هدایت شده از حامد کاشانی
نکتهای و درخواستی
نکته:
طرق حدیث شریف " من كنت مولاه فعلي مولاه " آنقدر فراوان بوده است که از زمانهای دور محدثان متعددی تنها در جمع طرق این روایت مصنفاتی نگاشتهاند.
محدثانی با افکار و عقاید مختلف همچون محمد بن جریر طبری، ابن عقده کوفی، حسکانی، ذهبی و... (رک: عبقات الأنوار، مجلد ۱ از مجموعه ١٠ جلدی حدیث غدیر)
در این میان یکی از برجستهترین افرادی که در این موضوع قلم زده و نامش کمتر در این مباحث برده شده است حافظ زین الدین عبد الرحیم بن الحسین العراقي (٨٠٦ هـ) استاد حافظ ابن حجر عسقلانی(٨٥٢ هـ) است.
ابن فهد هاشمی مکی (٨٧١ هـ) در کتاب " لحظ الأحاظ بذيل طبقات الحفاظ" در شرح حال زین الدین عراقی به این تألیف او اشاره میکند:
" طرق حديث من كنت مولاه فعلي مولاه". (لحظ الألحاظ،(ذيل تذكرة الحفاظ) ، ط العلمية، ج ٣ ص ١٥١)
فرد دیگری که نام این کتاب را در اجازات خود ذکر میکند، شمس الدین محمد بن علی معروف به ابن طولون حنفی(۹۵۳ هـ) است.
وی در " الفهرست الأوسط من المرويات " طریق خود به این کتاب حافظ عراقی را چنین بیان میکند:
"جزء فيه ما ورد من الفضل الجمّ يوم غدير خم في حق علي
أخبرنا به أبوبكر محمد بن أبي بكر بن أبي عمر _بقراءتي عليه_ عن الحافظ أبي الوفاء إبراهيم بن محمد الحلبي، عنه به فذكره"
محقق کتاب "الفهرست الأوسط" در پاورقی تصریح میکند که نسخهای از این جزء در دار الکتب المصریه نگهداری میشود ولی به شماره و مشخصات دیگر نسخه اشارهای نمیکند.
متأسفانه علی رغم تلاشهای چند ساله از طرق متعدد، هنوز اطلاعاتی از این نسخه به دست نیامده است.
گفتنی است کتاب " الفهرست الأوسط من المرويات " در ۵ مجلد در سال 2014 م توسط عبد الله بن عبد العزيز الشبرواي در دار النوادر به چاپ رسیده است.
تصویر زیر نسخه خطی کتاب "الفهرست الأوسط من المرويات" به خط مؤلف آن ابن طولون، نگهداری شده دار الکتب المصریه👇👇
@kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
تصویر نسخه خطی کتاب "الفهرست الأوسط من المرويات" به خط مؤلف آن ابن طولون...
@kashani1395
و امّا در خواست:
به هر کس از عزیزان که تصویر رساله حافظ عراقی در طرق حدیث غدیر را برای ما تهیه یا پیدا کند، مژدگانی قابل توجهی تقدیم میگردد.
💢 توهین عجیب و غریب «أبوبکر بن العربي المالکی» به ساحت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔷 «أبوبکر بن العربي المالکی- ت 543 هـ .» عالم مشهور اهلسنّت در قرن ششم هجری قمری است. او بارها در آثارش همچون «العواصم من القواصم» و «عارضة الأحوذي» به ساحت مقدّس اهلبیت علیهم السلام جسارت نموده است و بعضی از علمای اهلسنّت نیز او را به ناصبیگری وصف نمودهاند.
🔶 وی در کتاب «سراج المريدين في سبيل الدين» با تفسیری عجیب و غریب از آیهی شریفهی «خافِضَةٌ رافِعَةٌ» (واقعه، 3) به ساحت صدیقهی طاهره سلام الله علیها جسارت مینماید.
🔷 او در فصلی که برای شرح اسامی روز قیامت اختصاص داده، در شرح دو اسم: «خافضة رافعة» 12 معنا از “خافضة: پایین آورنده” و “رافعة: بالا برنده” ذکر میکند.
از جمله در معنای چهارم چنین میگوید:
«...رابِعُها: الأبرارُ يُرفَعونَ إلی عِليّينَ ويُخفَضُ المُنافِقونَ إلی الدَّركِ الأسفلِ مِنَ النّارِ. ترجمه: معنای چهارم: نیکوکاران را به سوی «عليّین» بالا میبرند و منافقان را به پایینترین طبقهی جهنّم به زیر میکشند» (سراج المریدین، 1/361)
خب این معنایی است که دور از ذهن نیست ولی بیان یک مصداق از هزاران مصداقی است که ممکن است به ذهن هرکسی برسد !
🤔 امّا با کمال تعجّب همو در معنای دوازدهم این آیه با بیحیایی تمام میگوید:
«تَرْفَعُ "عائِشَةَ" علی "فاطمة" وهي الرُتْبَةُ الثانِيةُ عَشَرَ؛ فَإنَّ عائِشَةَ مَعَ النَّبِيّ صَلّی اللهُ عَلَيْه {وَآلِه} وَ سَلَّمَ وَ فاطِمَةَ مَعَ عَلِيٍّ رِضْوانُ اللهِ عَلَيْه. ترجمه: روز قیامت عائشه را بر فاطمه برتری میدهد.
_و این معنای شمارهی ۱۲ است_ چون عایشه با رسول خدا صلی الله عليه {وآله} و سلّم است و فاطمه با علی رضوان الله عليه!» ((سراج المریدین، 1/362))
⁉️ در اینجا چند سؤال مطرح میشود:
🔺 کدام مبنای عقلی و نقلی این تفسیر را تأیید میکند؟
🔻 کدام مفسّر قبل یا بعد او چنین برداشت سخیفی از آیه کرده است؟
🔺 اگر عایشه به خاطر "همسر پیامبر بودن" در رتبهی ایشان است، پس بقیهی همسران پیامبر هم باید چنین جایگاهی داشته باشند؛ حال اگر چنین است پس چرا مؤلّف فقط نام عایشه را ذکر کرده و هیچ اشارهای به سایر ازواج النبیّ نمیکند!؟ آیا جز غرض ورزی و ناصبی گری چیز دیگری متصوّر است؟!
🔻 سؤال آخر اینکه به راستی حضرت زهرا سلام الله علیها با این جماعت چه کرده که در طول این قرون متمادی افرادی سعی دارند به گونهای مقام و منزلت او را زیر سؤال برده و به او توهین کنند؟!
🔆 لازم به ذکر است، عالم مغربی معاصر «عبد العزیز غماری، ت 1418هـ.» رسالهای در ردّ این کلام ابن العربی مالکی با عنوان: «الوقاية المانعة من وسوسة أبي بکر بن العربي في قوله تعالی"خافضة رافعة"» نگاشته و به شدّت به او و سخنانش تاخته، امّا جالب اینجاست خود "غماری" در انتهای این ردّیه با مطرح کردن بحث ساختگی و دروغین خواستگاری امیرالمؤمنین علیه السلام از دختر ابوجهل، خود به پیروی از اسلافش به ساحت امیرالمؤمنین علیه السلام جسارت نموده است!
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
🔆 وقتی القاب حضرت زهرا سلام الله علیها حتی برای محققان تراث اسلامی نیز ناشناخته است.
🔶️ ابن دحیه کلبی (۶۳۳ هــ) در ذکر نسب یکی از زنان شاعر از مغرب زمین به نام "أَمَةُ العَزیز" که سادات است، وقتی به نام حضرت زهرا سلام الله علیها میرسد از حضرت با لقب "أم أبيها" یاد میکند.
🤔 ببینید محققان کتاب در پاورقی، مرجع ضمیر "ها" در "أبيها" را چه تشخیص دادهاند ! 😕
@mir_hamedhoseyn_110
أخوه إذا عُدَّ الفَخارُ وصِهرُه
فَلا مِثلُـه أخٌّ وَلا مِثلُـه صِهرُ
به گاهِ افتخار و سرافرازی امیر المؤمنین صلوات الله علیه برادر و داماد رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلم است. برادر و دامادی که هیچ برادر و دامادی همچون او یافت نمیشود.
📜غدیریه معروف شاعر امامی جناب ابو تمام طائی (۲۳۱ هـ) رضوان الله علیه.
پ.ن : تصویر صبح امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱_ هوای ابری و مهآلود حرم مولای عالم...
رزقنا الله
@mir_hamedhoseyn_110
😔 روضه صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط علامه حلی رضوان الله علیه
♦️ علّامه حلی رضوان الله علیه پس از برشمردن فضائل صدیقه طاهره سلام الله علیها از مصادر عامه چنین میفرماید:
🔶فَانظُر أيُّهَا العاقِلُ كَيفَ يَروي الجُمهورُ هذِه الرِّواياتِ وَيَظلمونَها وَيَأخُذونَ حَقَّها وَيَكسِرون ضِلعَها ويُجهِضونَ وَلَدَها مِن بَطنِها
🔷هان ای عاقل! بنگر که چگونه جمهورِ [راویان] در شأن او این روایات را نقل میکنند در حالی که [عملهی ظلم و جور] به او ظلم کرده، حقش را غصب کرده، پهلویش را شکسته و فرزندش را در بطن او کشتند !
📜 نسخه خطی کتاب نهج الحق وكشف الصدق، علامه حلي، نگهداری شده در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تاریخ کتابت: سال ۷۵۵ هجری قمری
@mir_hamedhoseyn_110
😞 زبان حال امير مؤمنان صلوات الله علیه با تابوت همسرش:
ای تابوت ! مراقب عزیز من باش...
مبادا دوباره زخمی شود،
او قبلا زخمی شده است...
وَيا نَـعشُ رِفـقاً بِالعَـزيزَةِ إنّـها
مُجَرَّحَةٌ لا تَخدِشِ الجُرحَ ثانِيا
🔶 السید عباس المدرسي
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
از زیباترین و لطیفترین نمونههای "عطف عام بر خاص" خطاب امام هادی علیه السلام به امیر المؤمنین صلوات الله علیه در زیارت غدیریه است:
السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ وسَيِّدَ الوَصِيّينَ ووارِثَ عِلمِ النَّبِيّينَ ووَلِيَّ رَبِّ العالَمينَ
👈 ومَولايَ ومَولَى المُؤمِنينَ👉
امام هادی علیه السلام در این عبارت به جای اکتفا به "مولی المؤمنین" که شامل خودشان نیز میشد، به طور اختصاصی خود را جداگانه ذکر کردند.
🔸 خدایا جان ما را بگیر(گرچه میدانم جانم به نسبت خواستهام ارزشی ندارد) و یک زیارت امیر المؤمنین صلوات الله علیه در معیت امام زمان ارواحنا فداه نصیب ما فرما...آن لحظهای که حجت خدا رو به مضجع شریف امیر مؤمنان چنین خطاب میکنند: السلام عليك يا مولاي...
و ما هم به تبعیت او این عبارت شیرین را تکرار کنیم...
📜 نسخه خطی کتاب المزار _ ابن المشهدي (عالم جلیل القدر شیعی قرن ۶)، کتابخانه آستان قدس رضوی
هدایت شده از بر ساحل عبقات
از شروط مهم تصحیح مخطوطات مخصوصاً مخطوطات ادبی این است که مصحّح باید به علم عروض مسلّط باشد؛ دانستن علم عروض هم به ضبط صحیح کلمات کمک میکند و هم این توانایی را به مصحّح میدهد تا شعر را از نثر تمییز دهد.
"محمّد عبد الله عنان" (1896-1986م) در تصحیح کتاب "ريحانة الكتاب ونجعة المنتاب" اثر لسان الدين ابن الخطيب (713-776 هـ.ق) این ابیات را به جهت اینکه در نسخه در یک خط کتابت شده بود به اشتباه به صورت نثر نقل کرده است:
جَـنى النَّـسيـمُ عَـلَينا
وَممـّا تَبـيّنـتُ عُذرَه
إذ صَيَّرَ الأرضَ غَوراً (نَجـداً)
والأرضَ أبناءَ عُـذرِه
📜ريحانة الكتاب ونجعة المنتاب، 1/39
📗 تحقيق مخطوطات الشعر الأندلسي، صلاح محمد جرّار (ضمن: تحقيق المخطوطات الأبية واللغوية – مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي) ص 41
@mir_hamedhoseyn_110
مشابه اشتباه فوق👆👆 در تصحیح کتاب "نبراس الضياء وتسواء السواء" أثر مرحوم میرداماد(۱۰۴۱ هـ) به چشم میخورد.
مرحوم میرداماد به بیتی از شاعر شهیر قرن چهارم جناب ابن هانئ آندلسی(۳۶۲ هـ.)اشاره میکند ولی گویا مصحح، متوجه شعر بودن آن نشده و آن را به صورت نثر نگاشته است.
این بیت در بیان این واقعیت است که سقیفه عامل اصلی همهی ظلمهای بعدی از جمله شهادت امیر مؤمنان صلوات الله علیه توسط ابن ملجم است.
بِأسيافِ ذاكَ البَغيِ أوّلَ سَلِّها
أصيبَ عَلِيٌّ لا بِسيفِ ابنِ مُلجَمِ
پ.ن: "ذلك" در متن کتاب غلط و صحیح آن "ذاك" است.
@mir_hamedhoseyn_110
👆👆 امروز که این کتاب و عنوانش را مشاهده کردم به خودم گفتم:
چقدر ما شیعیان باید خدا را شاکر باشیم که خود را محبّ و هوادارِ امیر مؤمنان و اولاد او علیهم السلام که طُهر طاهر مطهر هستند، میدانیم و از دشمنان ناپاکِ او بیزاریم.
نویسنده چه عنوانی هم انتخاب کرده ! "بذل الإخلاص في سيرة عمرو بن العاص" !!
"اخلاصِ" نداشتهتان را برای چه کسی "بذل" میکنید؟ برای کسی که قبل از اسلامِ ظاهری از هیچ کاری برای ضربه زدن به اسلام فروگذار نکرد و بعد از او هم در دشمنی با امیر مؤمنان صلوات الله علیه سرآمد بود؟ دشمنی با کسی که به نصِّ نبوی ثابت بین شیعه و سنّی، مبغضِ او منافق است: ( رك برای نمونه: صحیح مسلم، دار إحياء التراث العربي، ١/٨٦)
از این دست کتابها در دفاع از عمرو عاص و رفیقش معاویه و دیگرانی که دستشان به خون هزاران مسلمان آغشته است، روز به روز بیشتر میشود و مهمترین دلیل دفاع این است که اینها پیامبر را دیدهاند !
اما هیچگاه در این نوشتهها به اشکالات شیعیان در این موضوع اشاره نمیگردد!
شیعیان _و البته برخی غیر شیعیان _ صدها سال است که فریاد میزنند که به خدای احد و واحد، آیاتی که در قرآن در مدح یاران پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم است در مدح مؤمنان، فرمانبرداران، مجاهدان فی سبیل الله است نه فراریان و منافقان و "في قلوبهم مرض" و نه کسانی که تنها پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم را _و لو یک بار و یک لحظه_دیدهاند !
کتاب مذکور و عنوان مُضحکش را که دیدم یاد عبارت عالم جلیل القدر سدهی ششم جناب نصیر الدین عبد الجلیل رازی قزوینی افتادم که در کتاب "نقض" چنین گفته است:
اما خواجه (مراد او همان صاحب کتاب "بعض فضائح الروافض" است که کتاب "نقض" در رد او نوشته شده) وقتی به خصومتِ حسین، تابع پسر سعد وقّاص باشد و روزی به عداوتِ علی، مدّاح عمرو عاص باشد. اندی (یعنی: ای عجب) که به هر وقت حلال زادگی خود ظاهر میکند!! اما مبارک بادا وی را هِند و پسرش، و ما را فاطمه و پدرش و پسران و شوهرش.《يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِم.》
📜 بعض مثالب النواصب في نقض بعض فضائح الروافض معروف به "نقض"، نصير الدين عبد الجليل رازی قزوینی، ص ۸۴_۸۵
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
#ویژه_محققان
ذوق جالب "الهادي بن إبراهيم بن علي الوزير الصنعاني" در خطبهی کتاب "التفصيل في التفضيل" در به کارگیری آیات قرآن کریم در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه
الحَمدُ لله الَّذی فَضَّل عَلی أصحابِ النبیِّ الأمينِ أميرَ المؤمنينَ عَليّاً ، وأحلَّه من قُلوبِ المسلمين وأولياءِه المكرَمينَ مكاناً عَليّاً ، وطَهَّرَه من أوضارِ المشركينَ واختارَه لعبادِه المؤمنينَ وليّاً ، وَجَعَلَه لسيِّدِ المرسلينَ أخاً وَصِهراً وَناصراً وَوَصيّاً ، ونادى فيه لسانَ الحالِ من نبيِّه عليه السلام ﴿رَبَّهُ نِداءً خَفيّاً قالَ رَبِّ إنِّي وَهَنَ العَظْمُ مِنّي وَاشْتَعَلَ الرَّأسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعائِكَ رَبِّ شَقيّاً وَإِنِّي خِفْتُ المَوالِيَ مِن وَرائِي وَكانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِن لَدُنكَ وَلِيّاً يَرِثُني وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعقوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضيّاً﴾
فجَعل اللهُ له مِن ظَهرِ أبيه عبد المطّلب أخاً زكيّاً مباركاً مرضيّاً ،ورِثَه وَوَرِثَ عِلمَه ومقامَه ، وآتاهُ اللهُ ﴿الْحُكْمَ صَبيّاً وَحَناناً مِن لَدُنَّا وَزَكوةً وَكانَ تَقيّاً وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيّاً وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً﴾
انتَبذَ من عِبادَةِ الأوثانِ ﴿مَكَاناً شَرقِيّاً﴾ واعتَصَم بِحَياةِ مُحمَّد صلّی الله علیه وآله وسلّم﴿بُكرَةً وعشيّاً﴾
وكَفَّله أبو القاسِمِ وربّاه فنَشَأ ببَرَكَتِه كريماً سَنيّاً وأشَمَّه مِن عَبَقَةِ التنزيلِ وربّاه مِسكاً زَكيّاً ذَكيّاً وألبَسَه من سُندُسِ الوَحيِ واستَبرَقَه ثَوباً نَفيساً عَبقَرِيّاً حينَ أرسَلَ اللهُ إلَيه روحَه ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً﴾
﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي...وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي﴾ عليّا أخي يَكونُ لي رُكناً قَويّاً ﴿قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ﴾﴿وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْراً مَقْضِيّاً﴾
﴿وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً﴾
پ.ن : کتاب ارزشمند "التفصيل في التفضيل" در افضلیت امیر مؤمنان صلوات الله علیه و ردیهایست بر مطالب سخیف ابن العربی مالکی در اثبات افضلیت ابی بکر، در سال ۱۴۳۵ ه.ق توسط العتبة العلوية المقدسة با تحقیق شیخ محمد اسلامی یزدی حائری چاپ شده است.
تصویر ذیل این پست، تصویر نسخه خطی کتاب، نگهداری شده در الجامع الكبير _ صنعاء به شماره (۱۴۷۶/ف) میباشد تاریخ کتابت نسخه: ۲۳ رمضان ۱۰۶۳ ه.ق
@kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
تصویر نسخه خطی کتاب ارزشمند "التفصيل في التفضيل" نگهداری شده در الجامع الكبير _ صنعاء به شماره (۱۴۷۶/ف) میباشد تاریخ کتابت نسخه: ۲۳ رمضان ۱۰۶۳ ه.ق
⚠️ امام خمینی رضوان الله علیه:
"در احادیث شریفه وارد است که قرآن را با حزن بخوانید و با صورت نیکو تلاوت کنید. حضرت علی بن الحسین علیهما السلام، قرآن را به طوری نیکو تلاوت میفرمود که کسانی که از آنجا عبور میکردند، از قبیل سقّاها، آنجا توقف میکردند و بعضی از استماع آن غش میکردند. ولی ما هر وقت میخواهیم صوت حسن و آواز نیکوی خود را به مردم ارائه دهیم، قرآن یا اذان را وسیله قرار میدهیم، و مقصد ما تلاوت قرآن نیست و عمل به این استحباب نمیباشد.
بالجمله، مکاید شیطان و نفس امّاره بسیار است، و غالبا حق را به باطل مشتبه میکند و زشت و زیبا را با هم ملتبس مینماید. باید از مکاید او به خداوند پناه برد."
📜شرح چهل حدیث، حدیث ۲۹، ص ۵۶۸_۵۶۹
@mir_hamedhoseyn_110
نمونهی یک کار بسیار ضعیف در نشر اشعارِ مدح و مرثیه سید الساجدین علیه السلام !
اغلاط تایپی فراوان، عدم اعرابگذاری کلمات، عدم شرححال برخی از شعرا، اشکالات عدیده در وزن و قافیه، عدم ذکر مصدر شعر در بسیاری از موارد و ...
عتبه حسینیه با این همه بودجه و چنین تحقیقات تأسف بار ! یا للعجب!
😐
در همین تصویر جلد به ساکن روی "جیم" در کلمه "السجادیات" دقت کنید !
@mir_hamedhoseyn_110