#وبینار (رایگان) ۴
📝انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند:
📌وبینار جریان شناسی معرفتی #تمدن_پژوهی در جهان اسلام
🎙ارائه دهنده: دکتر #میرمحمدی
🗓 #چهارشنبه۲۶آذرماه|ساعت۱۰صبح
📌آدرس اینترنتی جهت شرکت در وبینار:
🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir/post/34
جهت اطلاعات بیشتر به «کانال روی خط تاریخ» مراجعه کنید.👇🏼
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#153
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ظرفیت_های_انسان_شناسی_تمدنی
#و_تمدن_پژوهی:
🔶انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی را برای مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی ایجاد می کند.
این ظرفیت های مطالعاتی در حوزه های هستی شناسی تمدنی، معرفت شناسی تمدنی و روش شناسی تمدنی می تواند صورت گیرد.
1⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی برای علم تمدن:
🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکرد مطالعاتی به تمدن، انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند کشف و تحلیل انسان تمدنی به لحاظ چگونگی و چرایی حضور انسان در تحولات تمدنی و حضور انسان در نظام های تمدنی.
2⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی در فلسفه نظری تمدن:
🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکردمطالعاتی به تمدن،انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند انسان تمدنی و قانون تمدنی، انسان تمدنی وتکامل تمدنی وانسان تمدنی و فلسفه کارکرد تمدنی.
3⃣ظرفیت های انسان شناسی تمدنی برای فلسفه علم تمدن:
🔸در این حوزه مطالعاتی و رویکرد مطالعاتی به تمدن، انسان شناسی تمدنی ظرفیت هایی مانند انسان تمدنی و عینیت تمدنی، انسان تمدنی و تبیین تمدنی، انسان تمدنی و پارادایم های تحقیق تمدنی و انسان تمدنی و استراتژی های تحقیق تمدنی.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#154
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#وبینار (رایگان) ۴
📝انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند:
📌وبینار جریان شناسی معرفتی #تمدن_پژوهی در جهان اسلام
🎙ارائه دهنده: دکتر #میرمحمدی
🗓 #چهارشنبه۲۶آذرماه|ساعت۱۰صبح
📌آدرس اینترنتی جهت شرکت در وبینار:
🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir/post/34
جهت اطلاعات بیشتر به «کانال روی خط تاریخ» مراجعه کنید.👇🏼
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#156
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📌 لینک وبینار بصورت مستقیم:
http://class.maaref.ac.ir/webinar
#159
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جریان_شناسی_معرفتی_تمدن_پژوهی_در_جهان_اسلام:
📘مدل، منطق و استراتژی های متفاوتی در ارتباط با کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام می توان به کار برد.
🔷 #دو_مدل_و_منطق ذیل می تواند کاربرد زیادی در زمینه جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام داشته باشد:
🔹۱- #منطق_و_مدل_قیاسی در کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام؛
🔹۲- #منطق_و_مدل_استقرایی در کشف و تحلیل جریان شناسی معرفتی تمدن پژوهی در جهان اسلام؛
🔷 پنج جریان معرفتی مرتبط با تمدن پژوهی در جهان اسلام را با منطق و مدل قیاسی می توان کشف کرد:
🔹#جریان_معرفتی_اول؛ تمدن پژوهی براساس رویکرد های مطالعاتی در جهان اسلام؛
🔹#جریان_معرفتی_دوم؛ تمدن پژوهی براساس الگوهای مطالعاتی در جهان اسلام؛
🔹#جریان_معرفتی_سوم؛ تمدن پژوهی براساس نسبت رابطه تمدن با دین درجهان اسلام؛
🔹#جریان_معرفتی_چهارم؛ تمدن پژوهی براساس نسبت رابطه تمدن اسلامی با تمدن غرب در جهان اسلام؛
🔹#جریان_معرفتی_پنجم؛ تمدن پژوهی براساس مساله شناسی تمدنی(علم شناسی تمدنی و انحطاط شناسی تمدنی و آینده شناسی تمدنی)در جهان اسلام؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#160
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
انالله و اناالیه راجعون
هنوز چهلم پدرم نشده، مادرم نیز به رحمت خدا رفت
برای غفران پدر ومادرم دعا فرمایید
التماس دعا
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#161
#اطلاعیه
#کرسی_ترویجی
معاونت پژوهش و گروه تاریخ تمدن مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار میکنند:
کرسی ترویجی «معیار تعریف تمدن دینی (اسلامی)»
♦️ارائه دهنده: دکتر سیدرضا مهدینژاد(استادیار جامعة المصطفی العالمیه)
♦️ناقدان: دکتر نعمتالله صفری فروشانی(استاد جامعة المصطفی العالمیه)
دکتر سیدضیاء الدین میرمحمدی(استادیار دانشگاه معارف)
♦️مدیر کرسی: دکتر محمد اللهاکبری(عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه)
🔵تاریخ برگزاری: 99/10/14 ساعت 12:30 تا 14:30
🔵محل برگزاری: سالن شهید عارف حسینی
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
حضور با رعایت ضوابط بهداشتی امکان پذیر است.
#کرسی_ترویجی
@mptarikh
#163
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
✅ #نشست
گزارش کرسی علمی ترویجی «معیار تعریف تمدن دینی(اسلامی)« منتشر شد.
جهت مشاهده گزارش کلیلک کنید👇
🔵https://b2n.ir/417907
#164
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
کرسی ترویجی معیار تعریف تمدن دینی(اسلامی).docx.pdf
93.9K
#متن_گزارش کرسی علمی ترویجی «معیار تعریف تمدن دینی(اسلامی)
#165
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاعیه
#نشست های علمی کنگره علمالهدی
#166
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ضرورت_نظریه_پردازی_دینی
#در_مطالعات_تاریخی_تمدنی:
📕از حیث #معرفت_شناختی و #روش_شناختی،نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی،ضرورت هایی دارد، به صورت ذیل به آنها اشاره می شود:
📌#ضرورت_اول:
حرکت به سمت ایجاد نوعی تحلیل دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی، در عرض تحلیل های علوم انسانی-اجتماعی مطالعات تاریخی-تمدنی؛
📌#ضرورت_دوم:
تحلیل تعامل هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات تاریخی-تمدنی با علوم همگون با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛
📌#ضرورت_سوم:
حضور مبانی دینی، مفاهیم دینی و گزاره های دینی در تحلیل های تاریخی-تمدنی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛
📌#ضرورت_چهارم:
تبدیل مطالعات تاریخی-تمدنی به مطالعات چند رشته ای،میان رشته ای و فرا رشته ای با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در حوزه مطالعات تاریخی-تمدنی؛
📌#ضرورت_پنجم:
تحلیل انسان شناسی تمدنی دینی،عقل شناسی تمدنی دینی و علم شناسی تمدنی دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در حوزه مطالعات تاریخی-تمدنی؛
📌#ضرورت_ششم:
تحلیل جهان شناسی تاریخی و جهان شناسی تمدنی با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛
#167
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
هدایت شده از تمدن جهانی
📚#فلسفه_علم_تمدن و #تحقیق_تمدنی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد.
⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است.
این چهارساحت و بخش عبارتند از:
♦️الف) #هستی_شناسی_تحقیق_تمدنی:
هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ب) #معرفت_شناسی_تحقیق_تمدنی:
معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ج) #روش شناسی_تحقیق_تمدنی:
روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛
3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️د) #روش_تحقیق_تمدنی:
روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛
3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ظرفیت_های_تمدنی_انقلاب_اسلامی_ایران #در_حوزه _معرفتی:
🇮🇷انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک پدیده #تاریخی_تمدنی با بازتاب جهانی،ظرفیت هایی تمدنی در حوزه معرفت شناسی ایجاد کرد که به صورت اجمالی می توان به آنها اشاره کرد:
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_اول:
ایجاد یک نظام تمدنی دینی با نگاه حداکثری به حضور معرفت شناسانه دین در نظام های تمدنی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_دوم:
تولید نظریه جدید در زمینه فلسفه تمدن با رویکرد دینی در قبال دو نظریه رایج فلسفه تمدنی لیبرالیسم و سوسیالیسم؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_سوم:
تعریف و عملیاتی کردن مدل جدیدی در نظام سیاسی در سطح تمدنی با الگوی ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویای شیعی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_چهارم:
حرکت به سمت تولید علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی سکولار غربی، به عنوان هسته مرکزی تاسیس تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_پنجم:
حرکت به سمت مقوله سبک زندگی اسلامی مضاف در سطح و مقیاس تمدنی به عنوان نرم افزار تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_ششم:
سیاست گذاری دینی در عرصه علم،فرهنگ و فناوری و به تعبیری ورود جدی به مساله مهندسی و مدیریت علم،فرهنگ و فناوری با رویکرد دینی؛
🇮🇷#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#168
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرآیند_معرفت_شناختی_حکمت_شناسی
#و_انسان_شناسی_تاریخی:
📘حصول حکمت شناسی تاریخی و انسان شناسی تاریخی در مطالعات تاریخی بر اساس فرآیندی معرفت شناختی، عینیت پیدا می کند. این فرآیند معرفت شناختی به صورت ذیل تحقق می یابد:
🔹#فرآیند_معرفتی_اول:
تبدیل "تاریخ" به " فلسفه تاریخ" بر اساس یک استقراء تاریخی؛
🔹#فرآیند_معرفتی_دوم:
تبدیل "فلسفه تاریخ" به "متافیزیک تاریخی" بر اساس یک قیاس تاریخی؛
🔹#فرآیند_معرفتی_سوم:
تبدیل "متافیزیک تاریخی" به " حکمت تاریخی" بر اساس یک قانون تاریخی؛
🔹#فرآیند_معرفتی_چهارم:
تبدیل "حکمت تاریخی" به " انسان شناسی تاریخی به مثابه حکمت عملی" بر اساس یک قانون دینی؛
#پرونده_فلسفه_تاریخ
#متافیزیک_تاریخ_و_حکمت_تاریخ
#169
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#کرسی_ترویجی
✅ برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «شاخصهسنجی دیدگاه قرآن در آسیبشناسی فرهنگی تمدنها»
کرسی ترویجی با عنوان « شاخصهسنجی دیدگاه قرآن در آسیبشناسی فرهنگی تمدنها» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی در تاریخ پنجشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ در سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار میگردد.
با توجه به محدودیتهای بهداشتی، امکان حضور در کرسی از طریق مجازی فراهم شده است.
مشاهده خبر و لینک ورود:
https://maaref.ac.ir/برگزاری-کرسی-ترویجی-با-عنوان-شاخصه%e2%80%8c/
معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی
#170
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🌍#اضلاع_تمدنی_بعثت:
💠بعثت پدیده ای با اضلاع چند وجهی، جهانی تمدنی ایجاد کرد و منجر به یک تمدن جهانی شد.
سرفصل های کلان اضلاع تمدنی بعثت را می توان به صورت ذیل بیان نمود :
💠#ضلع-اول:
تعریف و ایجاد یک نوع جهان بینی تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_دوم:
تعریف و تاسیس یک نوع حکمت تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_سوم:
تعریف و تاسیس یک نوع متافیزیک تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_چهارم:
تعریف و ایجاد یک نوع فلسفه تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_پنجم:
تعریف و ایجاد یک نوع علم تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_ششم:
ایجاد جریان تاریخی یک نوع حرکت تمدنی در جهان تمدنی؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت، اضلاعی کانونی و اضلاعی غیر کانونی اند؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت،حرکتی خطی و حرکتی ادواری در جهان تمدنی اند؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت،دامنه و بردی به وسعت جهانی در طول جهانی اند؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_حکمت_نظری_تمدن
#171
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#معرفی_کتاب:
📙#تمدن_و_جهانی_شدن
(#_مجموعه_مقالات)
🔸ترجمه: دکتر رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی نیا
🔸ناشر: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸سال نشر: پاییز ۱۳۹۹
🔶#فصول_کتاب: این کتاب در هشت فصل و یک ضمیمه سامان یافته است.
🔸#فصل_اول: تمدن ها یا جهانی شدن(ها)؟: ایجاد تقارب فکری و دیدگاه های جهان نگرانه تاریخی؛ تالیف دیوید اینگلیس؛
🔸#فصل_دوم: معیار های تمدن در عصر حاضر؛ تالیف گریت گانگ؛
🔸#فصل_سوم: جهانی شدن، تمدن ها و نظم جهانی رویکردی جهان سازه انگارانه؛ تالیف مهدی مظفری؛
🔸#فصل_چهارم: برخورد تمدن ها به مثابه مدلی برای توسعه تاریخی؛ تالیف گرگوری ملویش؛
🔸#فصل_پنجم: تمدن ها و قرن بیست و یکم تاملاتی نظری؛ تالیف رابرت کاکس؛
🔸#فصل_ششم: برخورد تمدن ها یا برخورد پارادایم ها(تئوریزه کردن پیشرفت و تغییراجتماعی)؛ تالیف دنیل چیروت؛
🔸#فصل_هفتم: تمدن جهانی و فرهنگ های بومی؛ نگاهی اجمالی به کلیت مسئله؛ تالیف ولف شافر؛
🔸#فصل_هشتم: تمدن اسلامی بین مدینه و آتن؛ تالیف مهدی مظفری؛
🔸#ضمیمه_کتاب: نقد و ارزیابی مقاله"تمدن اسلامی بین مدینه و آتن" ؛ دکتر علی بیات دانشیار دانشگاه تهران؛
🔸مقالات این کتاب برای دانشجویان ارشد و دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و اساتید این رشته توصیه می شود.
#پرونده_تمدن_پژوهی_بارویکرد_فلسفی؛
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد
#نظریه_های_علوم_انسانی_اجتماعی؛
#001_172
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#چکیده_مقاله
📕#چکیده_مقاله_تمدن_ها_یا_جهانی_شدن_ها: ایجاد تقارب فکری و دیدگاه های جهان نگرانه تاریخی
🔻چاپ شده در: تمدن و جهانی شدن( مجموعه مقالات)؛
🔻 ترجمه دکتر رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی نیا؛ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
🔻عنوان زبان اصلی مقاله از دیوید اینگلیس:
David Inglis, " civilizations or Globalization(s):lntellectual Rapprochement and Historical World-Vision", European journal of Social Theory, v.13(1),pp.135-152.
📕#چکیده:
🔻"چنین پیش فرضی وجود دارد که تحلیل تمدنی -مطرح شده توسط ایزنشتات-و نظریه جهانی شدن، دو پارادایم متناقض هستند که دو رویکرد کاملا متفاوت به نظم جهان معاصر را ارائه می دهند؛ به این معنا که اولی(تحلیل تمدنی) به " مدرنیته چندگانه" قایل هست ودومی جهانی را با فرآیندهاونهادهای فراملی تصور می کند.
🔻پژوهش پیش رو در صدد است این دو دیدگاه دوگانه را به چالش بکشد واین امر را تبیین کندکه چگونه این دو دیدگاه از ابعاد گوناگونی همپوشانی دارند و می توانند مکمل یکدیگرباشند؛از این رو به طور خاص به این امرتوجه شده که چگونه تمرکزبرتعاملات بین تمدنی می تواندبه نزدیکی میان رویکرد تحلیل تمدنی و نظریه جهانی شدن بینجامد؛ زیرا بررسی برخی مفاهیم نظریه جهانی شدن از منظر تحلیل تمدنی را میسر می کند.به همین منظور اثرپیشگامانه بنجامین نلسون در این زمینه را بررسی می کنیم تا مبنایی برای تحلیل های تمدنی آتی از جهانی شدن به ویژه در جوامع پشا مدرن ارائه دهیم."
🔻#کلید_واژگان: تحلیل تمدنی، تمدن، ایزنشتات، جهانی شدن، مدرنیته چندگانه،بنجامین نلسون،رونالد رابرتسون.
📕#جهت_مطالعه_تفصیلی مقاله فوق به منبع فوق مراجعه کنید.
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد_فلسفی
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد
#نظریه_های_علوم_انسانی_اجتماعی
#001_173
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرآیند_تبیین_تاریخی_در_مطالعات_تاریخی:
📗تبیین تاریخی و فرآیند ناظر به آن از مساله های اساسی و کاربردی در "#فلسفه_علم_تاریخ" هست.
❇️مطالعه تاریخی در #دو_فرآیند و دومقام صورت می گیرد.
🔰#فرآیند_و_مقام_اول؛_توصیف_تاریخی؛
🔰#فرآیند_و_مقام_دوم؛_تبیین_تاریخی؛
❇️#چیستی_تبیین_تاریخی:
ناظر به حوزه پاسخ به سوال های چرایی وقوع پدیده تاریخی می باشد و اساسا سه سوال چرایی ذیل در فرآیند تبیین تاریخی پاسخ داده می شود:
🔰سوال ناظر به چرایی #ظهور پدیده تاریخی؛
🔰سوال ناظر به چرایی #تطور پدیده تاریخی؛
🔰سوال ناظر به چرایی #وضعیت نهایی پدیده تاریخی؛
❇️#منطق_و_روشناسی_لازم_فرآیند_تبیین_تاریخی:
برای اینکه تبیین تاریخی تحقق پیدا کند و پاسخ های لازم به سوال های چرایی مرتبط با این فرآیند صورت بگیرد، منطق و روش شناسی های ذیل ضروری هست:
🔰استفاده از یک #مبنای_تاریخی و یا یک #مبنای_مرتبط_با_علوم_همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #مفهوم_و_سازه_تاریخی یا یک مفهوم و سازه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #گزاره_تاریخی یا یک گزاره مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #نظریه_تاریخی و یا یک نظریه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
❇️#نتیجه_فرآیند_تبیین_تاریخی:
🔰نتیجه این نوع فرآیند در مطالعه تاریخی، رسیدن به یک نوع "#تحلیل_تاریخی" و یا یک نوع " #تحلیل_تاریخی_مضاف" است که از این حیث این فرآیند مطالعه تاریخی اهمیتی مضاعف دارد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#001_174
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرا_نظام_فرهنگی_یا_تمدنی
#در_اندیشه_فیلسوفان_تمدن_غرب:
📒ازمنظر فیلسوفان نظری تمدن غرب، نوعی #هستی_گسترده_فرهنگی یا نظام فرهنگی یا تمدنی وجود دارد که مانند هر واحد واقعی حیات، دارای حدود و وظیفه هایی است.
🔅این هستی گسترده فرهنگی-تمدنی، مانند دولت، ملت یا هرگروه اجتماعی نیست و مرزهای این هستی گسترده فراتر از مرزهای جغرافیایی، ملی،سیاسی یا گروه های مذهبی است.
🔅این هستی گسترده را "#نیکلای_دانیلفسکی" "گونه های فرهنگی یا تمدن" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#اسوالد_اشپنگلر" "فرهنگ های بزرگ جهانی منتهی به تمدن"می نامد؛
🔅این هستی گسترده را"#آرنولد_جوزف_توین_بی" " تمدن یا واحدهای زمینه های مطالعه تاریخی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#آلفرد_کروبر" " الگوهای باارزش والای فرهنگی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#والتر_شوبارت" " پیش نمونه های فرهنگی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را"#اف_اس_سی_نورتروپ" " نظام های فرهنگی یا فرهنگ های جهانی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را" #نیکلای_بردیایف" " فرهنگ های بزرگ" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#الکساندر_پیتریم_سوروکین" " گسترده ترین نظام ها" یا " فرانظام های فرهنگی" می نامد؛
📒#جهت_مطالعه_تفصیلی اندیشه های فیلسوفان نظری تمدن غرب در زمینه این
"#هستی_گسترده" به منبع ذیل مراجعه کنید:
🔅#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ؛ #الکساندر_پیتریم_سوروکین؛ ترجمه دکتر اسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ سال ۱۳۷۷؛
#001_175
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فصل_مشترک_فرانظام_های_فرهنگی_یا_تمدنی:
📙فرانظام های فرهنگی یا تمدنی در اندیشه فیلسوفان نظری تمدن غرب،فصول مشترکی دارند که به آنها می توان به صورت ذیل اشاره کرد:
🔸#فصل_مشترک_اول:
در ارتباط با این هستی های گسترده یا فرانظام های فرهنگی-تمدنی، این است که که تعداد کل آنها در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی بسیار کم و ناچیز هستند؛
🔸#فصل_مشترک_دوم:
هریک از این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، تمایز و تفاوت هستی شناختی و معرفت شناختی دارند.
🔸#فصل_مشترک_سوم:
سومین فصل مشترک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی، مبتنی بر "مفروضات بنیادی" یا "پیش فرض های فلسفی" یا "ارزش غایی" تشکیل یافته اند؛
🔸#فصل_مشترک_چهارم:
چهارمین مورد اشتراک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی یک واحد معنایی-علی هستند؛
🔸#فصل_مشترک_پنجم:
این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، واقعیتی هستند که متفاوت از اجزایشان هستند.فردیت و شخصیت مستقلی دارند.کل اجزا آنها به یکدیگر وابستگی دارند؛
📙جهت مطالعه تفصیلی در ارتباط با فصول مشترک فرانظام های فرهنگی و تمدنی، به منبع ذیل مراجعه کتید:
🔸#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ؛
#الکساندر_پیتریم_سوروکین؛ ترجمه دکتراسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ ۱۳۷۷؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#001_176
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50