eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ اگر مشکلی پیش بیاید از کجا بدانیم که رحمت الهی است یا عذاب الهی و به خاطر گناهان، آن مشکل پیش آمده؟ @hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
کتاب تاملاتی در دین و رسانه 📝به قلم دکتر کمال اکبری ▫️جهت خرید فایل PDF کتاب روی لینک زیر کلیک کنید 👇 https://idpay.ir/armaghanhayat/file/201280 جهت خرید نسخه چاپی، تماس بگیرید👇 📱09357306615 👈🏼 نکته مهم ؛ تکثیر پس از دانلود فایل شرعا و قانونا مجاز نمی باشد. 📌 موسسه رسانه‌ی دین‌گستر ماندگارانتشارات ارمغان حیات 🌐 @meshkatnoor
🔰 ماه گذشتن از خواسته‌ها 🔺 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبه‌ی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کرده‌اند. روزه، مظهر گذشت از خواسته‌هاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶ 🌐 @meshkatnoor
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای اخباری مسلک ... : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ! ..‌. : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ... میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ... ✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه ملاصدرا) 💠 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
✴️ 🔸یکی از روشهای بسیار مهم و کارآمد در مطالعه و پژوهش های علمی، روش تجربی است. با اینکه بهره گیری از این روش در مطالعه طبیعت دارای سابقه زیادی است، لکن همزمان با (1543-1687)، انقلابی نیز در روش تجربی رخ داده است. 🔸 ظهور تجربه گرایی جدید در این دوره با عبور از تجربه گرایی ارسطوئی و نقد آن صورت میگیرد. در تجربه گرایی ارسطوئی اشیاء بر اساس "اصول اولیه" ای تبیین می شوند که ارتباط وثیقی با "ذات معقول" و "هدف" اشیاء دارد و در قالب یک استدلال قیاسی معتبر سامان داده می شوند. چنین تبیین هایی "ذات گرایانه" و "غایت شناختی" اند و به همین سبب، در چنین تبیین هایی، بهای اندکی به تجربه و آزمایش داده میشود و روابط منطقی اشیاء از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔸🔸🔸 🔸در دوره جدید اقداماتی صورت گرفت که نگاه مذکور در تجربه گرایی رخت از میان بربست: 1️⃣گالیله با تاکید زیادی که بر تجربه و مشاهده مستقیم داشت، پژوهش های خود را معطوف بر چگونگی حرکت اشیاء و سبب آنها کرد، نه بر چرائی و هدف آنها. از این رو، با اقدامات او تبیین های و جایگاه خود را در تبیین علمی از دست می دهند. 2️⃣از سوی دیگر، فرانسیس بیکن در برابر منطق قیاسی ارسطوئی، منطقی استقرائی را ارائه می دهد و بر این باور است که به سبب مشکلات موجود در روش قیاسیِ معتبر، این روش قانع کننده نبوده و نمی توان در علم از آن استفاده کرد. به جای روش قیاسی، باید از استدلال استقرائی سود جست. این روش گرچه به لحاظ منطقی معتبر نیست، لکن در عمل مفید و در شرایط معمولی متقاعدکننده است. 🔸🔸🔸 بنابراین، تجربه گرایی جدید با فراز و فرودهایی که تا به امروز در مطالعه علمی داشته و تفاسیر متعددی که از آن ارائه شده است، اولا مشاهده و آزمایش های تکرارپذیر در آن جایگاه ویژه ای دارد، ثانیا بر علل فاعلی و چگونگی تاکید دارد، نه بر ذات معقول و اهداف اشیاء که از دسترس حس و تجربه خارج اند و ثالثا قالب استدلال در تجربه گرایی قیاسی نیست. ____________________________ ⬅️اما آیا تجربه گرایی تنها روش مطالعه و پژوهش علمی است؟ ادامه دارد... 📝جواد قلی پور @meshkatnoor
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان همدان و مرکز تخصصی کلام و تفسیر کرمانشاه برگزار می کند. ❇️ نشست علمی با موضوع "شواهد عدم تحریف قرآن و پاسخ به شبهات" 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد جعفر انواری (عضو هیئت علمی موسسه امام‌خمینی "ره") 📆 تاریخ: دوشنب ۱۴۰۰/۱/۳۰ 🕰 ساعت ۲۲ 🖥 به عنوان‌ میهمان کلیک‌ کنید👇🌷 https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan
دکتر وحید یامین پور: کتاب‌هایی که معرفی میکنم جزو بهترین‌هاست یک دوره کامل و مختصر آشنایی با تاریخ تمدن و مطالعات سیاسی؛ مجموعه پنج جلدی "روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون" 🔶جلد اول: از آغاز تا پایان قرون وسطی 🔶جلد دوم: تمدن اسلامی 🔶جلد سه: از رنسانس تا روشنگری 🔶جلد چهار:از مدرنیته تا جنگ جهانی 🔶جلد پنج: اعتراض های مدرن تا کنون پی نوشت: بعضی ها می پرسن برای تاریخ تمدن و نگاه صحیح به مباحث تمدنی از چه کتابی میشه شروع کرد این 5جلد واقعا مفید هستن و دید خوبی میدن... @meshkatnoor
📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ : ۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتی‌هایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض می‌شود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار می‌گیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا می‌کند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است. ۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختی‌ها و ناراحتی‌های جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند. آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمی‌توان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچ‌گاه دچار بیماری و سختی‌های جسمی و روحی نمی‌شوند. ۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام می‌دهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام می‌گیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست. با توجه به این مثال می‌توان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ می‌توان گفت دعا، خود می‌تواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها اراده‌اش را تحقق می‌بخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل می‌کنیم و بهره‌مند می‌شویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام می‌رساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم می‌شویم. ۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر می‌کردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت‌گری فرموده‌ای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409). ۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایده‌ای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده می‌دارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال می‌شود. و فواید دیگر... پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمی‌توان نتیجه گرفت که چنین دعایی بی‌فایده خواهد بود. جمع بندی _غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند. _احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند. _افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد. آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام مطیعی؛ دانش پژوه دکترای کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
📣 ♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس و ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد. 🔰مزایای مدرسه علمیه معصومیه: ✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی ✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه ✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب ✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه ✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه ✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی ⏳زمان ثبت نام: 28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت ⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق ، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند. لینک ثبت نام: http://reg.masoumieh.ir
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | لحظاتی دیده نشده از گفتگوی سردار سرتیپ محمد حجازی (ره) جانشین سابق نیروی قدس با حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 🔺پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR به مناسبت عروج ملکوتی سردار سرتیپ سید محمد حجازی (ره) لحظاتی از این جلسه را برای منتشر می کند. 🌙 @mesbahyazdi_ir 🌐 @meshkatnoor
💢 توصیه‌ و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی انقلاب 🔸 مسئله‌ی دیگر ، مسئله‌ی کتاب‌هائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیده‌ام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعه‌هائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعه‌ها و در آن پژوهشکده‌ها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئله‌ی کتاب بپردازد. ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفه‌ی مشّاء یا فلسفه‌ی اشراق را برای طلبه‌ها تبیین کنیم. طلبه‌های ما از فلسفه‌ی مشّاء خبری ندارند. 🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس می‌خواهد، مراجعه کند. من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفه‌ی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصه‌ی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاه‌های مختلف نوشته شود. در خود فلسفه‌ی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومه‌سازی‌هائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی مشّاء است. ما باید منظومه‌سازی کنیم. بالاخره مجموعه‌ی تفکرات فلسفی و عرفانی ابن‌سینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است. 🔸 این‌ها چیست؟ کسی بخواهد این‌ها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب می‌شود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی درباره‌ی آراء فلسفی ابن‌سینا تبیین کنید، از آراء او منظومه‌سازی کنید، این مسلّماً جاذبه‌ی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمی‌گیرد. 🔸 خب، مرحوم آقای این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومه‌سازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفه‌ی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است. _ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱ 🌐 @meshkatnoor