مرکز احیاء میراث شیعه
اشعریان از یمن تا قم (قسمت اول) اشعریان از قبایل ساکن در سواحل غربی یمن بودند. (اشعری قمی، 1385، ص7
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم)
با قتل عثمان در 35ق، اختلافات بهوجود آمده در میان مسلمانان و نزاع علوی ـ عثمانی، دامن خاندان اشعری را نیز گرفت و افراد این قبیله چونان سایر امّت اسلامی، به سه گرایش سیاسی (ر.ک. طه حسین، 1379، ص44 و 45) موجود آن زمان منشعب شدند:
گروه نخست تحت رهبری ابوموسی اشعری، به تبعیت از امثال عبدالله بن عمر، از هر دوگروه علویان و عثمانیان کناره گرفت. (ر.ک. احمدی، 1379، ص411-413/ سلیمانی، 1383، ص113-128) این شاخه دوام چندانی نیافت و با حاکمیت بعدی عثمانیان به رهبری معاویه، در این جریان هضم و جزو شاخة تسنّن این خاندان گردید.
گروه دوم اشعریانی بودند که پیش از آن و در زمان فتوحات، در شام ساکن شده بودند. این گروه در صفّین از هواداران معاویه بودند و جنگاوریهایی نیز از خود نشان دادند. (ر.ک. ابن مزاحم، 1370، ص594 و 595)
گروه سوم به رهبری مالک بن عامر، در کوفه شاخة علوی و تشیّع بودند. این گروه بعدها در کوفه و قم، از هوادران و معتقدان تشیّع امامی شدند. (ر.ک. اشعری قمی، 1385، ص779 و 780) مالک بن عامر نخستین اشعری بود که اسلام آورد، در فتوحات شرکت کرد و در قادسیه از خود رشادت بی نظیری نشان داد. (اشعری قمی، 1385، ص270) فرزندش سعد از گواهان بر شرابخواری ولید بن عقبه و سبب عزل او از حکومت کوفه در زمان عثمان شد. (اشعری قمی، 1385، ص291) اگرچه منابع تاریخی در نبرد جمل، از مالک یادی نکردهاند، اما توصیة سائب فرزند او به ابو موسی، که پدر زن سائب نیز بود، برای یاری حضرت علی در جمل (طبری، 1387ق، ج4، ص499) میتواند حاکی از حضور خود وی همراه پدر و برادرانش در این نبرد باشد. آخرین گزارش از مالک در منابع تاریخی، تصریح صاحب تاریخ قم به حضور وی در صفین با حضرت علی است. (اشعری قمی، 1385، ص271)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
قال الصادق علیه السلام:
🔹افْتَتِحُوا نَهَارَكُمْ بِخَيْرٍ وَ أَمْلُوا عَلَى حَفَظَتِكُمْ فِي أَوَّلِهِ خَيْراً وَ فِي آخِرِهِ خَيْراً يُغْفَرْ لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
🔸روز خود را با کار خیر آغاز، و با کار خیر به آخر برسانید تا ان شاء الله در میان آن برایتان آمرزش باشد.
🔸ترجمه تحت اللفظی: آغاز کنید روز خود را با خیر، و املاء کنید بر (فرشتگان) محافظتان در اول و آخر روز، خیر را. تا ان شاالله در میان آن برایتان آمرزش باشد
📚 الکافی باب ایمان و کفر
جلد ۲ صفحه ۱۴۲
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام عسکری علیه السلام فرمودند :
🔵 کسی که این دو صفت رو داشته باشه، دلش پر میکشه به طرف امام زمان(عج)...
🎙حجت الاسلام والمسلمین #فرحزاد
کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده است: این دعای حضرت مهدی (عج) است:
اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ،
وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ....
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مجموعه کتابهای «جوانان مواظب خود باشید» به بحث و نقد آئینها و مذاهب و عرفانهای نو ظهور همچون شیطان پرستی، وهابیت، بهائیت، صوفیه و ... میپردازد.
این کتب با قلمی روان و زبانی ساده به معرفی این آئینها پرداخته و وارد بحث نقدهای سنگین نمیشود.
جوانان عزیز با مطالعه این کتب هم با آئینها و مذاهب منحرف آشنا میشوند و هم با تحلیلی ساده و کمی تفکر به باطل بودن آنها پی می برند.
#معرفی_کتاب #مرکز_میراث_شیعه #سید_مجتبی_فاطمی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیویی جالب از لحظه ورود صبح امروز رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی با صدای زنگ زورخانه
##مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
سه نشانه ی خردمندان:
1⃣ سکوت ، موقعی که ابلهان سخن
می گویند.
2⃣ اندیشه، موقعی که دیگران خیال
می کنند.
3⃣ عمل ، موقعی که تن پروران در خوابند.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام(ره) خاصترین اجازه شرعی را به چه کسی داده بود؟
آیت الله سید جواد حیدری، استاد اخلاق و امام جماعت مسجد برخوردار یزد»، اما برای مردم یزد او همان «آسید جواد» است، آنهم بدون پیشوند و پسوند.
آسید جواد با اینکه متولد سال 1305 بود و از علمای قدیمی محسوب می شد، اصلا اهل ایجاد شان و مقام خاص برای خودش نبود، سال های سال در مسجد برخوردار یزد منبر رفت و حتی برای تبلیغ در سنین جوانی تا پیری تک تک روستاهای یزد و استان های اطراف را از نزدیک درک کرده بود.
بیشتر بخوانید
https://www.farsnews.ir/news/13961116000810
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
"عین الله دید و ید الله زد"
✅علامه اميني (ره) (عالم بزرگ معاصر، صاحب كتاب ارزشمند الغدير) در يكي از سفرها در مجلسي شركت كرد، يكي از علماي اهل تسنّن به او گفت: «شما شيعيان در مورد حضرت علي ـ عليه السّلام ـ غلو و زيادهروي ميكنيد، مثلاً او را با لقب «يَدُالله»، «عَيْنُ الله» (دست خدا، چشم خدا) و… ميخوانيد،
توصيف صحابه، تا اين حد، نادرست است.»
✅علاّمه بيدرنگ جواب داد: «اگر عمر بن خطاب، علي ـ عليه السّلام ـ را با چنين القابي خوانده باشد، چه ميگوييد؟» او گفت: سخن عمر براي ما حجت است.
علامه اميني در همان مجلس، يكي از كتابهاي اصيل اهل تسنّن را طلبيد، آن كتاب را حاضر كردند، علامه آن را ورق زد، صفحهاي از آن را گشود كه در آن صفحه اين حديث آمده بود:
«مردي به طواف كعبه اشتغال داشت، در همانجا به زن نامحرمي، نگاه نامشروع كرد، حضرت علي ـ عليه السّلام ـ او را در آن حال ديد، با دست، ضربه به صورت او زد و به اين ترتيب او را مجازات كرد. او در حالي كه دستش را بر صورتش نهاده بود و بسيار ناراحت بود، به عنوان شكايت از علي ـ عليه السّلام ـ، نزد عمر بن خطاب آمد، و ماجرا را گفت.
✅ عمر در پاسخ او گفت:
قد راي عين الله و ضرب يدالله:(۱)
«همانا چشم خدا ديد و دست خدا زد.» كنايه از اينكه: چشم علي ـ عليه السّلام ـ آنچه ميبيند خطا نميكند، زيرا چشم او چشمي است كه آميخته با اعتقاد به خدا است و چنين چشمي، اشتباه نميكند، و دست علي ـ عليه السّلام ـ نيز جز در راه رضاي خدا حركت نمينمايد. سؤال كننده وقتي كه اين حديث را ديد مطلب را دريافت، و قانع شد.
✅توضيح اينكه: اينگونه تعبيرات، شبيه جملة «روح الله» براي حضرت مسيح ـ عليه السّلام ـ است، كه به منظور «اضافه تشريفي» گفته ميشود، نه اينكه منظور، آن باشد كه خدا، روح يا دست و چشم دارد.
📚 ۱) محب الدین طبري، رياض النضره، نشر: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی 1378 ش، ج 3، ص 164
يكصد و يك مناظرة، محمّد محمّدي اشتهاردي، ص ۱۹۷
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
با سلام
بانهایت تاسف وتاثردرگذشت مرحومه حاجیه خانم نظری والده محترم حضرت حجتالاسلام والمسلمین سید مجتبی فاطمی رابه اطلاع کلیه دوستان اشنایان محترم میرساند
مراسم تشییع آن مرحومه روزیکشنبه مورخ 1402/9/5 ساعت9:30صبح ازباب الجوادحرم حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت حرم مطهر و سپس بعد از اقامه نمازبه سمت شهرستان اردستان روستای کهنگ جهت تشییع و خاکسپاری رهسپار خواهد شد .
مرکز احیاء میراث شیعه مصیبت وارده را به جناب حجتالاسلام والمسلمین فاطمی تسلیت عرض نموده و برای ایشان و بازماندگان محترم از خداوند متعال صبر و اجر و برای آن مرحومه رحمت و مغفرت الهی مسألت می نماید.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مرکز احیاء میراث شیعه
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم) با قتل عثمان در 35ق، اختلافات بهوجود آمده در میان مسلمانان و نزاع
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت سوم)
پس از شهادت حضرت علی تا سال 65 ق نامی از این خاندان برده نشده است. در این سال، از سائب بن مالک بهعنوان یکی از رهبران قیام مختار سخن گفته شده است (ر.ک. طبری، 1387ق، ج6، ص9، 11 و 91/ ابن اعثم، 1411، ص6 و 108/ اشعری قمی، 1385، ص280) که در رمضان 67 ق به دستور مصعب بن زبیر، همراه مختار و برخی از بزرگان کوفه به شهادت رسید. (اشعری قمی، 1385، ص290/ طبری، 1387ق، ج6، ص107)
بنا بر گزارشی، گروهی از خاندان مالک در سال 83 ق به سبب جانبداری از قیام ضد اموی عبدالرحمن بن اشعث، مغضوب حجّاج واقع و مجبور به ترک کوفه و هجرت به قم شدند. (ابوالفداء، 1840، ص473) اما بنا بر گزارش دیگری، در 93ق، به علت بدرفتاری احوص اشعری با روستاییان ایرانی که در املاک او کار میکردند، حجّاج وی را زندانی کرد، اما با وساطت عبدالله، برادر احوص، که نزد حجّاج ارج و قربی داشت، وی آزاد شد. پس از آن، عبدالله از بیم آنکه رأی حجّاج برگردد و احوص مجدّداً زندانی شود، چارة کار را خروج از کوفه دید که سرانجام منجر به سکونت آنان در قم شد. (اشعری قمی، 1385، ص245 و 246) در روایت سومی هم کشته شدن محمّد بن سائب بهدست حجّاج، علت کوچ ایشان دانسته شده است. (اشعری قمی، 1385، ص260)
اشعریان نخست با اشراف محلّی قم، که هنوز زرتشتی بودند، از در صلح درآمدند، اما پس از مدتی، رشد سریع نفرات و توان سیاسی ـ اجتماعی آنان، موجب نگرانی زرتشتیان و نقض پیماننامة صلح از سوی بومیان شد. در واکنش به این نقض پیمان، اشعریان به سرکردگی احوص، در یک شب بزرگان آنان را ترور کردند و بر شهر مسلط شدند. (اشعری قمی، 1385، ص251-257)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج