#اطلاعرسانی
🔹همایش هویت تشیع در عصر رضوی
▫️زمان
۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۲-۸
💠 لینک ورود به جلسه
🌐 https://skyroom.online/ch/scoaqr/qom
▫️مکان
قم، چهارراه شهدا، ابتدای ،صفائیه پلاک ۶۰۴ ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
#0301_414
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
#اطلاع_ رسانی
📸 گزارش تصویری روز اول
🍃🌺 روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲ اولین روز همایش هویت تشیع در عصر رضوی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار گردید:
👈 روز دوم همایش: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت از ساعت:۷:۳۰ برگزار خواهد شد.
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇
🆔@scorazavi
#0303_416
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
1_11506164154.mp3
25.15M
🌺🍃 صوت پنل دوم روز اول همایش هویت تشیع در عصر رضوی یکشنبه ۳۰اردیبهشت: (ساعت ۱۰ الی ۱۲ )؛ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم.
✅ پنل دوم
🔻 تثبیت تشیع امامی در عصر رضوی
🎙 حجت الاسلام دکتر جبرئیلی
🔻 هویت تمدنی و جهان های تمدنی در عصر رضوی
🎙 جناب دکتر میر محمدی
🔻 نقش امام رضا (ع) در تبیین امامت با اختصاصات شیعی
🎙 حجت الاسلام دکتر نادم
🍃 دبیر علمی روز اول:
حجتالاسلام فرخی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
#0303_417
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📢#اطلاع_رسانی
📨#تصویبِ_موافقت_اصولی با تاسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی در تاریخ ۱۴۰۳.۰۴.۱۶
📌#مجوز تاسیس "انجمن علمی مطالعات تمدنی"
📌#اعضای هیأت موسس انجمن مطالعات تمدنی
#0304_418
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔊#اطلاع_رسانی
📚#مجوز_تأسیس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد.
📕#انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی حوزه علمیه قم بر پایه کوششهای دهههای اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهشهای معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیتها در آستانه راهاندازی است.
📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیتهای خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدنپژوهی و تقویت و گسترش نظریهپردازی، پرسشگری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیتهای تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند.
📕#اعضای_هیأت_مؤسس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی بر اساس مصوبه جلسه 134 مورخ 21 خرداد 1403 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از:
آقایان:
#حبیب_الله_بابابی
#علیرضا_پیروزمند
#محسن_الويرى
#علی_الهی_تبار
#احمد_آکوچکیان
#محمد_حسین_دانشکیا
#احمد_رهدار
#سید_ضیاء_الدین_میر_محمدی #محمد_علی_میرزایی
#محمد_تقی_سبحانی
#احمد_حسین_شریفی
📕هیأت مؤسس این انجمن #به_زودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد.
#0304_420
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📢#جلسه_پیش_دفاع
رساله دکتری با عنوان «اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمومنان (ع)»
🔸#زمان: یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
🔸#مکان: سالن نشستهای علامه طباطبائی
#0304_421
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
مربوط به یادداشت بالا
عکس یادگاری جلسه دفاعیه آقای دکتر پردل، از راست: آقای دکتر فلاحزاده، آقای دکتر میرمحمدی، آقای دکتر پردل، بنده، سرکار خانم دکتر روحاللهی امیری.
@MohsenAlviri
#0305_422
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
مربوط به یادداشت بالا
تصویر مرحله اعلام نتیجه داوری رساله آقای دکتر پردل
@MohsenAlviri
#0305_423
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔸 برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمؤمنان علیه السلام"
روز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ جلسه پیشدفاع رساله دکتری آقای محمدجواد پردل با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارت نامه های مأثور امیرمؤمنان علیه السلام" در گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
این جلسه به عنوان جلسه پیشدفاع برگزار ولی با تشخیص هیأت داوران به عنوان جلسه دفاعیه پذیرفته شد. راهنمایی این رساله بر عهده بنده و مشاوره آن بر عهده سرکار خانم دکتر روحالهی امیری بود و آقایان دکتر سیدحسین فلاحزاده و دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی داوری آن را برعهده داشتند.
این رساله در شمار سلسله رسالهها و پایاننامههایی است که با هدف نشان دادن دلالتهای تاریخی قرآن و روایات و ظرفیتهای متون اصلی دینی برای پیریزی نگاهی نو به دانش تاریخ تدوین شده است.
آقای دکتر محمدجواد پردل که در پایاننامه مقطع ارشد خود با عنوان "دلالت های تاریخی انگاره بداء در قرآن و سنت" (دفاع شده در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹) به شایستگی در این مسیر گام نهاده بودند، اکنون نیز گام بلند ارزشمند دیگری در این مسیر برداشتهاند.
بخشی از یادداشت ۵ آبان ۱۳۹۹ همین کانال در باره پایاننامه ارشد آقای دکتر پردل چنین است:
"بازخوانی میراث بسیار پربهاء و ناشناخته دینی یعنی قرآن و روایات از منظر تاریخی همواره افقهایی نو در برابر مطالعات تاریخی میگشاید. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام بر پایه سیاستهای کلی دانشگاه، یکی از اولویتهای خود را گسترش این نوع مطالعات و پژوهشها به دور از شعارزدگیها و شتابزدگیهای متعارف قرار داده است.
این پایاننامه نیز که موضوع بداء را از نظر آوردههای آن برای فلسفه نظری تاریخ کاویده، توانسته است به خوبی نشان دهد که چگونه از این مفهوم کلامی شیعی میتوان به مثابه یک قانون تاریخی بهره برد و گامی در مسیر فربه ساختن مطالعات بومی فلسفه نظری تاریخ با رویکرد دینی برداشت. دانشجوی محترم به خوبی از انجام این مهم برآمده و اثری شایسته نشر پدید آورده است."
این رساله از چهار فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان کلیات دربردارنده توضیحاتی مبسوط در باره مفهوم اندیشه تاریخی و زیارتنامه مأثور و روش پژوهش ترکیبی مورد استفاده در رساله است. فصل دوم رساله با عنوان "رویدادهای تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام"به میزان و پراکندگی زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام در تراث شیعه و نیز به معرفی رویدادهای تاریخی بازتاب یافته در شانزده زیارتنامه برگزیده پرداخته است. فصل سوم ویژه دلالت زیارتنامهها در عرصه مباحث فلسفه نظری تاریخ است و در آن عامل حرکت تاریخ، مسیر تاریخ و الگوی حرکت تاریخ، دورهبندی تاریخ، سرانجام تاریخ، و قانونهای تاریخی در زیارتنامههای برگزیده مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل چهارم نیز که ویژه مباحث فلسفه انتقادی تاریخ است، به مباحثی همچون سودمندی شناخت تاریخ، گزینش در تاریخ، معنا در تاریخ، تفسیر و تبیین در تاریخ و چند موضوع دیگر اختصاص یافته است.
توفیق روزافزون آقای پردل را که در کنار فضل حوزهای و تقید به آداب طلبگی، بحمد الله آراسته به ادب و اخلاق و سختکوشی پژوهشی و ژرفکاوی هم هستند از خداوند متعال خواهانم و امید آن دارم که مطالعه و پژوهش در عرصه مباحث نظری تاریخ با رویکرد دینی را واننهند.
۱ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
#0305_424
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
#اطلاع_رسانی
موافقت اصولی با تاسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی
شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به مصوبه کمیسیون انجمن ها و قطب های علمی حوزوی موافقت اصولی خود را با تاسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی اعلام کرد
بر اساس گزارش معاونت پژوهش ، دبیرخانه شورای اعطای مجوزها، آقایان حبیب الله بابایی، علیرضا پیروزمند، محسن الویری خندان، علی الهی تبار، احمد آکوچکیان، محمدحسین دانشکیا، احمد رهدار، سیدضیاءالدین میرمحمدی، محمدعلی میرزایی، محمدتقی سبحانی و احمدحسین شریفی اعضای هیأت موسس این انجمن را تشکیل می دهند.
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
#0306_425
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
1_13990521590.pdf
419.1K
#معرفی_مقاله
مقالهٔ «نظم اخلاقی» پایه در «نظم تمدنی»
(بازخوانی نظریهٔ مارشال هاجسن)
پژوهشنامهٔ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
#0307_426
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📜 تاریخ امامت؛ چیستی و مسئلهشناسی
👈 به همت پژوهشکده امامت و با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزه، هفدهمین نشست ماه امامت برگزار میگردد
🎙 ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙 ارائه دهنده:
دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی
🧑💻 دبیر نشست:
حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی
🏢 مکان:
قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت
📆 زمان:
شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰
🔸 لینک ثبت نام:
🌐 http://emamat.org/neshast
———————————
🌐https://emamat.org
🆔@Emamat_net
🆔@Emamat_IF
تلگرام اینستاگرام آپارات
#0308_427
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🔰 هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار گردید
🎙دکتر میرمحمدی: «تنوعهای مطالعاتی نسبت به تاریخ امامت سبب میشود تاریخ امامت بتواند ذیل علوم انسانی و اجتماعی قرار بگیرد. این تنوع رویکردهای مطالعاتی نیز نشان میدهد که تاریخ امامت باید به عنوان یک رویکرد علمی چندرشتهای، میان رشته و فرارشتهای مورد مطالعه و بحث قرار بگیرد»
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر سبحانی: «تاریخ امامت تاریخ شکل گیری واقعیت امامت در صحنه تاریخ و در مناسبتهای مختلف حیات انسانی میباشد»
📰 مشروح خبر
📸 گزارش تصویری
———————————
🌐https://emamat.org
🆔@Emamat_net
🆔@Emamat_IF
تلگرام اینستاگرام آپارات
#0308_428
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
متن نشست تاریخ امامت چیستی و مساله شناسی.docx
32.4K
#متن_نشست
📕هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی»
#0308_429
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#علوم_انسانی_به_مثابه_انسان_شناسی_تمدنی:
📕در ارتباط با علوم انسانی و چیستی آن دیدگاه ها و رویکرد های متنوعی از سوی فیلسوفان علوم انسانی مطرح شده است.
برخی از این دیدگاه ها و رویکردها در ارتباط با علوم انسانی و چیستی آن در سطح یک موقعیت پارادایمی قرار گرفته است.
♦️#دیدگاه_اول: علوم انسانی را به مثابه "#علوم_اجتماعی" می داند که محصول نگرش اثبات گرایی به علوم انسانی هست و نتیجه این دیدگاه و رویکرد به علوم انسانی، حاکمیت پارادایم اثبات گرایی در علوم انسانی می باشد.
♦️#دیدگاه_دوم: علوم انسانی را به مثابه "#علوم_تاریخی" می داند که محصول نگرش تفسیر گرایی در علوم انسانی هست. نتیجه این دیدگاه و رویکرد در علوم انسانی، حاکمیت پارادایم تفسیرگرایی در علوم انسانی می باشد.
♦️#دیدگاه_سوم: علوم انسانی را به مثابه "#علوم_روحی" می داند
که محصول نگرش عرفانی و یک نوع نگاه فرهنگی و یک نوع نگاه تعلیم و تربیتی به عرصه های علوم انسانی می باشد.
♦️#دیدگاه_چهارم:علوم انسانی را به مثابه "#علوم_اخلاقی" می داند که محصول نگرش حضور عنصر اخلاق درعلوم انسانی هست و تحلیل بخشی از علوم انسانی را منوط به حضور عنصر اخلاق در مطالعات علوم انسانی می داند.
♦️#دیدگاه_پنجم: علوم انسانی را به مثابه "#حکمت_عملی" می داند و این دیدگاه و رویکرد کانون مطالعات علوم انسانی را به مساله "#کنش_های_انسانی" و " #آثار_و_پیامد_های_کنش_انسانی" سوق می دهد.
📕#دیدگاه_بایسته_و_جامع:
🔻به نظر می رسد در یک نگرش منطقی،تاریخی و جامع، بایستی یک توسعه و گسترش طولی و عرضی در این مساله داد و علوم انسانی را به مثابه "#علم_انسان_شناسی_تمدنی" دانست. علوم انسانی بایستی در مقام ثبوت و در مقام اثبات به سمت انسان شناسی تمدنی که یک نوع انسان شناسی جامع هست حرکت کند.
🔻کانون اصلی مطالعات این نوع علوم انسانی، بایستی یک نوع مطالعه همزمان "#انسان_شناسی_انتزاعی"، "#انسان_شناسی_انضمامی" و "#انسان_شناسی_کاربردی_و_راهبردی" باشد که حاکی از یک نوع "#انسان_شناسی_تمدنی" می باشد.
#پرونده_فلسفه_علوم_انسانی
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#0308_430
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
#اطلاع_رسانی
#کارگاه_آموزشی
#نگارش_مقاله_علمی_پژوهشی
📌کارگاه آموزشی «روش نگارش مقاله علمی - پژوهشی(مرحله اول)» اختصاصی دانشجویان دکتری رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار میگردد.
🎙مدرس کارگاه:
دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی
📌تذکرات:
۱. همراه داشتن یک مقاله نوشته شده توسط دانشجو در کارگاه الزامی است.
۲. حضور در کارگاه برای دانشجویان دکتری ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این رشته #الزامی است.
۳. در پایان دوره به مخاطبین #گواهی شرکت در کارگاه اعطا خواهد شد.
۴. نحوه برگزاری فقط به صورت #حضوری می باشد.
۵. به بزرگوارانی که بیش از سی دقیقه تأخیر داشته باشند گواهی تعلق نمی گیرد.
۶. در صورت داشتن هر گونه سؤال با شماره تلفن ۳۲۱۱۰۲۰۱ ـ ۰۲۵ جناب آقای مهربخش تماس بگیرید.
🗓 زمان: سه شنبه ششم آذرماه، از ساعت 8 صبح
🏢مکان: دانشگاه معارف اسلامی، طبقه ۴، سالن امام رضا(علیهالسلام).
✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#0308_431
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050