eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
16- بلاها و شرور.pdf
1.69M
فلسفه شرور و بلا ها در کلام استاد علامه آیت الله مصباح یزدی @meshkatnoor🔴
هدایت شده از حوزه ولائی
نامه دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع عظام تقلید و مسئولین در مورد روزه در شرائط کرونایی سلام علیکم با احترام، موضوع روزه داری در بحران ویروس کرونا در جلسه ای با حضور اساتید متدین دانشـگاه ھا از تخصص ھا و فوق تخصص ھای مختلف و با مشارکت حجت الاسلام فلاح زاده رئیس موسـسه موضوع شناسـی فقھی در محل فرھنگسـتان علوم پزشـکی مورد بحث قرار گرفت و جمع بنـدی نظرات پس از مشورت بـا وزیر محـترم بھـداشت، و برخی از مسـئولین محترم ستاد مبارزه با کرونا و تائید آنان به پیوست جھت استحضار و ھر گونه اقدام مقتضی تقدیم میشود دکتر سید علیرضا مرندي رئیس فرهنگستان علوم پزشکی _________ حوزه ولایی↙️ http://eitaa.com/joinchat/1223360536C8a78ba74bb
👆👆👆 نخستین کتاب فلسفی در موضوع کرونا از ادریس هانی: کویید 19 کاری می‌کند که سازمان‌ملل از انجام آن عاجز است. ادریس هانی اخیرا نوشته خود را با عنوان “فيلو- كورونا.. كوفيد19 يحرك الموجة الرابعة للحداثة” برای چاپ ارسال کرده است. این نخستین کتابی است که از منظر فلسفی به اپیدمی کرونا پرداخته است. هانی در این کتاب با تجزیه و تحلیل «روان‌شناسی فرد در قرنطینه» به پرسش از انسان و سرنوشت او در دوره پساکرونا پرداخته و آن را در مسائلی همچون «تجزیه سیستم‌های اجتماعی»، «تغییر قدرت»، و «مرکزیت خانه به مثابه پناهگاهی برای هستی و زندگی» جستجو می‌کند. هانی با گشت‌وگذاری که در فلسفه، سیاست، اقتصاد، روان‌شناسی و انسان‌شناسی و ادبیات و کلام انجام داده به تحلیل ابعاد مختلف از این تحول برآمده از کوید 19 پرداخته و آن را به مثابه تبلور سطحی از مکر طبیعی می‌داند که مکر تاریخی به معنای هگلی را به چالش می‌کشد. ادریس هانی در این کتاب، در جستجوی پتانسیل‌های هر دورۀ تاریخی، به کرونا و تأثیر آن در ظهور موج چهارم مدرنیته‌ی (در ادامه سه موج مدرنیته لئواشتراوس) اشاره می‌کند. وی می‌گوید: این اپیدمی ممکن است به مثابه یک آموزش و تمرین جمعی و جهانی برای استقبال از انقلاب ذهنی بشر باشد. ظاهرا این انقلاب تنها با تغییرات وجودی، با اپیدمی‌ها، با طاعون‌ها، و تغییرات محیطی تحقق خواهد یافت. از این منظر، کرونا توانسته است زخمی دیگر بر خودشیفتگی‌های مدرن وارد کند، زخمی که کمتر از زخم‌های خودشیفتگی‌های مذکور در ادبیات فروید نیست. به گفتۀ هانی، این زخم در پیکرۀ خودشیفتۀ زمانه را می‌توان در تضعیف جهانی‌گرایی، در بازگشت حق طبیعی، و همین‌طور تمرکز و توجه به «خیال فلسفی» مشاهده کرد. از نظر ایشان، در وضعیتی که آمار و ارقام و عقل و عقلانیت ابزاری حس افسردگی و یأس را تقویت می‌کند، «خیال فلسفی» تنها چیزی است که در وضعیت اپیدمی دوام آورده و موجب حفظ امنیت و معنویت در مواجهه با بیماری شده است. ادریس هانی می‌گوید کرونا و زمانۀ آن شاخص‌هایی دارد که برخی از آن شاخص‌ها الان پیدا نیست و در آینده رخ خواهد نمود. کرونا ممکن است کاری بکند که پیش از این سازمان ملل و نظام بین الملل نیز از انجام آن عاجز بوده‌ است. شاید کسانی که در این مسیر و در مسیر مواجهه و مبارزه با کرونا از دنیا رفته‌اند، شهدایی باشند برای ایجاد تحول در راستای ایجاد نظام جهانی جدید. هانی در این کتاب هم نظریۀ «برخورد تمدن‌ها»ی هانتیگتون را و هم نظریۀ «پایان تاریخ» فوکویاما را به چالش کشیده و می‌گوید که اکنون که غرب دچار اضطراب شده است و در عوض چین در حال ارسال خدمات درمانی به اروپا و آمریکاست، سخن از «پایان تاریخ» یا «برخورد تمدن‌ها» بی‌معناست. ادریس هانی با اشاره به این نکته که «کسی بر تاریخ حکومت خواهد کرد که بتواند دنیا را از کرونا نجات بدهد» می‌گوید هانتیگتون و فوکویاما در نظریات خود از این نکته غفلت کردند که چگونه اپیدمی‌ها و بیماری‌های فراگیر می‌توانند مراکز سرمایه‌داری را به گرسنگی کشانده و آرزو و رویای مدرنیته را پریشان کند. 🔸حبیب الله بابابی @meshkatnoor🔴
دیدبان اندیشه فروردین 1399 (2).pdf
5.53M
🔰دیده بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه شماره یک 15 فروردین 99 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است: 🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا 🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت 🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است. 🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران 🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا 🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟ 🔻کرونا و فرم های جدید مناسک
هدایت شده از Amin
مدل دینداری و سنخهای روانی(۲) سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان.mp3
17.07M
🔹 مدلهاي دينداري و سنخهاي رواني 🔸قسمت دوم: "سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان" 🔸فایل صوتی جناب حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی مباحث_ روشنفکری # @meshkatnoor🔴
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
@khosropanah-ir.mp3
27.66M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع علیت و الحاد ⭕️ واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی | بهمن ۱۳۹۸ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
نقدی بر رویکرد‌ اجتماعی ـ کلامی ـ سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی.pdf
323.1K
✅نقد و تحلیل منطقی و متقنی بر رویکرد‌ کلامی، اجتماعی و سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی؛ با تأکید بر سخنان اخیر ایشان و منابع کلامی و فقهی اهل سنت/ 👈💥 متن خلاصه این مقاله در پست‌های ذیل: 🔰چکیده مقاله: eitaa.com/SchoolofEconomics/3154 🔰 نقد و تحلیل کلامی: eitaa.com/SchoolofEconomics/3155 🔰 نقد و تحلیل اجتماعی: eitaa.com/SchoolofEconomics/3156 eitaa.com/SchoolofEconomics/3157 🔰 نقد و تحلیل سیاسی: eitaa.com/SchoolofEconomics/3158 eitaa.com/SchoolofEconomics/3159 👈💥محتوای این مطلب مستدل و مستند، توسط برخی دوستان فاضل و دانشمند، در زمان معتنابهی، مورد تحقیق و مطالعه و تدوین قرار گرفته است؛ جهت معرفی آن، حتی بدون ذکر نام این کانال، هر یک از فعلان فضای مجازی و مدیران کانال‌های دوستدار ایران و اسلام که صلاح دیدند، تلاش خود را داشته باشند. به نظر می‌رسد باید برای نقد چنین مطالبی، با روحیه‌ای مردمی و جهادی وارد میدان بصیرت‌افزایی شد... .
هدایت شده از شريفي
مدلهای دینداری و سنخهای روانی(۳) سنخهای روانی و نسخه های دینداری.mp3
12.13M
🔸 و سنخ‌هاي رواني 🔸قسمت سوم: سنخ‌هاي رواني و نسخه‌هاي دينداري 🔹آيا پذيرش نظريه سنخ‌هاي رواني مستلزم پذيرش کثرت‌گرايي در دين‌ورزي و لزوم ارائه نسخه‌هاي مختلف دين‌داري است؟ 🔹پاره‌اي از روشنفکران پاسخ مثبت به اين سؤال داده‌اند. 🔹استاد شريفي در اين سخنراني ضمن نقد اين نظريه به تحليل رابطه سنخ‌هاي رواني با فطري بودن دين و رابطه سنخ‌هاي رواني با کثرت‌گرايي در دين‌ورزي و ... پرداخته‌اند @AH_sharifi