eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
15.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 اجرای صحنه روز عاشورا در کشور عراق 🚩 برای اولین بار صحنه واقعی روز عاشورا منطبق بر مقاتل به صورت کامل و اجرای هنرمندان عراقی در کربلا به تصویر کشیده شد/ بسیار تاثیر گذار و حزن انگیز 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آرنولد ون دورن "مسیحی" که یکی از سرسخت ترین مخالفین اسلام و عضو افراطی ترین حزب اسلام ستیز(pvv) هلند بود تا جایی که بر علیه حضرت رسول(ص) فیلم ساخت، در نهایت مسلمان شد.🙏 🔸 او در این باره می‌گوید قبلا دروغهای فراوانی در مورد "اسلام" شنیده است و بعدها هرچه بیشتر در مورد اسلام و احادیث مطالعه کردم بیشتر متقاعد می‌شدم که اسلام یک دین زیبا و معقول است، اقای آرنولد ون دورن بیان می‌کند همه‌ی دلایل اسلام ستیزی در اروپا به خاطر دولتهای غربی و رسانه‌هایشان است و اگر مردم اروپا بفهمند اسلام تا چه حد زیبا و معقول است حتما به سمت این دین متمایل می‌شوند... 🆔 @meshkatnoor
ماه محرم كه شور حسيني همه عالم را در بر مي‌گيرد، فرصتي است براي آشنايي بيشتر با راه و مرام سالار شهيدان، و مجلس عزاي اباعبدالله الحسين عليه‌السلام مجالي است براي افزايش بصيرت. به همين مناسبت حسينيه مصباح‌الهدي از روز اول محرم مجلسي را برپا كرده است تا علاقمندان، معارف حسيني را از بيان شيواي استاد فرزانه، علامه مصباح يزدي فراگيرند. اين مراسم از جمعه، اول محرم 1442 هر روز بعد از نماز ظهر و عصر همراه با مرثيه‌خواني مداحان اهل‌بيت عليهم‌السلام به صورت غير حضوري در حسينيه مجازي مصباح‌الهدي برگزار مي‌شود. علاقمندان براي استفاده از اين برنامه مي‌توانند به آدرس mesbahyazdi_ir@ در اینستاگرام مراجعه كنند. 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای این خانم بازیگر به شفافترین شکل ممکن علت حجاب، ورای تکلیف را مشخص کرد ❌ احترام به شخصیت زن نه جذابیت جسمی او ❌ 🆔 @meshkatnoor
✍️ حامد ساجدی ⭕️ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 7️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده 2️⃣ چنانکه پیشتر بیان شد یکی از معضلات نظریه فرگشت، تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده است و اینکه اساساً چرا چنین حسی در آنها ایجاد شده است. اما حتی اگر فرض کنیم نظریه فرگشت وجود چنین حسی را بتواند تبیین کند و به گونه ای بین زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کند، سؤال دیگری رخ می نمایاند. چرا این حس به گونه ای در انسان تکامل یافته است که طبیعت و جهان هستی را زیبا می بیند؟ به عبارت دیگر گرایش به زیبایی که طبق نظریه فرگشت به عنوان مکانیزمی برای انتخاب جنس مخالف شکل گرفته و پرورش یافته است، چرا به گونه ای است که با ویژگیهای کلی جهان سازگار است؟ تبیین الهی می تواند این هماهنگی را توضیح دهد زیرا مشاهده زیبایی شکوه مند طبیعت، انسان را ناخودآگاه به درک عظمت خالق هستی سوق می دهد، بنابراین این حس به عنوان پلی برای ایجاد درک الهی در انسان تعبیه شده است. اما طبق نظریه فرگشت ممکن بود که اساساً چنین حسی در انسان شکل نگرفته باشد یا قدرت درک زیبایی جهان در این سطح وسیع را نداشته باشد و یا حس زیبایی شناختی انسان هماهنگ با ویژگیهای جهان نباشد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 🔶جنبش های معنوی و کووید 19 ✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی ⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 💠https://b2n.ir/192456 🌐https://eitaa.com/isca_seda/877
✅مروری بر یک پروژه:شیوه‌ های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت ‌های نوظهور 📒مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوه‌هایی برای افراد در معرض معنویت‌های نوظهور است تا به این جریان‌ها گرایش پیدا نکنند و آسیب‌های ناشی از این جریان‌ها دامنگیر آنان نگردد 🔶مقدمه: گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت است که رسالتش، استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز است. همچنین نقد معنویت ‌های غیراسلامی، استخراج و تبيين چارچوب ‌هاي نظري معنویت اسلامي از منابع اصيل ديني برای ترسیم مرزهای آن با معنویت ‌های غیراسلامی و فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب، از دیگر وظایف این گروه به حساب می آید. 🔹این گروه – که مدیریت آن بر عهدۀ دکتر احمد شاکرنژاد است- در حال حاضر ۱۹ پروژه در دست اجرا دارد که برخی از این پروژه ها رو به اتمام است؛ نتایج حاصل از این پروژه ها نیز در قالب کتاب منتشر می شود. یکی از این پروژه های تحقیقی، «شیوه‌های مواجهۀ تبلیغی با افراد در معرض معنویت‌های نوظهور» است که حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد. 💠آن‌چه در زیر می‌ خوانید، حاصل گفت‌وگوی پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است: ✅*** مسئلۀ اصلی این تحقیق چیست؟ مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوه‌هایی برای افراد در معرض معنویت‌های نوظهور است تا به این جریان‌ها گرایش پیدا نکنند و آسیب‌های ناشی از این جریان‌ها دامنگیر آنان نگردد. بطور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم که ما در این پژوهش، به دنبال شیوه‌هایی هستیم تا از گرایش افراد به معنویت‌های نوظهور جلوگیری کنیم. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/226992
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 سیزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی ✍️احمدحسین شریفی 🔹 و (ع)، ظرفيتي بي‌نظير براي انسان‌سازي، جامعه‌سازي و تمدن‌سازي است. اين نيروي بي‌نظير در برهه‌هاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشه‌هاي کوچکي از خود را نشان داده است. في‌المثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلم‌ستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بي‌نظير اسلام شد. 🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالت‌خواهي آن، بعد حکومت‌سازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسان‌سازي و جامعه‌سازي آن را احيا و ترويج نمود. 🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي مي‌تواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد. ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست. اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دست‌نخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد. 🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همه‌جانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعه‌سازي را به وضوح مي‌توان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد. عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشه‌گيري و بي‌تفاوتي اجتماعي، هيچ ميانه‌اي ندارد. 🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح مي‌کند و يا پيش از او در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح مي‌کند. اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يک‌سونگر داشتند. تنها همين بعد را مي‌ديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر مي‌خواهد. 🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوه‌هايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کل‌نگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجودي‌مان و همة ساحت‌هاي زندگي‌مان از اين الگوها بهره‌مند شويم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🆔 @meshkatnoor
📛 شبهه «معروف» یعنی آنچه مردم می‌شناسند و پذیرفته‌اند، «منکر» یعنی آنچه مردم انکار می‌کنند و نپذیرفته‌اند. 📢 پس اگر جامعه‌ای دینی نیست، و واجبات و محرمات را نمی‌پذیرد نمیتوان امر به واجبات و نهی از محرمات کرد. چون ملاک امر و نهی، معروف و منکر بودن نزد جامعه است؛ نه واجب و حرام بودن. 📚 پاسخ 👇👇👇 معروف در لغت یعنی کار شناخته‌شده‌ای که موجب اطمینان و آرامش انسان شود؛ و منکر یعنی کار مجهولی که انسان از آن وحشت کند و فاصله بگیرد. (📝 معجم مقائیس اللغة، ج۴، ص۲۸۱) 📌 اما برای فهم احکام دینی علاوه بر معنای لغوی باید به معنای اصطلاحی آن در متون دینی هم توجه کرد. ⁉️ سوال این است که قرآن، واژه معروف و منکر را چگونه به کار برده؟ 🤔 به نظر قرآن کدام یک از موارد زیر ملاک معروف و منکر بودن یک کار است: ۱) توافق عرف و جامعه؟ ۲) پذیرش عقل و فطرت؟ ۳) اوامر و نواهی شریعت؟ در این قسمت معیار اول یعنی عرف جامعه را ارزیابی می‌کنیم. با مرور آیات قرآن روشن می‌شود که عرف نمی‌تواند ملاک معروف و منکر باشد. 🚫 مبارزه پیامبران با عرف مذموم 1️⃣ حضرت لوط با همجنس‌گرایی که به یک عرف تبدیل شده بود، به شدت مخالفت کردند و این کار پذیرفته شده را «منکر» نامیدند: 📖 (أَىِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِیلَ وَتَأۡتُونَ فِی نَادِیكُمُ المُنكَر) آیا شما -برای کامجویی- به سراغ مردان می روید، و راه را قطع می کنید، و در محافل خود اعمال ناپسند انجام می دهید ؟! [عنكبوت/۲۹] 2️⃣ رباخواری میان یهودیان به یک عرف اقتصادی تبدیل شد، اما خداوند از آن «نهی» کرده بود: 📖 (فَبِظُلۡمࣲ مِّنَ ٱلَّذِینَ هَادُوا۟ حَرَّمۡنَا عَلَیۡهِمۡ طَیِّبَـٰتٍ أُحِلَّتۡ لَهُمۡ وَبِصَدِّهِمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ كَثِیرࣰا وَأَخۡذِهِمُ ٱلرِّبَوٰا۟ وَقَدۡ نُهُوا۟ عَنۡهُ وَأَكۡلِهِمۡ أَمۡوَ ٰ⁠لَ ٱلنَّاسِ بِٱلۡبَـٰطِلِ) پس به خاطر ستمی که قوم یهود مرتکب شدند، و بخاطر جلو گیری بسیاری از آنها از راه خدا، چیزیهای پاکیزه ای را که برایشان حلال بود؛ بر آنها حرام کردیم.و به سبب ربا گرفتنشان، در حالی که از آن نهی شده بودند، و به سبب آنکه اموال مردم را به ناحق می خورند. [نساء/۱۶۰-۱۶۱] 3️⃣ با اینکه بسیاری از اهل کتاب گرفتار عقاید باطل و حرام‌خواری شده بودند، خداوند عالمان آنها را به خاطر «نهی نکردن» مؤاخذه می‌کند: 📖 (لَوۡلَا یَنۡهَىٰهُمُ ٱلرَّبَّـٰنِیُّونَ وَٱلۡأَحۡبَارُ عَن قَوۡلِهِمُ ٱلۡإِثۡمَ وَأَكۡلِهِمُ ٱلسُّحۡتَۚ لَبِئۡسَ مَا كَانُوا۟ یَصۡنَعُونَ) چرا خدا پرستان و دانشمندان آنها را از سخنان گناه آلود، و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند؟! چه بد است کاری که که انجام می دادند. [مائدة/۶۳] 4️⃣ در میان اعراب جاهلی عرف جامعه بت‌پرستی، شراب‌خواری، قتل، زنا، قطع رحم و ... را پذیرفته بود. (نجم/۱۹-۲۳؛ بقره/۲۱۹؛ نهج‌البلاغه، خطبه۲۶) اما اسلام به شدت با این هنجارهای اجتماعی مبارزه کرد. برای نمونه عمل «ظهار» بین اعراب شناخته شده بود. اما قرآن آن را «منکر» نامید: 📖 (ٱلَّذِینَ یُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَاۤىِٕهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَـٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّـٰۤـِٔی وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَیَقُولُونَ مُنكَرࣰا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورࣰا) کسانی از شما که زنانشان را ظهار می‌کنند (و به آنها می‌گویند: تو مانند مادرم هستی)، آنان هرگز مادران‌شان نیستند، مادران‌شان فقط کسانی اند که آنها را زاده اند، بی‌گمان آنها سخنی زشت و دروغ می‌گویند. [مجادلة/۲] ❌ بنابراین از نگاه قرآن ملاک معروف و منکر بودن یک کار، پذیرش یا انکار عرف جامعه نیست. بسیاری از توافق‌های اجتماعی منکر است و باید از آن نهی کرد. 😠 بسیاری از ارزش‌های فراموش‌شده در جامعه معروف است و باید به آن أمر نمود. 🙏 📣 eitaa.com/tafakoraat @meshkatnoor
قلمرو شناسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر.pdf
548.2K
📢 ویژه محققان 🧐 پاسخ تفصیلی به شبهات مربوط به «قلمرو امر به معروف و نهی از منکر» را در این فایل ملاحظه کنید. 📣 eitaa.com/tafakoraat
انا لله و انا الیه راجعون ⚫️رحلت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان را به فرزند فاضل ایشان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد حسینیان ( فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی و معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی تهران) و سایر بازماندگان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال رحمت و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان ایشان مسألت می کنیم. 📝 گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» توسط پژوهشگر ارجمند، آقای حسین مظفری تدوین، و با هدف پاسخ‌گویی به برخي مسايل مطرح درباره حکمت بلاها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است. بخش نخست این کتاب به بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور می‌پردازد. بحث‌های نظری درباره خیر و شر، چرایی خلقت شرور در عالم، بیان فلسفه آفرینش انسان و رابطه آن با شرور، وظیفه انسان در برابر نعمت‌های الهی و بلایا در این این بخش مطرح شده است. بخش دوم کتاب نیز مشتمل بر پاسخ‌های حضرت استاد به هفت پرسش مهم با محوریت مباحث بخش نخست است؛ پرسش‌هایی با مباحثی هم‌چون حکمت بلایا و آفات، نقش شرور در تکامل انسان، مطلوبیت شرور در نظام احسن، چرایی وجود شرور در عالم، و حکمت تشریع‌ها دستورات و احكام شرعی. مي‌توان ادعا كرد اين نوشتار، به رغم اختصارش، در بررسي محققانه ابعاد بلايا و شرور، كم‌نظير يا بي‌نظير است، و از همين‌رو مطالعه دقيق و عالمانه آن براي معرفت‌دوستان مفيد است. این کتاب توسط انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در 48 صفحه با قطع رقعی منتشر شده است و علاقمندان مي‌توانند آن را از نمايندگي‌هاي اين انتشارات و كتاب‌فروشي‌هاي معتبر تهيه كنند. 🆔 @meshkatnoor
38.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شور عاشورایی چرا؟ شعور حسینی چه سان؟ فلسفه عزاداری از زبان شهید مطهری 👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
📛 شبهه: ۹۹ درصد امر به معروف و نهی از منکری که در قرآن هست اعتراض مردم و رسانه‌ها علیه حکومت‌های ظالم است. نه سرکوب مردم توسط حاکمیت. ⭕️ امام حسین (ع) هم که برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، یکجا هم از حجاب نداشتن و دیانت مردم صحبت نکردند. بلکه همه سخنان‌شان اعتراض به سرکوب مردم است و اینکه قرار بود حکومت شورایی باشد نه موروثی. 📚 پاسخ به نظر قرآن امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است. از تک‌تک مردم عادی تا رسانه‌ها و حکومت‌ها. 1️⃣ به موجب اینکه مؤمنان یار و یاور یکدیگرند، نسبت به رفتار هم احساس مسئولیت می‌کنند: 📖 (وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِیَاۤءُ بَعۡضࣲۚ یَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَیُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَیُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَیُطِیعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ) 📝 ومردان مؤمن وزنان مؤمن دوستان (و یاور) یکدیگرند، امر به معروف ونهی از منکر می کنند، ونماز را بر پا می دارند، وزکات را می پردازند، وخدا وپیامبرش را اطاعت می کنند. [توبة/۷۱] بنابراین امر به معروف وظیفه تمام مؤمنان است نسبت به یکدیگر. نه فقط رسانه‌ها نسبت به حکومت. 2️⃣ ویژگی مسلمانان معتقد به ربوبیت الهی این است که اگر به قدرت و حاکمیت برسند، نماز را برپا می‌دارند، زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. 📖 (ٱلَّذِینَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُوا۟ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡا۟ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَـٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ) 📝 کسانی که اگر در زمین به آنها قدرت (و حکومت) بخشیم، نماز را بر پا می دارند، و زکات را می دهند، و امر به معروف و نهی ازمنکر می کنند. [حج/۴۱] 🖌 این آیه نشان می‌دهد که امر به معروف یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی است. 🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳🔳 📌 اما در مورد قیام امام حسین (ع) به چند نکته توجه کنیم: 1️⃣ حضرت علاوه بر اعتراض به سرکوب مردم، به محو شدن سنت نبوی و آشکار شدن بدعت‌ها نیز معترض بودند: 📜 «انا ادعوکم الی کتاب الله و سنة نبیه، فان السنة قد امیتت و ان البدعة قد احییت» 📝 شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرامی‌خوانم چه اینکه سنت را میرانده‌اند و بدعت را زنده کرده‌اند. (وقعة الطف/ص۱۰۷) روشن است که سنت تمام دستورات شرعی را در برمی‌گیرد. 2️⃣ یکی از از دلایل بیعت نکردن حضرت این بوده است: 📜 «یزید رجل فاسق شارب الخمر قاتل النفس المحرمة معلن بالفسق و مثلی لا یبایع مثله» 📝 یزید مردی فاسق، شراب‌خور و قاتل انسان بی‌گناه است که علنی مرتکب فسق می‌شود و مثل منی با مانند او بیعت نخواهد کرد. (اللهوف، ص۲۳) 🖌 پس برخلاف نظر برخی، حضرت شراب‌خواری و فسق و فجور علنی حاکم را هم منکر دانسته و از آن نهی کرده‌اند. 3️⃣ امام حسین (ع) فرمودند: 📜 «اللهم ... لنری المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک و یأمن المظلومون من عبادک و یعمل بفرائضک و سننک و احکامک» 📝 خداوندا ... هدف ما از قیام این است که نشانه‌های دین تو را افراشته ببینیم، شهرهایت را به صلاح و سامان برسانیم، امن و امان برای بندگان ستمدیده‌ات فراهم آوریم، تا به واجبات و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. (تحف العقول، ص۲۳۹) 🖌 طبق این فرمایش، هدف امام از اعتراض علیه حکومت مقدمه سازی برای حکومت صالحان و اجرای تمام احکام اسلامی بوده است. پس نمی‌توان گفت امام حسین (ع) کاری به دستورات شرعی نداشته‌اند. 4️⃣ اگر هم فرض کنیم که قیام حضرت تنها برای مبارزه با ظلم حکومت بنی‌امیه بوده، این دلیل نمی‌شود که از معروف و منکرهای دیگر چشم بپوشیم. زیرا طبق آیات قرآن چتر امر به معروف و نهی از منکر همه مسائل حیات انسانی را پوشش می‌دهد. 🔍 نکته پایانی: گرچه امام حسین به حکومت موروثی بنی‌امیه اعتراض داشتند، اما طرح جایگزین ایشان حکومت شورایی نبوده. بلکه امام معصوم را سزاوارترین فرد به حکومت می‌دانستند. (وقعة الطف، ص۹۶و۱۰۷) 🔖 در صلح امام حسن (ع) با معاویه هم قرار بود پس از معاویه حکومت به امام حسن (ع) و سپس به امام حسین (ع) برسد نه اینکه به رأی مردم گذاشته بشود. (صلح الحسن، ص۲۶۰) 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 به مناسبت سالگشت تولد ابن سینا 🔴 صوت نشست علمی «آثار و نوآوری های منطقی ابن سینا» به مناسبت روز اول شهریور؛ بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا @hekmateislami 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیان جالب و بدیع امام خمینی درمورد عزاداری محرم 🔹امام خمینی(ره): اگر بُعد سیاسی عزاداری را اینها بفهمند، همان غربزده‌ها هم مجلس بپا می‌کنند و عزاداری می‌کنند. @meshkatnoor
36.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| «مراتب معرفت امام علیه السلام» 🎞 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی با موضوع «مراتب معرفت امام علیه السلام» 🆔 @meshkatnoor
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «جایگاه امام علیه السلام در عالم» 🎞 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی با موضوع «جایگاه امام علیه السلام در عالم» 🆔 @meshkatnoor
❌تا حالا این جمله رو شنیدید؟ فقط باید امام زمان بیاد تا اوضاع درست بشه... تا نیایی گره از کار بشر وا نشود و... امام زمان چه زمانی خواهد آمد؟ ✅پاسخ: ما هرجا کارمون گیر می‌کنه، مثل جنگ و کرونا و بی‌حیا شدن زنان و بی‌غیرت شدن مردان و سلاخی شدن میلیونها انسان ، یا حتی اقتصاد ضعیف و... منتظر امام زمان میشیم و ندای عجل لولیک الفرج بلند میکنیم... ⚜️ما منتظر امام زمان هستیم تا بیاد و با معجزه همه‌چیز رو درست کنه... ⚜️ما همون بنی اسرائیلی هایی هستیم که به موسی علیه السلام گفتند اذهب أنت و ربک فقاتلا انا ههنا قاعدون... در حالیکه تا ما به وظیفه مان عمل نکنیم، امام زمان نخواهد آمد!!! ✅ حجة الاسلام احسان انبیائی؛ دانش پژوه کارشناسی کلام و فلسفه دین، موسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید صادق شیرازی: مخالفان قمه زنی چه قاصر و چه مقصر، جهنمی اند. 😞😞😞 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در انگلستان‌ که بریدن سر یک مرغ در ملاعام جرم محسوب می شود، دولت بریتانیا اجازه می‌دهد تا با کمال آرامش در خیابان‌های لندن قدم بزنند و در حضور مردم و توریست‌ها، اینگونه قمه کشی کنند . آیا همین کافی نیست تا سیاست انگلیسی اسلام هراسی و شیعه هراسی آشکار شود؟ # شیرازی 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجت‌الاسلام در مورد (سید صادق شیرازی) : انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی ها [از جمله علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ... آیت الله اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان 🆔 @meshkatnoor