صوت وبينار.mp3
52.67M
وبینار «چالشهای نظری #کرونا در علوم اسلامی»
با حضور اساتید : دکتر رضا #برنجکار(رئیس #انجمن_کلام_اسلامی حوزه) ، احمد مبلغی و علی امینینژاد
• 24 فروردین 1399 – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @meshkatnoor🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# رابطه علم و دین / حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار #پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی
# مباحث معرفتی کرونا @meshkatnoor🔴
✅همایش علمی_ فرهنگی چالش کرونا و زیست مومنانه
🔹در این روزهای فراگیری بحران کرونا و ایجاد سؤالات و نظرات گوناگون؛ بر اندیشمندان حوزه دین است که بیشتر بیندیشند که چگونه می توان در این بحران، دین و دانش را هدفمند بکار گرفت.
🔹از این رو، دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران در نظر دارد؛ موضوع کرونا را در اندیشه ورزی دینی مورد توجه قرار دهد.
🔹لذا از کلیه استادان، دانشجویان و همه صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی درخواست می شود که در این زمینه اندیشه های خود را در قالب یک مقاله علمی _ فرهنگی به دبیرخانه همایش ارائه نمایند.
💎محورهای همایش:
_تأثیر باور مؤمنانه بر امید به آینده
_نقش مرگ باوری بر کاهش اضطراب
- نقش و ابعاد سرمایه اجتماعی در بیماریهای اپیدمیک
_ حق بر سلامت و حقوق بنیادین و بیماری های مسری
- ظرفیتهای معنوی در فضای شیوع بیماریهای مهلک
- مسؤولیت های اجتماعی در مواجه با بیماریهای اپیدمیک
- ریشهیابی و تحلیل بیاعتنایی به پروتکلهای بهداشتی و پیشگیری
- مراقبه فردی و دیگر مدلهای انگیزهبخشی برای التزام به قرنطینه خانگی
_نقش و آثار آموزش های مجازی در هنگامه بیماریهای اپیدمیک
- چالشهای اخلاقی کادر درمانی در مواجهه با بیماران کرونایی
- کارویژههای نهاد روحانیت در فضای کرونایی
✳️لطفا نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:🔻
1️⃣مهلت ارسال مقالات تا آخر اردیبهشت ۱۳۹۹ است و در صورت نیاز تمدید خواهد شد.
2️⃣ ساختار مقاله بر اساس ساختار رایج مقالات علمی پژوهشی باشد.
3️⃣کلیه مقالات در قالب فایل ورد به آدرس sm.mmoqaddam@ut.ac.ir ارسال گردد.
4️⃣پس از داوری مقالات با توجه به شرایط عمومی کشور و مراکز آموزش عالی، زمان برگزاری همایش و شیوه آن به صورت مجازی یا حضوری و نحوه تجلیل از صاحب نظران ارجمند اطلاع رسانی خواهد شد.
5️⃣به بهترین مقالات در سطح یک 15 میلیون ریال، مقالات سطح دوم 10 میلیون ریال و مقالات رتبه بعد 7 میلیون ریال برای قدردانی از نویسندگان محترم تقدیم خواهد شد.
6️⃣جهت موارد ضروری و اطلاعات تکمیلی با معاون پژوهشی دانشکده دکتر موسوی مقدم با شماره همراه 09126530658 تماس بگیرید.
💠دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷نماهنگ سخنرانی کوتاه
موضوع:اگه خدا مهربونه چرا ویروس کرونا رو از بین نمیبره؟
🎤محمدرضا هاشمی(مدرس کلام سطح عالی حوزه) @meshkatnoor🔴
🗯مصاف کرونایی علم و دین؛ افسانه یا واقعیت؟!
🦠برخی در اوضاع کرونائی با گل آلود کردن آب در صدد رسیدن به اهداف شوم خود بوده و در این راستا با آرایش صحنه رویارویی علم و دین و در ادامه با کوبیدن بر طبل پیروزی علم بر دین، به گمان خود ناکارآمدی دین و نهادهای دینی را اثبات کرده اند، اما زهی خیال باطل!
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
🕌1️⃣اسلام برای حفظ جان انسانها اهمیت زیادی قائل است و حتی کشتن یک فرد را با کشتن تمام انسانها برابر می داند(المائدة : 32). از این رو اگر با انجام هریک از عبادات واجب - نه مستحبی مانند زیارت و نماز جماعت- ضرری به انسان برسد، اسلام انجام آن عبادت را لازم نمی داند؛ حال با این منطق آیا اسلام میتواند در صورت وجود ضرر برای جان انسانها، از بسته شدن اماکن مذهبی ممانعت کند و مانع فرایند درمان کرونا شود؟! و یا اینکه خود پیش قدم شده و مانع ضرر رسیدن به انسان ها می شود؟! بدیهی است که عقلانیت و منطق اسلام به رفع مشکلات اهمیت میدهد نه به درگیریهای بی مورد!
البته همان منطق حکم میکند که نه راه ارتباط با خدا بسته شده و نه عنایت خدا و اولیاء الله منحصر در اماکن مذهبی باشد.
گفتنی است که باوجود آنکه در کشور ما برخی ادعای مخالفت اسلام با دستورات بهداشتی را مطرح می کنند، نسخه پیامبر گرامی اسلام برای پیشگیری از بیماری های مسری در کشورهای غربی از زبان پزشکان بازنشر می شود!!!.
🕌2️⃣مهمترین سنجه کارآمدی اسلام، توفیق آن در دستیابی به اهداف اولیه آن، یعنی انسانسازی است و ما امروز با مقایسه جامعه اسلامی و دیگر جوامع، بالعیان شاهد این کارآمدی هستیم: سیل خروشان بخشش و مهربانی، همکاری و همیاری، حفظ نظم و آرامش، احترام به سالخوردگان، ایثار و از خودگذشتگی، تلاش جهادی و دیگر اقدامات ارزنده مردم و نیروهای مسلح در کنار کادر درمانی متعهد، همه و همه نشان از توفیق اسلام و مبلغان آن در پیگیری اهداف انسانسازانه اسلام است و نبود همین مقولات در کشورهای پیشرفته علمی و فنی و با اقتصاد قوی، آنها را گرفتار هرج و مرج و نا امنی شدیدی کرده است.
🕌3️⃣گرچه دین از معجزه استفاده میکند، لکن پیشبرد تمام اهداف دین با معجزه نبوده و همیشه از قوانین طبیعی پیروی کرده است. پیامبران هم بیمار میشدند و ضمن دعا درپی درمان بر میآمدند، نه اینکه اعجازگونه سلامتی خود را بازیابند. مواجهه و پاسخ پیامبر اسلام نیز به شخصی که با توکل به خدا شترش را رها کرده بود، تا بدانجا شیوع داشته که ضرب المثل مشهوری شده: با توکل زانوی اشتر ببند! یعنی هم دعا و توکل و هم پیگیری راه طبیعی کارها!
🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬🔬
🔬1️⃣امروز حال و روز علم اصلا شبیه یک قهرمان نیست! روزگاری انتظار برپایی بهشت زمینی را از او داشتند و در طول چندین سده سرمایه های هنگفتی را به پای آن ریخته اند، لکن گاهی علم بسیار ناامید کننده بود است. در اوضاع کرونائی و با سپری شدن زمان زیادی از انتشار کرونا و بکارگیری تمام ظرفیت علمی و آزمایشگاهی جهان برای شناخت ویروس کرونا، هنوز علم اطلاعات متناقضی از ماندگاری آن در سطوح، مقاوت آن در برابر حرارت و ... ارائه میدهد، درمان آن پیشکش!
🔬2️⃣حداقل در کشور ما چگونه علم میتواند سودای مقابله با دینی را داشته باشد که خودش در یک حکومت اسلامی و با حمایت تام و تمام رهبران دینی رشد کرده است و چنین کشوری شهدای دانشمند هستهای، فیزیکدان و پزشک تقدیم کرده است؟!
🔬3️⃣رویای جایگزینی علم به جای دین در مرحله سوم زندگی بشر که امثال آگوست کنت در خیال خام خود میپروراندند، دیر زمانی است که به فراموشی سپرده شده است و این تصورات مربوط به دوره ای از تاریخ تفکر غربی بوده که خوشبینی های زیادی به توانانی انسان و در پی آن علم وجود داشت، ولی به تدریج روشن شده که علم نمیتواند پاسخگوی تمام مشکلات انسان باشد و کارکردهایی را که دین برای انسان داشته، تامین کند.
🔚بنابراین دین ضمن احترام گذاشتن به حفظ جان انسانها، حتی خود دستوراتی را برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها ارائه داده است و دستورات بهداشتی هیچ تضادی با دین ندارند و شاید یکی از ویژگی مهم اسلام این است که محصور و منحصر در اماکن مذهبی نبوده و پیوسته در شرایط مختلف حضور خود را ثابت کرده است و با صرف بسته شدن اماکن مذهبی به انزوا نمی رود، چراکه همیشه جا برای انسانسازی و اجرای احکام دینی وجود دارد، چه فردی و چه اجتماعی، چه در اماکن مذهبی و چه در محیط های خصوصی .
از سوی دیگر علم نیز آنقدر خودسر و قدرتمند نیست که بخواهد دین را از صحنه خارج کند و یکسره بخواهد کارکردهای دینی را ارائه دهد.
📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام اسلامی @meshkatnoor🔴
#هشدار_به_مسولین
🔻 «آیا فریاد رسی نیست ... »
🔹 سلطه باورنکردنی و گسترده اینستاگرام بر افکار و فرهنگ و زندگی ایرانیان در سایه غفلت عامدانه اقای آذری جهرمی و "دوستان" واقعا حیرت انگیز که نه وحشتناک است ...
🔸 جالب و بسیار حیرت انگیز تر اینکه هیچوقت و هیچ کجا از این نفوذ موذیانه دشمن به خانه های ایرانیان صحبتی نمیشود
🔹 اینستاگرام موریانه ای است که مخفیانه و از درون درحال جویدن ریشه فرهنگ ایرانی و انقلابی و اسلامی است
🔸 باید چند سال آنطرف آب زندگی کنید تا بدانید پورنوگرافی و محصولات پورن در هیچ کشوری به این اندازه بدون محدودیت سنی و به راحتی و رایگان قابل دسترسی نیست
✅ حتی تلویزیون های ویژه با کانال های خصوصی هم برای دسترسی به محصولات پورن هزینه اشتراک ماهانه گزاف جداگانه از متقاضیان دریافت میکنند
🔹 تلویزیون های دولتی هم از ساعت ۱۰ شب به بعد فقط در بعضی کانال های خصوصی فیلمهای تریلر ویا زرد را پخَش میکنند که آن هم فقط چند صحنه نا کامل و اشاره ای از سکس داشته، آن هم با اطلاع قبلی و با علامت دایره قرمز که ممنوعیت برای زیر ۱۸ سال را دایم اعلام میکند..این محدودیتها شامل تبلیغات برای تجاوز قتل و استفاده از مواد مخدر و حیوان آزاری هممیشود...
🔸 و اما در کمال تعجب در ایران اسلامی درصد بسیار بالایی از اعضای خانواده ها؛ از کوکان دبستانی تا سالمندان ۶۰- ۷۰ ساله تا مادر ها و پدرها با آزادی کامل در خلوت خود براحتی و بدون هزینه در حال دیدن صحنه های پورن واضح ...آموزش های جنسی...حیوان بازی و غیره هستند
✅ از طرفی دیگر همزمان تعداد زیادی از پیج ها هم در حال تحقیر دین و دین داری ... تبلیغ یهود و شیطانپرستی... و گند زدایی از حکومت پهلوی و بزرگنمایی غرب میباشند
🔹 گویا برنامه به گونه ای طراحی شده که در هر خانه ایرانی یک خانه "تیمی" مجازی تشکیل شود که فعالیت ان و نتایج آن حقیقی است.
🔸 این خانه ها با هزینه وخرج حکومت اسلامی و با تشکر از اینترنت رایگان شبانه و در خوشبینانه ترین حالت خواب غفلت عمدی مسولان فرهنگی و "دوستان" اداره میشود ...
✅ الگو شدن یک گنده لات قاتل، یا یک حیوان انسان نما بنام تتلو کمترین دستاورد اینستاگرام است ...
هزاران صفحه از بدکاره های رسمی و غیر رسمی بدون هزینه و محدودیت درحال فعالیت و کسب درامد از آبشخور این ابتذال و ولنگاری هستند که برسر خوان گسترده اینترنت جمهوری اسلامی که با خون شهیدانمان بهای امنیت و ثباتش را پرداخت کرده ایم؛ نشسته اند و ریشه فرهنگ ایرانی_اسلامی_انسانی را میزنند و هیچ مقام یا مرجع تقلید یا ارگان یا سازمانی هم مصدع اوقاتشان نمیشود...
🔹 جالب است که بدکاره ها و یا زباله های ضد فرهنگی در اروپا باید هزینه کنند تا شناخته بشوند ومشتری کسب کنند و مالیات هم باید بپردازند...
ولی ما کودک دبستانی و نوجوان و جوان دبیرستانیمان و متاسفانه حتی پدر بزرگهایمان! را تبدیل به مشتریان داوطلب این صفحه ها میکنیم و به خواب مرگ فرو رفته ایم .
💢 از ترویج بی حجابی و خانه های مد که پوشش بی حیایی را تبلیغ میکنند ننویسم بهتر است...از مسابقه های خودنمایی دختران دانشجو و محصل و زنان شاغل و خانه دار مان در صفحه های مثلا شخصی و از جولان دهی سلبریتیهای بیسواد و غربزده و نمک به حرام هم میگذرم ولی از شما اقای آذری جهرمی و وزارت فرهنگ و ارشاد و مسئولین امنیتی که حفظ امنیت را فقط در حفظ مرزهای فیزیکی میدانید نخواهم گذشت...
واقعا ایا فریادرسی نیست؟؟ @meshkatnoor🔴
🌷 توصیه امام خامنه ای(حفظه الله) در آستانه ماه مبارک رمضان
✍️ حساب اینستاگرامی رهبر معظم انقلاب در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متنی را منتشر کرد:
▫️از ماه شعبان چند روز بیشتر نمانده است. عزیزان من! فرزندان من! جوانان عزیز! از همین چند روز هم استفاده کنید. از خداوند بخواهید، دلهای باصفای خود را متوجّه خدا کنید و با او حرف بزنید.
▫️زبان حرف زدن با خدا، زبان مخصوصی نیست؛ اما معصومین ما - کسانی که پایگاههای قرب الهی را یکی پس از دیگری طی کردند - با زبانهای خوبی با خدا حرف زدند.
آنها راه سخن گفتن با خدا را به ما یاد دادند. این مناجات شعبانیّه، این دعاهای ماه رجب و ماه شعبان، این مضامین عالی، این معارف رقیق و نورانی با الفاظ زیبا و معجزهگون، وسیلهای برای دعاکردن ماست. من همه شما عزیزان را به توجّه به دعا در این ایام، توجّه به نماز، اقبال به روزه و استفاده از روزها و شبهای ماه رمضان دعوت میکنم. @meshkatnoor🔴
✳️رویارویی مومنانه با گرفتاریها در دعای هفتم صحیفه سجادیه
✅یاد و نام الهی، آرامش بخش جان و روح انسانی است(الرعد : 28) و ادعیه گهربار صحیفه سجادیه، به سبب توجهی که پیوسته به معبود، خالق و همه کاره عالم هستی می دهد، باعث آرامش و نوازش جان آدمی، دلگرمی و ارضاء ابعاد احساسی و عاطفی انسان می شود.
✅اما علاوه بر ابعاد احساسی و عاطفی، صحیفه سجادیه سرشار از معارف بلند و دلپذیر دینی است که انسان را در کنار خوان پرنعمت دریای خروشان معرفت، سید الساجدین علیه السلام به میهمانی دعوت می کند.
✅دعای هفتم، صحنه رویارویی مومنانه با گرفتاری را به تصویر می کشد و به گرفتاریها و شدائد نگاه «شر»گونه ندارد، چرا که شر چه منطقی و چه قرینه ای، به نحوی با هستی بلندمرتبه الهی سرناسازگاری دارد، لیکن در مواجهه مومنانه، قدرت و حاکمیت الهی بر همه جا سایه گسترده و همه گرفتاریها و مصائب، حکیمانه و هدفمند، از اوست(بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَي) این کجا و گردن فرازی و سرناسازگاری با خدا کجا! اساسا غیر تسلیم و رضا، چاره ای برای گرفتاریها نیست(ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَاب).
اما بدان جهت که حکیم، غیر حکیمانه عمل نمی کند(الدخان : 38؛ النور : 18) این گرفتاری ها یا به جهت آزمایش و ارتقاء درجه است(البقرة : 155) یا برای هوشیار کردن و بازگشت به سوی خدا(سجده: 21)، پس زمام امور به دست قادرِ حکیم است و او غافل از تربیت انسان نیست.
✳️اما چه باید کرد؟ راه نجات کجاست؟
✅لطف الهی باعث سبب سازی الهی شده و در رفع گرفتاری ها، چاره ای از توسل به اسباب ظاهری نیست. دارو و درمان، ابزار علمی و فنی و همه و همه، به لطف الهی کارگر می افتد(تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَاب) اما باید بهوش بود که تاثیر اینها، بسته به اراده الهی است و چه بسا خدای سبب ساز، خود سبب سوز شود (وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ.) از این جاست گاه سرکنگبین صفرا فزاید و روغن بادام خشکی بنماید!
✅پس اگر چنین است نجات فقط به دست مسبب الاسباب است و باید آگاه بود که جز آستان او در جهان، پناهی نیست (يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَج؛ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ؛ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِك...)
🔚گرچه گرفتاری ها، زمینه ساز رشد انسان است و جایی برای تلقی شر از آنها وجود ندارد، لکن دعای هفتم با ترسیم هدفمندی و حکیمانه بودن حوادث و تسلط تام و تمام آفریدگار بر آنها، مسئله وجودی و اگزیستانسی شر را نیز پاسخ می گوید. شر وجودی برای کسی است که هم اکنون با درد و رنج گلاویز شده و به شدت ناامید است و این دعا با توجه دادن به اینکه هیچ یک از این حوادث بی هدف و بی ثمر نیست و آگاه خبیر، نظاره گر و دست اندرکار آنهاست، او را تسلی می دهد.
📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام https://eitaa.com/meshkatnoor
🔴 نقدی بر مواجهه جاهلیت مدرن با حکم شرعی روزه
⚫️امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، در پیامی تلویزیونی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، از کشاورزان این کشور خواسته است تا به خاطر سلامتی خود و خانوادههایشان و تأمین مواد غذایی مردم در زمانی دیگر روزه بگیرند.
⛔️ او گفته است: "مردم، گرفتن روزه را به وقت مساعد دیگری موکول کنند."
📡 بی بی سی فارسی، چهارم اردیبهشت ۱۳۹۹
🔆 با دیدن خبر بالا، یاد آیه قرآن درباره عرب جاهلی افتادم که در ماه های حرام(که جنگ در آنها حرام بود) دخل و تصرف می کردند و برای منافع مادی، یک ماه حرام را حلال اعلام می کردند و در آن به نبرد می پرداختند و در توجیه می گفتند که به جای آن ماه حرام، ماه دیگری را حرام قرار می دهند.
🔺«إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»(توبه، ۳۷)
«ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ [ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﺩﻳﮕﺮ ] ﺍﻓﺰﺍﻳﺸﻲ ﺩﺭ ﻛﻔﺮ ﺍﺳﺖ ; [ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻋﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻔﺮ ] ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ، ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. در ﻳﻚ ﺳﺎﻝ، ﻣﺎﻩ ﺣﺮﺍم ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻰ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺎﻝ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻣﺎﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺳﺎﺯﻧﺪ؛ ﻭﻟﻲ [ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﺯﺷﺘﻲ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.»
🔆 امروزه نیز جاهلیت مدرن با ظاهری متفاوت از جاهلیت نخستین، ولی با باطنی یکسان در صدد است که در احکام الهی، دخل و تصرف کند و به بهانه منافع مادی دنیوی، حکم شرعی وجوب روزه ماه رمضان را به ماهی دیگر موکول کند.
❇️ ای کاش این پیشوایان جاهلیت مدرن می دانستند که روزی بندگان به دست خداست و خداوندی که روزه ماه رمضان را واجب کرده است، همان خدایی است که باران را نازل می کند و زمین را حاصلخیز کرده و می تواند به آنها برکت دهد.
❇️بله، خداوند حکم کرده که روزه گرفتن بر کسانی واجب است که توانایی روزه گرفتن دارند و بر بیماران و کسانی که توانایی روزه ندارند، واجب نیست.
اما تشخیص مضر بودن روزه برای سلامتی، که بستگی به گمان عقلایی شخص یا دیدگاه پزشک متخصص متعهد دارد متفاوت است با بخشنامه حکومتی دادن و منع همه مردم از روزه به بهانه های واهی دنیوی.
⏺«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»( ذاریات، ۵۸)
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ، ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
فهرست #جزوه_های_قرآنی بارگزاری شده در کانال بصیر:
✅✅✅بسیار مناسب برای طرح مباحث قرآنی در ماه مبارک رمضان.
1.آیات نماز در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1755
2.دشمن شناسی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1233
3.راههای پولدار شدن در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/234
4.انواع خودباختگی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1215
5.منافقین و ساکتین
https://eitaa.com/basir_v/1220
6.آیه های امیدبخش در روایات و راه جمع بین آنها
https://eitaa.com/basir_v/302
7. آیات شفاعت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/403
8. شاهدان و گواهان قیامت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1010
9.شیوه صحیح بیدار کردن فرزندان برای نماز صبح
https://eitaa.com/basir_v/435
10.اصول دعوت به نماز(فرق روانشناسی قرآنی با روانشناسی غربی)
https://eitaa.com/basir_v/925
11.راههای رسیدن به فلاح در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1450
12.ده جلسه در خدمت کارکنان حرم مطهر(جزوه تدریس ده جلسه تفسیر سوره لقمان)
https://eitaa.com/basir_v/1468
13.هفت وظیفه انسان در مقابل قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1499
14.جزوه 10 منبر درباره استقامت انقلابی
https://eitaa.com/basir_v/1517
15.نامه به رئیس جمهور و جواب تحریف قرآن(ینقضون عهدهم فی کل مره،وظیفه حکومت اسلامی در زمان نقض عهد کفار)
https://eitaa.com/basir_v/180
16.دوازده ویژگی یک سخن خوب از دیدگاه قرآن
https://eitaa.com/basir_v/877
17.ویژه نامه اربعین
https://eitaa.com/basir_v/893
18.بررسی آیات حجاب و عفاف در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1665
🔴🔴🔴توجه توجه توجه:
هر نوع کپی برداری و پخش جزوات ولو بدون ذکر منبع جایز است. https://eitaa.com/meshkatnoor
🔴پيامهاي نهفته در دعاهاي ماه رمضان
از جمله دعاهايي وارد شده براي سحرهاي ماه رمضان به ويژه شبهاي قدر، دعا براي بهبود وضعيت اقتصادي، امنيت و سلامت دين و بدن است:
اللَّهُمَّ وَ أَعْطِنِي السَّعَةَ فِي الرِّزْقِ، وَ الْأَمْنَ فِي الْوَطَنِ، ... وَ الصِّحَّةَ فِي الْجِسْمِ، وَ الْقُوَّةَ فِي الْبَدَنِ، وَ السَّلامَةَ فِي الدِّينِ، (دعاي ابوحمزه)
يکي از کارکردهاي اين دعاها اين است که جامعة اسلامي رفتارها، سخنان، انديشهها و انتخابهاي خودش را همسو با اين مسائل کند.
اگر براي بهبود اقتصادي برنامهريزي عاقلانه نداشته باشيم، شب و روز هم دعا کنيم، هرگز مستجاب نخواهد شد؛ امام صادق فرمود: دعاي کسي که در خانه بنشيند و بگويد «خدايا روزيام ده»، مستجاب نميشود. (کافي/2/ 511)
با پرخوري و بدخوري، دعا براي سلامتي جسماني، هرگز مستجاب نخواهد شد.
با بياعتنايي به واجبات و دلدادگي به نگاهها و سخنان و رفتارهاي گناهآلود، دعا براي سلامت دين، هرگز بالا نخواهد رفت.
وقتي با سخنان، انديشهها، رفتارها، و انتخابهاي خود نيروهاي تأمين کنندة امنيت را تضعيف کنيم، دعا براي امنيت، به شوخي شبيهتر است تا دعا.
بدانيد که «دعا زماني کارساز است که همراه با عمل باشد؛ دعاي بدون رفتارهاي همسو، هرگز مستجاب نميشود.» به تعبير امام صادق (ع) وقتي شما به عهد خود با خدا وفا نميکنيد، چه انتظاري داريد که خدا دعاي شما را اجابت کند. (تفسير قمي/ 1/ 46)
✍️ احمدحسين شريفي @meshkatnoor🔴
📝بخش هایی از نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به مقام معظم رهبری دربارۀ تفسیر قرآن مجید و پاسخ رهبر انقلاب
✳️محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم؛
☀️اگر احساس وظیفه نمیکردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده، این مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم.
✅پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهل بیت علیهم السلام سخنی نمیگوید، ولی از مهجوریت قرآن گله میکند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، ۳۰)
✅دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، ۱۲)
✅در سخنرانی، پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، ۴۴) در حالی که امروز، بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
✅ قرآن، عالم ربانی را عالم قرآنی میداند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹)
✅ اساس همهی حوزههای علمیه،یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقه...» (توبه، ۱۲۲) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
1️⃣«أ فلا یتدبرون القرآن»
2️⃣«أم على قلوب أقفالها» (محمد، ۲۴)
✅مشکل حوزههای علمیه این است که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه میشوند، ولی عمدهی مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت میکشند.
✅گرچه امروز در سایه انقلاب، تحولاتی در حوزهها پیدا شده است،کم نیستند کسانی که قرآن و نهجالبلاغه را علم نمیدانند، در حالی که امام رضا علیهالسلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج ۳، ص ۲۳۸)
✅ با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آل عمران، ۱۳۷۸) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است.
✅با اینکه از آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ می کند) استفاده می شود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمی کند، اما ما تفسیر را مستحب می دانیم.
✅با اینکه برای هر رشتهی دانشگاهی در کنار معارف عمومی، باید آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و میگفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة». و بعد از اعضا، برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة»
✅با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه، ج ۲، ص ۲۰۶) ولی شهریههای حوزهها بر اساس قرآن نیست.
✅حضرت آقا! جنابعالی قبل از انقلاب درس تفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاهها و پادگانها و قوای مسلح و ائمه جمعه وجود دارند که بعضی گاهی تفسیر میگویند ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر، رنگ سخنان مخلوق بیش از سخنان خالق است.
✅به امید روزی که تمام حوزهها و تمام مدرسین برای تفسیر سهم و جایگاهی در شأن کتاب آسمانی قرار دهند و همانگونه که سایر کتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.
✅توجه به قرآن و سفارش به تفسیر و تدبر توسط حضرتعالی با اراده خداوند راهگشاست و برّی است که باید همه در این برّ مشارکت کنند.
🙏والسلام علیکم و رحمةالله؛ مرید قدیم؛ محسن قرائتی
☀️رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجتالاسلام قرائتی مبنی بر لزوم ترویج و تفسیر قرآن نوشتند:
📝«بعد السلام ،خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»
📡http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=45383
هدایت شده از @javadgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یکی از عوامل گسترش الحاد و فساد، غفلت انسانها از نعمت های الهی است.
🔆همچنان که بهره گیری از استدلالات عقلی برای مبارزه با کفر و فساد لازم است؛ مهمتر از آن، توجه به احساسات انسان و یادآوری نعمت های الهی است که موجب بیداری حس شکرگذاری بشر می شود.
❇️ با توجه به نکات مزبور، لازم است اندیشمندان رشته کلام، هم به جنبه عقلی و هم به جنبه احساسی بشر توامان توجه کنند و برای تثبیت و تقویت باورهای دینی مردم، به احساسات و عواطف آنها نیز توجه داشته باشند.
⬆️⬆️ کلیپ هایی مانند کلیپ بالا، نمونه ای از عوامل بیدارگر انسان است که در عصر غلبه فضای مجازی بر زندگی بشر، نقش زیادی در یادآوری نعمت های الهی و فعال کردن حس شکرگذاری انسان نسبت به خدا ایفا می کند و از این طریق می تواند در راستای مبارزه با الحاد و کفر مفید باشد.
🔆«فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»(اعراف، ۷۴)
ﭘﺲ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﺁﺷﻮﺏ ﺑﺮﭘﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ .(٧٤)
حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از @javadgoli
❇️ ماجرای تجربه نزدیک به مرگ دکتر «ایبن الکساندر» جراح مغز و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا
✳️مجله آمریکایی «نیوزویک» مطلبی را به پزشک متخصص مغز و اعصاب اختصاص داده است که به گفته خودش، هفت روز «زندگیای با هوش غیرانسان» را تجربه کرده است.
🔆دکتر «ایبِن الکساندر» که تجربه خود از مرگ و نیستی را در مطلب ویژه مجله «نیوزویک» به رشته تحریر در آورده، مینویسد:
✅به عنوان یک جراح مغز هیچگاه به پدیده تجربههای جهان پس از مرگ و چنین مقولاتی باور نداشتم.
✅من مانند پدرم جراح مغز شدم و در دانشگاه های زیادی از جمله «دانشگاه هاروارد» به تدریس این شاخه از علم پزشکی پرداختم. بنابراین، کاملاً می دانم در مغز آدمهایی که ادعا می کنند آن جهان را تجربه کردهاند چه میگذرد.
✅مغز آدمی از مکانیسم اعجاب آور و در عین حال فوق العاده ظریفی برخوردار است، کافی است اندکی از اکسیژن دریافتی مغز بکاهید تا واکنش نشان دهد. با چنین اوصافی، برایم جای تعجب چندانی نداشت که آدمهایی را ببینم که بعد از گذران دوره درمانی پس از آسیبهای جدی و بازیابی هوشیاری خود، از تجربههای شگفتشان افسانهسراییها کنند. اما هرچه میگفتند هرگز بدان معنا نبود که چنین بیمارانی در دنیای واقعی به جایی سفر کرده باشند.
هدایت شده از @javadgoli
🔺🔻اوضاع بدین منوال بود تا اینکه سال ۲۰۰۸ رسید. اوایل صبح خیلی زود، با یک سردرد شدید از خواب بیدار شدم. تنها به فاصله چند ساعت، کورتکس مغزم کاملا از کار افتاد. کورتکس بخشی است که کنترل اندیشه ها و احساسات ما را برعهده دارد و باعث تمایز ما از دیگر جانداران است.
✅ پزشکان بیمارستان عمومی «لینچبرگ» در ایالت ویرجینیا، که خودم هم آنجا به عنوان جراح مغز و اعصاب کار میکردم، به این نتیجه رسیدند که دچار نوعی مننژیت نادر شدهام. آن روز صبح، وقتی به اتاق اورژانس رفتم، اوضاعم آنقدر بد بود که امید چندانی به بهبود و ادامه زندگیم در قالب چیزی فراتر از یک گیاه وجود نداشت. مدتی زیادی نگذشت که همان روزنه امید هم از دست رفت. هفت روز در اغمای کامل بودم، بدنم به هیچ محرکی پاسخ نمی داد و فعالیتهای عالی مغزم کلاً مختل شده بود.
✅در چنین شرایطی هیچ توجیه علمیای برای این حقیقت وجود ندارد که در حالی که بدنم در اغما کامل به سر میبرد، ذهنم، هوشیاریم، خود خویشتنم، حی و حاضر باشد.
✅ نورونهای کورتکس مغزم به واسطه حمله باکتریایی فلج شده بودند، اما نوعی هوشیاری و معرفت ورای ظرفیتهای مغزی مرا به بُعد دیگری از این کائنات برد، بُعدی که حتی خوابش را هم هرگز ندیده بودم و هیچگاه در زمره باورمندانش نیز قرار نداشتم.
✅باری، ماهها سپری شد تا بتوانم برای خودم هضم کنم که چه بر من گذشت. علیرغم غیرممکن بودن وجود هرگونه هوشیاری در شرایطی که داشتم، چیزهایی که آن موقع تجربه کرده بودم برای خودم هم به هیچ وجه توجیه پذیر نبود: اول، یک جایی در میان ابرهای بزرگ و پُف کرده به رنگ صورتی و سفید که در مقابل آسمان «آبی تیره» تضاد مشهودی ساخته بود.
✅بالاتر از ابرها -بی نهایت بالاتر- دسته دسته موجوداتی شفاف و نورانی در آسمان این طرف و آن طرف میرفتند و خطوط ممتدی را دنبال خود در فضا بر جا میگذاشتند. پرنده بودند یا فرشته؟ نمیدانم. بعدها که برای توصیف این موجودات دنبال واژه مناسب میگشتم این دو کلمه به ذهنم رسید، اما هیچ یک از این دو حق مطلب را درباره این موجودات اثیری ادا نمیکند که اساساً از هر آنچه در این کره خاکی میشناسم تفاوت داشتند، چیزهایی بودند پیشرفتهتر و متعالیتر.
✅در دنیایی که بودم، دیدن و شنیدن دو مقوله جدا از هم نبود. انگار که نمیشد چیزی را ببینی یا بشنوی و به بخشی از آن بدل نشوی. هرچه که بود متفاوت بود و در عین حال بخشی از چیزهای دیگر.
✅فیزیک نوین میگوید که جهان پیرامون ما یکپارچه و غیرمنفک است. اگرچه به ظاهر در دنیایی از تفاوت ها زندگی می کنیم، برپایه قوانین فیزیک، زیر این ظاهر متفاوت هر شیء و هر رویدادی در هستی در پیوند کامل با اشیا و رویدادهای دیگر است و به بیان دیگر «فرق باطن» وجود ندارد.
✅من سالهای سال به عنوان جراح مغز و اعصاب در معتبرترین مؤسسات جهانی خدمت کردهام. میدانم که بسیاری از همکارانم بر این باور پافشاری میکنند که مغز، و به ويژه کورتکس، این عضو کلیدی، سر منشأ هوشیاری خاص نوع آدمی است. خود من هم همین طور فکر میکردم. اما این باور و این نظریه امروز در برابر من رنگ باخته و آنچه بر من گذشت در پهنه باورهایم جایی برای آن باقی نگذاشت.
✅از همین رو قصد دارم باقیمانده عمرم را به بررسی ذات راستین هوشیاری بپردازم و به همکارانم در عرصه علم و نیز به جهانیان نشان بدهم که ما پدیدههایی بسیار بسیار فراتر از مغزهای فیزیکی خود هستیم.
✅در دنیای امروز بسیاری بر این عقیدهاند که واقعیت معنوی دین در دنیای مدرن قدرت خود را از دست داده و علم، در برابر ایمان، راه رسیدن بشر به واقعیت وجود است. پیش از این تجربه، من نیز تا حد زیادی در صف طرفداران این مکتب بودم، اما امروز متوجه شدهام که این دیدگاه به شدت سادهانگارانه است.
🔷تصویر مادیگرا از کالبد و مغز به عنوان مولدان هوشیاری، و نه ظرف آن، محکوم به شکست است. در مقابل، تلقی نوینی از کالبد و ذهن ظهور خواهد کرد که هم اکنون هم نشانههایش را میتوان مشاهده کرد. این دیدگاه نو به همان میزان مبتنی بر دین است که بر دانش استوار.
📡https://www.newsweek.com/proof-heaven-doctors-experience-afterlife-65327
🔰حسن آقامیری، پیامبر اباحیگری
تاملی در افکار و رفتارهای سید حسن آقامیری
✍️ محمدامین رضایی
🔸 "برای انسان گرد هم آمدیم" این جمله #امام_موسی_صدر را در سر در اینستاگرامش نوشته، احتمالا میخواهد بگوید به سبک رفتار او عمل میکند، این روزها "گام به گام با موسی صدر" مجموعه آثار امام موسی صدر را میخوانم، ایده امام موسی صدر هم گفتگو بود، حتی به کلیسا رفت و برای مسیحی ها صحبت کرد، با خیلی ها سر میز نشست اما او یک مجتهد باسواد بود، ریشه ای و مبنایی بحث میکرد، با تیپ های مختلف، اما دچار بی موضعی نمیشد؛ تسامح در گفتگو به عنوان یک روش او را به تسامح و تساحل فکری_رفتاری و حتی بالاتر استحاله نرساند، اگر چه امام موسی صدر اصلا قابل قیاس با سیدحسن اقامیری نیست اما میخواهم بگویم وقتی اندیشه نباشد، وقتی مبنا نداشته باشی حتی اگر بخواهی از سیره رفتاری یک مصلح اجتماعی هم الگو بگیری به این بی هویتی دچار میشوی؛ شهوت جذب تو را تبدیل به یک آدم خنثی میکند؛ آن وقت دین هم میشود ابزار جلو رفت در این بی هویتی نه عامل رشد و تکامل.
🔹وقتی کسی مبنا داشته باشد شبیه سید حسن نصرالله، جولیا پتطرس خواننده زن لبنانی که برای گفتمان مقاومت آهنگ میخواند در جوابش میگوید: شما برای گفتمان مقاومت در لبنان آهنگ خوانده اید تشکر میکنم؛ البته من آهنگ شما به لحاظ فقهی نمیتوانم آهنگ شما را گوش بدهم، یا سلبریتی معروف لبنانی که نه حجاب دارد نه عقاید سیدحسن را قبول دارد درخواست میکند کفشت را بعد از استفاده برایم بفرست تا به عنوان بهترین هدیه در خانه ام نگه دارم، مبنا داشتن اینطور رفتارها را جهت میدهد، مبنا که باشد هر روز از اصولت دست بکشی تا بتوانی با بعضی افراد بی اصول مشهور همراه و هم گفتگو بشوی؛ ایده امام موسی صدر گفتگو برای نزدیک شدن و حل اختلافات بود نه اصول فروشی و استحاله شدن.
🔸من نیز معتقدم به گفتگو با افراد با سلایق مختلف، آنها که من را میشناسند به این سیره شهادت میدهند، اما به صراحت میگویم حسن آقامیری تقریبا رو به تمام شدن هست، نه به لحاظ اجتماعی بلکه به لحاظ ایدیولوژیک، او دیگر رسما #اباحیگری را تئوریزه میکند آن هم با ادبیات دینی و این خطرناک ترین کار موجود است! اگر فساد و اباحیگری را صرفا تایید یا ترویج میکرد باز میشد کاری کرد اما او برای اباحیگری بنیان معرفتی کاذب تولید میکند؛ به انسان ها خصوصا جوان ها شبه بینش میدهد، در وجود آنها گرایش تولید میکند تا به خود جرئت رفتار باطل را بدهند، من اینجا میخواهم یک جمله تاریخی و سنگین بگویم: حسن آقامیری را میتوان #پیامبر_اباحیگری نامید، جمله سنگینی است اما این آئین و مکتب اوست، او به واسطه حمایت چهرهای معروف و تیم رسانه ای ش هر روز دارد این مکتب را جلو میبرد و البته پایان او تلخ است چون جبهه حق کم از این پیامبران دروغین به خود ندیده، اما زنده و استوار باقی مانده است. @meshkatnoor🔴
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نشست
#قطب_فلسفه_دين
🔺 نشست مجازي
✅ پيامدهاي الهياتي کرونا
🎙 با حضور:
#حميدرضا_شاکرين
#عليرضا_قائمي_نيا
#محمد_جعفري
📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11
📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 46.209.11.22/corona
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460
🆔 @iictchannel
1_7521964.pdf
283.9K
مقاله رویگردانی فیزیکدانان معاصر از پوزیتویسم ✍️ دکتر گلشنی و مرتضی خطیری @meshkatnoor🔴
🔺 تحلیل عرفانی مساله شر و رنج ✅ عارفان مسلمان مسئلة رنج و شر را از ابعاد وجودشناختی و سلوکی مورد توجه قرار دادهاند. از جهت وجودی و مبتنی بر نگاهی توحیدی، فقدان و نقصان، لازمة کثرت (خلقت) است و از جهت سلوکی مقدمهای ضروری برای مقام طلب بهشمار میرود که خود شرط ضروری حرکت و وصول به کمال میباشد. ✅ توجه به چنین حرکتی موجب آن است که فقدان را مقدمة وجدان و سختی را ملازم با گشایش بدانیم. البته برخی تنها به فقدانها توجه دارند و از داراییهای ملازم با آن غافلند. از این روست که میزان توجه به فقدانها و اهمیتی که شخص به آنها می دهد، میتواند معیاری برای تعیین رتبه و مقام انسان باشد. ✅ لازمة حرکت، طلب است و طلب با احساس فقدان شکل میگیرد. آن که خود را واجد چیزی میداند، هرگز در پی کسب آن نخواهد بود و حرکتی در وصول به آن نخواهد داشت. بنابراین، احساس فقدان، شرط تحقق حرکت است. این شرطیت برای حرکت، هم در دنیا و امور مادی مصداق دارد و هم در مسیر اصلی انسان به سوی کمال مطلوب؛ به این معنا که هم برای وصول به اهداف دنیوی شخص با احساس فقدان است که به سوی هدف حرکت کند و هم در اهداف متعالی اخروی چنین فقدانی مورد نیاز است. ✅ با این وصف، بسیاری از شرور و نقصها این فایده را دارند که انسان را به ضعف خود آگاه میکند و این آگاهی از ضعف، مقدمهای است برای طلب که اول منزل سیر در مسیر وصول به کمال است. بهویژه در دوران شکوفایی علم و فناوری که برخی را به نوعی علمزدگی و بی اعتقادی به قدرت عظیم خدا و استکبار در مقابل او واداشته است، وجود نقصهایی که محدودیت علم مادی انسان را آشکار میکند، برج خودخواهی و استکبار انسان را فرو میریزد و او را به ضعفِ خود، واقف میکند و این امر شرطی ضروری و البته گامی نخست در باورمندی به خدای متعال است. ✍️ دکتر علیرضا کرمانی ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی @meshkatnoor🔴
🔰خدایی که ما می خواهیم و می پسندیم و خدا آن گونه که هست
✍️ دکتر امیر خواص؛ دانشیار موسسه امام خمینی
🔸در این روزها که ویروس کرونا در سراسر عالم جولان می¬دهد پرسش¬ها و شبهات فراوانی ذهن مؤمنان و غیر مؤمنان را درگیر کرده و عده¬ای نیز دائما در این تنور می¬دمند که چرا خدا این ویروس را نابود نمی¬کند و چرا راه درمان آن را فوری در ذهن دانشمندان نمی¬اندازد و چرا مردم را شفا نمی¬دهد و چراهای فراوان دیگر. و در این راستا برخی انسان¬ها وسوسه می¬شوند که بگویند یا خدا وجود ندارد(که غیر خداباوران و بی دینان چنین¬اند) یا اگر وجود دارد نعوذ بالله توان و عرضۀ این کار را ندارد. به نظر می¬رسد که یک پیش¬فرض مهم در همۀ این شبهات وجود دارد و آن این است که "خدا باید آن¬گونه باشد که من می¬خواهم و من می-پسندم وگرنه یا نیست و یا بی عرضه است". به تعبیر دیگر گویی خدا در ضمیر ناخودآگاه بسیاری از انسان-ها بسان یک غلام حلقه به¬گوشی است که باید دائما بردرگاه خدمت ما ایستاده و کمر به خدمت ما بسته و ریز و درشت فرمایشات ما را بدون چون و چرا برآورده سازد.
🔹اما خوب است با خود خلوتی داشته باشیم و بیندیشیم که خدا چگونه موجودی است؟ بهترین راه شناخت همان است که از خود او سراغ بگیریم. او می¬گوید من خالق جهان و مالک آن هستم و همه چیز در تحت قدرت من است در عین حال بسیار مهربان و رئوف به بندگان هستم اما سنت¬هایی را نیز بر عالم حاکم کرده-ام. از جمله "سنت شکر" که اگر شکر کنید نعمت من افزون می¬شود و اگر کفر بورزید عذاب من درد ناک است (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ابراهیم ). آیا ما شاکر این همه نعمت بوده¬ایم؟ از جمله سنت خدمت به دیگران و دست¬گیری از مستمندان؛ آیا ما چه مقدار در فکر بی¬نوایان و مستمندان بوده¬ایم ؟ ( وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ). دیگری سنت امر به معروف و نهی از منکر؛ که امروزه متأسفانه بسیاری از مؤمنان نیز از این فریضه غفلت کرده¬ و نسبت به منکرات با این توجیه که دیگر امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد، خود را به بی خیالی زده¬اند.
🔸آیا خدا در زندگی ما، در بازار ما در خیابان ما و .... حضور دارد یا اینکه به گونه¬ای زندگی می¬کنیم که خیلی حضور او را احساس نمی¬کنیم و بود و نبودش چندان برای ما مهم نیست؟؟ خودش گفته که اگر از یاد من غافل شوید زندگی تلخ و مشقت باری خواهید داشت ( وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى) . کوتاه سخن آنکه اگر ما درست بندگی کنیم او هم بلد است که چگونه خدایی کند. البته از این نکته نیز غافل نشویم که بلاها می¬تواند برای امتحان انسانها یا ارتقاء مقام آنها و یا برای بعضی انسان¬ها و یا برای همگان جنبۀ کیفر و مجازات داشته باشد. #کرونا
@meshkatnoor🔴
🔹«زندگی پس از زندگی» ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیما
شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی » را هرروز ساعت 19روی آنتن می برد.
«زندگی پس از زندگی» برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است.
🔹این برنامه در 30 قسمت 55 تا 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود.
🔹«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ها ساعت 17 پخش می شود. این برنامه در ساعت 2 بامداد بازپخش می شود.
@meshkatnoor🔴
☀️موضع گیری متناقض غربزدگان مخالف روحانیت
📛در سالیان اخیر، شاهد دیدگاه های ضد علمی سران نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا هستیم. در این مجال نمونه هایی را بیان می کنیم:
1️⃣دونالد ترامپ در نشست خبری روز پنجشنبه خود، خواستار بررسی تزریق مواد شوینده به بدن انسان برای درمان بیماری «کووید ۱۹» شد؛ اما پزشکان در مورد تبعات چنین اقدامی هشدار دادهاند.
ترامپ از احتمال مفید بودن استفاده از اشعه مافوق بنفش در داخل بدن انسان نیز سخن گفت.
2️⃣دونالد ترامپ گفته که حاضر نیست به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا از ماسک استفاده کند.
3️⃣ ترامپ از اعتراضهای ضدقرنطینه در برخی از ایالتها نیز حمایت کرده است.
4️⃣ دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنگام وقوع کسوف، از بالکن کاخ سفید به طور مستقیم و با چشم غیر مسلح به خورشید خیره شد. این در حالی است که بسیاری از متخصصان نجوم و چشم پزشکان ،پیش از این رویداد نادر هشدار داده بودند که نگریستن به خورشیدگرفتگی بدون استفاده از عینک مخصوص میتواند برای چشم خطرناک باشد.
5️⃣دانشمندان، طی دهههای گذشته، بارها با ارائه دادههای علمی از تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین سخن گفتهاند. دونالد ترامپ اما تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین را یک «حقه» توصیف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین کشورش را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده است.
6️⃣دونالد ترامپ بر این باور است که صدای توربینهای بادی سرطانزا است. این در حالی است که سرطانزا بودن صدای توربینهای بادی تاکنون در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده است.
7️⃣رئیس جمهوری آمریکا، تمرینات ورزشی روزانه را مضر میداند و بر این باور است که این تمرینها انرژی محدود بدن انسان را از بین میبرد. این در حالی است که پزشکان از تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت بدن یاد می کنند.
📡https://farsi.euronews.com/2020/04/25/cleaning-inside-human-body-with-disinfectants-is-trump-contradicting-science-something-new
☀️غربگرایان ایرانی سعی میکنند که این نوع اخبار در ایران منتشر نشود یا بر روی آنها تمرکز نشود تا هیبت پوشالی سردمداران آمریکا در دیدگان مردم سطحینگر که تحت تأثیر صدها کانال ماهوارهای و تلگرامی و ... هستند، شکسته نشود و همچنان غرب سکولار و رهبرانش، متمدن و علمگرا معرفی شوند.
✳️اما در مقابل، اگر شخصی درجه چندم و غیر مسئول در نظام اسلامی و حوزههای علمیه، مثلاً عنبر نسارا یا ادرار شتر را داروی ضد کرونا معرفی کند با بزرگنمایی چنین خبری و انتساب آن به دین، نظام اسلامی و حوزههای علمیه، هجمههای شدیدی را تدارک میبینند و این حقیقت را نادیده میگیرند که دیدگاههای شاذ و نادر یک شخص را نمیتوان به کل یک مجموعه نسبت داد.
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از تمدناسلامی|محمدرضاباقرزاده
محمدرضا باقرزاده چرا حجاب اجباری در حکومت اسلامی؟-.mp3
15.27M
🎤چرا در حکومت اسلامی حجاب اجباری است؟😳
✍🎤
پاسخ محمدرضا باقرزاده...
@bagherzadeh
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی مسجد حضرت اباالفضل علیه السلام
رحمت الهی و سختی های دنیایی.mp3
22.56M
🤔چرا خدا دنیای با این همه سختی و بدی را آفرید؟!
🎤حجت الاسلام سلیمانی
#شبهات_کرونایی
#منبر_مجازی
#فرصت_رمضان
#لحظه_تفکر
🔹دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند.
🔹نشست های علمی _ فرهنگی زیر به صورت گفتگو همراه پرسش و پاسخ مجازی برگزار می گردد.
۱. آسیب شناسی نظام حقوق اساسی کشور در وضعیت کرونا: دکتر حبیب نژاد
۲.چالش کرونا و شرور با عدل الهی: دکتر برنجکار
۳. کرونا ورابطه علم ودین: دکتر عبداللهی
۴. اهمیت توسعه ی یادگیری الکترونیک در جامعه ی مهدوی به عنوان پیش نیاز ظهور: دکتر آذر.
۵. نقش خداباوری در حیات بشر با تاکید بر وضعیت کرونایی: دکتر جبرییلی
۶. مساله مهدویت و موعود گرایی و پسا کرونا؛ دکتر بهروز لک.
۷. انگاره خدا و بیماری کرونا؛ دکتر احد فرامرز قراملکی
۸.اولویت بندی گونه های امنیت
از دیدگاه فقه و حقوق در عصر کرونا: دکتر ارسطا
۹. اخلاق اجتماعی و کرونا: دکتر بوسیلکی
۱۰.کارآمدی دولت ها در مدیریت کرونا: دکتر حمیدی زاده
۱۱. نقش مرگ باوری در کاهش اضطراب در ایام کرونا: دکتر ساجدی
۱۲. کرونا و نهضت جهانی توبه و بازگشت: دکتر حیدری
۱۳.کرونا و هزینه فرصت از دست رفته: دکتر کاشانی پور
🔺زمان دقیق هر کدام از ارائه ها و برنامه های سخنرانان دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
🕰زمان: ماه مبارک رمضان: حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب ها
👇لینک ورود به اتاق گفتگوی مجازی👇
https://chat.whatsapp.com/EihXszCVM0r7DkldXBrUH6
🔹برنامه های فوق توسط *خبرگزاری ایسنا* پوشش داده خواهد شد و در صفحه رسمی اینستاگرام و آپارات پردیس فارابی نیز پخش خواهند شد.
🔻آدرس اینستاکرام
https://www.instagram.com/ut_farabi
🔻آدرس آپارات
https://www.aparat.com/ut_farabi
🔹دبیرخانه همایش چالش های کرونا وزندگی مومنانه