خصال شیعه:
امام باقر علیه السلام فرمود:
فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که:
۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند.
۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند.
۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند.
۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند.
۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند.
۶. برکت برای همسایگان هستند.
۷. با کسی که همراه هستند میسازند.
الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال:
حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا.
الکافي ج ۲، ص ۲۳۶
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
✅فصل سوم: قرائتهای هفتگانه
در این فصل ابتدا به ذکر تعریف علم قرائت از نظر عالمان این علم و به مناسبت، به تعریف قاری و مقری پرداخته شده است، سپس تاریخچه قرائت قرآن ذکر شده و ذیل آن، مؤلفان علم قرائت از قرن دوم تا قرن چهاردهم معرفی میگردد. در ادامه شرایط صحت قرائت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که برخی از این شرایط عبارتند از صحت سند، موافقت با قرائت مضبوط عرب، معارض نبودن قرائت با دلیلی استوارتر.
در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار میگیرد که آیا مدرک مستند قرائات سبعه، سماع و روایت به معنای این که قرائت از پیامبر |، نقل شده است، میباشد و یا این که اجتهادات صحابه و قاریان در اساس قرائت دخیل بوده است که در پایان بحث روشن میشود که قرائت باید به طریقی به آنچه از زبان پیامبر | قرائت شده، مستند گردد و گرنه قرائت معتبری نخواهد بود.
در ادامه این فصل به حجیت قرائتهای هفتگانه پرداخته میشود به این معنا که آیا میشود در استدلال بر احکام شرعی به این قرائات استناد کرد؟ و این که آیا نماز خواندن بر طبق هر یک از قرائتهای هفتگانه، صحیح و پذیرفته شده است یا خیر؟
سپس به ذکر طبقات قراء پرداخته میشود و به مناسبتِ بحث، مذهب ایشان نیز مورد بررسی قرار گرفته و تعیین خواهد شد و در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار میگیرد که امام قرائت، یعنی شخصی که قرائت به او منتسب است چه شرایطی باید داشته باشد تا دارای چنین سمتی شده و قرائت او معتبر شناخته شود.
مسأله مهم دیگری که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد این است که قراء سبعه چه کسانی هستند و به معرفی ایشان میپردازد.
بزرگانی چون، عبد الله بن کثیر مکی، نافع بن عبد الرحمن، عاصم کوفی، همزة بن حبیب کوفی، علی بن حمزه کسائی کوفی، ابو عمر بن علاء، عبد الله بن عامر دمشقی.
البته اشخاص دیگری نیز در زمره قاریان ذکر شدهاند که در شهرت به این هفت قاری بزرگ نمیرسند.
در ذیل این بحث، زندگی نامه هر یک از قراء سبعه به همراه اصول قرایی هر کدام بیان خواهد شد.
مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد این است که چه چیزی و چه ملاکهایی سبب شهرت قرائتهای هفتگانه شده است و ذیل آن به مقیاس ابن مجاهد در گزینش قراء سبعه پرداخته شده است و به مناسبت، بحثی استطرادی درباره این که اولین کسی که درباره علم قرائات کتاب نوشت، چه کسی بود؟ ذکر شده و در ادامه زمان تدوین قرائات معیّن میگردد، در ادامه راویان هر یک از قراء سبعه معرفی شده و به اختصار از زندگی نامه آنها سخن به میان آمده است.
از اصلیترین مسائلی که در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد این است که صحیحترین قرائت در بین قرائتهای هفتگانه کدام است و ذیل آن به خصوصیات عاصم کوفی و ویژگیهای قرائت عاصم به روایت حفص پرداخته میشود.
در ادامه این فصل موارد اختلافی میان قرائات ذکر شده و مورد بررسی قرار میگیرند که برخی از آنها عبارتند از اختلاف در استعاذه، اختلاف در بسم الله الرحمن الرحیم، اختلاف در هاء کنایه، اختلاف در مدّ و قصر، اختلاف در همزه مفرده، اختلاف در دو همزه که در یک حرف جمع شدهاند، اختلاف در سکوت بر ساکن قبل از همزه و غیر آن، اختلاف در وقف بر همزه، اختلاف در حروف قریب المخرج، اختلاف در احکام نون ساکنه و تنوین، اختلاف در اماله هاء تأنیث و ما قبل آن در وقف، اختلاف در ترقیق راء و تفخیم آن، اختلاف در وقف بر آخر کلمه، اختلاف در تغلیظ لام، و موارد دیگری که به تفصیل در مورد آنها بحث خواهد شد.
در پایان فصل بحثی استطرادی درباره این که وجود ده قاری مستلزم وجود ده قرائت نیست، ذکر شده است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد
🏴محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) (۵۷-۱۱۴ق) و ملقب به باقر العلوم، امام پنجم شیعیان است که حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشت. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
از امام باقر(ع)، روایات بسیاری در زمینههای فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل شده است. همچنین در دوره امامت او، تدوین دیدگاههای شیعه در رشتههای گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام، تفسیر آغاز شد. طبق منابع تاریخی، امام باقر(ع) هنگام واقعه کربلا خردسال بوده و در این واقعه حضور داشته است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅مورخان درباره روز خروج امام حسین (علیهالسّلام) اختلاف نظر دارند؛
ابوحنیفه دینوری و سیدبن طاووس سوم ذی الحجه را روز خروج امام از مکه میدانند.
ابن قولویه و سبط ابن جوزی روز هفتم ذی الحجه را ذکر کردهاند. ابن سعد و ابن عساکر دهم ذی الحجه را روز خارج شدن امام حسین (علیهالسّلام) از مکه گزارش کردهاند.
اما اکثر مورخان، هشتم ذی الحجه را روز خروج امام ذکر کردهاند؛ به ویژه اینکه در نامه دوم امام که از راه عراق به مردم کوفه فرستاد، آمده است: «... وقد شخصت الیکم من مکة یوم الثلاثاء لثمان مضین من ذی الحجة یوم الترویة... ؛ ... من سه شنبه هشتم ذی الحجه، روز ترویه از مکه بیرون آمده، به سوی شما روانه شدم. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۵۴۷.
💠 حرکت کاروان امام حسین علیه السلام از مکه تا کربلا چگونه بود و چه جاهایی توقف کردند؟
🔹کاروان امام حسین علیه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مکه ، روز سه شنبه هشتم ذی حجّه سال شصت هجری ، مکه را به سوی کوفه ترک کرد ؛ امّا هنگامی که به نزدیکی کوفه رسید ، به دلیل ممانعت سپاهیان ابن زیاد ، مجبور به فرود آمدن در کربلا گردید .
🔹گفتنی است که امام علیه السلام در آغاز حرکت ، به جای آن که از مکه به سوی شمال شرق و منزل صفاح (نخستین منزل مسیر مکه به کوفه) برود ، به سمت تنعیم در شمال غرب و در مسیر مدینه ، حرکت کرد و بدین سان ، حدود نُه کیلومتر ، راه خود را دور نمود . احتمالاً این اقدام ، ترفندی بر ضدّ تعقیب مأموران حکومت بود که قصد ممانعت از حرکت امام علیه السلام به سوی کوفه داشتند .
🔸منازلی که این کاروان طی کرده ، به ترتیب ، عبارت اند از : ۱ . مکه ، ۲ . تنعیم ، ۳ . صفاح ، ۴ . بستان ابن عامر ، ۵ . ذات عِرق ، ۶ . غمره ، ۷ . مسلح ، ۸ . افیعیه ، ۹ . معدن بنی سلیم ، ۱۰۰ . عمق ، ۱۱ . سلیلیه ، ۱۲ . ربذه ، ۱۳ . مغیثة الماوان ، ۱۴ . نقره ، ۱۵ . حاجر ، ۱۶ . سمیراء ، ۱۷ . توز ، ۱۸ . فید ، ۱۹ . اجفر ، ۲۰ . خزیمیه ، ۲۱ . زرود ، ۲۲ . ثعلبیه ، ۲۳ . بطان ، ۲۴ . شقوق ، ۲۵ . زباله ، ۲۶ . قاع ، ۲۷ . عقبه ، ۲۸ . واقصه ، ۲۹ . شراف ، ۳۰ . ذو حسم ، ۳۱ . بیضه ، ۳۲ . عذیب الهِجانات ، ۳۳ . رهیمه ، ۳۴ . قصر بنی مقاتل ، ۳۵ . طف ، و ۳۶ . کربلا .
🔹بر اساس محاسباتِ انجام شده ، کاروان امام علیه السلام ، این منازل را با مسافتی حدود ۱۴۴۷ کیلومتر، در مدّت تقریبا ۲۵ روز طی کرد و روز دوم محرّم سال ۶۱ هجری ، وارد کربلا شد .
📗منبع : دانشنامه امام حسین(ع)، ج۵، ص ۱۱۴-۱۱۵
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔹رهبرانقلاب: از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظه لحظهٔ اين ساعات مثل اكسير حائز اهميت است.
🎙مقام معظم #رهبری مدظله العالی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
در قرآن کریم به عید قربان اشاره شده و بارها توسط خداوند مورد قسم قرار گرفته است. عیدی که حاجیان در اجتماعی بزرگ به قربانی کردن میپردازند. روزی که ریشه آن به قبولی توبه حضرت آدم (علیهالسلام) و ماجرای حضرت ابراهیم و به قربانگاه بردن اسماعیل (علیهماالسلام) بر میگردد. در این یادداشت به اشارههای قرآن به عید بزرگ قربان میپردازیم.
۱- عید اضحی
نام دیگر عید قربان، عید اضحی است و اضحی به معنای گسترده شدن روز است. به قربانی نیز اضحیه میگویند.[۱] از آنجا که زمان قربانی کردن هنگام بالا آمدن خورشید در روز عید قربان است، میتوان عید قربان را روز اضحی دانست. در قرآن یکی از سوگندهای الهی اینچنین بیان شده است:
«وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى[ضحی/ ۱،۲]سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنايى روز».
با توجه به روایات میتوان ضحی را اشاره قرآنی به روز قربان دانست. مثلاً امام صادق (علیهالسلام) درباره اهمیت زیارت امام حسین (علیهالسلام) در سه شب ویژه فرمودند: کسی که قبر امام حسین را در سه شب زیارت کند خدا تمام گناهان او را میبخشد. سپس راوی میپرسد: آن سه شب کدام است و امام پاسخ میدهند: لَيلَةُ الفِطرِ، ولَيلَةُ الأَضحى، ولَيلَةُ النِّصفِ مِن شَعبانَ. شب عید فطر، شب اضحی (شب عید قربان) و شب نیمه شعبان.
و در کتاب موسوعه امام علی (علیهالسلام) اینگونه آمده است: الإمام عليّ (علیهالسلام) خطب يوم الأضحى، فكبّر و قال: الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلاّ الله و الله أكبر، الله أكبر، و لله الحمد، الله أكبر على ما هدانا، و له الشكر. امام علی (علیهالسلام) در روز اضحی(قربان) خطبه خواندند و تکبیر گفتند و اینگونه فرمودند: خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و خدا بزرگ است و حمد و ستایش برای خداست . خدابزرگ است که مارا به این هدایت کرد و شکرگزاری برای اوست.
۲- روز نمازی ویژه
در سوره اعلی میخوانیم:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي [اعلی/ ۱۴،۱۵] به تحقیق کسی که خود را تزکیه نمود، رستگار شد. و هر وقت نام خدا را به یاد آورد به نماز ایستاد.
در تفسیر این آیه علیبنابراهیمقمی نماز (فصلی) را نماز عید فطر و عید قربان دانسته است.[۲]
۳- روز شاهد
خداوند در قرآن بارها به شاهد و مشهود اشاره کرده است. در یک قسم الهی اینگونه بیان شده است: وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ [بروج/۳] و به گواه و مورد گواهى. شاهد و مشهود تفسیرهای مختلفی شدهاست که یکی از آنها تفسیر به عید قربان و روز عرفه است. علامه در تفسیر المیزان میگوید: مفسرين در تفسير شاهد و مشهود سخنان بسيار دارند كه بعضى آنها را تا سى وجه شمرده اند، از قبيل اينكه بعضى گفته اند: شاهد روز جمعه، و مشهود روز عرفه است. يا شاهد روز عيد قربان و مشهود روز عرفه است. و يا شاهد روز عرفه و مشهود روز قيامت است.[۲]
۴- روز شفع
دیگر سوگند خداوند در قرآن، قسم به شفع و وتر است: و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ [فجر/ ۳] جابر از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل کرده که منظور از "الشّفع" ، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه است.[۴]
۵- روز نحر
در آیه دوم سوره کوثر خداوند به واسطه عطای الهی به او از پیامبرش میخواهد نماز بخواند و نحر کند: فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ [کوثر/ ۲] پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن.
اکثر مفسران گفتهاند که مراد از نماز خواندن در آیه شریفه « فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوان است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است (و بعضى) گفتهاند که مراد از صلاه، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) در روز عید قربان، اول قربانى مى کرد و بعد از آن نماز بامداد را میخواندند، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کند.[۵]
۶- روز قبول توبه حضرت آدم
حضرت آدم پس از توبه به درگاه خداوند و اظهار پشیمانی، کلماتی را از جانب خداوند دریافت میکند و خدا را به حق آن کلمات قسم میدهد. موضوع دریافت کلمات و پذیرش توبه حضرت آدم در قرآن به صراحت بیان شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [بقره/ ۳۷] سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى او توبه پذير مهربان است.
در روایت بیان شده که حضرت آدم به خاطر دوری بهشت ۴۰ روز گریه کرد و سپس جبرئیل به او سفارش کرد که توبه کند و دعایی را در روز عرفه به حضرت آدم آموزش داد.
سپس خداوند در روز بعد یعنی عید قربان کلمات را به حضرت آدم القاء کرد و به برکت آن کلمات توبه حضرت آدم پذیرفته شد.[۶] طبق تفسیر پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن کلمات نامهای نورانی پنج تن آل عبا (علیهمالسلام) یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بوده است.[۷] بنابراین روز عید قربان روزی است که خداوند به برکت پیامبر و اهل بیت گرامیاش توبه حضرت آدم را پذیرفت و بشارت بخشش الهی به او رسید.
۷- روز امتحان آشکار
قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد. امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد. قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است: فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵] پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود.
از آنجا که این کار حضرت ابراهیم میبایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست. خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد: وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم.
اما متأسفانه امروز میبینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود میشویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... .
کلام آخر
در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیهالسلام). امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم.
پینوشت
[۱] . المعجم الفارسی الکبیر، ج۳، ص۲۰۸۵ ذیل واژه قربانی
[۲] . صَلَاةُ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى: تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۴۱۷.
[۳] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۲۰، ص ۲۵۰٫
[۴] . همان، ص ۲۸۶٫
[۵] . حسینى جرجانى، سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام، تحقیق: اشراقى سرابى، میرزا ولى الله، ج ۱، ص ۱۸۸٫.
[۶] . رک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج۱، ص: ۴۵.
[۷] . جلالالدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه حرفی از یکی شنیدی،
ناراحت شدی، برای آخرتت خوبه!
مَرَارَةُ الدُّنْيَا، حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ
حاج اسماعیل دولابی ره 🎙
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اعمـــال قـبل خــواب🌸
حدیثی پربار و زیبا از رسول اکرم ص🌹
🔸️آیت الله مجتهدی تهرانی ره:
تا به حال حدیثی به این پرباری یادم نمیاد.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
التماس حضرت امام خمینی ره به ملت ایران
غرب زدهها را کنار بزنید!
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
✅فصل چهارم: مسأله تواتر قرائات
در ابتدای این فصل به اقسام قرائات به حسب تواتر و عدم آن پرداخته و بیان میشود که قرائات به متواتر، مشهور، واحد، شاذّ، مجعول، و مدرَّج تقسیم میشوند و در ادامه، سخن و دلایل کسانی که قائل به تواتر قرائتها هستند مطرح شده و مورد بررسی قرار میگیرند، از جمله این ادله، اجماع، اهمیت صحابه و مسلمانان به قرآن، عدم تواتر قرائات مستلزم عدم تواتر قرآن است، که پس از نقد و بررسی، مردود شمرده میشوند و به دنبال آن سخن و دلایل قائلین به عدم تواتر قرائتها مطرح شده و مورد بررسی قرار میگیرند.
از جمله این ادله، قرائتهای شاذّی است که در میان قرائات هفتگانه وجود دارد همچنین تناقضاتی که میان قرائات به چشم میخورد و ذیل آن این دو نکته مورد بررسی قرار میگیردند كه تواتر قرآن، غیر از تواتر قرائات است و این که قرائات سبعه غیر از حروف سبعه است و به عنوان تاییدی بر عدم تواتر قرائات از آنها استفاده میشود.
مطلب دیگری که در این فصل مطرح شده است، سخنان و تصریحات برخی از بزرگانی که قائل به عدم تواتر قرائتها هستند به عنوان تاییدی بر متواتر نبودن قرائتها آورده میشود. بزرگانی همچون ابن جزری، ابو شامّه، سیوطی، شیخ محمد سعید عریان، محمد جواد بلاغی، آیت الله خوئی و آیت الله معرفت که قائلند این قرائات به تواتر به پیامبر اکرم | نمیرسند. در پایان فصل سؤالی مطرح شده که ممکن است سخن قائلین به عدم تواتر قرائات را مورد خدشه قرار دهد که به طور مفصل پاسخ داده و روشن خواهد شد.
نکته پایانی این فصل علومی است که با علم قرائات مرتبط هستند بگونهای که یا در آن تأثیر دارند و یا از آن تأثیر میپذیرند.
✅فصل پنجم: حدیث احرف سبعه
در این فصل به بررسی روایاتی پرداخته شده که به روایات احرف سبعه معروف شدهاند که قائلین به تعدد قرائات از آن بهره برده و این احادیث را دلیلی بر این که قرائت قرآن به هر یک از قرائات وارد شده صحیح است، قرار دادهاند. در ابتدا به بررسی این روایات در بین روایات شیعه و اهل سنت پرداخته شده سپس مناقشاتی که در مدلول این روایات شده، مطرح میشود.
در ادامه معانی و تأویلات حروف هفتگانه را مورد بررسی قرار داده و بیان میکند که مراد از حروف سبعه چیست؟ در این باره اقوال متعددی وارد شده که از جمله آنها، کلمات مترادف، فصول هفتگانه، لغتهای فصیح، لغتهای مضرّ، اختلاف در قرائات، قرائتهای هفتگانه و لهجههای مختلف، میباشد. در ادامه فصل حکمتهای نزول قرآن بر هفت حرف مطرح شده که از جمله آنها، تیسیر قرائت و حفظ قرآن، اعجاز لغوی در قرآن، اعجاز در معانی و احکام قرآن، توحید لغات عرب میباشد.
و نکته پایانی فصل، شبهاتی است که به سبب روایات احرف سبعه بر قرآن وارد شده است که به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار میگیرند.
📚مهمترین منابع
1. ابو الخیر محمد بن محمد بن الجزری، النشر فی القرائات العشر
2. ابو الخیر محمد بن محمد بن الجزری، شرح طیبة النشر فی القرائات
3. علی النوری بن محمد السفاقسی، غیث النفع فی القرائات السبع
4. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن
5. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن
6. علامه عسکری، القرآن الکریم و روایات المدرستین
7. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن
8. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن
9. محمد عبد العظیم الزرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن
10. سید رضا مودب، نزول قرآن و رویای هفت حرف
11. محمد علی الصابونی، التبیان فی علوم القرآن
12. محمد باقر سعیدی روشن، علوم قرآنی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای یهودی مخفی و کسی که سعی در فریب دادن #امام_خمینی ره را داشت...
امام خمینی ره: گول قرآن خواندن و نهجالبلاغه خواندن افراد را نخورید...
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی کوتاه
روز غدیر روز برآورده شدن حاجات است اگر....
حجتالاسلام #دانشمند
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌺🌼🌸 یا علی 🌸🌼🌺
صاحب اسرار «سُبْحانَ الّذي أَسْرى» علیست...
بین آیات الهی، آیت کبری علیست
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَد» تفسیری از اخلاص اوست
در کمال بندگی یکتای بیهمتا علیست
حافظ جان علی «فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظا»
حافظ قرآن به «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا» علیست
آیت الکرسی به اسم اعظمش مستمسک است
ای مسلمانان به قرآن «عُروةُ الوُثقی» علیست...
سِیرْ در «ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض» کُن
چشم دل وا کن ببین پیدا و ناپیدا علیست...
«اُدْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ»
در مقام قاف قرآن جنت الاعلی علیست
از «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ» بپرس
تا بدانی در وفای عهدِ حق «اَوْفی» علیست
آسمان «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَه»
سفرهدار «اَنْتَ خَیْرُ الرّازقین» مولا علیست
نور علمش «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» است
«عَلَّمَ القرآن» علی و «عَلَّمَ الاَسما» علیست
لوح محفوظ خدا، «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»
در دو عالم «يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفی» علیست
در طریقت، رایت «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيل»
رهنمای «اَلّذِينَ جاهَدُوا فينا» علیست
اختر تابندۀ «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى»
ماه ظلمتسوز «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى» علیست...
نوح، ایمن ماند از طوفان به یمن نام او
باء «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها» علیست
روح رحمان، قلب قرآن، جان یاسین، نفس فجر
صاحب قدر و معارج، شاهد إسری علیست
عمره و حج و طواف و کعبه و رکن و مقام
زمزم و سعی و صفا و مروه و مسعی علیست
«یا علی و یا عظیم و یا غفور و یا رحیم»
یا الهی! مظهر اسمائک الحسنی علیست
یاد او «تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» کند
در نماز قرب ذکر الله اکبر یا علیست
سجده، راز سر به مُهری بود و آخر فاش شد
رازدار «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» علیست
بشنو از احمد حدیث «حیثما دار» علی
تا ببینی هر طرف رو آورد حق با علیست
تیغش «أَنْزَلْنَا الْحَديد» و ضربتش «بَأْسٌ شَديد»
بهترین توصیف فتحش «لا فتی الا علی»ست
ذوالفقار، اثبات حق و نفی باطل میکند
بیگمان فاروق اعظم در جهان تنها علیست...
✍🏼 سید محمدرضا یعقوبیآل
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش به حال "حقّ" که همیشه با علی است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مرحوم آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره
اين روز (عيد غدير) از اعياد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عيد است و چرا این گونه نباشد؟!
در حالی که اصل قبولی تمام اعمال "ولایت" است و این روز نیز "عید ولایت" است.
🆔https://eitaa.com/alavigorgani
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
بسم الله الرّحمن الرّحیم
از اعمال و نمازهای مستحبی شب و روز عید غدیر غافل نباشیم.
علی بن الحسن العبدی میگوید:
از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمودند:
کسی که در روز غدیر(نزدیک ظهر) دو رکعت نماز بگذارد بطوریکه نیم ساعت به ظهر غسل کند و از خدای عزّوجل حاجت خود را طلب کند.
در هر رکعت از نماز
✅سوره حمد را یک مرتبه؛
✅سوره قُل هُو اللهُ اَحَد را ده مرتبه؛
✅آیت الکرسی را ده مرتبه؛
✅سوره اِنّا اَنزَلناهُ را ده مرتبه (بعد از حمد) بخواند.
ثواب این نماز نزد خداوند با یکصدهزار حج تمتّع و یکصدهزار عمره برابر است و از خداوند حاجتی از حاجتهای دنیا و آخرت را نخواهد مگر اینکه برآورده شود.
مفاتیح الجنان؛اعمال عید غدیر
التّهذیب؛جلد ۳؛صفحه ۱۴۳
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
پیام ها و هشدارهای
امام هادی علیه السلام :
1⃣مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلا تَأمَنْ شَرَّهُ؛●
هر کس خودش در نظرش بی مقدار باشد، از شرّ او ایمن مباش.
2⃣مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ حَقّاً
کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود.
(احتجاج، ج. ۱، ص. ۴۶۰)
3⃣المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، و يَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ ، و أقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ ، و المُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ"
مجادله و بگو مگو کردن، دوستى ديرين را از بين مى برد و پيوند استوار را از هم مى گسلد و كمترين چيزى كه در مجادله هست، چيره جويى است و چيره جويى، خود عامل اصلى قطع رابطه مى باشد.
4⃣لَا تُخَيِّبْ رَاجيكَ فَيَمْقُتَكَ اللّهُ وَ يُعاديكَ.
كسي كه به تو اميد بسته است نااميدش مگردان، وگرنه مورد غضب خداوند قرار خواهي گرفت.
-------
مشکن دلی که چشم امیدش به دست توست
خواهد بر او گذشت ولیکن شکست توست.
#امام_هادی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج