🌍#اضلاع_تمدنی_بعثت:
💠بعثت پدیده ای با اضلاع چند وجهی، جهانی تمدنی ایجاد کرد و منجر به یک تمدن جهانی شد.
سرفصل های کلان اضلاع تمدنی بعثت را می توان به صورت ذیل بیان نمود :
💠#ضلع-اول:
تعریف و ایجاد یک نوع جهان بینی تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_دوم:
تعریف و تاسیس یک نوع حکمت تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_سوم:
تعریف و تاسیس یک نوع متافیزیک تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_چهارم:
تعریف و ایجاد یک نوع فلسفه تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_پنجم:
تعریف و ایجاد یک نوع علم تمدنی در جهان تمدنی؛
💠#ضلع_ششم:
ایجاد جریان تاریخی یک نوع حرکت تمدنی در جهان تمدنی؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت، اضلاعی کانونی و اضلاعی غیر کانونی اند؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت،حرکتی خطی و حرکتی ادواری در جهان تمدنی اند؛
🌐این اضلاع تمدنی چند وجهی بعثت،دامنه و بردی به وسعت جهانی در طول جهانی اند؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_حکمت_نظری_تمدن
#171
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#معرفی_کتاب:
📙#تمدن_و_جهانی_شدن
(#_مجموعه_مقالات)
🔸ترجمه: دکتر رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی نیا
🔸ناشر: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸سال نشر: پاییز ۱۳۹۹
🔶#فصول_کتاب: این کتاب در هشت فصل و یک ضمیمه سامان یافته است.
🔸#فصل_اول: تمدن ها یا جهانی شدن(ها)؟: ایجاد تقارب فکری و دیدگاه های جهان نگرانه تاریخی؛ تالیف دیوید اینگلیس؛
🔸#فصل_دوم: معیار های تمدن در عصر حاضر؛ تالیف گریت گانگ؛
🔸#فصل_سوم: جهانی شدن، تمدن ها و نظم جهانی رویکردی جهان سازه انگارانه؛ تالیف مهدی مظفری؛
🔸#فصل_چهارم: برخورد تمدن ها به مثابه مدلی برای توسعه تاریخی؛ تالیف گرگوری ملویش؛
🔸#فصل_پنجم: تمدن ها و قرن بیست و یکم تاملاتی نظری؛ تالیف رابرت کاکس؛
🔸#فصل_ششم: برخورد تمدن ها یا برخورد پارادایم ها(تئوریزه کردن پیشرفت و تغییراجتماعی)؛ تالیف دنیل چیروت؛
🔸#فصل_هفتم: تمدن جهانی و فرهنگ های بومی؛ نگاهی اجمالی به کلیت مسئله؛ تالیف ولف شافر؛
🔸#فصل_هشتم: تمدن اسلامی بین مدینه و آتن؛ تالیف مهدی مظفری؛
🔸#ضمیمه_کتاب: نقد و ارزیابی مقاله"تمدن اسلامی بین مدینه و آتن" ؛ دکتر علی بیات دانشیار دانشگاه تهران؛
🔸مقالات این کتاب برای دانشجویان ارشد و دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و اساتید این رشته توصیه می شود.
#پرونده_تمدن_پژوهی_بارویکرد_فلسفی؛
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد
#نظریه_های_علوم_انسانی_اجتماعی؛
#001_172
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#چکیده_مقاله
📕#چکیده_مقاله_تمدن_ها_یا_جهانی_شدن_ها: ایجاد تقارب فکری و دیدگاه های جهان نگرانه تاریخی
🔻چاپ شده در: تمدن و جهانی شدن( مجموعه مقالات)؛
🔻 ترجمه دکتر رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی نیا؛ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
🔻عنوان زبان اصلی مقاله از دیوید اینگلیس:
David Inglis, " civilizations or Globalization(s):lntellectual Rapprochement and Historical World-Vision", European journal of Social Theory, v.13(1),pp.135-152.
📕#چکیده:
🔻"چنین پیش فرضی وجود دارد که تحلیل تمدنی -مطرح شده توسط ایزنشتات-و نظریه جهانی شدن، دو پارادایم متناقض هستند که دو رویکرد کاملا متفاوت به نظم جهان معاصر را ارائه می دهند؛ به این معنا که اولی(تحلیل تمدنی) به " مدرنیته چندگانه" قایل هست ودومی جهانی را با فرآیندهاونهادهای فراملی تصور می کند.
🔻پژوهش پیش رو در صدد است این دو دیدگاه دوگانه را به چالش بکشد واین امر را تبیین کندکه چگونه این دو دیدگاه از ابعاد گوناگونی همپوشانی دارند و می توانند مکمل یکدیگرباشند؛از این رو به طور خاص به این امرتوجه شده که چگونه تمرکزبرتعاملات بین تمدنی می تواندبه نزدیکی میان رویکرد تحلیل تمدنی و نظریه جهانی شدن بینجامد؛ زیرا بررسی برخی مفاهیم نظریه جهانی شدن از منظر تحلیل تمدنی را میسر می کند.به همین منظور اثرپیشگامانه بنجامین نلسون در این زمینه را بررسی می کنیم تا مبنایی برای تحلیل های تمدنی آتی از جهانی شدن به ویژه در جوامع پشا مدرن ارائه دهیم."
🔻#کلید_واژگان: تحلیل تمدنی، تمدن، ایزنشتات، جهانی شدن، مدرنیته چندگانه،بنجامین نلسون،رونالد رابرتسون.
📕#جهت_مطالعه_تفصیلی مقاله فوق به منبع فوق مراجعه کنید.
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد_فلسفی
#پرونده_تمدن_پژوهی_با_رویکرد
#نظریه_های_علوم_انسانی_اجتماعی
#001_173
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرآیند_تبیین_تاریخی_در_مطالعات_تاریخی:
📗تبیین تاریخی و فرآیند ناظر به آن از مساله های اساسی و کاربردی در "#فلسفه_علم_تاریخ" هست.
❇️مطالعه تاریخی در #دو_فرآیند و دومقام صورت می گیرد.
🔰#فرآیند_و_مقام_اول؛_توصیف_تاریخی؛
🔰#فرآیند_و_مقام_دوم؛_تبیین_تاریخی؛
❇️#چیستی_تبیین_تاریخی:
ناظر به حوزه پاسخ به سوال های چرایی وقوع پدیده تاریخی می باشد و اساسا سه سوال چرایی ذیل در فرآیند تبیین تاریخی پاسخ داده می شود:
🔰سوال ناظر به چرایی #ظهور پدیده تاریخی؛
🔰سوال ناظر به چرایی #تطور پدیده تاریخی؛
🔰سوال ناظر به چرایی #وضعیت نهایی پدیده تاریخی؛
❇️#منطق_و_روشناسی_لازم_فرآیند_تبیین_تاریخی:
برای اینکه تبیین تاریخی تحقق پیدا کند و پاسخ های لازم به سوال های چرایی مرتبط با این فرآیند صورت بگیرد، منطق و روش شناسی های ذیل ضروری هست:
🔰استفاده از یک #مبنای_تاریخی و یا یک #مبنای_مرتبط_با_علوم_همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #مفهوم_و_سازه_تاریخی یا یک مفهوم و سازه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #گزاره_تاریخی یا یک گزاره مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
🔰استفاده از یک #نظریه_تاریخی و یا یک نظریه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛
❇️#نتیجه_فرآیند_تبیین_تاریخی:
🔰نتیجه این نوع فرآیند در مطالعه تاریخی، رسیدن به یک نوع "#تحلیل_تاریخی" و یا یک نوع " #تحلیل_تاریخی_مضاف" است که از این حیث این فرآیند مطالعه تاریخی اهمیتی مضاعف دارد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#001_174
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرا_نظام_فرهنگی_یا_تمدنی
#در_اندیشه_فیلسوفان_تمدن_غرب:
📒ازمنظر فیلسوفان نظری تمدن غرب، نوعی #هستی_گسترده_فرهنگی یا نظام فرهنگی یا تمدنی وجود دارد که مانند هر واحد واقعی حیات، دارای حدود و وظیفه هایی است.
🔅این هستی گسترده فرهنگی-تمدنی، مانند دولت، ملت یا هرگروه اجتماعی نیست و مرزهای این هستی گسترده فراتر از مرزهای جغرافیایی، ملی،سیاسی یا گروه های مذهبی است.
🔅این هستی گسترده را "#نیکلای_دانیلفسکی" "گونه های فرهنگی یا تمدن" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#اسوالد_اشپنگلر" "فرهنگ های بزرگ جهانی منتهی به تمدن"می نامد؛
🔅این هستی گسترده را"#آرنولد_جوزف_توین_بی" " تمدن یا واحدهای زمینه های مطالعه تاریخی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#آلفرد_کروبر" " الگوهای باارزش والای فرهنگی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#والتر_شوبارت" " پیش نمونه های فرهنگی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را"#اف_اس_سی_نورتروپ" " نظام های فرهنگی یا فرهنگ های جهانی" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را" #نیکلای_بردیایف" " فرهنگ های بزرگ" می نامد؛
🔅این هستی گسترده را "#الکساندر_پیتریم_سوروکین" " گسترده ترین نظام ها" یا " فرانظام های فرهنگی" می نامد؛
📒#جهت_مطالعه_تفصیلی اندیشه های فیلسوفان نظری تمدن غرب در زمینه این
"#هستی_گسترده" به منبع ذیل مراجعه کنید:
🔅#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ؛ #الکساندر_پیتریم_سوروکین؛ ترجمه دکتر اسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ سال ۱۳۷۷؛
#001_175
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فصل_مشترک_فرانظام_های_فرهنگی_یا_تمدنی:
📙فرانظام های فرهنگی یا تمدنی در اندیشه فیلسوفان نظری تمدن غرب،فصول مشترکی دارند که به آنها می توان به صورت ذیل اشاره کرد:
🔸#فصل_مشترک_اول:
در ارتباط با این هستی های گسترده یا فرانظام های فرهنگی-تمدنی، این است که که تعداد کل آنها در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی بسیار کم و ناچیز هستند؛
🔸#فصل_مشترک_دوم:
هریک از این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، تمایز و تفاوت هستی شناختی و معرفت شناختی دارند.
🔸#فصل_مشترک_سوم:
سومین فصل مشترک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی، مبتنی بر "مفروضات بنیادی" یا "پیش فرض های فلسفی" یا "ارزش غایی" تشکیل یافته اند؛
🔸#فصل_مشترک_چهارم:
چهارمین مورد اشتراک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی یک واحد معنایی-علی هستند؛
🔸#فصل_مشترک_پنجم:
این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، واقعیتی هستند که متفاوت از اجزایشان هستند.فردیت و شخصیت مستقلی دارند.کل اجزا آنها به یکدیگر وابستگی دارند؛
📙جهت مطالعه تفصیلی در ارتباط با فصول مشترک فرانظام های فرهنگی و تمدنی، به منبع ذیل مراجعه کتید:
🔸#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ؛
#الکساندر_پیتریم_سوروکین؛ ترجمه دکتراسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ ۱۳۷۷؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#001_176
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_معرفت_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📕تمدن پژوهی با رویکردهای متنوع در مغرب زمین و مطالعات مرتبط با تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار معرفت شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
♦️این آثار معرفت شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔻#اثر_معرفت_شناختی_اول:
گسترش و ترویج جهان تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام، یک نوع جهان تمدنی مبتنی بر ماده و فیزیک؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_دوم:
گسترش و ترویج جهان بینی تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام،یک نوع جهان بینی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_سوم:
گسترش و ترویج تحلیل تمدن اسلامی و تحلیل مساله های تمدن اسلامی بر اساس الگوهای مطالعاتی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_چهارم:
گسترش و ترویج نظریه های تمدنی غربی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_پنجم:
تحلیل غیر دینی فرهنگ و تمدن اسلامی و تحلیل غیر دینی مساله های تمدن اسلامی به جای تحلیل دینی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_ششم:
ایجاد گسست معرفتی میان اسلام و تمدن اسلامی در مطالعات تمدن پژوهی در جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هفتم:
برجسته کردن نقش تمدن های همجوار تمدن اسلامی،در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی در مقام اثبات تاریخی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هشتم:
عدم طرح مساله های اساسی تمدن پژوهی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام، مانند انسان شناسی تمدنی، عقل شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی با رویکرد دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#002_177
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_روش_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📙#تنوع_روش_شناختی تمدن پژوهی در مغرب زمین و روش شناسی مطالعات تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار روش شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
🔶این #آثار_روش_شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔸#اثر_روش_شناختی_اول:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر هستی شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_دوم:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر معرفت شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_سوم:
سیطره روش شناسی تاریخی بر فضای مطالعات تمدنی در جهان اسلام وعدم توجه به سایر روش شناسی های کیفی در مطالعات تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_چهارم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی برتعامل علوم همگون درتحقیق و پژوهش های تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_پنجم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق میان رشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_ششم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق فرارشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هفتم:
جریان مدل ها و استراتژی های تحقیق قیاسی و استقرایی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هشتم:
عدم توجه به مدل ها و استراتژی های تحقیق پس کاوی و استفهامی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_نهم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی با رویکرد دینی در تحقیق و پژوهش های تمدنی در جهان اسلام؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#002_178
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاعرسانی | عکس باز شود 🔺
#کرسی_ترویجی 🎗
📌 «کاربست معرفتشناختی و روششناختی نظریه دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی»
📆چهارشنبه ۱۹ خرداد | ™ساعت ۱۰
🏢 دانشگاه معارف اسلامی
🔹لینک ورود مجازی:
🌐 http://class.maaref.ac.ir/webinar
┅┅❅❈❅┅┅
#003_179
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
002_179.pdf
243.9K
📚#معرفی_مقاله
#فایل کامل مقاله مرتبط با کرسی👆🏼
📑چستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ
✍🏼دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی
#003_180
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاع_رسانی
#نشست
🔰#دومین نشست از سلسله نشستهای معارفی انتخابات ۱۴۰۰
🔰#دوشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۱۰
🔰#محل: سالن امام رضا(علیهالسلام) دانشگاه معارف اسلامی
🔰مشاهده خبر و لینک ورود:
https://maaref.ac.ir/neshast-2/
🏢معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی
#003_181
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📌#کرسی_نظریه_پردازی
📌#وبینار_علمی_تخصصی
🌍#اندیشه_های_تمدنی_امام_خمینی_ره
📆 چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
🕧 ساعت ۱۸ لغایت ۲۰
🌐لینک ورود به جلسه
http://webconf.pnu.ac.ir/nazarpardaz
🔰دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی
#003_182
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش دومین نشست از«سلسله #نشستهای معارفی انتخابات ۱۴۰۰»
🗓 چهارشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۰
📌به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی، دومین نشست از سلسله نشستهای معارفی انتخابات ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ خرداد با سخنرانی #دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی و #دکتر سید روحالله پرهیزکاری و #دکتر امیرمحسن عرفان در محل سالن امام رضا(علیهالسلام) دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
#003_183
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
سند.pdf
612.5K
#متن_گزارش دومین نشست از«سلسله نشستهای معارفی انتخابات ۱۴۰۰»
#003_184
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#اطلاع_رسانی_فصلنامه
📗فصلنامه علوم اسلامی صدرا منتشر شد. سی و ششمین شماره این فصلنامه در بهار 1400 و در 308 صفحه منتشر شد.
#003_185
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#غدیر_کانون_تمدن_مبتنی_بر_امامت
#به_مثابه_جریانی_تاریخی:
📝غدیر به عنوان پدیده ای تاریخی و فرا تاریخی، کانون تحولات تمدن اسلامی در مقام ثبوت و مقام اثبات شد و هست.
📝حیث فراتاریخی بودن این پدیده، به لحاظ اثرگذاری آن در تاریخ جهانی و طول وعرض آن در تاریخ جهانی هست.
📝غدیر پدیده ای تاریخی در امتداد تاریخی که نقشی تمدنی در مقام ثبوت و اثبات تمدن اسلامی ایجاد کرد.
📝غدیر به مثابه یک جریان تاریخی ،شروع تمدنی مبتنی بر مقوله امامت را پدیدار و جهان تمدنی جدیدی را در امتداد جهان تمدنی نبوی تفصیل و بسط داد.
📝غدیر به مثابه یک پدیده تاریخی،فلسفه تاریخی از نوع شدن را در جهان تاریخی ایجاد نمود که منشا شدن تاریخ و جامعه هست.
📝غدیر به مثابه یک پدیده تمدنی،فلسفه تمدنی از نوع شدن درجهان تمدنی ایجاد نمود که منشا شدن در نظام های تمدنی،تمدن معیار هست.
📝غدیر به عنوان یک پدیده تاریخی و تمدنی و به عنوان یک پدیده فراتاریخی و فراتمدنی، اصل استمرار و اصل پیوستگی مقوله امامت را در جهان تاریخی و جهان تمدنی ایجاد کرد.
📝نقش غدیر در مقام ثبوت تمدن اسلامی؛ تعریف جدیدی از هستی شناسی و معرفت شناسی تمدن اسلامی؛
📝نقش غدیر در مقام اثبات تمدن اسلامی؛ ایجاد تحرک و پویایی در تمدن اسلامی جهت حرکت به سمت تمدن معیار در عینیت تاریخی تمدن اسلامی.
#995_120
#005_186
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نگرش_فلسفه_تاریخی_به_پدیده_تاریخی_عاشورا:
📓در فلسفه نظری تاریخ، پدیده تاریخی را از منظر فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کنند.
◼️در این تحلیل فرازمانی و فرامکانی پدیده تاریخی، حداقل از سه بعد "دامنه و برد پدیده تاریخی"، "جهت داری پدیده تاریخی" و " نسبت پدیده تاریخی با اراده انسانی" تحلیل فلسفی صورت می گیرد.
◾️#دامنه_و_برد_پدیده_تاریخی_عاشورا:
در نگرش فلسفی به تاریخ، یک پدیده تاریخی دامنه و برد تاریخی متمایزی ایجاد می کند. یک پدیده تاریخی می تواند در یک "#مقیاس_ملی" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "#سطح_و_مقیاس_منطقه ای" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "#سطح_و_مقیاس_جهانی" دامنه وبردی تاریخی ایجاد کند.
▪️پدیده تاریخی عاشور از آن جنس پدیده های تاریخی هست که در سطح و مقیاس جهانی دامنه و بردی تاریخی ایجاد کرده و این دامنه و برد حاصل از پدیده تاریخی عاشورا، در طول و عرض تاریخی، جریان تاریخی جهانی دارد.
◾️#جهت_داری_پدیده_تاریخی_عاشورا:
جهت داری پدیده های تاریخی متفاوت و متمایز ازهم هست. پدیده های تاریخی از منظر یک "فلسفه تاریخ دینی" ویا "فلسفه تاریخ الهیاتی"، می تواند یک جهت داری "#همگرا" یا "#واگرا" با جریان حق و باطل ایجاد نمایند.
▪️پدیده تاریخی عاشورا از حیث جهت داری، یک پدیده تاریخی همگرا با جریان حق هست که در سطح و مقیاس جهانی این جهت داری را توسعه و گسترش جهانی می دهد.
◾️#نسبت_اراده_انسانی_با_پدیده_تاریخی_عاشورا:
از منظرنگرش فلسفی به تاریخ، به خصوص از منظر یک نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و پدیده های تاریخی، اراده های انسانی با سطح و مقیاس دامنه و برد پدیده های تاریخی ارتباط مستقیم دارند.
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس ملی ایجاد می کند؛
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس منطقه ای ایجاد می کند؛
▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس جهانی ایجاد می کند،
▪️پدیده تاریخی عاشورا حاصل اراده انسانی (اراده شخص امام حسین علیه السلام) می باشد که تبدیل به یک پدیده تاریخی شد، که در مقیاس جهانی ودر طول جهانی بازتاب وامواج اجتماعی تولید کرد.این بازتاب جهانی و امواج اجتماعی جهانی در طول جهانی پدیده تاریخی عاشورا، در جریانی استمراری قراردارد.
#133
#005_187
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نگرش_فلسفه_تمدنی_به_پدیده_تاریخی_عاشورا:
📓در فلسفه نظری تمدن، تحلیل فلسفی تمدن و پدیده تمدنی را در دو حیث "#جهان_ثبوتی_تمدن" و "#جهان_اثباتی_تمدن" می توان تبیین نمود.
هم چنانکه تحلیل فلسفی را در مورد "مقام ثبوت تمدن اسلامی" و "مقام اثبات تمدن اسلامی" می توان به کار برد، تحلیل تمدنی پدیده تاریخی عاشورا با رویکرد فلسفی را نیز می توان در دو مقام "#ثبوت_و_اثبات_تمدن_اسلامی" به کار برد.
1⃣#تحلیل_فلسفه_تمدنی_پدیده_تاریخی_عاشورا
#ناظر_به_جهان_ثبوتی_تمدن_اسلامی:
◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی در"جهان ثبوتی تمدن اسلامی" می باشد.
◾️به تعبیری دیگر در این رویکرد تحلیلی، تاثیرات پدیده تاریخی عاشورا به عنوان یک پدیده معیار تمدنی، در "جهان ثبوتی تمدن اسلامی"،تحلیل می شود.
◾️این تاثیرات تمدنی شامل، "هستی شناسی تمدن اسلامی"،"معرفت شناسی تمدن اسلامی" و "روش شناسی تمدن اسلامی" در مقام ثبوت تمدن اسلامی می باشد.
2⃣#تحلیل_فلسفه_تمدنی_پدیده_تاریخی_عاشورا
#ناظر_به_جهان_اثباتی_تمدن_اسلامی:
◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی،در "جهان اثباتی تمدن اسلامی" می باشد.
◾️این تاثیرات تمدنی شامل، تاثیر تمدنی پدیده تاریخی عاشورا در نظام های تمدنی تاریخی تمدن اسلامی می باشد.
◾️اثر پذیری "نظام های سیاسی تمدن اسلامی در مقام اثبات"،" نظام های فرهنگی تمدن اسلامی در مقام اثبات" و"نظام های اقتصادی تمدن اسلامی در مقام اثبات" در این رویکرد فلسفه تمدنی ناظر به پدیده تاریخی عاشورا،مطالعه و تبیین می شود.
#134
#005_188
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#الگوی_جامع_تمدنی_در
#فلسفه_قیام_امام_حسین_علیه_السلام:
📓حرکت تاریخی جاودانه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا "#الگویی_جامع" از "#انسان_شناسی_تاریخی_دینی" و "#انسان_شناسی_تمدنی_دینی" تعریف، تبیین و بسط داد.
🔲 از منظر "#فلسفه_سیره_تمدنی" در "منطق تمدنی" امام حسین علیه السلام، کارکرد اصلی تمدن، تعریف و تبیین و حرکت به سمت یک "انسان شناسی تاریخی و تمدنی دینی" می باشد.
"انسان شناسی تاریخی دینی" و "انسان شناسی تمدنی دینی" در "سیره و منطق تمدنی امام حسین علیه السلام" نیازمند یک #اجتهاد در سیره پژوهی با رویکرد "#فلسفه_علم_سیره" می باشد.
بدون یک"#فلسفه_نظری_سیره_تمدنی" و "#فلسفه_علم_سیره_تمدنی" در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، این " انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی" عینیت تاریخی و عینیت تمدنی پیدا نخواهد کرد.
🔲 در تحلیل تمدنی "#سیره_تمدنی" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل مساله های تمدنی ذیل، ضرورت اساسی در اجتهاد تمدنی حاصل از سیره تمدنی امام حسین علیه السلام دارد.
▪️اکتشاف و تحلیل "#عقل_شناسی_تمدنی" در "منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#علم_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#انسان_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل "#جهان_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
▪️اکتشاف و تحلیل"#خدا_شناسی_تمدنی" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛
🔲 طراحی یک "#الگوی_جامع_تمدنی" در "#سیره_تمدنی" امام حسین علیه السلام، مبتنی بر اکتشاف و تحلیل پنج مساله اساسی تمدنی فوق در" منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام میسر هست.
البته فرآیند این اکتشاف و تحلیل تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام با اجتهاد در دو فرآیند "هستی شناختی"و " معرفت شناختی" ذیل امکان پذیر هست:
▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه نظری تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛
▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه علم تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛
#135
#005_189
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جهان_مفاهیم_و_جهان_تمدنی
#در_سیره_تمدنی_امام_حسین_علیه_السلام:
📓در تحلیل "#سیره_تمدنی" و "#منطق_تمدنی" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیمی" که "دلالت تمدنی" دارند، بسیار حائز اهمیت هست.
🔲 "#جهان_مفاهیم"؛ "#جهان_عینی" و "#جهان_تاریخی" و "#جهان_تمدنی" تولید می کنند.
🔲 مفاهیم مابه ازای عینی وخارجی ایجاد می کنند و "#مفاهیم_تمدنی" جایگاهی عینی و تاریخی در "#جهان_تمدنی" دارند.
🔲 یکی از نقش های "تاریخی" و "فرا تاریخی" امام حسین علیه السلام، تولید "مفاهیم تمدنی" ناظر به "#جهان_ثبوتی_تمدن" و "#جهان_تمدن_معیار"هست.
🔲 از ماندگارترین نقش های تاریخی و فراتاریخی امام حسین علیه السلام در "جهان تمدنی"، "#توسعه_و_تولید_مفاهیم_جدید_تمدنی" هست که جریان تاریخی این مفاهیم تمدنی، "جهان تمدنی" جدیدی تولید می کنند.
🔲 توسعه و تولید مفاهیم جدید با دلالت تمدنی، "#هستی_شناسی" و "#معرفت_شناسی" جدیدی برای "جهان تمدنی" ایجاد می کنند.
🔲 در سیره تمدنی و منطق تمدنی امامان معصوم علیه السلام و امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیم تمدنی" صادر از این بزرگان معصوم علیه السلام، از کانون های اصلی "سیره پژوهی تمدنی" می باشد.
🔲 امام حسین علیه السلام می فرمایند: ولاالحیاه مع الظالمین الا برما؛ این مفاهیم، مفاهیمی هستند که اگر براساس منطق این مفاهیم، جهان انسانی، جهان اجتماعی، جهان تاریخی و در نهایت جهان تمدنی، مبتنی بر این مفاهیم بنیان گذاری شده باشد، جهان عینی متمایزی در حوزه انسان، تاریخ و تمدن ایجاد خواهد شد.
🔲 "حیات بدون ظلم" و "حیات بدون ظالم" یک مفهوم اساسی در منطق و سیره نظری امام حسین علیه السلام هست که هم "دلالت تمدنی" و هم "کارکرد تمدنی" دارد.
🔲 در منطق تمدنی و سیره تمدنی امام حسین علیه السلام، جهان تمدنی، یک جهان تمدنی عاری از "حیات بدون ظلم" هست.
🔲 "حیات سیاسی" یک نظام سیاسی در جهان تمدنی، درمنطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات سیاسی بدون ظلم سیاسی هست؛
🔲 "حیات فرهنگی" یک نظام فرهنگی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات فرهنگی بدون ظلم فرهنگی هست؛
🔲 "حیات اقتصادی" یک نظام اقتصادی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام،یک حیات اقتصادی بدون ظلم اقتصادی هست؛
🔲 حیات سیاسی،فرهنگی و اقتصادی جهان تمدنی مبتنی بر عدالت انسانی، منطق تمدنی امام حسین علیه السلام هست و کارکرد اصلی یک جهان تمدنی می باشد.
#136
#005_190
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#سبک_زندگی_تمدنی_و_سیره_تمدنی
#امام_حسین_علیه_السلام:
📘یکی از مساله های اساسی در فلسفه سیره تمدنی و منطق سیره تمدنی امام حسین علیه السلام و امامان معصوم علیه السلام، مساله "سبک زندگی تمدنی" هست.
💠در سبک زندگی تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام، مساله های ذیل بایستی کشف و تحلیل شود:
🔹چیستی سبک زندگی تمدنی؛
🔹مبانی سبک زندگی تمدنی؛
🔹مفاهیم سبک زندگی تمدنی؛
🔹مساله های سبک زندگی تمدنی؛
🔹الگوهای سبک زندگی تمدنی؛
🔹چیستی سبک زندگی فرهنگی در نظام تمدنی؛
🔹چیستی سبک زندگی سیاسی در نظام تمدنی؛
🔹چیستی سبک زندگی اقتصادی در نظام تمدنی؛
💠کشف،استنباط و تحلیل موارد فوق ناظر به سبک زندگی تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام نیازمند فرآیندهای منطقی ذیل هست:
🔹کشف و تحلیل چیستی تمدن در فلسفه سیره تمدن ازمنظر امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف و تحلیل چیستی علم انسانی در منطق و سیره تمدنی امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف و تحلیل ارتباط علم انسانی با سبک زندگی تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف وتحلیل چیستی انسان تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف و تحلیل چیستی عقل تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف و تحلیل چیستی علم تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛
🔹کشف و تحلیل چیستی جهان تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛
💠#یک_نکته_اساسی:
🔹سبک زندگی تمدنی دینی و اسلامی، محصول و تولید علوم انسانی اسلامی هست؛
🔹سبک زندگی تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام،نیازمند کشف و تحلیل مساله های علوم انسانی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام می باشد؛
#137
#005_191
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن #پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶#فلسفه_سیره_یا_سیره_شناسی_فلسفی
#در_منطق_امام_حسین_علیه_السلام:
🔸فلسفه نظری تمدن ، مساله هایی از تمدن را
مورد مطالعه و کنکاش فلسفی قرار می دهد
🔻مساله اول:
علل فلسفی پیدایش و گسترش تمدن ها؛
🔻مساله دوم:
علل فلسفی رکود و انحطاط تمدن ها؛
🔻مساله سوم:
علل فلسفی حرکت و تکامل تمدن ها؛
🔻مساله چهارم:
علل فلسفی یا قانون فلسفی حاکم
برتمدنها؛
🔶قانون شناسی تمدنی از مساله های اساسی
فلسفه نظری تمدن است؛
🔻این مساله های چهار گانه فوق را می توان
در سیره نظری و عملی امام حسین علیه
السلام مورد اکتشاف و مطالعه تحلیلی
قرارداد.
🔻کشف قانون حاکم برفرآیند حرکتی تمدن ها
در منطق امام حسین علیه السلام ،مساله
اساسی سیره شناسی فلسفی تمدنی در
منظومه فکری امام حسین علیه السلام هست.
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#17
#005_192
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن_و #تحول_مطالعات_تمدنی:
⏪ تحول در مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی و ضرورت تحول در این نوع مطالعات،ازمساله های دیگری هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. تحول و ضرورت تحول در مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی را در "پنج محور کلان" ذیل می توان ایجاد کرد:
1⃣#تحول_در_رویکرد_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد آموزشی در مطالعات تمدنی در نظام آموزشی موجود برای "دانستن مطالب تمدنی"، "انتقال مطالب تمدنی" و "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" هست. تحولی که باید صورت گیرد، خارج کردن رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی از این وضعیت موجود هست. رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی با "رویکرد نقدگرایانه" و"رویکرد نظریه گرایانه" تحولی هست که در مطالعات تمدنی ضروری به نظر می رسد.
2⃣ #تحول_در_ساختار_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
در نظام آموزشی موجود در حوزه مطالعات تمدن پژوهی، ساختار این مطالعات مبتنی بر "تمدن پژوهی رشته ای" و یا "تمدن پژوهی دو رشته ای" بنیانگذاری شده است. ضرورت تحول در ساختار آموزشی مبتنی بر "تمدن پژوهی میان رشته ای" و "تمدن پژوهی فرارشته ای" از الزامات لازم درساختار آموزشی مطالعات تمدنی هست.
3⃣#تحول_در_رویکرد_دانشی و#پژوهشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد موجود دانش و پژوهش مطالعات تمدنی تمرکز بر "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" و "نقد شناسی مطالعات تمدنی" دارد.
ضروری هست؛ رویکرد "نظریه شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"،"معرفت شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"، "انسان شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی" به رویکرد رایج دانش و پژوهش تمدنی تبدیل شود.
4⃣#تحول_در_رویکرد_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
علاوه بر تحول در رویکرد آموزشی،ساختارآموزشی ورویکرد دانشی مطالعات تمدنی،ضروری هست رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی هم تحول لازم را داشته باشد.
رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی بایستی از "سیاستگذاری مطالعات تمدنی" ، "برنامه ریزی مطالعات تمدنی" و" الگوی نظارتی و مدیریتی مطالعات تمدنی" بهره مند شود.
5⃣#تحول_در_ساختار_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
در تحول ساختار سازمانی مطالعات تمدنی بایستی، این مطالعات تبدیل به "یک سیستم اجتماعی هوشمند" شود. حضور پررنگ "فضای مجازی در جهان تمدنی" در ساختار سازمانی مطالعات تمدنی نهادینه شود. "کارکرد بین المللی مطالعات تمدنی" در این ساختار سازمانی مطالعات تمدنی لحاظ شود.
#36
#006_193
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن و#سنخ_شناسی_تمدن_پژوهی:
⏪ سنخ شناسی تمدن پژوهی از مساله هایی هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود.
⏪ در کشور ما سنخ مطالعات تمدنی بیشتر با رویکرد تاریخی صورت می گیرد و به ندرت هم مطالعات تمدنی با رویکرد فلسفی داریم،اما #تمدن_پژوهی_در_غرب گونه ها و سنخ های متنوع دارد که در ذیل اشاره می کنیم:
🔸سنخ اول:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_تاریخی؛ که پدیده های تمدنی را از منظر تاریخی توصیف ویا تحلیل می کند.مانند:
1⃣ "تاریخ تمدن؛ ویل دورانت"
2⃣ "تاریخ تمدن؛ هنری لوکاس"
3⃣ "سیر تمدن؛ رالف لینتون"
4⃣ "تاریخ تمدن اسلام؛ جرجی زیدان"
5⃣ "اسلام و تمدن اسلامی؛ آندره میکل"
6⃣ "تمدن اسلامی؛ ژوزف بورلو"
7⃣ ...ومانند این گونه تمدن پژوهی تاریخی دیگر؛
🔸️سنخ دوم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_فلسفه_نظری_تمدن؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را با رویکرد فلسفی تحلیل می کنند.مانند:
1⃣ "مطالعه تاریخ؛ آرنولد جوزف توین بی"
2⃣ "سقوط تمدن غرب؛ اسوالد اشپنگلر؛
3⃣ "نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پی تریم سوروکین"
⬅️ ......که نمونه هایی از تمدن پژوهی بارویکرد فلسفی اند؛
🔸️سنخ سوم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_راهبردی؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را بارویکرد راهبردی و مدیریت استراتژیک تحلیل می کنند که نمونه بارز این نوع تمدن پژوهی:
1⃣کتاب "نظم نوین جهانی و برخورد تمدن ها؛ساموئل هانتینگتون هست؛
🔸️سنخ چهارم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_علوم_انسانی_اجتماعی؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را از منظر علوم انسانی -اجتماعی تحلیل می کند.مانند:
1⃣ " در باب فرآیند تمدن؛ نوربرت الیاس؛
2⃣ " تمدن و ناخرسندی هایش؛ فروید؛
🔸سنخ پنجم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_الهیاتی؛ که تمدن و پدیده های تمدنی رااز منظر الهیات دینی بررسی و تحلیل می کند.
1⃣ کتاب" کاوش های نظری در الهیات و تمدن؛ دکتر حبیب الله بابایی و منابعی که این کتاب در حوزه الهیات تمدنی در غرب معرفی و بررسی می کند؛
🔸سنخ ششم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_فلسفه_علم_تمدن؛ که در این رویکرد به جای تمدن و پدیده های تمدنی ، علم تمدن تحلیل نظری و فلسفی می شود.در زبان فارسی کتاب؛
1⃣ " فرهنگ و تمدن؛ دکتر چنگیز پهلوان از این سنخ تمدن پژوهی هست.دراین اثر نمونه هایی از تمدن پژوهی با رویکرد فلسفه علم تمدن در غرب بیان شده است؛
🔸سنخ هفتم :
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_مطالعات_میان_رشته_ای؛ که یک مساله میان رشته ای وبا مشارکت چند علم همگون تحلیل تمدنی می شود.در این رویکرد مرز های علوم همگون حفظ می شود و با حفظ مرزهای علوم همگون، تحلیل تمدنی در مورد یک مساله میان رشته ای صورت می گیرد؛
🔸سنخ هشتم:
#تمدن_پژوهی_با_رویکرد_مطالعات_فرا_رشته_ای؛ که یک مساله فرارشته ای با مشارکت علوم همگون تحلیل تمدنی می شود.در مطالعات فرارشته ای بدون ملاحظه مرزهای علوم همگون، یک مساله فرارشته ای تحلیل تمدنی می شود؛
#32
#006_194
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن_و_ #سطوح_معرفت_شناسی_تمدنی:
⏪ یکی از مساله هایی که در فلسفه علم تمدن مطرح هست،سطوح معرفت شناسی حاصل از مطالعات تمدنی است.به نظر می رسد پنج سطح معرفت شناسانه تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی را به صورت ذیل می توان رصد کرد:
🔸#سطح_اول:
سطح اول معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "#وضعیت_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعه تمدنی با #رویکرد_تاریخی هست؛
🔸#سطح_دوم:
سطح دوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی؛ "#نقدشناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعه تمدنی با #رویکرد_فلسفی_علوم_انسانی هست؛
🔸#سطح_سوم:
سطح سوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی،"#نظریه_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_فلسفه_علم_تمدنی هست؛
🔸#سطح_چهارم:
سطح چهارم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی،"#معرفت_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_میان_رشته ای هست؛
🔸#سطح_پنجم:
سطح پنجم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "#انسان_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_فرارشته_ای هست؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#33
#006_195
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50