eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
761 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📖✏️ در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی در سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804 📝 طلبه ترک قشقایی سرکار خانم وسمقی، در مسأله خراف پرستی که به آن اشاره کردید، پیا مبر اسلام که با شعار لا إله الا الله بعثت خود را شروع کرد علاوه بر خرافه پرستی با بردگی ذهنی ودنیا پرستی وذهن دنیا زده افراد هم مبارزه کرد و به دنبال محوریت توحید در تمام عرصه های مادی و معنوی بود لذا خرافه پرستی چه بنام آیین ابراهیمی باشد و چه غیر ابراهیمی مردود است و اسلام باآن شدیدا مبارزه می کند اما مقایسه ی حرم اهل بیت با معبد کاهنان هتاکی گستاخانه ای است که از ان عبور میکنم گاهی اشخاص در مصداق خرافه پرستی همانند حضرتعالی اشتباه می کنند و آن حاصل فهم سطحی و غلط و خود دانشمند پنداری حضرت عالی از دین است که به چند مورد از آن در یادداشت حضرتعالی اشاره و پاسخ می دهم 🖍مدعای اول : « ...پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفا بخش نبوده اند و هیچ گاه نیز چنین ادعایی نداشتند.... » 🖌پاسخ : با مراجعه به قران و احادیث معتبره می بینیم که با توجه به ولایت تکوینی پیامبران و ائمه علیهم السلام شفاعت و شفا امری امکان پذیر است و در قران و روایات بیان شده و در تاریخ مکرر اتفاق افتاده است . به عنوان مثال 1) آیه 2سوره یونس «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ »طبق روایات ، بسیاری از مفسرین قدم صدق را مقام شفاعت دانسته اند 2) آیه 79سوره اسراء «عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»طبق روایات ، بسیاری از مفسرین مقام محمود را همان مقام شفاعت دانسته اند . در مورد حضرت عیسی علیه السلام قرآن می فرماید :« … وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ...»«و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم»در اینجا قرآن از مقام شفاعت حضرت عیسی و زنده کردن مردگان توسط او سخن می گوید، سوال اینجاست چگونه حضرت مسیح می تواند به مقام شفاعت نائل شود ولی پیامبر که خاتم پیامبران و برترین از پیامبران است نمی تواند مقام شفاعت داشته باشد ؟مگر طبق تاریخ پیامبر علیه السلام چشم علی علیه السلام راد در جنگ خیبر شفا نبخشید؟ 🖍مدعای دوم :«....شیعه معتقد است که حضرت زهرا .....بیمار از دنیا رفت و......حضرت سجاد همواره بیمار بود....چرا آنان خود را شفا ندادند؟» 🖌پاسخ :اولا این ادعا کاملا کذب محض است چرا که علاوه بر شیعه که ادله فراونی بر شهادت ایشان دارد در بین بزرگان اهل تسنن هم کسانی مثل ابو جعفر محمد بن جرير طبري،در تاريخ الطبري،ج 3، ، ابو محمد، عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري در الامامه و السياسه، حلبي، 1388ق، ج1، ص13 و دیگران ان را بیان داشته اند و خلیفه دوم در نامه ای که به معاویه می نویسد به شرح ماجرای مقدمات شهادت و به آتش کشیدن خانه علی علیه السلام و سقط شدن جناب محسن ع می پردازد . ثانیا : حضرت سجاد همواره بیمار نبود بلکه فقط در کربلا بیمار بودند و حکمت بیمار شدن ایشان استمرار امامت امت مسلمین بود ثالثا: شفا دادن حتما باید باذن خداوند باشد و از طرفی دیگر امام در عالمی زندگی می کند که دارای اسباب و مسببات است و امام ضمن بیان و تشریح و تبیین احکام الهی باید همانند مردم عادی زندگی کند مگر باذن الله ضمن اینکه اگر قرار بود مدام از معجزه و کرامات استفاده کنند دیگر ایمان اوردن ارزشی نداشت 🖍مدعا سوم :«.....مقدس دانستن آرامگاه ها که ساختمان هایی بیش نیستند....» 🖌پاسخ : هیچ زمان و مکانی بذاته و فی نفسه مقدس نیست بلکه تقدس در نسبت و انتساب حاصل میشود خدا وند به موسی دستور می دهد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» اینجا تصریح میکند که طوی یک مکان مقدس است پابرهنه شو یا خداوند می فرماید « ببکه مبارکه» راز این قداست بخشی به مکان در انتساب آن به صاحب مکان است و الا خودش که فی نفسه تقدس ندارد بنابراین اگر شما ائمه را ذاتی طاهر و مقدس می دانید یقینا حرم انان را هم بایدمقدسبدانید وگرنه در امام شناسی خود شک کنید سوال مهم اینکه چرا در شریعت مقدس اسلام به انسان در حال جنابت یا زنی که در عده است اجازه ورود به مسجد داده نمیشود ؟اینها برای این است که حرم به اعتبار صاحب حرم و مسجد به انتساب خانه خدا بودن قداست دارند. https://eitaa.com/meshkatnoor
پاسخی متفاوت به اظهارات خانم وسمقی درباه نکته دومی که ایشان مطرح می کند، سوال حقیر اینه که اگر پیامبر «پس از فتح مکه اقدام به تخریب همهٔ معابد و زیارتگاه هایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آنها سود می بردند» پس چرا خانه خدا را که مشرکان و بت پرستان مورد سوء استفاده قرار داده بودند، تخریب نکرد؟ اگر ساختمان های مقدس نیستند، پس چرا باید شخصی مثل رسول خدا که اشرف مخلوقات است، گِرد یک ساختمان سنگی بگردد و همین کار را به عنوان دستوری از طرف خدا برای همه حجاج لازم بداند؟ کدام عالم دینی که با اسلام ناب آشناست قایل است زیارتگاه ها «مصون از آلودگیهای ویروسی است»؟ در نکته آخر می گوید: «در شرایطی که برای مهار ویروس کرونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همه نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، می بینیم که خرافه ها سربرآوردن و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند» أین مطلب به نوعی تقابل علم و دین در موضوع بهداشت را به مخاطب تلقی می کند. سوال حقیر از ایشان این است که منظور از خرافه هایی که مانع سلامت اند چیست؟ آیا از نگاه ایشان توسل و دعا خرافه است؟ آیا اسلام با بهداشت و نظافت و سلامت مخالف است؟ آیا علمای دین با بهداشت و نظافت مخالف اند؟ گویا نمی دانند که سابقهٔ حمام در جوامع اسلامی حداقل ۸۰۰ سال بیشتر از جوامع اروپایی است و امیرالمومنین ع دستور ساخت حمام را به کارگزاران خود ابلاغ می فرمایند و... . اگر دین و عالمان دین «سدی در برابر سلامت جامعه» اند پس طلاب و روحانیون جهادگر در کنار تخت های بیماران کرونایی -جایی که حتی برخی خانواده های بیماران حاضر به حضور در آن نیستند_ چه می کنند؟ لابد می خواهید بگویید رفته اند مانع بهبود و سلامتشان شوند! خدا کنه همه خرافات -مثل این خرافاتی که در ذهن این جهادگران است- تا این مقدار به نفع جامعه می بود! من عاشق اینگونه خرافه پرستی ام! چرا برخی از مدعیان روشنفکری تا کنون حاضر نشده اند حتی یک سلفی از سر در بیمارستان های اختصاص یافته به کرونا برای خود بگیرند، وارد بیمارستان و بخش کرونایی ها پیش کش!!؟ 📝 حجت الاسلام ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
《اطلاعیه》 امام صادق (ع):هرگاه امری پدرم را نگران و محزون می‌کرد زنان و کودکان راجمع می‌کرد و دعا می‌فرمود و آنها آمین می‌گفتند (کافی،ج۲،ص۴۸۷). بمناسبت شبهای پرفیض ایام البیض‌ماه رجب مراسم معنوی دعا و مناجات ‌خوانی بصورت پخش زنده با نوای گرم خطیب ارجمند حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی هر شب راس ساعت ۱۹.۳۰ تا ۲۰.۳۰بشرح ذیل برگزار میشود: ۱. مناجات امیرالمومنین (ع) یکشنبه ۱۸ اسفند / ۱۳ رجب ۲. دعای مجیر دوشنبه ۱۹ اسفند/ ۱۴ رجب ۳. زیارت‌اباعبدالله(ع) سه‌شنبه ۲۰اسفند/ ۱۵ رجب آدرس‌های پخش زنده مراسم: https://www.eshragh.ir/ https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live https://www.instagram.com/eshragh_mfh/ "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆پاسخی به شبهه منافات دعا برای رفع بلا، با لزوم رضایت مومن به قضای الهی در جمیع امور از جمله عوامل بیماری زا و بیماری انسان 🔹با توجه به مقدمات ذیل، شبهه مورد بحث حل می شود: ☑️قضای الهی بر دو نوع است: ⏺ قضای تکوینی: " و اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون"(بقره، 117) پدید آمدن همه اشیاء در جهان هستی از جمله شیاطین جنی و ویروس ها و باکتری ها که عامل بیماری ها می شوند، بر اساس این نوع قضای الهی است که به ایجاد همه مخلوقات تعلق می گیرد. رضایت انسان مومن به این نوع قضای الهی به این معنا است که انسان مومن در برابر خداوند اعتراض نمی کند که مثلا:" خدایا چرا شیاطین را خلق کردی؟" "خدایا چرا باکتری ها و ویروس ها را خلق کردی؟"؛ چون انسان مومن خلقت خداوند را حکیمانه می داند. ⏺ قضای تشریعی: نوع دیگری از قضای الهی است که آیاتی مانند "و قضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا" (اسراء، 23) به این نوع قضای الهی اشاره دارد. این نوع قضای الهی به احکام و تکالیف الهی که بندگان موظف به اطاعت از آنها هستند، تعلق می گیرد. ☑️بر اساس قضای تشریعی الهی که در قرآن مجید و دستورات پیامبر اکرم و اهل بیت منعکس شده است انسان موظف است که از انواع شیاطین از قبیل شیاطین جنی مانند ابلیس و از قبیل ویروس ها و باکتری ها (که در برخی از روایات تعبیر "شیطان" درباره آنها به کار رفته است) اجتناب کند. به عنوان نمونه امیر مؤمنان(علیه السلام) مى فرماید: «لاتَشْرَبُوا الْماءَ مِنْ ثُلْمَةِ الإِناءِ وَ لا مِنْ عُرْوَتِهِ فَإِنَّ الشَّیْطانَ یَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَ الثُّلْمَة»؛ (از قسمت شکسته و طرف دستگیره ظرف، آب نخورید، زیرا شیطان بر روى دستگیره و قسمت شکسته شده ظرف مى نشیند)(کافی، جلد6، کتاب الاطعمه و اشربه) ☑️خداوند متعال در قرآن مجید بیان کرده که فلسفه تعلق قضای تکوینی الهی به سختی ها و بلاها(از جمله بیماری ها) آن است که انسان به تضرع و توسل به درگاه الهی رو آورد و برای رفع بلاها دعا کند. "فاخذناهم بالباساء و الضراء لعلهم یتضرعون"(انعام، 42) 🔆در نتیجه بر اساس مقدمات بالا: 🔹انسانی مومن است که هم در برابر قضای تکوینی الهی تسلیم باشد در نتیجه، به قضای الهی در زمینه ایجاد سختی ها و بلاها و خلق موجودات شیطانی و مضر نسبت به انسان راضی باشد و از خدا شکایت نکند. 🔹همچنین انسان مومن باید طبق قضای تشریعی الهی (دستورات دینی) از شیاطین جنی و ویروس ها و میکروب ها اجتناب و دوری کند. 🔹 همچنین بر اساس قضای تشریعی الهی، انسان مومن باید در برابر بیماری ها و بلاها به تضرع و توسل به درگاه الهی اقدام کند تا از این راه به قرب الهی راه یابد. 🔹خداوند در قرآن مجید حضرت ایوب را به عنوان "انا وجدناه صابرا نعم العبد"(ص، 44) یعنی "بنده خوب خدا" معرفی می کند چون هم از خداوند متعال شکایت نکرد که چرا شیطان را خلق کردی و به او قدرت دادی تا مرا بیمار کند و هم به درگاه خداوند تضرع کرد که: " و اذکر عبدنا ایوب اذ نادی ربه انی مسنی الشیطان بنصب و عذاب" (ص، 41)و از خداوند خواست تا شر شیطان را از او دفع کند. 🔹پاک شدن انسان مومن با ابتلا به بیماری نیز در صورتی است که به درگاه الهی تضرع کند و برای رفع بلا دعا کند نه این که بی تفاوت باشد یا کاری کند که بیماری اش بیشتر شود و استمرار یابد یا این که از خداوند به جهت بیماری شکایت کند و به جزع و فزع بپردازد. 🔹انسان مومن از جهت انتساب بیماری ها و بلاها به قضای الهی، به مقدرات الهی از آن جهت که منتسب به خداست، راضی است: " و ما رایت الا جمیلا" اما انسان مومن از آن جهت که می داند خداوند بر اساس قضای تشریعی دستور داده که انسان برای رفع و دفع بلاها و بیماری ها دعا کنند و این بلاها و بیماری ها را به عنوان اسباب وصال قرار داده، تا بندگان برای رهایی از این سختی ها به خدا توجه کنند و از دنیا دل برکنند، دعا می کند و به درگاه خدا تضرع می کند. اما در نهایت، پس از دعا هم، به آنچه خدا مقدر می کند، راضی است.(رضی الله عنهم و رضوا عنه) از این رو در دعا می خوانیم: " ما من حاجه هی لک رضا و لی فیها صلاح الا قضیتها" خدایا هر حاجتی را که به آن راضی هستی و به صلاح من است، برآورده ساز.(مفاتیح الجنان؛ بخشی از تعقیبات نماز ظهر) 🔹قضای الهی دو نوع است: قضای حتمی و قضای غیر حتمی که با اموری مانند صدقه و دعا قابل تغییر است. با توجه به این که نمی دانیم بیماری ما بر اساس کدام نوع قضا مقدر شده است از آن جهت که احتمال می دهیم بیماری متعلق قضای حتمی باشد به قضای تکوینی الهی نسبت به بیماری از جهت انتسابش به خدا راضی هستیم. ولی از آن جهت که ممکن است قضای غیر حتمی الهی به بیماری انسان تعلق گرفته باشد و از سوی دیگر، چون خداوند به تغییر این قضا با دعا رضایت دارد و مطلوب خداست انسان مومن نیز از خدا، تغییر قضای غیر حتمی و تبدیل آن به سلامتی را استدعا می کند.
هدایت شده از کشکول بصیرت
🔸آقای دهباشی کمتر دروغ بگویید 🔸اولا که کرونا از سایر کشورها وارد ایران شده و هیچ منطقی قبول نمی کنه که ورود این ویروس به کشورمون از طریق قم بوده چون که شهر قم نه شهر مرزی ست و نه فرودگاه داره بلکه فقط اولین مورد شناسایی در شهر قم بوده. 🔸دوما از ابتدا مراجع عظام تقلید و علمای قم نظرشان این بود که کاملا طبق قوانین و ضوابط وزارت بهداشت عمل شود و هیچ مشکلی با قرنطینه قم نداشتند اما نظر وزارت بهداست این بود که قرنطینه در شهر ووهان چین هم جواب نداده و از نظر علمی قائل به قرنطینه شهر نیستند. 🔸سوما چند روزی ست به دلیل اینکه شهر قم نماد روحانیت، انقلاب و اسلام است و به بهانه ویروس کرونا به همراه دروغ پردازی و تخریب به پروژه اصلی شبکه های ماهواره ای معاند خارجی و منافقین داخلی تبدیل شده است و شما آقای دهباشی به عنوان یکی از عوامل این پروژه در حال فعالیت هستید. @Fetan
✅ فیش‌های کرونایی ▫️ فیش۸۴. چگونه همۀ مشکلات بشر از خود اوست ولی تمام خوبی‌ها از خداست؟ https://eitaa.com/Behmani/132 ▫️فیش۸۵. کرونا محصول اومانیسم https://eitaa.com/Behmani/135 ▫️فیش۸۶. از کرونا نترسیم https://eitaa.com/Behmani/136 ▫️فیش۸۷. مگه نمی‌گفتند که هنگام بلا به قم پناه ببرید، خب، الان قم مرکز بلاست. https://eitaa.com/Behmani/139 ▫️فیش۸۸. آیا دعا در نظام علت و معلول تاثیری دارد؟ https://eitaa.com/Behmani/140 ▫️فیش۸۹. اگر امام رضا(ع) بخشنده و مهربان است، پس چرا خواسته و حاجت ما را نمی‌دهد؟ https://eitaa.com/Behmani/141 ▫️فیش۹۰. اگر از این دعاها کاری بر می‌آمد؛ خود امامان برای شفایشان از مسمومیت و ... دعا می‌کردند؟ https://eitaa.com/Behmani/142 ▫️فیش۹۱. آیا ممکنه کسی با دست‌زدن به ضریح امام رضا(ع) مریض بشه؟ https://eitaa.com/Behmani/143
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر، مرتبط با وضعیت بیماری امروز کشور 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خانه طلاب جوان
ضرورت سیر مجازی.pdf
4.92M
📘 جزوه ((ضرورت و ساختار سیرمطالعاتی صراط)) (ویژه طلاب و دانشجویان سراسر کشور) (منظومه فکری مقام معظم رهبری) 📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از طلاب پاسخگو
رابطه علم و دین از منظر علامه طباطبایی.PDF
330.9K
📒 رابطه علم و دین از منظر ✍مصطفی اسلامی 💧چكيده💧 انسان با پيشرفت روزافزون علوم، با سؤالاتى درباره رابطه اين علوم با دين مواجه مى شود. ✅ترابط ميان «علم و دين» از جمله مسائلى است كه مورد توجه انديشمندان قرار گرفته است. اين تحقيق بر آن است كه رابطه علم و دين را از نگاه علّامه طباطبائى بررسى نمايد و با تتبع در آثار ايشان، مباحثى را كه درباره اين موضوع مطرح كرده اند، استخراج، تنظيم و سپس توصيف و تحليل كند. ♦️ايشان معتقد است علم و دين روابط متقابلى با هم دارند؛ شكوفايى علم و دانش در هاى جهان، مرهون تدابير و است و علم نيز در تحكيم باورهاى دينى سهم بسزايى بر عهده دارد. 🔰علّامه با انكار تعارض واقعى ميان ، براى رفع تعارضات ظاهرى پيش آمده، راه حل هايى را ارائه مى كند. ايشان عمده اين تعارضات را با تقدم گزاره هاى قطعى بر ظنى و يا از طريق تمايز قلمرو علم و دين، رفع مى نمايد و در بسيارى از موارد با تبيين و تفسير صحيح از آموزه هاى دينى، عدم تعارض واقعى ميان علم و دين را نشان مى دهد. 🔴 @Tollabe_pasokhgoo