eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
789 ویدیو
288 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد باقر پورامینی
🔹 کتاب ؛ منتخبی از احادیث کتاب (شیخ صدوق) 🔸تلخیص و ترتیب: محمدباقر پورامینی 🔸ترجمه: محمدمهدی رضایی 🔸 ۳۸۰ صفحه 🔸تهیه شده در اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی 🔸دانلود کتاب 🔸فرمت: PDF 🔸حجم: 3.3 مگابایت👇 https://archive.razavi.ir/index/public/uploads/posts/attachments/2020/03/1_7729_0iJTcPlV.pdf
هدایت شده از المرسلات
💠حل شدن مسئله اتحاد عاقل و معقول با توسل به حضرت معصومه (س) ✅صدر المتالهین معتقد است که مسئله اتحاد عاقل و معقول از غامض ترین مسائل حکمی است که تا قبل از ایشان برای کسی روشن نشده بوده است و برای خود ایشان به وسیله تضرع و توجه به خدای متعال و توسل به حضرت معصومه (س) حل شده است. ♨️ایشان در بحث اتحاد عاقل و معقول از کتاب شریف اسفار در توضیح این مسئله می فرماید: 🔺إن مسألة كون النفس عاقلة لصور الأشياء المعقولة من أغمض المسائل الحكمية التي لم ينقح لأحد من علماء الإسلام إلى يومنا هذا و نحن لما رأينا صعوبة هذه المسألة و تأملنا في إشكال كون العلم بالجوهر جوهرا و عرضا و لم نر في كتب القوم سيما كتب رئيسهم أبي علي كالشفاء و النجاة و الإشارات و عيون الحكمة و غيرها ما يشفي العليل و يروي الغليل بل وجدناه و كل من في طبقته و أشباحه- و أتباعه كتلميذه بهمنيار و شيخ أتباع الرواقيين و المحقق الطوسي نصير الدين و غيرهم من المتأخرين لم يأتوا بعده بشيء يمكن التعويل عليه و إذا كان هذا حال هؤلاء المعتبرين من الفضلاء فما حال غير هؤلاء من أصحاب الأوهام و الخيالات و أولى وساوس المقالات و الجدالات 🔺فتوجهنا توجها جبليا إلى مسبب الأسباب و تضرعنا تضرعا غريزيا إلى مسهل الأمور الصعاب في فتح هذا الباب إذ كنا قد جربنا مرارا كثيرة سيما في باب إعلام الخيرات العلمية و إلهام الحقائق الإلهية لمستحقيه و محتاجيه إن عادته الإحسان و الإنعام و سجيته الكرم و الإعلام و شيمته رفع أعلام الهداية و بسط أنوار الإفاضة فأفاض علينا في ساعة تسويدي هذا الفصل من خزائن علمه علما جديدا و فتح على قلوبنا من أبواب رحمته فتحا مبينا. (ج۳ ص۳۱۳) ✅مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان در حاشیه کتاب سفینه البحار در این باره مرقوم داشته اند که: 🔺أقول: رأيت على هامش الأسفار بخط شيخنا الأجل العالم المحدّث الحاجّ ميرزا محمّد القمّيّ صاحب كتاب الأربعين الحسينية في فصل إتّحاد العاقل و المعقول نقلا عن المصنّف رحمه اللّه قال: كنت حين تسويدي هذا المقام بكهك من قرى قم، فجئت الى قم زائرا لبنت موسى بن جعفر عليهم السّلام مستمدا منها،و كان يوم جمعة،فانكشف لي هذا الأمر بعون اللّه تعالى. (ج۵ ص۶۱) @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️یاد خدا در زندگی انسان 🔰حجت الاسلام والمسلمین استاد فقیهی 🙏برای شفای استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین فقیهی دعا کنیم و یک بخوانیم. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا عقیده حق از طرفدارانش بیشتر ضرر می‌بیند تا مخالفینش؟ 🔸 شهید مطهری پاسخ می دهد؟ 🌐 @meshkatnoor
📑 شهید صدر: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 🌐 @meshkatnoor
sid.apk
4.35M
اندروید مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیSID با نصب این نرم افزار مقالات فراوانی به رایگان در اختیار شماست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📊 آمار رشد ادیان مختلف جهان، از سال ۱۸۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی ❌ رشد چشمگیر گرایی در سال های اخیر 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
♨️جایگاه علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی ✳️ جای آن است که یاد گرامی علامه طباطبایی در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته‌ی خود را باز یابد 🔹پیام رهبر معظم انقلاب به سمینار بزرگداشت علامه‌ی فقید طباطبایی در نخستین سالگرد رحلت ایشان تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۶۱ 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹بسم‌الله‌الرّحمن‌الرحیم 🔹اکنون که یک سال از ارتحال فقید بزرگ اسلام، حضرت استاد آیه‌الله علامه سید محمدحسین طباطبایی می‌گذرد، جای آن است که یاد گرامی این حکیم الهی و این فقیه پرهیزکار و این مفسّر قرآن و این اسلام‌شناس بزرگ در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته‌ی خود را باز یابد 🔹 و در هنگامه‌ی شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره‌ی هستی را با اشتیاق تمام نثار اسلام و قرآن می‌کنند، مشعل اندیشه‌ی ژرف و راهنمای او، در آیینه‌بندان روزگارِ تجدید شکوه و عظمت اسلام، تابناک‌تر از همیشه جلوه‌گری کند. 🔹حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار، در مبنا و ریشه، یک انقلاب فرهنگی و مبتنی بر احیای ارزش‌های فرهنگی اسلام است. 🔹همه‌بُعدی بودن این انقلاب، ناشی از آن است که اندیشه‌ی اسلام، یعنی محور این فرهنگ آسمانی و الهی، اندیشه‌ای همه‌بُعدی است که به انسان از جوانب مختلف می‌نگرد و به جنبه‌های مادی زندگی وی نیز در کنار جنبه‌های معنوی آن بها می‌دهد. 🔹به سخنی کوتاه می‌باید گفت: انقلاب ما به معنای حاکمیت اسلام بر ذهن و بر عمل انسان‌هاست و اسلام که همان رهاورد پیامبران الهی برای بشر است، یک حقیقت فرهنگی است، یک ایمان است که از آن شیوه‌ی زندگی درست و بهنجار انسان می‌تراود و جوانه می‌زند. 🔹در این انقلاب، واقعیّت‌های زندگی، یعنی روش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی همه ساخته و پرداخته‌ی آن ایمانند، پس در چنین انقلابی مهم‌تر از همه، بازپس‌گرفتن ارزش‌های اصیل فرهنگی و معنوی از دست تطاول روزگاران گذشته و بازگرداندن ریشه‌های فکری و عقیدتی آن ایمان فعال و سازنده به فضای جامعه و به حریم دل‌های مردم است. 🔹در این انقلاب همه‌ی تلاش‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی و غیر آن باید بر مبنای این تجدید بنای ایمانی و فرهنگی صورت گیرد و از آن جدا نماند که جدا ماندن از آن، انحراف و در نهایت مرگ این انقلاب را معنی می‌دهد. 🔹با چنین تلقی‌ای از انقلاب می‌توان شخصیت علامه‌ی فقید بزرگوار زمان ما را به درستی ارزیابی کرد و جایگاه حقیقی او را در مجموعه‌ی عظیم این انقلاب به درستی شناخت. 🔹او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرقی و غربی بود، مفسّر قرآن بود، از علوم اسلامی یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است مطلع بود، از اصول، از کلام، از ادبیات، از نجوم و هیأت و ریاضیات و از برخی علوم بی‌نام‌ونشان دیگر. 🔹شخصیت او در لابلای این دانستنی‌های بسیار به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت، پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. 🔹از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد. 🔹 چهره‌ی معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه‌ی شگرف وجود خویش ثابت کرده بود که اسلام می‌تواند سوز درون دل‌سوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یک‌جا گرد آورد. 🔹او، تلاش و جهاد بی‌انتها و خاموش‌نشدنی خود را هم به این معجون الهی در آمیخته بود. 🔹در یکی از حسّاس‌ترین دوران‌های حیات اسلام و تشیع، جانانه به دفاع از حریم معنویت اسلامی و حکمت و معرفت الهی برخاسته و مفاهیم زیبای اجتماعی اسلام را از آیات کلام الهی استخراج کرده و به عرضه‌ی کامل و جامع اسلام پرداخته بود. 🔹او مدافعی استوار از ارزش‌های فرهنگ اسلام در برابر بساط نیرنگ مکاتبی بود که با بهره‌گیری از انواع شیوه‌ها و ترفندها بر این فرهنگ الهی تاختن آورده و به تدریج رابطه‌ی دل‌ها و مغزها را در بخش‌هایی از جامعه، از چشمه‌سار زلال آن گسسته بودند. 🔹او که در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در شمار درخشنده‌ترین گوهرها بود و به آن مدرسه‌ی اسلامی پربرکت، ارزش می‌بخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و به تدریج در همه‌ی حوزه‌های علمی و در همه‌ی محافل اسلامی و در سطح وسیع جامعه حضور خود را مجسم‌تر و برجسته‌تر می‌ساخت. 🔹معارفی که از زبان و قلم او بر صفحه‌ی دل‌ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه‌جا منتشر می‌گشت و به همه‌کس علم و معرفت می‌آموخت. 🔹اکنون این چراغ برافروخته و روشنی‌بخش به خاموشی گراییده است؛ اما، خورشیدِ طلوع‌کرده و عالم‌افروز اسلام می‌رود که همه‌ی زوایا را در این کشور فرا گیرد.👇👇👇
🔹جامعه‌ی امروز به سمت همان سرمنزلی پیش می‌رود که او در اندیشه‌ی بلند خود آن را می‌دید و به سوی آن برمی‌انگیخت. در پیشاپیش این کاروان مردی از سلاله‌ی انبیاء و رهبری از زمره‌ی عاشقان و عارفان بالله، فقیهی بزرگ و اسلام‌شناس راه را می‌پیماید و هدف را می‌نمایاند؛ 🔹عطر دل‌آویز دنیای انبیاء و اولیاء به مشام می‌رسد؛ آخرت با دنیا در آمیخته و بهشت الهی دریچه‌ای به سوی زمین گشوده است. 🔹هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است و جای آن فقیه و عارف و سالکی که اکنون به یاد یکمین سالگرد رحلتش گرد آمده‌ایم خالی است. 🔹استاد علامه‌ی بزرگوار ما باید با گسترش میراث فرهنگی گران‌بهایی که گرد آورده و اندوخته بود در جامعه حاضر و شاهد بماند و سرانگشت اشارت او راه درست را به همه‌ی راهروان بیاموزد، این مهم به عهده‌ی دانش‌پژوهان و معرفت‌پروران است. 🌐 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود) 🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
مردم و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی نویسنده: مهدی امیدی/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی 🔹از آنجا که علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) به عنوان مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف اسلامی معاصر، فقیه، عارف، و حتی فیلسوف اجتماعی ـ سیاسی و صاحب نظر در بسیاری از مسائل اسلامی شناخته شده اند، تأمل در اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی، به ویژه بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و جایگاه آنان در عرصه سیاسی برای علاقه مندان به اندیشه های سیاسی، از اهمیت به سزایی برخوردار است. 🔹علامه طباطبائی(ره) بر این باورند که در صورت تحقق اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب پیشرفته تر و متعالی تر از نظام های دموکراتیک معاصر است. 🔻بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر محصول فکر و فرهنگ جهان غرب برای انسان شرقی است، اسلام پیش از دیگران، در چهارده قرن پیش از این با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه نموده است؛ اما غرب با تبلیغات نادرست خود، به جوامع و ملت ها چنین تلقین می کند که حقوق بشر ارمغان آنهاست! 🌐 @meshkatnoor
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
💠 صوت کامل بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر 🔻ارائه دهنده بحث: ■حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح‌الله نعیمیان/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و از اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره ⭕️ مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت. 🔰 ایشان در جمع‌بندی نظرات علما با رندی، تحریف می‌کرد. 🔰 ایشان می‌گوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است! 🔰 موارد غیراخلاقی بسیاری از روش‌های علمی ایشان دیده‌ام. 🔰 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق می‌برد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز می‌کرد. 🔰 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص. 🔰روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند. 🔻فیلم کامل را اینجا ببینید👇 🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/ 🌐 @meshkatnoor
بیانیه مجمع عالی حکمت اسلامی بمناسبت ارتحال حکیم متاله علامه طباطبایی(ره) @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ علامه طباطبایی(ره) مردی که صد سال بعد به ارزش او پی می‌برند 🔹به مناسبت سالروز رحلت مفسر کبیر قرآن ⭕️ استاد از زبان شاگرد eitaa.com/motahari_ir 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از فکرت
دیده‌بان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 🔻(شماره یازدهم) 🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کم‌رنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانی‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیده‌بان اندیشه، به بررسی مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشه‌ای خواهیم پرداخت. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=3056 لینک شماره دهم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 شهید را میشناسید؟ پسر ثروتمندترین مرد او شیعه میشود و با امام خمینی (ره) دیدار میکند، و توسط ها به شهادت میرسد! 🌐 @meshkatnoor
✅ خداباوری فطری - تقریرها و سنجه‌ها 📝 نویسنده: محمد محمدزاده 📚 باور به خدا، به شيوه‌هاي مختلفي توجيه شده است که از جمله مهم‌ترين آنها اتکا به فطرت انساني است. در دو سنت اسلامي و مسيحي، تقريرهاي مختلفي از اين شيوه ارائه شده است. پژوهش حاضر مهم‌ترين تقريرهاي «خداشناسي فطري»، از جمله تبيين آن در پرتو «علم حصولي بديهي اولي»، «علم حصولي بديهي ثانوي»، «باور پايه»، «تجربة ديني»، «علم حضوري» و «بينش مبتني بر گرايش» را گزارش و تحليل کرده و ميزان توفيق آنها را در ساحت معرفت‌شناسي محک زده است و در انتها به استنتاج بهترين تقرير از فطري بودن باور به خدا پرداخته است. 🌐 @meshkatnoor
D1737487T13905468(Web).Mp3
1.05M
📻 / رادیو معارف 🎙حجت الاسلام دکتر ابوطالبی؛ عضو هیات علمی موسسه امام ⁉️ سوال: چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ 🌐 @meshkatnoor
بیست و نهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی"تحقیقات کلامی" منتشرگردید. https://ikq.ir/ftk-29/
انتشار کتاب ” کرونا، شرور و باورهای دینی” تالیف: دکتر رضابرنجکار انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه 🌐 @meshkatnoor
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
1_407614644.Mp3
1.19M
❓آیا خواب و رویا می تواند دلیلی بر ارتباط، دیدار یا نمایندگی از طرف (عج) باشد؟ 🎙پاسخ یکی از اساتید مهدویت را بشنوید. 🌐 @meshkatnoor
📛 شبهه ای شیطانی در زمینۀ همسران بهشتی و پاسخ به آن 🔴متن شبهه: ✅ در قرآن برای تبلیغ بهشت و تشویق مومنان برای نیل به آن، از حور العین نام برده شده است: ✳️«وَحُورٌ عِينٌ كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُون» «ﻭ ﺣﻮﺭﻳﺎﻧﻲ ﭼﺸﻢ ﺩﺭﺷﺖ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ» ⛔️ مسلمانان متعصب مخالف استفاده ابزاری از زن برای تبلیغات کالاها و اجناس هستند. ⁉️ چگونه می توان این تناقض را پذیرفت؟! اگر استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات، در تضاد با ارزش زن و بر خلاف عفت و حیا است چرا قرآن برای تشویق مومنان از این ابزار استفاده کرده است؟! 🔐 پاسخ شبهه ✅آن زنانی که با وضعیت بی حجاب و ... برای تبلیغات اجناس و کالاها به کار گرفته می شوند با حور العین که قرآن به آن بشارت داده است، تفاوت اساسی دارند؛ زیرا : 1️⃣استفاده ابزاری از زنان با وضعیت زننده برای تبلیغات کالاها، پیامدهایی ناهنجاری مانند رواج بی حیایی، عریانی، بی عفتی و شهوت رانی ... در جامعه را به دنبال دارد، اما بشارت قرآن به حورالعین به عنوان پاداش ایمان و عمل صالح است که پیامدهایی مانند تشویق به فضایل اخلاقی مانند حفظ چشم و دامن از گناه و چشم پوشی از لذایذ حرام زودگذر دنیوی را به دنبال دارد و موجب می شود تا انسان، نفس خویش را پاک نگه دارد تا لیاقت یابد با حور العین ازدواج کند.«الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات»(نور، ۲۶) 2️⃣زنانی که با وضعیت زننده در تبلیغات کالاها و اجناس شرکت دارند، اهل خودنمایی و بی حیایی و تبرج هستند، اما حور العین اهل طهارت و عفت هستند. «لهم فیها ازواج مطهرة»(بقره، ۲۵) «حور مقصورات فی الخیام»(الرحمن، ۷۲) «حوریانی که در سراپردها مستورند» ✅ قرآن مطابق با فطرت و حقیقت وجودی انسان سخن می گوید. یکی از نیازهای بنیادین انسان، نیاز به همسری مطلوب است که کانون خانواده را گرما و آرامش می بخشد. این نیاز روحی از انسان جدایی ناپذیر است و در دنیا و آخرت با انسان همراه است. قرآن که کتاب بیان حقایق است همان گونه که همسر شایسته در دنیا را موجب آرامش انسان و از آیات الهی معرفی کرده است(روم، 21)، در آیات بسیاری به نعمت همسران بهشتی به عنوان پاداش مومنان و آیه الهی اشاره کرده است. ✅علاوه بر پاسخ های مزبور، مطابق با دیدگاه صحیح در باب معاد، حور العین، تجسم ملکوتی اعمال صالح انسان مومن است و قرآن نیز در مقام توصیف جنبه ملکوتی اعمال انسان است و اصلا بحث استفاده ابزاری منفی نیست که ارزش زن را پایین آورد و مخالف عفت و حیا باشد. قرآن مقام والای زنان بهشتی را بیان کرده که «ازواج مطهره» هستند و این که باید برای ازدواج با آنها طیب باشیم و اهل طهارت نفس باشیم تا لایق ازدواج با آنها باشیم« الطیبات للطیبین» ⁉️مثلاً اگر در زندگی دنیوی به شخصی بگویند تو برای این که با دختری پاک و با حیا ازدواج کنی باید اهل حیا و عفت باشی تا همتای وی باشی. آیا در این مثال، از زن استفاده ابزاری کرده اند یا حقیقتی تکوینی را بیان کرده اند؟! 🔆نتیجه این که استفاده ابزاری از زنان بی بند و بار برای تبلیغات و پر کردن جیب سرمایه داران شهوتران هیچ شباهتی ندارد با بشارتی که قرآن در زمینه ازدواج با زنان پاک(طیب و مطهر) و محجوب به عنوان پاداش انسان های پاک (طیب و مطهر) و صالح داده است. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor