eitaa logo
مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
602 دنبال‌کننده
651 عکس
38 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(عليه السلام) https://feghahat.razavi.ir/ 🌐
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تاثیر عوامل اجتماعی بر اجتهاد فقیه 1️⃣ ✍️حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع 🔸 فقه اسلامی همواره در تعامل با جامعه و تحولات آن بوده است. فتاوای فقهی بر اساس روش و منابع معتبر استنباط، پاسخ هایی به پرسش های روزمره در زمینه های مختلف زندگی است؛ اما آیا این پاسخ ها صرفا بر مبنای متون دینی و قواعد فقهی صادر میشوند، یا اینکه عوامل اجتماعی نیز در شکل گیری آنها دخیل هستند؟ به نظر میرسد عوامل اجتماعی، از جمله تجربه زیستی، تعلقات اجتماعی و علاقه‌های شناختی، به طور پیچیده‌ای بر فتواهای فقها تأثیر می‌گذارند. این عوامل می‌توانند باعث ایجاد تفاوت در تفسیر متون دینی و ارائه فتواهای مختلف شوند. 🔺 ۱. تجربه زیستی: تجربه زیستی هر فرد، از جمله فقیه، بر نحوه درک او از مسائل و رویدادها تأثیر می‌گذارد. تجربه زیستی موارد مختلفی را شامل میشود؛ همچون: محیطی که فرد در آن رشد کرده است مثل شهر یا روستا؛ تعاملات فرد با افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی مثل بازاریان، حکومت و اهالی سیاست و روابط بین المللی؛ تجربه زندگی در مکان‌های مختلف و آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت در اثر هجرت و سفر؛ مشکلات و چالش‌های شخصی که فقیه در زندگی فردی خود با آن‌ها مواجه شده است. نحوه تربیت خانوادگی و ارزش‌ها و اعتقادات در محیط خانواده او نیز می‌تواند در شکل‌گیری دیدگاه‌های او نقشی اساسی ایفا کند. همه این موارد ممکن است به طور ناخواسته در فتوای فقیه نمود پیدا کنند. 🔺 ۲. تعلقات اجتماعی: همچنین ممکن است تعلقات اجتماعی فقیه به گروه‌ها و طبقات مختلف، بر دیدگاه‌ها و ارزش‌های او تأثیر بگذارد. تعلق به یک گروه قومی یا قبیله‌ای می‌تواند بر برخی از فتواها، به ویژه در مسائل مربوط به حقوق و روابط اجتماعی، تأثیرگذار باشد. فقیهی از بدنه طبقه‌‌ی برخوردار و مرفه جامعه، ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به فقیهی داشته باشد که از طبقه‌ای محروم برآمده است. تعلقات سیاسی فقیه می‌تواند بر فتواهای او در مسائل مربوط به حکومت و سیاست تأثیرگذار باشد. 🔺 ۳. علاقه های شناختی: علاقه‌های شناختی فقیه، یعنی حوزه‌هایی که به آن‌ها علاقه بیشتری دارد، بر نحوه مطالعه و تفسیر متون دینی توسط او تأثیر می‌گذارد. گرچه ویژگی های فردی همچون استعداد، تیپ شخصیتی، کنجکاوی و خلاقیت فردی در شکل‌گیری علاقه‌های شناختی فرد موثر هستند؛ اما به نظر می‌رسد کفه ترازو در جنبه‌های اجتماعی شکل دهنده علاقه شناختی بیشتر سنگینی می‌کند. محیط فرهنگی که فقیه در آن رشد کرده است، به شدت بر علاقه‌مندی‌های او تأثیر می‌گذارد. برای مثال، فقیهی که در محیطی با گرایشات فلسفی رشد کرده است، احتمالاً به فلسفه ورزی در دین علاقه بیشتری نشان می‌دهد. فقیهی که به تاریخ اسلام علاقه‌مند است، ممکن است در فهم احکام، به زمینه‌های تاریخی آن توجه بیشتری کند. فقیهی که به علوم اجتماعی علاقه‌مند است، ممکن است در تحلیل مسائل اجتماعی و ارائه راهکارهای فقهی، از روش‌های علوم اجتماعی استفاده کند. تعاملات فقیه با سایر افراد، به ویژه همکاران و دوستان، همچنین نیازهای جامعه و مسائل روز، می‌توانند بر علاقه‌مندی فقها به برخی از موضوعات خاص تأثیر بگذارند و این علاقه مندی در اجتهاد فقهی اش نمود خواهد داشت. @mfaam_razavi
📌تاثیر عوامل اجتماعی بر اجتهاد فقیه 2️⃣ ✍️حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع 🔸 استاد شهید مرتضی مطهری به خوبی متوجه تاثیر عوامل اجتماعی بر اجتهاد فقیه شده است. وی در مقاله اصل اجتهاد در اسلام، از کتاب ده‌ گفتار، سعی کرده است تاثیر عوامل اجتماعی را بر ذهنیت فقیه را به عنوان نوعی جهان بینی و در نهایت تاثیر آن را در فتاوای فقهی توضیح می‌دهد. شهید مطهری مینویسد: ((اگر دو فقیه را با هم مقایسه کنیم که یکی همیشه گوشه خانه یا مدرسه بوده و دیگری وارد جریانات زندگی بوده است، در این صورت، هر دو فقیه به یک شیوه از ادله شرعی استنباط نمی‌کنند. فرض کنید: یک نفر در شهر تهران بزرگ شده باشد یا در شهر دیگری مثل تهران که در آنجا آب کُر و جاری فراوان است؛ حوض‌ها، آب‌انبارها و نهرها هست و همین شخص فقیه، بخواهد در احکام طهارت و نجاست فتوا بدهد. این شخص با سوابق زندگی شخصی خود، وقتی به اخبار و روایات طهارت و نجاست مراجعه کند، طوری استنباط می‌کند که خیلی مقرون به احتیاط باشد یا لازم شود که انسان از خیلی چیزها اجتناب کند. ولی اگر همین شخص سفری به زیارت خانه خدا برود و وضع طهارت، نجاست و بی‌آبی را در آنجا ببیند، نظرش در باب طهارت و نجاست فرق می‌کند؛ یعنی بعد از این مسافرت، اگر به اخبار و روایات طهارت و نجاست مراجعه کند، آن اخبار برای او مفهوم دیگری دارد. اگر کسی فتواهای فقها را با یکدیگر مقایسه کند و در ضمن به احوال شخصی و طرز تفکر آنها در مسائل زندگی توجه کند، می‌بیند که چگونه سوابق ذهنی یک فقیه و اطلاعات خارجی او از دنیای خارج، در فتواهایش تأثیر داشته است؛ به طوری که فتوای عرب، بوی عرب می‌دهد و فتوای عجم، بوی عجم؛ فتوای دهاتی بوی دهاتی می‌دهد و فتوای شهری، بوی شهری.)) 🔹 استاد شهید مطهری در نهایت با نگاهی از منظر و پایگاه علم کلام به فلسفه شریعت و گستره آن برای همه زمانها، مکانها و همه نظامات اجتماعی، معتقد است فقیهی که بخواهد درباره نظامات اجتماع انسانی، تعالیم دینی را استنباط کند، باید توجه خاصی به جریانات اجتماعی داشته باشد؛ زیرا در اجتهاد فقهی او تاثیرگذار خواهد بود. @mfaam_razavi
📌تاثیر عوامل اجتماعی بر اجتهاد فقیه 3️⃣ ✍️حسین نیک پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع 🔸پیامدهای توجه به تاثیر عوامل اجتماعی در فقه را میتوان اینگونه بیان داشت: 🔺1. نقد مطلق گرایی در فتوا: توجه به عوامل اجتماعی اجتهاد فقیه، میتواند نگاه مطلق‌گرا به فتوا را دچار چالشی اساسی سازد. دیدگاه مطلق گرا بر این باور است که فتواها صرفاً بر اساس متون دینی و قواعد فقهی صادر می‌شوند. به عبارت دیگر، این نگاه معتقد است که فتواها یک پاسخ قطعی و ثابت برای هر پرسشی هستند و چندان تحت تأثیر زمان، مکان و شرایط اجتماعی قرار نمی‌گیرند. در نقد این رویکرد به فتوا میتوان گفت: رویکرد مطلق گرا به فتوا و نادیده گرفتن عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در نحوه‌ی فهم و تفسیر متون دینی، به معنای نادیده گرفتن بخشی از واقعیت است. نگاهی که صرفاً به متون دینی استناد کند و به شرایط و نیازهای انسان‌ها توجهی نداشته باشد، نمی‌تواند از منظر کارکردی پاسخگوی مسائل پیچیده و متنوع زندگی انسان‌ها باشد؛ در حالی که اسلام دینی است که بر انسان و نیازهای او تمرکز دارد. کسانی که فتواها را به صورت قوانین خشک و غیرقابل تغییر می‌بیند، امکان انعطاف‌پذیری، تطبیق دین با شرایط جدید و پاسخگویی به نیازهای نوین را محدود میدانند. در حالی که نیازهای انسان‌ در طول تاریخ و در جوامع مختلف تغییر می‌کند. بنابراین یک فتوا که در گذشته صادر شده، ممکن است برای شرایط کنونی مناسب نباشد. 🔺2. ضرورت بازپژوهی ادله و مستندات فتوا: باید در قامت یک فقیه، تنوع فتواها را در میان فقها بهتر و به صورت انتقادی بررسی کرد و از پذیرش بی‌چون و چرای آن‌ها پرهیز کرد. چه بسا فتوایی از فقهای قدیم متاثر از بستر تاریخی و اجتماعی دوره خاص و یا در اثر تعلقات اجتماعی آنان پدید آمده باشد. این نکته، بحث مستند قراردادن فتوای متقدمین بر اساس این ایده که قرائن و متونی در دست فقهای پیشین قرار داشته و به ما نرسیده را مورد خدشه قرار میدهد. زیرا هر چقدر ممکن است نزدیکی آنها به عصر نص برای ما کارساز باشد، تفاوت ها و دور بودن فرهنگی و اجتماعی ما از آنان یکسان بودن اجتهاد و فتوای ما و آنان را بعید میسازد. آیا واقعا امروزه در دروس خارج فقه به تفاوت‌های فرهنگی میان زمان ما و زمان فقهای گذشته توجه میشود تا فتواهای آن‌ها را در بستر اجتماعی- فرهنگی خودشان بررسی کنیم؟ 🔹 گرچه تأثیرپذیری اجتهاد فقیه از تحولات اجتماعی، یک واقعیت انکارناپذیر است؛ اما چالش اصلی این است که چگونه می‌توان این تأثیرپذیری را به گونه‌ای مدیریت کرد که هم به فقه پویایی و حیات بخشد و هم از انحراف آن با رویکرد نسبی‌گرایانه جلوگیری شود. 🔸 توجه به تأثیرات اجتماعی در اجتهاد فقیه، لزوماً منفی و به معنای نسبی‌گرایی مطلق در فقه نیست. نسبی‌گرایی مطلق در فقه به این معناست که تمامی احکام و ارزش‌های دینی به طور کامل وابسته به زمان، مکان و فرهنگ باشند و هیچ اصل ثابت و مطلقی وجود نداشته باشد. چنین چیزی با ویژگی‌های ذاتی و اساسی دین و فقه به عنوان یک نظام هدایتی که نیازمند اصول ثابت و ارزش‌های مطلق است تا بتواند به انسان جهت دهد، در تعارض است. علاوه بر این که راه را برای هرگونه تفسیر دلبخواهی در دین باز می‌کند. 🔹 معتقدم می‌توان از بررسی عوامل اجتماعی موثر بر اجتهاد به عنوان فرصتی برای غنی‌سازی فقه استفاده کرد. این بحث نشان می‌دهد که فقه یک علم دینامیک است و با توجه به شرایط زمانی و مکانی، باید به روزرسانی شود. 🔸 روش‌شناسی دقیق برای استنباط احکام، می‌تواند به رسیدن به تعادل بین انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات اجتماعی و حفظ اصول ثابت دینی، کمک کند. 🔹 همچنین با تفکیک ثابت از متغیر و محکم از متشابه و تاکید بر اصول ثابت و محکمات دینی در فقه، در عین حال که به اهمیت تطبیق دین با شرایط جدید دقت می‌شود، می‌توان از دام آفت نسبی‌گرایی در فقه به سلامت عبور کرد. @mfaam_razavi
⭕️ فرآیند تغییر اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع) ✍️ آیت الله احمد مبلغی استاد هادی حلقه اجتهادی فقه الإجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ، لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ. (نهج البلاغه، حکمت 272) "اگر قدم‌هایم در این لغزشگاه‌ها استوار می‌شد، چیزهایی را تغییر می‌دادم." با وجود اینکه این جمله امام علی (ع) بسیار کوتاه است، اما دیدگاه دقیقی از فرآیند تغییر اجتماعی ارائه می‌دهد. در ادامه با ذکر چند نکته به توضیح و تفسیر آن پرداخته میشود: 1️⃣ اساسا تغییر عنصری است که جامعه به آن نیاز دارد، وگرنه مثل آب راکد می‌شود و فاسد می گردد. 2️⃣ این تغییر باید به صورت مثبت و پیش‌رونده باشد؛ نه اینکه جنبه منفی و عقب رونده باشد. در چنین بافت و زمینه‌ ای از بحث که از سیاق سخن امام ع قابل استنتاج است، معنای تغییر حرکت و پیشروی به جلو است. 3️⃣ از لحاظ اهمیت اجتماعی زمانی که تغییر روی می‌دهد، واکنش‌های اجتماعی را به دنبال دارد؛ به خصوص اگر تغییری باشد که احیانا بخش‌هایی از نظم موجود و برخی ذهنیت های حاکم بر جامعه را مختل کند. طبیعی است که این اختلال در نظم موجود واکنش‌هایی را به همراه داشته باشد، برخی از این واکنش ها مثبت و برخی منفی است. به همین جهت در فرآیند تغییر پیشرو، نباید شرایط فعلی اجتماعی لغزنده، شکننده، دشوار و پیچیده باشد، زیرا فرآیند تغییر در این شرایط ممکن است به جای فواید و نتایج مثبت، وضعیت فعلی را بدتر کند. استفاده امام علی (ع) از واژه "مداحض" نشان‌دهنده چنین شرایط لغزنده‌ای است. 4️⃣ انقسام‌ها و اختلافات اجتماعی بزرگ‌ترین عاملی هستند که جامعه را به شرایط سخت، لغزنده و شکننده می‌کشانند. نتیجه این که در چنین شرایطی، همه قوای جامعه در اثر این اختلافات هدر رفته و امکان ایجاد تغییرات اجتماعی از بین می‌رود. 5️⃣ امام علی (ع) در این بیان کوتاه بیان میدارد که با چنین شرایط اجتماعی سختی مواجه بوده است و اگر از این شرایط خارج می‌شد، تغییرات اجتماعی را اعمال می‌کرد. 6️⃣ بیان زیبا و دقیق که امام علی (ع) برای خروج از این شرایط لغزنده ارائه داده است، تعبیر " لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ " است (اگر قدم‌هایم از این لغزش‌گاه‌ها استوار می‌شد)، یعنی اگر قدم‌ها و گام‌ها به طوری که می‌توانند در موقعیت‌های قوی و غیرقابل‌لغزش قرار بگیرند، موثر می‌شوند و منجر به تغییرات می‌شوند. 7️⃣ سوال این است که زمینه‌های تغییر اجتماعی که باید در نظر گرفته شوند، چیست ؟ پاسخ به این سوال مهم است و باید در جایی مناسب مطرح شود. 8️⃣ بی‌شک یکی از زمینه‌هایی که باید در آن تغییر ایجاد شود، زمینه‌های مرتبط با نسل‌ها است. این مطلب از فرمایشات منسوب به امام علی (ع) اخذ شده که فرمود: ((لا تؤدبوا اولادکم باخلاقکم فانهم خلقوا بزمان غیر زمانکم)) فرزندان‌تان را با اخلاق خودتان تأدیب نکنید (فرزندانتان را به آداب خودتان مجبور نکنید) زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‌اند. 9️⃣ تغییر رفتار و تعامل در برابر پدیده "تغییر نسلی" و آنچه برای نسل جدید در تغییر نیازها و ارتباطات و گفتارشان رخ می‌دهد، مسأله‌ای دقیق است که در سخنان امام با قوت منعکس شده و بسیار مهم است. در این فرمایش امام ع منطق جامعه شناختی، روانشناسی و ایده‌ای با ابعاد عقلانیت دینی به کار رفته است. 🔟 طبیعتا اگر ما خواهان تغییر اساسی، جامع، چندلایه و منسجم در رفتار و تعامل خود در رابطه با نسل‌های جدید در فضای امت اسلامی باشیم، این امر متوقف بر کاهش اختلافات اجتماعی درون امت است. بزرگان و مصلحان اجتماعی باید بیشتر درباره آینده و نسل‌های جدید امت اسلامی اندیشه ورزی کنند؛ نه نسبت به گذشته و اختلافات گذشته‌شان. (ترجمه: حسین نیک؛ توجه: متن اصلی این یادداشت به قلم استاد محترم به زبان عربی معاصر نگاشته شده است. به همین جهت مسئولیت هرگونه مشکل احتمالی در عبارت پردازی متن، متوجه به مترجم است.) @mfaam_razavi
🔰با همکاری و مشارکت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می گردد: 🔻 همایش ملی نظریه خطابات قانونیه 🕌 محورهای همایش ملی نظریه خطابات قانونیه 🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شناسه ذیل اقدام فرمایید: @hadiajami 🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) https://eitaa.com/mfaam_razavi
🔰 آغاز ثبت نام دومین مدرسه زمستانه فقه نظام سیاسی: 🎙 با حضور و ارائه اساتید کشوری 🔸 ویژه اساتید و طلاب عالی حوزه علمیه خراسان و حوزه های علمیه سراسر کشور ⏰ زمان: 18 الی 22 بهمن 1403 🔗 لینک ثبتنام: https://formafzar.com/form/h6950 🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) https://eitaa.com/mfaam_razavi
✅کرسی علمی_ ترویجی: «نقد مهدورالدم مطلق بودن مرتکب جرم حدی مستوجب سلب حیات» 🖋استاد: دکتر احمد حاجی ده آبادی 🖋ناقد: حجت‌الاسلام دکتر سید باقر محمدی 🖋دبیر: حجت الاسلام علی محدث اردبیلی 🔺زمان: پنجشنبه، ۴ بهمن ,ساعت:12:30 تا 14 🔺مکان: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع), سالن همایش ها 🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) https://eitaa.com/mfaam_razavi
🔺چهارمین جلسه نشستهای رویداد بین المللی هولوساید به میزبانی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🌐هولوساید در ترازوی مجامع قضائی بین المللی 📍با حضور اساتید : 🖊حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود راعی 🖊دکتر مصطفی فضائلی 🖊دکتر محمد ستایش پور 📅چهارشنبه 10 بهمن 1403 ساعت ۱۰ 📌مشهد مقدس ،حرم مطهر رضوی،ورودی نواب صفوی،بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع،سالن میرزا جواد آقا تهرانی 💻پخش در فضای مجازی :https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh
⭕️ سه فرضیه در ماهیت فقه معاصر 1️⃣ ✍️ آیت الله احمد مبلغی استاد هادی حلقه اجتهادی فقه الإجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع 🔸 اخیرا در محافل فقهی و دانشگاهی، اخبار مربوط به "فقه معاصر" زیاد شنیده می شود. این اصطلاح زیبا در میان علاقه مندان به فقه در عصر ما، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فقه معاصر تلاش می کند تا کمال و زیبایی شریعت را در شرایط پیچیده و پیشرفته امروزه احیا کند و به دنبال راهی برای ترکیب اصالت فقه با تحولات شگفت انگیزی است که بر زندگی انسان ها تاثیر گذاشته است. بنابراین باید از این مفهوم استقبال کنیم. اما سوال اینجاست که دقیقاً منظور از فقه معاصر چیست؟ اگرچه فقه معاصر، اصطلاح بسیار جذابی است؛ اما تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. بنابراین باید به دنبال شناخت دقیق ماهیت آن باشیم. سه فرضیه در مورد ماهیت فقه معاصر و مشخص کردن نیازها و الزامات رویکرد فقهی معاصر وجود دارد: 1️⃣ فرضیه اول: معاصرت، وصف عملیات استنباط فرض اول این است که کلمه "معاصر" به عنوان توصیفی برای عملیات استنباط فقهی در نظر گرفته شود. بر اساس این فرض، تعریف فقه معاصر به این صورت خواهد بود: فقه معاصر به معنای گنجاندن عنصر معاصرت و فعال کردن آن در فرایند استنباط در زمینه های مرتبط با این فرایند، از جمله در موضوع و روش فقه، با هدف توسعه و پاسخگویی فقه به نیازهای انسان و جامعه معاصر است. 2️⃣ فرضیه دوم: معاصرت، وصف علم فقه در این فرض، معاصرت به عنوان توصیفی برای علم فقه در نظر گرفته شود. علم فقه دامنه‌ای فراتر از هسته اصلی آن، یعنی عملیات استنباط، دارد و شامل تعاملات با علوم دیگر و پدیده‌های اجتماعی می‌شود. علم فقه به عنوان یک واقعیت خارجی، تاریخ خاص خود، تعامل با علوم دیگر و پدیده های اجتماعی خاص خود را دارد. همچنین دارای ساختار و جنبه های مختلفی مانند آموزش و پژوهش است. معاصر و مدرن سازی علم فقه مستلزم تغییر ساختار فقه به شکلی جدید و معاصر، ایجاد تعامل بین فقه و دانشهای جدید به ویژه علم حقوق، بازسازی و تجدید ساختار سیستم آموزش و پژوهش فقهی با توجه به نیازهای انسان معاصر و غیره است. 🔹 بر اساس این فرض دوم، تعریف فقه معاصر به شرح زیر است: فقه معاصر، تجسم مدرن سازی جامع فقه به عنوان یک علم، در چارچوب ابعاد اجتماعی و تاریخی آن است. این مدرن سازی در وهله اول بر تعمیق تعامل فقه با علوم معاصر، به ویژه حقوق، با بازنگری و تحلیل مفاهیم و چارچوب های حقوقی موجود متناسب با شرایط و تحولات جدید تمرکز دارد. ثانیاً بر توسعه تعامل فقه با پدیده های اجتماعی از طریق تحلیل و درک این پدیده ها، بازنگری و تکمیل روش شناسی آنها بر اساس چالش ها و تحولات کنونی تمرکز دارد. ثالثاً بر بازسازی ساختار فقه با توجه به واقعیت ها و شرایط جدید، با اصلاح و بهبود ساختارها و نهادهای موجود برای تضمین تناسب آنها با نیازهای کنونی تمرکز دارد. چهارم، بر تبدیل جنبه های مختلف فقه مانند آموزش و پژوهش و تطبیق آنها با واقعیت ها و شرایط جدید، با تاکید بر استفاده از فناوری و تکنیک های جدید در این فرآیند تمرکز دارد. @mfaam_razavi
⭕️ سه فرضیه در ماهیت فقه معاصر 2️⃣ ✍️ آیت الله احمد مبلغی استاد هادی حلقه اجتهادی فقه الإجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع 3️⃣ فرضیه سوم: معاصرت، وصف مدیریت فقه معاصرت به عنوان توصیفی برای مدیریت دانش فقهی در نظر گرفته شود. یعنی در زمینه مدیریت دانش فقهی با کمبود و ضعف روبرو هستیم، بنابراین باید مدیریت دانش فقهی ایجاد شود و این مدیریت بر اساس شرایط و نیازهای معاصر باشد. بر اساس این فرض، تعریف فقه معاصر به شرح زیر است: 🔸 نوسازی مدیریت فقه، یک ابتکار جامع است که هدف آن توسعه و بهبود فرایند مدیریت فقه به طور جامع و متناسب با زمانه است. این حرکت شامل چند جنبه مهم است: اولاً، تمرکز بر فراهم کردن تسهیلات لازم برای مطالعات فقهی، از جمله استفاده از فناوری های پیشرفته برای تسهیل تحقیق و بهره مندی از منابع فقهی. ثانیاً، ایجاد زیرساخت های پیشرفته برای ایجاد ارتباط موثر بین فقها و فعالان در زمینه فقه، با هدف ایجاد شبکه ای برای تبادل دانش و تجربیات و تقویت همکاری بین افراد علاقه مند به فقه. ثالثاً، ارائه اطلاعات علمی و سازمان یافته برای کمک به فقه در درک واقعیت های اجتماعی و درک بهتر میراث آن. چهارم، ارائه منظم نتایج مطالعات میدانی، داده ها و اطلاعات لازم، به فقها برای درک تعامل فتواها و تصمیمات فقهی در جامعه و ارزیابی تأثیر آنها بر زندگی مردم، با هدف کمک به آنها در ایفای نقش موثرتر در جامعه. این تلاش هایی که درتعریف فرضیه سوم فقه معاصر بیان شد، در صدد است بدون دخالت در کار فقها، مدیریت کلی دانش فقه را به روزرسانی کند، مدیریت فقه و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد و توسعه آن در خدمت جامعه را بهبود بخشد. 🔹 در نهایت، معاصرت و فرایند به روزرسانی فقه، چالش های متعددی دارد و اگر فقه در این سه حوزه گسترده به روز نشود، حضور آن در دنیای پیچیده امروز که هر لحظه پیچیده تر می شود، حضور کم رنگ و ضعیفی خواهد بود. بنابراین باید پرچم نوآوری و خلاقیت را در فقه برافراشت، در این سه حوزه به دنبال حل مشکلات و هموار کردن راه های دشوار بود. (ترجمه: حسین نیک؛ توجه: متن اصلی این یادداشت به قلم استاد محترم به زبان عربی معاصر نگاشته شده است. به همین جهت مسئولیت هرگونه مشکل احتمالی در عبارت پردازی متن، متوجه به مترجم است.) @mfaam_razavi
🏴شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🥀 موسای ما از طور سینا بی عصا رفت تخت سلیمان باز با باد صبا رفت این نوح روی موجی از اشک و دعا رفت تا پر کشید اول دلش پیش رضا رفت وا می‌کند بر روی ما بن بست‌ها را باب الحوائج شد بگیرد دست‌ها را
🔰 آغاز ثبت نام دومین مدرسه زمستانه فقه نظام سیاسی: 🎙 با حضور و ارائه اساتید کشوری 🔸 ویژه اساتید و طلاب عالی حوزه علمیه خراسان و حوزه های علمیه سراسر کشور ⏰ زمان: 18 الی 22 بهمن 1403 🔗 لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/h6950 🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) https://eitaa.com/mfaam_razavi