eitaa logo
علم الحدیث
11.6هزار دنبال‌کننده
74 عکس
201 ویدیو
71 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
جوانمردی امیرالمومنین علیه السلام!👇در تاریخ نقل شده است که؛ عَمرو بن عَبدِوُدّ از برترین جنگجویان قریش بود که در سال پنجم هجری در جنگ خندق، به دست امام علی(ع) کشته شد. 📋«أُخْتُ عَمْرِو بْنِ عَبْدِوُدٍَّّ اَلْعَامِرِيِّ [اِذَا] رَأَتْهُ قَتِيلاً، فَقَالَتْ مَنْ قَتَلَهُ؟ فَقِيلَ لَهَا : عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)؟» ♦️هنگامی که خواهر عمرو بن عبدودّ برادرش را دید که كشته شده است، پرسيد : چه کسی برادر مرا كشته است؟ به او گفتند : او به دست على بن ابى طالب(ع) كشته شده است. در این هنگام خواهر عمرو گفت : 📋«كُفْوٌ كَرِيمٌ! ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُولُ : لَوْ كَانَ قَاتِلُ عَمْرٍو غَيْرَ قَاتِلِهِ، لَكُنْتُ أَبْكِي عَلَيْهِ آخِرَ اَلْأَبَدِ، لَكِنَّ قَاتِلَهُ مَنْ لاَ يُعَابُ بِهِ، مَنْ كَانَ يُدْعَى قَدِيماً بَيْضَةَ اَلْبَلَدِ» ♦️به درستى كه على بن ابى طالب(ع) همتاى خوبى است. بعد از آن، این شعر را سرود : اگر كشنده ی عمرو بن عبدود، غير كشنده ی او يعنى على بن ابى طالب(ع) بود، هر آينه تا آخر الزمان گريه مى‌ كردم. اما كشنده ی عمرو كسى است كه نمی توان بر او عيب گرفت، کسی که از قدیم الایام او را بيضة البلد(کنایه از کمال مدح) خوانده اند. 📚منبع : ۱)الفصول المختارة، ج۱، ص۲۹۲ ♻️کانال: علم الحدیث eitaa.com/joinchat/2001207372C91f38aed0f
روایت شریف قسمت اول سلام در رابطه با پستی که ریپ زده شده{ فرق بین اسلام و ایمان} آیا اهل تسنن ایمان دارند یا اسلام❓ مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی چند باب در رابطه با اسلام و ایمان دارد ŸŸبرای فهم صحیح اسلام و ایمان سه تا از این باب‌ هارو ببینیم 👈 نکته اولŸŸ اسلام در روایت: شهادت به یگانگی الله و شهادت به نبوت پیامیر صلی الله علیه و آله ایمان در روایات: شهادت به امامت ائمه اثنی عشر علیهم السلام پلان اول 👇بَابُ أَنَّ الْإِسْلَامَ يُحْقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الْأَمَانَةُ وَ أَنَّ الثَّوَابَ عَلَى الْإِيمَان‏1 ŸŸاسلام باعث حفظ خون{ حرام بودن ریختن خون} و باعث اداء کردن امانت می‌شود ولی ثواب وقتی مترتب می‌شود که ایمان باشد پلان دوم 👇بَابُ أَنَّ الْإِيمَانَ يَشْرَكُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا يَشْرَكُ الْإِيمَان‏2 ŸŸ هر کسی که ایمان داشت لاجرم اسلام نیز دارد ولی هر کسی که اسلام داشت اینطور نیست که حتما ایمان نیز دارد{ عموم و خصوص مطلق} پلان سوم 🔺بَابٌ آخَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ أَنَّ الْإِسْلَامَ قَبْلَ الْإِيمَان‏2 ŸŸ اسلام آوردن قبل از ایمان آوردن است{ یعنی اول باید اسلام اورد بعد ایمان} 🔰نکته دومŸŸ این سه تا اسم سه تا باب بودند که هر باب چندتا روایت با موضوع نام باب ذیل اون هست لذا دوستان میتوند مراجعه کنند و مطالعه کنند 🔺 نکته سومŸŸ خواستم از بحث نتیجه گیری کنم ولی دیدیم الحمدلله مرحوم کلینی به نحوی زیبا باب هارو کنار قرار داده که با دیدن ابواب خود به خود نتیجه دقیق به ذهن خطور میکند و نیازی به بیان نتیجه نیست ✍:ادمین نوشت ادامه دارد انشاءالله ŸŸ:منابع 1)الكافي ج‏2ص24 2)الكافي ج‏2ص25 3)الكافی ج‏2ص27 ️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمؤمنین به غلامشان قنبر تازیانه زدند❓ 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "أَمَرَ قَنْبَرَ أَنْ يَضْرِبَ رَجُلًا حَدّاً فَغَلُظَ قَنْبَرٌ فَزَادَهُ ثَلَاثَةَ أَسْوَاطٍ فَأَقَادَهُ عَلِيٌّ ع مِنْ قَنْبَرٍ ثَلَاثَةَ أَسْوَاطٍ.» 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «امیر مؤمنان (علیه‌السلام) به قنبر (غلامشان) دستور دادند که حدّ مردی را جاری کند. قنبر زیاده‌روی کرد و سه ضربه تازیانه اضافه زد.حضرت علی (علیه‌السلام) قنبر را با سه ضربه تازیانه قصاص کرد.» 📚:الكافي ج۷ص۲۶۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تنها خوابیدن ممنوع 🛑عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يَبِيتُ فِي بَيْتٍ وَحْدَهُ فَقَالَ: «إِنِّي لَأَكْرَهُ ذَلِكَ وَ إِنِ اضْطُرَّ إِلَى ذَلِكَ فَلَا بَأْسَ وَ لَكِنْ يُكْثِرُ ذِكْرَ اللَّهِ فِي مَنَامِهِ مَا اسْتَطَاعَ.» 🔰سماعة بن مِهران گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره مردی که شب را در اتاقی تنها بگذراند، سؤال کردم. حضرت فرمودند: «من از این کار خوشم نمی‌آید. البته اگر کسی مجبور به این کار شد، اشکالی ندارد، اما تا جایی که می‌تواند، ذکر خداوند را در رختخوابش زیاد بگوید.» 📚:الكافي، ج۶ص۵۳۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 10.mp3
40.78M
جلسه دهم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 نام مرحوم شیخ «مفید»؛ محمد بن محمد بن نعمان است و «مفید» لقب مرحوم شیخ«مفید» است 👈درخصوص ملقب‌شدن به«مفید»هم گفته‌اند: در مناظره‌ای که با علی بن عیسی رُمانی دانشمند معتزلی داشت، توانست استدلالات طرف مقابل را باطل کند؛ پس از آن رُمانی او را «مفید» خواند. 📚:شبیری، گذری بر حیات شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ص۸-۹. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
05- شریح قاضی زندگینامه و عملکرد 124-99.pdf
711.6K
مقاله بخوانیم شریح قاضی؛ زندگی نامه و عمل کرد 👇چکیده👇 شریح بن حارث کندی - مشهور به شریح قاضی - از چهره های اجتماعی ـ قضایی و تا حدی سیاسی صدر اسلام می باشد. بنا به نوشته مورخان و نسب شناسان, سراسر تاریخ زندگانی این شخص پر از ابهام و تناقض بوده و همین عامل سبب گشته تا برخی از محققان وی را شخصیتی افسانه ای بپندارند. در این مقاله ضمن رد این پندار و اثبات واقعی بودن این شخصیت, کوشش می گردد تا زوایای دیگری از زندگی او همچون: ایرانی بودن, صحابی یا تابعی بودن وی, دلایل تداوم منصب قضای او, بررسی اتهام مداخله در امضای استشهاد نامه علیه حجربن عدی و از همه مهم تر, بررسی درستی یا نادرستی صدور فتوا از جانب او علیه امام حسین(ع) روشن گردد. نویسنده:سید علی اکبر خدائی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا رسول خدا فضایل امیرالمؤمنین را به‌طور کامل بیان نمی‌فرمودند⁉️ 🛑...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ الْبَرَكَةَ...» 🔰روزی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشسته بودند که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وارد شدند. رسول خدا به ایشان فرمودند: «به‌راستی که در تو شباهت‌هایی به عیسی‌بن‌مریم (صلوات‌الله‌علیهما) هست و اگر گروه‌هایی از امت من چیزهایی نمی‌گفتند که مسیحیان در مورد عیسی‌بن‌مریم گفتند [این‌که او خداست]، درباره تو سخنی می‌گفتم هرگاه اشراف و بزرگان مردم از کنارت عبور می‌کردند، خاکی که زیر پاهایت بود را برمی‌داشتند و به آن تبرک می‌جستند.» 📚الكافي، ج۸، ص۵۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معرفی کتاب شریف بحار الانوار 👇قسمت دوم👇دلیل استفاده از منابع اهل تسنن‼️ ➖علامه مجلسی سه دلیل برای این کار خود بیان می کنند👇 🔺قد نورد من كتب أخبارهم للرد عليهم أو لبيان مورد التقية أو لتأييد ما روي من طريقنا1 1⃣: احادیث خود اهل سنت را نقل میکند برای رد کردن خودِ آنها . 👈استفاده از مقبولات خصم برای غلیه بر خصم 2⃣: احادیث اهل سنت را نقل میکند برای اینکه مورد تقیه در احادیث شیعه فهمیده شود (چون در احادیث فراوان داریم راوی از امام "علیه السلام "سوال میکند : که اگر دوحدیث متعارض از شیعه به ما رسید به کدام عمل کنیم ؟ امام "علیه‌السلام " می فرمایند :به حدیثی عمل کنید که مخالف اهل سنت باشد ،چون حدیث موافق اهل سنت طبق تقیّه بیان شده است . 🔺ِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد2 3⃣ نقل احادیث اهل سنت برای تائید احادیث شیعه( بدین معنا 👈وقتی اهل سنت اعلام کند که فلان حدیث شیعه را قبول نداریم ،ما می توانیم با آنها مخاصمه کنیم که این حدیث در منابع خودِ شما هم آمده است.) 👇 نتیحه👇 پس صرف دیدن حدیثی از منابع اهل تسنن در کتاب شریف بحارالانوار دلالت بر قبول بودن اون منبع و حدیث توسط مرحوم علامه مجلسی ندارد 📚:منابع 1): بحار ج1 ص 24 2): الکافی ج 1 ص 68 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد ... 🛑دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ الإمام عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ الْیُمْنَی وَ لْیُقِمْ فِی الْیُسْرَی فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ مِنَ الشَّیْطَانِ 🔰دعائم الاسلام: از امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: کسی که نوزادش به دنیا می آید، باید در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این کار باعث مصون ماندن از شیطان است. 📚بحارالانوار/ج101/ص126 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نکته خاص رجالی_حدیثی 🔅گاهی وقت ها از دل روایات نکات خاصی میشود استخراج کرد که معمولا در اصل داستان دخیل نیستند و به خاطر همین در سایه کم لطفی قرار میگریند. 🔸 به این نمونه توجه کنید👇👇👇 👈وقتی "هشام بن سالم" و" مومن طاق" پیش "عبدالله افطح" رفتند و با سوال کردن از"عبدالله" متوجه شدند که وی امام نیست، گریه کنان از خانه "عبدالله افطح" خارج شدند : 🔺فَخَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ ضُلَّالًا لَا نَدْرِي إِلَى أَيْنَ نَتَوَجَّهُ أَنَا وَ أَبُو جَعْفَرٍ الْأَحْوَلُ فَقَعَدْنَا فِي بَعْضِ أَزِقَّةِ الْمَدِينَةِ بَاكِينَ حَيَارَى لَا نَدْرِي إِلَى أَيْنَ نَتَوَجَّه‏ نَقُولُ إِلَى الْمُرْجِئَةِ إِلَى الْقَدَرِيَّةِ إِلَى‏ الزَّيْدِيَّةِ إِلَى الْمُعْتَزِلَةِ إِلَى‏ الْخَوَارِج‏ 🔰هشام بن سالم می گوید من و مومن طاق از نزد عبدالله افطح خارج شدیم و نمیدانستیم که به کجا رجوع کنیم و در کوچه های مدینه گریه کنان و سرگردان بودیم و نمیدانستیم که به سمت مرجئه برویم یا به سمت قدریه یا به سمت زیدیه یا به سمت معتزله یا به سمت خوارج. 👇نکته👇 👈این بیان هشام بن سالم و مومن طاق نشان از این دارد که فرقه های فعال در آن زمان مدینه از این قرار بودند👇 🔸مرجئه 🔸قدریه 🔸زیدیه 🔸معتزله 🔸خوراج 📚:الكافی ج‏1ص351 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مهدویت میانبر نیست؛ تنها راه است 🛑 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ الَّذِی لَا یُؤْتَی إِلَّا مِنْهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ 🔰سلام بر تو ای دروازه خدا که هیچ کس جز از آن دروازه به سوی قرب خدا نایل نگردد، سلام بر تو ای راه خدا که هر کس به غیر از آن طریق رود هلاک می گردد. 📚مصباح الزائر ج ۱، ص ۴۳۷ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️ 👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است 🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️ 🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است . 💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند: َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب‏ 🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است . 👇نتیجه👇 ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور ✍:ادمین نوشت 📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اثرِ نیّت گناه در زندگی و کسب و کار 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ السَّلاَمُ "قَالَ: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي اَلذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ. 🔰امام صادق "علیه السلام "فرمود: همانا مومن نیت گناهی می کند در نتیجه از رزقش محروم می شود. 📚ثواب الاعمال ص ۱۱۶ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قسمت دوم هر مخالفی ناصبی نیست 👇مرحوم صدوق در الفقیه👇 🛑الْجُهَّالُ يَتَوَهَّمُونَ أَنَّ كُلَّ مُخَالِفٍ نَاصِبٌ وَ لَيْسَ كَذَلِكَ.1 🔰جاهلین گمان کرده اند که همه مخالفین ناصبی هستند در حالی که اینچنین نیست مرحوم شیخ طوسی المخالف لآل محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله على ضربين ، ضرب : يحل اكل ذبائحهم وهم الذين لا يعادون آل محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله ويظهرون مودتهم ، والثانى : لا تحل ذبيحتهم وهم الخوارج ومن ضارعهم من مبغضي آل محمد عليهم‌السلام2 🔰مخالفین اهل بیت و آل پیامبر صلی الله علیه و آله به دو گروه تقسیم می شوند.گروهی که با آل پیامبر دشمنی نمیکند و مودت و محبت آل پیامبر را اظهار میکند؛ خوردن ذبیحه این گروه حلال است و اشکالی ندارد. اما عده ای از مخالفین همچون خوارج و پیروان آنان؛ با آل رسول دشمنی دارند؛ خوردن ذبیحه این گروه جایز نیست 👇ناصبی در روایات👇 🛑إِنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَنْجَسُ مِنْهُ3 🔰ناصبی نجس تر از کلب است. بعضی از احکام ناصبی در فقه شیعه👇 1:ناصبی نجس و کافر است 2: صید ناصبی نجس است 3:ذبیحه ناصبی نجس است 4:سُور ناصبی نجس است 5:ناصبی از مسلمان ارث نمیبرد 6:نماز و غسل و کفن کردن ناصبی جایز نیست. 7: ازدواج دائم و موقت با زن و مرد ناصبی و ناصبیه جایز نیست4 📚:منابع 1: تهذيب الأحكام ج9ص71 2: من لا يحضره ج3 ص 408 3:علل الشرائع ج1ص292 4:برای اطلاع دقیق از معنای ناصبی و احکام ناصبی و روایات حول ناصبی به کتاب نصب و ناصبی نوشته آقای بلقان آبادی ناشر دلیل ما رجوع کنید کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 11.mp3
40.89M
جلسه یازدهم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 ➖مرحوم شیخ مفید در کلام مرحوم شیخ طوسی(استاد در کلام شاگرد) 🛑ولد سنة ثمان و ثلاثين و ثلاثمائة، و توفي لليلتين خلتا من شهر رمضان سنة ثلاث عشرة و أربع مائة، و كان يوم وفاته يوما لم ير أعظم منه من كثرة الناس للصلاة عليه و كثرة البكاء من المخالف و الموافق 🔰مرحوم شیخ مفید در سال ۳۳۸ به دنیا آمدند و در رمضان ۴۱۳ از دنیا رفتند(یعنی عمر مبارکشون ۷۵ سال بوده است). روز وفات مرحوم شیخ مفید روزی بزرگتر از او دیده نشده بود از شدت نمازگذاران و شدت گریه کنندگان که هم از مخالفین شیعه بودند و هم از شیعیان 📚:الفهرست الطوسي ج1ص158 پ ن : 👈دوستانی که جلسات رو تایپ کردن اگه دوست داشتند اطلاع بدن تا انشاءالله جزوه هاتشون رو در کانال قرار بدم کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حدیث عاشقی 🛑"قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) : قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لَایَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً. 🔰پیامبر"صلی الله علیه و آله" فرمودند: مردی که به همسر خود می گوید دوستت دارم این دوستت دارم از قلب همسرش بیرون نمی رود هیچ وقت (منظور این است ک باعث ایجاد محبت زیادی میشود) 📚:كافي ج‏۵ص۵۶۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رابطه ایمان و دوست داشتن خانواده 🛑أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا أَظُنُّ رَجُلاً يَزْدَادُ فِي هَذَا اَلْأَمْرِ خَيْراً إِلاَّ اِزْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ 1. 🔰امام صادق علیه السلام فرمودند:گمان نمیکنم مردی در امر امامت خیرش زیاد شود مگر اینکه دوست داشتنش نسبت به همسرش نیز زیاد شود 👇حدیث دوم👇 🛑وَ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ : كُلَّمَا اِزْدَادَ اَلْعَبْدُ إِيمَاناً اِزْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ.2 🔰پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند هر چقدر ایمان بنده ای زیاد شود محبت وی به خانواده اش نیز زیاد می شود 👇توضیح👇 مرحوم لنکرانی: آنچیزی که از آیه شریفه و بعضی از احادیث به دست می آید این است که دوست داشتن همسر باعث رزق می شود3 👇آیه شریفه👇</span> وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 4 [مردان و زنان] بی همسرتان و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید؛ اگر تهیدست اند، خدا آنان را از فضل خود بی نیاز می کند؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست.:عیسوند 📚:منابع 1:الکافي ج۵ص۳۲۰ 2:دعائم الإسلام ج۲ ص۱۹۲ 3:العروه الوثقی ج ۲ ص ۶۷۵ 4:سوره مبارکه نور آیه ۳۲ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رابطه رزق و خانواده 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَدِيثُ الَّذِي يَرْوِيهِ النَّاسُ حَقٌّ أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ ص فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ فَفَعَلَ ثُمَّ أَتَاهُ فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ حَتَّى أَمَرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع [نَعَمْ‏] هُوَ حَقٌّ ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ. 🔰اسحاق بن عمار می گوید: به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: مردم می گویند مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر به او گلایه کرد و پیامبر(صلی الله علیهو آله) به او فرمود ازدواج کن و آن مرد بار دیگر نزد پیامبر آمد و از فقر شکایت کرد و دوباره پیامبر او را به ازدواج توصیه کرد تا بار سوم. آیا این روایت درست است؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود: بله؛ درست است. سپس فرمود: 👈رزق و روزی به همراه همسر و فرزند است. 📚:کافی ج5ص330   کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حدیث قبلی دلالت بر محبت کلامی آقا نسبت به همسر میکرد ŸŸاما محبتی که در عمل نمایان میشود.👈</span> 👇عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ. 🛑از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌علیه) هیزم جمع می‌کرد، آب می‌آورد و جارو می‌زد و فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گندم را آرد می‌کرد، (آن را) خمیر می‌کرد و نان می‌پخت. 🔰:الكافي ج 5 ص 86 ➖➖➖➖➖➖➖➖ نکته1 : مرحوم کلینی این روایت را در بَابُ عَمَلِ الرَّجُلِ فِي بَيْتِهِ‌ " کار کردن مرد در خانه" نقل کرده است. یعنی مرحوم کلینی نیز برداشتشون از این روایت کمک کردن مرد در کار خانه بوده است نکته2: روایت هم از حیث سند و هم از حیث دلالت و هم از حیث منبع غیر قابل خدشه است پس آقایون کانال زحمت نکشند برای راه در رو📚😐‍♂️ ✍:ادمین نوشت کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رابطه شکرگذاری و جلب رزق إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ. حکمت ۱۳ نهج البلاغه  هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»; 👇شرح👇 نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. 👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; 👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ); به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».   کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مَرد باید آراسته باشد 🛑عن الحسن بن جهم قال: رأیت أبا الحسن – علیه السلام – اختضب، فقلت: جعلت فداک اختضبت؟ فقال: نعم، إن التهیئه مما یزید فی عفه النساء، ولقد ترک النساء العفه بترک أزواجهن التهیئه … . 🔰حسن بن جهم می گوید: ابوالحسن – علیه السلام – را دیدم که خضاب کرده است، عرض کردم: فدایت شوم! خضاب کرده اید؟ فرمود: آری! آراستگی بر عفت زنان می افزاید؛ به راستی زنان ترک عفت کرده اند، چون شوهرانشان آراستگی را ترک نموده اند. سپس فرمود: اگر آراسته نباشی آیا خوش داری که همسرت را نیز مانند خودت ببینی؟ عرض کردم: نه! فرمود: او نیز چنین است. 📚:الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا عمر اهل بیت علیهم السلام کوتاه بوده❓ 🛑عنْ حَرِيزٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ" علیه السلام" جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ بَقَاءَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَقْرَبَ آجَالَكُمْ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ مَعَ حَاجَةِ النَّاسِ إِلَيْكُمْ فَقَالَ إِنَّ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا صَحِيفَةً فِيهَا مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ فِي مُدَّتِهِ فَإِذَا انْقَضَى مَا فِيهَا مِمَّا أُمِرَ بِهِ عَرَفَ أَنَّ أَجَلَهُ قَدْ حَضَرَ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ ص يَنْعَى إِلَيْهِ نَفْسَهُ‏ وَ أَخْبَرَهُ بِمَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ ... 🔰حريز مي گويد: به امام صادق (عليه السلام) عرضه داشتم ، چقدر عمر شما اهل بيت (عليهم السلام) كوتاه است؟ امام (عليه السلام) فرمود: 👈براى هر يك از ما صحيفه ای است كه آنچه در مدت عمرش راجع به برنامه كارش احتياج دارد در آن نوشته شده است وقتي دستوراتي كه به امام شده، پايان يابد، امام می فهمد كه اجل او رسيده است. سپس پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نزد او مي آيد و او را از وفاتش مطلع می سازد و درجاتش را كه نزد خداست به او گوشزد می كند. 📚: الغيبة النعماني ، ص۲۸۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi