eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📕: ایجاد تقارب فکری و دیدگاه های جهان نگرانه تاریخی 🔻چاپ شده در: تمدن و جهانی شدن( مجموعه مقالات)؛ 🔻 ترجمه دکتر رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی نیا؛ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 🔻عنوان زبان اصلی مقاله از دیوید اینگلیس: David Inglis, " civilizations or Globalization(s):lntellectual Rapprochement and Historical World-Vision", European journal of Social Theory, v.13(1),pp.135-152. 📕: 🔻"چنین پیش فرضی وجود دارد که تحلیل تمدنی -مطرح شده توسط ایزنشتات-و نظریه جهانی شدن، دو پارادایم متناقض هستند که دو رویکرد کاملا متفاوت به نظم جهان معاصر را ارائه می دهند؛ به این معنا که اولی(تحلیل تمدنی) به " مدرنیته چندگانه" قایل هست ودومی جهانی را با فرآیندهاونهادهای فراملی تصور می کند. 🔻پژوهش پیش رو در صدد است این دو دیدگاه دوگانه را به چالش بکشد واین امر را تبیین کندکه چگونه این دو دیدگاه از ابعاد گوناگونی همپوشانی دارند و می توانند مکمل یکدیگرباشند؛از این رو به طور خاص به این امرتوجه شده که چگونه تمرکزبرتعاملات بین تمدنی می تواندبه نزدیکی میان رویکرد تحلیل تمدنی و نظریه جهانی شدن بینجامد؛ زیرا بررسی برخی مفاهیم نظریه جهانی شدن از منظر تحلیل تمدنی را میسر می کند.به همین منظور اثرپیشگامانه بنجامین نلسون در این زمینه را بررسی می کنیم تا مبنایی برای تحلیل های تمدنی آتی از جهانی شدن به ویژه در جوامع پشا مدرن ارائه دهیم." 🔻: تحلیل تمدنی، تمدن، ایزنشتات، جهانی شدن، مدرنیته چندگانه،بنجامین نلسون،رونالد رابرتسون. 📕 مقاله فوق به منبع فوق مراجعه کنید‌. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📗تبیین تاریخی و فرآیند ناظر به آن از مساله های اساسی و کاربردی در "" هست. ❇️مطالعه تاریخی در و دومقام صورت می گیرد. 🔰؛_توصیف_تاریخی؛ 🔰؛_تبیین_تاریخی؛ ❇️: ناظر به حوزه پاسخ به سوال های چرایی وقوع پدیده تاریخی می باشد و اساسا سه سوال چرایی ذیل در فرآیند تبیین تاریخی پاسخ داده می شود: 🔰سوال ناظر به چرایی پدیده تاریخی؛ 🔰سوال ناظر به چرایی پدیده تاریخی؛ 🔰سوال ناظر به چرایی نهایی پدیده تاریخی؛ ❇️: برای اینکه تبیین تاریخی تحقق پیدا کند و پاسخ های لازم به سوال های چرایی مرتبط با این فرآیند صورت بگیرد، منطق و روش شناسی های ذیل ضروری هست: 🔰استفاده از یک و یا یک در پاسخ به سوال های چرایی؛ 🔰استفاده از یک یا یک مفهوم و سازه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛ 🔰استفاده از یک یا یک گزاره مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛ 🔰استفاده از یک و یا یک نظریه مرتبط با علوم همگون در پاسخ به سوال های چرایی؛ ❇️: 🔰نتیجه این نوع فرآیند در مطالعه تاریخی، رسیدن به یک نوع "" و یا یک نوع " " است که از این حیث این فرآیند مطالعه تاریخی اهمیتی مضاعف دارد. 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📒ازمنظر فیلسوفان نظری تمدن غرب، نوعی یا نظام فرهنگی یا تمدنی وجود دارد که مانند هر واحد واقعی حیات، دارای حدود و وظیفه هایی است. 🔅این هستی گسترده فرهنگی-تمدنی، مانند دولت، ملت یا هرگروه اجتماعی نیست و مرزهای این هستی گسترده فراتر از مرزهای جغرافیایی، ملی،سیاسی یا گروه های مذهبی است. 🔅این هستی گسترده را "" "گونه های فرهنگی یا تمدن" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را "" "فرهنگ های بزرگ جهانی منتهی به تمدن"می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را"" " تمدن یا واحدهای زمینه های مطالعه تاریخی" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را "" " الگوهای باارزش والای فرهنگی" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را "" " پیش نمونه های فرهنگی" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را"" " نظام های فرهنگی یا فرهنگ های جهانی" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را" " " فرهنگ های بزرگ" می نامد؛ 🔅این هستی گسترده را "" " گسترده ترین نظام ها" یا " فرانظام های فرهنگی" می نامد؛ 📒 اندیشه های فیلسوفان نظری تمدن غرب در زمینه این "" به منبع ذیل مراجعه کنید: 🔅؛ ؛ ترجمه دکتر اسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ سال ۱۳۷۷؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙فرانظام های فرهنگی یا تمدنی در اندیشه فیلسوفان نظری تمدن غرب،فصول مشترکی دارند که به آنها می توان به صورت ذیل اشاره کرد: 🔸: در ارتباط با این هستی های گسترده یا فرانظام های فرهنگی-تمدنی، این است که که تعداد کل آنها در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی بسیار کم و ناچیز هستند؛ 🔸: هریک از این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، تمایز و تفاوت هستی شناختی و معرفت شناختی دارند‌. 🔸: سومین فصل مشترک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی، مبتنی بر "مفروضات بنیادی" یا "پیش فرض های فلسفی" یا "ارزش غایی" تشکیل یافته اند؛ 🔸: چهارمین مورد اشتراک بین این فرانظام های فرهنگی و تمدنی این است که هریک از این نظام های گسترده فرهنگی و تمدنی یک واحد معنایی-علی هستند؛ 🔸: این فرانظام های فرهنگی و تمدنی، واقعیتی هستند که متفاوت از اجزایشان هستند.فردیت و شخصیت مستقلی دارند.کل اجزا آنها به یکدیگر وابستگی دارند؛ 📙جهت مطالعه تفصیلی در ارتباط با فصول مشترک فرانظام های فرهنگی و تمدنی، به منبع ذیل مراجعه کتید: 🔸؛ ؛ ترجمه دکتراسدالله نوروزی؛ انتشارات حق شناس؛ رشت؛ ۱۳۷۷؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📕تمدن پژوهی با رویکردهای متنوع در مغرب زمین و مطالعات مرتبط با تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار معرفت شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد. ♦️این آثار معرفت شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد: 🔻: گسترش و ترویج جهان تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام، یک نوع جهان تمدنی مبتنی بر ماده و فیزیک؛ 🔻: گسترش و ترویج جهان بینی تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام،یک نوع جهان بینی تمدنی غربی؛ 🔻: گسترش و ترویج تحلیل تمدن اسلامی و تحلیل مساله های تمدن اسلامی بر اساس الگوهای مطالعاتی تمدنی غربی؛ 🔻: گسترش و ترویج نظریه های تمدنی غربی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔻: تحلیل غیر دینی فرهنگ و تمدن اسلامی و تحلیل غیر دینی مساله های تمدن اسلامی به جای تحلیل دینی؛ 🔻: ایجاد گسست معرفتی میان اسلام و تمدن اسلامی در مطالعات تمدن پژوهی در جهان اسلام؛ 🔻: برجسته کردن نقش تمدن های همجوار تمدن اسلامی،در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی در مقام اثبات تاریخی؛ 🔻: عدم طرح مساله های اساسی تمدن پژوهی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام، مانند انسان شناسی تمدنی، عقل شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی با رویکرد دینی؛ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📙 تمدن پژوهی در مغرب زمین و روش شناسی مطالعات تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار روش شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد. 🔶این را به صورت ذیل می توان تبیین کرد: 🔸: عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر هستی شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛ 🔸: عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر معرفت شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛ 🔸: سیطره روش شناسی تاریخی بر فضای مطالعات تمدنی در جهان اسلام وعدم توجه به سایر روش شناسی های کیفی در مطالعات تمدنی؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی برتعامل علوم همگون درتحقیق و پژوهش های تمدنی؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق میان رشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق فرارشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛ 🔸: جریان مدل ها و استراتژی های تحقیق قیاسی و استقرایی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به مدل ها و استراتژی های تحقیق پس کاوی و استفهامی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی با رویکرد دینی در تحقیق و پژوهش های تمدنی در جهان اسلام؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
| عکس باز شود 🔺 🎗 📌 «کاربست معرفت‌شناختی و روش‌شناختی نظریه دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی» 📆چهارشنبه ۱۹ خرداد | ™ساعت ۱۰ 🏢 دانشگاه معارف اسلامی 🔹لینک ورود مجازی: 🌐 http://class.maaref.ac.ir/webinar ┅┅❅❈❅┅┅ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
002_179.pdf
243.9K
📚 کامل مقاله مرتبط با کرسی👆🏼 📑چستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ ✍🏼دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔰 نشست از سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰ 🔰 ۱۷ خرداد از ساعت ۱۰ 🔰: سالن امام رضا(علیه‌السلام) دانشگاه معارف اسلامی 🔰مشاهده خبر و لینک ورود: https://maaref.ac.ir/neshast-2/ 🏢معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📌 📌 🌍 📆 چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ 🕧 ساعت ۱۸ لغایت ۲۰ 🌐لینک ورود به جلسه http://webconf.pnu.ac.ir/nazarpardaz 🔰دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
دومین نشست از«سلسله معارفی انتخابات ۱۴۰۰» 🗓 چهارشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ 📌به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ خرداد با سخنرانی سید ضیاءالدین میرمحمدی و سید روح‌الله پرهیزکاری و امیرمحسن عرفان در محل سالن امام رضا(علیه‌السلام) دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید. 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
سند.pdf
612.5K
دومین نشست از«سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰» 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗فصلنامه علوم اسلامی صدرا منتشر شد. سی و ششمین شماره این فصلنامه در بهار 1400 و در 308 صفحه منتشر شد. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📝غدیر به عنوان پدیده ای تاریخی و فرا تاریخی، کانون تحولات تمدن اسلامی در مقام ثبوت و مقام اثبات شد و هست. 📝حیث فراتاریخی بودن این پدیده، به لحاظ اثرگذاری آن در تاریخ جهانی و طول وعرض آن در تاریخ جهانی هست. 📝غدیر پدیده ای تاریخی در امتداد تاریخی که نقشی تمدنی در مقام ثبوت و اثبات تمدن اسلامی ایجاد کرد. 📝غدیر به مثابه یک جریان تاریخی ،شروع تمدنی مبتنی بر مقوله امامت را پدیدار و جهان تمدنی جدیدی را در امتداد جهان تمدنی نبوی تفصیل و بسط داد. 📝غدیر به مثابه یک پدیده تاریخی،فلسفه تاریخی از نوع شدن را در جهان تاریخی ایجاد نمود که منشا شدن تاریخ و جامعه هست. 📝غدیر به مثابه یک پدیده تمدنی،فلسفه تمدنی از نوع شدن درجهان تمدنی ایجاد نمود که منشا شدن در نظام های تمدنی،تمدن معیار هست. 📝غدیر به عنوان یک پدیده تاریخی و تمدنی و به عنوان یک پدیده فراتاریخی و فراتمدنی، اصل استمرار و اصل پیوستگی مقوله امامت را در جهان تاریخی و جهان تمدنی ایجاد کرد. 📝نقش غدیر در مقام ثبوت تمدن اسلامی؛ تعریف جدیدی از هستی شناسی و معرفت شناسی تمدن اسلامی؛ 📝نقش غدیر در مقام اثبات تمدن اسلامی؛ ایجاد تحرک و پویایی در تمدن اسلامی جهت حرکت به سمت تمدن معیار در عینیت تاریخی تمدن اسلامی. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📓در فلسفه نظری تاریخ، پدیده تاریخی را از منظر فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کنند. ◼️در این تحلیل فرازمانی و فرامکانی پدیده تاریخی، حداقل از سه بعد "دامنه و برد پدیده تاریخی"، "جهت داری پدیده تاریخی" و " نسبت پدیده تاریخی با اراده انسانی" تحلیل فلسفی صورت می گیرد. ◾️: در نگرش فلسفی به تاریخ، یک پدیده تاریخی دامنه و برد تاریخی متمایزی ایجاد می کند. یک پدیده تاریخی می تواند در یک "" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در " ای" دامنه و بردی تاریخی ایجاد کند. می تواند در "" دامنه وبردی تاریخی ایجاد کند. ▪️پدیده تاریخی عاشور از آن جنس پدیده های تاریخی هست که در سطح و مقیاس جهانی دامنه و بردی تاریخی ایجاد کرده و این دامنه و برد حاصل از پدیده تاریخی عاشورا، در طول و عرض تاریخی، جریان تاریخی جهانی دارد. ◾️: جهت داری پدیده های تاریخی متفاوت و متمایز ازهم هست. پدیده های تاریخی از منظر یک "فلسفه تاریخ دینی" ویا "فلسفه تاریخ الهیاتی"، می تواند یک جهت داری "" یا "" با جریان حق و باطل ایجاد نمایند. ▪️پدیده تاریخی عاشورا از حیث جهت داری، یک پدیده تاریخی همگرا با جریان حق هست که در سطح و مقیاس جهانی این جهت داری را توسعه و گسترش جهانی می دهد. ◾️: از منظرنگرش فلسفی به تاریخ، به خصوص از منظر یک نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و پدیده های تاریخی، اراده های انسانی با سطح و مقیاس دامنه و برد پدیده های تاریخی ارتباط مستقیم دارند. ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس ملی ایجاد می کند؛ ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس منطقه ای ایجاد می کند؛ ▪️برخی اراده های انسانی در تاریخ، یک پدیده تاریخی در مقیاس جهانی ایجاد می کند، ▪️پدیده تاریخی عاشورا حاصل اراده انسانی (اراده شخص امام حسین علیه السلام) می باشد که تبدیل به یک پدیده تاریخی شد، که در مقیاس جهانی ودر طول جهانی بازتاب وامواج اجتماعی تولید کرد.این بازتاب جهانی و امواج اجتماعی جهانی در طول جهانی پدیده تاریخی عاشورا، در جریانی استمراری قراردارد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📓در فلسفه نظری تمدن، تحلیل فلسفی تمدن و پدیده تمدنی را در دو حیث "" و "" می توان تبیین نمود. هم چنانکه تحلیل فلسفی را در مورد "مقام ثبوت تمدن اسلامی" و "مقام اثبات تمدن اسلامی" می توان به کار برد، تحلیل تمدنی پدیده تاریخی عاشورا با رویکرد فلسفی را نیز می توان در دو مقام "" به کار برد. 1⃣ : ◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی در"جهان ثبوتی تمدن اسلامی" می باشد. ◾️به تعبیری دیگر در این رویکرد تحلیلی، تاثیرات پدیده تاریخی عاشورا به عنوان یک پدیده معیار تمدنی، در "جهان ثبوتی تمدن اسلامی"،تحلیل می شود. ◾️این تاثیرات تمدنی شامل، "هستی شناسی تمدن اسلامی"،"معرفت شناسی تمدن اسلامی" و "روش شناسی تمدن اسلامی" در مقام ثبوت تمدن اسلامی می باشد. 2⃣ : ◾️این نوع مطالعه فلسفه تمدنی در مورد پدیده تاریخی عاشورا، یک نوع مطالعه ناظر به تاثیرات این پدیده تاریخی،در "جهان اثباتی تمدن اسلامی" می باشد. ◾️این تاثیرات تمدنی شامل، تاثیر تمدنی پدیده تاریخی عاشورا در نظام های تمدنی تاریخی تمدن اسلامی می باشد. ◾️اثر پذیری "نظام های سیاسی تمدن اسلامی در مقام اثبات"،" نظام های فرهنگی تمدن اسلامی در مقام اثبات" و"نظام های اقتصادی تمدن اسلامی در مقام اثبات" در این رویکرد فلسفه تمدنی ناظر به پدیده تاریخی عاشورا،مطالعه و تبیین می شود. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📓حرکت تاریخی جاودانه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا "" از "" و "" تعریف، تبیین و بسط داد. 🔲 از منظر "" در "منطق تمدنی" امام حسین علیه السلام، کارکرد اصلی تمدن، تعریف و تبیین و حرکت به سمت یک "انسان شناسی تاریخی و تمدنی دینی" می باشد. "انسان شناسی تاریخی دینی" و "انسان شناسی تمدنی دینی" در "سیره و منطق تمدنی امام حسین علیه السلام" نیازمند یک در سیره پژوهی با رویکرد "" می باشد. بدون یک"" و "" در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، این " انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی" عینیت تاریخی و عینیت تمدنی پیدا نخواهد کرد. 🔲 در تحلیل تمدنی "" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل مساله های تمدنی ذیل، ضرورت اساسی در اجتهاد تمدنی حاصل از سیره تمدنی امام حسین علیه السلام دارد. ▪️اکتشاف و تحلیل "" در "منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛ ▪️اکتشاف و تحلیل"" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛ ▪️اکتشاف و تحلیل"" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛ ▪️اکتشاف و تحلیل "" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛ ▪️اکتشاف و تحلیل"" در " منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام؛ 🔲 طراحی یک "" در "" امام حسین علیه السلام، مبتنی بر اکتشاف و تحلیل پنج مساله اساسی تمدنی فوق در" منطق و سیره تمدنی" امام حسین علیه السلام میسر هست. البته فرآیند این اکتشاف و تحلیل تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام با اجتهاد در دو فرآیند "هستی شناختی"و " معرفت شناختی" ذیل امکان پذیر هست: ▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه نظری تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛ ▪️فرآیند اجتهادی در فلسفه علم تمدن در سیره امام حسین علیه السلام؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📓در تحلیل "" و "" امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیمی" که "دلالت تمدنی" دارند، بسیار حائز اهمیت هست. 🔲 ""؛ "" و "" و "" تولید می کنند. 🔲 مفاهیم مابه ازای عینی وخارجی ایجاد می کنند و "" جایگاهی عینی و تاریخی در "" دارند. 🔲 یکی از نقش های "تاریخی" و "فرا تاریخی" امام حسین علیه السلام، تولید "مفاهیم تمدنی" ناظر به "" و ""هست. 🔲 از ماندگارترین نقش های تاریخی و فراتاریخی امام حسین علیه السلام در "جهان تمدنی"، "" هست که جریان تاریخی این مفاهیم تمدنی، "جهان تمدنی" جدیدی تولید می کنند. 🔲 توسعه و تولید مفاهیم جدید با دلالت تمدنی، "" و "" جدیدی برای "جهان تمدنی" ایجاد می کنند. 🔲 در سیره تمدنی و منطق تمدنی امامان معصوم علیه السلام و امام حسین علیه السلام، اکتشاف و تحلیل "مفاهیم تمدنی" صادر از این بزرگان معصوم علیه السلام، از کانون های اصلی "سیره پژوهی تمدنی" می باشد. 🔲 امام حسین علیه السلام می فرمایند: ولاالحیاه مع الظالمین الا برما؛ این مفاهیم، مفاهیمی هستند که اگر براساس منطق این مفاهیم، جهان انسانی، جهان اجتماعی، جهان تاریخی و در نهایت جهان تمدنی، مبتنی بر این مفاهیم بنیان گذاری شده باشد، جهان عینی متمایزی در حوزه انسان، تاریخ و تمدن ایجاد خواهد شد. 🔲 "حیات بدون ظلم" و "حیات بدون ظالم" یک مفهوم اساسی در منطق و سیره نظری امام حسین علیه السلام هست که هم "دلالت تمدنی" و هم "کارکرد تمدنی" دارد. 🔲 در منطق تمدنی و سیره تمدنی امام حسین علیه السلام، جهان تمدنی، یک جهان تمدنی عاری از "حیات بدون ظلم" هست. 🔲 "حیات سیاسی" یک نظام سیاسی در جهان تمدنی، درمنطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات سیاسی بدون ظلم سیاسی هست؛ 🔲 "حیات فرهنگی" یک نظام فرهنگی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام، یک حیات فرهنگی بدون ظلم فرهنگی هست؛ 🔲 "حیات اقتصادی" یک نظام اقتصادی در جهان تمدنی، در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام،یک حیات اقتصادی بدون ظلم اقتصادی هست؛ 🔲 حیات سیاسی،فرهنگی و اقتصادی جهان تمدنی مبتنی بر عدالت انسانی، منطق تمدنی امام حسین علیه السلام هست و کارکرد اصلی یک جهان تمدنی می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📘یکی از مساله های اساسی در فلسفه سیره تمدنی و منطق سیره تمدنی امام حسین علیه السلام و امامان معصوم علیه السلام، مساله "سبک زندگی تمدنی" هست. 💠در سبک زندگی تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام، مساله های ذیل بایستی کشف و تحلیل شود: 🔹چیستی سبک زندگی تمدنی؛ 🔹مبانی سبک زندگی تمدنی؛ 🔹مفاهیم سبک زندگی تمدنی؛ 🔹مساله های سبک زندگی تمدنی؛ 🔹الگوهای سبک زندگی تمدنی؛ 🔹چیستی سبک زندگی فرهنگی در نظام تمدنی؛ 🔹چیستی سبک زندگی سیاسی در نظام تمدنی؛ 🔹چیستی سبک زندگی اقتصادی در نظام تمدنی؛ 💠کشف،استنباط و تحلیل موارد فوق ناظر به سبک زندگی تمدنی در سیره تمدنی امام حسین علیه السلام نیازمند فرآیندهای منطقی ذیل هست: 🔹کشف و تحلیل چیستی تمدن در فلسفه سیره تمدن ازمنظر امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف و تحلیل چیستی علم انسانی در منطق و سیره تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف و تحلیل ارتباط علم انسانی با سبک زندگی تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف وتحلیل چیستی انسان تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف و تحلیل چیستی عقل تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف و تحلیل چیستی علم تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 🔹کشف و تحلیل چیستی جهان تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام؛ 💠: 🔹سبک زندگی تمدنی دینی و اسلامی، محصول و تولید علوم انسانی اسلامی هست؛ 🔹سبک زندگی تمدنی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام،نیازمند کشف و تحلیل مساله های علوم انسانی در منطق تمدنی امام حسین علیه السلام می باشد؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶 : 🔸فلسفه نظری تمدن ، مساله هایی از تمدن را مورد مطالعه و کنکاش فلسفی قرار می دهد 🔻مساله اول: علل فلسفی پیدایش و گسترش تمدن ها؛ 🔻مساله دوم: علل فلسفی رکود و انحطاط تمدن ها؛ 🔻مساله سوم: علل فلسفی حرکت و تکامل تمدن ها؛ 🔻مساله چهارم: علل فلسفی یا قانون فلسفی حاکم برتمدنها؛ 🔶قانون شناسی تمدنی از مساله های اساسی فلسفه نظری تمدن است؛ 🔻این مساله های چهار گانه فوق را می توان در سیره نظری و عملی امام حسین علیه السلام مورد اکتشاف و مطالعه تحلیلی قرارداد. 🔻کشف قانون حاکم برفرآیند حرکتی تمدن ها در منطق امام حسین علیه السلام ،مساله اساسی سیره شناسی فلسفی تمدنی در منظومه فکری امام حسین علیه السلام هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ تحول در مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی و ضرورت تحول در این نوع مطالعات،ازمساله های دیگری هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. تحول و ضرورت تحول در مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی را در "پنج محور کلان" ذیل می توان ایجاد کرد: 1⃣: رویکرد آموزشی در مطالعات تمدنی در نظام آموزشی موجود برای "دانستن مطالب تمدنی"، "انتقال مطالب تمدنی" و "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" هست. تحولی که باید صورت گیرد، خارج کردن رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی از این وضعیت موجود هست. رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی با "رویکرد نقدگرایانه" و"رویکرد نظریه گرایانه" تحولی هست که در مطالعات تمدنی ضروری به نظر می رسد. 2⃣ : در نظام آموزشی موجود در حوزه مطالعات تمدن پژوهی، ساختار این مطالعات مبتنی بر "تمدن پژوهی رشته ای" و یا "تمدن پژوهی دو رشته ای" بنیانگذاری شده است. ضرورت تحول در ساختار آموزشی مبتنی بر "تمدن پژوهی میان رشته ای" و "تمدن پژوهی فرارشته ای" از الزامات لازم درساختار آموزشی مطالعات تمدنی هست. 3⃣ و: رویکرد موجود دانش و پژوهش مطالعات تمدنی تمرکز بر "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" و "نقد شناسی مطالعات تمدنی" دارد. ضروری هست؛ رویکرد "نظریه شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"،"معرفت شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"، "انسان شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی" به رویکرد رایج دانش و پژوهش تمدنی تبدیل شود. 4⃣: علاوه بر تحول در رویکرد آموزشی،ساختارآموزشی ورویکرد دانشی مطالعات تمدنی،ضروری هست رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی هم تحول لازم را داشته باشد. رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی بایستی از "سیاستگذاری مطالعات تمدنی" ، "برنامه ریزی مطالعات تمدنی" و" الگوی نظارتی و مدیریتی مطالعات تمدنی" بهره مند شود. 5⃣: در تحول ساختار سازمانی مطالعات تمدنی بایستی، این مطالعات تبدیل به "یک سیستم اجتماعی هوشمند" شود. حضور پررنگ "فضای مجازی در جهان تمدنی" در ساختار سازمانی مطالعات تمدنی نهادینه شود. "کارکرد بین المللی مطالعات تمدنی" در این ساختار سازمانی مطالعات تمدنی لحاظ شود. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و: ⏪ سنخ شناسی تمدن پژوهی از مساله هایی هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. ⏪ در کشور ما سنخ مطالعات تمدنی بیشتر با رویکرد تاریخی صورت می گیرد و به ندرت هم مطالعات تمدنی با رویکرد فلسفی داریم،اما گونه ها و سنخ های متنوع دارد که در ذیل اشاره می کنیم: 🔸سنخ اول: ؛ که پدیده های تمدنی را از منظر تاریخی توصیف ویا تحلیل می کند.مانند: 1⃣ "تاریخ تمدن؛ ویل دورانت" 2⃣ "تاریخ تمدن؛ هنری لوکاس" 3⃣ "سیر تمدن؛ رالف لینتون" 4⃣ "تاریخ تمدن اسلام؛ جرجی زیدان" 5⃣ "اسلام و تمدن اسلامی؛ آندره میکل" 6⃣ "تمدن اسلامی؛ ژوزف بورلو" 7⃣ ...ومانند این گونه تمدن پژوهی تاریخی دیگر؛ 🔸️سنخ دوم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را با رویکرد فلسفی تحلیل می کنند.مانند: 1⃣ "مطالعه تاریخ؛ آرنولد جوزف توین بی" 2⃣ "سقوط تمدن غرب؛ اسوالد اشپنگلر؛ 3⃣ "نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پی تریم سوروکین" ⬅️ ......که نمونه هایی از تمدن پژوهی بارویکرد فلسفی اند؛ 🔸️سنخ سوم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را بارویکرد راهبردی و مدیریت استراتژیک تحلیل می کنند که نمونه بارز این نوع تمدن پژوهی: 1⃣کتاب "نظم نوین جهانی و برخورد تمدن ها؛ساموئل هانتینگتون هست؛ 🔸️سنخ چهارم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را از منظر علوم انسانی -اجتماعی تحلیل می کند.مانند: 1⃣ " در باب فرآیند تمدن؛ نوربرت الیاس؛ 2⃣ " تمدن و ناخرسندی هایش؛ فروید؛ 🔸سنخ پنجم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی رااز منظر الهیات دینی بررسی و تحلیل می کند. 1⃣ کتاب" کاوش های نظری در الهیات و تمدن؛ دکتر حبیب الله بابایی و منابعی که این کتاب در حوزه الهیات تمدنی در غرب معرفی و بررسی می کند؛ 🔸سنخ ششم: ؛ که در این رویکرد به جای تمدن و پدیده های تمدنی ، علم تمدن تحلیل نظری و فلسفی می شود.در زبان فارسی کتاب؛ 1⃣ " فرهنگ و تمدن؛ دکتر چنگیز پهلوان از این سنخ تمدن پژوهی هست.دراین اثر نمونه هایی از تمدن پژوهی با رویکرد فلسفه علم تمدن در غرب بیان شده است؛ 🔸سنخ هفتم : ؛ که یک مساله میان رشته ای وبا مشارکت چند علم همگون تحلیل تمدنی می شود.در این رویکرد مرز های علوم همگون حفظ می شود و با حفظ مرزهای علوم همگون، تحلیل تمدنی در مورد یک مساله میان رشته ای صورت می گیرد؛ 🔸سنخ هشتم: ؛ که یک مساله فرارشته ای با مشارکت علوم همگون تحلیل تمدنی می شود.در مطالعات فرارشته ای بدون ملاحظه مرزهای علوم همگون، یک مساله فرارشته ای تحلیل تمدنی می شود؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ یکی از مساله هایی که در فلسفه علم تمدن مطرح هست،سطوح معرفت شناسی حاصل از مطالعات تمدنی است.به نظر می رسد پنج سطح معرفت شناسانه تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی را به صورت ذیل می توان رصد کرد: 🔸: سطح اول معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعه تمدنی با هست؛ 🔸: سطح دوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی؛ "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعه تمدنی با هست؛ 🔸: سطح سوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی،"" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعات تمدنی با هست؛ 🔸: سطح چهارم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی،"" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با ای هست؛ 🔸: سطح پنجم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با هست؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد. ⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است. این چهارساحت و بخش عبارتند از: ♦️الف) : هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ب) : معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ج) : روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛ 3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️د) : روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛ 3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ یکی ازمساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن می باشد. ⏪ یکی از گونه ها و سنخ های تمدنی پژوهی هست که به مساله های بنیادین تمدنی در جهان تمدنی می پردازد. ⏪ مساله های ذیل در تمدن پژوهی فرارشته ای از ارکان اصلی این نوع مطالعات تمدن پژوهی محسوب می شود: 🔸: تحلیل چیستی و ماهیت انسان شناسی تمدنی در جهان تمدنی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی نظام های فکری در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل دانش شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی و نوع جهان بینی ها در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی و ماهیت طبیعت شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی و ماهیت عقل شناسی تمدنی در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی و ماهیت معرفت شناسی تمدنی در تمدن شناسی به واسطه علوم همگون وعلوم ناهمگون؛ 🔸: تحلیل چیستی تمدن الهیاتی و الهیات تمدنی در تمدن شناسی براساس علوم همگون و علوم ناهمگون؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50