🔔 پذیرش مدرسه عالی فقهی
امام محمدباقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
📆 زمان آزمون: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۹ صبح
❗️ مهلت ثبت نام: ۱۱ اردیبهشت
◻️ثبتنام و اطلاع از شرایط:
🌐 https://paziresh.ismc.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال معاونت پژوهش
🆔️ @pajoohesh_mfeb
🔆 مسابقۀ نگارش مقالات فقه اقتصاد در نجف برگزار میشود
👈 برای مشاهدۀ موضوعات پیشنهادی و کسب اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید:
B2n.ir/r51550
#خبرنامه_پژوهشی
#مسابقه
#فقه_اقتصاد
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تسلیت #شهادت
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«رَحِمَ اللّه ُ قَوما كانوا سِراجا وَمَنارا؛ كانوا دُعاةً إلَينا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم»
خداوند رحمت كند آن گروهی را كه چراغ و مناره (هدايت)اند و مردم را با اعمال خود و با نهايت توانشان به سوى ما فرا مىخوانند.
تحف العقول؛ ص301
▪️سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب، ششمین حجت بالغۀ الهی، حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت علیهمالسلام، تسلیت میگوییم.
@zanjani_net
🔰یادداشت محقق
✅شمول یک روایت نسبت به متعارضین
📌 از جمله روایاتی که شاید گفته شود مربوط به باب تعارض است، روایت «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ وَ كُلُّهُمْ ثِقَةٌ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ حَتَّى تَرَى الْقَائِمَ فَتَرُدَّهُ عَلَيْهِ» است، به این بیان که اگر احادیث رسیده از ثقات با یکدیگر تعارض کرد مردم مخیرند به هر کدام از آنها عمل کنند تا امام را ملاقات کنند و حکم را از او بپرسند. آقای خوئی بر این عقیده است که این روایت مربوط به حجیت خبر ثقه است. در این نوشتار درصدد بررسی ارتباط این روایت به باب تعارض هستیم.
🖌 اولین قرینه که به مجرد ملاحظه روایت به ذهن خطور می کند که مربوط به باب تعارض است، تعبیر «فموسع علیک» است، بدین بیان که دست شما باز است و می توانید به هر کدام از آنها عمل کنید. و لکن این قرینه ناتمام است؛ چه اینکه شاید توسعه از جهت فحص و ملاقات با امام باشد، یعنی نیاز به فحص و ملاقات امام نیست، بلکه قبل از فحص هم می توان به روایت عمل کرد و لازم نیست صبر کنید تا وقتی امام را ملاقات کنید.
✳️ عمده شاهد که شاید بدان استدلال شود بر اینکه روایت مربوط به باب تعارض است، ظاهر روایت است، بدین بیان که اگر همه اصحاب یک حدیث را بگویند و همه هم از ثقات باشند جای شک نیست تا حضرت بفرماید بعدا از امام سوال کنید، لذا ظاهر حدیث مربوط به جایی است که اصحاب با یکدیگر اختلاف دارند، یعنی اصحاب با اینکه ثقه هستند روایاتی مخالف هم نقل کردهاند.
🔆 این شاهد هم به نظر ناتمام است؛ زیرا چهبسا صدور روایتی مسلم باشد، ولی جهت صدور آن مشکوک باشد؛ لذا همین مسئله موجب شبهه و سوال شده که آیا اگر حدیثی را همه اصحاب ثقات نقل کرده باشند و احتمال تقیهای بودن آن داده شود، عمل به آن جایز است یا خیر؟ حضرت می فرماید عمل به آن جایز است تا زمانی که امام را ملاقات کنید و از او سوال کنید. بنابراین ظاهر ابتدایی روایت این است که همه یک حرف را می زنند، نه اینکه متعارض حرف می زنند، منتهی چون از ناحیه صدور مشکوک است، از امام حکم مسئله را پرسیدند، مخصوصا که در فراز «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ»، کلمه حدیث به صورت مفرد استعمال شده، نه الاحادیث.
✅ حق این است که اختصاص روایت نه به صورت فرض تعارض صحیح است و نه به خصوص فرض تقیه بودن روایت؛ زیرا ظاهر روایت این است که حدیثی از اصحاب ثقات به دست ما رسیده و به جهتی از جهات، مثل احتمال تقیهای بودن، یا معارض داشتن، یا مخالفتش با ارتکاز یا شهرت عملی بین اصحاب یا موافقتش با عامه نمی دانیم به آن عمل کنیم یا دست نگه داریم تا امام را ملاقات کنیم و حکم مسئله را از او سوال کنیم، حضرت می فرماید نیاز نیست منتظر بمانید تا ما امام را ملاقات کنید، مجاز هستید عمل کنید، وقتی امام را دیدید از او سوال کنید. بنابراین روایت مطلق است و صورت تعارض را نیز شامل است.
👈 متن این یادداشت را اینجا بخوانید:
B2n.ir/t97100
#یادداشت_محقق
#تعارض
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqh
🌟نکات و اشارات🌟
✅وحید بهبهانی توجه ویژهای به منابع اولیه داشت
استاد معظّم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی:
✴️ اساسا در نهضت اخباریگری، اخباریها برخی امتیازات نفسی مانند زهد و تقوا و امثال اینها را داشتند. این مسأله معمولا غیر قابل انکار بوده است و اخباریها، علمای بسیار با ورعی بودند و حتی از این جهت ضرب المثلهایی بودند. مثل سید هاشم بحرانی که از معروفین است و صاحب حدائق میگوید که اگر عدالت قرار باشد ملکه باشد، فقط احراز عدالت دو نفر میشود، مقدس اردبیلی و سید هاشم بحرانی.
❎ اما اگر جنبههای شخصی این موضوع را کنار بگذاریم، یکی از تأثیراتی که این اخباریها در فرهنگ شیعه گذاشتهاند که بسیار مهم و مثبت است، توجه به منابع اصلی است. التفات دادن به منابع اصلی و تأکید بر اینکه باید مطالب را از روایات بیرون بکشیم و بحثهای عقلیِ بیخود را کم کنیم نتیجه همین جریان است. این تنبیه بسیار خوبی بود که در اثر حرکت اخباری گری ایجاد شد و واقعا هم مثمر ثمر است.
🔹 اخباریها در عین تأکید بر لزوم مراجعه به منابع اولیه، زمینههای آن را هم خودشان فراهم نمودند. اگر دقت کنید، همهء مؤلّفین کتب حدیثی و جوامع حدیث متأخر، یا اخباری هستند و یا تمایل به اخباریگری دارند. شیخ حر عاملی، ملا محسن فیض اخباری هستند؛ و مرحوم مجلسی هم تمایلات اخباری داشته است.
🔸من در مجموع نهضت اخباریگری را نهضتی بسیار مثبت ارزیابی میکنم. برخلاف بعضی تصورات که از اخباریگری، همیشه به عنوان یک واپسگرایی یاد میشود، به نظر من اصلا اینطور نیست.
✳️ اما در عین حال نباید از یاد برد که نهضت اخباریگری، نهضتی بود که عمق نداشت. یعنی این نهضت اگر چه مراجعه به منابع را به ارمغان آورد، ولی نه با عمق. بعدا وحید بهبهانی و امثال ایشان که جریان اصولی را بازسازی کردند، از اخباریگری، توجه به منابع را گرفتند. از این جهت، وحید بهبهانی و امثال ایشان که خیلی اهل تتبع هستند به منابع اولیّه توجه ویژه و عمیقی دارند و این امتیاز وجود دارد.🔺
▪️درس خارج اصول فقه استاد معظّم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی، به تاریخ سیام آبانماه ۱۳۸۶
#نکات_اشارات
#وحید_بهبهانی
#اخباری
#اصولی
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
هدایت شده از انتشارات مرکز فقهی امام محمّدباقر (علیهالسلام)
در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتظرتان هستیم
📚مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
وابسته به دفتر آیه الله العظمی شبیری زنجانی
📌مصلی تهران - شبستان، سالن 4 - راهروی 22 - غرفه 534 (روبرو ستون 103)
📆19 الی 29 اردیبهشت ماه 1403
⏱از ساعت 10 الی 20
@zanjanibooks
🔔 ثبت نام بُن کتاب طلاب و دانشجویان آغاز شد.
◻️ یارانه خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۷۰۰هزار تومان است که از این مقدار۴۲۰هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
◻️برای ثبتنام بن کتاب اینجا را کلیک کنید
◻️سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.
#نمایشگاه_کتاب_تهران
🔸انتشارات مرکز فقهی امام محمّد باقر علیهالسلام
عرضه کننده تألیفات مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی (ره)
و آثار علمی آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (دام ظله)
در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
غرفه فیزیکی:🔻
شبستان، سالن ۴ - راهروی ۲۲ - غرفه ۵۳۴ (روبروی ستون ۱۰۳)
غرفه مجازی:🔻
http://B2n.ir/u09695
@zanjani_net
#نشست_علمی
شماره 61
نشست علمی با موضوع:
ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری»
🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا
📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403
⏱ساعت 17/30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
مدیر حوزه های علمیه: مدرسۀ فقهی امام محمد باقر(ع) حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی است
📌آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین شبیری فرزند آیت الله العظمی شبیری زنجانی و اعضای هیئت مدیره انجمن دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد با تمجید از فعالیت ها و اقدامات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اظهار کرد: این مدرسه از امتیازات بالایی برخوردار است و حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی می باشد که برکات زیادی داشته است.
🔆 آیت الله اعرافی گفت: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با همین هویت حوزوی یک کار منضبط و منطبق بر اصول حوزوی دارد و تحت زعامت مرجعیت، فارغ التحصیلان و تجربیات بالایی دارد.
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
http://www.B2n.ir/r67759
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
بیان وجوب اصل نماز در روایات، به دلیل بیان اهمیت ولایت بوده است
استاد معظم، حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی:
✳️ در کلمات رجال کشی گروههایی به عنوان فقیه مطرح بودهاند. البته افرادی هم بودهاند که اگرچه جزء این گروهها نیستند، ولی ائمه علیهمالسلام به آنها دستور افتاء دادهاند. مثلاً امام علیهالسلام در مورد ابان بن تغلب میفرماید: «أفتِ الناس». یا در مورد معاذ نحوی هم آمده است که امام(ع) افتا دادن ایشان را تأیید میکنند.
📝 صحبت بر این است که چطور میتوانیم فتاوای ایشان را به دست بیاوریم؟ آیا فتاوای ایشان الزاماً باید از طریق روایاتی که نقل کردهاند به دست آورده شود؟
عرض ما این بود که ممکن است در برخی موارد فتاوای این بزرگانِ معاصر ائمه، از طریق روایاتی که نقل میکردند، نباشد؛ بلکه سکوت ایشان کاشف از فتوایشان باشد.
📌 عرض میکردم که ما در بسیاری از مسائل اصلی فقه، روایتی نداریم؛ بلکه روایت در تفریعاتش است. در مسائلی همچون مطهرات، منجسات و... اصل مسئله، مفروغعنه است و سؤالات در مورد فروعاتش است. مثلاً اصل نجاست بول، غائط، دم و یا اصل وجوب صلوة، وجوب زکات، وجوب صوم و... روایتی ندارد؛ زیرا این مسائل جزو مسلمات بودند و دربارۀ اصل حکم نیاز به ورود روایتی نبوده است.
🖌 ائمه علیهم السلام مواردی را دنبال میکردند که عامۀ مسلمین اشتباه کرده بودند و اشتباهاتشان را تذکر میدادند؛ از این رو در بسیاری از مسائل اصلی فقه روایتی در اصل مسئله نداریم.
👈 حتی در مورد نماز هم که در مورد وجوبش روایت داریم، اصل این موضوع برای بیان نکتۀ دیگری است. برای این است که بگوید نماز، روزه، حج و زکات واجب است و در کنارش ولایت هم واجب است؛ و اگرچه این پنج اصل در کنار هم واجب هستند، ولی چرا مردم چهار اصل نخست را گرفتهاند ولی پنجمی را که از همه مهمتر است، رها کردهاند؟! یعنی این روایت هم مقدمه برای بحث مهمتری است که مردم بدان نپرداختهاند، نه به مواردی که بدان پرداختهاند.
🖊خارج فقه، 8/اردیبهشت/1403
#نکات_اشارات
#روایت
#صلوة
#ولایت
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
🔹 پذیرش مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر (ع) برای سال تحصیلی جدید آغاز شد
🔸 مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیهالسلام از سال تحصیلی ۸۱-۸۰ تحت اشراف حضرت آیت الله شبیری زنجانی جهت تربیت محققین در حوزه فقه اصول و همچنین تسهیل در روند تحصیل قوۀ استنباط و اجتهاد، شروع به فعالیت آموزشی نموده است و اکنون قریب به ۱۵۰ طلبه در بخش سطح و خارج این مرکز مشغول به تحصیل میباشند.
🔹 این مدرسه تخصصی فقه و اصول، در مدت بیش از دو دهه فعالیت، توانسته است با استفاده از اساتید ممتاز و فراهم نمودن امکانات آموزشی و پژوهشی، مؤفقیتهای بسیاری در تربیت طلاب فاضل و محقق بدست آورد و هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان این مرکز از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه به شمار میآیند و یا در مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی مشغول فعالیت علمی یا مدیریتی هستند.
🔸طلاب این مرکز علاوه بر شرکت در دروس معمول، از کلاسهای مشاوره و راهنمایی هر درس، دروس کارگاهی مانند رجال و درایه، کلاسهای فناوری و همچنین دوره های پژوهشی و روش تحقیق و برنامه های معارفی و تربیتی نیز بهرهمند میشوند.
🔹طلابی که با شرکت در آزمون جامع ورودی، دارای رتبه های برتر و موفق به کسب حد نصاب لازم شدهاند برای مصاحبه شفاهی دعوت میشوند. همچنین طلابی که معدل سالهای قبلی تحصیلی آن ها بالاتر از ۱۹ باشد، میتوانند با هماهنگی با بخش آموزش مدرسه در آزمون مصاحبه شفاهی شرکت کنند.
#خبر
#پذیرش
#مدرسه_فقهی
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#گزارش_تصویری از غرفه انتشارات مرکز فقهی امام محمّد باقر علیهالسلام در سی و پنجمین #نمایشگاه_کتاب_تهران
(این نمایشگاه تا 29 اردیبهشت از ساعت 10تا 20 برقرار است)
غرفه فیزیکی:🔻
شبستان، سالن ۴ - راهروی ۲۲ - غرفه ۵۳۴ (روبروی ستون ۱۰۳)
غرفه مجازی:🔻
http://B2n.ir/u09695
@zanjani_net
سخنراین .mp3
32.79M
📋 چگونگی ملقّب شدن حضرت ثامن الائمه به لقب رضا علیهالسلام
🎙 #سخنرانی استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
📍مشهد مقدس
https://eitaa.com/mfeb_farhanghi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی حادثه تلخ سقوط بالگرد و فقدان تأثربار ریاست محترم جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا الیه راجعون
با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجه الاسلام و المسلمین آل هاشم (رحمة الله علیه) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می گوییم.
بی تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمتگزاری به آستان قدسی حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه الصلوة والسلام)، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد.
از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به ویژه رهبری معظم (مد ظله)، و خانوادههای داغدار مسألت داریم.
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (مد ظله)
@zanjani_net
#نشست_علمی
شماره 62
نشست علمی با موضوع:
قرائات مختلف در نسخه های کهن قرآنی اهل سنت و شیعه
🎤 ارائه توسط استاد مرتضی کریمی نیا
📆زمان: شنبه 5 خرداد 1403
⏱ساعت 17/30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
✳️ تعبیر «فاسد المذهب»
این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند.
🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست.
🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶
#رجال
#استناد
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺ویژگیهای ممتاز آیتاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه)
(مؤسس حوزه علمیه قم)
📹 ویژه سالروز وفات ایشان (17 ذيالقعدة 1355)
#حاج_شیخ_عبدالکریم #حائری_یزدی
@zanjani_net
حاج شیخ عبدالکریم حائری در حوزۀ نجف
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
✳️ آقای آمیرزا هاشم آملی میگفت: حوزۀ نجف به مقام علمی حاج شیخ معترف نبود، ولی آقا ضیاء استثناءاً معتقد بود و از مقام علمی حاج شیخ اطلاع داشت.
✅ گویا از بعضی شنیدم که با هم همبحث بودند و در ذهنم هست که از مرحوم آقای خمینی شنیدم زمانیکه آقای حائری در عراق بود، یک وقت با مرحوم آقای حکیم اجتماعی پیدا میکنند. آقای حکیم از ایشان سؤالی علمی میکند و پاسخ آن سؤال موجب اعجاب زیاد آقای حکیم میشود.
❇️ آنچه مسلم است مرجع عالیمقام آمیرزا محمدتقی شیرازی در مسائل فقهی در جایی که فتوا نداشته به ایشان و نظائر وی ارجاع احتیاط میکرده است.
👈 مرحوم حاج شیخ حدود دو - سه سال از مرحوم آخوند خراسانی استفاده علمی كرده است و دوازده سال از مرحوم آسیدمحمد فشاركی، و در مسائل اختلافی میان آخوند و آسیدمحمد، بیشتر به نظریات علمی مرحوم فشاركی تمایل دارد.
🔆 جرعهای از دریا، ج4، ص496
#نجف
#حائری_یزدی
#فشارکی
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
جلد نخست کتاب «جرعهای از دریا» حاوی مقالات و مباحث؛ شخصیت شناسی و کتاب شناسی به چاپ نهم رسید.
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
B2n.ir/j07430
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi
اصطلاحات مختلف برای نقل آراء فقیهان:
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
👈 به غیر از تعبیر شهرت، معمولا، سه نوع تعبیر در کتب، برای نقل آرا فقها وجود دارد:
1️⃣ اجماع
در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کردهاند، اتفاق نظر هم وجود دارد.
2️⃣ بلا خلاف
«بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کردهاند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نمودهاند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند.
👈 بنابراین «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیفتر است.
3️⃣ بلا خلاف أجده یا لا نعلم فیه خلافاً
معنای این تعبیر این است که فرد تحقيق و فحص كامل نكرده ولی به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مسأله نیافته است.
👈 این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیفتر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است، اما این تعبیر شهادت به عدم الخلاف نیست.
4️⃣ متفردات
این اصطلاح بیشتر در کلام سید مرتضی در کتاب «الانتصار فی ما انفردت به الإمامية» مطرح شده است.
👈 متفردات یا عبارت «ممّا انفردت به الإمامیة» به معنای اجماعی بودن مسأله نیست.
بلکه به این معناست که این مسأله تنها توسط علمای شیعه مطرح شده است؛ نه اینکه همه علمای شیعه آن را مطرح کرده باشند و یا در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند.
📚 درس خارج فقه آیتالله العظمی شبیری زنجانی: (1394/10/7)
#نکات_اشارات
#عبارات
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉@mfeqhi