eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
761 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نقد چالش‌های قرآن از سوی آقای مصطفی ملکیان 🔷 آقای ملکیان اخیرا در سخنرانی های متعدد بر تناقضات درونی قرآن و نیز تعارضات قرآن با علم تاکید کرده و آن را نشان بی اعتباری این کتاب قویم می داند! 😊 🔸جلسه سوم 🔹در قرآن به تطورات خلقت جنین اشاره شده است و ابتدا شکل گیری استخوان و بعد روییدن گوشت روی آن مطرح شده است (فَخَلَقْنَا اَلْمُضْغَةَ عِظٰاماً فَكَسَوْنَا اَلْعِظٰامَ لَحْماً) و حال آن که علم جدید چنین چیزی را نمی پذیرد! 🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
🔚 به پایان آمد این دفتر 🗂 | پیوند سلسله درس‌گفتار‌های مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇 🔗 منظومه فکری مبانی اندیشه اسلامی 1⃣ معرفت‌شناسی 2⃣ خداشناسی 3⃣ انسان‌شناسی 4⃣ فلسفه اخلاق 5⃣ فلسفه حقوق 6⃣ فلسفه سیاست 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📚 شماره 305 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی (ویژه کلام) منتشر شد 1️⃣ اسلام و ایمان (1) آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5) 2️⃣ نقش عقل در نظام‌‌های اعتقادات دینی / محمد احدی، حسن یوسفیان (ص9) 3️⃣ راه‌کارهای محمد عماره برای اسلامی‌سازی علوم / محمد خلیلی تیمور، جواد گلی (ص19) 4️⃣ بازشناسی و تحلیل پیش‌انگاره‌های کلامی علم فقه (با محوریت موضوع، غایت و منابع علم فقه) / محمدتقی ركنی لموكی، اسدالله کردفیروزجایی (ص31) 5️⃣ بررسی شخص‌وارگی خداوند از منظر قرآن / محمدباقر دهقان، سید محمود موسوی (ص41) 6️⃣ تفسیر آیات امامت و ولایت در مکتب کلامی امامیه بغداد با تمرکز بر شیخ مفید و سید مرتضی / علی هابطی‌نژاد، محمدعلی مهدوی‌راد، روح‌الله شاکری (ص53) 7️⃣ چگونگی حفظ شریعت توسط امیرمؤمنان علی(ع) در دوره خلیفۀ اول / جواد قلی‌پور (ص65) 8️⃣ امامت در سیره و سخن حضرت فاطمه زهرا(س) / رضا مهدیان فر، سید محمود طیب‌حسینی (ص75) 9️⃣ بررسی انتقادی دیدگاه حسن حنفی در مورد عالم قبر و برزخ / جواد گلی، مجید مستمع (ص85) 🌐 سایت نشریه معرفت 🌐 marifat.nashriyat.ir 🆔@meshkatnoor
💠 اگر از فردی که دارد در میدان مبارزه با دشمنان خدا و در رکاب امام زمانش نبرد و می‌کند سوال شود در دنیا چه آرزویی داری و او در جواب بگوید: "آرزو دارم تحصیلی دکترا بگیرم یا بگوید آرزو دارم حافظ قرآن شوم و یا فلان شغل را داشتم و یا بگوید کاش درآمد خوب و زیادی داشتم!" حتماً به او خواهیم گفت چه ارزشی بالاتر از جهاد در راه خدا چه گوهری ناب‌تر از همین کاری که داری انجام می‌دهی؟ و اگر بخواهد از موقعیّت خود گلایه کند که چرا به جایی نرسیده‌ام مورد عقلا قرار می‌گیرد. 💠 گاه در زندگی مشترک جنس گلایه‌ی زن یا مرد این است که چرا مشغله‌ی من در زندگی بابت همسرداری، فرزند‌داری و خانه‌داری مانع رشد و پیشرفت من شده و نتوانستم از لحاظ تحصیلی، معنوی، شغل و درآمدزایی به جایی برسم. 💠 ریشه‌ی اینگونه توقّعات، ملاک ما در معنای پیشرفت است و فکر می‌کنیم یعنی شغل، درآمد، ثروت، مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی ویژه در حالیکه ملاک پیشرفت و ارزش در دین (که در روز قیامت نیز همان ملاک مورد بازخواست قرار می‌گیرد) چیزی جز انجام متناسب با شرایط فرد نیست. 💠 وقتی روایت داریم که "جهاد زن، خوب کردن است" یعنی بالاترین ارزش و پیشرفتی که در نزد خدا برای یک زن خانه‌دار وجود دارد خوب همسرداری کردن است و ارزش و وظیفه‌ای بالاتر از آن برای او وجود ندارد و مانند یک است که دارد در وسط معرکه، مبارزه و نبرد می‌کند و در حال حاضر چیزی باارزش‌تر و بااولویت‌تر‌ از این وجود ندارد تا در حسرت آن باشد. 🟣 عضو کانال خانواده و جمعیت شوید 👇👇 eitaa.com/joinchat/1069220228C0922377e49
✳️ شبهه : دین انسانیت ✍️ حجت الاسلام دکتر گرمابی؛ عضو هيات علمي دانشگاه لرستان 🌀متن شبهه : اسپینوزا می‌گفت : خدا می گوید دست از دعا بردارید. کاری که من می خواهم انجام دهی این است که بدون آن که به کسی آزار برسانی، از زندگی لذت ببری. من از تو می خواهم آواز بخوانی و لذت ببری . از همه چیزهایی که برای تو ساخته ام ! دیگر از رفتن به آن معابد بزرگ و کوچک که خود ساخته ای دست بردار و نگو آنجا خانه خداست. خانه من در کوه ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سواحل است ! من در همه جا با تو زندگی می کنم و عشق خود را به تو ابراز می کنم. از سرزنش خود در زندگی دست بردار ! من هرگز به تو‌ نمی‌گویم مشکلی داری یا گناه‌کاری. مرا به‌خاطر هر آنچه باور تو را برانگیختند سرزنش نکن. اگر نمی توانی مرا در طلوع آفتاب، در منظره‌ای زیبا، در نگاه دوستان یا در چشمان عزیزانت یا ذره ذره وجودت دریابی و ببینی ... در هیچ کتاب مقدسی پیدا نخواهی کرد. دیگر از من نپرس که چگونه کارم را انجام می دهم؟ به عقلت رجوع کن، خواهی فهمید. دست از ترس من بردار، من تو را نه قضاوت می کنم و نه انتقادی. نه عصبانی می شوم و نه اذیت می شوم. من عشق خالص هستم. تقاضای بخشش را متوقف کن، چیزی برای بخشش وجود ندارد. اگر تو را ساخته ام ... پر از احساسات، محدودیت‌ها، لذت ها، نیازها، ناسازگاری ها و اِراده آزاد و اندیشمند ساخته ام. اگر به چیزی که در تو قرار داده ام پاسخ دهی، چگونه می توانم تو را سرزنش کنم؟ چگونه می توانم تو را مجازات کنم که چرا این‌گونه هستی، اگر من آنم که تو را ساخته؟ فکر می کنی آیا می‌توانم مکانی برای سوزاندن همه فرزندانم که رفتار بدی داشته اند ایجاد کنم؟ چه خدایی این کار را می کند؟ به دیگران احترام بگذار و آنچه را بر خود نمی‌خواهی برای دیگران هم نخواه... تنها چیزی که از تو می‌خواهم همین بی آزاری است! به زندگی خود توجه کن، اندیشه و خرد راهنمای توست. محبوب من، این زندگی نه امتحان است، نه یک قدم در راه، نه یک تمرین و نه مقدمه ای برای بهشت. این زندگی در اینجا و اکنون تنها چیزی است که به آن نیاز داری. من تو را کاملاً با اراده آزاد و عقل و خرد خلق کرده ام، نه جایزه و مجازاتی، نه گناه و فضیلتی، هیچ‌کس سابقه ای را ثبت نمی کند! در زندگی کاملاً آزادی. بهشت یا جهنم؟ من به تو نمی‌گویم که آیا چیزی بعد از این زندگی وجود دارد یا نه، اما می‌توانم یک نکته را به تو بگویم : طوری زندگی کن که انگار بعد از این زندگی چیزی نیست. این تنها شانس برای لذت بردن و دوست داشتن است. بنابراین، اگر بعد از این چیزی وجود نداشته باشد، از فرصتی که به تو داده ام لذت خواهی برد. و اگر وجود دارد، مطمئن باش که تنها چیزی که می‌پرسم این است که آیا از زندگی لذت برده ای؟ چی یاد گرفتی؟ به چه حدی از کمال رسیدی؟ آیا کسی را رنجانده ای؟ آیا به کسی آزار رسانده ای؟ دیگر از ستایش و مدح من دست بردار. من نمی خواهم به من ایمان داشته باشی، می خواهم که به خود ایمان داشته باشی. می‌خواهم وقتی معشوق خود را می بویی، وقتی دختر کوچک خود را لمس می‌کنی، وقتی عزیز خود را نوازش می‌کنی، وقتی در دریا استحمام می‌کنی، مرا در خود حس کنی. نیاز به ستایش ندارم. اگر احساس قدردانی می کنی؟ این را با مراقبت از خود، حفظ سلامتی، بهبود روابط خود و دنیا ثابت کن. شادی را ابراز کن. این راه ستایش من است. به چه معجزه‌ی بیشتری نیاز داری؟ این همه توضیح؟ تنها چیز مطمئن این است که تو اینجایی ‌و زنده و این دنیا پر از شگفتی است. پس انسان باش و زندگی کن‌.... ............................ پاسخ شبهه : فارغ از استناد حقیقی این سخنان به اسپینوزا، برخی از نکاتی که در این متن قابل تأمل است، از این قرار است:👇 ۱_ پارادوکس❗️ ایشان در جایی از آزادی مطلق انسان سخن می گوید در جای دیگر آن را به آزار نرساندن محدود می کند. ۲_ از زبان خدا سخن گفتن❗️ ایشان این سخنان را از زبان خدا می گوید آیا به ایشان وحی شده ؟ اگر تراوشات ذهنی یک انسان است چطور مستقیما آن را به خدا نسبت می دهد؟ ۳_ قاعده زرین اخلاق (آنچه برای خود نمی پسندی....) در ادیان الهی نیز مورد تاکید است ولی محصور کردن گناهان در امور اجتماعی چه دلیلی دارد؟ ضمن اینکه با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در جامعه وجود دارد؟ 🔘اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران اخلاق را رعایت کند. 4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودی را برطرف کند. لذا انسان با عمل به دستورات شریعت، مراتب و درجات کمال را طی می نماید. 5_ معجزات انبیا و اولیاء در راستای تایید عقلانی دین است. بله همه هستی، آیات و نشانه های زیبایی خداست ولی معجزات نشان بیشتری از خدا در بر دارند. 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 بررسی پیشینه تاریخی عزاداری سید الشهدا 👤 کارشناس: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📡 🔗 ایتا: 🌐 eitaa.com/Valiasraj_tv 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری 🆔 @mjabbari_ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا پول های سفر اربعین و عزاداری را خرج فقرا نمی‌کنید؟ 📣 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.docx
26.4K
✅ ملاحظاتی بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم عليدوست با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" که درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نظام جمهوری اسلامی است. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم 🗓 دوشنبه 1402/5/16 📣 واحد پاسخگویی به شبهات مؤسسه امام خمینی(ره) 🆔 @mjabbari_ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا امام حسین ع برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، باعث ضرر و زیان به خود و اهل‌بیت خود شدند؟ 📣 علامه مصباح ره پاسخ می‌دهند. 🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔 @difqom
مصاحبه مجله روشنا.pdf
3.71M
🎤 مصاحبه ✳️ فصل‌نامه فرهنگی ـ اجتماعی روشنا (فصل‌نامه تخصصی فرق و ادیان) ✅ موضوع: «شکاکیت در معنویت مدرن» 👤 مصاحبه شونده: جناب حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی، دانش پژوه مقطع دکتری فلسفه دین در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ این چند روز پاسخهای متعدد به اشکالات یکی از اساتید حوزه در مورد مقایسه نظام جمهوری اسلامی با حکومت علوی داده شد. اما بهتر است پاسخ را از زبان آیت الله جوادی آملی بشنویم. 🆔@mjafari_ir
📚 شماره 305 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی (ویژه کلام) منتشر شد 1️⃣ اسلام و ایمان (1) آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5) 2️⃣ نقش عقل در نظام‌‌های اعتقادات دینی / محمد احدی، حسن یوسفیان (ص9) 3️⃣ راه‌کارهای محمد عماره برای اسلامی‌سازی علوم / محمد خلیلی تیمور، جواد گلی (ص19) 4️⃣ بازشناسی و تحلیل پیش‌انگاره‌های کلامی علم فقه (با محوریت موضوع، غایت و منابع علم فقه) / محمدتقی ركنی لموكی، اسدالله کردفیروزجایی (ص31) 5️⃣ بررسی شخص‌وارگی خداوند از منظر قرآن / محمدباقر دهقان، سید محمود موسوی (ص41) 6️⃣ تفسیر آیات امامت و ولایت در مکتب کلامی امامیه بغداد با تمرکز بر شیخ مفید و سید مرتضی / علی هابطی‌نژاد، محمدعلی مهدوی‌راد، روح‌الله شاکری (ص53) 7️⃣ چگونگی حفظ شریعت توسط امیرمؤمنان علی(ع) در دوره خلیفۀ اول / جواد قلی‌پور (ص65) 8️⃣ امامت در سیره و سخن حضرت فاطمه زهرا(س) / رضا مهدیان فر، سید محمود طیب‌حسینی (ص75) 9️⃣ بررسی انتقادی دیدگاه حسن حنفی در مورد عالم قبر و برزخ / جواد گلی، مجید مستمع (ص85) 🌐 سایت نشریه معرفت 🌐 marifat.nashriyat.ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دین، انسانیت و معنویت 🔸اخیرا کلیپ فوق در فضای مجازی بطور گسترده منتشر شده است. می توانید نقد آن را در پست بعدی ملاحظه فرمایید.👇👇 🔰@Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دین، انسانیت و معنویت 🎤 ابوالفضل ساجدی 🔹نقد کلیپ منتشره جناب آقای تمسکی (بخش اول) کلیپ ایشان در پست قبلی ارسال شد 🔰@Sajedi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شرايطٰ، مراتب و مصاديق امر به معروف و نهي از منکر چيست ؟ 📣 پاسخ را به صورت ساده ، کوتاه و دقيق از زبان حضرت استاد مصباح رحمت الله عليه بشنويد. 🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔 @difqom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید|جلسه_بصیرتی 🔻حجت الاسلام و المسلمين دکتر الهی راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 💯 رهبر معظم انقلاب: طرح ولایت فرصتی برای انقلاب بوده، هست و خواهد بود. 👈 طرح ولایت دانشجویان تابستان ١۴٠٢ مشهد مقدس 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) : ✅https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
⚪️ دومین فصلنامۀ علمی مطالعات شبهه پژوهی منتشر شد 🔹به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخ‌گويی به شبهات حوزه‌های علميه، شمارۀ دومین فصلنامۀ علمی مطالعات شبهه پژوهی منتشر شد. ➖گفتنی است در اين شماره‌‌ها، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است: 📝 ملاحظات روش‌شناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد ✍️ حمیدرضا شاکرین 📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی ✍️ رمضان علی‌تبار 📝 گونه‌شناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان ✍️مصطفی محسنی 📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبهه‌پژوهی ✍️ احمدرضا فامیل دردشتی 📝پاسخ‌گویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوه‌ها و نمونه‌ها) ✍️مجید خاموشی 📝 تعینات شخصيتی شبهه‌گران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام ✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.shobhepajouhi.ir/ ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1402/5/22 🔹رابطه علم کلام و علم اصول 〰️〰️〰️〰️ موسسه علمی پژوهشی کلامنا •┈┈•••▪️▪️•••┈┈• @kalamona_ir 🆔@meshkatnoor
💎 معرفی کتاب / تاریخ در زنجیر / فرضیه تطبیق جمهوری اسلامی بر حکومت اهل بیت (ع) 🌐 AEOS.IR/post/130 اطلاعات بیشتر ♦️ کتاب تاریخ در زنجیر بر خلاف روال معمول با روش روایی و نقلی(اخباری) به تقابل مذهبی‌های سکولار رفته و ثابت کرده که جمهوری اسلامی قابل تطبیق بر حکومت اهل بیت است. در این کتاب می‌خوانید: صحت مقایسه آخر الزمانی ها با صدر اسلام / شاخص های تطبیق جمهوری اسلامی بر حکومت اهل بیت / احادیث بشارت انقلاب اسلامی در ایران و... جهت تهیه کتاب به این کانال @havariun مراجعه بفرمایید. #️⃣ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارنفری که فکرش رو هم نمیکنی❗️😳 🎥محصول جدید خانه طلاب جوان دوربین به دست رفتیم تو خیابون و با طرح یک معما مردم رو به چالش کشیدیم❓🤭 چالشی که فقط از آخوندا برمیاد😉 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f •┈••✾🔹✾••┈• 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 كتاب زيبایی شرور، شرور و بلايا؛ چرایی و وظيفه ما 🖋 حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی(ره) 🖊 تدوین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسين مظفری 📜🌴 اين نوشتار، به‌رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلايا و شرور، كم‌نظير يا بی‌نظير است، و از همين‌رو مطالعه دقيق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفيد است. 🌐 مشاهده و خرید اینترنتی https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4409 ✅مطالعه در نرم‌افزار مشکات 2 (رایگان) دانلود از سایت: 🌐mesbahyazi.ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
سکولاریسم و نسبت آن با معاویه در جهان اسلام ✍🏻 مرتضی زاده بامری؛ دانش پژوه دکتراي عرفان اسلامي موسسه امام خميني ره سقیفه؛ کودتا یا شبه کودتا علیه غدیر یا شکل گیری دوگانه ی اسلام محمدی _ اسلام امریکایی ریشه تفکر آدمی و سیر تاریخی آن را باید همسان با آفرینش انسان جست؛ یعنی هرگاه بشری روی کره زمین می‌زیسته، تفکر و اندیشه به عنوان فصل منطقی و جزو لاینفک ماهیت انسانی به شمار می‌رفته است و زاییده این افکار و تضارب آراء و اندیشه ها، مکاتب فلسفی بسیاری است که زندگی بشررا متاثر ساخته است. یکی از مکاتبی که از جنبه های مختلف بر حیات انسانی تاثیرگذار بوده، مکتب اومانیسم (اعتقاد به محوریت و اصالت انسان) است. هرچند افکاری چون انا ربکم الاعلی فرعونی و پیشینیان او را می توان خمیرمایه های اولیه ی تفکر اومانیستی دانست اما یونان باستان و عصر سوفسطایی گری و پروتاگوراس را می‌توان منبع و مبدا اولیه شکل گیری اومانیسم به عنوان یک مکتب(هرچند ناپخته )در نظر گرفت. از منظر پروتاگوراس حقیقت ثابت و نفس الامر وجود ندارد . از منظر ایشان، حقیقت، تابع معرفت است و معرفت در مقام فاعل شناسا و حقیقت در معرض انفعال می‌باشد. از دیدگاه آنها مقیاس همه چیز انسان است و هر آنچه را که انسان حق تشخیص دهد همان حق است و ملاک و معیار صدق و کذب قضایا، نه نفس الامر و واقع آن ، بلکه فهم انسان است. هرچند سقراط شهید را می‌توان یگانه فاتح مناظرات تئوریک بین سوفسطی گری و عقلانیت فلسفی دانست اما هرگاه نور حقیقت شروع به تابیدن گرفت این عمروعاص ها بودند که با خدعه و نیرنگ، فهم انسان های نفهم را نشانه رفتند و جهل، این بزرگترین سلاح باطل علی ع را هم توانست خانه نشین کند. اومانیست در پیچ و خم تاریخ، پخته تر شد و قرون وسطی و توحش کلیسا زمینه ساز ظهور عصر روشنگری و روشنفکری و آنهم باعث تسریع در تثبیت مبادی و مبانی اومانیست مدرن شد. اومانیسم را می توان شالوده و زیر بنای مکاتب فکری و فلسفی عصر روشنفکری از جمله سکولاریسم دانست. سکولاریسم (دنیاگرایی-جدایی نهاد دین از نهاد دولت) یعنی اینکه قوانین زندگی این دنیایی مبتنی بر مبادی متعارف و پرهیز از مبادی غیر متعارف یا ماوراء الطبیعی و متافیزیکی باشد. به عبارت دیگر سکولاریسم به معنای جدایی دین از سیاست و تقلیل دین به حوزه های شخصی و فردی آن و اجتناب از مداخله در امور اجتماعی و سیاسی و نفی حکومت الله و سپردن امور اجتماع اعم از تشریع و اجرا به عهده انسان است. هم سطح با جریان سکولاریسم در لایه های تمدن غربی، جرقه های سکولاریسم و جدا انگاری حوزه دین از اجتماع را می توان در صدر اسلام و افکار ناپخته بعضی از مسلمین آن عصر به نظاره نشست. هسته های خاموش سکولاریسم در لایه های بالایی حکومت نفوذ کرده بود به طوریکه تئوریسین های آن در صدر اسلام دست به ترور فیزیکی رسول الله در بازگشت از تبوک زدند اما نافرجام ماند. این افکار مخفیانه به رشد و بالندگی خود ادامه داد و در روز غدیر شخصی به اسم حارث ابن نعمان فهری(البته با اختلاف مصادیق) فریاد علنی سکولاریسم را سر داد. بعد از رحلت(یا شهادت) پیامبر ص سقیفه محلی شد برای اجتماع سکولارها و سکولاریزاسیون جامعه آن روز. اگرچه سران سقیفه و خلفای خود خوانده ادعای حکومت دینی و حفظ ظواهر اسلام را داشتند اما در واقع طرح ریزی اولیه سکولاریسم از آنجا شکل گرفت و حادثه عاشورا و تفکرات انحرافی داعش را می‌توان زاییده و محصول سقیفه دانست چنانکه علی ابن ابی طالب ع فرمود: اگر قریش حکومت را از ما نمی‌گرفت احدی گمراه نمی‌شد. قرائت پوزیتیویستی از علم و سکولاریستی از اسلام در شمار انحرافاتی بود که جوامع بشری را به انحطاط کشاند. و معاویه را می توان بانی اصلی سکولاریسم به عنوان یک مکتب در مقام عمل در جهان اسلام دانست تا جاییکه خود علنا حکومت خود را سکولاریستی و هدف از آن را نه برپایی احکام اسلام بلکه حکومت برای حکومت می‌خواند. و یزید بن معاویه نیز مهر تاییدی بر اندیشه های سکولاریستی پدر زد: لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل. 🆔@meshkatnoor
عده ای در پی انکار اند و مجال اندیشیدن به آن نمی دهند، تا آنجا که قوای بی رحم جهل ، لشگریان عقل را لگدکوب می کنند و شمع بی جان هدایت در خویش را به کلی محو و خاموش می گردانند و حال اینجا آدمی مانده با دنیای تاریک ذهن خود که ستارگان عقلانیت در آن بی فروغ اند و اهریمنان درون و بیرون قلاده به گردنش آویخته و او را به سوی جنون بی پایان و ضلالت ابدی می کشانند.... 📚بُت های۲۲ | ✍ eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ تو برو گلدانش را بیاور! 🎙 مرحوم حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️همایش عظیم اربعین حسینی آرام آرام نام امام حسین علیه السلام را جهانی و عالمگیر می کند تا آن که اسم و حماسه سید الشهدا زبانزد عام و خاص در کل گیتی می گردد و از همین جاست که حضرت ولی عصر در هنگام ظهور، خود را به عنوان فرزند امام حسین علیه السلام معرفی می نماید: الا یا اهل العالم ان جدی الحسين قد قتلوه عطشانا 🆔@mjafari_ir