🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔴 نشست سوم: بررسی ارتباط و امکان اثرگذاری علوم تجربی بر فلسفه و الهیات
🎙با حضور حجج اسلام آقایان:
#دکترعلیرضاقائمینیا
#دکترمحمدسربخشی
✍️دبیر علمی جلسه:
#دکترنیمانریمانی
📅زمان: پنجشنبه 1402/03/25
⏰ساعت: 10:00
🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مجری:ستاد مقابله با الحاد
🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقهمندان به این نشست، تنها افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست سوم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود.
#سلسلهنشستهای_نسبتعلمباالهیاتوفلسفه
🆔@meshkatnoor
#حضوری #رایگان
#ویژه_طلاب
✅ مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
🔰 دوره حضوری نقد و بررسی الحاد معاصر
🔸 باتدریس:
جناب دکتر دانشور نیلو
جناب دکتر علی شهبازی
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی
جناب دکتر مرصعی
جناب دکتر نیما نریمانی
جناب دکتر میثم توکلی بینا
🔹 روزهای برگزاری:
سهشنبهها و چهارشنبهها (ساعت 16 الی 19)
پنجشنبهها (ساعت 8:30 الی 12)
🗓 مهلت ثبت نام از 21 خرداد 1402 لغایت 29 خرداد 1402
🔸 شروع دوره از 30 خرداد 1402
🏫 قم، خیابان دورشهر، کوچه یک، مرکز آموزشهای کاربردی
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصلها و اساتید
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 El.balagh.ir
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️ 02531156361
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 پنجشنبه 1402/3/25
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 جمعه 1402/3/26
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون کلام و فلسفه دین همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 جمعه 1402/3/26
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 سؤال: چرا طبق قرآن کریم بدیها و شروری که نصیب انسان میشود مربوط به خودش است و نباید آنها را به خداوند متعال نسبت داد؟
🔷 پاسخ: در قرآن مجید آمده است:
مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ (نساء، ۷۹)
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ (شوری، ۳۰)
🔷 اینکه تمام خوبیها و حسنات از خداست روشن است؛ چرا که خداوند متعال کامل مطلق و سرچشه و سرمنشأ تمام کمالات است. هر خیر و خوبی که بخواهد نصیب انسان بشود حتما خدا باید بخواهد و توفیق آن را بدهد. البته اختیار انسان و انجام اعمال صالح در کسب این توفیق بسیار مؤثر است.
در واقع تمام خوبیها را خدا ایجاد میکند.
🔷 اما بدیها و شرور امر وجودی نیستند تا نیاز به خلق و ایجاد از سوی خدا داشته باشند؛ یعنی نبودن و نداشتن چیزی هستند و نبودن نیاز به خلق ندارد. مثل سرما که نبود گرما، تاریکی که نبود نور، جنگ که نبود صلح و فقر که نبود نعمت است.
🔷 البته همین نبودن و نداشتن بستگی به ظرفیت و استعداد و قابلیت افراد دارد. یعنی رحمت و نعمت خدا دائم در حال سرازیر شدن به سوی مخلوقات است اما هر کس به اندازهی استحقاق و شایستگی خودش آن را دریافت میکند. خداوند به علم بیکران خودش میزان ظرفیت و شایستگی افراد را تشخیص میدهد.
🔷 دخالت اختیار و ارادهی آزاد انسان هم قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد شر را به سوی انسان میکشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار میگردد.
در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بد گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است.
🔷 در پایان باید بگوییم که: گاهی فقر و مشکلات برای آزمایش و ارتقاء درجات مؤمنین و کسب جایگاه و مقامات اخروی است.
گاهی به خاطر کارهای اشتباه خود، دیگران یا دولت است. مثلا تنبلی و کار نکردن، ظلم مردم به هم، ضعف مدیریت دولت و ...
گاهی فقر و گرفتاریها برای تنبیه و بازگشت و توبهی انسان از گناهان و مسیری اشتباهی است که در زندگی رفته است.
گاهی برای ساخته شدن، صبور شدن و پرورش انسان و کاملتر شدن بشر است.
گاهی فقر و گرفتاری برای غیرمومن عذاب است.
گاهی ثروت و رفاه نوعی عذاب و برای گرفتار شدن و افزایش عذاب اخروی فرد است.
✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری
💠 یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث بوده است، این است که آیا می توان از دین دفاع علمی نمود یا خیر؟ یعنی آیا می شود از دستاوردهای علمی در توجیه و توضیح باورها و احکام دینی استفاده نمود؟
🔷 بدیهی است که نمی توان دین را به علم تجربی گره زد زیرا دامنه و درک علم فقط در حوزه محسوسات است و بس و لذا علم نمی تواند به همه مصالح و مفاسد احکام اشراف پیدا نماید.
🔷 اما با توجه به رابطه مکملیت و هم افزایی که بین علم و دین قائلیم، قطعا علم می تواند به پاره ای از حکمتهای احکام و نه فلسفه قطعی آنها دست پیدا نماید.
🔷 در کلیپ فوق، اشارتی علمی به علت حرمت گوشت خوک و حلال بودن گوشت حیوانات اهلی شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.
🆔@mjafari_ir
💡💡 امتداد اندیشه #اسلامیسازیعلومانسانی #آیتاللهمصباحیزدی در مسایل هوش مصنوعی
#اخلاقهوشمصنوعی
✳️به مناسبت برگزاری همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🌐به تازگی یونسکو به عنوان بازوی فرهنگی سازمان ملل سند اخلاقی را در حوزه اخلاق هوش مصنوعی تصویب کرده است.
⚠️در توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو، یکسری ارزشها و باید و نبایدهای اخلاقی تصویب شده که می بایست کشورهای عضو – از جمله ایران-، در جوامع خود بنابر این ارزشها، توسعه هوش مصنوعی را اجرایی کنند.
❗️❓از این رو می بایست روشن شود ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر کدام مکتب فلسفه اخلاقی استوار است؟
آیا مبانی و ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر مکاتب واقع گرایی است یا غیر واقعگرایی؟
✅آیا مبانی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با اصول اخلاقی اسلام و دیدگاه فیلسوفان اسلامی همچون آیت الله مصباح یزدی سازگاری دارد یا نه؟
✅بنابر اندیشه کمال گرایی قرب الهی آیت الله مصباح یزدی در فلسفه اخلاق، چه نظریه ای را می توان درباره اخلاق هوش مصنوعی ارائه داد؟
♻️به نظر می رسد می توان مسایل امکان تحقق هوش مصنوعی قوی و اخلاقمندی سیستم های هوشمند را بنابر مبانی حکمت متعالیه بررسی کرد.
همچنین:
✅ بنابر مبانی فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی، سند اخلاق یونسکو را مورد بررسی قرار داد.
✅ و بنابر نگرش این فیلسوف اخلاق درباره هدف نهایی رفتار اخلاقی، اخلاق هوش را مصنوعی تبیین کرد...
✍️ حمید محسنی
📚منابع:
مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش: احمدحسین شریفی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)، 1391.
محسنی، حیمد، و فولادی قلعه، کاظم، سازگاری یا ناسازگاری توصیه نامه ی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام، در مجموعه مقالات: نخستین کنفراس فضای سایبر دانشگاه تهران، قم، دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، 1401، ص133-140.
محسنی، حمید، و دیگران، «بررسی توصیه نامه اخلاقی هوش مصنوعی یونسکو و تبیین نقاط ضعف و قوت آن»، در: « نقد و تکمیل پیش نویس نهایی توصیه نامه درباره اخلاق هوش مصنوعی»، دفتر فقه معاصر، انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، قم، 1401
🌸🌸🌸
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@meshkatnoor
✳️ علامه مصباح یزدی بنیانگذار علوم انسانی اسلامی
✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ۲۵ خرداد در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) به دو زبان عربی و فارسی به تبیین معنای علوم انسانی اسلامی پرداختند.
🔷 ایشان در ادامه افزودند: اسلام در تعریف علم، تعریف انسان و انسانی بودن علم با غرب تفاوت دارد.
🔷 آیت الله اراکی با انتقاد از افرادی که نقل دینی را در مقابل عقل قرار دادهاند، اظهار داشتند: نقل غیر عقلانی در اسلام نداریم و در مبادی، مقدمات، روش، استنباط نتایج از مقدمات همگی عقلی است که در نتیجه به تعبیر دقیقتر دادههایی که به روش علمی از منابع دینی بدست میآید اسلامی هستند که این منابع دینی همگی مبتنی بر عقل وحیانی است.
🔷 ایشان علامه مصباح یزدی(ره) را فردی ذو ابعاد معرفی کردند و افزودند: ایشان بنیانگذار یا پدر علوم انسانی اسلامی هستند که یک مکتب جامع و فراگیر را ارائه دادهاند.
🔷 گفتنی است؛ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) در دو روز با سخنرانان داخلی و خارجی و برگزاری کمیسیون های تخصصی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی برگزار میگردد.
🔰@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
اصلی.pptx
42.97M
✳️ پاورپوینت آثار رونمایی شده در همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
1️⃣ برخی از آثار علامه آیتالله مصباح(ره)
🔹کتاب «فازهای پرواز»
🔹کتاب «هماندیشی معرفتشناسی (جلد دوم)»
2️⃣ برخی از آثار مربوط به همایش
📒 مجموعه مصاحبهها
📕 چکیده مقالات
3️⃣ برخی از محصولات مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی
🔸 اصطلاحنامه فلسفه حقوق
🔸 اصطلاحنامه فلسفه دین
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
برنامه کمیسیون تخصصی کلام و فلسفه دین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی «ره»
📆 جمعه 26 خرداد ساعت 8:30 الی 12
📺 همزمان پخش زنده از وبسایت همایش
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🆔 @ihsam_ir
#نمودار_فراوانی_آثار_کلامی_امامیه
✍️#دورهبندی_علم_کلام بر اساس تعداد آثار کلامی تولید شده در هر قرن، یکی از روشهای دورهبندی تاریخ علم است که کمتر مورد توجه #تاریخنگاران علم قرار گرفته است.
🔹بر اساس نمودار بالا، میتوان گفت، ناموزونترین نمودار توزیع آثار علمی، مربوط به علم کلام است.
🔹بیشترین آثار کلامی تولید شده مربوط به قرون 3 تا 5 و دورۀ معاصر است. از جمله دلایل #رشد_آثار_کلامی در قرون مذکور میتوان به این موارد اشاره کرد:
آغاز #غیبت_صغرا و سرازیر شدن سیل #شبهات علیه باورهای شیعی، ظهور #کلام_اشعری، رشد علوم عقلی، #تکثرگرایی_فرهنگی آلبویه، ظهور #ستیزهای فرقهای در عرصه اجتماع و افزایش #منازعات_معرفتی بین جریان های فکری.
🔹در قرن اخیر اما شاهد #احیای_علم_کلام و افزایش چشمگیر تدوین آثار کلامی با رویکردهای متفاوت هستیم، که مهمترین دلیل آن مواجهه با #مدرنیته و علم و #فلسفه_غربی و #مسائل و #شبهات ناشی از آن است.
🔹اما #افول_پژوهشهای_کلامی از قرن 6 تا 14 به استثنای قرن 8 و 11، به دلیل رقابت و ادغام کلام در فلسفه، کمرنگ شدن #تعاملات_علمی با #اهل_سنت و همچنین زمینههای نامناسب سیاسی با حضور مغول بوده است.
👈نکته: تحولات علم کلام، علوم متعددی چون #فقه، #اصول، #تفسیر و #تاریخ را تحت تاثیر قرار میدهد. و #تحولات_ضروری برخی از علوم مثل فقه بدون تحول در علم کلام امکانپذیر نخواهد بود.
#جامعهشناسی_معرفت
#جامعهشناسی_کلام
✍️ حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهيمي پور عضو هيات علمي گروه جامعه شناسي موسسه امام خميني ره
https://eitaa.com/ghebrahimipour