eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفقه
دوفصل‌نامه علمی انسان‌پژوهی دینی 🌐 http://raj.smc.ac.ir/ @tafaqqoh
✳️ کارگاه مطالعات معنویت ✅ پژوهشکده اخلاق ومعنویت باهمکاری دانشگاه ادیان و مذاهب،کارگاه مطالعات معنویت را از دوره #اخلاق_پژوهی مشق اجتهاد برگزار می کنند 🔰گفتنی است کارگاه مطالعات معنویت با حضور استاد دکتر #باقر_طالبی_دارابی باعنوان مطالعات معنویت گرایی جدید،استاد دکتر#وحید_سهرابی_فر باعنوان مدرنیته و معنویت و استاد دکتر #احمد_شاکر_نژاد باعنوان رشته مطالعات معنویت انجام می پذیرد 📆زمان ثبت نام: 15الی 29 بهمن 98 🗓زمان برگزاری:16،9،2اسفندماه98 🌐 http://mashq.ijtihadnet.ir 🆔 @mashgheijtihad
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
دموکراسی در نگاه آیت الله مصباح یزدی.pdf
511.9K
👆👆👆 ◀️برای کسانیکه میخواهند نظر علامه را از کتابش ببینند نه از روزنامه ها و... ✋مباحثی که در این کتاب مطرح می شود👇👇👇 👈1- 👈2- 👈3- 🌼 8 صفحه 📚کتاب «حقوق و سياست در قرآن» 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
👈دیدگاه حضرت آیت الله مصباح در مورد جایگاه انتخابات در نظام سیاسی اسلام : 👈 برای عام‌ترین مسائل اجتماعی باید از آراء مردم استفاده کنیم تا پشتوانه اجرایی داشته باشد و مردم در مقام عمل آن‌ را بپذیرند. این افزون بر پشتوانه مشروعیتی است که خداوند برای ولی‌فقیه قرار داده است و ما از باب‌ این‌که اشبه به امام معصوم است آن را کشف کردیم؛ 👈حضرت امام(ره) نیز از همان ابتدای ورودشان به ایران از این دو بیان استفاده می‌کردند؛ هم اشاره می‌کردند که وظیفه شرعی است، من مسئولیت شرعی دارم، خداوند به من این مأموریت را داده است، و هم می‌گفتند: رأی مردم است، مردم مرا انتخاب کرده‌ و این نظام را پذیرفته‌اند، بیش از نود درصد مردم در این رفرندام شرکت کرده‌اند.همراه شدن امر ولی‌فقیه و رأی مردم، بهترین عاملی است که می‌تواند سرنوشت یک جامعه را رقم بزند و ما راهی بهتر از این سراغ نداریم. در کتاب «حکیمانه‌ترین حکومت» سعی شده است که این مباحث از مبانی شروع شود و این مسئله اثبات شود که هیچ راهی بهتر از این به عقل بشر نمی‌رسد، و هیچ راهی برای مدیریت جامعه بهتر از این راه وجود ندارد. 👈ما نباید این‌ مسایل را کم‌اهمیت فرض کنیم. به‌خصوص طلبه‌ها برای مطالعه این مطالب باید فرصت بگذارند و در این مباحث حضور ذهن داشته باشند. این کار هم برای خودشان، هم برای اقناع دیگران و جواب دادن به شبهاتی که شیاطین القا می‌کنند، ‌مفید است. برای مطالعه کامل 👇👇👇👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/7587
هدایت شده از اکسسوری رزین آنا
آیت الله مصباح را بهتر بشناسیم.pdf
234.6K
🖋مروری بر حیات علمی و سیاسی آیت الله 🌐 بازکاوی چهره علمی و بین المللی استاد و نقش محوری ایشان در مقاومت منطقه ای💯 📡 حامیان آیت الله مصباح در خراسان رضوی👇 🆔 @mesbahmashhad
👓 آنکه من دیده ام که جبرئیل بطور مکرر در این‏‎ ‎‏75 روز (بر حضرت زهرا) وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریۀ او می‌گذشته است، آن مسائل را می‌گفته‏‎ ‎‏است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. ‼️ و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع‏‎ ‎‏به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ است، برای‏‎ ‎‏او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است!... 💬 امام خمینی قدس سره ۱۱اسفند ۶۴ @HozeTwit
🔻وصیت سردار سلیمانی به علما 📜 من آیت‌الله خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم/ او نیازمند همراهی و کمک شماست وصیتنامه سردار شهید سلیمانی در مراسم چهلم آن شهید بزرگوار توسط سردار قاآنی قرائت شد. در بخشی از این وصیت نامه حاج قاسم خطاب به مراجع عظام و علما نوشته است؛ ◽️ سخنی کوتاه از یک سرباز ۴۰ ساله در میدان به علمای عظیم‌الشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی‌ها هستند، خصوصاً مراجع عظام تقلید؛ ● سربازتان از یک برج دیده‌بانی، دید که اگر این آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزش‌های آن [که] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید، از بین می‌رود. ● این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است. این بار اگر مسلّط شدند، از چیزی باقی نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هرگونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولیّ‌فقیه است. ● نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه‌ی شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم است. ● من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سکوت و بکشانند. ● واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت‌فقیه میراث امام خمینی(ره) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. ● من را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظّم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایت‌هایتان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. ● اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود. ● دست مبارکتان را میبوسم و عذرخواهی می‌کنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابی‌های حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد. سربازتان و دست بوستان
هدایت شده از مهدی
🔻با پیام آیت‌الله سبحانی؛ ❇️ مراسم نکوداشت علمی مهدی گلشنی برگزار می‌شود ⏱ دوشنبه ۵ اسفند ۹۸، ساعت ۱۴ 📌 تهران، سازمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی hawzahnews.com/news/886723
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت | چه کسی را انتخاب کنیم؟ 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم: هرگز در هیچ انتخاباتی رسم بنده نیست که اشاره کنم به کسی تا انتخاب بشود، امّا این خصوصیّات به نظر من در منتخب باید وجود داشته باشد. انقلابی، مؤمن، کارآمد، دارای روحیه‌ی جهادی، شجاع، طرف‌دار عدالت. اگر میتوانیم یک چنین افرادی را بشناسیم، که بهشان رأی میدهیم؛ اگر نشناختیم، از آدمهای بصیر و مورد اعتماد استفاده کنیم. کسی نگوید که «خیلی خب، شرایط نامزد انتخاباتی، اینها باید باشد، من که نمی‌شناسم، نمیدانم، پس بنابر‌این بهتر است که رأی ندهم»؛ نه، حتماً رأی بدهید، منتها به افراد بصیر، به افراد مورد اعتماد، به کسانی که انسان بتواند به اینها اطمینان بکند مراجعه کنید، از اینها سؤال کنید، از اینها بپرسید؛ اگر راهنمایی کردند، راهنمایی‌شان را قبول بکنید. ۹۸/۱۱/۱۶ 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اطلاع‌نگاشت «چه کسی را انتخاب کنیم؟» را منتشر میکند. 📥 سایر کیفیتها 👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44933
هدایت شده از خبرگزاری فارس
✔️ نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه 🔹محورهای کنفرانس: روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه، انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه، علوم اعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه، روان‌شناسی شناختی و رسانه، جامعه‌شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، بازاریابی عصبی و رسانه، سیاستگذاری عمومی و رسانه،تربیت فردی و رسانه 🔹سخنرانان کلیدی: ۱. دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان ۲. دکتر محمد جواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی؛ ۳. دکتر باقر ساروخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۴. دکتر حمیدرضا پوراعتماد/عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ ۵. دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت ۶. دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ⏰زمان کنفرانس: پنج‌شنبه (یکم اسفند ماه ۹۸) ساعت ۸ تا ۱۸ 📌مکان کنفرانس: تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران @Farsna
هدایت شده از مصباح دوستان
🔻🔻در چه صورت می توان از اصلح عدول کرد و به صالح اکتفا کرد؟ 🔰 علامه مصباح یزدی: 🔻 اگر زمانی ـ‌خدای ناکرده‌ـ شرایط به گونه‌ای تغییر کند که خوف روی کار آمدن کسانی از وابستگان به جریان فتنه و انحراف و یا فاصله‌گرفتگان از خط اسلام و انقلاب باشد، در چنین موقعیتی باید حتی به حداقل‌ها اکتفا کرد و در باره کاندیدای واحد به اتفاق نظر رسید و در واقع دفع افسد به فاسد کرد. #اصلح #وحدت_بر_کاندیدای_اصلح #وحدت @mesbahedustan
🔰در یک دو هفته اخیر پیرو چاپ مطلبی از دکتر حسن محدثی در روزنامه اطلاعات ، و نامة اعتراضی حضرت آیت الله سبحانی و متعاقِب آن، نامه هایی که بین حضرت استاد و آقای محدثی رد و بدل شد، در فضای رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی کشور، اظهار نظرهایی در تایید و رد طرفین بحث، صورت گرفت که بنده هم در این مورد چند نکته را بیان می کنم: 🔰1.نامه آقای محدثی به جناب آیت الله سبحانی که مملوّ از توهین و تمسخر است، بیشتر به یک بیانیه سیاسی علیه روحانیت و فقه شیعه و عقده گشایی علیه نظام اسلامی شبیه است تا یک نامة علمی. هم در اصل نشستِ ایشان تحت عنوان «فرهنگ علیه فرهنگ » و هم در نامة ایشان کاملا این لحن وفحوا مشهود است. با وجود لحن متواضعانه و با کرامت حضرت آیت الله سبحانی، متاسفانه دکتر محدثی ، پاسخ خود را با هتاکی همراه می کند و آن چه شگفت است این که در سخنان خود، همواره از اخلاق و انسانیت سخن می گوید و شگفت تر این که وی عنوان هیأت علمی دانشگاه آزاد را هم به دوش می کشد. 🔰2.مهمترین نقدی که حضرت استاد آیت الله سبحانی به دکتر محدثی دارند ، ترویج اباحه گری است که محدثی آن را تهمتی ناروا دانسته و حضرت استاد را به نخواندن کل مطالب ایشان و قضاوت عجولانه متهم می کنند!!! بنده در این جا عبارات ایشان را بعینه نقل می کنم تا خوانند گان خود قضاوت کنند : الف) فرهنگ کلان ما چه از مجرای دین و اخلاق چه از مجرای عرف، فرهنگی کاملا سرکوب گر است. فرهنگ کلان ما فرهنگی است که ریشه در دین به خصوص فقه ، و نیز اخلاق و عرف دارد. این فرهنگ کاری می‌کند که ما تبدیل شویم به یک موجود منقاد. ب) انسان در اینجا قربانی است. ما باید به نقد فرهنگی جدی بپردازیم؛ نمی توان از انسانها خواست خود را تغییر دهند تا منقاد یک نیروی مسلطی به نام دین هستیم که همه ما را به انقیاد کشیده است، این کاری است که دین با ما کرده و قرن هاست با ما می کند. ج) همین ترس و امید است که کمک می‌کند بازار دین پررونق شود و قرن ها انسان را به نام خدا به انقیاد بکشند. انسان ها نمی توانند کاری کنند. باید نقد فرهنگ انقیاد را آغاز کنیم. فرهنگ مان را مورد بازبینی قرار دهیم فرهنگی که نمی تواند ابعاد طبیعی وجود ما را ببیند و به رسمیت بشناسد باید این فرهنگ را ترک کنیم. د) جوانان و نسل‌های جدید پتانسیل خوبی دارند تا این الگوهای فرهنگی ضد انسانی را نقد کنند و انسان خودتعیین گر، زاده شود، انسانی که به ابعاد طبیعی وجود خودش احترام بگذارد انسانی که غم جنسی برایش تابو نباشد انسانی که عشق برایش امر ممنوعه ای نباشد. انسانی که بتواند رها و آزاد خود را بروز بدهد. ه) چرا انسانی را به خاطر روابط عاشقی او ( زنا) به قتل می رسانیم؟ با کدام عقلی این جنایت را مرتکب می شود؟ چرا خانم هر چه تلاش می‌کند، دادگاه قبول نمی‌کند و دادگاه می گوید دلیل محکمه پسند بیاور. خانم می گوید دلیل من دلِ منه. چطور به قاضی بگوید دلیلِ من دلِ منه. چرا باید قاضی رابطه بین دو انسان را تعیین کند آن هم در دنیای مدرن نه دنیای قبیله‌ای. این ضد انسانی است. این همان فرهنگ انقیاد و تزویر است. و) محدثی در برخی تعابیر خود خطوط قرمز دین را در حوزة ارتباطات زن و مرد صرفا استحسانی می داند که توسط فقها به صورت الزامی درآمده است! 🔰3.جناب محدثی در گفتارشان مضاف بر فقه، به نقد و زیر سوال بردن مباحث اعتقادی نیز پرداخته اند که شاید در نامه حضرت آیت الله سبحانی نیز بآن پرداخته نشده است. وی الگو قرار دادن ائمه هدی را ، نوعی بت سازی دانسته و اساسا نگاه شیعه به حضرات اهل بیت را اسطوره سازی می داند:
« آنچه از حضرت علی و فاطمه به ما گفته می‌شود اغلب اسطوره ای و غیر تاریخی است. اگر وجود طبیعی تاریخی شان را بررسی می کردیم آنها به ما بسیار شبیه تر و نزدیک تر بودند. شاید حتی برخی از ماها از آن الگوهایی که در یک جامعه قدیمی عربی زندگی می کردند به لحاظ فرهنگی و تمدنی جلوتر باشیم. اما چرا آنها به اسطوره ها تبدیل شدند. این اسطوره ها در ذهن ما هستند و هر کنشی که انجام می‌دهیم باید مقایسه کنیم با آن اسطوره ها و البته نمی‌گویم آنها واقعاً چگونه زیستند چون از منظر نگاه فرقه ای شیعی که در واقع اینها را تبدیل کرده به مجموعه‌ای از بتها که این بت ها بر ذهن ما حاکم است که گویا انسانی اصلا نیستند». همین نقل کوتاه نشان می دهد که درک و اطلاع دکتر محدثی از تفکر شیعه به لحاظ مبانی دین شناختی و انسان شناختی تا چه حدّ ضعیف است . 🔰4.سویة دیگر سخنان دکتر محدثی نقد فرهنگ معاصر ما ایرانیان است که البته بسیار کار لازم و بایسته ای است . ما جز از راه آسیب شناسی فرهنگِ امروزمان نمی توانیم در مسیر رشد و تعالی معنوی و مادی گام برداریم . اما متاسفانه ایشان به بهانة نگاه جامعه شناسانه، نه به نقد فرهنگ بلکه به ستیز با آن پرداخته اند و فرهنگ ایرانی را ، فرهنگ دورویی، تزویر و غیر انسانی معرفی می کنند. سوال این است که آیا این نقد فرهنگ است یا خودباختگی فرهنگی آن هم تحت تاثیر آموزه های جامعه شناسی غربی ؟! همین جاست که اهمیت علوم انسانی اسلامی و لزوم بازنگری در علوم انسانی رایج و سخن دغذغه مندان این عرصه، خود را نمایان می نماید . 🔰5.دکتر محدثی در نامة خود خطاب به حضرت استاد سبحانی چنین آورده است: « هم‌چنین "احوط آن است که" وقتی درباره‌ی موضوعی سخن می‌گویید که درباره‌ی آن دانش کافی ندارید، نخست اندکی درباره‌ی آن مطالعه نمایید».شگفتا که برای جناب دکتر محدثی رواست که به نام جامعه شناسی دین، توهمات برخی جامعه شناسان غربی را، بومی سازی کنند اما برای اسلام شناسی مانند حضرت آیت الله سبحانی روا نیست که در عرصة فرهنگ و دین سخن بگویند!!!!!. 🔰6.دکتر محدثی برای گریز از اشکالات حضرت استاد به ایشان در عدم توجه به آموزه های اسلامی ، میان دین آرمانی و دین موجود تفاوت گذاشته و چالشهای خود را متوجه دین موجود و نه آرمانی می کند؛ گویا اساسا ایشان دین آرمانی را دینی بدون شریعت و فقه و چارچوبه های رفتاری در نظر می گیرد. خوب است ایشان در صورت فرصت نگاهی اجمالی به پاره ای آیات قرآن داشته باشند که به روشنی حریمهایی را برای ارتباط زن و مرد قائل می شود و در آیاتی صراحتا از دوستی زن و مرد نهی می نماید ( آیه 25 سورة نساء و 5 سوره مائده) ؛ مگر آن که مانند برخی روشنفکران، قرآن را هم زاییدة فکر پیامبر و یا شکل گرفته در بستر تاریخی- فرهنگی بدانند!!! البته خیلی هم جای شگفتی ندارد زیرا محدثی قبلا در سخنرانی دیگری، اساسا ازدواج را مانند آقای مصطفی ملکیان، غیر اخلاقی وانمود کرده است. 🔰 7 .آن چه موجب تاسف و شگفتی بیشتر است ، کار روزنامه کثیر الانتشار و دولتی اطلاعات است که مطالبی با این سخافت و اهانت را در صفحات خود چاپ می کند (روزنامه اطلاعات مورخ چهارشنبه 16 بهمن 1398 شماره مسلسل 27493) و حتی بعد از تذکر حضرت استاد آیت الله سبحانی ، در صدد توجیه بر می آید که « بدیهی است، منظور نامبرده ( دکتر محدثی) از عبارت «عرف سرکوبگر» در نشست مربوطه، مطلقاً معنای «دین» ندارد بلکه منظور از عُرف، «فضا و فشار اجتماعی» است که منجر به تغییر رفتار می‌شود. این عبارات در ادبیات علوم اجتماعی کاملاً مصطلح است که البته گاهی ممکن است منشاء سوء‌برداشت شود.» 🔰 محمد جعفری https://eitaa.com/meshkatnoor
در ذیل متن کامل سخنرانی پیاده شده دکتر حسن محدثی تحت عنوان «فرهنگ علیه فرهنگ » و نامه حضرت آیت الله سبحانی به روزنامه اطلاعات ضمیمه شده است .👇👇👇👇
نامه آیت الله العظمی به سردبیر محترم 🔻 بسمه تعالی حضور محترم حجة الاسلام جناب آقاى حاج سيد محمود دعايى (دامت تأييداته) با اهداء سلام، و عرض تبريك به مناسبت يوم الله 22 بهمن كه سرآغاز حكومت اسلامى است. تصديع مى دهد: در روزنامه اطلاعات مورخ چهارشنبه 16 بهمن 1398 برابر 10 جمادى الثانى 1441 شماره مسلسل 27493، صفحه 3 گزارشى از نشست «مسأله فرهنگ» نقل شده و آقاى حسن محدثى در اين نشست چنين مى گويد: ريشه اساسى شكاف بين فرهنگ واقعى و آرمانى ما در اين است كه الگوهاى فرهنگى و رفتارى حاكم بر جامعه ما، اساساً در تضاد با عناصر فرهنگى ذاتى انسان ايرانى هستند و آنها را عموماً سركوب يا ناديده مى گيرند... نيز مى گويد: حال فرهنگ كلان ما بر اساس اخلاق، دين و عرف سركوبگر، اين موجود را منقاد مى خواهد... او تصريح مى كند: متأسفانه انسان ايرانى تحت سلطه اخلاقى است كه فقط انسان هاى فرزانه و اسطوره اى را براى او الگو مى كند و به همين دليل مجبور است خواسته ها و نيازهاى طبيعى اش را سركوب كند... و در پايان توصيه مى كند: بايد انسان، تعيين گر زاده شود، انسانى كه عشق، امر جنسى و...برايش تابو نباشد و بتواند براى خواسته ها و نيازهاى خود تصميم بگيرد. فراز نخست از كلام او حاكى از آن است كه رفتارهاى حاكم بر جامعه ما كه همان تربيت اسلامى است با عناصر فرهنگى ذاتى انسانى ايرانى در تضاد است يعنى در سرشت انسان ايرانى اين نهفته است كه رفتارهاى اسلامى با فطرت او سازگار نيست و بايد آنها را سركوب كند. آيا قوانين حاكم بر كشور ما كه نشريات بايد بر آن اساس حركت كنند، اجازه نشر اين افكار را مى دهد؟ و رسماً بگويد رفتارهاى حاكم بر جامعه با فرهنگ انسانى در تضاد است؟ وى در فراز ديگرى پرده از عقيده خود برداشته و مى گويد فرهنگ كلان ما بر اساس اخلاق، دين و عرف، سركوب كر فرهنگى ذاتى انسانى ايرانى است! خواهشمند است در گفتار ايشان تأمل كنيد چگونه دعوت به اباحى گرى مى كند و مى گويد: بايد انسان، تعيين گرزاده شود، انسانى كه عشق، امر جنسى و... برايش تابو نباشد و بتواند براى خواسته ها ونيازهاى خود تصميم بگيرد. در خانه اگر كس است يك حرف بس است! از حضرتعالى درخواست مى شود اجازه ندهيد اين نوع مطالب ويرانگر اخلاق بدون نظارت چاپ شود، خود حضرتعالى افرادى را مشخص كنيد كه بر اين مطالب نظارت كنند. امروز فساد و دعوت به اشباع تمايلات جنسى از هر راه صحيح و ناصحيح، و قانونى و غير قانونى در فضاى مجازى غوغا مى كند، ديگر نبايد روزنامه اطلاعات ناخودآگاه با آنها هماهنگ باشد. تأسف آنجا است كه اطلاع يافته ام گوينده اين سخن، استاد دانشگاه آزاد اسلامى است! دست پرورده چنين استادى چه خواهد بود؟ خدا آگاه است! با تقديم احترام جعفر سبحانى 20/11/1398
#کرسی #همایش #نواخباریان 🔻در راستای برگزاری #همایش جریان شناسی نواخباریان 🔶 توسط گروه #کلام پژوهشگاه برگزار می شود: 🔰 کرسی "تحلیل و نقد #هستی_شناسی عقل در نگره تفکیک" ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/kalamkorsi 🆔 @iictchannel
نقدی دیگر بر پاسخ آقای حسن محدثی به آیه الله سبحانی نسبت به پاسخ آقای محدثی به آیه الله سبحانی در رابطه با هشتمین نشست فرهنگ (که متاسفانه مملوء از اهانت به شخصیت مرجع عالیقدر آیه الله سبحانی بود)، نکاتی را به ایشان متذکر می‌شوم. آقای محدثی شما در پاسخ خود، از آیه الله سبحانی گلایه می‌کنید که چرا به گزارش روزنامه نگاران اکتفا نموده‌اند و خود را مبرای از اتهام به اباحه‌گری می‌دانید، در حالی که فایل صوتی سخنرانی شما به طور واضح نشان می‌دهد که شما صریحا از مردم می‌‌خواهید از سلطه‌ی دین و اخلاق رهایی جسته و تابع فرهنگی شوند که در آن خواسته‌ها و امیال حیوانی بر انسان حکومت می‌کنند. آقای محدثی، شما در سخنرانی خود صریحا بر این اساس که قیود دینی و اخلاقی مخصوص به گروه خاصی از مردم است، عموم مردم را دعوت به رهایی از قیود دینی و اخلاقی می‌نمایید و انقیاد دینی و اخلاقی را برای عموم مردم امری ناپسند می‌دانید. آیا این جز ترویج اباحه‌گری است؟! آقای محدثی، مسئله این نیست که فقهاء، انسان مدرن خودتعیین‌گر را نمی‌شناسند، بلکه ایشان این انسان را به خوبی شناخته، ولی می‌دانند که این خودتعیین‌گری که در آن ارزش‌های عالی اخلاقی و دینی نادیده گرفته می‌شود، انسان را تبدیل به حیوانی می‌کند که جز به امیال و خواسته‌های خود به چیزی نمی‌اندیشد. چه طور شما می‌اندیشید که انقیاد در مقابل ارزش‌های اخلاقی و دینی چیز بدی است، اما انقیاد در مقابل خواسته‌های حیوانی و جنسی را امری نیکو می‌دانید؟! البته اسلام هیچ‌جا به انسان دستور نداده که به این امیال بی‌توجه باشد، بلکه دستور اسلام بر این اساس بوده که این خواسته‌ها درون مرزهای اخلاق و دین محدود گردند و انسان موجودی متعالی گردد که اسیر امیال حیوانی‌اش نیست. آقای محدثی، انقیاد دینی و اخلاقی به انسان تزویر و نفاق نمی‌آموزد، بلکه این انقیاد از امیال حیوانی است که انسان را تبدیل به موجودی منافق می‌نماید که این ارزش‌ها را صرفاً در مواجهه با دیگران مزوّرانه رعایت کرده، و در درون خود، خالی از این ارزش‌ها است. آقای محدثی، شما در پاسخ مکتوب خود، از اسلامی دفاع می‌کند که راه معقولی برای ارضای نیازهای بشری مطرح می‌کند، اما در سخنرانی خود، انسان را به عدم انقیاد دینی و اخلاقی دعوت نموده‌اید. آیا معقول‌تر نبود در آن سخنرانی، به جای مبارزه با انقیاد دینی و اخلاقی، از اهمیت ارزش‌های دینی و اخلاقی برای عموم مردم سخن می‌گفتید و به جای حمله به فقه، توضیح می‌دادید که رعایت این ارزش‌ها منافاتی با ارضای معقول نیازهای بشری ندارد؛ اسلام به نیازهای معقول بشر همیشه توجه نموده است، اما «خودتعیین‌گری» که شما به آن دعوت می‌کنید، نیازهای انسانی را در مسیر بی‌بند و باری، بی‌اخلاقی و بی‌دینی سوق می‌دهد. آقای محدثی، شما در پاسخ خود چنین نوشته‌اید که انتقادتان متوجه دین موجود در جامعه است، نه دین پیامبر اسلام، اما واضح است همان دین پیامبر اسلام، ما را به انقیاد در مقابل دستورات الهی دعوت نموده و از انسان می‌خواهد خودتعیین‌گر محض نباشد، در حالی که شما در سخنرانی خود با اساس انقیاد دینی و اخلاقی مخالفت نموده‌اند و این انقیاد را مخصوص گروه محدودی از مردم دانسته‌اید؛ شما در سخنرانی خود با این که عموم مردم امام علی  یا حضرت فاطمه  را الگوی خود قرار دهید، مخالفت نموده‌اید؛ شما صریحا فقه را مذمت نموده‌اید و به تمسخر فرهنگ دینی پرداخته اید که در آن، تماس مرد با زن نامحرم حرام شمرده است؛ شما صریحا با نقل قول از اسپینوزا، به مذمت وعد و وعیدهای دینی پرداخته‌اید؛ آقای محدثی، آیا بهتر نبود به جای این که مرجع عالیقدر آیه الله سبحانی را به خطاهای فاحش متهم نمایید، دوباره فایل سخنرانی خود را گوش‌ می‌دادید و کمی در معنا و لوازم سخن خویش درنگ می‌کردید؟! سید جابر موسوی راد
دعای وارد شده در هنگام شیوع بیماری
file0013.mp3
9.88M
پاسخ به شبهه عدم ضرورت مجلس شورای اسلامی با وجود قوانین و احکام اسلامی ؛ حجت الاسلام محمد جعفری
🔻 به بهانه برگزاری 📙 معرفی کتاب خداباوری و دانشمندان معاصر غربی 📎 اثر ارزشمند دکتر مهدی گلشنی 🖌 با ظهور ماخ در نیمه دوم قرن نوزدهم و به دنبال آن ظهور پوزیتیویسم منطقی، در دهه 1920 جدایی علم و دین تشدید شد و عده‌ای بر آن شدند که به زودی دین به افول خواهد گرایید و علم پاسخ‌گو و حلّال همه مشکلات بشر خواهد شد. 🖍 اما در چند دهه اخیر تحولات مهمی روی داده از جمله اینکه تعداد قابل تأملی فیلسوف خداباور در غرب ظهور کرده‌اند و گروهی از عالمان برجسته غربی دین‌داری خود را به صراحت اعلام کردند و به عبارت دیگر، امروزه تعداد اندکی از عالمان، پرچم مبارزه با خداباوری را برافراشته‌اند. کتاب حاضر به شرح نظرات فیزیکدانان معاصر درباره وجود خدا و خلق جهان می‌پردازد. ✏️ فصل نخست این کتاب، دیدگاه‌های مختلف درباره رابطه علم و دین در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری را بررسی کرده است. در فصل دوم، شبهات مطرح شده از طرف ملحدان و عالمان دین‌ستیز مانند خلقت جهان، زمان اولیه خلقت، مسئله حیات و روح و نیز مسئله معجزه مورد مطالعه و نقد قرار گرفته است. 🖋در فصل سوم و پایانی کتاب، اسلوب جدیدی از برهان نظم بر وجود خداوند طرح شده و شبهات مخالفان ادیان الهی در این خصوص پاسخ داده شده است. اصل آنتروپیک و قرائت‌های متعدد آن، نقد و بررسی نظریه چند جهانی و تعریف تنظیم نظیف از موضوعات مطرح شده در فصل سوم هستند. 📌 این کتاب به قلم مهدی گلشنی و به همت کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 🆔 @iictchannel
به اطلاع طلاب و دانشجویان می‌رساند: همایش "معنويت‌هاي نوظور" که در روز پنجشنبه 8 اسفندماه 1398 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مقرر شده بود، به دلیل شيوع ويروس کرونا و ابلاغيه فرمانداري استان قم مبني بر تعويق کنفرانس‌هاي علمي و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛ به فرصت مناسب دیگری موکول می‌گردد. ضمن پوزش از علاقه‌مندان، طلاب و دانشجویان عزیز، زمان برگزاری همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.
هدایت شده از طلاب پاسخگو
⁉️ از چه زمانی و توسط چه جریانی به عنوان ورزش معرفی شد؟ ✅یوگا در حقیقت طریقت عملی عرفان هندوئی است. این مسلک عرفانی تنها کمی بیشتر از ۱۰۰ سال است که به عنوان ورزش در دنیا معرفی شده است. ریشه‌یابی تاریخی این موضوع ما را به جریان معنوی کاذبی موسوم به «نئوودانتیسم» در شبه قاره هند می‌رساند. 🔆«رام موهان روی»، موسس فرقه «برهموساماج»، بنیانگذار اصلی نئوودانته محسوب می‌شود. وی ارتباطات عمیقی با دستگاه استعماری بریتانیا در هند داشت. رهبران این جریان فکری با حمایت دربار انگلیس، سفرهای پر سر و صدایی به کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس داشته و با شور و هیجان فراوانی، یوگا را به عنوان سوغاتی خود از شرق اسرارآمیز برای غرب مادی‌گرا به همراه داشتند. ملاقات‌های این افراد با شخصیت‌های محبوب اجتماعی چون بازیگران و هنرمندان و بیان مستندات شبه‌علمی برای یوگا، موجب گسترش هرچه بیشتر این محصول در بین توده‌های عمومی مردم در کشورهای غربی شد. 🔗 ادامه یادداشت ... https://JamanNews.ir/13980507563 🔴 @Tollabe_pasokhgoo