May 11
♦️دکتر سیدضیاالدین میرمحمدی.
🔸با سابقه بیش از ده سال درس خارج
حوزوی.
🔸فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی در
مقطع دکتری در گرایش تاریخ و تمدن
اسلامی.
🔸عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن
اسلامی دانشگاه معارف اسلامی.
🔸سابقه بیش از ۲۰ سال تدریس در مقطع
ارشد و دکتری.
♦️حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی؛
🔸فلسفه علم تاریخ؛
🔸فلسفه نظری تاریخ؛
🔸فلسفه نظری تمدن؛
🔸فلسفه علم تمدن؛
🔸مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
بارویکرد تمدنی؛
🔸هستی شناسی ،معرفت شناسی و
روش شناسی تحقیق تاریخی و تمدنی؛
🔸تحلیل دینی مطالعات تاریخی و تمدنی؛
🔸تاریخ علم و علم شناسی در تمدن اسلامی؛
🔸تمدن اسلامی و سنخ شناسی مطالعات
تمدنی مستشرقان؛
♦️رویکرد این کانال
🔸تحلیل فلسفی تمدن ها؛
🔸تحلیل تاریخی تمدن ها؛
🔸تحلیل دینی تمدن ها؛
🔸به خصوص ترویج و گسترش تحلیل دینی
تمدن ها؛
#_1
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 در ارتباط با #مفهوم_تمدن و #چیستی_تمدن فیلسوفان تمدن #چهار_رویکرد ویا #چهار_رهیافت را بیان کرده اند:
🔹️#رویکرد_اول:
تمدن به مثابه فرآیند حرکت به وضعیت برتر؛
🔹️#رویکرد_دوم:
تمدن به مثابه پدیده ای تاریخی؛
🔹️#رویکرد_سوم:
تمدن به مثابه نظام واره های زنده اجتماعی؛
🔹️#رویکرد_چهارم؛
تمدن به مثابه سلوک زیست وتعامل گروه های انسانی
📚تمدن به مثابه فرآیند حرکت به وضعیت برتر
⏪برخی از فیلسوفان تمدن در تعریف، مفهوم و چیستی تمدن به ماهیت فرآیندی بودن تمدن تاکید می کنند.
از نظر این گروه فیلسوفان تمدن، مسیر حرکت گروه های انسانی و جوامع اهمیت دارد.طبق این رویکرد تمدنی،فرآیند تمدن از نوع سیر نزدیک شونده بی انتها به سوی وضعیت آرمانی مدنیت است.
فرآیند تمدنی ، فرآیند تغییر سه وجه رفتاری یک گروه انسانی دانسته شده که شامل رفتار اعضای گروه بایکدیگر،اعضای گروه با اعضای گروه دیگر واعضای گروه با طبیعت می شود.
این فرآیند تغییر رفتاری یک گروه انسانی در واقع حرکت به وضعیتی برتر است که غالبا به آن فرآیند حرکت به سوی مدنیت گفته می شود.
#جی_نیومن در مقاله"#دو_نظریه_در_باب_تمدن" به نقل از #کالینگوود آورده است: تمدن در اصل نام فرآیندی است که طی آن گروهی انسانی تغییری روحی را از وضعیت بریریت نسبی به وضعیت مدنیت نسبی از سر می گذراند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#_2
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪#تمدن_به_مثابه_پدیده_ای_تاریخی:
📚فیلسوفان تمدن در این رویکرد تمدنی از مفهوم و چیستی تمدنی برهم نشینی مباحث تمدنی و مطالعات تاریخی تاکید و توجه می کنند.
#مزلیش در مقاله " #خاستگاه_ها_و_اهمیت_تمدن" این طور بیان می کند: باید تمدن را ابتدائا ودراصل به عنوان پدیده ای تاریخی تعریف کنیم، نه اینکه به نحوی انتزاعی به این مفهوم بپردازیم وآن گاه آن را بر اطلاعاتی که داریم،تحمیل کنیم؛[به عبارت دیگر] درپی فهم این معنا برآییم که چگونه خودآگاهی به فعالیت های خود[برای بشر]به وجود آمده است؟ چنین راه و روشی ما را ملزم می کند که در تاریخ تاملات بشر در باره خود و دستاوردهایش غور کنیم.
علاوه براین ،در کنار جنبه های جهان شمول خاستگاه مفهوم تمدن ، باید اوضاع واحوال تاریخی خاص ومحلی بسترسازآن را نیز در نظر داشت.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_3
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪ #تمدن_به_مثابه_پدیده_ای_تاریخی:
📚#مزلیش در مقاله فوق الذکر برمبنای تحلیل #مونتسکیو وبا استفاده از استعاره روح ملت برای سرشت یک ملت می گوید:
چنان که مشهود است، مونتسکیو بر اقلیم و جغرافیا به عنوان نیروهای شکل دهنده تاکید می ورزید و اوضاع و احوال اقتصادی و دین، سنت ها و خوی مردمان یک کشور را به این عوامل اضافه کرد.ما به خوبی می توانیم آنچه را این فرانسوی قرن هیجدهم #روح_ملت نامید، تمدن بنامیم.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_4
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪ #تمدن_به_مثابه_پدیده_ای_تاریخی:
📚البته به نظر می رسد این نگاه تاریخی به تمدن،به تعبیر #کاپوستین، به مرور سبب انتقال گفتمان تمدنی از نظام مختصات زمانی به نظام لازمانی و بالاترین مرحله تاریخ می شود،به طوری که #هانتینگتون هم در نقد مدرنیته غرب، این عبارت را دارد که "غرب بسی پیش از آنکه مدرن شود،غرب بود"
چند مضمون دیگر را که در تعریف تمدن به #مثابه_پدیده_ای_تاریخی باید در نظر گرفت، توامان می توان مطرح کرد،چرا که مضامین مرتبطی محسوب می شوند.این مضامین عبارت اند از : #جمعیت،#آداب،و#سنن_و_#جامعه_پذیری.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_5
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 همانطور که ملاحظه می شود،تمدن به مثابه پدیده ای که غایت سرنوشت گروه های انسانی را در بستری تاریخی متجسم می کند، مضامین مهمی همچون #هویت،#غیریت،#جمعیت،#جامعه_پذیری و #طبیعت را در خود دارد،به گونه ای که ظرفیت انسجام آفرینی در رویدادهای متنوع تاریخی را نشان داده است.
مفهوم تمدن تجسم بخش اسلوبی برای ساماندهی به تاریخ ومعنا بخشی به رویداد های به ظاهر آشفته و بی نظم گذشته است.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_6
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_به_مثابه"_#نظام_واره_های_زنده_اجتماعی" :
⏪رویکرد نظام وارگی به تمدن از چند جهت و حیث در خور توجه و بررسی است.از نظر #اشپنگلر،تمدن ها کل های یکپارچه ای هستند شبیه موجودات زنده که ادوار رشد،بلوغ،وزوال را از سر می گذرانند.آنها به ترتیب جوانه های سبز بهار،گرمای شدید تابستان خلاق،بلوغ فرزانگی پاییزی وتیرگی سرد زمستان خرد کننده را به ظهور می رسانند.به نظر می رسد وقتی سخن از نظام واره های اجتماعی در مباحث تمدنی به میان می رسد، مقوله هایی مانند انتظام بخشی و به نظم آوری ارتباطات اجتماعی و مهار زور و خشونت در این عرصه مورد توجه باشد.
از این منظر #مزلیش در مقاله" #خاستگاه_ها_و_اهمیت_تمدن" اظهار می کند: تمدن شکل خاص و بسط یافته ای از نظام فرهنگی _اجتماعی و احساس فرهنگی _ اجتماعی است.هم چنین نوعی عمل است، نوعی حرکت،نوعی فرآیند و همواره به نحو قهری در حال تغییر است.
رویکرد نظام وارگی به تمدن گاهی به قدری مهم جلوه داده شده که گفته می شود در آثار برخی فیلسوفان تمدن مانند #سوروکین ، نوعی خصومت با واژه تمدن به چشم می خورد و او از واژه system (نظام) و گاه cultural system( نظام فرهنگی) استفاده می کند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_7
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_به_مثابه"#سلوک_زیست_و_تعامل_گروه_های_انسانی" :
⏪تاکید فیلسوفان تمدن در این رویکرد تمدنی به چیستی و ماهیت تمدن، ناظر به مناسبات انسانی در جوامع است.آنچه در سلوک زیست و تعامل گروه های انسانی جوامع مختلف در مباحث تمدنی مورد توجه قرار گرفته است، با تعابیری مانند تقلیل خشونت و بهبود معاشرت مدنی توصیف پذیر است.فیلسوفان تمدنی پیرو این رویکرد تمدنی تاکید برای این مقوله دارند: به لحاظ جوهری هسته معنای تمدن عبارت است از محدود کردن خشونت در روابط انسان ها،در حالی که به لحاظ روش شناسی تاریخی، ظهور تمدن را باید با دوره های نظم پریشی پیوند داد.
#آرپد_ساکلساجی در #مقاله " #تمدن_و_سرچشمه_های_آن" می گوید:
به نظر می رسد این واژه یعنی تمدن و حالت وصفی آن در دو سطح بسیار متفاوت عمل می کنند: از طرفی تمدن بر موجودیت های بسیار بزرگ دلالت می کند که چند واحد دیگر مثل ملت ها یا جوامع را در زیر مجموعه خود جای داده است،از طرف دیگر تمدن- به معنای رفتار متمدنانه شخص متمدن- بر سطح خرد دلالت می کند، یعنی برنحوه سلوک تک تک انسان ها.این خلاف آنچه از قیاس با واژه اجتماعی شده می توان دریافت، فقط نوعی انطباق بر سطح فردی نیست.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_8
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_به_مثابه"#سلوک_زیست_و_تعامل_گروه_های_انسانی":
⏪#کالینگوود در مقاله" #تمدن" رشد تمدن انسانی را معلول ذخیره شدن تدریجی روحیه وفاق و سازش معرفی می کند و می گوید محرک اصلی کل این فرآیند [ حرکت تمدنی]روحیه وفاق و سازش است.او هم چنین وفاق و سازش را به فراتر از روابط درون گروه های انسانی تعمیم می دهد و مناسبات انسان با طبیعت را هم در زمره همین رفتارهای تمدنی توصیف می کند،به گونه ای که درآن مقاله آورده است: مدنیت بین انسان وانسان - اعضای یک گروه انسانی-نه فقط چیزی است که باعث می شود آن گروه انسانی نسبت به عالم انسانیت متمدن باشد،بلکه علاوه بر آن چیزی است که متمدن بودن آن گروه نسبت به عالم طبیعت را ممکن می سازد.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#_9
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_به_مثابه"#سلوک_زیست_و_تعامل_گروه_های_انسانی" :
⏪#جی_نیومن در #مقاله" #دو_نظریه_در_باب_تمدن" به نقل از کالینگوود ، سه عامل یا شرط را برای تمدنی شدن به این شرح معرفی کرده است:
معنای تمدن به وجه خاص را باید بر حسب سه عامل فهم کرد:
🔻۱- تمدن در مورد اعضای یک گروه انسانی واحد به معنای تبعیت از قواعد معاشرت مدنی است.
🔻۲-در مورد عالم طبیعت به معنای بهره برداری علمی یا هوشمندانه است.
🔻۳-در مورد اعضای سایر گروه های انسانی به معنای اکراه نسبی از به کارگیری زور است.
مناسبات انسانی در تمدن از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی فیلسوفان تمدن مهم ترین مساله تمدن را ناظر به همین مناسبات دانسته اند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#10
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_به_مثابه"#سلوک_زیست_و_تعامل_گروه_های_انسانی":
⏪#ان_پی_جیکوبسن در مقاله "#مساله_تمدن" در مورد مناسبات انسانی در تمدن این گونه توضیح می دهد:مهم ترین مساله تمدن عبارت است از کمک به رشد فرد فرد انسان ها،به نحوی که نه فقط باعث جدایی آنها و ویرانگری متقابل آنها نشود،بلکه سازگاری متقابل را نیز بین آنها برقرار کند و این در زمینه انگیزه هاو نگرش های فرد، روابط انسان ها و روابط بین انسان ها و بقیه طبیعت است.
بنابراین تمدن و حرکت تمدنی را می توان به مثابه مناسبات انسانی دانست که حائز این ویژگی بارز باشد که آن مناسبات ، منازعات را کاهش و سازگاری را افزایش دهد.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#11
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 #ساختار_سنت_های_تمدنی_در_قرآن_کریم
⏪یکی از مساله های مهم در سنت های تمدنی در قرآن کریم ساختار سنت های تمدنی در قرات کریم است:
♦️این ساختار به سه صورت ذیل در آیات قرآن کریم منعکس شده است:
🔻سنت های تمدنی در #ساختار_قیاسی در آیات؛
🔻سنت های تمدنی در #ساختار_استقرایی درآیات؛
🔻سنت های تمدنی در #ساختار_استقرایی_قیاسی در آیات؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#13
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪ #شکل_و_نوع_قضیه_ای_سنت_های_تمدنی
#در_آیات_قرآن_کریم:
♦️سنت های الهی (سنت های طبیعی،سنت های تاریخی و سنت های تمدنی) در آیات قرآن کریم به سه نوع و سه شکل بیان شده است:
🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه قطعی؛
🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه شرطیه؛
🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه طبیعی
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#14
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪#گونه_شناسی_تحلیل_های_تمدنی:
♦️تحلیل فلسفی تمدن ها؛
♦️تحلیل تاریخی تمدن ها؛
♦️تحلیل دینی تمدن ها؛
🔻در مطالعات تمدنی معمولا ازتحلیل های فلسفی و تاریخی استفاده می شود.در تحلیل فلسفی تمدن ها از نظریه های فلسفی ،تحلیلی تمدنی ارائه می شود.
🔻در تحلیل تاریخی تمدن ها از نظریه های درون تاریخی(نظریه های محض تاریخی) و نظریه های برون تاریخی(نظریه های علوم انسانی)تحلیلی تمدنی ارائه می شود.
🔻اما تحلیل دینی تمدن ها که یک نوع تحلیل کم رایج در مطالعات تمدنی هست، تحلیل تمدنی براساس گزاره های دینی ویا براساس یک نوع علم دینی صورت می گیرد.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#15
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
⏪ #مطالعات_فلسفی_تمدن:
♦️دو نوع مطالعه فلسفی در مورد تمدن می توان انجام داد.
🔻الف) مطالعات فلسفی معرفت درجه اول در مورد تمدن؛
🔻ب) مطالعات فلسفی معرفت درجه دوم در مورد تمدن؛
🔸مطالعات فلسفی #معرفت_درجه_اول در مورد تمدن را اصطلاحا " #فلسفه_نظری_تمدن" می گویند.
🔸مطالعات فلسفی #معرفت_درجه_دوم در مورد تمدن را اصطلاحا " #فلسفه_علم_تمدن"می گویند.
🔸در فلسفه نظری تمدن، پدیده های تمدنی را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند.
🔸در فلسفه علم تمدن،علم تمدن را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند.
🔸فلسفه نظری تمدن، از نوع معرفت های درجه اول و از نوع #فلسفه_های_مضاف به امور و ازنوع #علم_پیشینی هست.
🔸فلسفه علم تمدن، از نوع معرفت های درجه دوم واز نوع فلسفه های مضاف به علوم و ازنوع #علم_پسینی هست.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#16
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶#فلسفه_سیره_یا #سیره_شناسی_فلسفی_در_منطق_امام_حسین_علیه_السلام:
🔸فلسفه نظری تمدن ، مساله هایی از تمدن را
مورد مطالعه و کنکاش فلسفی قرار می دهد
🔻مساله اول:
علل فلسفی پیدایش و گسترش تمدن ها؛
🔻مساله دوم:
علل فلسفی رکود و انحطاط تمدن ها؛
🔻مساله سوم:
علل فلسفی حرکت و تکامل تمدن ها؛
🔻مساله چهارم:
علل فلسفی یا قانون فلسفی حاکم
برتمدنها؛
🔶قانون شناسی تمدنی از مساله های اساسی
فلسفه نظری تمدن است؛
🔻این مساله های چهار گانه فوق را می توان
در سیره نظری و عملی امام حسین علیه
السلام مورد اکتشاف و مطالعه تحلیلی
قرارداد.
🔻کشف قانون حاکم برفرآیند حرکتی تمدن ها
در منطق امام حسین علیه السلام ،مساله
اساسی سیره شناسی فلسفی تمدنی در
منظومه فکری امام حسین علیه السلام هست.
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#17
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶#سنخ_شناسی_سیره_پژوهی:
🔸چهار مفهوم اساسی در سیره پژوهی وجود
دارد که باعث مطالعات هستی
شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در
سیره می شود.
🔻۱- سیره؛
🔻۲-علم سیره؛
🔻۳-فلسفه سیره؛
🔻۴-فلسفه علم سیره؛
🔶#سیره:
سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده
و هستی سیره هست که در جهان منطقی و
جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده
مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون
هست.
🔶#علم_سیره:
سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست
و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های
ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و
مکانی می کند
🔶#فلسفه_سیره:
سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با
رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه
صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی
می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی،
خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست.
🔶#فلسفه_علم_سیره:
سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که
علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و
مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم
سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست
که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت
شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را
تحلیل می کند.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#18
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚مطالب مربوط به چهار رویکرد در ارتباط با مفهوم و چیستی تمدن به صورت خیلی اجمالی از کتاب ذیل تنظیم ودر کانال قرار گرفت:
📌#چیستی_تمدن؛ جمعی از نویسندگان؛ ترجمه #سید_محمد_حسین_صالحی؛ مرکز اجتماعی و تمدنی؛ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ پاییز ۹۸
#19
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علم_شناسی_فلسفی_یا #علم_شناسی_تاریخی_در_تمدن_اسلامی:
🔻محور اول:
علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر
اساس #الگوی_یک_عنصری؛
🔻محور دوم:
علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر
اساس #الگوی_دو_عنصری؛
🔻محور سوم:
علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی بر
اساس الگوی یک عنصری؛
🔻محور چهارم:
علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی
براساس الگوی دو عنصری ؛
🔶الگوی یک عنصری: #وحدت_علم_و_دین
در تمدن اسلامی.
🔶الگوی دو عنصری: #تغایر_علم_و_دین در
تمدن اسلامی.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#20
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#سنخ_شناسی_سیر_مطالعاتی_لازم_جهت #تحلیل_تمدنی:
♦️سنخ اول مطالعات:
مطالعات مربوط به حوزه #فلسفه_نظری_تاریخ؛
♦️سنخ دوم مطالعات:
مطالعات مریوط به حوزه #فلسفه_علم_تاریخ؛
♦️سنخ سوم مطالعات:
مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد #فلسفه_نظری_تمدن؛
♦️سنخ چهارم مطالعات:
مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد #فلسفه_علم_تمدن؛
♦️سنخ پنجم مطالعات:
مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد تاریخ تمدن؛
♦️سنخ ششم مطالعات:
مطالعات دو یا چند رشته ای در تمدن پژوهی؛
♦️سنخ هفتم مطالعات:
مطالعات میان رشته ای در تمدن پژوهی؛
♦️سنخ هشتم مطالعات:
مطالعات فرارشته ای در تمدن پژوهی؛
♦️سنخ نهم مطالعات:
مطالعات علم دینی در تمدن پژوهی؛
🔻لازمه تحلیل تمدنی؛
🔻لازمه اجتهاد تمدنی؛
🔻لازمه نظریه پردازی تمدنی؛
ورود به سنخ حوزه های مطالعاتی فوق هست.
#21
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فسلفه_سیره یا #فلسفه_نظری_سیره:
🔻نکته اول:
یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده
-های سیره؛
🔻نکته دوم:
یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های
سیره؛
🔻نکته سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با
پدیده های سیره؛
🔻نکته چهارم:
اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره،
مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری
سیره؛
🔻نکته پنجم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم
برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه
سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻نکته ششم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم
بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه
سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻نکته هفتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم
بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه
سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻نکته هشتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم
بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه
سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔶تذکر دو مساله بسیار مهم:
🔻مساله اول:
برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و
درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین
انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و
علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام
بسیار ضروری هست؛
🔻مساله دوم:
اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره
معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه
سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف
می کند؛
#22
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50