️ پنل اول: 15:30-14 دکتر میثم سفیدخوش دانشگاه شهید بهشتی خانواده در کشاکش ارزش‌های متعارض خرد و خیال دکتر زهرا داورپناه مرکز تحقیقات زن و خانواده تطورات جنسیتی خودآیینی از کانت تا فمینیسم دکتر رضا اکبری دانشگاه امام صادق(علیه‌‌السلام) خانواده و ملاک فعل اخلاقی ✳️ پنل دوم: 17:30-16 دکتر علیرضا صیادمنصور مرکز تحقیقات زن و خانواده علیه دوآلیسم جوهری جنسیت‌یافته دکتر مجید دهقان مرکز تحقیقات زن و خانواده خانواده به مثابه گروه یا نهاد دکتر مهدی اخوان دانشگاه علامه طباطبایی خلط مقوله‌ای در مفهوم عشق و ازدواج: بررسی استدلال‌های مولر و لاندو ⌛️سه‌شنبه 28 آبان 17:30-14 ✉️ تهران: بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه شهید حجت‌دوست، پلاک 56 مرکز تحقیقات زن و خانواده 📌 کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده در سروش 🆔 https://sapp.ir/womenrc 📌 کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/womenrc ✅ با ما همراه باشید
هدایت شده از طلاب پاسخگو
20120326104812-1100-262.pdf
395.9K
📒 بررسی و نقد دیدگاه فیزیک کوانتوم درباره اصل علیت ❓آیا فیزیک کوانتوم اصل علیت را رده کرده؟! ✍استاد سید مرتضی حسینی شاهرودی 🔴 طلاب پاسخگو 🔰 @tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ببینید | فیلمی قدیمی از گفت‌وگو با #آیت‌الله‌العظمی_مرعشی_نجفی پیرامون شخصیت علامه طباطبایی در اولین سالگرد ارتحال علامه (سال 1361). #ویژه_ارتحال ☑️ اگر کسی بخواهد در چند دقیقه، یک بیوگرافی جامع و کوتاه از شخصیت علامه طباطبایی به دست دهد، شاید بهتر از این نتواند! @allametabtabaei