eitaa logo
تمدن جهانی
205 دنبال‌کننده
116 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚"": در مقاله" " رشد تمدن انسانی را معلول ذخیره شدن تدریجی روحیه وفاق و سازش معرفی می کند و می گوید محرک اصلی کل این فرآیند [ حرکت تمدنی]روحیه وفاق و سازش است.او هم چنین وفاق و سازش را به فراتر از روابط درون گروه های انسانی تعمیم می دهد و مناسبات انسان با طبیعت را هم در زمره همین رفتارهای تمدنی توصیف می کند،به گونه ای که درآن مقاله آورده است: مدنیت بین انسان وانسان - اعضای یک گروه انسانی-نه فقط چیزی است که باعث می شود آن گروه انسانی نسبت به عالم انسانیت متمدن باشد،بلکه علاوه بر آن چیزی است که متمدن بودن آن گروه نسبت به عالم طبیعت را ممکن می سازد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"" : در " " به نقل از کالینگوود ، سه عامل یا شرط را برای تمدنی شدن به این شرح معرفی کرده است: معنای تمدن به وجه خاص را باید بر حسب سه عامل فهم کرد: 🔻۱- تمدن در مورد اعضای یک گروه انسانی واحد به معنای تبعیت از قواعد معاشرت مدنی است. 🔻۲-در مورد عالم طبیعت به معنای بهره برداری علمی یا هوشمندانه است. 🔻۳-در مورد اعضای سایر گروه های انسانی به معنای اکراه نسبی از به کارگیری زور است. مناسبات انسانی در تمدن از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی فیلسوفان تمدن مهم ترین مساله تمدن را ناظر به همین مناسبات دانسته اند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚"": در مقاله "" در مورد مناسبات انسانی در تمدن این گونه توضیح می دهد:مهم ترین مساله تمدن عبارت است از کمک به رشد فرد فرد انسان ها،به نحوی که نه فقط باعث جدایی آنها و ویرانگری متقابل آنها نشود،بلکه سازگاری متقابل را نیز بین آنها برقرار کند و این در زمینه انگیزه هاو نگرش های فرد، روابط انسان ها و روابط بین انسان ها و بقیه طبیعت است. بنابراین تمدن و حرکت تمدنی را می توان به مثابه مناسبات انسانی دانست که حائز این ویژگی بارز باشد که آن مناسبات ، منازعات را کاهش و سازگاری را افزایش دهد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ⏪یکی از مساله های مهم در سنت های تمدنی در قرآن کریم ساختار سنت های تمدنی در قرات کریم است: ♦️این ساختار به سه صورت ذیل در آیات قرآن کریم منعکس شده است: 🔻سنت های تمدنی در در آیات؛ 🔻سنت های تمدنی در درآیات؛ 🔻سنت های تمدنی در در آیات؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️سنت های الهی (سنت های طبیعی،سنت های تاریخی و سنت های تمدنی) در آیات قرآن کریم به سه نوع و سه شکل بیان شده است: 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه قطعی؛ 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه شرطیه؛ 🔻سنت های تمدنی در نوع و شکل قضیه طبیعی 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️تحلیل فلسفی تمدن ها؛ ♦️تحلیل تاریخی تمدن ها؛ ♦️تحلیل دینی تمدن ها؛ 🔻در مطالعات تمدنی معمولا ازتحلیل های فلسفی و تاریخی استفاده می شود.در تحلیل فلسفی تمدن ها از نظریه های فلسفی ،تحلیلی تمدنی ارائه می شود. 🔻در تحلیل تاریخی تمدن ها از نظریه های درون تاریخی(نظریه های محض تاریخی) و نظریه های برون تاریخی(نظریه های علوم انسانی)تحلیلی تمدنی ارائه می شود. 🔻اما تحلیل دینی تمدن ها که یک نوع تحلیل کم رایج در مطالعات تمدنی هست، تحلیل تمدنی براساس گزاره های دینی ویا براساس یک نوع علم دینی صورت می گیرد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
: ♦️دو نوع مطالعه فلسفی در مورد تمدن می توان انجام داد. 🔻الف) مطالعات فلسفی معرفت درجه اول در مورد تمدن؛ 🔻ب) مطالعات فلسفی معرفت درجه دوم در مورد تمدن؛ 🔸مطالعات فلسفی در مورد تمدن را اصطلاحا " " می گویند. 🔸مطالعات فلسفی در مورد تمدن را اصطلاحا " "می گویند. 🔸در فلسفه نظری تمدن، پدیده های تمدنی را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند. 🔸در فلسفه علم تمدن،علم تمدن را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهند. 🔸فلسفه نظری تمدن، از نوع معرفت های درجه اول و از نوع به امور و ازنوع هست. 🔸فلسفه علم تمدن، از نوع معرفت های درجه دوم واز نوع فلسفه های مضاف به علوم و ازنوع هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶 : 🔸فلسفه نظری تمدن ، مساله هایی از تمدن را مورد مطالعه و کنکاش فلسفی قرار می دهد 🔻مساله اول: علل فلسفی پیدایش و گسترش تمدن ها؛ 🔻مساله دوم: علل فلسفی رکود و انحطاط تمدن ها؛ 🔻مساله سوم: علل فلسفی حرکت و تکامل تمدن ها؛ 🔻مساله چهارم: علل فلسفی یا قانون فلسفی حاکم برتمدنها؛ 🔶قانون شناسی تمدنی از مساله های اساسی فلسفه نظری تمدن است؛ 🔻این مساله های چهار گانه فوق را می توان در سیره نظری و عملی امام حسین علیه السلام مورد اکتشاف و مطالعه تحلیلی قرارداد. 🔻کشف قانون حاکم برفرآیند حرکتی تمدن ها در منطق امام حسین علیه السلام ،مساله اساسی سیره شناسی فلسفی تمدنی در منظومه فکری امام حسین علیه السلام هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔶: ‌‌ 🔸‌چهار مفهوم اساسی در سیره پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود. 🔻۱- سیره؛ 🔻۲-علم سیره؛ 🔻۳-فلسفه سیره؛ 🔻۴-فلسفه علم سیره؛ 🔶: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚مطالب مربوط به چهار رویکرد در ارتباط با مفهوم و چیستی تمدن به صورت خیلی اجمالی از کتاب ذیل تنظیم ودر کانال قرار گرفت: 📌؛ جمعی از نویسندگان؛ ترجمه ؛ مرکز اجتماعی و تمدنی؛ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ پاییز ۹۸ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 🔻محور اول: علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر اساس ؛ 🔻محور دوم: علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی بر اساس ؛ 🔻محور سوم: علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی بر اساس الگوی یک عنصری؛ 🔻محور چهارم: علم شناسی تاریخی در تمدن اسلامی براساس الگوی دو عنصری ؛ 🔶الگوی یک عنصری: در تمدن اسلامی. 🔶الگوی دو عنصری: در تمدن اسلامی. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ♦️سنخ اول مطالعات: مطالعات مربوط به حوزه ؛ ♦️سنخ دوم مطالعات: مطالعات مریوط به حوزه ؛ ♦️سنخ سوم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد ؛ ♦️سنخ چهارم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد ؛ ♦️سنخ پنجم مطالعات: مطالعات تمدن پژوهی با رویکرد تاریخ تمدن؛ ♦️سنخ ششم مطالعات: مطالعات دو یا چند رشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ هفتم مطالعات: مطالعات میان رشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ هشتم مطالعات: مطالعات فرارشته ای در تمدن پژوهی؛ ♦️سنخ نهم مطالعات: مطالعات علم دینی در تمدن پژوهی؛ 🔻لازمه تحلیل تمدنی؛ 🔻لازمه اجتهاد تمدنی؛ 🔻لازمه نظریه پردازی تمدنی؛ ورود به سنخ حوزه های مطالعاتی فوق هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 یا : 🔻نکته اول: یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده -های سیره؛ 🔻نکته دوم: یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻نکته سوم: یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻نکته چهارم: اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻نکته پنجم: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻نکته ششم: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻نکته هفتم: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻نکته هشتم: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔶تذکر دو مساله بسیار مهم: 🔻مساله اول: برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛ 🔻مساله دوم: اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 یا : در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد. 🔸نکته اول: یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸نکته دوم: یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸نکته سوم: یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛ 🔸نکته چهارم: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی وتحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸نکته پنجم: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸نکته ششم: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛ 🔸نکته هفتم: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸نکته هشتم: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸نکته نهم: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸نکته دهم: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚معرفی کتاب: ؛ جمعی از نویسندگان؛ ترجمه ؛ مرکزمطالعات اجتماعی تمدنی؛ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ پاییز ۹۸؛ ⏪این کتاب به صورت مجموعه مقالاتی در ارتباط با ماهیت و چیستی تمدن از فیلسوفان تمدن غرب در شانزده مقاله ارائه شده است. 🔻مقاله اول: مساله تمدن از ان.پی.جیکوبسن؛ 🔻مقاله دوم: تمدن از آر.جی‌. کالینگوود؛ 🔻مقاله سوم: خاستگاه ها واهمیت تمدن از بروس مزلیش؛ 🔻مقاله چهارم: تمدن وسرچمشه های آن از آرپد ساکلساجی؛ 🔻مقاله پنجم: تبارشناسی تمدن از رابرت ای.پاول؛ 🔻مقاله ششم: فلسفه همچون عامل تمدن از ریچارد مکیون؛ 🔻مقاله هفتم: شاخص های تمدن از رابرت بی یشتت؛ 🔻مقاله هشتم: تمدن از منظری تاریخی وجهانی از بروس مزلیش؛ 🔻مقاله نهم: دو نظریه درباب تمدن از جی نیومن؛ 🔻مقاله دهم: نظریه اشپنگلر در باب تمدن از جان فرنکوپس؛ 🔻مقاله یازدهم: واحد تمدن از جی.ان.بودن؛ 🔻مقاله دوازدهم: تمدن تجدد وتجدد تمدن ها از ادوارد ای.تیریاکیان؛ 🔻مقاله سیزدهم: تمدن و درون مایه آن از بروس مزلیش؛ 🔻مقاله چهاردهم: پاره ای از معانی سیاسی تمدن از بریس کاپوستین؛ 🔻مقاله پانزدهم: تمدن از رولند رابرتسون؛ 🔻مقاله شانزدهم: فرآیند تمدن ساز از بروس مزلیش؛ 🟡 eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠 sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : هر تحقیق تاریخی و تمدنی از چهار ساحت اصلی تشکیل شده است.تحقیق تاریخی و تمدنی از مساله های اصلی فلسفه علم تاریخ و فلسفه علم تمدن محسوب می شود. 🔸️ساحت اول: تحقیق تاریخی و تمدنی که به مساله هایی همچون چیستی و ماهیت تحقیق تاریخی وتمدنی، چیستی و ماهیت منبع تاریخی وتمدنی، چیستی و ماهیت اطلاعات تاریخی و تمدنی ومانند این مساله هامی پردازد. 🔸ساحت دوم: تحقیق تاریخی و تمدنی که به مساله هایی همچون اعتبار معرفت تاریخی وتمدنی، اعتبار و کاربست گزاره های تاریخی و تمدنی و اعتبار و کاربست نظریه های تاریخی و تمدنی و مانند این مساله ها می پردازد. 🔸ساحت سوم: تحقیق تاریخی و تمدنی به مساله هایی همچون اعتبار روش شناسی تاریخی و تمدنی، سنخ شناسی روش شناسی تاریخی و تمدنی و کارکرد روش شناسی تاریخی وتمدنی و مانند این مساله ها می پردازد. 🔸ساحت چهارم : و تمدنی به مساله هایی همچون ابزارهاوتکنیک های استخراج اطلاعات تاریخی و تمدنی و ماهیت کتابخانه ای و میدانی تحقیق تاریخی وتمدنی ومانند این مساله ها می پردازد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mr.mohammadi50
📚: ⏪فلسفه علم تاریخ در ادبیات موجود مباحث فلسفه تاریخ با عناوین دیگری همچون "" و ""و ""و ""نیز شناخته می شود،اما دقیق ترین و درست ترین عنوان همان "فلسفه علم تاریخ " هست. 🔻فلسفه علم تاریخ یک نوع معرفت درجه دوم و یک نوع علم پسینی و یک نوع فلسفه مضاف به علوم هست که علم تاریخ را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد و به تعبیری یک نوع "علم شناسی فلسفی علم تاریخ" هست. 🔻فلسفه علم تاریخ مساله هایی را مطرح و مورد واکاوی و تحلیل قرار می دهد که عبارتند از مساله های ذیل: 🔻مساله اول: تبیین تاریخی و انواع تبیین تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله دوم: عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله سوم: تعامل هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون؛ 🔻مساله چهارم: روش شناسی مطالعات تاریخی و انواع و اعتبار روش شناسی ها در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله پنجم: معرفت شناسی تاریخی و اعتبار و حجیت معرفت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله ششم: تحلیل شناسی تاریخی و انواع تحلیل های تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله هفتم: تاریخ مضاف و شناخت انواع تاریخ های مضاف در مطالعات تاریخی؛ 🔻مساله هشتم: نظریه شناسی تاریخی و شناخت انواع نظریه های تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚کتاب "در آمدی بر تاریخ پژوهی" مایکل استنفورد ترجمه دکتر مسعود صادقی از کتاب های خوب در زمینه فلسفه علم تاریخ هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📌فلسفه نظری تاریخ؛ در ادبیات موجود مباحث فلسفه تاریخ، با عناوین دیگری همچون "" و "" و "" نیز شناخته می شود، اما اصطلاح "" اصطلاح شناخته تری شده است. 📌فلسفه نظری تاریخ؛ یک نوع معرفت درجه اول و یک نوع علم پیشینی و از نوع فلسفه های مَضاف به امور هست که تاریخ و پدیده های تاریخی را با رویکرد فلسفی تحلیل می کند وبه مساله های اساسی ذیل می پردازد: 🔻مساله اول: چیستی، مولفه ها و ارکان اصلی جهان تاریخی با تاکید بر نوع حضور عناصر جهان تاریخی؛ 🔻مساله دوم: تحلیل قانون حاکم برتاریخ و فرآیند حرکتی تاریخ ونوع قانون تاریخی (قانون فلسفی، قانون منطقی و قانون تجربی)؛ 🔻مساله سوم: تحلیل چیستی، ابعاد و عرصه های تکامل تاریخ باتاکید بر نوع تکامل در تاریخ ؛ 🔻مساله چهارم: تحلیل پایان تاریخ به خصوص پایان دینی و پایان غیر دینی تاریخ ؛ 🔻مساله پنجم: تحلیل نقش و اراده خداوند متعال در تاریخ و جهان تاریخی و کیفیت نوع حضور خدا در جهان تاریخی؛ 🔻مساله ششم: تحلیل نقش و اراده انسان در تاریخ و جهان تاریخی و کیفیت نوع حضور انسانی در جهان تاریخی؛ 🔻مساله هفتم: چیستی ،فرآیند ونوع حرکت تاریخ به لحاظ خطی و ادواری بودن آن؛ 🔻مساله هشتم: تحلیل جمع جبر تاریخی و قانون تاریخی و اراده انسان در جهان تاریخی؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📌بیان شد که یکی از مساله های بسیار اساسی که در فلسفه نظری تاریخ مورد کنکاش و تحلیل فلسفی قرار می گیرد، قانون شناسی تاریخی هست. سه نوع قانون حقیقی و یا قانون نفس الامری داریم: 🔻الف): یک نوع قانون حقیقی و نفس الامری هست که بر جهان طبیعی حاکم است و جهان طبیعی تابع قوانین تجربی هست؛ 🔻ب): یگ نوع قانون حقیقی و نفس الامری هست که بر جهان ذهنی حاکم است و جهان ذهنی تابع قوانین منطقی هست؛ 🔻ج): یک نوع قانون حقیقی و نفس الامری هست که برجهان تاریخی حاکم است و جهان تاریخی تابع قوانین فلسفی(نظام علی و معلولی) هست.البته "" و "" بخشی از جهان تاریخی محسوب می شود. 🔻تذکر یک نکته اساسی: اعتبار و حجیت "قانون تجربی" و " قانون منطقی" به اعتبار" قانون فلسفی" هست. بنابراین محل بحث در ارتباط با قانون مندی تاریخ به عنوان یک مساله در فلسفه نظری تاریخ این هست که آیا: تاریخ و پدیده های تاریخی تابع قانون فلسفی هست یا نه؛ 📌پس محل نزاع در قانون مندی تاریخ، تبعیت و یا عدم تبعیت تاریخ و تحولات تاریخی از قانون فلسفی می باشد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ یکی از مساله های اساسی و پیچیده فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی است.اصل و مساله عینیت یکی از مساله های مهم در فلسفه علم هست ودر تمامی علوم طبیعی،تجربی و انسانی -اجتماعی مطرح می باشد. 🔸 در فلسفه علم تاریخ در مقابل قراردارد.عینی گرایان تاریخی ،کشف و تحلیل واقع تاریخی را دقیقا آن گونه که اتفاق افتاده است، ممکن می دانند.اما نسبی گرایان تاریخی، کشف و تحلیل واقع تاریخی را آن گونه که اتفاق افتاده، ممکن نمی دانند. 🔸پارادایم هایی همچون و اصل عینیت تاریخی و تحقق آن در مطالعات تاریخی را ممکن و عملی می دانند.اما پارادایم اصل نسبی گرایی تاریخی را در مطالعات تاریخی جاری می داند. 🔸اکثر پارادایم های علم دینی از جمله (پارادایم اجتهادی دانش های دینی)اعتقاد به جریان عینی گرایی در علوم و علم تاریخ دارند. ⏪سه رویکرد در عینیت تاریخی در ادبیات مباحث فلسفه علم تاریخ وجود دارد: 🔸رویکرد اول: عینیت تاریخی به معنی کشف و تحلیل کامل واقع تاریخی که به نظریه تطابق معروف هست؛ 🔸رویکرد دوم: قابل تصدیق پذیری و قابل اثبات پذیری واقع تاریخی چه از حیث توصیف تاریخی و چه از حیث تحلیل تاریخی؛ 🔸رویکرد سوم: واقع تاریخی(چه توصیف تاریخی و چه تحلیل تاریخی) مورد پذیرش همگانی جامعه علمی قرار گیرد؛ ⏪معنی و چیستی عینیت تاریخی در سنخ مطالعات تاریخی: 1⃣ عینیت تاریخی درتاریخ: عینیت تاریخی در تاریخ به معنی کشف واقع تاریخی آنگونه که درجهان تاریخی اتفاق می افتد؛ 2⃣عینیت تاریخی در علم تاریخ: عینیت تاریخی در علم تاریخ به معنی کشف توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی مطابق عالم واقع؛ 3⃣ عینیت تاریخی در فلسفه نظری تاریخ: در فلسفه نظری تاریخ، عینیت به معنی کشف و تحلیل قانون تاریخی در جهان تاریخی دقیقا آنگونه که قانون تاریخی وجود دارد؛ 4⃣عینیت تاریخی در فلسفه علم تاریخ: در فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی به عنوان یک مساله معرفت درجه دوم مورد کنکاش و تحلیل فلسفی قرار می گیرد؛ ⏪موانع عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی: 🔸الف) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔸ب) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔸ج) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ ◀️ عدم ارتفاع هریک از موانع سه گانه فوق، تحقق را در مطالعات تاریخی با چالش مواجه می کند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و : ⏪ از مساله های کاربردی و اساسی دیگر فلسفه علم تاریخ، تحلیل تعامل علم تاریخ با علوم همگون هست. ⏪ علوم همگون علومی هستند که؛ "" با علم تاریخ دارند و از این حیث علم تاریخ می تواند با علوم همگون تعامل برقرار کند. ⏪تعامل علم تاریخ با علوم همگون در چهار سطح ذیل می تواند، تحقق پیدا کند: 🔻سطح اول تعامل: تعامل هستی شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده علم تاریخ از اصل مفاهیم، سازه ها و گزاره های علوم همگون در مطالعات تاریخی". 🔻سطح دوم تعامل: تعامل معرفت شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده علم تاریخ از نوع معتبر گزاره های نظری و نظریه های علوم همگون در مطالعات تاریخی". 🔻سطح سوم تعامل: تعامل روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده از روش شناسی های کیفی علوم همگون مانند روش شناسی پدیدار شناسی در مطالعات تاریخی". 🔻سطح چهارم تعامل: تعامل روش تحقیقی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده از فنون و تکنیک های استخراج اطلاعات علوم همگون در مطالعات تاریخی".تذکر یک نکته اساسی: تعامل های سطوح چهارگانه فوق علم تاریخ با علوم همگون به صورت ذیل، می تواند ایجاد شود: 🔻الف) تعامل علم تاریخ با یک علم همگون؛ 🔻ب) تعامل علم تاریخ همزمان با دو علم همگون؛ 🔻ج)تعامل علم تاریخ همزمان باچند علم همگون؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و: ⏪ سنخ شناسی تمدن پژوهی از مساله هایی هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. ⏪ در کشور ما سنخ مطالعات تمدنی بیشتر با رویکرد تاریخی صورت می گیرد و به ندرت هم مطالعات تمدنی با رویکرد فلسفی داریم،اما گونه ها و سنخ های متنوع دارد که در ذیل اشاره می کنیم: 🔸سنخ اول: ؛ که پدیده های تمدنی را از منظر تاریخی توصیف ویا تحلیل می کند.مانند: 1⃣ "تاریخ تمدن؛ ویل دورانت" 2⃣ "تاریخ تمدن؛ هنری لوکاس" 3⃣ "سیر تمدن؛ رالف لینتون" 4⃣ "تاریخ تمدن اسلام؛ جرجی زیدان" 5⃣ "اسلام و تمدن اسلامی؛ آندره میکل" 6⃣ "تمدن اسلامی؛ ژوزف بورلو" 7⃣ ...ومانند این گونه تمدن پژوهی تاریخی دیگر؛ 🔸️سنخ دوم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را با رویکرد فلسفی تحلیل می کنند.مانند: 1⃣ "مطالعه تاریخ؛ آرنولد جوزف توین بی" 2⃣ "سقوط تمدن غرب؛ اسوالد اشپنگلر؛ 3⃣ "نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پی تریم سوروکین" ⬅️ ......که نمونه هایی از تمدن پژوهی بارویکرد فلسفی اند؛ 🔸️سنخ سوم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را بارویکرد راهبردی و مدیریت استراتژیک تحلیل می کنند که نمونه بارز این نوع تمدن پژوهی: 1⃣کتاب "نظم نوین جهانی و برخورد تمدن ها؛ساموئل هانتینگتون هست؛ 🔸️سنخ چهارم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی را از منظر علوم انسانی -اجتماعی تحلیل می کند.مانند: 1⃣ " در باب فرآیند تمدن؛ نوربرت الیاس؛ 2⃣ " تمدن و ناخرسندی هایش؛ فروید؛ 🔸سنخ پنجم: ؛ که تمدن و پدیده های تمدنی رااز منظر الهیات دینی بررسی و تحلیل می کند. 1⃣ کتاب" کاوش های نظری در الهیات و تمدن؛ دکتر حبیب الله بابایی و منابعی که این کتاب در حوزه الهیات تمدنی در غرب معرفی و بررسی می کند؛ 🔸سنخ ششم: ؛ که در این رویکرد به جای تمدن و پدیده های تمدنی ، علم تمدن تحلیل نظری و فلسفی می شود.در زبان فارسی کتاب؛ 1⃣ " فرهنگ و تمدن؛ دکتر چنگیز پهلوان از این سنخ تمدن پژوهی هست.دراین اثر نمونه هایی از تمدن پژوهی با رویکرد فلسفه علم تمدن در غرب بیان شده است؛ 🔸سنخ هفتم : میان_رشته_ای؛ که یک مساله میان رشته ای وبا مشارکت چند علم همگون تحلیل تمدنی می شود.در این رویکرد مرز های علوم همگون حفظ می شود و با حفظ مرزهای علوم همگون، تحلیل تمدنی در مورد یک مساله میان رشته ای صورت می گیرد؛ 🔸سنخ هشتم: ؛ که یک مساله فرارشته ای با مشارکت علوم همگون تحلیل تمدنی می شود.در مطالعات فرارشته ای بدون ملاحظه مرزهای علوم همگون، یک مساله فرارشته ای تحلیل تمدنی می شود؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و : ⏪ یکی از مساله هایی که در فلسفه علم تمدن مطرح هست،سطوح معرفت شناسی حاصل از مطالعات تمدنی است.به نظر می رسد پنج سطح معرفت شناسانه تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی را به صورت ذیل می توان رصد کرد: 🔸سطح اول: سطح اول معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعه تمدنی با هست؛ 🔸سطح دوم: سطح دوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی؛ "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعه تمدنی با هست؛ 🔸سطح سوم: سطح سوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی،"" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعات تمدنی با هست؛ 🔸سطح چهارم: سطح چهارم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی،"" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با ای هست؛ 🔸سطح پنجم: سطح پنجم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با هست؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50