eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با 27 سال سابقه، توليد 2000 عنوان كتاب، پخش 5000 عنوان كتاب و كسب 100 رتبه، از مهم‌ترين مراكز نشر كتاب در حوزه علوم انساني اسلامي است.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توجه ویژه مرحوم آیت الله مصباح برای پاسخ به شبهات روز! 🔸برای پاسخ به برخی سوالات، اشخاص را به منزل دعوت کرده و تفصیلا شبهات را حل می کردند! 🔸آیت الله مصباح در طی 20 سال، شخصا به یازده هزار سوال از زبان های مختلف، پاسخ دادند! ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥چگونه حضرت زهرا سلام الله علیها با تن مجروخ در مسجد حاضر شده و خطبه فدک به آن تفصیل را خوانده و همچنین به در خانه مهاجر و انصار برای دعوت به بیعت با حضرت امیر علیه السلام رفتند ؟!! ◀️ پاسخ از حجةالاسلام و المسلمین دکتر جباری؛ عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علمی به مناسبت سالگشت رحلت حضرت علامه مصباح یزدی ره 📌 موضوع: تحول در علم کلام از دیدگاه استاد علامه آیت الله مصباح ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قلی پور 🕰زمان: سه شنبه 21 دی ماه 1400 در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🆔@meshkatnoor
⭕️ همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی(ره)» به‌همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و همکاری مراکز حوزوی و دانشگاه‌های علوم انسانی سراسر کشور برگزار می‌شود. 💠 علاقه‌مندان می‌توانند مقالات علمی خود را در ۴ محور؛ دیدگاه‌های علامه محمد تقی مصباح درباره علوم انسانی اسلامی، مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی، منظومه فکری علامه مصباح در علوم انسانی و انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه‌ علامه مصباح در آثار اندیشمندان علوم انسانی به دبیرخانه این همایش ارسال‌ کنند. ⏳ آخرین مهلت ارسال چکیده: 1400/10/30 ⏳ آخرین مهلت ارسال مقالات: 1401/01/31 🌐 سامانه ارسال چکیده و مقالات: WWW.ihsam.iki.ac.ir 📆 زمان برگزاری همایش: ۸ و ۹ دی‌ماه 1401 🔻 آدرس دبیرخانه: قم، ابتدای بلوارمحمد امین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه چهارم، دبیرخانه همایش‌ها➖ 32113456-025 🆔@meshkatnoor
الهیات سایبر؛ 🔻بیست و یکمین قسمت برنامه تلویزیونی سوره به موضوع «الهیات سایبر» اختصاص دارد. علیرضا قائمی نیا متولد ۱۳۴۳، پژوهشگر علوم دینی و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. الهیات سایبر و نگرش‌های نوین در فلسفه، بیولوژی نص: نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن از جمله کتاب‌های قائمی‌نیا است. بخشی از سرمقاله: در روزگار معاصر، پیشوند سایبر بیش از آنکه صرفا مقوله‌ای تکنولوژیک محسوب شود، حامل اشاراتی به شکل‌گیری جهان و انسانی جدید است. در فضای مسیحی، فضای مجازی بستر جدیدی برای الهیات بود و خدای مسیحی در فضای سایبر سکونت داشت، و ارتباطات در هم تنیده‌ی انسانی « خانواده‌ی خدا» را محقق می‌کرد. در کنار این مواجه‌ی خوش‌بینانه و امیدوارانه ار تلاقی ایمان و سایبر اما نقدها و دغدغه‌ها، نگرانی‌های جدی نسبت به این رویکرد الهیاتی به فضای سایبر ابراز شده است. 🗓 پخش: امشب، سه‌شنبه، ۲۸ دی ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌‌ | بازپخش: شنبه‌ها ساعت ۱۴ 🆔@meshkatnoor
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال 1402-1401 🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: فلسفه، کلام، تاریخ، روان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان، اقتصاد، حقوق، مدیریت و جامعه‌شناسی 🔵 دوره نیمه‌حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روان‌شناسی 🔷 مزایا: 🔸 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانش‌پژوهان دوره حضوری» 🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی ✅ شرایط پذیرش: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1401/05/31 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه‌ها ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل. ✅ ثبت نام تا تاریخ 1400/11/30 ✅ آزمون کتبی: جمعه 23 ادریبهشت 1401 ☎️ 02532113618 – 02532113628 – 02532113664 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
🔰معنای واقعی انتظار 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸سعی می کنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به این صورت که بگویند: خب آقا می آید، همه کارها را درست می کند، 🔸خود آقا می آید، انجام می دهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمی شود شروع کرد! 🔸جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می شود 🔸چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند؛ «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله» تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. 🔸عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار می آورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵ 🆔 @hokmrani_dini 🆔@meshkatnoor
✅ اقتصاددان انگلیسی پرفسور رادنی شکسپیر به تازگی کتابی در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و با الهام از آن منتشر کرد. 🔷 همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبری به جوانان در غرب، در مراسمی از اين کتاب رونمایی شد. 🔶 در اين آیین، نویسنده انگلیسی (Rodney $hakespeare) كتاب (A New Paradigm Response) "پاسخ الگویی نوین" گفت: این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه می‌کند. 🔷 وی افزود: به نظرم ایران اکنون در مرحله‌ای است که می‌تواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود؛ اکنون افرادی همچون من، با الهام از آن انقلاب، اقتصادی مبتنی بر عدالت را برای جهانیان تشریح می‌کنیم. روح حاکم بر این کتاب، دریافت من از آن دو نامه درباره عدالت است. 🔶 ایشان همچنین یادآور شدند که اسلام، برای همه مشکلات بشر در جهان، برنامه دارد که در این کتاب به زبانی آشنا برای مخاطب غربی تشریح شده است. 🌐 Eitaa.com/Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1️⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2️⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🆔@meshkatnoor
در اولین فرصت از و حوزه، دانشگاه و پژوهشگاه های کشور با خبر شوید. 🔰عضویت http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زیر خاکیهای کلامی 👆👆👆 🔶سلسله گفت و گو هایی در باب گستره دین در محضر استاد محترم حضرت آیت الله العظمی سبحانی دام عزه 🆔@meshkatnoor
🔹 ضرورت تدوین نظریه جامع جمعیتی دین بنیاد 🔹نوپایی علم جمعیت شناسی و نیز وجود تنوع، تغییر و تحول در نظریات جمعیت‌شناسی که برگرفته از مبانی الحادی و مادی است، نشانگر این حقیقت است که مطالعات نظام مند جمعیت‌شناسی هنوز در آغاز راه و در چرخه‌ای از آزمون و خطا قرار داشته و باید راه زیادی را برای رشد، تکامل و بلوغ خود طی کنند تا به نتایجی قطعی‌و واقعی‌تر‌ نزدیک‌ شوند. ♦️به اعتراف برخی از جمعیت‌شناسان، در موضوعات، مسائل و ابعاد جمعیتی، به قدری گستردگی، تنوع، تغییر و اختلاف نظر وجود دارد که امکان ارائه نظریه‌ای قطعی نه تنها در اصل تعداد جمعیت، بلکه حتی در برخی جزئیات آن نیز امری بسیار دشوار است. 🚨اجرای ادامه‌دار نظریات و سیاست‌های غلط جمعیتی‌، اگر با غفلت از درستی و یا نادرستی آنها و نیز غفلت از پایش و رصد دائمی آمار جمعیتی باشد می‌تواند جمعیت یک کشور را در تله و سیاهچاله جمعیتی و بحران های متعدد و غیرقابل جبران ناشی از آن قرار دهد!! ✅ در این بین کشورها و جوامعی که نسبت به باورها و اعتقادات خود و لزوم اجرا و بکار گرفتن آن در سبک زندگی متعهد و پایبند هستند، نسبت به ‌زمینه‌ها و مبانی فکری نظریات رایج جمعیتی که برخی از آنها با پیشنهاد سازمان های معلوم الحال بین المللی در حال پیاده‌سازی در بسیاری از کشورهاست، توجه و حساسیت بیشتری به خرج داده و به راحتی زیر بار پذیرش آنها نمی‌روند. ✅ ازاین‌رو برای تعالی جمعیت توحیدی و بهره‌مندی از فرصت جمعیت و حفظ آن از خطر انقراض، کشف یک نظریه جامع جمعیتی بر اساس باورهای قطعی و بنیادین دینی و عقلی که از گنجینه فکری صحیح و جامع‌نگرانه‌ عالمان و متفکران دینی همچون علامه طباطبایی(ره)، شهید مطهری(ره)، علامه مصباح یزدی(ره) و مقام معظم رهبری استکشاف شده باشد، یکی از اولویت ها و ضرورت های اجتناب ناپذیر پژوهشی در حوزه الهیات کاربردی و کلام اجتماعی است. ✍🏼 حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی؛ کارشناس بحث الهیات جمعیت 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️تیزر ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال 1402-1401 🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: فلسفه، کلام، تاریخ، روان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان، اقتصاد، حقوق، مدیریت و جامعه‌شناسی 🔵 دوره نیمه‌حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روان‌شناسی 🔷 مزایا: 🔸 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانش‌پژوهان دوره حضوری» 🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی ✅ شرایط پذیرش: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1401/05/31 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه‌ها ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل. ✅ ثبت نام تا تاریخ 1400/11/30 ✅ آزمون کتبی: جمعه 23 ادریبهشت 1401 ☎️ 02532113618 – 02532113628 – 02532113664 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 لحظات ماندگار از تشییع باشکوه پیکر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی @HawzahNews 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌به راستی چه رابطه‌ای بین امور ذهنی (ذهن) با امور جسمی (مغز) وجود دارد؟ 👌 آیا نوروساینس (Neuroscience) می‌تواند به امور ذهنی دست پیدا کند؟ 👌 آیا می‌توانیم با استدلال‌های تجربی و آزمایشگاه🔬🌡 وجود بعد غیر فیزیکی را در انسان به اثبات برسانیم؟ 🧐 به راستی آیا ما روح داریم یا همه ابعاد ما را صرفا فیزیکی است؟💀 شما می توانید با صرف وقت اندک، اشراف لازم برای آشنایی و نیز ورود به فلسفه ذهن پیدا کنید . لینک مستقیم صفحه دانلود فیلم ها و پاورپوینت را در ذیل ملاحظه نمایید. : https:// faradars.org/fvphl102 🆔@meshkatnoor