➖علم غیب امام هادی علیه السلام
🛑 مَا خَبَرُ الْوَاثِقِ عِنْدَكَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ خَلَّفْتُهُ فـِي عـَافـِيـَةٍ أَنـَا ....الحدیث
🔰خيران اسباطي گويد: در مدينه خدمت حضرت ابوالحسن (امام دهم)(علیه السلام) رسيدم، به من فرمود: از واثق چه خبر داري؟ عرض كردم: قربانت، وقتي از او جدا شدم با عافيت بود، من از همه مردم ديدارم به او نزديك تر است، زيرا ده روز پيش او را ديده ام (و كسي در مدينه نيست كه او را بعد از من ديده باشد) فرمود: اهل مدينه مي گويند: او مرده است، چون به من فرمود: مردم مي گويند (و شخص معيني را نام نبرد) دانستم مطلب همان است (واثق مرده است و حضرت به علم غيب دانسته و توريه مي فرمايد) سپس فرمود: جعفر (متوكل عباسي) چه كرد؟ عرض كردم: از او جدا شدم در حالي كه در زندان بود و حالش از همه مردم بدتر بود، فرمود: او فرمانروا شد. ابن زيات (وزير واثق) چه كرد؟ عرض كردم: قربانت، مردم با او بودند و فرمان زمان او بود، فرمود: اين پيشرفت برايش نامبارك بود، پس اندكي سكوت نمود، آنگاه فرمود: مقدرات و احكام خدا ناچار بايد جاري شود، اي خيران! واثق در گذشت و متوكل به جاي او نشست و ابن زيات هم كشته شد، عرض كردم: قربانت، چه وقت؟ فرمود: شش روز پس از بيرون آمدن تو (از سامرا، يعني 4 روز پيش).
📚:الکافی باب مولود الامام الهادی علیه السلام حدیث اول
#ماه_رجب
#شهادت_امام_هادی
#امام_هادی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همنشینی با گناهکاران!👇
✅ابوهاشم جعفری میگوید :
از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود :
📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟»
♦️چرا تو را میبینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی میکنی؟
گفتم : او دایی من است!
حضرت(ع) فرمود :
📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ»
♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی میگوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است.
خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف میکند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست.
پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند.
عرض کردم : او هر عقیدهای دارد و هرچه میگوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری میکنم.
حضرت(ع) فرمود :
📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟»
♦️آیا نمیترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟!
📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(ع) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(ع) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(ع) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(ع) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ»
♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(ع) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(ع) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد میکرد و همچنان با هم ستیز میکردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(ع) رسید، موسی(ع) فرمود :
او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.
📚منبع :الکافی، ج۲، ص۳۷۴
#ماه_رجب
#شهادت_امام_هادی
#امام_هادی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خلف وعده نسبت به کودکان ممنوع❌
🛑أحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم، وَاِذا وَعَدْتُموُه شَيْئاً فَفُوا لَهُم، فَاِنَّهُم لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم.
🔰پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
به كودكان محبّت كنيد وبه آنها رحم كنيد و هروقت به آنها وعده داديد به آن وفاكنيد، چون آنها شما را روزى رسان خود مى دانند.
📚: كافى، ج ۶، ص ۴۹، ح ۳
#ماه_رجب
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رحم کردن خداوند به خاطر فرزند ...
🛑: اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ ؛
🔰امام صادق عليه السلام فرمودند:
بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى كند.
📚الكافى ج 6ص50
#ماه_رجب
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
صلی الله علیک یا اباعبدلله علیه السلام
صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام
صلی الله علیک یا ابا عبدالله علیه السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بوسیدن دختربچه در این سنین ممنوع است❓
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِيَةُ الْحُرَّةُ سِتَّ سِنِينَ فَلَا يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تُقَبِّلَهَا.
🔰امام صادق علیه السلام : هرگاه دختر نابالغ شش ساله شد، بوسیدن او برای تو (نامحرم) جایز نیست.
📚:الكافي جلد 5 صفحه 533 بَابُ حَدِّ الْجَارِيَةِ الصَّغِيرَةِ الَّتِي يَجُوزُ أَنْ تُقَبَّلَ حدیث 2
#ماه_رجب
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حرف مَردم
👈وقتی عده ای از شیعیان خدمت امام رضا علیه السلام رسیدند و از یونس بن عبدالرحمن بدگویی کردند یونس که در پشت پرده نظارگر بود گریه کنان خارج شد و امام علیه السلام برای ارام کردن یونس فرمودند👇
🛑يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ بَعْرَةٌ أَوْ قَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ، أَوْ بَعْرَةٌ فَقَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ، هَلْ يَنْفَعُكَ ذَلِكَ شَيْئاً فَقُلْتُ لَا، فَقَالَ: هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ، إِذْ كُنْتَ عَلَى الصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ النَّاسُ.
🔰ای یونس: چه چیزی (ضرری)بر تو است اگر در دستت دُر باشد و مردم بگویند سنگ ریزه است یا در دستت سنگ ریزه باشد و مردم بگویند دُر است⁉️
آیا این سخنِ مردم برای تو نفعی دارد❓
یونس گفت خیر❗️
امام علیه السلام فرمودند تو مِثل این مَثل هستی👈 زمانی که بر حق باشی و امامت از تو راضی باشد گفته ی مردم بر تو ضرری نمی رسانند
📚:إختيار معرفة الرجال ج1ص487
👌این روایت زیبا رو برای دلگرمی دوستانی عرض کردم که این چند روز به خاطر غیرتی که به امیرالمومنین علیه السلام داشتند از گزند لشکر سایبری در امان نبودند
#ماه_رجب
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖توضیح مختصری در مورد روایت شریف(ریپ زده شده)
مرحوم مجلسی رحمه الله علیه ذیل حدیث شریف می فرمایند 👇
🛑وربما يحمل على الكراهة مع عدم الريبة ، كما هو ظاهر الخبر الثاني والاحتياط في الترك..1
🔰حدیث نهی حمل بر کراهت می شود( بوسیدن دختر بچه ۶ ساله) البته زمانی که با ریبه(شهوت)نباشد( و الا زمانی که با شهوت باشد حرام است)
👇روایت مکمل👇
🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ دَعَاهُ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَهْلِهِ فَأَتَى بِصَبِيَّةٍ لَهُ فَأَدْنَاهَا أَهْلُ الْمَجْلِسِ جَمِيعاً إِلَيْهِمْ 👈فَلَمَّا دَنَتْ مِنْهُ سَأَلَ عَنْ سِنِّهَا فَقِيلَ خَمْسٌ فَنَحَّاهَا عَنْهُ2
🔰راوى گويد: يكى از بنى هاشم امام رضا عليه السّلام را به همراه جمعى از خانواده (به ميهمانى) دعوت نمود. در اين هنگام صاحب خانه دخترش را جلو آورد. مهمانان همگى او را نزد خود فراخواندند.
هنگامى كه آن دختر نزديك امام عليه السّلام شد، حضرتش از سن دختر سؤال نمود.
👈گفتند: پنج ساله است.
پس حضرت او را از خود دور نمود.
👇توضیح👇
حضرت ایت الله شبیری حفظه الله در ذیل این روایت شریف:👈 این روایت دلالت میکند که نباید دختر بچه را به خود چسبانید و متعارفا منظور به خود چساندن با لباس است(بغل) پس در دامن گرفتن که از مصادیق به خود چسباندن است جایز نیست.
حدیث از نظر دلالت بر وجوب دور کردن دلالت نمیکند( بلکه بر کراهت دلالت میکند)3
📚: منابع:
1: مرآة العقول ج20 ص371
2:الكافي ج 5 ص 533
3:کتاب النکاح لشبیری ج۳ ص ۸۲۱
#ماه_رجب
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
Amali 9.mp3
40.91M
جلسه هشتم: از کلاس حدیث خوانی استاد #علیرضاهزار
موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
👇نکته👇
یکی از کتاب های مرحوم شیخ مفید « المسائل السروية»، است که مجموعه سؤالاتى است كه از شهر سارى در استان مازندران، توسط يكى از شخصيتهاى علمى آنجا به نام« سيد فاضل شريف» مطرح شده است و شيخ مفيد به آنها پاسخ داده است.
مسائلى كه در اين كتاب، بررسى شدهاند، عبارتند از:👇
1. متعه و ازدواج موقت.
2. رجعت.
3. عالم ذرّ و ارواح.
4. بشارت به پيامبر و ائمه( ع) در كتابهاى آسمانى پيشين.
5. ماهيت انسان.
6. عذاب قبر.
7. حيات شهدا.
8. جبر.
9. اختلافات ظاهر روايات با يكديگر.
10. عدم تحريف قرآن.
11. ازدواج عثمان با دختر رسول اكرم( ص).
12. اصحاب كبائر.
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
نظر مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در مورد رجوع به روایات عامه در مورد مستحبات
✍شیخ الإسلام العلّامة المجلسي(رحمه الله):
🛑إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
🔰بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند متعال [حقایق را] میداند.
📚بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانش؛ تکنولوژی
توصیه ویژه میکنم انشاءالله حتما این کلیپرو با دقت ببینید
انشاءالله بنده هم تحلیلی مستند از منابع عامه و تاریخی بر مطالب کلیپ عرض میکنم
✍: ادمین نوشت
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ امام باقر علیه السلام چگونه دعا میکردند
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا.
🔰امام صادق(ع) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین میساخت، زنان و کودکان را جمع میکرد و دعا میکرد و آنها آمین میگفتند.
📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب
ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم
قسمت اول
1: رویه علماء اهل سنت👈 که در تلاش برای پاک کردن این جنایات علیه بشریت از کتب تاریخی هستند تا گزندی به خلفاء غاصب وارد نشود
2: مستشرقین👈{غیر مسلمانانی که در مورد اسلام تحقیق میکند}: معرفی کردن اسلام به عنوان دینی که ضد علم و تمدن است و این نوع برخورد مستشرقین بخاطر عدم اطلاع از انحراف بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله است
3: شیعیان👈 بخاطراینکه سه حاکم بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله را غاصب می دانند لذا قائل هستند که این جنگ ها و کشور گشائی ها به خصوص حمله به ایران هیچ ارتباطی با اسلام واقعی ندارد چون در زمان حمله اعراب به ایران اسلام مُجَسّم که امیرالمومنین علیه السلام بود در مدینه حضور داشتند لذا ما شیعیان نه تنها مدافع این کشور گشائی ها نیستیم بلکه از منتقدین سر سخت این کشور گشائی به شمار می رویم
ادامه دارد انشاءالله
✍: ادمین نوشت
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
تحلیلی بر روایت شریف
این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیه السلام کودکان و زنان را جمع کرده اند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️
قطعا یکی از دلائل اولا آموزش اهمیت دعاء به اهل خدا است
👈 ثانیا نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی
روایت قسمت اول:
🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ1
🔰پيغمبر (ص) فرمود:
آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است.
روایت قسمت دوم
🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ2
🔰 امام صادق علیه السلام فرمود:
دعاگو و آمین گو در پاداش شریکند
نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است
به این سه روایت دقت کنید
روایت اول:
🛑 اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ3
🔰امام صادق عليه السلام فرمودند:
بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى كند.
روایت دوم:
إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ4
🛑از رسول خدا (صلواتالله علیهما) نقل شده است:
«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) نسبت به زنان از مردان دلسوزتر است.
روایت سوم :
🔰«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً»5
🛑امام رضا علیه السلام: در هر روز و شب از جانب خداوند عزّ و جلّ، منادیاى ندا مىدهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سالخوردهگانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مى شد كه خرد و خمير مىشديد.
🔰 نتیجه👇
حضور زنان و کودکان بخاطر اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربانتر است اهمیت ویژهای در استجابت دعا دارد و دست جمعی دعا کردن در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى نُور
نکته: به این کنار هم گذاشتن روایات و نتیجه گیری در فقه الحدیث استفاده از هم خانواده احادیث می گویند
✍ادمین نوشت
👇: منابع:
1:الكافي ج2ص468
2:الكافى ج6ص50
3:الكافی ج2ص487
4:الکافي ج6 ص6
5:الكافي ج2ص276
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر
🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام":
أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند:
بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟ فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم .
📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
حمله اعراب به ایران
قسمت دوم
نکته بعدی که در بحث حمله اعراب به ایران حائز اهمیت است. 👈بحث حضور امیرالمومنین علیه السلام و امامین حسنین علیهما است 👉که آیا در حمله اعراب به ایران حضور داشتهاند یا خیر❓
👇جواب👇
حضور امیرالمومین علیه السلام:
نه تنها هیچ منبعای به حضور امیرالمومنین علیه السلام در حمله اعراب اشاره نکرده است بلکه منابع مختلفی در مخالفین به صراحت اعلام کرده اند که امیرالمومنین علیه السلام در جنگ اعراب علیه ایران حضور نداشتهاند
🛑ابن تیمیه: جمیع الحروب التی حضرها علی رضی الله عنه بعد وفاة رسول الله صلی الله علیه و سلم: ثلاثة: حروب الجمل، وصفین و حرب
أهلالنهروان1.2.3
🔰امیر المومنین علیه السلام بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله فقط در سه جنگ شرکت کردند { جمل،صفین، نهروان } یعنی در هیچ کدام از جنگهای دوران خلفاء غاصب شرکت نکردند
اما حضور امامین حسنین علیهما السلام:👇
اولا در هیچ منبع شیعهای به حضور امامین حسنین علیه السلام در جنگ با ایران اشاره نشده است پس بالکل برای شیعه اهمیتی ندارد
اما در منابع غیر شیعه:
دو منبع به حضور امامین حسنین علیه السلام اشاره کردهاند
1⃣: بلاذری: ومعه في غزاته فيما 👈يقال الْحَسَن والْحُسَيْن ابنا علي بْن أَبِي طالب عليهم السلام 4
👈 در همین نقل از لفظ (یقال) استفاده شده است که مشخص میکند که خود مولف هم این نقل را ضعیف می دانسته است
2⃣:طبری: عن على بن مجاهد، .... و معه الحسن و الحسين5
این نقل را طبری از👈 علی بن مجاهد نقل کرده است که علماء رجال اهل سنت تضریح به تضعیف علی بن مجاهد کردهاند
🔺قال يحيى بن الضريس على بن مجاهد كذاب6
.📚:منابع
1: مجموع الفتاوی ج 4 ص493
2:منهاج السنة ج 7 ص 199
3:منهاج السنه ج 7 ص 90
4: فتوح البلدان ج 1ص326
5:تاريخ الأمم ج 4 ص269
6: الجرح والتعديل الرازي ج6ص 205
✍:ادمین نوشت
ادامه دارد انشاءالله
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ماه_رجب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بغض و نفرت امام جواد علیه السلام
از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها
طبری شیعی رضوان الله علیه روایت می کند:
🛑 زكريا بن آدم، قال: إني كنت عند الإمام الرضا عليه السّلام اذ جيء بأبي جعفر عليه السّلام و سنه أقل من أربع سنين، فضرب بيده إلى الأرض و رفع رأسه إلى السماء، فأطال الفكر؛ فقال له الإمام الرضا عليه السلام: بنفسي أنت فيم طال فكرك؟ فقال: فيما صنع بامي فاطمة عليها السّلام؛ أما والله لأخرجنهما، ثم لأحرقنهما، ثم لأذرينهما، ثم لأنسفنهما في اليم نسفا؛ فأستدناه و قبل بين عينيه ثم قال: بأبي أنت و امي، أنت لها - يعني الإمامة -.
🔰زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السّلام بودم، آن هنگام امام جواد علیه السّلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود، دست های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد، سپس در فکر طولانی فرو رفت؛ امام رضا علیه السّلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السّلام شد به خدا قسم آن دو نفر(قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها) را از قبر بیرون می کشم، سپس می سوزانم، سپس بر آنها خشم می کنم، سپس خاکستر آنها را به دریا مى ریزم؛ پس امام رضا علیه السّلام، امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی - یعنی امامت - (تو شایستگی امامت را داری و امامت بعد از من از برای تو است).
📚: دلائل الإمامة،ص۴۰۰-۴۰۱
#امام_زمان
#میلاد_امام_جواد
#امام_جواد
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
تحلیلی تاریخی بر یک روایت
قسمت اول
«هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»1
🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است.
👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است. اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست❓
برای پاسخ به این سوال لاجرم باید تفحصی در تاریخ حدیث و فرقه شناسی واقفیه انجام بدهیم
👇پلان اول👇
بعد از شهادت امام رضا علیه السلام بعضی از وکلاء امام کاظم علیه السلام بخاطر طمع مالی حاضر به پذیرفتن امامت امام رضا علیه السلام نشدند و در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کردند و قائل به مهدی بودن امام کاظم علیه السلام شدند به این گروه به اصطلاح واقفیه گفته میشود یعنی کسانی که در در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کرده اند.
لذا با شروع امامت امام رضا علیه السلام واقفیه شروع به فعالیت علیه امام رضا علیه السلام کردند
👇 پلان دوم👇</span>
امام رضا علیه السلام تا سن 47.48 سالگی فرزندی نداشتند لذا واقفیه این را دست اویزی برای خود کرده بودند که اگر امام رضا علیه السلام امام است پس چرا فرزندی ندارد تا امامت به فرزند ایشان منتقل شود❓
🛑..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.»2
🔰از حسین بن بشّار نقل شده است:
ابنقیاما واسطی (از سران فرقه واقفه) نامهای به امام رضا (علیهالسلام) نوشت و در آن گفت:
تو چطور امامی هستی که فرزندی نداری؟!
امام رضا (علیهالسلام) – با حالی شبیه حالِ عصبانیت – پاسخ دادند:
👈«تو از کجا میدانی که من فرزندی نخواهم داشت؟! به خدا قسم، چند روز و شب (بیشتر) نخواهد گذشت که خداوند فرزند پسری روزیام میفرماید و با [ولادتِ] او حق و باطل را جدا میگرداند.»
👇نتیجه 👇
پس با ولادت امام جواد علیه السلام شبهه بی فرزند بودن امام رضا علیه السلام که از طرف واقفیه مطرح شده بود از بین رفت. اما این انتهاء تلاش واقفیه نبود.....
👈توضیح فرقه واقفیه هم انشاءالله در آینده بیان میکنم
ادامه دارد انشاءالله
✍:ادمین نوشت
📚:منابع
1: الکافی ج۱ص۳۰۹
2:الكافي ج۱ص۳۲۰
#امام_زمان
#میلاد_امام_جواد
#امام_جواد
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
تحلیلی بر یک روایت
قسمت دوم
✍واقفیهها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند ..
مادر امام جواد علیه السلام👇 َ
🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1
حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند .
👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقهای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام
👇 رفع شبهه ای زشت👇
🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2
🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است:
علیبنجعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهمالسلام) به حسنبنحسینبنعلیبنحسین (نوه امام سجاد علیهالسلام) گفت: به خدا قسم، بهراستی که خداوند امام رضا (علیهالسلام) را یاری فرمود.
🔹حسنبنحسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند.
🔹علیبنجعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم.
🔹حسنبنحسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آنزمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.)
🔹علیبنجعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابهحال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: بهخلاف پدرش سیاهچرده] باشد!
🔸امام رضا (علیهالسلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.»
🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بر اساس سخن قیافهشناس حکم کردهاند. میان ما و تو نیز قیافهشناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست میگوید.]
امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافهشناسها بفرستید. من نمیفرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آنها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کردهاید و همه در خانههایتان باشید.»
🔹وقتی قیافهشناسها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانهاش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار میکند.👉
🔹سپس (بعد از ورود قیافهشناسان) امام جواد (علیهالسلام) را آوردند و به قیافهشناسها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید.
🔹قیافهشناسها گفتند: پدر او اینجا نیست، اما اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عمویش است، اینشخص عمهاش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافهشناسها گفتند: اینشخص پدرش است.
👈علیبنجعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیهالسلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت میدهم که تو نزد خداوند امام من هستی...
📚:منابع
1:الکافی ج۱ص۴۹۲
2:الکافی ج۱ص۳۲۲
#امام_زمان
#میلاد_امام_جواد
#امام_جواد
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
✨#نکته_رجالی ✨
👈حیات حدیثی یک راوی به دو مرحله تقسیم می شود.
1⃣ مرحله تحمل 👈 یعنی زمانی که راوی نزد امام معصوم "علیه السلام " یا نزد یکی از علماء شاگردی کرده است .
2⃣ مرحله اداء 👈یعنی زمانی که شخص مد نظر به مرحله ای برسد که توانایی تربیت شاگرد را داشته باشد .
دذذ
👇نکته حیاتی 👇
آنچه که نشان اعتقاد یک راوی است بیشتر در مرحله اداء خودنمایی می کند(یعنی روایت کردن)
چرا؟
✅ چون آنچه را نقل میکند در اصل به آن اعتقاد دارد.
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دهه_عجر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖غیب گوئی عجیب حضرت ابوطالب درباره ولادت حضرت امیر علیه السلام
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ: «اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ.»» وَ قَالَ: «اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که فاطمه بنتاسد (مادر امیرالمؤمنین)، نزد (شوهرش) ابوطالب رفت تا او را به ولادت پیامبر (صلواتاللهعلیهم) بشارت دهد.
ابوطالب به او گفت: «بهاندازه یک ″سَبت″ صبر کن؛ که تو را به (مولودی) بشارت میدهم که مثل او است، جزاینکه نبوت ندارد.»»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«″سَبت″، سی سال است و (فاصلهی سنیِ) میان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سی سال بود.»
📚:الکافي ج۱ص۴۵۲
👇 نکته👇
حضرت ابوطالب چهار پسر داشت که فاصله سنی میان هریک از آنها با پسر بعدی، ده سال بوده است؛ «طالب» پسر اول بوده است و حضرت ابوطالب بهواسطهی او به این کنیه نامیده شده است.
پسر دوم «عقیل» است.
پسر سوم «جعفر» بوده که نزدیکترین و شبیهترین برادر حضرت امیر به ایشان بوده.
پسر چهارم نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام بوده است.
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دهه_فجر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ولادت امیر المومنین علی علیه السلام در کعبه
شيخ مفيد (ره) در کتاب هاي متعدد خود دارد که:
🛑لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله سواه، إكراما من الله جل اسمه بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم1.
🔰قبل و بعد از حضرت علي (عليه السلام)، احدي در درون بيت الله الحرام چشم به جهان نگشود و اين يک عنايتي بود از خداوند براي اميرالمومنين (عليه السلام).
همچنین مينويسد :👇
🛑ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم .
🔰حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است .
📚 منابع:
1:مسارالشيعةج7ص59
2:الإرشاد ج 1 ، ص 5
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دهه_فجر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقسیم کننده بهشت و جهنم
🛑كنا عند أحمد بن حنبل، فقال له رجل:
يا أبا عبد الله، ما تقول في هذا الحديث الذي يروى أن عليّاً "عليه السلام "قال: أنا قسيم النار؟
🔹 قال: وما تنكر من ذا؟
أليس روينا أن النبي "صلى الله عليه وآله وسلم" قال لعلي "عليه السلام":
((لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق)).
🔸 قلنا: بلى
🔹قال: فأين المؤمن؟
🔸قلنا: في الجنة
🔹قال: فأين المنافق؟
🔸قلنا: في النار
🔹قال: فعلي قسيم النار.
🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد: نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓
🔹 احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند❓ مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد.
🔸آن جماعت گفتند : بله
🔹 احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟
🔸آن جماع گفتند در بهشت
🔹 باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟
🔸 آن جماعت گفتند در جهنم
احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚: أمالي الخمیسیة: ج1 ص258،
👈نکته: این روایت در منابع شیعه از لسان احمد بن الحنبل نیز نقل شده است:
📚 :الأربعون حديثا (للرازي)، ص: 88
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دهه_فجر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi