eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
761 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند ✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین 🔷 موضوع: الهیات هوش مصنوعی 👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محسن انبیایی 🗓 سه‌شنبه 25 مهر ماه ساعت 19 لطفا با لینک زیر وارد جلسه مجازی شوید 👇👇 https://b2n.ir/f.din 🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📚 رهزنان سعادت 🖊 نوشته حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 کتاب پیش‌روی در پی پاسخ این پرسش کلیدی است که چرا مؤمنان با وجود ایمان به خدا و شناخت دستورهای او، در مقام عمل، به مقتضای ایمانشان عمل نمی‌کنند. استاد گران‌مایه، حضرت علامه مصباح یزدی(ره) بر اساس آیات و روایات، هوای نفس، دنیازدگی و شیطان را سه مانع مهم التزام به لوازم ایمان معرفی می‌کنند. ایشان همچنین پس از بیان این موانع، به تبیین راهکارهای مقابله با آنها می‌پردازند. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند ✅ موضوع: انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد اول:حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 🆔@meshkatnoor
📚 پرسش از حکیم، منتخب پرسش و پاسخ‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی از آیت‌الله محمد‌‌تقی مصباح یزدی(ره) 📝 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفدر الهی ‌‌‌راد، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 پرسش از حکیم مجموعه منسجمی است از پرسش‌هایی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی از محضر آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌عليه و پاسخ‌های معظم‌له؛ پرسش‌هایی که نمایانگر دغدغه‌ها و ابهامات پرسشگران است، و پاسخ‌هایی که در عین سادگی و ایجاز برآمده از دهه‌ها تأمل و تعمق در معارف اسلامی و نشان‌دهنده عمق و استحکام اندیشه‌های آن علامه فقيد است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
اَنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم من نزد دل‌های شکسته‌ام. 💔💔💔 دوستان! این روزها از دیدن تصاویر و فیلم‌های جان‌گدازِ غزه اجتناب نکنید... وقتی دل از دیدن این صحنه‌های مظلومانه‌ می‌شکند، وقت دعا و التماس برای ظهور مولایمان (حضرت صاحب العصر و الارض) است. 💔💔💔 خدایا باقیمانده‌ی غیبت صاحبمان را بر ما ببخش! 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_7284382008.pdf
751.1K
🇵🇸فلسطین شبهات و سؤالها ✍کاری علمی و مفید از مدیریت امور دروس معارف اسلامی دانشگاه ها 🆔@mjafari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🔷 موضوع: الهیات هوش مصنوعی 👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محسن انبیایی 🗓 سه‌شنبه 25 مهر ماه ساعت 19 🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📚 📗کتاب «جوهر آگاهی؛ یک دفاعیه جامع از دوئالیسم جوهری معاصر» نوشته ریکابوف و مورلند بتازگی توسط انتشارات ویلی بلک‌ول و در 390 صفحه بچاپ رسیده است. 📙فصل اول کتاب پس از مرور جوهری در قرن 21، به برخی مناقشات از سوی که آن‌ها را نوعی انحراف وجودشناختی می‌نامد، می‌پردازد و با تکیه بر ، رویگردانی نسبی از در دو دهه اخیر را به بحث می‌گذارد. 📕نویسندگان در فصل دوم با تکیه بر ، و ، استدلال‌هایی را بسود ارائه می‌دهند. 📘فصل سوم با عنوان «وحدت بنیادین موجودات آگاه»، با استفاده از و ، بر وحدت و تحقق یکجای نفس غیرفیزیکی استدلال می‌کند که خود در هفت بخش با رفت‌وبرگشت‌های متعدد همراه است. 📒مؤلفان در فصل چهارم با تکیه بر بروزرسانی استدلال موجهات (مودال) و عاملیت آزاد، سعی در تقویت دارند. 📔فصل پنجم و ششم نیز به پاسخ به کامنت‌ها علیه دوئالیسم و ترسیم چشم‌اندازی برای آینده اختصاص دارد و برنامه‌های پژوهشی جدید برای دوئالیسم جوهری در قرن 21 را تشریح می‌کند. @PhilMind 🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش: مگر خدا کشتار زنان و کودکان و افراد بی‌گناه غزه توسط صهیونیستها را نمی‌بیند پس چرا هیچ کاری انجام نمی‌دهد و مانع آنها نمی‌شود؟ 📌پاسخ: 💠 در اینکه خداوند متعال قادر مطلق است و می‌تواند تمام دشمنان خود از جمله یهودیان صهیونیست را نابود کند شکی نیست؛ اما غرض خدا از خلقت انسان این بوده که موجودی خلق کند که دارای اختیار و اراده‌ی آزاد باشد و با انتخاب و اراده‌ی خود بتواند به کمال و سعادت ابدی برسد. چنین انسانی باید بتواند با اختیار خویش به نهایت خوبی و نهایت بدی برسد.‌ لذا سنت خداوند بر این قرار نگرفته که به اجبار و زور مانع انجام گناه و فساد شود. اگر خداوند دشمنان خود را نابود کند دیگری کسی جرأت دشمنی و فساد پیدا نمی‌کند و در واقع اختیار از انسان گرفته می‌شود و به اجبار هدایت می‌شود که دیگر ارزشی نخواهد داشت. 💠 سنت و روش خداوند بر این قرار گرفته که اگر دشمنان خدا در زمین به فساد و خونریزی مشغول شدند از طریق بندگان صالح و اهل جهاد با آنان مقابله نماید تا زمینه برای آزمایش انسانهای دیگر نیز فراهم شود تا مشخص شود که اهل جانبازی و شهادت در راه خدا هستند یا نه. خداوند سبحان از طریق اسباب و علل افعال خود را انجام می‌دهد و جهان را اداره می‌کند؛ انسانهای اهل جهاد در واقع وسیله و سببی از سوی خداوند برای مجازات مفسدین خونریز می‌شوند. ● پيامبر صلي الله عليه و آله:‌ خداى عزوجل مى فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان انتقام مى‌گيرد.📚 كنزالعمال، ج۳، ص ۵۰۵ 💠 جهاد یک حکم الهی است که خداوند سبحان در آیات متعددی دستور مقابله و پیکار با دشمنان اسلام را داده است. ●وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ/ با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه اى نباشد، و دين، مخصوص خدا شود. (بقره، ۱۹۳) جهاد بر ما واجب است و باید به هر شکل و وسیله‌ای به مبارزه‌ی با صهیونیستها بپردازیم و بدانیم نصرت الهی قطعی است و دشمنان اسلام شکست خواهند خورد. ●هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ/ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند. (توبه، ۳۳) 🆔@meshkatnoor
پرسش: طبق قرآن کریم هر بلا و مصیبتی نصیب انسان می‌شود به خاطر گناهان و اعمال زشتی است که مرتکب شده است. اما سؤال اینجاست که کودکان معصوم چه گناهی کرده‌اند که دچار بیماری و گرفتاری می‌شوند؟ پاسخ پرسش: 🔷️ در برخی از آیات قرآن مجید آمده است که آنچه از مصیبتها و بدیها به انسان می‌رسد به خاطر گناهان خودش است. برای نمونه: وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ/ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز (خدا) عفو می‌کند. (شوری، ۳۰) 🔷️ دخالت اختیار و اراده‌ی آزاد انسان قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد، شر را به سوی انسان می‌کشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار می‌گردد. در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بدِ گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است. 🔷️ اما دقت داشته باشیم که خطاب این آیه از ابتدا متوجه‌ی کسانی می‌شود که گناه از آنان ممکن باشد (فبما کسبت ایدیکم). بنابراین آیه‌ی شریفه از اول شامل پیامبران الهی و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام، و همچنین افراد غیرمکلف مثل کودکان و دیوانگان نمی‌شود. یعنی اگر مصیبتی به این افراد می‌رسد به خاطر گناهان آنها نیست چون اصلا گناهی مرتکب نشده‌اند. 🔷️ اما چرا کودکان دچار گرفتاری و بیماری و ... می‌شوند؟ 1️⃣ گاهی مصائب اطفال به خاطر اشتباهات، گناهان و ظلمهای دیگران است. یعنی والدین، حاکمان و دیگران در حق آنان ظلم کرده‌اند و آنان را دچار گرفتاریها و مصیبتها نموده‌اند‌. مثل اینکه والدین شراب می‌نوشند و در بدن آنها اثراتی ایجاد می‌کند که موجب بیماری مادرزاد فرزندشان می‌شوند. یا حاکمان امکانات بهداشتی مناسبی فراهم نمی‌کنند و بچه‌ها دچار بیماری می‌شوند. 2️⃣ گاهی برای تنبیه والدین و سوق دادن آنها به سوی توبه و بازگشت به سمت خداست. 3️⃣ گاهی برای مجازات والدین است. یعنی گناهی مرتکب شده‌اند که به خاطر آن مستحق عقاب دنیوی شده‌اند. 4️⃣ گاهی برای افزایش صبر و رشد و پرورش والدین و اطرافیان کودک است تا با تحمل مصیبت و بیماری کودک کامل‌تر شوند رشد پیدا کنند به خدا نزدیکتر شوند. 5️⃣ گاهی نوعی آزمایش برای والدین و اطرافیان کودک است تا مشخص شود آنها در مقابل این مصیبت و گرفتاریهای چه موضع‌گیری دارند و چه می‌کنند. 6️⃣ گاهی این مصائب زمینه‌ساز آزمایش و رشد و تکامل کودکان در آینده نیز می‌شود. تا مشخص شود که در بزرگسالی چگونه با مشکل خود روبه‌رو می‌شوند و چه می‌کنند. ● دقت داشته باشیم که خداوند متعال جبار (جبران کننده) است و اگر مصیبتی نصیب کودکان و دیوانگان شود در حالی که خود آنان بی‌تقصیر بوده‌اند، حتما در آخرت برای آنان جبران می‌کند و در ازای آن گرفتاریها نعمتهای فراوانی نصیبشان خواهد شد. 🆔@meshkatnoor