eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
429 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 13 ذی الحجة، سالروز ارتحال حاج آقا بزرگ تهرانی ✅غرق در مطالعه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔰آقای اُکتایی مدت‌ها مسئول کتابخانۀ آستانۀ مشهد بود. از آشیخ آقا بزرگ شنیدم که او به کتابخانۀ آستانه می‌رفت و از اول وقت تا آخر وقت مشغول مطالعه بود و متوجه نبود که وقت تعطیلی کتابخانه کی است و اکتایی و دیگران تأدّب می‌کردند و به ایشان نمی گفتند که وقت تمام شده است. آشیخ آقا بزرگ بعداً متوجه می‌شود که وقت می‌گذرد و آنها رعایت می‌کنند، لذا خواهش کرده بود که شما پایان وقت را به من اعلام کنید. 🔹جرعه‌ای از دریا، ج2، ص597 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ حل مشکل عبارت روایتی از کتاب الوصایای کافی 🔹 روایتی در کتاب الوصایای کافی وارد شده که متن پیچیده‌ای و مستغربی دارد، به طوری که تصحیح آن سخت و دشوار است. 🔸 عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنْ رَجُلٍ مَاتَ وَ لَهُ عَلَيَّ دَيْنٌ وَ خَلَّفَ وُلْداً رِجَالًا وَ نِسَاءً وَ صِبْيَاناً فَجَاءَ رَجُلٌ مِنْهُمْ فَقَالَ أَنْتَ فِي حِلٍّ مِمَّا لِأَبِي عَلَيْكَ مِنْ حِصَّتِي وَ أَنْتَ فِي حِلٍّ مِمَّا لِإِخْوَتِي وَ أَخَوَاتِي وَ أَنَا ضَامِنٌ لِرِضَاهُمْ عَنْكَ، قَالَ یکون -در بعضی نسخ تَكُونُ است که صحیح است- فِي سَعَةٍ مِنْ ذَلِكَ وَ حِلٍّ، قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يُعْطِهِمْ قَالَ كَانَ ذَلِكَ فِي عُنُقِهِ، قُلْتُ فَإِنْ رَجَعَ الْوَرَثَةُ عَلَيَّ فَقَالُوا أَعْطِنَا حَقَّنَا فَقَالَ لَهُمْ ذَلِكَ فِي الْحُكْمِ الظَّاهِرِ فَأَمَّا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنْهَا فِي حِلٍّ إِذَا كَانَ الرَّجُلُ الَّذِي أَحَلَّ لَكَ يَضْمَنُ لَكَ عَنْهُمْ رِضَاهُمْ فَيَحْتَمِلُ الضَّامِنُ لَكَ -فیُحمَل لما ضمن لک، بنابر اختلاف نسخ-قُلْتُ فَمَا تَقُولُ فِي الصَّبِيِّ لِأُمِّهِ أَنْ تُحَلِّلَ قَالَ نَعَمْ إِذَا كَانَ لَهَا مَا تُرْضِيهِ أَوْ تُعْطِيهِ قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا قَالَ فَلَا قُلْتُ فَقَدْ سَمِعْتُكَ تَقُولُ إِنَّهُ يَجُوزُ تَحْلِيلُهَا فَقَالَ إِنَّمَا أَعْنِي بِذَلِكَ إِذَا كَانَ لَهَا مَالٌ قُلْتُ فَالْأَبُ يَجُوزُ تَحْلِيلُهُ عَلَى ابْنِهِ فَقَالَ لَهُ مَا كَانَ لَنَا مَعَ أَبِي الْحَسَنِ ع أَمْرٌ يَفْعَلُ فِي ذَلِكَ مَا شَاءَ. 🔹 اینکه حضرت با پدرشان این حرفها را نداشتند چون پدرشان معصوم بود و می دانست چگونه عمل کند، لذا این ربطی به غیر از معصوم ندارد. بحث ولایت بر صغیر هم منتفی است؛ چون روایت مطلق است و حتی وقتی امام رضا ع بالغ بوده‌اند را شامل است. 🔸 آنچه می توان در توجیه این فراز از روایت گفت این است که حضرت می خواهد به «أنت و مالک لأبیک» که در بعضی روایات است اشاره کند و از جواب فقهی مسئله فرار کند. لذا جوابی اخلاقی به راوی می دهد که بین پدر و پسر از این حرفها نباید باشد. 🔹شاید گفته شود «له»، متعلق «قال» نیست، بلکه جواب فقهی حضرت به سوال باشد، یعنی فرموده: پدر چنین حقی دارد، و در ادامه گفته: ما کان لنا.. ، شاهدی هم که می توان برای این مطلب بیان کرد فرازهای قبلی روایت است که «قال» را بدون «له» بیان کرده است. 🔸 ولی این احتمال خیلی بعید به نظر می رسد؛ زیرا در بعضی از نسخ معتبر، کلمه «له» نیست. علاوه بر اینکه اگر بخواهد متعلق «قال» باشد، باید «لی» گفته شود، یعنی در جواب من گفت. لذا به احتمال قوی کلمه «له» زائد است. 👈 متن این یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/p85981 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 حجیت اجماع 🔹 «اجماع» چه مدرکی باشد و چه نباشد، اگر اتصال آن به زمان معصوم‏ ثابت شود، صلاحیت استناد دارد؛ هرچند اجماع مدرکی باشد و حتی خود مدرک، صلاحیت استناد نداشته باشد؛ زیرا دلیل عمده برای حجیّت اجماع، تقریر معصوم است. 🔸 یعنی مطلبی که در تمام ازمنه و از جمله دوران معصوم محل ابتلا بوده و ردع نشده، حجّت می‌‏باشد و حمل بر تقیّه نیز نمی‌‏توان کرد؛ زیرا تقیّه در مورد یک مسأله در تمام ازمنه نبوده است. 🔹 البته بسیاری از اجماعات متأخرین مستند به استدلالات آنها بوده و اتصال به زمان معصوم را نمی‌‏توان احراز کرد. 👈 خارج نکاح، 22 شهریور 1377 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 الحمدللهِ الذی جعلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بولایةِ أمیرِالمومنینَ و الأئمة علَیهِمُ السلام 🌺 ای آیه آیه وحی خدا بر تو مدحتی شمس ولایتی و ضیاء نبوتی گفتا به فضل عید وِلای تو مصطفی یَومُ الغَدیر اَفضَلُ اَعیاد اُمَّتی سالروز اتمام نعمت و اکمال دین، عید بزرگ الهی و عید همه انبیا و اولیا، عید سعید غدیر را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر "عجل الله فرجه" و همه پیروان مذهب حقه، تبریک و تهنیت می گوییم. ع @zanjani_net
🔰نقد و نظر ✅ اولویت در تصدی تجهیز میت 🔹 از احکام اختصاصی مردان، اولویت ایشان نسبت به تجهیز میت است. در شرایع به این حکم تصریح شده است. البته در منتهی از آن نفی خلاف شده است. البته در بیان این حکم، تفاوتی بین آنکه میت زن باشد یا مرد نقل نشده است. اگرچه محقق ثانی، این حکم را به صورتی که میت زن نباشد، مقید ساخته است. طبیعتاً در صورت زن بودن میت، حکم عکس می‌شود. 🔸 با توجه به نبود روایت در این مسأله، نوبت به مراجعه به اصول می‌رسد. و اصل در حکم، عدم ثبوت ولایت زن با وجود مرد است. اصل در این مسأله عدم وجود ولایت برای زنان با وجود مردان است. 🔹 خصوصاً با توجه به اینکه ظاهر تخاطب در امر تجهیز میت، به مردان می‌خورد و نه زنان. البته احتمال فرق بین زن و مرد، به دلیل توان بیشتر مرد در تجهیز میت، و آشنایی بیشتر نوع مردان با کارهای تجهیز نسبت به زنان، مانع از جریان قاعدۀ اشتراک احکام بین زن و مردان است؛ چراکه اشتراک مربوط به جایی است که حکم عامی برای مردان آمده باشد و قرینه‌ای هم بر اختصاص آن به مردان نباشد؛ مثل خطابات واجبات، محرمات، مکروهات و مستحبات. اما جایی که حکمی در قسمی خاص از مردان یا زنان وارد شده باشد، نمی‌توان با تمسک به این قاعده آن را به جنس دیگر توسعه داد؛ مگر با قرینه و اطمینان به عدم فرق بین این دو در حکم خاص. 👈 ذکر این نکته لازم است که در اخبار، امور میت به «کسی که اولی به میت است» سپرده شده است که شامل زن نیز می‌شود. ولی شمول این قید نسبت به زن، از تقدیم مردان بر زنان در مواردی که زن و مرد هستند مانع نیست؛ چراکه در موارد اجتماع زن و مرد، ناخودآگاه ذهن برای خطابات شرعی، به مرد منصرف می‌شود. همچنین شاید بتوان سیره را نیز به عنوان دلیل بر آن دانست. 📌 مؤید این برداشت، حسنۀ حفص بن بختری از امام صادق(ع) است که در آن تصریح می‌شود که اگر «اولی به میت» زن بود، باز هم قضای نماز و روزۀ میت بر عهدۀ مرد است. متن این یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/d00559 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔹 امتیاز رجال آیت‌الله العظمی خویی (ره) آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: یکی از امتیازات رجال آقای خویی بر جامع الرّواة اردبیلی، امانت زیادی است که در نقل روایات و در نقل آدرس وجود دارد. موارد مختلفی در رجال آقای خویی هست، که به عین تعبیری که در خود اسانید واقع شده است نقل می‏‌کند و آدرس می‌‏دهد، ولی نقطه ضعف جامع الرّواة این است که در نقل، اجتهاد می‏‌کند؛ مثلاً اگر «ابن فضّال» در سندی باشد و به نظرش برسد که مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل می‌‏کند و می‏‌گوید «عنه فلان»، در حالی که ممکن است این ابن فضّال غیر از حسن باشد، مثلاً علی یا برادرش احمد باشد؛ چون بنو فضّال زیاد هستند. و این اجتهادات منشأ اشتباهاتی می‏‌شود. ولی آقای خویی در رجالش این کار را نمی‏‌کند. اگر تعبیر ابن فضّال بوده است، همان را نقل می‏‌کند و تصرّفی در آن نمی‌‏کند. خارج نکاح، سال اول، جلسۀ ۱۳ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
راهنمای شرکت درجشنواره پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام.pdf
581.1K
📣 فایل راهنمای شرکت در جشنواره پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر -علیه السلام- 🔸با توجه به اینکه سایت ورودی مقالات جشنواره با مقالات مجله «تا اجتهاد» مشترک است، لازم است همه متقاضایان شرکت در جشنواره فایل راهنما را با دقت مطالعه نمایند. ⭕️در صورت اشتباه در ارسال، مقاله ارسالی جزو مقالات جشنواره محسوب نمی شود. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐کانال جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @jashnvare_mfeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بوی محرم «محرم» فراخوان ملکوتی سپاه زینب(س) برای یارگیری و ثبت‌نام جدید غائبان و تمدید حاضران است تا برای گلگشت باغ ملکوت از «باب الحسین» وارد شوند. عشاق حسینی برای رسیدن محرم، بی‌قرارند... 📹 (ویژۀ استقبال از محرم)🔺 ع س (پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام) @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بوی محرم «محرم» فراخوان ملکوتی سپاه زینب(س) برای یارگیری و ثبت‌نام جدید غائبان و تمدید حاضران است تا برای گلگشت باغ ملکوت از «باب الحسین» وارد شوند. عشاق حسینی برای رسیدن محرم، بی‌قرارند... 📹 (ویژۀ استقبال از محرم)🔺 ع س (پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام) @zanjani_net
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 تبصره ای بر قاعده "المورد لا یخصص" 👤 🔻 قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود. به طور مثال ممکن است پرسیده شود ... 📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2870 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
ع ع ▪️چگونه در روز به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود این چنین تسلیت بگویید:🔻 «عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ‏ مِنَ‏ الطَّالِبِينَ‏ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام» خداوند پاداش ما را به سبب مصیبتی که از حسین علیه‌السلام به ما رسیده، بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیّ و جانشین او، امام مهدی از خاندان پیامبر (علیهم‌السلام)، به خونخواهی او بر می‌خیزند. کامل‌الزیارات،ص175 @zanjani_net
❇️ ۲۱ محرم الحرام، سالگرد ارتحال علامه حلّی(ره) در سال ۷۲۶ه‍.ق❇️ 💠آیا علامه حلّی(ره) اهل تبریز بود؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: حاج میرزا جعفر اشراقی با عده‌ای از علما مربوط بود و نامه‌هایی میان ایشان رد و بدل شده که در کتاب «یک قطره از دریا» به چاپ رسیده است. یکی از نامه‌ها، نامه‌ای است که حاج میرزا جعفر به سید هبة الدين شهرستانی نوشته و سؤالی مطرح کرده و ایشان هم جواب داده است. متن نامه سید هبة الدين این است: «سؤال فرموده‌اید از نسبت مرحوم علامه حلی قدس سرّه به شهر تبریز. البته این امر غريب در هیچ کتابی دیده نشده و از احدی شنیده نگشته، ولی کتاب الفین از تأليفات ایشان چاپ شده است و یک نسخه خطی قدیمی از هند برای مخلص هدیه فرستاده‌اند که تاریخ کتابت آن در چهار صد سال قبل از این است تقريبا، و در آخر آن نسخه، ناسخ تصریح می‌نماید که این نسخه را از روی نسخه‌ای مخطوطه به خط فخر المحققين فرزند علامه مؤلف، استنساخ نموده است و در آنجا نسبت فرزند علامه حلی را چنین نگاشته: «محمد بن الحسن بن يوسف بن المطهر بن فضل علي التبريزی» و این کلمه «فضل ابن علی التبریزی» هیچ سابقه ندارد؛ چنانچه نسب علامه حلّی بعد از «المطهّر» نیز یافت نشده است. و الله أعلم بالحقّ. فعلا این نسخه مخطوطه را مخلص هدیه نموده‌ام به کتابخانه امامین جوادین علیهما السلام و اكثرمطالعين آن را می‌خوانند و تعجب می‌نمایند.» (یک قطره از دریا، ص ۲۶۸) ◀️ به خط خود علامه کتب زیادی موجود است. اجازات به خط علامه موجود است. در هیچ یک نه به خط ایشان و نه در کتب تالیف شده در زمان ایشان و نه راویان از علامه، «مطهّر» به عنوان پسر فضل علی ذکر نشده است. 👈من احتمالی به نظرم می‌آید: یکی از تعبیرات رایج این است که اول نام پدر و آنگاه نام خودشان را ذکر می‌کنند. مثلا مجلسی در بعضی از نوشته‌هایش می‌نویسد: «يقول ابن النقي محمد المدعو بالباقر». گاهي کاتبان و مستنسخان هم اسم خود را به همین شیوه در پایان کتاب می‌نویسند. بنابراین، تا «المطهر»، اسم مستنسخ منه (یعنی فخرالمحققين) است و «بن فضل علي التيريزې» اسم ناسخ است که همان علی بن فضل التبریزی است. چون اسم ناسخ، به اسم مستنسخ منه متصل شده است و اسم مستنسخ منه به آن شیوه نگاشته شده چنین برداشت می شود که المطهر، پسر فضل علی است. ▪️ منبع: (جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۳۰۳) — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
ترویج صحیفۀ سجادیه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: صحیفۀ سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام از غرر آثار اهل بیت عصمت علیهم السلام است. متأسفانه صحیفۀ سجادیه حتی در زمان ما هم از کتاب‌های درسی نبود. مناسب است افراد، هرگاه به جایگاه مناسب علمی رسیدند، از این کتاب ارزشمند بهره ببرند و آن را تدریس کنند. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 403 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔸شرحی مهم بر صحیفه سجادیه نظر حضرتعالی درباره کتاب ریاض السالکین چیست؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: کتاب «ریاض السالکین في شرح صحیفة سید الساجدین» اثر سید علی خان مدنی از شرح‌های جالب و بسیار مهم صحیفه سجادیه است. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 403 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
💠۲۷ محرم الحرام؛ وفات آیت الله ملا علی کنی سال ۱۳۰۶ه‍.ق، مدفون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ✅ارجاع به میرزای شیرازی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹حاج ملّا علی کنی رساله نداشت و وقتی دیگران به وی مراجعه می‌کردند، به میرزای شیرازی ارجاع می‌داد. با اینکه وی با نظر نورچشمی به میرزا نگاه می‌کرد و در جلسات می‌گفت که میرزا شاگردِ شاگردِ من بود! این را آقای حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل می‌کرد. با این اوصاف در جلسات رسمی وقتی از حاج ملّا علی رساله می‌خواستند، به میرزا ارجاع می‌داد و می‌فرمود: باید عظمت سامرا محفوظ بماند. منبع:جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۰۶ ---- مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔔گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار می کند: 💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان💠 🔻 از حدیث پژوهان جوان دعوت میشود تا مقالات علمی خود را در موضوعات: ✅ تاریخ حدیث ✅ منابع حدیثی ✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث ✅ فقه الحدیث ✅ مصطلح الحدیث ✅ پاسخ به شبهات حدیثی ✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند. 1️⃣مرحله نخست 🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران 🎁جوائز این مرحله: 🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان 2️⃣ مرحله دوم 🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشست های علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی 🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران 🎁جوائز این مرحله: 🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان 🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان 🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان ❗️ حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد) ❇️امتیازات ویژه مقالات ✴️ پژوهشی بودن اثر ✴️ نوآورانه بودن اثر ✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر ✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه ⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402 📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402 📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402 📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان) لینک ثبت نام و ارسال مقالات: https://maaref.org/hadith_festival 🆔 @hadith_maaref 🆔 @maaref_org برای آگاهی از اطلاعات تکمیلی و آیین نامه جشنواره عضو کانال حدیث پژوهی گردید.
🔰یادداشت محقق ✅ مفهوم‌گیری در جمله متعدد الجزاء 🔹در بحث مفهوم‌گیری در جملۀ متعدد الجزاء بین آقایان حکیم و خویی اختلاف شده که آیا در صورت انتفای شرط، مجموع جزاها منتفی هستند یا اگر برخی از آنها منتفی باشند کافی است؟ برای مثال اگر راوی از امام سؤال کند: «رجل أفطر متعمدا فی شهر رمضان، ما علیه من الکفارة؟» و حضرت در پاسخ بفرمایند: «من أفطر متعمداً فی شهر رمضان علیه عتق رقبة و یصوم یوماً بدل یوم»، آیا مفهوم این تعبیر نفی مجموع قضا و کفاره من حیث المجموع در صورت انتفای تعمد است یا همین که قضا یا کفاره منتفی باشد کافی است؟ 🔸به عبارت دیگر، آیا از کلمۀ «متعمداً» استفاده می‌شود که غیر متعمد این حکم را ندارد، لذا اگر عمد شد هم کفاره دارد هم قضا، ولی اگر عمد نشد این مجموع نیست، یعنی شاید قضا بین عامد و غیرعامد مشترک باشد و کفاره اختصاص به عامد داشته باشد. از این‌رو اگر کسی عمداً افطار کرد قضا به مناط مشترک ثابت است و کفاره به مناط اختصاص. 🔹 یا اینکه بگوییم هر کدام مستقلاً جزای عمد است، قهراً مفهوم نسبت به هر کدام ثابت است، نه مجموع من حیث المجموع. یعنی هم قضا مختص به عمد است و هم کفاره. لذا در صورت افطار غیرعمدی قضا هم ثابت نیست. 👈 تحقیق در مسئله را اینجا بخوانید: https://B2n.ir/f00977 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی(سال ۱۴۱۳ق) مدفون مسجد الخضراء نجف اشرف 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: درس مرحوم آقای خویی خیلی جمع و جور و پخته و بی حشو و زوائد بود. آقای شيخ محمدرضا آل ياسين (فقیه عرب) به خود آقاى خويى گفته بود: افرادى كه به نجف مى‏‌آيند، به حساب درس شما مى‏‌آيند. در زمان آقای خویی من به ایشان ارجاع می‌دادم؛ چون عدّه‌ای از شاگردان وی نظیر آسید محمد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم می‌دانستند. ▪️(جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۶۸۰)⁦ --- 🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیت‌الله‌العظمی خوئی(طاب ثراه) 🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیت‌الله‌العظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)
💠 پیاده‌روی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار  واجب است. ● اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب  مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است. ● محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت. @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ عدم تعمد کذب غیرثقه در موارد کم بودن اختلاف نقلش با نقل ثقه 🔸اگر قضیه‌ای از دو نفر ثقه و غیرثقه طابق النعل بالنعل نقل شود، ولی نقل غیرثقه مشتمل بر زیادتی باشد که دخالتی در موضوع و حکم نداشته باشد، عقلا احتمال تعمد کذب و جعل را نسبت به زیادت قول غیر ثقه الغا می‌کنند و به آن زیادت اخذ می‌کنند. به عبارت دیگر احتمال سهو را از ثقه تقویت می‌کنند. 🔹برای مثال ثقه نقل می‌کند که فلان سخنران دیروز در مسجد فلانی در باب حسن اظهار ولایت ائمه سخنرانی کرد، و غیرثقه هم عین همین عبارت را نقل می‌کند منتهی با این زیادتی که سخنرانی یک ساعت به ظهر بوده است. اینکه غیرثقه عین نقل ثقه را داشته باشد و فقط در بیان ساعت سخنرانی که مطلب بی‌اهمیتی است تعمد کذب داشته خیلی غیرمتعارف است، ولی سهو و خطا همان طور که از ثقه جایز است از او نیز جایز است. یعنی ممکن است سخنرانی دو ساعت به ظهر یا عصر بوده و غفلت کرده است. 👈در بیان وجه بنای عقلا می‌توان گفت که احراز اولیۀ وثاقت اشخاص به این است که هر خبری که از او شنیده شده مطابق واقع بوده است. اگر جملۀ جدیدی از او بشنوید و شک کنید که مطابق با واقع گفته یا مخالف واقع گفته؟ می‌شود تا حالا خلاف نگفته و این مورد را هم حمل می‌کنید بر موارد قبلی که مطابق واقع بوده است. حتی در این روش نیازی به حشر و نشر با خود شخص هم نیست، بلکه با اعتبارسنجی جملات و احادیث وی، حکم به صحت خبر مشکوکش می‌شود. مثلا با بررسی اخبار او به این نتیجه می رسند که اخبارش معمولٌ‌بها است، لذا در موارد مشکوک به قولش أخذ می کنند. در ما نحن فیه هم می‌توان گفت با قطع نظر از شخصیت ناقل، اگر جملۀ منقول او با نقل ثقه‌ای مطابقت داشته باشد و زیادتی غیر قابل اهمیتی داشته باشد که داعی برای جعل آن نیست، نتیجه می گیریم خبرش شرایط حجیت را دارد. 👈 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: B2n.ir/u58003 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ صفر وفات ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی سال ۱۳۱۵ق: میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی می‌گفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام می‌رود و توسّل پیدا می‌کند. به حضرت می‌گوید که چشم، نعمتی از نعمت‌های است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر می‌آید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمی‌خواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمی‌تواند برای مردم کاری بکند. معلوم می‌شود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه می‌کند و توسل پیدا می‌کند. همان جا به او القا می‌شود که معالجه‌ات دست تو است. حس می‌کند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش می‌کشد و چشمش باز می‌شود. می‌بیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت می‌کند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده می‌کند. (جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳) --- @mfeqhi
▪️بالاترین مصیبت‌ها حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: «إِنْ‌ أُصِبْتَ‌ بِمُصِيبَةٍ‌ فِي نَفْسِكَ‌ أَوْ فِي مَالِكَ‌ أَوْ فِي وُلْدِكَ‌ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ‌ بِرَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ فَإِنَّ‌ الْخَلاَئِقَ‌ لَمْ‌ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ‌ قَطُّ‍‌.» اگر مصیبتی بر تو درباره خودت یا اموالت یا فرزندانت وارد شد، مصیبتت بر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد آور! چرا که خلائق هرگز به مصیبتی مانند آن، مصیبت‌زده نشدند! 🔺الکافي؛ ج۳ ص۱۲۰ @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔺 معرفی کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» 🔸با تلاش محقّقان مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه‌السلام، کتاب ارزشمند «استناد، در روش شناخت رجال اسناد» آماده رونمایی و انتشار است. این اثر با تحقیقات متعدد علمی و با بهره‌گیری از تحقیقات بدیع آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف استاد، تولید شده است. مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه، این کتاب را به عنوان متن درسی حوزه، معرفی کرده‌است. @zanjani_net
🔸از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» رونمایی شد آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» صبح امروز (پنجشنبه ۳۰شهریور ۱۴۰۲) با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه و محققان و پژوهشگران در مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیه‌السلام) برگزار شد. این اثر با تلاش محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) و با اشراف آیت الله سیدمحمدجواد شبیری، به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است. استاد معظم آقای سید محمدجواد شبیری، در این مراسم نظر برخی از بزرگان حوزه علمیه درباره درسی نبودن علم رجال را ناشی از فقدان یک درسنامه و اثر درسی در این رشته دانست و گفت تلاش شده در کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» این خلأ جبران شود. استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: این کتاب در نوع خودش اولین کتابی است که تدوین می شود و شیوه استنباط آیت الله والد در آن محور قرار گرفته است. یعنی تفکر حاکم بر این کتاب تفکر ایشان بر اساس فهم بنده است. شاید توانسته باشیم روش و مبانی ایشان را توضیح داده باشیم. کتاب باید تدریس شود و بازخورد عملی آن گرفته شود، تا نواقص احتمالی آن جبران گردد. وی افزد: این اثر نتیجه تلاش خالصانه محققان مرکز فقهی امام باقر (علیه‌السلام) است. جلد دوم نیز در حال تدوین است و برخی از مباحث جلد اول در جلد دوم به صورت عمیق‌تر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و دانش‌پژوه با تحقیقات گسترده‌تری روبرو خواهد شد. آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز این اثر را برای طلاب حوزه علمیه قم «سودمند» خواند و خواستار اهتمام جامعه علمی نسبت به ترجمه آثار دینی به زبانهای مختلف شد. آیت الله اعرافی گفت: برکات آیت الله العظمی شبیری زنجانی در ابعاد مختلف علمی حوزه فراگیر است. . این اثر نمایندگی از اندیشه این مرجع عالی‌قدر دارد. این اثر نگاه تطبیقی و مصداقی دارد که کاربردی بودن این اثر را نشان می دهد. وی افزود: این کتاب حاصل ممارست چنددهی مؤلف است. برخی از فصول آن بسیار قابل استفاده است و حدود 300 منبع در مصادر آن مورد توجه قرار گرفته است. https://eitaa.com/mfeqhi