eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️دکتر سیدضیاالدین میرمحمدی. 🔸با سابقه بیش از ده سال درس خارج حوزوی. 🔸فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی در مقطع دکتری در گرایش تاریخ و تمدن اسلامی. 🔸عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی. 🔸سابقه بیش از ۲۰ سال تدریس در مقطع ارشد و دکتری. ♦️حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی؛ 🔸فلسفه علم تاریخ؛ 🔸فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸فلسفه نظری تمدن؛ 🔸فلسفه علم تمدن؛ 🔸مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی بارویکرد تمدنی؛ 🔸هستی شناسی ،معرفت شناسی و روش شناسی تحقیق تاریخی و تمدنی؛ 🔸تحلیل دینی مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸تاریخ علم و علم شناسی در تمدن اسلامی؛ 🔸تمدن اسلامی و سنخ شناسی مطالعات تمدنی مستشرقان؛ ♦️رویکرد این کانال 🔸تحلیل فلسفی تمدن ها؛ 🔸تحلیل تاریخی تمدن ها؛ 🔸تحلیل دینی تمدن ها؛ 🔸به خصوص ترویج و گسترش تحلیل دینی تمدن ها؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 در ارتباط با و فیلسوفان تمدن ویا را بیان کرده اند: 🔹️: تمدن به مثابه فرآیند حرکت به وضعیت برتر؛ 🔹️: تمدن به مثابه پدیده ای تاریخی؛ 🔹️: تمدن به مثابه نظام واره های زنده اجتماعی؛ 🔹️؛ تمدن به مثابه سلوک زیست وتعامل گروه های انسانی 📚تمدن به مثابه فرآیند حرکت به وضعیت برتر ⏪برخی از فیلسوفان تمدن در تعریف، مفهوم و چیستی تمدن به ماهیت فرآیندی بودن تمدن تاکید می کنند. از نظر این گروه فیلسوفان تمدن، مسیر حرکت گروه های انسانی و جوامع اهمیت دارد.طبق این رویکرد تمدنی،فرآیند تمدن از نوع سیر نزدیک شونده بی انتها به سوی وضعیت آرمانی مدنیت است. فرآیند تمدنی ، فرآیند تغییر سه وجه رفتاری یک گروه انسانی دانسته شده که شامل رفتار اعضای گروه بایکدیگر،اعضای گروه با اعضای گروه دیگر واعضای گروه با طبیعت می شود. این فرآیند تغییر رفتاری یک گروه انسانی در واقع حرکت به وضعیتی برتر است که غالبا به آن فرآیند حرکت به سوی مدنیت گفته می شود. در مقاله"" به نقل از آورده است: تمدن در اصل نام فرآیندی است که طی آن گروهی انسانی تغییری روحی را از وضعیت بریریت نسبی به وضعیت مدنیت نسبی از سر می گذراند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: 📚فیلسوفان تمدن در این رویکرد تمدنی از مفهوم و چیستی تمدنی برهم نشینی مباحث تمدنی و مطالعات تاریخی تاکید و توجه می کنند. در مقاله " " این طور بیان می کند: باید تمدن را ابتدائا ودراصل به عنوان پدیده ای تاریخی تعریف کنیم، نه اینکه به نحوی انتزاعی به این مفهوم بپردازیم وآن گاه آن را بر اطلاعاتی که داریم،تحمیل کنیم؛[به عبارت دیگر] درپی فهم این معنا برآییم که چگونه خودآگاهی به فعالیت های خود[برای بشر]به وجود آمده است؟ چنین راه و روشی ما را ملزم می کند که در تاریخ تاملات بشر در باره خود و دستاوردهایش غور کنیم. علاوه براین ،در کنار جنبه های جهان شمول خاستگاه مفهوم تمدن ، باید اوضاع واحوال تاریخی خاص ومحلی بسترسازآن را نیز در نظر داشت. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: 📚 در مقاله فوق الذکر برمبنای تحلیل وبا استفاده از استعاره روح ملت برای سرشت یک ملت می گوید: چنان که مشهود است، مونتسکیو بر اقلیم و جغرافیا به عنوان نیروهای شکل دهنده تاکید می ورزید و اوضاع و احوال اقتصادی و دین، سنت ها و خوی مردمان یک کشور را به این عوامل اضافه کرد.ما به خوبی می توانیم آنچه را این فرانسوی قرن هیجدهم نامید، تمدن بنامیم. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: 📚البته به نظر می رسد این نگاه تاریخی به تمدن،به تعبیر ، به مرور سبب انتقال گفتمان تمدنی از نظام مختصات زمانی به نظام لازمانی و بالاترین مرحله تاریخ می شود،به طوری که هم در نقد مدرنیته غرب، این عبارت را دارد که "غرب بسی پیش از آنکه مدرن شود،غرب بود" چند مضمون دیگر را که در تعریف تمدن به باید در نظر گرفت، توامان می توان مطرح کرد،چرا که مضامین مرتبطی محسوب می شوند.این مضامین عبارت اند از : ،،و#جامعه_پذیری. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 همانطور که ملاحظه می شود،تمدن به مثابه پدیده ای که غایت سرنوشت گروه های انسانی را در بستری تاریخی متجسم می کند، مضامین مهمی همچون ،،، و را در خود دارد،به گونه ای که ظرفیت انسجام آفرینی در رویدادهای متنوع تاریخی را نشان داده است. مفهوم تمدن تجسم بخش اسلوبی برای ساماندهی به تاریخ ومعنا بخشی به رویداد های به ظاهر آشفته و بی نظم گذشته است. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"_" : ⏪رویکرد نظام وارگی به تمدن از چند جهت و حیث در خور توجه و بررسی است.از نظر ،تمدن ها کل های یکپارچه ای هستند شبیه موجودات زنده که ادوار رشد،بلوغ،وزوال را از سر می گذرانند.آنها به ترتیب جوانه های سبز بهار،گرمای شدید تابستان خلاق،بلوغ فرزانگی پاییزی وتیرگی سرد زمستان خرد کننده را به ظهور می رسانند.به نظر می رسد وقتی سخن از نظام واره های اجتماعی در مباحث تمدنی به میان می رسد، مقوله هایی مانند انتظام بخشی و به نظم آوری ارتباطات اجتماعی و مهار زور و خشونت در این عرصه مورد توجه باشد. از این منظر در مقاله" " اظهار می کند: تمدن شکل خاص و بسط یافته ای از نظام فرهنگی _اجتماعی و احساس فرهنگی _ اجتماعی است.هم چنین نوعی عمل است، نوعی حرکت،نوعی فرآیند و همواره به نحو قهری در حال تغییر است. رویکرد نظام وارگی به تمدن گاهی به قدری مهم جلوه داده شده که گفته می شود در آثار برخی فیلسوفان تمدن مانند ، نوعی خصومت با واژه تمدن به چشم می خورد و او از واژه system (نظام) و گاه cultural system( نظام فرهنگی) استفاده می کند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"" : ⏪تاکید فیلسوفان تمدن در این رویکرد تمدنی به چیستی و ماهیت تمدن، ناظر به مناسبات انسانی در جوامع است.آنچه در سلوک زیست و تعامل گروه های انسانی جوامع مختلف در مباحث تمدنی مورد توجه قرار گرفته است، با تعابیری مانند تقلیل خشونت و بهبود معاشرت مدنی توصیف پذیر است.فیلسوفان تمدنی پیرو این رویکرد تمدنی تاکید برای این مقوله دارند: به لحاظ جوهری هسته معنای تمدن عبارت است از محدود کردن خشونت در روابط انسان ها،در حالی که به لحاظ روش شناسی تاریخی، ظهور تمدن را باید با دوره های نظم پریشی پیوند داد. در " " می گوید: به نظر می رسد این واژه یعنی تمدن و حالت وصفی آن در دو سطح بسیار متفاوت عمل می کنند: از طرفی تمدن بر موجودیت های بسیار بزرگ دلالت می کند که چند واحد دیگر مثل ملت ها یا جوامع را در زیر مجموعه خود جای داده است،از طرف دیگر تمدن- به معنای رفتار متمدنانه شخص متمدن- بر سطح خرد دلالت می کند، یعنی برنحوه سلوک تک تک انسان ها.این خلاف آنچه از قیاس با واژه اجتماعی شده می توان دریافت، فقط نوعی انطباق بر سطح فردی نیست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"": در مقاله" " رشد تمدن انسانی را معلول ذخیره شدن تدریجی روحیه وفاق و سازش معرفی می کند و می گوید محرک اصلی کل این فرآیند [ حرکت تمدنی]روحیه وفاق و سازش است.او هم چنین وفاق و سازش را به فراتر از روابط درون گروه های انسانی تعمیم می دهد و مناسبات انسان با طبیعت را هم در زمره همین رفتارهای تمدنی توصیف می کند،به گونه ای که درآن مقاله آورده است: مدنیت بین انسان وانسان - اعضای یک گروه انسانی-نه فقط چیزی است که باعث می شود آن گروه انسانی نسبت به عالم انسانیت متمدن باشد،بلکه علاوه بر آن چیزی است که متمدن بودن آن گروه نسبت به عالم طبیعت را ممکن می سازد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"" : در " " به نقل از کالینگوود ، سه عامل یا شرط را برای تمدنی شدن به این شرح معرفی کرده است: معنای تمدن به وجه خاص را باید بر حسب سه عامل فهم کرد: 🔻۱- تمدن در مورد اعضای یک گروه انسانی واحد به معنای تبعیت از قواعد معاشرت مدنی است. 🔻۲-در مورد عالم طبیعت به معنای بهره برداری علمی یا هوشمندانه است. 🔻۳-در مورد اعضای سایر گروه های انسانی به معنای اکراه نسبی از به کارگیری زور است. مناسبات انسانی در تمدن از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی فیلسوفان تمدن مهم ترین مساله تمدن را ناظر به همین مناسبات دانسته اند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"": در مقاله "" در مورد مناسبات انسانی در تمدن این گونه توضیح می دهد:مهم ترین مساله تمدن عبارت است از کمک به رشد فرد فرد انسان ها،به نحوی که نه فقط باعث جدایی آنها و ویرانگری متقابل آنها نشود،بلکه سازگاری متقابل را نیز بین آنها برقرار کند و این در زمینه انگیزه هاو نگرش های فرد، روابط انسان ها و روابط بین انسان ها و بقیه طبیعت است. بنابراین تمدن و حرکت تمدنی را می توان به مثابه مناسبات انسانی دانست که حائز این ویژگی بارز باشد که آن مناسبات ، منازعات را کاهش و سازگاری را افزایش دهد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ⏪یکی از مساله های مهم در سنت های تمدنی در قرآن کریم ساختار سنت های تمدنی در قرات کریم است: ♦️این ساختار به سه صورت ذیل در آیات قرآن کریم منعکس شده است: 🔻سنت های تمدنی در در آیات؛ 🔻سنت های تمدنی در درآیات؛ 🔻سنت های تمدنی در در آیات؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️سنت های الهی (سنت های طبیعی،سنت های تاریخی و سنت های تمدنی) در آیات قرآن کریم به سه نوع و سه شکل بیان شده است: 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه قطعی؛ 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه شرطیه؛ 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه طبیعی 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️تحلیل فلسفی تمدن ها؛ ♦️تحلیل تاریخی تمدن ها؛ ♦️تحلیل دینی تمدن ها؛ 🔻در مطالعات تمدنی معمولا ازتحلیل های فلسفی و تاریخی استفاده می شود.در تحلیل فلسفی تمدن ها از نظریه های فلسفی ،تحلیلی تمدنی ارائه می شود. 🔻در تحلیل تاریخی تمدن ها از نظریه های درون تاریخی(نظریه های محض تاریخی) و نظریه های برون تاریخی(نظریه های علوم انسانی)تحلیلی تمدنی ارائه می شود. 🔻اما تحلیل دینی تمدن ها که یک نوع تحلیل کم رایج در مطالعات تمدنی هست، تحلیل تمدنی براساس گزاره های دینی ویا براساس یک نوع علم دینی صورت می گیرد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️دو نوع مطالعه فلسفی در مورد تمدن می توان انجام داد. 🔻الف) مطالعات فلسفی معرفت درجه اول در مورد تمدن؛ 🔻ب) مطالعات فلسفی معرفت درجه دوم در مورد تمدن؛ 🔸مطالعات فلسفی در مورد تمدن را اصطلاحا " " می گویند. 🔸مطالعات فلسفی در مورد تمدن را اصطلاحا " "می گویند. 🔸در فلسفه نظری تمدن، پدیده های تمدنی را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند. 🔸در فلسفه علم تمدن،علم تمدن را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند. 🔸فلسفه نظری تمدن، از نوع معرفت های درجه اول و از نوع به امور و ازنوع هست. 🔸فلسفه علم تمدن، از نوع معرفت های درجه دوم واز نوع فلسفه های مضاف به علوم و ازنوع هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶 : 🔸فلسفه نظری تمدن ، مساله هایی از تمدن را مورد مطالعه و کنکاش فلسفی قرار می دهد 🔻مساله اول: علل فلسفی پیدایش و گسترش تمدن ها؛ 🔻مساله دوم: علل فلسفی رکود و انحطاط تمدن ها؛ 🔻مساله سوم: علل فلسفی حرکت و تکامل تمدن ها؛ 🔻مساله چهارم: علل فلسفی یا قانون فلسفی حاکم برتمدنها؛ 🔶قانون شناسی تمدنی از مساله های اساسی فلسفه نظری تمدن است؛ 🔻این مساله های چهار گانه فوق را می توان در سیره نظری و عملی امام حسین علیه السلام مورد اکتشاف و مطالعه تحلیلی قرارداد. 🔻کشف قانون حاکم برفرآیند حرکتی تمدن ها در منطق امام حسین علیه السلام ،مساله اساسی سیره شناسی فلسفی تمدنی در منظومه فکری امام حسین علیه السلام هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶: ‌‌ 🔸‌چهار مفهوم اساسی در سیره پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود. 🔻۱- سیره؛ 🔻۲-علم سیره؛ 🔻۳-فلسفه سیره؛ 🔻۴-فلسفه علم سیره؛ 🔶: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚مطالب مربوط به چهار رویکرد در ارتباط با مفهوم و چیستی تمدن به صورت خیلی اجمالی از کتاب ذیل تنظیم ودر کانال قرار گرفت: 📌؛ جمعی از نویسندگان؛ ترجمه ؛ مرکز اجتماعی و تمدنی؛ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ پاییز ۹۸ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 🔻محور اول: علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر اساس ؛ 🔻محور دوم: علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر اساس ؛ 🔻محور سوم: علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی بر اساس الگوی یک عنصری؛ 🔻محور چهارم: علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی براساس الگوی دو عنصری ؛ 🔶الگوی یک عنصری: در تمدن اسلامی. 🔶الگوی دو عنصری: در تمدن اسلامی. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ♦️سنخ اول مطالعات: مطالعات مربوط به حوزه ؛ ♦️سنخ دوم مطالعات: مطالعات مریوط به حوزه ؛ ♦️سنخ سوم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد ؛ ♦️سنخ چهارم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد ؛ ♦️سنخ پنجم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد تاریخ تمدن؛ ♦️سنخ ششم مطالعات: مطالعات دو یا چند رشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ هفتم مطالعات: مطالعات میان رشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ هشتم مطالعات: مطالعات فرارشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ نهم مطالعات: مطالعات علم دینی در تمدن پژوهی؛ 🔻لازمه تحلیل تمدنی؛ 🔻لازمه اجتهاد تمدنی؛ 🔻لازمه نظریه پردازی تمدنی؛ ورود به سنخ حوزه های مطالعاتی فوق هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50