eitaa logo
علم الحدیث
12.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
210 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖"آصف بن برخیا" چطور توانست تخت پادشاهی بلقیس را با آن سرعت حاضر کند❓ 🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ "قَالَ:«إِنَّ اِسْمَ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمَ عَلَى ثَلاَثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً وَ إِنَّمَا كَانَ عِنْدَ آصَفَ مِنْهَا حَرْفٌ وَاحِدٌ فَتَكَلَّمَ بِهِ فَخُسِفَ بِالْأَرْضِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ سَرِيرِ بِلْقِيسَ حَتَّى تَنَاوَلَ اَلسَّرِيرَ بِيَدِهِ ثُمَّ عَادَتِ اَلْأَرْضُ كَمَا كَانَتْ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ وَ نَحْنُ عِنْدَنَا مِنَ اَلاِسْمِ اَلْأَعْظَمِ اِثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى اِسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ اَلْغَيْبِ عِنْدَهُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ. 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که اسم اعظم خداوند بر هفتاد و سه حرف است. نزد آصف (بن برخیا) فقط یک حرف از این هفتاد و سه حرف بود. پس آن حرف را به زبان آورد و زمینی که میان او و تخت بلقیس بود، فرو رفت و ناپدید شد تا او تخت را با دستش گرفت. سپس زمین، سریع‌تر از چشم بر هم زدن،. به جای خود برگشت. و نزد ما (اهل بیت) هفتاد و دو حرف از (هفتاد و سه حرف) اسم اعظم هست و یک حرف نزد خداوند (تعالی) است و آن را، در علم غیبی که نزد اوست، به خود اختصاص داده است. «و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»؛ ▪️«و هیچ توان و قدرتی نیست، مگر با (توفیقِ) خداوندِ بلندمرتبه‌ی عظیم.»» 📚: الکافي، ج۱، ص۲۳۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
الکافی قسمت پنچم 👈کتاب الکافی شامل سه بخش است 1⃣: اصول الکافی : این قسم شامل
الکافی قسمت ششم 🔰 بررسی ویژگی ها ،خاصِ کتاب الکافی : 1⃣: نزدیکی کتاب به زمان معصوم "علیه السلام " 👈کتاب کلینی دقیقا در غیبت صغری نوشته است، لذا نزدیکی ترین زمان به زمان حضور امام معصوم "علیه السلام "است . 2⃣: حجم نگاشته کتاب و زمانی که برای آن وقت گذاشته شده است : 👈به بیان مرحوم نجاشی زمانی که مرحوم کلینی برای نوشتن این کتاب صرف کرده است 20 سال است و از حیث حجم کتابالکافی چاپ فعلی 8 جلد است . 3⃣ :چند بعدی بودن کتاب الکافی: 👈اکثر کتب معمولا در یک بعد نوشته شده اند۰ 👈 مثلا یا فقط در موضوع فقهی 👈یا فقط در موضوع کلامی 👈 ولی کتاب الکافی هم مباحث کلامی دارد و هم مباحث فقهی و هم مباحث اخلاقی 4⃣: بازه زمانی حیات مرحوم کلینی گاهی در یک زمانی کتابی نوشته میشود و به خاطر" قحط الرجال"بودن آن کتاب زبانزد میشود . 〽️ولی زمانی که مرحوم کلینی در قید حیات بوده است و کتاب الکافی را نوشته است جمعیتی فراوان از علماء و فضلاء شیعه هم در بغداد و هم در قم بودند لذا مرحوم کلینی در بین این تعداد فراوان فضلاء معروف به علم و فضل میشود . 5⃣ : معیار داوری ها : 👈گاهی کتابی در یک شهر نوشته میشود و "علماء "و "فضلاء "آن شهر در مورد آن داوری میکنند ولی کتاب الکافی در قم نوشته شده و داوران رجالی که در مورد آن نظرات کاملا مثبتی داده اند تمام بغدادی بودند .(تفکر بغدادی داشته اند) مثل مرحوم شیخ طوسی یا مرحوم نجاشی یا مرحوم ابن غضائری. پ ن : برگرفته از درس های استاد سید علیرضا حسینی شیرازی پ ن: انشاءالله سعی میکنم دوتا صوت از استاد سید علیرضا حسینی شیرازی بارگذاری کنم در مورد کتاب الکافی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 7.wav
35.12M
جلسه هفتم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 برخی از شاگردان مرحوم شیخ مفید سید مرتضى علم الهدى( مولف امالی سید مرتضی) سید رضى(مولف نهج البلاغه) شیخ طوسى( مولف دو تا از کتب اربعه شیعه) نجاشى(مولف فهرس النجاشی از مهمترین کتاب های رجالی شیعه) ابوالفتح کراجکى( مولف کنز الفوائد) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای کشیدنِ گردن در حالت رکوع 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ: يَا ابْنَ عَمِ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ! مَا مَعْنَى مَدِّ عُنُقِكَ فِي الرُّكُوعِ؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ لَوْ ضُرِبَتْ عُنُقِي.» 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: 🔹ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند عزّوجلّ! معنای این‌که در رکوع گردنت را می‌کشی، چیست؟ حضرت فرمودند: «تأویلش این است: به خداوند ایمان دارم، حتی اگر گردنم را بزند.» 📚:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_5916002590482498498.mp3
6.29M
🔺هِشام بن حَکَم؛ شخصی تیزهوش که در إبتدا انسانی مُنحرف و در پایان زبان شیعه، علیه دشمنان شیعه 🎤 ✍:توصیه ویژه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چطور خداوند عز و جل زائر الحسین صلوات الله علیه می شود❓ 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیه: وَ اللَّهُ‏ يَزُورُهُ‏ فِي‏ كُلِ‏ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ1 🔰امام صادق صلوات الله علیه: خداوند در هر شب جمعه او (امام حسین صلوات الله علیه) را زیارت می کند بیان:📝 زیارته تعالی کنایة عن إنزال رحماته الخاصة علیه و علی زائریه صلوات الله علیه قوله علیه السلام و ذلک تفضیل أی زیارة الرب.2 ✍علامه مجلسی می فرماید: زیارت خدای تعالی از او (امام حسین صلوات الله علیه) به معنی فرو فرستادن لطف و رحمتهای خاص خود بر حسین صلوات الله علیه و زائرانش است و منظور از \\"این امر\\"، زیارت خداوند است. 🛑قال الامام حسین بن علی علیهما السلام: مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ3 🔰حضرت آقا امام حسین صلوات الله علیه: آمدن خداوند به معنى جا به جا شدن نيست 📚: منابع: 1:کامل الزیارات باب 38 حدیث 4 2:بحارالانوار ج 98 ص 60 3: تحف العقول، ص: 245 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
چرا گاهی بدون دلیل غمگین میشویم❓ 🖊گاهی غمی در جان انسان رخنه کرده و حزنی بر قلب او می نشیند بی آنکه علت و سببی برای آن بیابد. مانند غروب غمگین جمعه ها. اما در روایت علتی بسیار زیبا برای این لحظات سراسر غم وجود دارد. ابابصیر می گوید: به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِکَ سَبَباً فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ‏ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِینَتَنَا وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَهً این حزن و یا سروری که به شما می رسید از سوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن و سرور بر شما نیز وارد می شود. زیرا ما و تنها شما از نور الهی هستیم و خدا طینت ما و طینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع: ج۱، ص۹۳٫ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖معنای کشیدنِ گردن در حالت رکوع 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ: يَا ابْنَ عَمِ خَ
معنای بالا آوردن دست، هنگام تکبیر آغاز نماز 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ: يَا ابْنَ عَمِ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَى! مَا مَعْنَى رَفْعِ يَدَيْكَ فِي التَّكْبِيرَةِ الْأُولَى؟ فَقَالَ ع: «مَعْنَاهُ اللَّهُ أَكْبَرُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ لَا يُلْمَسُ بِالْأَخْمَاسِ وَ لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ.» 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند تعالی! معنای این‌که دستت را هنگام اولین تکبیرِ (نماز) بالا می‌آوری، چیست؟ حضرت فرمودند: «معنایش این است: خداوند بزرگترین است، یکی است، یگانه‌ای است که چیزی مانند او نیست، با انگشتان دست لمس نمی‌شود و با حواسِّ [پنج‌گانه] درک نمی‌گردد.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۰۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حواسمان باشد چگونه دیندار شده ایم.❓ 🛑امام صادق "علیه‌السلام "فرمودند: من دَخَلَ في هذا الدِّينِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كما أدخَلُوهُ فيهِ ، و مَن دَخَلَ فيهِ بِالكِتابِ و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ 🔰هر كه از طريق [مجذوب شدن به شخصيت] اشخاص به اين دين در آيد همان اشخاص همچنان كه او را به آن در آورده اند از آن خارجش كنند و كسى كه از طريق كتاب و سنّت به اين دين وارد شود ، كوهها بجنبند و او نجنبد (در عقيده و دينش متزلزل نشود) 📚بحارالانوار ج۶۷ ص۱۰۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 8.mp3
38.02M
جلسه هشتم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 مرحوم شیخ مفید کتابی دارند به نام «الكافئة في إبطال توبة الخاطئة»👈 اين كتاب، به زبان عربى و در باره جنگ جمل و معرفى سه شخصيت اصلى آن؛ يعنى عايشه، طلحه و زبير است و اينكه آنان آگاهانه به جنگ با امير المؤمنين، على( علیه السلام) پرداختند و از اين كار هم توبه نكردند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
👇👇👇👇👇👇👇👇
علم الحدیث
👇👇👇👇👇👇👇👇
نامه پدر به فرزند غاصب 👈ابي قحافه (پدر ابوبكر) در زمان شهادت رسول خدا صلوات الله عليه و آله در طائف بود. بعد از بيعت با ابوكر، او نامه‌اي به پدرش نوشت به اين شرح: 🔰از طرف خليفه رسول خدا به ابي قحافه، اما بعد، همانا مردم به من راضي شدند و امروز من خليفه خدا هستم، پس اگر پيش ما بيايي نور چشم مايي. پدرش بعد از خواند نامه به پيك ابوبكر گفت:👇 براي چه علي را از حقش منع كرديد⁉️ پيك ابوبكر گفت: او جوان است و بسياري از قريش را كشته و ابوبكر از او مسن تر است. ابوقحافه به پيك ابوبكر گفت: 👈اگر مسن بودن براي خلافت ملاك باشد كه من نسبت به ابوبكر براي خلافت بيشتر بر حق هستم. حقيقتاً بر علي و حقش ظلم كرديد، در حالي كه رسول خدا خودش با او بيعت كرد و مردم را نيز امر به بيعت با علي كرد! سپس نامه‌اي به فرزندش نوشت به اين شرح:👇 از طرف ابي قحافه به پسرش ابوبكر. اما بعد؛ نامه تو بدست من رسيد و من آن را نامه يك احمق يافتم كه بعضي از آن بعضي ديگر را نقض مي‌كند! يك‌بار در نامه گفتي خليفه رسول خدا و يك‌بار گفتي خليفه خدا و يك بار گفتي مردم به من راضي شدند (و من انتخاب شده مردم هستم؛ كنايه از اين كه تو خليفه خدا و رسول نيستي! خليفه مردم هستي) و مشخص است كه امر بر تو مشتبه گشته؛ پس در امري داخل نشو كه خارج شدن از آن برايت بسيار سخت است و عاقبتت را به سوي آتش (جهنم)‌ و ندامت مي‌كشاند و در روز قيامت ملامت خواهي شد. محل‌هاي وارد شدن و خارج شدن از امور دنيا بسيار است و تو خود مي‌داني كه در اين كار از تو سزاوارتر كيست! پس از خدا بپرهيز و اين كار را به صاحبش واگذار و اگر اينكار را امروز ترك كني برايت مجازات سبك‌تري به دنبال دارد. والسلام عليكم. 📚:الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 87 👈بخاطر طولانی بودن متن از اوردن متن عربی محذور بودم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا مومن از کوه استوارتر است⁉️ 🛑 قال الامام الباقر علیه السلام المؤمنُ أصْلَبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ يُسْتَقَلُّ مِنه، والمؤمنُ لا يُسْتَقَلُّ مِن دِينِه شَيءٌ. 🔰مؤمن از كوه استوارتر و سخت‏تر است. از كوه كم‏ مى ‏شود اما از دين‏ مؤمن چيزى‏ كاسته نمى ‏شود. 📚الکافی ج 2 ص 241 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📚: بحار الأنوار  ج1  ص 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود..... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مراقب باش یگان‌َت، بر ده‌گان‌َت چیره نشود 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَيْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ هَذَا قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلاٰ يُجْزىٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا ، فَالْحَسَنَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ عَشْراً وَ اَلسَّيِّئَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ وَاحِدَةً فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ يَرْتَكِبُ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَيِّئَاتٍ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ حَسَنَةٌ وَاحِدَةٌ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَيِّئَاتِهِ . 🔰امام سجاد سلام الله علیه فرمودند : واى به حال کسى که یکانش (گناهان) بر ده گانش (نیکى ها) چیره شود. عرض کردم : منظور چيست‌؟ فرمودند: آيا نشنيده‌اى قول خداوند را كه فرمودند: «هر كه يك نيكى بجا آورد ده برابر پاداش برد و هر كه يك بدى بجا آورد پاداش داده نشود مگر به مثل آن (به يک بدى)،(انعام/162) عمل خوب اگر انجام شود ده پاداش بر آن نوشته مى‌شود و عمل بد اگر انجام شود يك كيفر بر آن نوشته مى‌شود، پس پناه مى‌بريم به خدا از كسى كه در يك روز ده عمل بد انجام دهد و يك عمل خوب نداشته باشد و بدي‌هايش(يگانش) بر خوبي‌هايش(ده‌گانش) غلبه كند. 📚علل الشرائع ج٢ ص٢٨٠ _میلاد_امام_باقر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرار مناظره کننده اهل تسنن از ادله کمر شکن جوان شیعه الفرار الفرار _میلاد_امام_باقر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ادله مورد استفاده جوان شیعه در مناظره 1⃣:قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ، فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ، ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا، ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ قَالَ: " {§إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا} [الأحزاب: 33] "1 🔰پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) صبح‌گاهی در حالی که کسائی بافته شده از موی سياه بر دوش داشت بيرون آمد. پس حسن بن علی، حسين، فاطمه و علی [عليهم السلام] بر او وارد شدند و با اجازه داخل کساء کشتند، سپس آن حضرت آيه تطهير را تلاوت فرمود. طبق این حدیث که از اصح الکتب اهل تسنن بعد کتاب الله هست 👈عائشه حق ورود به زیر کساء رو نداشت پس اصلا ایه تطهیر شامل حال وی نمیشود این روایت رو مسلم در باب 👈بَابُ فَضَائِلِ أَهْلِ بَيْتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈یعنی عائشه طبق عقیده مسلم جزء اهل البیت نبوده 2⃣: اینم معنای رجس از قران👇👇 فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ2 🔺از پلید حقیقی یعنی بتها اجتناب کنید و نیز از قول باطل (مانند دروغ و شهادت ناحق و سخنان لهو و غنا) دوری گزینید. 👈مِن در آیه شریفه بیانی است لذا مِنَ الْأَوْثَانِ در حال بیان معنای الرجس است 3⃣: قَالَ الْأَزْهَرِيُّ الرِّجْسُ اسم لكل مستقذر من عمل3 🔺زهری می گوید رجس هر عمل زشت را می گویند 📚:منابع: 1:صحيح مسلم ج4 ص 1883 2:سوره مبارکه حج آیه شریفه ۳۰ 3: شرح النووي على مسلم 15 ص195 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فریب فیلم بازی کردن عده ای را نخوریم بلکه مطیع اهل البیت علیهم السلام باشیم❌ راوی از حضرت علیه السلام پرسید: 🛑قَالَ قُلْتُ إِنَّ قَوْماً إِذَا ذَکَرُوا شَیْئاً مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ حُدِّثُوا بِهِ صَعِقَ أَحَدُهُمْ حَتَّی یُرَی أَنَّ أَحَدَهُمْ لَوْ قُطِعَتْ یَدَاهُ أَوْ رِجْلَاهُ لَمْ یَشْعُرْ بِذَلِکَ فَقَالَ: سُبْحَانَ اللّه ذَاکَ مِنَ الشَّیْطَانِ مَا بِهَذَا نُعِتُوا إِنَّمَا هُوَ اللِّینُ وَ الرِّقَّة وَ الدَّمْعَة وَ الْوَجَلُ. 🔰جابر نقل می‏کند که به حضرت باقر(علیه السلام) عرض کردم: مردمی هستند که چون آیه‏‌ای از قرآن را به یاد آورند و یا برای آنان خوانده شود، فریاد زده و بی‏هوش می‏‌شوند حتی دیده شده است که اگر دست‏ها یا پاهایشان را قطع کنند متوجه نمی‌شوند. حضرت از تعجب فرمودند: سبحان اللّه! این کار شیطان است؛(مومنین) به چنین چیزی توصیف نشده‏‌اند، و همانا تأثر از قرآن به نرم شدن دل و رقت قلب و اشک ریختن و ترس است. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 617 📍👈بنابر آیات و روایات، رفتارهای عجیب و غریب و جنون آمیز و سکرگونه از جانب شیطان و اولیاء او صورت می گیرد, اما مومنین و صالحین همواره در خضوع و خشوع و آرامی و نرمی و رقت مشی می‌کنند. 📖 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون. {سوره انفال/۲} ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دنیای ما هم تاریک است برای ما هم چراغ بیاور آقا جانم🖤 انشاءالله جریان سعید حاجب را امروز در کانال بیان میکنم. ⚫️آجرک الله یا صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف فی مصیبة جدک علیهما السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل می‌شود. قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ ..... ⚫️کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مى‌فرستادى ، زيرا او معالجه تو را مى‌داند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكل‌هایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط‍‌ كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين‌ روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت. بطحائى نزد متوكّل سخن‌چينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مى‌فرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن‌ حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكان‌ها سرازير شدم نمى‌دانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف‌ كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است‌. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت. 📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم غیب امام هادی علیه السلام 🛑 مَا خَبَرُ الْوَاثِقِ عِنْدَكَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ خَلَّفْتُهُ فـِي عـَافـِيـَةٍ أَنـَا ....الحدیث 🔰خيران اسباطي گويد: در مدينه خدمت حضرت ابوالحسن (امام دهم)(علیه السلام) رسيدم، به من فرمود: از واثق چه خبر داري؟ عرض كردم: قربانت، وقتي از او جدا شدم با عافيت بود، من از همه مردم ديدارم به او نزديك تر است، زيرا ده روز پيش او را ديده ام (و كسي در مدينه نيست كه او را بعد از من ديده باشد) فرمود: اهل مدينه مي گويند: او مرده است، چون به من فرمود: مردم مي گويند (و شخص معيني را نام نبرد) دانستم مطلب همان است (واثق مرده است و حضرت به علم غيب دانسته و توريه مي فرمايد) سپس فرمود: جعفر (متوكل عباسي) چه كرد؟ عرض كردم: از او جدا شدم در حالي كه در زندان بود و حالش از همه مردم بدتر بود، فرمود: او فرمانروا شد. ابن زيات (وزير واثق) چه كرد؟ عرض كردم: قربانت، مردم با او بودند و فرمان زمان او بود، فرمود: اين پيشرفت برايش نامبارك بود، پس اندكي سكوت نمود، آنگاه فرمود: مقدرات و احكام خدا ناچار بايد جاري شود، اي خيران! واثق در گذشت و متوكل به جاي او نشست و ابن زيات هم كشته شد، عرض كردم: قربانت، چه وقت؟ فرمود: شش روز پس از بيرون آمدن تو (از سامرا، يعني 4 روز پيش). 📚:الکافی باب مولود الامام الهادی علیه السلام حدیث اول ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
همنشینی با گناهکاران!👇ابوهاشم جعفری می‌گوید : از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود : 📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟» ♦️چرا تو را می‌بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می‌کنی؟ گفتم : او دایی من است! حضرت(ع) فرمود : 📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ» ♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی می‌گوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است. خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف می‌کند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست. پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند. عرض کردم : او هر عقیده‌ای دارد و هرچه می‌گوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری می‌کنم. حضرت(ع) فرمود : 📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟» ♦️آیا نمی‌ترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟! 📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(ع) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(ع) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(ع) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(ع) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ» ♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(ع) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(ع) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد می‌کرد و همچنان با هم ستیز می‌کردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(ع) رسید، موسی(ع) فرمود : او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود. 📚منبع :الکافی، ج۲، ص۳۷۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خلف وعده نسبت به کودکان ممنوع❌ 🛑أحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم، وَاِذا وَعَدْتُموُه شَيْئاً فَفُوا لَهُم، فَاِنَّهُم لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم. 🔰پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: به كودكان محبّت كنيد وبه آنها رحم كنيد و هروقت به آنها وعده داديد به آن وفاكنيد، چون آنها شما را روزى رسان خود مى دانند. 📚: كافى، ج ۶، ص ۴۹، ح ۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi