eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚: 📙 در قرآن کریم، سنت هایی هستند که قوانین حاکم بر فرآیند پیدایش، پایداری، اعتلا، انحطاط و آینده تمدنی را بیان می کنند. 🔸سنت های تمدنی، قوانینی از نوع قوانین تکوینی و حقیقی هستند که برجریان تاریخی تمدن ها حاکمیت دارند. 🔸سنخ و نوع قوانین حاکم بر فرآیند تمدن ها ذیل سنت های تمدنی در قرآن کریم،از نوع و سنخ قوانین فلسفی یا قوانین علی-معلولی هستند. ✴️سنت های تمدنی در قرآن کریم، ناظر به های تمدنی هستند: 🔸 سنت های تمدنی ناظر به اراده خدا در تمدن؛ 🔸 سنت های تمدنی ناظر به اراده انسان در تمدن؛ 🔸سنت های تمدنی ناظربه عوامل طبیعی در تمدن؛ ✴️ از جمله سنت های تمدنی در قرآن کریم، در قرآن کریم هست. 🔸اجل تمدن به این معنی که هرتمدنی در نهایت اجل و مدتی معلوم دارد. 🔸اجل تمدن به معنی یک نوع جبر تاریخی؛ یعنی براساس جبر تاریخی، تمدن یک فرآیند اجل معین وتمام شده دارد. 🔸اجل تمدن به معنی یک نوع جبر فلسفی؛ یعنی بر اساس یک قانون فلسفی در ذات تمدن، یک اجل مشخص معین در تمدن نهفته هست. 🔸نقش اراده خدا در اجل تمدن ها بر اساس سنت های تمدنی در قرآن کریم،از مساله های اساسی سنت های تمدنی در قرآن هست. 🔸نقش اراده انسان در اجل تمدن ها براساس سنت های تمدنی در قرآن کریم، از مساله های اساسی دیگر سنت های تمدنی در قرآن هست. 🔸نقش عوامل طبیعی در اجل تمدن ها براساس سنت های تمدنی در قرآن کریم، ازمساله های اساسی دیگر سنت های تمدنی در قرآن هست‌. 🔸آیه شریفه "لکل امه اجل" از جمله آیاتی هست که می توان اجل تمدن در قرآن کریم را از آن اکتشاف و استنباط کرد. 🔸طبق آیه شریفه فوق، هر امتی اجلی دارد.این اجل امت به صورت یک قانون قطعی و قضیه قطعی در آیه فوق بیان شده است. 🔸براساس دلالت التزامی مفاد آیه شریفه فوق، امت در سطح تمدن و امت در سطح غیرتمدن، اجل قطعی دارد. 🔸بنابراین" اجل قطعی هر تمدن" طبق آیه شریفه فوق یک سنت تمدنی قطعی هست. 🔸البته اجل تمدن در قرآن، یک نوع اجل مبتنی بر جبر فلسفی یا جبرتاریخی هست، نیازمند تحلیل قرآنی هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒انحطاط تمدن ها، مساله ای هست که با رویکردهای متنوعی مانند رویکرد فلسفی،رویکرد تاریخی،رویکرد جامعه شناختی،رویکرد روان شناختی و نظایر این رویکردها تحلیل می شود. 🔰تحلیل فلسفی انحطاط تمدن ها، مساله ای هست که در حوزه جغرافیای معرفتی فلسفه نظری تمدن ازآن بحث می شود. 🔰تحلیل تاریخی انحطاط تمدن ها،مساله ای هست که در حوزه جغرافیای معرفتی تاریخ تحلیلی تمدن از آن بحث می شود. 🔰بحث و مساله انحطاط تمدن ها برمبنای جبر تاریخی، مساله ای در حوزه تاریخ تحلیلی تمدن می باشد. 🔰بحث و مساله انحطاط تمدن ها برمبنای جبر فلسفی، مساله ای در حوزه فلسفه نظری تمدن می باشد. 🔰چیستی و مفهوم جبر تاریخی انحطاط تمدن ها، به این معناست که تمدن های بشری در طول تاریخ بدون استثنا به فرآیند و مرحله انحطاط منتهی شده اند.اما در مورد آینده تمدن ها نمی توان برمبنای جبر تاریخی، حکم به انحطاط تمدن های آینده داد. 🔰چیستی و مفهوم جبر فلسفی انحطاط تمدن ها، به این معناست که تمامی تمدن های بشری سرنوشتی به نام انحطاط تمدنی دارند.تمدن های گذشته،حال و حتی تمدن های آینده بشری سرنوشت محتوم انحطاط را تجربه خواهند کرد.انحطاط تمدن در ذات یک فرآیند و حرکت تمدنی،امری و مساله ای قطعی و تخلف ناپذیر هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📗جایگاه ثبوتی علم در اسلام، جایگاه اثباتی متمایزی نسبت به سایر مکاتب برای علم در تمدن اسلامی تعریف و نهادینه کرد. ❇️ پارادایم های علمی از حیث تعریف متفاوت از هستی شناسی علم و معرفت شناسی علم، مسئولیت اجتماعی متمایزی برای علم تعریف و تاسیس نموده اند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم، به معنی موضع گیری هر پارادایم علمی، نسبت به مساله هایی مانند چیستی علم و نقش ارزش ها در روند تولید و توسعه علمی هست. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم، ارتباط مستقیم با تعریف انسان و جایگاه انسان در جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی دارد. ❇️ اسلام و تمدن اسلامی با توجه به تعریف جدیدی از جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی، مسئولیت متمایزی از سایر پارادایم های علمی، برای مسئولیت اجتماعی علم تعریف می کند. ❇️ با توجه به اصالت دانش و علم در اسلام و تمدن اسلامی، نوعی مسئولیت اجتماعی بر دوش عالمان و دانشمندان تعریف و نهادینه شده است. ❇️ با توجه به اینکه انسان در اسلام، ماهیتی این جهانی و آن جهانی دارد، مسئولیت اجتماعی علم در اسلام، ناظر به هر دو جهان تعریف شده است. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در اسلام و تمدن اسلامی،با مفاهیم اساسی مانند عدالت و اخلاق پیوند خورده است.عالمان و دانشمندان در تمدن اسلامی بنا بر مسئولیت اجتماعی، وظیفه نهادینه شدن عدالت و اخلاق اسلامی را دارند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان و جامعه انسانی را متوجه مسئولیت انسان در قبال خداوند کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن انسانی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال نفس خودش کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال سایر انسان ها کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال جامعه خویش کند. 📚 به منبع ذیل مراجعه کنید: 📗؛ دکتر محمدتقی ایمان؛احمد کلاته ساداتی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📘اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی بیشتر ناظر به و می باشد. 🔷اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی با -_فلسفی و با یک طرح شده است. 🔷 تبیین اندیشه های دینی- فلسفی آیه الله جوادی آملی در مورد تمدن، نیازمند تفسیر انسان و جهان در اندیشه دینی ایشان هست. 🔷تفسیر از جهان هستی و نقش جهان بینی دینی در ساخت و ایجاد تمدن متعالی در اندیشه آیه الله جوادی آملی یک مساله محوری هست. 🔷تبیین اندیشه های دینی-فلسفی آیه الله جوادی آملی در ارتباط با تمدن متعالی، نیازمند تحلیل روابط و مناسبات عقل، علم و دین در اندیشه ایشان هست. 🔷برآیند هماهنگی میان عقل، علم و دین در جهت تغییر انسان و جهان از اندیشه های محوری آیه الله جوادی آملی در ایجاد تمدن متعالی می باشد. 🔷حرکت به سمت تمدن متعالی و ایجاد یک تمدن دینی مبتنی بر حکمت الهی، نیازمند تسخیر مومنانه جهان آفرینش، در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی هست. 🔷ایجاد و ساخت تمدن متعالی در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، ضرورت توجه به مناسبات انسانی بر مدار دین و فطرت الهی را اقتضا می کند. 🔷در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، تمدن متعالی با امامت فطرت و اصالت دادن به آن ایجاد می شود. ازاین رو، تمدن متعالی با دین فطری و علم دینی قابل تحقق هست. 🔷دراندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، مدینه فاضله و تمدن متعالی، به مثابه بدن هست و خلیفه الله به مثابه روح آن می باشد. بنابراین تاسیس و تامین مدینه فاضله و تمدن متعالی، کار انسان کامل و خلیفه الله است. 🔷در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، غایت مدینه فاضله و تمدن متعالی، پرورش انسان هایی است که در جهت خلیفه شدن گام بر می دارند. 📚 در ارتباط با اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی به آثار ذیل مراجعه شود: 1⃣؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛ 2⃣؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛ 3⃣؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛ 4⃣؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛ 5⃣ تالیف مهدی امیدی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ تمدن اسلامی: نظریه ها؛ شماره ۷۴؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 (): 📙سید منیرالدین حسینی الهاشمی، از معدود متفکران بعد انقلاب اسلامی هست که از آغاز تشکیل نظام اسلامی به عنوان موسس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، طرح مومنانه و عمیق مساله های فراروی انقلاب اسلامی را با رویکرد تمدنی مطرح کرد. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیرالدین حسینی الهاشمی، تمدن بستر ساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت هست. 🔶 در اندیشه تمدنی حسینی الهاشمی، لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تاثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تاثیر طبیعت بر انسان و جامعه هست. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی الهاشمی، اسلامی بودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزه های تمدنی - اجتماعی بشر است. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، تمدن مبتنی بر نظام مفاهیم هست که این نظام مفاهیم شامل مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی هست. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، مبتنی بر ساختارهای اجتماعی و محصولات تمدنی، اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل می گیرد. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی، تمدن مبتنی بر نظام مفاهیم و ساختارها و محصولات تمدنی، جریان نیاز و ارضا را مدیریت می کند. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، تحقق تمدن اسلامی مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی، نیازمند دستیابی به شبکه علوم می باشد. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی الهاشمی، شبکه علوم اسلامی، هسته مرکزی تمدن اسلامی هست. 🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، دستیابی به سه لایه از دانش های راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیر ساخت تمدن اسلامی را تمام کنند. 🔶در اندیشه تمدنی سید منیر، این سه لایه از دانش ها، فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدل های اسلامی اداره جامعه هستند. 🔶در اندیشه تمدنی سید منیر، اعتقاد به جهت داری علوم از مبانی مهم اندیشه تمدنی ایشان هست. 🔶 در نگرش و اندیشه تمدنی سید منیر حسینی، عنصر اساسی در یک تمدن شبکه علوم تمدنی است که پایه ریزی و توسعه یک تمدن بر اساس آن صورت می گیرد. 🔶 در نگرش و اندیشه تمدنی سید منیر، هم علوم انسانی و هم علوم تجربی، از ارزش ها و فضاهای تمدنی تاثیر می پذیرند. 📚 در زمینه اندیشه های تمدنی سید منیرالدین حسینی الهاشمی به منابع ذیل مراجعه نمایید: 1⃣؛ سید منیرالدین حسینی الهاشمی؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛ 2⃣؛ جمعی از نویسندگان؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛ 3⃣ ؛ علیرضا پیروزمند؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛ 4⃣؛ مهدی مظفری نیا و همکاران؛ سوره اندیشه؛ 5⃣ ؛ فصل نامه نقد و نظر؛ تمدن اسلامی: نظریه ها؛ شماره ۷۴؛ 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚: 📗 در اکتشاف، شناخت و تحلیل اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری مدظله العالی، بایستی به چهار محور کلان ذیل توجه و سپس به اندیشه های تمدنی معظم له پرداخت: 1⃣ مطالعه و تحلیل فقاهت و اجتهادمقام معظم رهبری؛ 2⃣مطالعه و تحلیل رویکردهای فلسفی_حکمی مقام معظم رهبری؛ 3⃣مطالعه و تحلیل مناصب حکومتی واجتماعی مقام معظم رهبری؛ 4⃣مطالعه و تحلیل قدرت و توان شناخت محیطی و میدانی مقام معظم رهبری؛ ✳️ با ملاحظه چهار محور کلان فوق، می توان یک "" ایشان را استخراج کرد. ✳️ بنابراین با ملاحظه چهار محور کلان ذکرشده، اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری را به صورت ذیل می توان بیان کرد، هرچند تفصیل اندیشه های تمدنی معظم له یک تحقیق مبسوط را اقتضا می کند: ✳️ اندیشه های تمدنی معظم له، از یک حیثی مبتنی بر سه تجربه تمدنی یعنی تجربه تمدنی عصر نبوی، تجربه تمدنی غرب(نقد و تمایزشناسی) و تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، یک الگوی استمراری تمدنی حاکم هست و جریان تمدنی اسلام را از عصر نبوی آغاز و آن را به تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران متصل می کند؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، نقش پیامبر اکرم ص در تجربه تمدنی صدر اسلام و درخشش تمدن اسلامی، یک نقش کانونی هست؛ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، در کنار بازخوانی تجربه تمدنی صدر اسلام،نگاه نقادانه و تمایزشناسانه به تمدن غرب، یک ضرورت تمدنی هست؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران،یک تجربه تمدنی در امتداد تجربه تمدن اسلامی می باشد؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تمدن اسلامی غایت حرکت و چشم انداز مشترک امت اسلامی هست؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تشکیل نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی مقدمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تولید فکر وعلم و پرورش نیروی انسانی از لوازم مهم حرکت تمدنی و تمدن نوین اسلامی هستند؛ ✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،نظام سازی و تعالی الگوی مدیریت و اصلاح وبهبود سبک زندگی ورفتار اجتماعی، از الزامات دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛ 📗 در ارتباط با اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری به منابع ذیل مراجعه کنید: 1⃣ ؛ محمد حسین علیجان زاده روشن؛ انتشارات شهید کاظمی؛ 2⃣ ؛ دکترمحمد باقر خرمشاد؛ نشر مرکز سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی؛ 3⃣ ای؛ دکتر محمدرضا بهمنی؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒مالک بن نبی متفکر الجزایری(۱۹۰۵-۱۹۷۳) به علت نوآوری هایش در زمینه تمدن پژوهی و آسیب شناسی تمدنی در میان اندیشمندان مسلمان عرب "" نامیده شده است هرچند بیشتر رویکرد اجتماعی و جامعه شناختی به مساله تمدن دارد. ✴️ "مالک بن نبی"'را به صورت ذیل می توان بیان کرد: 1⃣ مالک بن نبی " چالش های تمدنی" را در متن پژوهش های تمدنی اش قرار داد و با رویکرد آسیب شناسی به مساله های تمدن شناسی پرداخت؛ 2⃣ تحلیل های تمدن شناختی مالک بن نبی، مبتنی بر اندیشه های مبنایی در حوزه اندیشه دینی شکل گرفته است و نگاه و رویکرد تمدنی اش ذیل فهم قرآنی قرار دارد؛ 3⃣ مالک بن نبی به جای مناقشات نظری و مفهومی در مطالعات تمدنی، رویکردی عینی گرا و از نوع جامعه شناختی در تمدن پژوهی دارد؛ 4⃣ برای فهم مفهوم تمدن در اندیشه های مالک بن نبی، مولفه های ""،"" و"" سه گانه ای هستند که باید فهم درستی از آنها صورت گیرد؛ 5⃣ معادلات و مناسبات میان مولفه های سه گانه " انسان"،"زمان" و" زمین" در ساختن صورت و معنا تمدن ها وتحلیل تمدن ها،ضرورتی اساسی هست؛ 6⃣ سه گانه "انسان"،"زمان" و" زمین" در اندیشه و نظریه تمدنی مالک بن نبی، بستر تازه ای برای فهم و اجتهاد دینی در حوزه تمدن شناسی فراهم می کند؛ 7⃣ در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، سرنوشت تمدن ها به فرهنگ بر می گردد و چالش های اصلی تمدنی به مساله و مشکل فرهنگ بر می گردد؛ 8⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، نقش حیاتی در مناسبات تمدنی،مبتنی بر افکار هست، قبل از اینکه مبتنی بر اشخاص واشیا باشد؛ 9⃣ از سه گانه معروف افکار، اشخاص و اشیا، تمرکز اصلی مالک بن نبی بر افکار هست و افکار را بنیادی ترین عامل تحولات و مناسبات تمدنی می داند؛ 0⃣1⃣اندیشه های تمدنی مالک بن نبی، به نوعی از روش قرآنی تبعیت می کند که به انسان و جامعه پرداخته است؛ 1⃣1⃣ دراندیشه تمدنی مالک بن نبی،اندیشه بنیادین،شکل مناسبات "انسان"،"زمان" و" زمین" و به تعبیری طبیعت هر تمدن را رقم می زند و این اندیشه بنیادین،باید فکرتی دینی و وحیانی باشد؛ 2⃣1⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی،ریشه اصلی گرفتاری های بشر به نوع تفسیر،رویکرد وساختار تمدنی برمی گردد؛ 📒 در زمینه اندیشه های تمدنی مالک بن نبی به آثار ذیل مراجعه شود: 1⃣: الظاهر القرآنیه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دارالفکر؛ 2⃣: شروط النهضه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دار الفکر؛ 3⃣: مقاله" بررسی کلی مفاهیم پایه تمدن اسلامی در اندیشه مالک بن نبی؛ دکتر محمد علی میرزایی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ شماره ۷۴؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 (۱۸۷۶-۱۹۶۰) 📕سعید نورسی ترکیه ای دانشمندی هست که بینش متفاوتی از جریان سنتی و نیز جریان غرب گرادارد و دارای مولفه هایی هست که در ایجاد همبستگی و ساخت هویت اسلامی می تواند کارآمد باشد؛ ♦️سعید نورسی جهان اسلام را به مثابه یک کلیت واحد می دید و در صدد احیای تمدن اسلامی در مصاف با تمدن غربی بود؛ ♦️در ارتباط با اندیشه های تمدنی سعید نورسی محورهای کلان ذیل را می توان اشاره کرد: 1⃣ سعید نورسی تلاش کرد نسخه ای از اسلام ارائه دهد که مولد مدرنیته باشد و تضادی با مدرنیته نداشته باشد؛ 2⃣ سعید نورسی در صدد تبیین این مقوله بود که آموزه ها و باورهای دینی اسلامی در حیات اجتماعی نقشی مهم ایفا کند و پیشرفت های فنی و علمی را نیز در برگیرد؛ 3⃣ سعید نورسی ازجمله مفسران اسلامی بود که قرائت خود را معطوف به مقوله تمدن کرد و به دنبال رهاورد بدیع و کارآمدی بود تا با طرحی نو، چالش های جدید اسلام با فرهنگ و تمدن غرب را نشان دهد؛ 4⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، چیستی نقطه کانون تمدن بر این باور مبتنی هست که تمدن باید بر امور غیر مادی و ارزش های اخلاقی و وحی الهی پی ریزی شود؛ 5⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، مبنای ساخت تمدن علاوه بر نبوغ انسانی بایستی مبتنی بر وحی الهی باشد؛ 6⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، نقطه اتکا در تمدن اسلامی، بایستی در همزیستی مسالمت آمیز و مصالحه، تجلی پیدا کند؛ 7⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، هدف از ساخت و ایجاد تمدن اسلامی، بایستی تقوا و پرهیزکاری و رضایت خداوند باشد که در کنش کلی نظام اجتماعی تجلی پیدا کند؛ 8⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، فراورده های تمدنی بایستی مرزهایی برای جلوگیری از حرص و شهوت رانی روح ایجاد کند و انسان را به سمت کمال بکشاند و به یک انسان واقعی تبدیل کند؛ 9⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن اسلامی بایستی مبتنی بر شریعت و وحی الهی باشد و شریعت مبنای ارزش مندی تمدن اسلامی هست؛ 0⃣1⃣ دراندیشه تمدنی سعیدنورسی، اصلی به نام اصل اتحاد حاکم هست و از این حیث نورسی از هر گونه اندیشه واگرایانه مخالفت می کرد؛ 1⃣1⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن دو حیثیت روبنایی و زیربنایی دارد. زیربنای تمدن، پیشرفت اخلاقی و روحی هست و روبنای تمدن، تکنولوژی، صنعت و تجارت هست؛ 📕 در زمینه اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی، به منایع ذیل مراجعه شود: 🔺؛ بدیع الزمان سعید نورسی؛ اعداد و ترجمه احسان قاسم صالحی؛ قاهره؛ دار سوزلر للنشر؛ ۱۹۹۲م؛ 🔺 مقاله""( بررسی ونقد اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی)؛ تالیف دکتر رسول نوروزی فیروز؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒مطالعه و تامل در ارتباط با دو مقوله اساسی "تاریخ و تمدن" از منظر نهج البلاغه، نیازمند پیش فرض ها و ملاحظاتی هست. این پیش فرض ها و ملاحظات ورودبه مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه را به صورت کلان ذیل می توان برشمرد: 🔰1⃣ ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی در نهج البلاغه با ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، تمایزهای اساسی دارد؛ 🔰2⃣ خیلی از مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، به عنوان یک مساله تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه مساله نیست. مانند انسان شناسی تاریخی و تمدنی، معرفت شناسی تاریخی و تمدنی و عقلانیت تاریخی و تمدنی؛ 🔰3⃣ البته می توان مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و تمدن موجود را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه تطبیقی قرار داد؛ 🔰4⃣ اما آنچه که مساله های تاریخی و تمدنی را از منظر نهج البلاغه از مساله های مطالعات تاریخی و تمدنی موجود متمایز می کند، اکتشاف و تحلیل مساله های تاریخی و تمدنی تاسیسی از منظر نهج البلاغه هست.مانند خداشناسی تاریخی و تمدنی، جهان شناسی تاریخی و تمدنی،انسان شناسی تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی-تمدنی از منظر نهج البلاغه ؛ 🔰5⃣ از چهار منظر ، ، و ، می توان وارد فضای مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه شد؛ 🔰6⃣ ، می توان ماده و حقیقت بیرونی تاریخ و تمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰7⃣ ، می توان نوع توصیف و تبیین تاریخ وتمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰8⃣، مساله هایی مانند قانون شناسی تاریخی و قانون شناسی تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰9⃣،مساله هایی مانند عینیت تاریخی و عینیت تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرارداد؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
تمدن غرب در چالش های کرونا .pdf
272.3K
: ✍️ تمدن غرب در چالش‌‌های ‌‌کرونا، چالش‌‌های معرفتی، هویتی و کارکردی؛ 📗 این اثر در ویژه‌نامه «نگاه ما به کرونا» در نخستین شماره الکترونیکی نشريه معارف مهر ۹۹، چاپ شده است. ادرس نشریه: 📗 maarefmags.ir 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
پدر این حقیر به رحمت خدا رفت برای غفرانش دعا فرمایید 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📘یکی از مساله های اساسی فلسفه علم تمدن، مساله هست. 🔷، و نظریه تمدنی در مطالعات تمدنی، ابعاد نظریه شناسی تمدنی به عنوان یک مساله فلسفه علم تمدنی می باشند. 🔷کاربست نظریه تمدنی در مطالعات تمدنی را به حیثی می توان به و تقسیم کرد. 🔷انسان شناسی تمدنی از کاربست های معرفت شناختی نظریه تمدنی در مطالعات تمدنی هست. 🔷انسان شناسی تمدنی حاصل کاربرد یک نظریه تمدنی با رویکردفلسفی در مطالعات تمدنی می باشد که یک نوع کاربست معرفت شناختی محسوب می شود. 🔷انسان شناسی تمدنی می تواند حاصل با رویکرد نظریه های علوم انسانی در مطالعات تمدنی باشد. 🔷انسان شناسی تمدنی به اعتباری به معنی هست که جایگاه متغیر مستقل را در تحولات تمدنی ایفا می کند. 🔷انسان شناسی تمدنی به اعتباری به معنی در نظام های تمدنی هست. 🔷انسان شناسی تمدنی به اعتباری به معنی از منظر نظام های تمدنی هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
(رایگان) ۴ 📝انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند: 📌وبینار جریان شناسی معرفتی در جهان اسلام 🎙ارائه دهنده: دکتر 🗓 ۲۶آذرماه|ساعت۱۰صبح 📌آدرس اینترنتی جهت شرکت در وبینار: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir/post/34 جهت اطلاعات بیشتر به «کانال روی خط تاریخ» مراجعه کنید.👇🏼 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 🔶انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی را برای مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی ایجاد می کند. این ظرفیت های مطالعاتی در حوزه های هستی شناسی تمدنی، معرفت شناسی تمدنی و روش شناسی تمدنی می تواند صورت گیرد. 1⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی برای علم تمدن: 🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکرد مطالعاتی به تمدن، انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند کشف و تحلیل انسان تمدنی به لحاظ چگونگی و چرایی حضور انسان در تحولات تمدنی و حضور انسان در نظام های تمدنی. 2⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی در فلسفه نظری تمدن: 🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکردمطالعاتی به تمدن،انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند انسان تمدنی و قانون تمدنی، انسان تمدنی وتکامل تمدنی وانسان تمدنی و فلسفه کارکرد تمدنی. 3⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی برای فلسفه علم تمدن: 🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکرد مطالعاتی به تمدن، انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند انسان تمدنی و عینیت تمدنی، انسان تمدنی و تبیین تمدنی، انسان تمدنی و پارادایم های تحقیق تمدنی و انسان تمدنی و استراتژی های تحقیق تمدنی. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
(رایگان) ۴ 📝انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند: 📌وبینار جریان شناسی معرفتی در جهان اسلام 🎙ارائه دهنده: دکتر 🗓 ۲۶آذرماه|ساعت۱۰صبح 📌آدرس اینترنتی جهت شرکت در وبینار: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir/post/34 جهت اطلاعات بیشتر به «کانال روی خط تاریخ» مراجعه کنید.👇🏼 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📌 لینک وبینار بصورت مستقیم: http://class.maaref.ac.ir/webinar 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📘مدل، منطق و استراتژی های متفاوتی در ارتباط با کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام می توان به کار برد. 🔷 ذیل می تواند کاربرد زیادی در زمینه جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام داشته باشد: 🔹۱- در کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام؛ 🔹۲- در کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام؛ 🔷 پنج جریان معرفتی مرتبط با تمدن پژوهی در جهان اسلام را با منطق و مدل قیاسی می توان کشف کرد: 🔹؛ تمدن پژوهی براساس رویکرد های مطالعاتی در جهان اسلام؛ 🔹؛ تمدن پژوهی براساس الگوهای مطالعاتی در جهان اسلام؛ 🔹؛ تمدن پژوهی براساس نسبت رابطه تمدن با دین درجهان اسلام؛ 🔹؛ تمدن پژوهی براساس نسبت رابطه تمدن اسلامی با تمدن غرب در جهان اسلام؛ 🔹؛ تمدن پژوهی براساس مساله شناسی تمدنی(علم شناسی تمدنی و انحطاط شناسی تمدنی و آینده شناسی تمدنی)در جهان اسلام؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
انالله و اناالیه راجعون هنوز چهلم پدرم نشده، مادرم نیز به رحمت خدا رفت برای غفران پدر ومادرم دعا فرمایید التماس دعا 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50