eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | خاطره آیت الله مصباح یزدی از رابطه مرحوم (ره) با (ره) 🔹 بنده شهادت می‌دهم عاملی که باعث شد بنده توجه به این مسائل [سیاسی] پیدا کنم و به عنوان یک وظیفه دنبال این مسائل بروم، سفارش آقای بهجت (ره) بود. ۹۸/۱۱/۱۹ 🔰 باتوجه به نقل برخی خاطرات نادرست از قول آیت الله مصباح یزدی در یکی از برنامه های رسانه ملی و انتشار آن در فضای مجازی در مورد تفاوت دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت (ره) با حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره نحوه اداره کشور که مبنای برخی تحلیل ها قرار گرفته است، پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR اصل این خاطره را برای از بیانات معظم له منتشر می‌کند. 📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇 https://aparat.com/v/XQK8W@mesbahyazdi_ir
🔴کرونا و پاره‌ای از پیامدهای الهیاتی آن ❌ کروناویروس با ورود ناخوانده‌اش به کشور ما علاوه بر درد و بیماری، تبعات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی الهیاتی را نیز با خود به همراه آورده است. از جمله پیامدهای الهیاتی آن، شبهاتی است که مرتبط با این ویروس منحوس، در فضای مجازی دست به دست گشته، و همچون میکروبی خطرناک و مهلک، ذهن و ضمیر افراد جامعه ما را آلوده ساخته است. در یکی از این شبهات چنین آمده است: «با ورود کرونا، خرافات جای خود را به علم و دانش داد!!!، همگان دریافتند که برای صحت و سلامتی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم است، نه دست به دعا برداشتن و رفتن به اماکن دینی و مذهبی .... اگر بنا بود دعای مومنان و اماکن مقدسه کارساز باشند، اینها خود نیازمند به وسایل بهداشتی و ضدعفونی نبودند!!! اصلا به راستی چرا دعاهایمان در این اوضاع مستجاب نمی‌شود»!!! ❇️ در این شبهه گویا یک پیش فرض، مسلم گرفته شده و آن اینکه، دعا کردن و مراعات نکات بهداشتی و ایمنی، برای سلامتی انسان در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی براساس این شبهه، برای سلامتی انسان یا دعا چاره‌ساز است و یا رعایت مسایل بهداشتی و پزشکی که با وجود یکی از آنها جا برای دیگری باقی نمی‌ماند!! در حالی که این پیش فرض از نظر ما اساسا باطل است. دعا کردن و مراعات مسائل بهداشتی و ایمنی در مقابل یکدیگر نیستند که با حضور یکی از آنها، دیگری عرصه را خالی نماید. 🔶 مطابق با آموزه‌های دین چنین نیست که انسان مومن برای حفظ و سلامتی خویش صرفا دست بر دعا بردارد و به هیچ وجه به مسائل بهداشتی و ایمنی توجه نداشته باشد؛ بلکه توجه به جنبه‌های معنوی (مثل دعا) و مراعات مسائل بهداشتی و پزشکی در کنار یکدیگر برای وی لازم می‌باشند. کافی است در این جهت دستورات گوناگون دین مبین اسلام را درباره نکات بهداشتی ملاحظه کنیم. ❇️نکته محوری در مواجهه با این سنخ شبهات آن است که مطابق با آموزه‌های دینی و نیز مبانی عقلانی، جنبه‌های معنوی و فرامادی و جنبه‌های مادی نافی یکدیگر نبوده، بلکه هر یک از آنها بخشی از حقایق این عالم را تشکیل می‌دهند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که شبهۀ مزبور تحت تاثیر گرایش‌های مادی‌گرایانه و پوزیتویستی، واقعیات این عالم را در امور مادی و تجربی منحصر دانسته و لذا به انکار امور معنوی و غیبی می‌پردازد. در حالیکه در جای خود اثبات گشته است که این مبنا از اساس باطل و ناپذیرفتنی است. ✳️اما در این باره که چرا دعاهایمان مستجاب نمی‌شود، دو مطلب شایان توجه است: 🔆نخست. انسان مومن و دین‌مدار از آنجاکه با دلایل عقلانی خداوند را با صفات کمالیه علم، قدرت، حکمت و خیر محض شناخته است، در مواردی که به حسب ظاهر دعای او مستجاب نشده است، به خداوند ظن و گمان بد پیدا نمی‌کند، و اعتماد و ایمان خود به او را رها نمی‌سازد. در جهان‌بینی انسان مومن، در این موارد حکمتی نهفته است که وی از آن بی‌خبر است. چنین نگرشی که مبتنی بر علم و منطق است او را در این امواج متلاطم به ساحل امنیت و آرامش رهنمون می‌سازد. 🔆دوم. با مراجعه به متون دینی در این زمینه از یک منظر با دو دسته پاسخ مواجه می‌شویم: ♦️الف) مطابق با برخی از آنها اساسا دعایی از انسان نیست که مستجاب نشود، چراکه یا همان خواسته برآورده می‌شود؛ یا به واسطه آن دعا، بلا و گرفتاریهای گوناگون از انسان برطرف می‌شود (خصال، ج۲، ص۶۲۱) و یا اینکه خداوند پاداش‌های بزرگ اخروی در قبال آن برای انسان قرار می‌دهد. مطابق با این دسته از پاسخ‌ها، مفهوم اجابت دعا دایره وسیعی پیدا می‌کند و تنها به برآورده شدن همان خواسته انسان منحصر نمی‌گردد. ♦️ب) در دستۀ دوم، به دلایل عدم استجابت دعا پرداخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: گناه، ترک امر به معروف و نهی از منکر، عدم اجتناب از لقمۀ حرام (بحار الانوار، ج90، ص321) و موارد دیگری از این دست. مطابق با این دسته، دعا می‌باید همراه با شرایطی از سوی دعا کننده باشد تا با اجابت مقرون گردد. از این منظر، صرف وجود مقتضی در اجابت دعا کافی نیست؛ بلکه موانع نیز در این میان باید مفقود باشند. . ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانشجوی فلسفه دین موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
3.97M
❇️ تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان ✍️ حجت الاسلام استاد شیخ محمد حسن وکیلی 🌐 @meshkatnoor
kalaam_318922 (1).pdf
1.19M
🙏دانلود سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی☝️ 🔔محصول هزاران ساعت کارشناسی و صدها ساعت جلسات تخصصی : "سیر مطالعاتی کتاب های عقاید و کلام اسلامی" زیر نظر معاونت تهذیب حوزه های علمیه و اساتید سطوح عالی فلسفه و کلام در محورهای متعدد کلامی چون توحید ، معاد شناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، مهدویت ، نقد وهابیت ، نقد جریان های انحرافی و ... محصول صدها ساعت کار کارشناسی اساتید برجسته فلسفه و کلام حوزه های علمیه در سه سطح مقدماتی ، متوسط و پیشرفته همراه کتاب شناسی مناسب برای تعمیق مطالعات کلامی ؛ مناسب برای برگزاری دوره های سیر مطالعاتی عقاید و کلامی ؛ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ؛ مناسب برای تشخیص اولویت های ترجمه و تالیف بین المللی ، مناسب برای مشاوره های علمی و اعتقادی و حوزوی 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص پژوهش فرانگرنه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخه‌های فلسفی را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که نظرگاه‌های متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرشها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی دارند. مباحث خداشناسی عقلی دسته‌ای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغه‌های عینی و دردها و واهمه‌های انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشه‌ها و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عنیت رفتار ما متجلی می‌شود. کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفه‌های مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت دوم) 🌐 @meshkatnoor
🙃 🔸کرونا تنها پرده و نقاب از توحش غرب برنگرفته است، بلکه واکنش های منفعلانه روز افزون دگراندیشان را نیز به اوج رسانده و چنان آن را به غلیان آورده و زیر و رو کرده که بیش از هر روز دیگری به انفعال گرفتار آمده اند! راستی چه شد آن رجزهای رسانه ای و کجا رفت آن پُز تجدد و مدرنیته ای که قرار بود کن فیکون کند؟!🤔 ⁉️ چرا تجربه های عرفانی تان را برای کاستن آلام بشر به کار نمیگیرید؟ چرا تجربه های بسط یافته تان را به یاری نمی طلبید؟! چه شد آن معنویت و عقلانیت که آرامش، اینجایی و اکنونی بودن را جار میزد؟! برای چه روزی ذخیره اش کرده اید؟ چرا به میدان نمی آورید؟! چرا با متاع گران سنگتان!!! ذره ای از آلام بشر نمی کاهید؟! ما هیچ! چرا به اعقاب فکری خود، همانهایی که پندارتان را مدیون خیالشان هستید، مدد نمی رسانید؟! به سرزمینی که اندیشه تان در آن ریشه دارد بنگرید! با کمبود گورستان مواجه اند، چرا به دادشان نمیرسید؟! «وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين» (یونس - 38) ⁉️نمی خواهید یا نمی توانید؟! دینی که به درد دنیا نخورد، چه انتظاری از آن برای مداوای دردهای آخرتی است (و هو بلاء تطول مدته و یدوم مقامه) تأمین نیازهای ثانویه پیش کش، نیازهای اولیه را دریابید! ⛔️ پس یادتان باشد! شما هرگز دیگر اجازه دم زدن از آرامش و کاهش آلام بشر ندارید! ✅ عاقلانه ترین کار را همان روشنفکرانی کردند که تا جرس کرونا در جهان طنین انداز شد، سر به گریبان خود برده و عیب خویش نگریستند. سفیهانه ترین کار نیز همانی بود که برخی با انفعال متأثر از بغض و حقد و غضب، دیگ اندیشهٔ خود را چنان برهم زدند که نه سری در آن ماند و نه سگی! ✅ حقیقت این است، کرونا چنان پا بر حلقوم دگراندیشی نهاده و می فشرد که مرگ را با چشم خود می بیند عن قریب جانش درآید. ✳️ در مقابل کرونا! نه تنها نقش دین و روحانیت را کمرنگ نکرد و از آن نکاست، بلکه چنان تبلوری بدان داد، که دوست و دشمن را به تمجید واداشت. کرونا! نقش مسجد را، به رخ دنیا کشید و فرق آن را _که بحقیقت سنگری محکم است_ با کلیسا، بر گنبد و گلدسته هایش جار زد. کرونا! منزلت علم را به آن برگرداند، علمی که در غرب نه تنها از رنجها نکاست، بلکه بر رنجها و دردها افزود را، به علم نافعی که ناجی جان انسانهاست، تبدیل کرد. ✍️ حجت الاسلام کاظمی شیخ شبانی دانشجوی دکترای اسلامی 🌐 @meshkatnoor
پس از شيوع ويروس منحوس كرونا و مبتلا شدن بسياري از مردم به مشكلات و مصيبت، برخي سؤالات و شبهات فكري نيز در اذهان برخي افراد ايجاد شد كه مي‌بايست براي جلوگيري از شيوع آن‌ها در جامعه اقدام جدي صورت گيرد. از همين رو حضرت آيت‌الله مصباح يزدي ـ‌دامت بركاته‌ـ هم‌چون برخي ديگر از علما و انديشمندان همت به بررسي و تحليل اين مسائل فكري گماشته و ضمن جلساتي در صدد پاسخ‌گويي به اين شبهات برآمدند. ان‌شاءالله مجموعه اين جلسات كه با توجه به شرايط موجود بدون حضور مخاطب برگزار شده، براي استفاده علاقمندان در ايام ماه مبارك رمضان به صورت روزانه در پايگاه اطلاع‌رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي ـ‌مدظله‌ـ و كانال‌هاي مرتبط در فضاي مجازي به آدرس MesbahYazdi_IR@ ارايه مي‌شود. تا كنون هفت جلسه از اين دروس در پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت استاد بارگذاري شده است. 🌐 @meshkatnoor
🍃 ✅🍁شما در ماه رمضان، چیزهایی زیادی به دست می‌آورید که به خاطر تحمل سختی داری است. 🔸پس از تمام شدن ماه، احساس می‌کنید اراده شما قد کشیده و بیشتری برای مبارزه با وسوسه‌ها در خودتان می‌یابید. 🚶‍♂️ همچنین ملایم‌تری نصیب شما می‌شود و راحت‌تر از خطاهای دیگران عبور می‌کنید. 🌷پس از ماه، زندگی بدون اشتباه یا با کمترین اشتباه را تجربه می‌کنید و تفاوت آن را با دیگر روزها به خوبی خواهید شناخت. 💧نیز در ماه رمضان یک مدل از که در آن کم‌خوری، عبادت بجا، رعایت حقوق دیگران، انس با قرآن، نظم در برنامه‌ها و توجه به دیگران وجود داشت را از نزدیک لمس کرده‌اید. 🔐مهم‌ترین کار شما برای پس از ضیافت، تلاش برای حفظ این و نگهداشتن برنامه‌های گزینشی از آن است. ✍️ 🔴 پس فرصت را از دست ندهید و طرحی نو برای موفقیت‌های تازه را جدی بگیرید تا به آنچه شایسته آن هستید، دسترسی پیدا کنید.🍀 👇👇👇👇👇👇به ما بپوندید 🔸🔹کانال منظـــومه معرفتی،ارزشی و فقهی🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت سوم) 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره امین زندگانی از همراهی با گروه های جهادی طلبه برای غسل اموات کرونایی 🌐 @meshkatnoor
🌹ختم در ۱۹۲ روز ✅ فقط با مطالعه روزانه ده دقیقه! 📣 آغاز ختم : { ۹۹/۲/۲۶‌} مصادف با شهادت امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام 🏴 🌹لطفا رسانه باشید و با دعوت دوستانتان به شرکت در این ختم نهج البلاغه،مبلغ گفتمان امیرالمومنین باشید! منتظر حضور گرم و نورانی شما علی یاوران عزیز هستیم💐💐 http://eitaa.com/joinchat/4186308623C524dd26156
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت چهارم) 🌐 @meshkatnoor
🔸پاسخ مغالطات آخرین کلیپ زئوس بر ضد دعا ✅دین مجموعه ای است از عقاید و اخلاق و احکام. مباحث اعتقادی همچون توحید و نبوت و معاد هیچ گونه تغییری نمی کنند. در هیچ زمان و مکانی و در هیچ شرایطی قابل تغییر نیستند. اصول و قواعد کلی اخلاقی نیز تغییر ناپذیرند. مثلاً عدالت هیچ گاه بد نمی شود و ظلم هیچ گاه خوب نمی شود. قس علی هذا. مباحث احکام چون تابع مصالح و مفاسد هستند و این مصالح و مفاسد با تغییر شرایط، مکان، زمان و... تغییر می کند، لذا برخی از احکام نیز می توانند تغییر کنند. البته آن دسته ای که با شرایط جدید و زمان و مکان جدید از لحاظ مصلحت و مفسده نیز تغییر کنند و الا اگر مصلح و مفسده ثابت باشد تغییری در آن احکام نیز اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین دین قبل از کرونا و بعد از کرونا هیچ تغییری نمی کند. و دین تصویر دین داران نیست بلکه امری واقعی است. ✅طبق نگاه توحیدی خدای متعال تنها مستقل در عالم و همه چیزهای دیگر وابسته به آن هستند لذا وجود هر ذی وجودی و تمام امکانات و... آنها وابسته به خداست. اگر چیزی در این عالم اتفاق بیفتد در راس آن خداوند وجود دارد. به بیان دیگر خداوند در طول سایر علل وجود دارد. اما سخن در این است که آیا علل یک چیزی منحصر می شود در همین عللی که به وسیلۀ علوم تجربی شناخته می شود. آیا اگر علم تجربی در یک زمینه ای به این نتیجه رسید که فلان واقعه مثلا به وجود آمدن انسان باید الا و لابد از راه لقاح صورت گیرد به این معناست که راه دیگری وجود ندارد؟ آیا علم به صورت قطعی می تواند چنین حکمی کند؟ قطعا خیر نمی تواند. پس همیشه می تواند و ممکن است علل دیگری باشند که علم تجربی آنها را کشف نکرده باشد و البته بتوانند همان کار علل شناخته شده به وسیلۀ علم تجربی را انجام دهند. ادعای دین داران همین است که دعا یعنی وارد شدن همان علل دیگر و جایگزین شدن همان علل دیگر و بوجود آوردن تاثیر مورد نظر . مثلا اگر قرار است که شخص با دستگاه تنفس حیات یابد می شود علل ناشناختۀ دیگری همین کار را انجام دهند. این علل به وسیلۀ دعا و خواست خداوند وارد معرکه می شوند. این بدین معناست که خداوند می تواند در عرض سایر علل نقش آفرینی کند و این معنای دعاست. البته ممکن است به دلائل گوناگونی جایگزینی علل ناشناخته با علل شناخته شده انجام نگیرد بلکه علل شناخته شده نیز کار خود را انجام ندهند. ✅انسان ها همواره باید عقل خود را به کار گیرند. در نگاه دین عقل جایگاه رفیعی دارد تا جایی که فرمودند: العقل ما عبد به الرحمن و... ولی این بدین معنا نیست که وقتی از عقل استفاده کردیم دین را کنار نهیم. به عبارت دیگر بین این دو تعارضی وجود ندارد تا ما مجبور شویم یکی را انتخاب کنیم. ما انسان ها با تمام توان از عقل خود استفاده می کنیم و البته دعا هم می کنیم که چنانچه جایی هست که البته حتما هست که عقل ما به آنجا نمی رسد خدا متعال ما را یاری دهد ✅اینکه گفته شود قوانین علم نقض نمی شوند سخن نادرستی است . چه بسیار قوانینی که بعد از مدتی به وسیلۀ قانون دیگری نقض شده اند که البته کم هم نیستند و برای طولانی نشدن به آن ها نمی پردازیم. ✳️دخالت دعا محصور به داستان و قصص نیست. چه بسیار انسان هایی که ثمره دعا را در زندگی خود دیده اند. چه انسان هایی که با تشخیص همین دکترهای علم تجربی از ادامۀ زندگی قطع امید کرده بودند ولی با توسل با زندگی برگشته اند. ✳️دعا در زندگی فقط برای آرامش نیست بلکه الف) در ضمن همین دعاها انسان بسیاری از معارف را فرا می گیرد. ب) مانند حضرت یونس از مشکلات رهایی پیدا می کند. ج) دامنۀ صبر او افزایش می یابد. د) مورد توجه خاص خداوند قرار می گیرد که جنانچه گذشت مجوزی برای خرق قوانین طبیعت می شود. و بسیاری آثار دیگر. ❇️دعا کردن و عبادت کردن و نوکر خدا بودن، عین اربابی و آقایی کردن است نه ذلت. بندگی حقارت نیست سربلندی است. چنانچه حضرت یوسف به هم زندانی های خودش فرمود: أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ. درب خانۀ خدا را نزنی ، لاجرم درب خانۀ خیلی ها را می زنی و نوکری می کنی . از کریم خواستن عزت است نه ذلت. ✍️ حجت الاسلام حمید رضا گودرزی، دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیو را دست به دست کنید تا برسد به آقای مصطفی ملکیان که می فرمایند بهترین زندگی را به لحاظ بهداشت روانی در جهان ، مردمان کشورهای اسکاندیناوی ، تجربه می کنند .☺️☺️☺️👆👆👆👆
🔸 توسط تحریریه فراخوان شد: 🔰 تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تمدنی ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/ketaabnaghdd ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فعالیت_اعضا 📌 در آستانه نیمه‌ی ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) معرفی کتاب #دو_امام_مجاهد توسط آقای #علی_رمضانی در برنامه‌ی کتاب خوب شبکه چهار سیما 🖌مهم‌ترین رهاورد این کتاب برای خواننده، آشنایی با یک فهم نو و سازگار با شأن امام معصوم از پیچیده‌ترین رخداد تاریخ ائمه علیهم السلام، یعنی صلح امام حسن علیه السلام است. 📚 این کتاب شامل شش سخنرانی حضرت آیت الله #خامنه‌ای در سالهای ۵۱ و ۵۲ شمسی در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد است. #کتاب_بخوانیم #معرفی_کتاب 🆔 @iictchannel
🔰 شکست در پیامبری / قسمت اول نوشتاری از حجت الاسلام دکتر محمد جعفری؛ دانشیار موسسه امام خمینی و عضو قطب فلسفه دین در پاسخ به آخرین نوشته دکتر سروش بر آن بودم که دیگر در مورد دکتر سروش و روشنفکری دینی او ننویسم تا آن که یکی از جملات وی در نامه روزهای اخیرش، شگفتی ام را برانگیخت و مرا وادار به نگارش این نوشته نمود. داستان به ماه قبل بر می گردد که سروش در اوائل فروردین، مصاحبه ای با سایت زیتون در مورد بحران کرونا و پیامدهای الهیاتی آن داشت که بازتاب گسترده ای یافت. سروش در آن مصاحبه، از خرافی بودن زیارت و مزارات گقت و الهیات شیعی را به قبله گرایی متهم نمود و البته بسیاری مطالب دیگر که طبعاً، موجی از انتقادات را متوجه خود نمود. وی در نامه اردیبهشتی اش در مقام پاسخ به نقدها برآمده و در ضمن آن، بدین جمله می رسد: « غاصبان و کاسبان دین در انتظار مرگ و زوال روشنفکری دینی نشسته‌اند. هم خود آن را به دل و به دعا آرزو می‌کنند و به عادت مألوف در مجلس ختمش می‌نشینند، هم اصحاب و اذنابِ آتش به اختیارشان را در رسانه‌‌ها می‌گمارند تا شایعه مرگ آن مسلک مبارک را در گوش مریدان غافل فرو خوانند و آنان را از گمراهی برهانند. روشنفکری دینی بمیرد که چه بشود؟ در این عصر پرشبهه و پر‌شایبه مگر راهی دیگر برای دینداری باقی مانده است؟ روشنفکری دینی، شریعتی سمحه و سهله، چُست و چابک و آسان، اقلّی و لاغر، عالمانه و بی‌خرافه ، معرفت‌اندیش و تجربت‌اندیش، زدوده از زواید، منحصر در ضروریات و قطعیّات و ذاتیّات، بی‌روحانی و بی‌مزد و اجرت عرضه می‌کند و واسطه‌ها را درمی‌نوردد تا دست دینداران را بی‌واسطه و بی‌رابطه در دستان نوازشگر خداوند بگذارد. نه بر دوش دین، باری گران می‌نهد‌، نه بر دوش دینداران! انتظارات از دین را چنان کوچک و اندک و دایره دینداری را چنان فراخ می‌کند تا هر حقیقت‌جویی محرم حریم آن شود. در این مسلک نه تکفیرست و نه تفسیق، نه لعن، نه احساس برگُزیدگی، نه غلّو نه فقه متورّم، نه الوهیتی انسان‌وار، نه انسان‌هایی الوهیّت یافته! در اینجا دین ابزار و وسیله و مرکب و مکسب نیست، بل خود غایت است». سروش در حالی از آرزوی مرگ روشنفکری دینی گلایه می کند که بعد از طرح نظریه رویای وحی، خود رسماً مهر پایان بر روشنفکری دینی زد و دیگر مجالی برای دفاع از آن حتی برای نزدیکترین همراهان خود خصوصا یاران حلقه کیان در دهه ۷۰ باقی نگذاشت تا آن جا که برخی مانند محسن آرمین و عبدالعلی بازرگان و … زبان و قلم به نقد آن گشودند. باری روشنفکری دینی به اذعان خودِ سروش در شروع این پروژه در اولین مقالات قبض و بسط، مدعی جمع میان دین و مدرنیته بود و این مهم وابسته به پذیرش و اعتراف به واقعیتی به نام دین و نزول آن از طرف خدا برای هدایت آدمیان است. دکتر سروش در نظریه قبض و بسط دین را ثابت و الهی و معرفت دینی را متغیر و بشری معرفی نمود و اما ده سال بعد در بسط تجربه نبوی ، نه تنها معرفت دینی که بلکه حتی خود دین را هم متحول و متکامل می داند و با طرح بحث ذاتی و عرضی در دین، ذاتیات اسلام را اندک و عرضیات آن را شامل می داند که باید با اندیشه ورزی مدرن، ظرف تاریخی دین کنار گذاشته شده و با ترجمه ای فرهنگی، محتوایی جدید متناسب با ظرف مدرنیته برای زیست دینی مردم فراهم گردد. ده سال پس از آن، در مصاحبه اش با نشریه زِم زِم هلند، قرآن را تجربه ای نبوی تلقی نمود و نقش نبی را به عنوان نقشی فاعلی و نه قابلی، و شخصیت انسانی و بشری نبی را تاثیر گذار در محتوای وحی معرفی نمود؛ اما این همه بداعتِ فکری، با نگاهی خوش بینانه، با تاکید بر الهی بودن دین و قرآن از ناحیه سروش بود و البته نقدهای اندیشمندان دینی هم متمرکز بر این دغدغه بود که روشنفکری دینی به بازسازی دین از منظر مدرنیته پرداخته و در این راستا اصالت و خلوص دینی را به مخاطره می کشاند. اما انگاره رویای وحی در شروع دهه ۹۰، دیگر برای حقیقت الهی دین چیزی باقی نمی گذاشت و آن را صرفا به تجربه ای انسانی و فارغ از ترابط با آسمان و ملکوت، فرو می کاست و این به معنای پایان روشنفکری دینی دست کم با خوانش سروش بود. پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زانک بد مرگیست این خواب گران # پاسخ به شبهات # پایان روشنفکری دینی 🌐 @meshkatnoor
معرفی رشته کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی.pdf
190.7K
معرفی رشته کلام و فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
😱پاسخی دیگر به شبهات «من زئوس هستم» بر ضد دعا 🔰در مساله کرونا دین و دیانت نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه پیشرفت هم داشته است. 🔰دعا شرایط و آدابی دارد و طبق مصلحت و حکمت الهی دعاها به شکلهای مختلفی مستجاب می شوند. 🔰تصور دین داران واقعی این است که باید از عقل و علم استفاده نمود و دستور دین هم همین است. 🔰علل طبیعی و مادی در عرض وجود خداوند نیستند بلکه در طول هستند،اما اثر داشتن آنها وابسته به خواست و مشیت خدا که علت العلل است می باشد،و اگر او نخواهد هیچ علت طبیعی و مادی هیچ تاثیری نخواهد داشت. 🔰دین ساخته ذهن دین داران نیست بلکه امری واقعی،فطری و از جانب خداست. 🔰علل مادی و طبیعی مثل داروها و وسایل پزشکی اگر اراده وخواست خدا که درطول سلسله علل است بر این جاری شود که اثر داشته باشند تاثیر خواهند داشت،و گر نه اثری نخواهند داشت،چه بسیار افرادی که از دارو و وسایل پزشکی استفاده می کنند اما می میرند. 🔰دعا زمینه،ظرفیت و استعداد کسب فیض و موهبتهای الهی را برای انسان فراهم می کند و به خواست خدا موجب می شود که علل طبیعی و غیرطبیعی دیگری که برای ما ناشناخته اندبکار بیفتند و سلسله علتها تغییر کنند تا مثلا بیماری شفا پیدا کند،قانون علیت هم نقض نمی شود. 🔰خداوند دنیا را خلق نکرده و کنار برود،بلکه (کل یوم هوفی شان) است،او (فعال لمایرید)است،ما و تمام موجودات عین الربط به خدا هستیم و فیض دائم او باعث می شود ما وجود داشته باشیم و کاری انجام دهیم،او دائما دنیا را نظارت و تدبیر می کند. 🔰دعا امری است که تاثیر داشتن آن تجربه شده است وما دعاهای بیشماری داریم که مستجاب شده اند و محدود به چند داستان از پیامبران الهی نیست. 🔰دین قطعی و واقعی هیچ تناقضی با علم واقعی و قطعی تجربی ندارد.بلکه حامی تفکر و تعقل و دقت در دنیای پیرامون است. 🔰دعا خود عبادت است،برای انسان آرامش هم می آورد و البته در بسیاری از موارد مستجاب هم می شود،ما عقل و علم را بکار می گیریم ولی امید و توکلمان به خداست تا راهی برای مشکلاتمان بیابیم. 🔰معنای زندگی تقرب الهی و رسیدن به کمال است وعبادت وبندگی تنها راه آن است،کوچک شدن در مقابل خدا در حال دعا و نماز و...برای انسان عزت و سربلندی می آورد(من کان یریدالعزه فلله العزه جمیعا) اگر انسان درمقابل خدا تعظیم وبندگی نکند ناچار است در مقابل شیطان و هوای نفس و پول و آمریکا و دشمنان اسلام سر تعظیم و بندگی فرود آورد. 🔰خداوند به زئوس هم عقل و فهم بدهد🤭🤭🤭 ✍️ حجت الاسلام داوود اسفندیاری 🌐 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقدی بر «عصر حیرت » مهدی نصیری ⛔️شبهه: «این دو سرمایۀ عظیم [کتاب و سنت]، بدون حضور حجت معصومِ خداوند که مفسر قرآن و برطرف کنندۀ اختلاف فهم ها و تفسیرها از کتاب و سنت می باشد، نمی تواند منشأ رفع اختلاف و دسترسی به الگوهای روشن هدایتی و مدیریتی در ابعاد گوناگون –که برای هدایت و استقرار معنویت و عدالت و تحقق تمدن تراز اسلامی لازم است- باشد.» ( مهدی نصیری ،عصر حیرت، ص 35) ✅ پاسخ: ۱_ خداوند متعال در آیات متعددی قرآن را به صورت مطلق (غیر مقید به عصر حضور معصوم) «فرقان=تمییز دهنده حق از باطل»، «تبیان»، «مبین» و... معرفی می کند. ۲_ پیامبر اکرم _صلی الله علیه و آله_: «هر گاه فتنه ها همچون پاره های شب تار بر شما مشتبه شدند، بر شما باد به قرآن ...هرکه آن را پیش روی خود قرار دهد، به بهشت راهنمایی اش می نماید و هرکه آن را پشت سر قرار دهد، او را ه سمت آتش سوق می دهد» (اصول کافی، ج۴، ص۵۹۵) ۳_ امام خامنه-ای: «در همین ظاهرِ قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد. امیرالمؤمنین فرمود: اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق. ...این چیزهایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است؛ مال همین چیزی است که بنده و امثال بنده از قرآن میفهمیم. ...همه‌ی این هزاران دستور کاربردی قرآنی، عملیّاتی است.» ✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید ابولقاسم کاظمی، استاد کلام حوزه 🌐 @meshkatnoor