#حدیث
🔸رسول خدا صلى الله عليه وآله به
حضرت على عليه السلام وصيت نمودند:
يا على ! ثلاث فرحات للمؤ من فى الدنياء لقاء الاخوان و الافطار من الصيام
و التهجد من آخر الليل
اى على ! در اين دنيا سه چيز براى مؤ من سرور آفرين است :
❶ ديدار برادران دينى ؛
❷ افطار روزه دار در پايان روزه ؛
❸ عبادت در ساعات آخر شب
📚من لايحضره الفقيه ج۱ ص۱۷۷
@miqat315
#حدیث
#سیره_اهلبیت
⁉️چرا به امام مجتبی، کریم اهل بیت علیهم السلام گفته میشود؟
🔸 امام مجتبی علیه السلام در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند (1)
🔸 روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(2)
🔸 هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.(3)
📚(1)منتهی الآمال ج ۱ ص ۴۱۷
📚(2)منتهی الآمال ص ۴۱۸
📚(3)حقایق پنهان ص ۲۶۸
@miqat315
#حدیث
✅ دعای مستجاب وقت افطار
حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام از پدران بزرگوارشان از لسان مبارک امام مجتبی صلواتاللهعلیه روایت فرمودند:
🌿 «هر شخص روزهداری هنگام افطار، یک دعای مستجاب دارد؛ پس قبل از اوّلین لقمهی افطارت بگو:
"بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ يَا وَاسِعَ المَغفِرَة اِغفِر لِي"
(ای خدایی که آمرزش و مغفرتت وسیع و گسترده است، مرا ببخش.)
پس هر کس این ذکر را وقت افطارش بگوید، (گناهانش) بخشیده میشود.»
📚 اقبال الاعمال، ج۱، ص۱۱۶
بحار الانوار، ج۹۵، ص۱۴
@miqat315
میقات
📍نگاهی اجمالی به آیه ۶ سوره احزاب
به مناسبت ۱۷ رمضان سالروز مرگ عایشه لعنت الله علیها
مسلّم است که بر اساس تعالیم قرآن و رسول، ملاک برتری نزد خداوند،صرفا تقوی و تبعیت از رسول خداست.هیچ کسی صرف خویشاوندی یا انتساب خاصی، بر دیگران برتری ندارد.
طبعا امالمومنین نیز، از این قانون جدا نیست.
ام المومنین اگر چه یک واژه قرآنی است و احکامی خاص دارد، اما هرگز امتیازی بی رنج نیست! شرافتی بی تلاش نیست!
امالمومنین نیز در صورتی برتری خواهد یافت که تابع دستورات پیامبرباشد و الا صرفا یک جعل عنوان برای احکام خاص است.
بله! امالمومنین با سایر زنان متفاوت است «اگر تقوا داشته باشد» او این امتیاز را داراست که با تبعیت از پیامبر، رشد بیشتری داشته باشد، همچنانکه رفتارهای خلاف دستورات دینی نیز، اثری دو چندان در دور شدن از خدا دارد.
امالمومنین هرگز یک شرافت و امتیاز موهبتی با آثار تکوینی نیست. که اگر چنین میبود،نهی زنان پیامبر از فواحش و امر ایشان به اطاعت از خدا وپیامبر بیمعنا بود.
واژه امالمومنین در آیه ششم سوره احزاب آمده است که آیات قبل و بعد،تشریع احکام مربوط به ارحام است.
و دو حکم و جعل عنوان نیز از مصادیق همین احکام مربوط به ارحام است:
۱: تعیین تکلیف فرزندخوانده و حکم به نفی آثار فرزندی.
۲: معرفی همسران پیامبر به عنوان امالمومنین.
چنانچه نیک بنگریم هر دوحکم ناظر به اتهامات و آزارهاییست که نسبت به پیامبر رواداشته میشد.
حکم اول به خاطر ازدواج پیامبر با زینب، همسر سابق زید فرزندخوانده پیامبر
و جعل عنوان دوم در ادامه نهی از ازدواج با همسران پیامبر،آنجا که طلحه به این حکم اعتراض و صراحتا شوق خود برای ازدواج با عایشه بعد از پیامبر را اعلام میکند.اینجا خداوند متعال با جعل عنوان امالمومنین برای همسران پیامبر،این ازدواج را پیوند با مادر معرفی میکند، شاید منافقان از تصمیمات خود منصرف گردند!
آری! امالمومنین ، برای آنکه دلیل فضیلت باشد باید قرین و همراه با اطاعت از خدا و تبعیت از رسول خدا باشد.
این امهات المومنین، باید تقیداتی بیشتر را تاب بیاورند:
و قرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی..
دستوری که برخی زنان پیامبر تاب نیاوردند و مخالفت کردند!
با این حال حکمت تفویض اختیار طلاق همسران پیامبر به جانشینانش،رفع آن احکام تکلیفی است.
امالمومنین بودن به تنهایی نه فضیلت است و نه شرافت دارد.صرفا تکلیف است و تخطی از تکالیف هم میتواند عقابی بیشتر داشته باشد.
اما اگر قرین شد با تبعیت کامل از پیامبر،شرافتی دوچندان خواهد داشت.
چنانکه حضرت خدیجه سلام الله علیها با و بی عنوان امالمومنین آن مقام را داراست و عایشه حتی با این عنوان نیز از فضایل آن محروم است.
🖌 حجه الاسلام محمد مهدی معماریان
@miqat315
#تلنگر
🔴یک روز میفهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده!
✍️«یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی» انسان میگوید: ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای قیامت و عالم آخرت میشود تازه میفهمد که زندگیاش آن است و این که در دنیا بوده اصلا زندگی نبوده بلکه جلسه امتحان بوده.
درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسه امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همه عمر و برای دهها سال تعیین میکند. در اینجا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه میخواهد بگوید قبل از اینجا اصلا زندگی نبود. «یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی»ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۸، ص۵۴۴
@miqat315