eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 پاسخ به شبهه ای در زمینه تعارض آموزه قرآنی همزمانی سختی ها و آسانی ها(ان مع العسر یسرا) با مصایب و سختی های بیماری کرونا ❓❓تقریر شبهه: ☑️ عقل می گوید همراهی و همزمانی دو چیزی که ضد یکدیگر هستند، محال است. ☑️ عسر(سختی های زندگی) و یسر(آسانی ها و گشایش ها) ضد یکدیگر هستند. ☑️ قرآن می گوید: " ان مع العسر یسرا"(انشراح، 6) «همراه با دشواری ها و سختی ها، آسانی و گشایش است.» طبق این آیه، باید در این ایام، مردم جهان، همزمان با این که درگیر سختی های بیماری کرونا هستند، در گشایش و آسایش باشند. اما وضعیت بدین گونه نیست و کرونا برای مردم ارمغانی جز سختی های بیماری و فقر و رکود اقتصادی نداشته است. 🔆 پاسخ شبهه: ✅ بر اساس آیات قرآن، هر شی، یک بعد دنیوی دارد و یک بعد ملکوتی (اخروی): "او لم ینظروا فی ملکوت السموات و الارض و ما خلق الله من شیء" (اعراف، 185) آیا به ملکوت آسمان ها و زمین و مخلوقات خداوند نظر نکردند؟» 🔹همچنین طبق آیه " یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون"(روم، 7) حیات دنیوی و اعمال دنیوی ظاهری دارد و باطنی؛ باطن دنیا و اعمال دنیوی، جزای آخرت است. ✅ بر اساس مطالب بالا، بعد دنیوی اعمال انسان با بعد ملکوتی(اخروی) اعمال معیت و همراهي دارند؛ زیرا رابطه میان آنها رابطه ظاهر شی و باطنش است که با هم معیت دارند و جدا از یکدیگر نیستند. از این رو، قرآن می فرماید جهنم( که همان بعد باطنی و ملکوتی گناهان کافران است) كافران را احاطه کرده است: " ان جهنم لمحیطة بالکافرین"(توبه، 49) اما دیدن این معیت ظاهر و باطن اعمال، نیاز به علم الیقین دارد: " کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم" (تکاثر، 5-6) 🔐 معیت و همراه بودن ظاهر و باطن اعمال، شبیه معیت و همراه بودن بدن مادی(جنبه دنیوی انسان) با روح (جنبه ملکوتی انسان) است که از یکدیگر منفصل نیستند بلکه با یکدیگر معیت و همراهی دارند. ✅ اعمال نیک مومنان از قبیل تحمل سختی ها و مصیبت های بیماری کرونا و جهاد با مال و جان برای یاری رسانی و امداد به مبتلایان به این بیماری و مردم آسیب دیده از پیامدهای کرونا، سختی های دارد. این سختی ها(عسر) جنبه ظاهری و دنیوی این اعمال صالح است، اما جنبه باطنی آنها بهشت(یسر) است. " ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه"(توبه، 111) شاهد بر مدعای مزبور آیات ذیل است: ❇️"لَّقَد تَّابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ" ٌ(توبه، 117) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺖ. *⃣ طبق آموزه های قرآنی، پاداش این عسر و سختی ها(جهاد با اموال و جان ها) در دنیا رسیدن به گشایش و راحتی اخروی است؛ چون باطن ملکوتی این اعمال، کسب رضوان الهی و نعمت های بهشتی است که گشایش و آسایش (یسر) ابدی است. ❇️"فاما من اعطی و اتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری"(لیل، 5-7) « پس کسی که (جان و مالش) را می دهد و به پاداش نیک الهی باور دارد، رسیدن به گشایش و راحتی(یسر) را برای وی آسان می کنیم. ✅این بهشت نقد است و نسیه نیست؛ بلکه معیت با اعمال نیک دارد؛ زیرا باطن اعمال نیک است و چشم باطنی می خواهد تا آن را ببیند. از این رو، حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد ملعون که برای طعنه زدن سوال کرد: ⚫️" کیف رایت صنع الله باخیک و اهل بیتک" «دیدی که خداوند چه بلایی سر برادر و خاندانش آورد؟ 🔸حضرت زینب پاسخ داد: " ما رایت الا جمیلا" «جز زیبایی چیزی ندیدم.(بحار الانوار، ج45، ص116) ⬅️ نتیجه: آیه" ان مع العسر یسرا" بیانگر همراهی و معیت دو ضد در یک مکان نیست، تا بر خلاف حکم عقل باشد؛ چون مکان سختی ها(عسر) برای مومنان عالم دنیا است که با بلاها و سختی هایی مانند بیماری کرونا و پیامدهای مختلف آن همراه است و محل گشایش و راحتی (یسر) عالم ملکوت (بهشت) است؛ اگر چه اعمال نیک دنیوی و نعمت ها و آسایش آخرت با یکدیگر معیت و همراهی دارند؛ چون نعمتهای بهشتی باطن اعمال نیک است اعمالی که کادر پزشکی و طلاب و دانشجویان جهادی در عرصه مبارزه سخت و دشوار با بیماری کرونا و سیل و زلزله و ‌تحریم استکبار جهانی به آنها می پردازند. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی معرفتی کرونا @meshkatnoor🔴
📚 ليست کتب مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 🔵 تلفن تماس: 02532137238 02532137243 02532137707 09127475339 🔰 @daeratolmaaref
✍🏼 مي‌خواهم رساله علمي بنويسم، اما ... 📚 اما نمي‌دانم از چه منابعي استفاده کنم؛ ⏰ وقت کافي ندارم؛ 🤔 کار دشواري به نظر مي‌آيد؛ و ... ما به شما پيشنهاد مي‌کنيم با يکي از شماره‌هاي زير تماس بگيريد: 025_32137243 025_32137707 يا 09127475339 مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 🔰 @daeratolmaaref
جهانشناسی .pdf
198.6K
📕 جهان شناسی ✍️مقدمه استاد شهید هاشمی نژاد بر کتاب یکه تاز پیروز عناوین: 🔹دنیای نگران و افسرده 🔸به دنبال چاره 🔹علم منهای ایمان 🔸پناهگاهی مطمئن به نام مذهب 🔹تنها و تنها اسلام 🔸اسلام خصم ستمگران و حامی رنج دیدگان 🔹یکه تاز پیروز
Voice 005.m4a
4.65M
دعا و درمان زمینه ساز بهبودی یا علت تامه ؟ 🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری معرفتی کرونا @meshkatnoor🔴
🔹 مدلهاي دينداري و سنخهاي رواني 🔸قسمت اول: مسأله سنخهاي رواني و تيپهاي شخصيت 🎙فایل صوتی جناب حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی مباحث_ روشنفکری @meshkatnoor🔴👇👇👇👇👇
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | قسمت سیزدهم مجموعه «شرور و بلاها، چرایی و وظیفه‌ی ما»: 3️⃣1️⃣ آیا شرور و بلاها برای همه انسان‌ها گوشمالی و تنبیه است؟! @mesbahyazdi_ir
🔆 پاسخی به شبهه عدم اعتبار مسجد مقدس جمکران ❇️ برخی دگراندیشان مانند عبدالکریم سروش و برخی سخنرانان مانند سید حسن آقامیری در سالیان اخیر در صدد برآمده اند که مسجد جمکران را مسجدی عادی مانند مساجد دیگر معرفی کنند و مدعی هستند که در مورد این مسجد اغراق شده است. ❇️ یکی از پاسخ ها به این نوع شبهات درباره مسجد جمکران، سیره علمای اعلام و اسلام شناسان والا مقام است که در آشنایی با تاریخ و تعالیم اسلام درجات بالایی را دارند. عقل حکم می کند که در این مسائل مانند اعتبار مسجد جمکران و منتسب بودن آن به امام زمان(علیه السلام) به سراغ متخصصان معارف دینی برویم نه کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و بدون آشنایی عمیق و دقیق با تاریخ و معارف اسلامی در مسائل تخصصی دینی اظهار نظر می کنند. سیره عملی این علمای بزرگ شیعه نشانگر ممتاز بودن و جایگاه ویژه مسجد جمکران نسبت به مساجد دیگر است. در این مجال به نمونه هایی اشاره می کنیم: ✅ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر این که مقید به حضور در این مکان مقدس برای ذکر دعا و نماز و توسل هستند، درباره جایگاه این مکان معنوی می فرمایند: «جایی که انسان می داند یا ظنّ به این دارد که مورد توجّه اولیای الهی است، طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو این گونه جایگاه‌‌ها و مراکزی است که توجّه به خدای متعال و تذکّر و خشوع و تضرّع در آن برای انسان فراهم‌‌تر است.» ایشان گاهی در فاصله‌های زمانی خیلی کم مثلاً در ظرف دو تا سه هفته و یا گاهی هم در فاصله‌های زمانی بیشتر ایشان به مسجد جمکران مشرف می‌شدند.  ✅برخی می گویند امام خمینی به مسجد جمکران بی اعتنا بوده است و این نشانه عدم اعتبار مسجد جمکران است. این مدعا نادرست است؛ توضیح این که، اسناد ساواک در رابطه با امام (که مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام کتابی با عنوان امام در آیینه اسناد؛ سیر مبارزات امام خمینی رحمةالله‌علیه به روایت اسناد شهربانی آن را چاپ کرده است) مسئول مربوطه یعنی رئیس شهربانی و یا در جایی دیگر رئیس ژاندارمری تشرف امام به مسجد جمکران در سال ۴۳ را برای ساواک گزارش می‌دهند. ✅ آقای شیخ حسن صانعی در این باره می‌گوید که من همراه با امام خمینی چندین بار به مسجد جمکران مشرف شدم و امام در آنجا نماز خواندند و توسل داشتند. ✅آقای رضا فراهانی که الان هم در قید حیات‌ هست، و راننده مرحوم حاج احمدآقا بود و در زمان امام به همراه ایشان بود، می‌گوید من خودم شخصاً امام را به مسجد جمکران می‌بردم و این مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و حضور کوتاه‌مدت اقامت حضرت امام در قم است. ✅آقای سیدمحمد سجادی اصفهانی از شاگردان امام خمینی در نجف از قول آقای کشمیری(از شاگردان برجسته آیت الله سید علی قاضی)، می‌گوید که من یک بار که خدمت حضرت امام به جماران رفتم، وقتی که می‌خواستم از ایشان خداحافظی کنم امام دست مرا گرفت و فرمود آقای کشمیری به جمکران برو و برای من دعا کن. ✅ در ملاقاتی که حجت الاسلام رحیمیان با آیت‌الله شبیری زنجانی داشت، ایشان به حجت الاسلام رحیمیان می فرماید: به تواتر و قطعیت می‌گویم که مسجد جمکران جای فوق‌العاده‌ و مورد عنایتی هست. ✅ همچنین آیت الله شبیری فرمود: وقتی امام خمینی بیمار شدند، یکی از بستگان پزشک ما به عیادت امام رفت و از حیات امام اظهار ناامیدی کرد و گفت که امام دچار بیماری فوق‌العاده‌ حادی شده بودند و دکتر هم امیدی به حیات ایشان نداشت. من با یکی از دوستان به جمکران رفتیم و برای شفای ایشان دعا کردیم و مسئله حل شد. منبع نقل قول ها: 📡http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45329
🔴 شبهه: در دموکراسی همه مردم از حقوق یکسان برخوردارند چون شهروند هستند ، چه مسلمان چه کافر. اما در حکومت دینی شما از هیچ حقوقی برخوردار نیستید مگر اینکه مؤمن باشید ! 🔆پاسخ ✅اولا دموکراسی یعنی ترجیح رأی اکثریت جامعه بر رأی اقلیت. بر این اساس، حکومت کمونیستی شوروی و حکومت هیتلر هم دموکراسی بود؛ چون در ظاهر با حمایت اکثر مردم شکل گرفت. اما این حکومت ها، حقوق اقلیت مخالف را نادیده گرفتند و به طرد و شکنجه و قتل بسیاری از مخالفانشان پرداختند. بنابراین، این مدعا که در دموکراسی، همه مردم از حقوق یکسان برخوردار هستند، نادرست است؛ چون بر اساس دموکراسی و ملاک رای اکثریت، می توان حقوق اقلیت را پایمال کرد. نمونه دیگر، قانون منع حجاب در مدارس و دانشگاه های فرانسه است. حکومت فرانسه که ظاهرا نماینده اکثریت جامعه است حقوق زنان مسلمان را که اقلیت هستند، در انتخاب حجاب اسلامی نقض می کند و قوانین مقبول اکثریت جامعه را بر اقلیت ها تحمیل می کند‌. ✅ ثانیا در حکومت دینی واقعی هم مومن و هم کافر(غیر محارب) دارای حق هستند و باید با عدالت و مهربانی با آنان رفتار کرد. ❇️قرآن مجید در این زمینه می گوید: "لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم" (ممتحنه، 8) با آن کافرانی که با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان اخراج نکردند، احسان کنید و عادلانه رفتار کنید. 🔹امام علی(علیه السلام) نیز در دستورالعمل حکومتی به مالک اشتر این گونه می فرماید: ««نسبت به مردم مهربان باش و محبت کن و لطف داشته باش و براى آنها مانند حیوانى درنده و ضرر رسان نباش که خوردنشان را مغتنم شمارى. مردم دو دسته‏‌اند: یا برادر ایمانى تو محسوب می‌شوند و یا مثل تو انسان هستند، اگر چه معتقد به دین تو نیستند. اگر گناهى از آنها سر می‌زند پس تو از گناهان آنان بگذر چنانکه دوست دارى خداوند از لغزش‌هایت بگذرد و تو را عفو فرماید.» (نهج البلاغه، نامه 53) *⃣ بنابراین، این مدعا که: "شما در حکومت دینی، از هیچ حقی برخوردار نیستید مگر این که مومن باشید." چنین مدعایی، بر اساس آیات قرآن و احادیث دینی و شیوه رفتاری پیامبر اکرم و اهل بیت(علیهم السلام) در مواجهه با غیر مسلمانان(غیر محارب) نادرست است. 🔺در اینجا نمونه‌هایی از رفتار امام علی (در زمان زمامداری حکومت دینی) با پیروان ادیان دیگر را بیان می‌کنیم. ✅ روایت است امام علی در سفری به کوفه می‌آمد. در میان راه، یک نفر با حضرت همراه شد. امام از اسم و دینش پرسید. آن مرد گفت: من اهل فلان روستا نزدیک کوفه هستم و یهودی هستم. امام علی فرمود: من هم عربی ساکن کوفه هستم و مسلمانم. امام و مرد یهودی بر سر دو راهی که رسیدند، راهی به کوفه و راهی هم به روستای یهودی می‌رفت؛ اما امام علی همراه یهودی در راه روستایش به راه ادامه دادند. ناگهان یهودی متوجه شد، گفت: مگر شما به کوفه نمی‌روی؟ امام فرمود: بله. مرد یهودی گفت راه کوفه از طرف دیگر بود، مگر شما متوجه نشدید؟ امام فرمود: متوجه بودم ولی چون با تو همسفر بودم خواستم حق هم‌صحبتی و هم‌سفری را رعایت کرده باشم و چند قدمی تو را بدرقه کرده باشم. یهودی با تعجب پرسید آیا این شیوۀ شخص شما است یا وظیفه دینی شما است؟ امام فرمود: این گونه رفتار، شیوه و دستور دین ما است. یهودی در فکر فرو رفت که این چه دینی است که تا این حدّ حقوق را رعایت می نماید. روز دیگر مرد یهودی به کوفه آمد. نزدیکی‌های مسجد کوفه دید همان مرد عرب که دیروز هم‌سفرش بود، جمعیت انبوهی اطرافش را گرفته‌اند و مورد احترام همگان است. از مردم پرسید این آقا کیست گفتند: خلیفه مسلمین و امیرالمومنین است. فکر کرد این آقا رئیس مسلمین بود که دیروز این قدر با تواضع با من رفتار می‌کرد؟ روی دست و پای امام علی افتاد و مسلمان شد و از شیعیان خاص امام گردید. (اصول کافى، ج 2، ص 670،) ✅در زمان خلافت امام علی، پيرمرد فرتوت و نابينايى، در حال گدايى، از کنار ایشان گذشت. امام فرمود: اين مرد كيست و چرا گدايى مى‌كند؟ مردم جواب دادند: مسیحی است. امام علیه‌السلام فرمود: تا آن زمان كه قدرت كار كردن داشت از او كار كشيديد و اينك كه پير شده و قدرت كار كردن ندارد، از تأمين روزى وى خودداری می‌کنید؟ امام دستور داد از بيت المال زندگى او را تأمين كنند.(وسائل الشيعه، جلد15، صفحه66) 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
✍️ پاسخ مستدل استاد دانشگاه تهران به دکتر سروش ◻️ باسمه تعالی چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در ایران و جهان مصاحبه­‌ای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمی­خورد" در رسانه­‌های مجازی منتشر شد. ایشان در آن مصاحبه، مطالبی را مطرح نموده­اند که نیاز به نقد و بررسی بیشتری دارد. اینجانب ابتدا آن مطالب را بیان و سپس نظرات خود را در قالب نقد و بررسی مطرح خواهم نمود تا مخاطبان و خوانندگان عزیز خود به قضاوت بپردازند. متن پاسخ دکتر محمد محمدرضایی استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران و رییس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و برنامه­ ریزی وزارت علوم به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش به این شرح است:🔻 https://hawzahnews.com/news/895653
🔵آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش 🔸پس از شیوع ویروس کرونا در کشور آقای دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه ای با عنوان " خدا به هر دردی نمی خورد" مطالبی را بیان کردند. آقای دکتر عباس جوارشکیان دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد طی مصاحبه ای با عنوان " آخرین پازل از اندیشه دکتر سروش" به مطالب مطرح شده پاسخ گفتند. نظر به اهمیت موضوع متن کامل مصاحبه به استحضار می رسد. 🔹سؤال: چنانچه مستحضرید اخیراً مصاحبه‌ای از آقای دکتر سروش در فضای مجازی منتشر شده است. در این مصاحبه که تاحدودی مفصّل هم هست ایشان متعرض مطالبی شده‌اند که سؤالات و ابهاماتی را در اذهان پدید آورده است. متمنی است با توجّه به شناختی که جنابعالی از افکار و آراء ایشان دارید، ابتدا نظر کلّی خودتان را درباره این مصاحبه بفرمایید تا سپس به برخی از این سؤالات بپردازیم. در مجموع این مصاحبه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا مشتمل بر رویکرد جدیدی در اندیشۀ دکتر سروش است؟ به نظر شما خاستگاه این مصاحبه در شرایط فعلی چه می‌تواند باشد؟ 🔸بله همان طور که فرمودید مصاحبۀ مفصّلی است و مشتمل بر نکات متعدّد و تا حدودی متشتّت که اگر قرار باشد دربارۀ هرکدام سخن بگوییم، این مصاحبه خیلی به درازا خواهد کشید. در مجالی که دارم برخی از نکات اصلی آن را قدری به نحو تحلیلی بررسی خواهم کرد؛ امّا اینکه سؤال کردید در کل، این مصاحبه را چگونه ارزیابی می‌کنم باید به عرض برسانم محتویّات این مصاحبه مشتمل بر رأی و دیدگاه جدیدی در اندیشۀ ایشان نیست و این مواضع از سال‌ها پیش برای اهل تأمّل و صاحبان اندیشه روشن و آشکار بود؛ امّا جناب سروش در اعلان صریح و واضح مواضع خود در طی چهاردهۀ گذشته سیاست گام به گام در پیش گرفته و متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش آمده هربار به بخشی از منظومۀ فکری خود اذعان و تصریح نموده است. در مصاحبۀ اخیر نیز ایشان وضعیّت پیش آمده از ابتلای به ویروس کرونا در کشور را فرصت مناسب برای بیان ابعاد دیگری از اندیشۀ خود تشخیص دادند که جدید و نو به نظر می‌رسد. 🔻سؤال: مراد شما کدام بخش از بیانات ایشان است؟ یکی اظهارات ایشان درباره حرم‌های مطهّر معصومین (ع) و بقاع متبرکه و انکار زیارت و توسّل است و دیگری که مهم‌تر از آن است مواضع ایشان دربارۀ نسبت خداوند با رویدادهای طبیعی و امور زندگی انسان‌ها است و انکار نقش دعا در زندگی که به نظر بنده آخرین قطعه از پازل اندیشۀ ایشان است که در این مصاحبه به نحو واضحی از آن رونمایی شده است و من سعی خواهم کرد قدری مفصّل‌تر از آن سخن بگویم. باقی بخش‌های مصاحبه ایشان چندان نکتۀ جدیدی ندارد، بخشی طعنه زدن و مخدوش کردن اعتبار علمی و معنوی بزرگان علم و معرفت است که از دیرباز در بیانات و سیره ایشان بوده است و بخشی نیز مربوط به دل‌پری‌های ایشان از صدر نشینی و قدربینی همقطارن خود در ایران و تصفیه حساب شخصی با برخی رقیبان داخلی است که سابقۀ نزاع و نقار آنها طولانی است و البتّه به نظر بنده این‌ها بیشتر مسائل شخصیّتی است تا مسائل علمی. منظورم جدال ایشان با برخی کسانی است که آن‌ها را غرب‌ستیز می‌نامد. طرح این بحث‌ها که گمان میکنم مربوط به دهه ۷۰ باشد و امروز هیچ موضوعیّتی ندارد نشان از زخم‌های کهنه‌ای دارد که هرچند گاهی سر باز می‌کند و در قالب و ظاهر بحث علمی، فضای بحث و گفتگوی علمی را مکدّر و نامطبوع می‌سازد. بخش دیگر مصاحبه نیز گوشه و کنایه‌های همیشگی ایشان به نظام و ناکارآمد نشان دادن حکومت دینی و انقلاب اسلامی است که متأسّفانه عادت رایج غرب‌نشینانِ بریده از نظام و انقلاب و مردم است که در هر موقعیّتی که مملکت با مشکلات و گرفتاری‌ها روبه‌رو می‌شود، فرصت را غنیمت شمرده به‌جایِ همدلی و هم‌افزایی و امیدبخشی، هم‌ندا با هجمه معاندین، تخم تردید و بدبینی و ناامیدی و بدفهمی در اذهان پاشیده و برای لشگر رسانه‌ای دشمنان این مرز و بوم خوراک تهیه می‌کنند. به نظر بنده این مذموم‌ترین نوع مواجهه با این مردم غیور و سربلند است که برخی با فیگور روشنفکری و ژست عالمانه به میدان می‌آیند و ناجوانمردانه بر همۀ دستاوردهای پرافتخار، بالندگی‌ها و عظمت‌های نظام و انقلاب و مردم چشم می‌پوشند و به توهین و تحقیر ارزش‌ها و باورها و فرهنگ ایرانی و اسلامی دست می‌گشایند... ادامه در: ✅http://hekmateislami.com/?p=10526 @hekmateislami