eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
456 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
👃 اعضاء به قصد و حکم آن 👄 متن :↘️↘️↘️↘️ الف) اگر صورت زن براي تغيير شكل بينی، چشم، لب، پوست، ابرو و... به قصد انجام گيرد، آيا محسوب می‌شود؟🤔 ب) اگر محسوب می‌شود، آيا آن از لازم است؟🤔 ج) در صورت حكم جراحی‌های مذكور چيست؟🤔 نظر مراجع عظام .................. 🆔 @mh_shkan
🔵 🔵 🎞 از نظر به رفتن زن هیچ اشکالی ندارد و در روایات نیز هیچ نهی نسبت به این مسأله نشده است. ↙️↙️ باید آرامش روحی و معنوی داشته باشد، تا بتواند روی جنین که در رحم اوست اثرات مثبتی داشته باشد، زیرا جنین تحت تاثیر محیط اطرافش است و نزدیک ترین محیط به او مادر است و اگر مادر در دوران بارداری گرفتار ناراحتی های روانی و عوارض عصبی باشد، نوزادش با مادری که حالت عادی داشته از حیث هوش و استعداد است . لذا توصیه هایی که برای زنان باردار دارند، که از رفتن به قبرستان نهی می کنند، به این خاطر است که رفتن به قبرستان باعث و ناراحتی شدید مادر شده و این ناراحتی بر روی تاثیر می گذارد. اما اگر بر اثر رفتن به و زیارت قبور مومنین و اقوام به خصوص شهدا آرامش روحی پیدا می کند و افسرده نمی شود ، مانعی برای رفتن او به قبرستان وجود ندارد، بلکه به زنان باردار توصیه می شود که به فکر باشند و به زیارتگاه ها بروند. 📚منبع: سیما میخبر، ریحانه بهشتی یا فرزند صالح،انتشارات نور الزهرا،ص 79. .................. 🆔 @mh_shkan
📒 حق (کپی رایت) 🛑 اگر در ضمن معامله نرم افزار، فروشنده (توليدكننده اصلى ) عدم تكثير و كپى را شرط كند و يا عقد را مبتنى به آن قراردهد ؛ حكم تكثير آن چيست؟ 🛑 همه مراجع: در اين صورت، تكثير آن جایز نیست .................. 🆔 @mh_shkan
🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمی تواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟ ✍️پاسخ: 🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند. بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست. مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.» همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است. اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است. پی نوشت: ۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲ .................. 🆔 @mh_shkan
🔹بعداز حضرت عيسي علیه السلام و قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدايت مردم چگونه بود؟ 🌺پاسخ: طبیعتا هدایت بشر در این دوه بر عهده کسانی بود که نام انان در برخی از منابع ذکر شده است. 🍃حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.» 🔹همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲] ☘️از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است. 🔹اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند: 🔸«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!» 🔹در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر شمعون و یوحنا بود و نام سومین بولس و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.» 🔸در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳] 🔸از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴] پی نوشت: [۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱. [۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه. [۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱. [۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰. .................. 🆔 @mh_shkan
🔰 پرسش : چه شد که سپاه در جنگ صفین فریب خوردند؟ 💢 به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند! ✍️ پاسخ : در سپاهيان امام عليه‌السلام كسانى بودند كه گوش به فرمان او داشتند و مى‌خواستند جنگ تا پيروزى سپاه كوفه ادامه يابد ؛ امّا اسناد تاريخى نشان مى‌دهد كه اكثريت قاطع سپاه امام عليه‌السلام از جنگ خسته شده بودند. علاوه بر اين مى‌دانستند كه اگر پيروز هم شوند، مانند جنگ بصره، غنيمتى نصيبشان نخواهد شد و انگيزه‌اى براى ادامه جنگ نداشتند. از اين رو وقتى عَدى بن حاتم به امام عليه‌السلام پيشنهاد ادامه جنگ داد و گفت : اى امير مؤمنان! آيا تا پاى جان مقاومت نكنيم؟ امام عليه‌السلام فرمود : «نزديك شو» . وى نزديك شد. امام عليه‌السلام دهان خود را نزديك گوش وى آورد و فرمود: 🔅 ببين! همه آنانى كه با من هستند، نافرمانى‌ام مى‌كنند ، ولى معاويه در جمعى است كه بعضى از وى اطاعت مى‌كنند و بعضى ديگر نافرمانى‌. ▫️ قاريان كوفه كه نقش عمده‌اى در سپاه امام عليه‌السلام داشتند، از اين گروه (اكثريت خسته) بودند و به دليل موقعيتى كه درميان مردم كوفه داشتند، در اين فضا كارگردان صحنه شدند. امّا آنان به دليل جهل و ابتلا به بيمارى خودبينى و عُجب نتوانستند بفهمند كه قرآن بر نيزه افراشتن شاميان، نيرنگى است براى توقّف جنگ و پيشگيرى از شكست قريب الوقوع خود. پيوند «تَعَمُّق (تندروى دينى)» با «جهل» و «حماقت» در اين عابدان جاهل، موجب شد تا امامِ خود را وادار به پذيرش حكميت كنند . 🔻 در اين ميان، آنچه قاريان را در تصميم احمقانه خود تقويت كرد و نيرنگ معاويه را در توقّف جنگ و ايجاد اختلاف در سپاه امام عليه‌السلام به ثمر رساند، نقش كسانى بود كه با امامِ خود به نفاق كار مى‌كردند و بعضا به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند . 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۶ ص ۲۸۱ .................. 🆔 @mh_shkan
📛 ؟📛 ✅ : گناه بی حجابی حق الله است یا حق الناس؟ ✅ : متأسفانه امروزه برخی زنان به بدترین و محرک‌ترین شکل ممکن خود را در کوچه، خیابان، محل کار و تحصیل و فضای مجازی عرضه می‌دارند و در جامعه فساد ایجاد می کنند و معتقدند که بدحجابی آنها به دیگران مربوط نیست، درحالی که خانم بدحجاب با عدم رعایت حجاب نه تنها به وظیفه شرعی و دستور الهی عمل نمی کند، بلکه با بدحجابی خود باعث آسیب و لطمه زدن به دیگران می شود، مانند اینکه: 1️⃣ مرد پاکدامنی که دوست ندارد به این خانم نگاه کند، مجبور است سرش را پایین بیاندازد و به خودش فشار می آورد و اذیت می شود و حقش پایمال می شود، زیرا می توانست راحت در خیابان و محل کار و ... راه برود. 2️⃣ جوان بی بندو بار نیز با دیدن خانم بدحجاب نیازش را مجانی برطرف می کند و ازدواجش عقب می افتد، درحالی که باید نیازش را با ازدواج تامین کند نه با چشم چرانی. 3️⃣ خانم ها نیز با بی حجابی خود متاعی که باید گران بفروشند، را مفت در خیابان حراج می کنند و با اینکار به خود و زنان دیگر ظلم می کنند. 4️⃣ مردان متاهل نیز با دیدن این خانم های بدحجاب، وقتی به خانه می روند، شروع به بهانه گیری می کنند و زندگی ها به هم می ریزد. و با بی حجابی موارد دیگری از حقوق انسانی پایمال می شود، لذا بدحجابی شخصی نیست و علاوه بر حق الله حق الناس هم می باشد. حضرت امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) درباره زنان این‌چنینی می‌فرمایند: [در آخرالزمان و نزدیک به قیامت که بدترین زمانه است، زنانی پدیدار می‌شوند که کشف حجاب کرده‌اند و برهنگی را پیشه خودساخته‌اند و به دنبال خودنمایی هستند، این‌گونه زنان از دین خارج هستند، در فتنه‌ها و بلاها داخل هستند، گرایش به شهوات دارند و با سرعت به دنبال لذت‌ها می‌روند، حرام‌های خدا را حلال می‌دانند و درنهایت در جهنم عذاب همیشگی خواهند داشت.]😱😱😱 پس :💢« بد حجابی حق الناس و حق الله است. »💢 📚منبع: من لا یحضره الفقیه .................. 🆔 @mh_shkan
چه حکمی دارد؟🧐 ✅ آيت الله خامنه ای👇👇 ۱-آیا فکر گناه، گناه است ؟ ۲-اگر فکر کند و تحریک نشود گناه است ؟ ۳-اگر فکر کند و تحریک شود چه؟ ❣️پاسخ: صرف این افکار، گناه محسوب نمی شود❌ ولی اگر منجر به تحریک و گناه گردد جایز نیست.❌ _________ 💠 آیت الله شیرازی👇👇 : فكر گناه هرگاه منتهى به ارتكاب گناه نشود، گناه نيست،❌ ولى بى‌شك آثار نامطلوبى بر روح انسان مى‌گذارد.😞 ________ 💠 آیت الله خراسانی👇👇 ۱-آیا فکر گناه، گناه است ؟ ۲-اگر فکر کند و تحریک نشود گناه است ؟ ۳-اگر فکر کند و تحریک شود چه؟ : فکرهایی که موجبِ هیجانِ شهوت شود ، جایز نیست.❌ .................. 🆔 @mh_shkan
عریان شدن کامل در حمام حرام نیست ولی کراهت دارد، یعنی بهتر است در حمام کاملا برهنه نشد. به طور کلی اگر در جایی تنها باشید، برهنه شدن کامل دارد و بهتر است کاملا برهنه نشد و این حکم به کراهت به خاطر وجود روایاتی است که از ائمه اطهار( علیه السلام) به دست ما رسیده، که در اینجا به چند روایت اشاره می کنیم: امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: اگر کسی از شما لخت شود شیطان به او نگاه می کند و در او طمع می کند، پس خود را بپوشانید. همچنین پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: چند چیز است که باعث در زندگی می شود: ۱ بیدار شدن و بیرون آمدن از رخت خواب برای بول در حالت است، ۲.خوردن غذا در حال جنابت و ... . امام سجاد( علیه السلام) نیز می فرمایند: پیامبر از غسل کردن زیر آسمان (فضای باز) و داخل شدن در آب نهر و رودخانه بدون پوشش نهی فرمودند. بنابراین همه مراجع عظام، بخاطر وجود اینگونه روایات، حکم به کراهت کاملا عریان شدن دارند. 📚منابع:وسائل الشیعة، ج 2، ص 39 و 43. .................. 🆔 @mh_shkan
سلام اينکه گفته ميشه بهشت هشت در داره و سه در از درهاي بهشت به قم باز ميشه منظور چيه؟ 🌺پاسخ: از آیات قرآن و از روایات به خوبى استفاده مىشود که بهشت درهایى دارد، ولى این تعداد درها نه به خاطر آن است که عده وارد شوندگان به بهشت آن گونه اند که اگر بخواهند از یک در وارد شوند تولید زحمت مىکند، و نه از جهت آن است که یک نوع تفاوت گروهى و طبقاتى وجود دارد، که هر گروهى موظفند از یک در وارد شوند، و نه براى نزدیکى و دورى راه است، و نه به خاطر زیبایى و تنوع به خاطر کثرت درها! اصولا درهاى بهشت همانند درهاى دنیا که در مدخل باغها و قصرها و خانه ها مىگذارند نیست، بلکه این درها اشاره به اعمال و کارهایى است که سبب ورود به بهشت مىشوند، و لذا در پاره اى از اخبار مىخوانیم که بهشت درهایى به نامهاى مختلف دارد، از جمله: درى دارد که به عنوان باب المجاهدین (در مجاهدان) نامیده مىشود. از امام باقر ع در حدیثى مىخوانیم: بدانید که بهشت هشت در دارد که عرض هر درى از آنها به اندازه چهل سال راه است. [1] این خود نشان مىدهد که در،در این گونه موارد، مفهومى وسیعتر از آنچه در تعبیرات روزانه گفته مىشود دارد. [2] بنا براین باید گفت مراد از درهای بهشت اسباب و علل رسیدن و داخل شدن بهشت است. بعضی از مفسرین فرموده اند این که گفته می شود جهنم دارای هفت در و بهشت داراى هشت در است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب است و عدد در اینجا برای کثرت آمده است (نه اینکه مراد از هفت، شش به علاوه یک و مراد از هشت هفت به علاوه یک باشد) براین اساس باید گفت اینکه در روایات وارد شده است که درهایی از بهشت به اهل بعضی از شهرها اختصاص دارد ، مراد وجود اسباب علل رسیدن به بهشت در بین مردم آن شهر است. امام رضا علیه السلام فرموده اند: بهشت هشت در دارد ،یکی از این درها برای اهل قم است که در میان شهرهای دیگر بهترین شیعیان ما هستند و... [3] همان طور که در این روایات آمده است اهمیت شهر قم را می توان به خاطر ایمان و تقوای و کارهای نیک اهل و ساکنین آن و همچنین وجود مرقد مطهر و منور یکی از نوادگان پیامبر (ص) در این شهر دانست. امام صادق (ع) فرمود: درود خدا بر اهل قم ،.... زیرا اهل رکوع و سجود و قیام و قعود (عبادت ) هستند. آنان فقیه و دانشمندانی فهیم اندکه اهل روایت و درایت (فهم) حدیث نیز هستند. [4] البته این بدان معنا نیست که همه اهل این شهر افراد صالح و از تقوای کامل برخوردارند بلکه همانطور که درمقدس ترین شهر ها مثل مکه و مدینه حتی در زمان پیامبر بدترین و شرور ترین افراد مشرک و منافق زندگی می کردند در شهر قم و دیگر شهرهای مقدس نیز افراد خوب و بد ، مؤمن و کافر وجود دارد . بنابر این منظور روایات از بهشتی بودن اهل قم، مؤمنین و نیکوکارانی است که در این شهر با علل و اسباب رایج در این شهر نظیر عبادت، فقاهت، دوستی و محبت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و...بهشت را کسب کرده اند. همچنین از بیان علت تجلیل از اهل قم می توان استفاده کرد که این ویژگی ها اگر در هر انسانی باشد از اهل بهشت خواهد بود هر چند در قم زندگی نکرده باشد و محل زندگی او هزاران کیلومتر با این شهر فاصله داشته باشد. به هر حال از نظر اسلام ملاک وارد شدن در بهشت داشتن ایمان و عمل صالح است و چون ائمه (ع) علم داشته اند که گروه زیادی از اهل این شهر دارای این ویژگی هستند که داخل در بهشت می شوند به این بیان فرموده اند که یک یا سه در از درهای بهشت به اهل قم اختصاص دارد. [1] . خصال صدوق- ابواب الثمانیة. [2] . تفسیر نمونه، ج10، ص: 194 [3] بحارالأنوار ج : 57 ص : 216، [4] بحارالأنوار ج : 57 ص : 217 .................. 🆔 @mh_shkan
✍️چرا در اسلام، ارزش عمل به نیت آن است و قبولی عمل به قصد قربت و اخلاص وابسته است؛؟ پاسخ در کارهای دنیوی نیز ارزش کارها، به نیت آنها بستگی دارد. به این مثالها توجه کنید: جراح و چاقوکش هر دو شکم پاره میکنند، اما کار جراح، خدمت است و کار چاقوکش جنایت. همین جراح میتواند برای پول کار کند و میتواند برای نجات یک انسان کار کند، هر کدام از این هدفها نیز ارزش مخصوص به خود دارد. مثالی دیگر: یک لیوان آب را به سه نفر عرضه می کنیم؛ یکی نمی خورد، چون میل ندارد، دیگری نمی خورد چون قهر کرده است، سومی نمی خورد و می گوید: نفر چهارم از من تشنه تر است، آب را به او بدهید! این سه نفر، در ننوشیدن آب یکسانند ولی به خاطر آن که هدفهای آنها متفاوت است، ارزش کارشان نیز تفاوت دارد. در اسکناسها نخی است که نشانه اصالت اسکناس و وسیله جدایی اسکناس اصلی از قلابی است، در عبادات نیز باید ریسمانی محکم میان بنده و خدا باشد که همان قصد قربت و اخلاص است. اگر آن نخ نباشد یا پاره شود، رابطه انسان با خدا قطع و عمل مقبول نیست. .................. 🆔 @mh_shkan
👁👁 ✅ : اگر هنگام نماز خواندن چشم هایمان را ببندیم، اشکال دارد؟🧐 ✅ :👇👇 بستن چشم ها در نماز است، ولى اگر با بستن چشم ها در نماز، تمرکز بیشترى پیدا مى کنید و حضور قلبتان در نماز، بیشتر می شود، نماز خواندن با چشم بسته اشکالى ندارد. ❌ ✍️ نماز خواندن با چشم باز بهتر است و مستحب است نمازگزار به مهر و محل سجده نگاه کند.😊 💕 اما در مورد نماز خواندن با چشم بسته شهید ثانى(ره) مى فرماید: 💢 «راه درمان فرد ضعیف که با اندک چیزى که چشمش مى بیند و یا گوشش مى شنود، فکرش پراکنده مى شود؛ این است که در نماز چشمان خود را ببندد و یا در جایى تاریک و یا در مکانى که چیزى جلب نظر نکند و یا نزدیک دیوارى که چشم اندازى نداشته باشد، نماز بخواند و از نماز خواندن در مکان هایى که نقش و نگار دارند و بر فرش هاى زینتى، خوددارى کند».[۱]💢 ✍️ البته باید بدانید انسان ها متفاوت هستند، برخى افراد، اگر در جای تاریک باشند یا چشمان خود را ببندند، می توانند تمرکز کنند و حضور قلب داشته باشند اما برخی دیگر با بستن چشم نیروى تخیلشان افزایش می یابد.👌 لذا اگر فردی با بستن چشم تمرکز و حضور قلبش بیشتر نمی شود، کراهت دارد که چشمان خود را ببندد.❣️ 📚منبع: شهید ثانى، التنبیهات العلیه على وظائف الصلاه القلبیه، ص ۱۱۰. .................. 🆔 @mh_shkan
🔴 🔴 🔻 در مقابل خویشاوندان نامحرم ،‌ باید حجاب کامل داشت و در مقابل واجب است،👌 بنابراین واجب است، حجاب کامل و شرعی خود را کنید😊، اگر بدون چادر بتوانید حجاب شرعی خود را حفظ کنید یعنی همه بدن غیر از دست ها تامچ و گردی صورت پوشیده شود و تمام بدن و آن را بپوشانید به گونه ای که به هیچ وجه جلب توجه نکند❌، اشکالی ندارد❌، لذا یک مانتوی بلند و گشاد به نحوی که برجستگی‌های بدن زن را بپوشاند، حجابی مورد قبول است و فرد گناهی نکرده است❌. ✅ اما حجاب عالی و برتر و مد نظر امام (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف) این است که علاوه بر پوشاندن بدن، چیزی پوشیده شود که تمام بدن زن را ‌کند و به هیچ وجه جایی برای سوء استفاده چشم‌چرانان نگذارد❌، که امروزه به شکل نمود پیدا کرده است، پس حجاب با چادر حجاب عالی و برتر است.👌 🔵 برای همه خانم ها حجاب و پوشش کامل در مقابل نامحرم واجب است و فرقی بین موارد زیر نیست:👇👇 ❌ فرقی ندارد نامحرم اقوام و خویشاوندان باشد یا غیر اقوام باشد. ❌ فرقی ندارد که در زمان شادی و در مراسمات عروسی نامحرم باشد( برخی خانم ها در شب عروسی در مقابل داماد و نامحرم ها حجاب را رعایت نمی کنند) یا در زمان غم و اندوه باشد. ❌ فرقی ندارد فرد تازه به سن تکلیف رسیده باشد و خردسال باشد یا بزرگسال باشد. ❌ فرقی ندارد فرد در زمان بیماری باشد یا در سلامتی باشد.( برخی در بیمارستان به خاطر بیماری دیگر اصلا به حجاب خود اهمیت نمی دهند). ❤️ اما برخی خانم ها در موارد زیر فرق می گذارند، در حالی که در همه این موارد حکم شرعی یکسان است✅ و آن پوشش کامل در مقابل نامحرم است.👌 📚منبع: آیت الله خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج۲، ص۹۲۹.. .................. 🆔 @mh_shkan
👶 👶 👇👇👇 ❣️ : زنی که نمی خواهد فرزند دار بشود به پزشک مراجعه کرده و از او می خواهد تا های اورا ببندد اعم از آن که باز کردن آن لوله ها بعداً باشد و یانه و اعم از آنکه شوهر باشد ویا نه، آیا چنین کاری جایز است؟😞 💠 : چنان عملی برای زن جایز است به شرط آن که اگر به دست زدن و نگاه نامحرم نکشد❌ اعم از ان که باز کردن لوله ها بعدا امکان داشته باشد یانه. ❌ و اجازه شوهر از این جهت که بستن لوله های رحم، از فرزندداری، مانع می شود، لازم نیست❌ بلی گاهی اجازه شوهر لازم می شود و آن، جهت خروج از خانه برای مراجعه به پزشک می باشد زیرا خروج از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست.❌ _______________ ❣️ : آیا استفاده از برای جلوگیری از بار دار شدن اشکال دارد؟🙄 ♨️ : اشکال ندارد.❌ __________ 💕 : بستن لوله های زن و مرد که مستلزم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد دید می باشد ؟🤔 💠 : جایز است زن با عمل جراحی لوله‏ های رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ❌، ولی در صورتی که متوقف بر کشف قسمتی از بدن که آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتی که لمس آن بدون دستکش باشد این عمل جایز نیست ❌، مگر در صورت ، همچون کسی که بچه‏ دار شدن برای او داشته باشد. و لی جایز نیست عمل جراحی برای برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمی مانند قطع عضو دارد انجام دهد ❌، مگر اینکه بیماری این ضرورت را ایجاب نماید. ✅ و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جاری است.👌 و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمی شود❌ . و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام می شود و بر پزشکی که عمل را انجام داده ثابت می شود . .................. 🆔 @mh_shkan
💢 اينکه ميگويند اموات مانند کبوتری به نزديکان مي آيند حقيقي است؟ و سؤال ديگر اينکه وقتي ما خواب اموات را ميبينيم آيا واقعا ايشان به خواب ما مي آيد؟ يا ممکن است خوابِ ما نتيجه ي فکر کردنِ زياد به آن ميت باشد؟ : ✅انسان پس از دارای حیات برزخی است و روح او در برزخ زندگی مخصوص به خود و متناسب با شرایط برزخ را دارد. در آن عالم انسان مطلقا ارتباط فیزیکی با این دنیا ندارد اما طبق شرایط و احوالی میتواند از وضعیت برخی در این دنیا مطلع و آگاه شود. این مسئله صرفا با توجه به این دنیا رخ میدهد نه حضور فیزیکی در قالب موجودی در این عالم. 🌴روایاتی داریم که در آنها امام میفرماید: انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند... معنای این روایات با توجه به مبانی و روایت دیگر در این زمینه همان توجه به احوالات این دنیا از برزخ است و قالب و شکل پرنده که به آن تصریح شده استعاری است. 🌴اما در مورد خواب معیار عمومی و واضحی برای تشخیص خواب و رویای صادقه از آشفته و پریشان در دست نداریم. این مسئله به معبر و علمی که در اوست بازمیگردد که خواب صادق از پریشان رو تشخیص بده. 🌴اما خواب‌هایی که انسان در مورد اموات میبینید حتی اگر هم باشد الزاما به معنای این نیست که مواجهه با روح او در برزخ داشته‌اند یا روح او به خواب انسان آمده است. 🌴دو توصیه در مورد همه خوابها در روایات داریم. یکی اینکه برای هرکسی تعریف نکنیم. دوم اینکه تعبیر به خیر کنیم و به اصطلاح بگوییم ان‌شاءالله خیر است. .................. 🆔 @mh_shkan
🔰آيا ارواح ميتوانند به شکل حيواناتی اعم از کبوتر به خانه وابستگان سر بزنند؟ ✍️پاسخ: ✅ بله بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانواده‌شان می‌آیند و آن ها را می‌بینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان می‌شوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت می‌شوند. 🌾مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده ‌است. روایات معتبری را در این باره نقل نموده‌اند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود می‌آیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا می‌کند. 🌾در روایات نحوه سرکش میت از خانواده اش را به شکل پرنده لطیف بیان فرموده اند که البته می تواند یک تمثیل باشد از نحوه حضور میت. 🌾اسحاق بن عمار می‌گوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم: آیا میّت از خانواده‌اش دیدار می‌کند؟ فرمود: بله پرسیدم : هر چند وقت؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها می‌آید؟ فرمود: به صورت پرنده‌ای لطیف که بر دیوار خانه های شان می‌نشیند و بر آنان اشراف می‌یابد... .................. 🆔 @mh_shkan
متن سوال👇👇👇 نماز یا ولایت اهل بیت ؟ آیا اگر کسی نماز نخوانَد ولی دوستدار و شیعه اهل بیت (ع) باشد با شفاعت نجات می‌یابَد؟ ✅پاسخ:👇👇👇 از مجموع آیات قرآن و احادیث صحیحی که از معصومین (علیهم السلام) نقل شده فهمیده می‌شود که «نماز» و «ولایت اهل بیت (ع)» ، هر دو مهم، واجب و از ارکان دین هستند که هیچیک بدون دیگری قبول نخواهد شد. اگر کسی بگوید: "نماز میخوانم ولی ولایت اهل بیت (ع) را قبول ندارم و با آنها دشمنی می کنم" نمازش مانند شش هزار سال عبادت ابلیس هست که وقتی تکبّر ورزید و برای آدم (ع) سجده نکرد، عباداتش قبول نشد و کافر به شمار آمد(1) اگر کسی بگوید چون ولایت اهل بیت (ع) را دارم بنابراین نماز بر من واجب نیست، از شفاعت اهل بیت (ع) محروم خواهد شد (2) درباره شُرب خمر (عرق خوری و نوشیدن مواد مست کننده) نیز اگر کسی بگوید چون ولایت دارم دیگر جایز است که شُرب خمر کنم، مشمول شفاعت نخواهد شد(3) درباره سایر گناهان کبیره نیز کسی که "شرمسار" نباشد و با تکیه بر اینکه ولایت اهل بیت(ع) را قبول دارد، گناهان کبیره‌اش را ناچیز وانمود کرده، توجیه کند، چنین ولایتی به دادش نخواهد رسید و مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد(4) ولایت حقیقی و کامل، فقط با پرهیز کامل از گناهان تحقق می‌یابد: " اعْلَمُوا أَنَّ وَلَايَتَنَا لَا تُنَالُ‏ إِلَّا بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَاد"(5) ترجمه: بدانید که ولایت ما (به طور کامل) جز با پرهیز از گناهان و کوشش (در بندگی) به دست نمی آید. "... فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ ... "(6) ترجمه: "... پس به خدا سوگند که شیعه(ی کامل و راستینِ) ما، تنها کسانی هستند که اهل پروا از خدا و اطاعت از او باشند و ..." بنابراین اگر کسی به گناهان کبیره افتخار کند، ولایتش خنثی و بی‌اثر می‌شود اما گناهان صغیره یا گناه کبیره‌ای که انسان از آن توبه کرده یا شرمگین است موجب بسته شدنِ کاملِ راهِ نجات، نیست و امید است شفاعت معصومان(ع) دستکم در برخی از مراحل (پس از تحمل برخی از عذابها) به فریادش برسد(7) پانوشت‌ها: (1) سوره بقره، آیه 34 و سوره ص، آیات 74 و 75 و سید رضی، نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه)، چاپ صبحی صالح، ص: 287 (2) کلینی، الکافی، ج 3، ص: 270 و برقی، المحاسن، ج 1 ، ص: 80 (3) کلینی، الکافی، ج 6، ص: 401 (4) صدوق، معانی الاخبار، ص: 288 (5) کلینی، الکافی، ج 8، ص: 212 و ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص: 303 و صدوق، الامالی، ص: 262 (6) کلینی، الکافی، ج 2، ص: 74 و ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص: 295 (7) کلینی، الکافی، ج 5، صص: 469-70 و صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 39 .................. 🆔 @mh_shkan
سؤال 👇 استفاده مردان از انگشتری که از جنس طلای سفید است، چه حکمی دارد؟ مقلد مقام معظم رهبری ✅پاسخ 👇 اگر چيزى که طلاى سفيد ناميده مى شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده اى رنگ آن سفيد شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشکال ندارد. .................. 🆔 @mh_shkan
⁉️ سوال :بعضی آرایشگاه ها عکس موی مشتری را گرفته و به دیگران نشان می دهند آیا دیدن این عکس ها اشکال دارد و آیا دیدن خود موهای ریخته شده روی زمین توسط نامحرم اشکال دارد؟ ✅ امام خامنه ای: في نفسه اشکالي ندارد. ❇️ آیت الله مکارم: چنانچه همراه با عکس چهره فرد نباشد اشکالی ندارد. در فرض سوال مشاهده موی افراد نامحرم حتی در صورت شناخت نیز اشکالی ندارد. ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: نشان دادن فقط موی نامحرم در صورتی که ناشناس باشد و محرک و موجب مفسده نباشد اشکال ندارد. دیدن موی ریخته شده اشکال ندارد. ❇️ آیت الله فاضل: نگاه کردن به عکس موهای نامحرم، اگر با قصد لذت نباشد و خوف تحریک هم نباشد اشکال ندارد. نگاه کردن مرد به موهای زن نامحرم که جدا شده و در زمین افتاده، اگر با قصد لذت باشد یا خوف تحریک باشد جایز نیست. .................. 🆔 @mh_shkan
سوال: عقد موقت يا صيغه، چه شرايطی دارد: ✅جواب: 1. ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوص دارد و با صرف رضايت قلبي درست نميشود. 2. فرق عمده در ازدواج موقت با دائم، اين است كه در عقد موقت بايد مدت ذكر شود كه آيا مثلاً يك ساعت است يا ده سال. 3. مقدار مهريه هم بايد در عقد موقّت، مشخص شود و هنگام خواندن عقد، ذكر گردد. 4. در عقد ازدواج موقّت، بعد از تمام شدن مدت، زن بايد از مرد جدا شود و عده نگه دارد؛ مگر اينكه عقد، دوباره تجديد شود. اگر قبل از تمام شدن مدت، مرد بقيه آن را ببخشد، ازدواج موقت تمام ميشود؛ اما ازدواج دائم، فقط با طلاق يا فسخ، عقد منفسخ ميشود 🔹 .................. 🆔 @mh_shkan
🔰چگونه می توان دین و دنیا یا دنیا و آخرت را با هم داشت؟ ✍️پاسخ: ✅باید دقت کرد که تضاد بین دین و دنیا چیست؟ آیا مومنان از خواب و خوراک منع شده اند؟ آیا مومنان نمی توانند خانواده تشکیل دهند و با اقوام و دوستان معاشرت کنند؟ آیا مومنان نمی توانند شادی کنند و به تفریح بپردازند؟ آیا لذت و تمایلی در انسان وجود دارد که مومن به طور کامل از آن منع شده باشد؟ یا ... اگر اندکی بنگریم، می بینیم که در این ظواهر دنیوی فرقی بین مومن و کافر نیست. اگر فقر وجود دارد، کافر فقیر هم داریم، کما اینکه مومن فقیر هم داریم. اگر بیماری وجود دارد، کافر بیمار هم داریم کما اینکه مومن بیمار هم داریم. با این حال احساس تعارض بین دنیا و آخرت، احساس غلطی نیست کما اینکه امام على عليه السلام می فرمایند : همچنان كه روز و شب با هم جمع نمى شوند، خدا دوستى و دنيا دوستى نيز با هم گرد نمى آيند. (غرر الحكم : ٧٢١٩) و سر مطلب در نوع نگاه انسان به دنیا است. که به دنیا چگونه بنگریم. آن را وسیله بدانیم یا هدف! که هر دو نوع نگاه ممکن است. مثلا یک وقت انسان با عینک نگاه می کند و عینک را وسیله قرار می دهد که در نتیجه آنچه پیش روی دارد، می بیند. اما یک وقت به جای آنکه با عینک نگاه کند، به عینک نگاه می کند. و در این حال جز عینک نمی بیند. در حالی که وقتی عینک را وسیله قرار داده بود، اصلا متوجه عینک نبود و چه بسا شیشه عینک کثیف بوده و متوجه آن نشده، یا عینک بر روی چشمانش بوده و دنبالش می گشته است. درباره دنیا نیز همین گونه است. کسی که دنیا را وسیله می بیند، با آن آخرت را به دست می آورد. و دنیا برای او بهترین بازار کسب سود است. اما کسی که دنیا را هدف قرار داده، نه تنها آخرت خود را آباد نکرده، بلکه خروج از دنیا و رفتن به سوی آخرت، برایش عذابی دردناک است. و همه متون دینی همین نکته را به ما می گویند که اگر دنیا هدف نباشد، بهترین چیز است: امام على عليه السلام : دنيا چه سراى نيكويى است براى كسى كه آن را خانه [هميشگى ]خويش نداند و چه جايگاه خوبى است براى كسى كه آن را وطن خود قرار ندهد (نهج البلاغة : الخطبة ٢٢٣) امام على عليه السلام : بد سرايى است دنيا براى كسى كه خود را در آن [براى آخرت ]آماده نكند و در آن بيمناك نباشد . (بحار الأنوار : ٧٣/٩٨/٨٢) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به دنيا ناسزا مگوييد كه آن نيكو مَركبى است براى مؤمن ؛ زيرا به وسيله آن به خير و خوبى مى رسد و از شرّ و بدى مى رهد . (بحار الأنوار: ٧٧/١٧٨/١٠) بنابراین آخرت جویی با دنیا، یک نوع جهت گیری است که ضمن اشتراکات بسیار با کفار در بهره مندی از دنیا، فقط در بعضی مقاطع انسان باید ضوابطی را رعایت کند. که اگر دقت کند، آن ضوابط هیچ محرومیتی برای او به ارمغان نیاورده، بلکه او را از یک مریضی دور می کند. چون دنیا دوستی همیشه با خود طمع را به همراه می آورد. (پیامبر خدا صلى الله عليه و آله: تنبيه الخواطر : ٢/١٢٢) و طمع چیزی نیست که بهره بیشتری نصیب انسان کند. بلکه تنها سبب می شود از داشته های خود بهره نبرد و جمع کننده ای برای دیگران باشد. حال آنکه اگر به اندازه نیاز خودش از دنیا استفاده می کرد، و جهت الهی را رعایت می کرد، همان بهره بردن از دنیا هم می توانست برای او ثواب و عبادت محسوب شود. تا آن جا که کسب معیشت از بزرگترین عبادات است، یا ازدواج مقدس و آسمانی است و .... در پایان حدیثی نقل می کنیم که ابى يعفور می گوید: به امام صادق عليه السلام عرض كردم : ما دنيا را دوست داريم . امام (ع) فرمود : تا با آن چه كنى؟ عرض كردم : ازدواج كنم ، حج بروم ، خرج خانواده ام را بدهم ، به برادرانم رسيدگى كنم و صدقه بدهم . حضرت فرمود : اين از دنيا نيست، اين از آخرت است . (بحار الأنوار : ٧٣/١٠٦/١٠٤) .................. 🆔 @mh_shkan
📒با چه کنیم؟📒 ❣️ :👇👇 کتاب های قرآن سال های قبل دخترم و حتی کتاب های دیگرش که دارای اسم پیامبر و امامان است را نیازی نداریم ❌و می خواهم دور بیندازم اما چکار کنم که گناهی نکرده باشم؟🧐 ❣️ :👇👇 باید احترام آیات قرآن و اسامى متبرّکه، اعم از اسماء اللّه و اسماى ائمّه اطهار ، شود و از افتادن زیر دست و پا شوند؛ لذا شما ظرف یا محلی را برای نگه داری این أسماء و آیات در نظر بگیرید و جمع آوری کنید و سپس هر چند مدت این کاغذها و کتابهای متبرک به أسماء را می توانید به سه روش از بین ببرید که بی احترامی هم نشود❌ و آن سه روش عبارتند از:🔰🔰 ۱. بهترین روش از بین بردن آنها این است که به مراکز بازیابی تحویل داده شوند تا آن مراکز آنها را خمیر کرده و بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند.✅ ۲. می توانید آنها را در بیابان دفن کنید.✅ ۳. می توانید آنها را در آب رودخانه بریزید.✅ نکته:👌 سوزاندن این کاغذهای متبرک به آیات و أسماء ائمه جایز نیست.❌ 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، ج اول، ص207، (برگرفته از استفتاءات مقام معظم رهبری)، سؤال162 و 165. .................. 🆔 @mh_shkan
🔰با توجه به آيه 116 سوره انعام، بيشتر مردم کره زمين گمراه اند؟ ✍️پاسخ: ✅آيات اين سوره در مكه نازل شد و در آن زمان مسلمانان شديدا در اقليت بودند، گاهى اقليت آنها و اكثريت قاطع بت پرستان و مخالفان اسلام، ممكن بود اين توهم را براى بعضى ايجاد كند كه اگر آئين آنها باطل و بى اساس است چرا اينهمه پيرو دارند و اگر ما بر حقيم چرا اينقدر كم هستيم؟! 🍀 در اين آيه براى دفع اين توهم كه به دنبال ذكر حقانيت قرآن در آيات قبل ممكن است پيدا شود، پيامبر خود را مخاطب ساخته، مىگويد: اگر از اكثر مردمى كه در روى زمين هستند پيروى كنى ترا از راه حق گمراه و منحرف خواهند ساخت! (وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ). 🍀در جمله بعد دليل اين موضوع را بيان مىكند و مىگويد: علت آن اين است كه آنها بر اساس منطق و فكر صحيح كار نمىكنند، راهنماى آنها يك مشت گمانهاى آلوده به هوى و هوس و يك مشت دروغ و فريب و تخمين است (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ) «1». 🍀در هر زمانی که این علت وجود داشته باشد (یعنی مبانی نظری و عملی مردم از روی تفکر صحیح نباشد) معلول این علت هم که همان گمراهی مردم است، وجود خواهد داشت. 🍀پی نوشت: 1- تفسير نمونه، ج5، ص: 414 .................. 🆔 @mh_shkan
💢تو چگونه میخوانی اما بعدش دروغ می گویی ؟! ✅عده ای میپرسند خیلی ها هستند، نمازشان ترک نمی شود، اما هم می کنند؛ مال مردم را هم میخورند؛ دروغ هم می گویند؛ هم می کنند. پاسخ این اشکال چیست؟ ✅با جواب دادن به این بحث امشب را تمام می کنم. جواب و حل این مطلب این است که برادر عزیز و خواهر عزیز! هر کسی مقداری و فضیلت و مقداری هم بی کمالی و بی فضیلتی دارد. کامل مطلق فقط خداست. ✅آن آدمی که می بینید میخواند اما دروغ هم میگوید و هم می کند، اگر نماز نمی خواند از دیوار مردم هم بالا می رفت. ✅اثر نماز خواندن او این است که از بیشتر شدن او و فاسدتر شدنش تا حدودی جلوگیری می کند؛ و این است.ما معمولا به این اثرها توجه نمی کنیم. 📚سرود یکتا پرستی صفحه ۳۰ .................. 🆔 @mh_shkan
⁉️سوال:رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقی حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟ ✅👈🏻پاسخ ازنظر رهبری 📝⇦پاسخ:آیت الله خامنه ای: رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل این‌‌كه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتیاط واجب در ترك آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌‌گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یاترتّب مفسده ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است. .................. 🆔 @mh_shkan