eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
77 عکس
224 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
Amali 25.mp3
20.05M
جلسه بیست و پنجم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 برخی از شاگردان مرحوم شیخ مفید سید مرتضى علم الهدى: ( مولف امالی سید مرتضی) سید رضى: (مولف نهج البلاغه) شیخ طوسى: ( مولف دو تا از کتب اربعه شیعه) نجاشى: (مولف فهرس النجاشی از مهمترین کتاب های رجالی شیعه) ابوالفتح کراجکى: ( مولف کنز الفوائد) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
زیبا پوش باشیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اِبْنَ عَبَّاسٍ لَمَّا بَعَثَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى اَلْخَوَارِجِ لَبِسَ أَفْضَلَ ثِيَابِهِ وَ تَطَيَّبَ بِأَطْيَبِ طِيبِهِ وَ رَكِبَ أَفْضَلَ مَرَاكِبِهِ وَ خَرَجَ إِلَيْهِمْ فَوَاقَفَهُمْ فَقَالُوا يَا اِبْنَ عَبَّاسٍ بَيْنَنَا أَنْتَ خَيْرُ اَلنَّاسِ إِذْ أَتَيْتَنَا فِي لِبَاسِ اَلْجَبَابِرَةِ وَ مَرَاكِبِهِمْ فَتَلاَ عَلَيْهِمْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اَللّٰهِ اَلَّتِي أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ وَ اَلطَّيِّبٰاتِ مِنَ اَلرِّزْقِ فَأَلْبَسُ وَ أَتَجَمَّلُ فَإِنَّ اَللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ اَلْجَمَالَ وَ لْيَكُنْ مِنْ حَلاَلٍ . 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: هنگامى امير مؤمنان علیه السلام عباس را بسوى خوارج فرستاد،بهترين لباس خود را پوشيد و با بهترين عطر،خود را خوشبو كرد و بر بهترين مركب خود سوار شد و به سوى آنها رفت و با آنها رودررو شد.آنها گفتند:اى ابن عباس!تو كه بهترين مردم ميان ما هستى با لباس ستمگران و مستكبران و مركب‌هاى آنها نزد ما آمده‌اى‌؟ابن عباس در جواب اين آيه را براى آنها تلاوت كرد:(بگو چه كسى زينت و روزى پاك را كه خدا براى بندگانش آفريده حرام كرده است‌؟).پس مى‌پوشم و خود را آراسته مى‌كنم؛چراكه خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد.ولى بايد كه اينها از راه حلال باشد. 📚: مكارم الأخلاق، ص: 96 👇نکته👇 درسته که فاعل(ابن عباس) این فعل(زیبا پوشیدن) یک غیر معصوم‌بوده است. ولی وقتی امام معصوم، یعنی امام صادق علیه السلام با نقل این قضیه مهر تائیدی بر فعل ابن عباس زدند، پس برای ما حجت میشود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدیه بدهیم 🛑 رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِيدُ فِي عِفَّتِهَا. 🔰 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هدیه شوهر به همسرش، عفت را در وی می افزاید. 📚من لايحضره الفقيه ج4 ص381 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حدیث عاشقی 🛑"قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) : قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لَایَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً. 🔰پیامبر"صلی الله علیه و آله" فرمودند: مردی که به همسر خود می گوید دوستت دارم این دوستت دارم از قلب همسرش بیرون نمی رود هیچ وقت (منظور این است ک باعث ایجاد محبت زیادی میشود) 📚:كافي ج‏۵ص۵۶۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بهترین شما چه کسی است؟ 🛑خَیرُکمْ خَیرُکمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیرُکمْ لِأَهْلِی 🔰پیامبر صلی الله علیه و آله: بهترین شما کسی است که بهترین شخص برای خانواده اش باشد و من بهترین فرد برای خانواده ام هستم. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 555 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جواب دوست عزیزمان را با یک مقدمه عرض میکنم : حدیث مد نظر قطعا برای راوی حدیث و کسانی که در عصر معصومان علیهم السلام زندگی میکردند معنای واضح داشته است . اما در طول زمان با تقطیع حدیث، قرائن از بین رفتند و فهم حدیث دچار مشکل شده است. 👈تقطیع انواع مختلفی دارد من باب مثال عرض میکنم: 1: تقطیع راوی 2: تقطیع شروح و نقود 3: تقطیع متن 4: تقطیع فضای تخاطب 👈در حدیث مد نظر علی الظاهر تقطیع فضای تخاطب صورت گرفته است . { یعنی چهارچوب گفتگوئی راوی با معصوم که معنائی دقیق روایت را مشخص میکند از بین رفته است} ⬅️برای اینکه فضائی تخاطب را احیاء کنیم باید به صدر نویسی محدثین سلف در مورد روایت مد نظر رجوع کنیم . صدر نویسی: نکات و شروحی که در مورد این روایت نقل شده است بالاخص دقت کنیم👈 محدثین سلف این روایت را در چه بابی استفاده کرده است { مهندسی معکوس" از اسم باب به معنای دقیق روایت پی ببریم"} همین روایت در کتب مختلف در باب‌های ذکر شده است که دلالت بر همسر بودن میکند.👇 1: الوافی مرحوم فیض: باب حب المرأة لزوجها1 2: وسائل الشیعه مرحوم شیخ حر بَابُ اسْتِحْبَابِ حُبِّ النِّسَاءِ الْمُحَلَّلَاتِ وَ إِخْبَارِهِنَّ بِهِ وَ اخْتِيَارِهِنَّ عَلَى سَائِرِ اللَّذَّات‏2 3: هدایه الامه مرحوم شیخ حر: في استحبابه و أحكامه اثنا عشر3 تشکر از حجه الاسلام و المسلمین آقای دهبان که ناقد بودند. 📚منابع: 1: الوافي، ج‏22، ص: 771 2: وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 21 3: هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج-7، ص: 65 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مَرد باید آراسته باشد 🛑عن الحسن بن جهم: رَأَیتُ أبَا الحَسَنِ(ع) اختَضَبَ، فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداک، اِختَضَبتَ؟! فَقالَ: نَعَم، إنَّ التَهیئَةَ مِمّا یزیدُ فی عِفَّةِ النِّساءِ، ولَقَد تَرَک النِّساءُ العِفَّةَ بِتَرک أزواجِهِنَّ التَّهیئَةَ. ثُمَّ قالَ: أیسُرُّک أن تَراها عَلی ما تَراک عَلَیهِ إذا کنتَ عَلی غَیرِ تَهیئَةٍ؟ قُلتُ: لا، قالَ: فَهُوَ ذاک. ثُمَّ قالَ: مِن أخلاقِ الأَنبِیاءِ التَّنَظُّفُ، وَالتَّطَیبُ، وحَلقُ الشَّعرِ... 🔰حسن بن جهم می گوید:‌ ابو الحسن(ع) {امام کاظم علیه السلام} را دیدم که خَضاب کرده بود. گفتم: قربانت گردم! خضاب کرده اید؟! فرمود: «آری. آراسته بودن، از عواملی است که بر پاک دامنی زن می افزاید. زنان، از آن رو ترک پاک دامنی می کنند که شوهرانشان آراسته بودن را ترک می نمایند». سپس فرمود: «آیا تو دوست داری که همسرت را مانند خودت، ناآراسته ببینی؟». گفتم: نه. فرمود: «او نیز همین طور». آن گاه افزود: «پاکیزگی، خوش بو بودن و اصلاح کردن مو، از صفات پیامبران است...». 👇👇 در سند روایت شریف از کنیه ابی الحسن استفاده شوده است. 1: ابی الحسن یا ابی الحسن الاول: امام کاظم علیه السلام مد نظر است . 2: ابی الحسن الثانی: امام رضا علیه السلام 3: ابی الحسن الثالث یا ابی الحسن الاخیر: امام هادی علیه السلام 📚منابع 1:الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷ 2معجم مصطلحات الرجال و الدرایه اقای جدیدی نژاد ص ۱۳ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعاء مخصوص زمان غیبت 🛑عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَيْبَةٍ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِي يَشُكُّ النَّاسُ فِي وِلَادَتِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ وَ لَمْ يُخَلِّفْ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ مَا تَأْمُرُنِي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ قَالَ ادْعُ اللَّهَ بِهَذَا الدُّعَاءِ- 👈اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّكَ لَمْ أَعْرِفْهُ قَطُّ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي:" 👉قَالَ أَحْمَدُ بْنُ الْهِلَالِ سَمِعْتُ هَذَا الْحَدِيثَ مُنْذُ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ سَنَةً". 🔰زراره بن اعين گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود: آن جوان(امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ناچار بايد غيبت كند، گفتم: براى چه؟ فرمود: مى‏ترسد و با دستش اشاره به شكمش كرد، فرمود: او است منتظر و او است كه مردم در زايش او شك دارند، برخى گويند در شكم مادر است (يعنى موقع وفات پدرش)، برخى گويند پدرش مرده و جانشينى ندارد، برخى گويند دو سال پيش از مرگ پدرش زائيده شده. زراره گويد: پس من گفتم: اگر من به اين زمان برسم چه دستورى به من مى‏دهى؟ فرمود: به درگاه خدا اين دعا را بخوان: 👈«خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو خود را به من نشناسانى من تو را نشناسم، بار خدايا پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبر خود را به من نشناسانى من هرگز او را نشناسم، بار خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجت را به من نشناسانى من از دينم گمراه شوم». احمد بن هلال (دوم راوى اين حديث) گويد: من 56 سال است كه اين حديث را شنيده‏ ام. 📚: الكافي ج 1ص342 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ . 🔰محمد بن فرج گويد: امام باقر عليه السلام بمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند 👇شرح روایت👇 🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق2 ✍:علامه مجلسی علیه الرحمه: روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غضبی است که بر اکثریت شده است 👇نکته👇 ✍:برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلائل متعددی در روایت بیان شده است. 1:تا دشمنان امام علیه السلام را به قتل نرسانند3 2:امتحان الهی بندگان4 3: غضب الهی5 4: و.... 📚منابع 1:الکافي ج۱ص۳۴۳ 2:مرآة العقول ; ج ۴  ص ۶۱ 3:الكافي ج 1ص342 4:الغيبة للنعماني ج1ص154 5:الکافي ج۱ص۳۴۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعتبار احادیث کتاب نهج الفصاحه‼️ 💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔸 مرحوم ابوالقاسم_پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام نهج_الفصاحه با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 🔴 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب جامع_الصغیر سیوطی است. 📚: طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸. 🔰 پ.ن: برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل می‌کنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟! ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شروط ایمان کامل چیست؟ 🛑قال الامام الصادق علیه السلام: مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ وَ أَبْغَضَ لِلَّهِ وَ أَعْطَی لِلَّهِ وَ مَنَعَ لِلَّهِ فَهُوَ مِمَّنْ کَمَلَ إِیمَانُهُ 🔰امام صادق علیه السلام: هر كس برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمنی ورزد و به خاطر خدا عطا كند؛ او از جمله كسانى است كه ايمانش كامل است. 📚الكافي ج2ص124 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت ایت الله سید علی میلانی حفطه الله موضوع: وجه تمایز شیعه تبری است نه تولی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حُب و بغض در راه خدا 🛑...عَنْ دُرُسْتَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ مَلَكَيْنِ إِلَى أَهْلِ مَدِينَةٍ لِيَقْلِبَاهَا عَلَى أَهْلِهَا فَلَمَّا انْتَهَيَا إِلَى الْمَدِينَةِ وَجَدَا رَجُلًا يَدْعُو اللَّهَ وَ يَتَضَرَّعُ فَقَالَ أَحَدُ الْمَلَكَيْنِ لِصَاحِبِهِ: أَ مَا تَرَى هَذَا الدَّاعِيَ؟ فَقَالَ: قَدْ رَأَيْتُهُ وَ لَكِنْ أَمْضِي لِمَا أَمَرَ بِهِ رَبِّي. فَقَالَ: لَا وَ لَكِنْ لَا أُحْدِثُ شَيْئاً حَتَّى أُرَاجِعَ رَبِّي فَعَادَ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. فَقَالَ: يَا رَبِّ إِنِّي انْتَهَيْتُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَوَجَدْتُ عَبْدَكَ فُلَاناً يَدْعُوكَ وَ يَتَضَرَّعُ إِلَيْكَ. فَقَالَ: «امْضِ بِمَا أَمَرْتُكَ بِهِ فَإِنَّ ذَا رَجُلٌ لَمْ يَتَمَعَّرْ وَجْهُهُ غَيْظاً لِي قَطُّ.»» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «خداوند (عزّوجلّ) دو فرشته را به‌سوی اهالی شهری فرستاد تا شهر را بر سر اهالی‌اش ویران کنند. وقتی آن دو فرشته به شهر رسیدند، مردی را دیدند که مشغول دعا و نیایش و زاری با خداوند بود. یکی از آن دو فرشته به دیگری گفت: آیا این مرد دعاکننده را نمی‌بینی؟ فرشته دیگر گفت: می‌بینم، اما کاری را که پروردگارم دستور داده را انجام می‌دهم. فرشته اولی گفت: نه، من تا وقتی نزد پروردگارم بازگردم، دست به کاری نمی‌زنم. پس به سوی خداوند (تبارک‌وتعالی) بازگشت و عرض کرد: پروردگارا! من به آن شهر رفتم و فلان‌بنده‌ات را دیدم که تو را می‌خواند و با تو نیایش می‌کرد و زاری می‌نمود. خداوند فرمود: «کاری را که به تو دستور داده بودم، انجام بده؛ چراکه او مردی است که تاکنون هرگز به‌خاطر من، رنگ چهره‌اش از روی خشم، دگرگون نشده است.»» 📚الكافي، ج۵، ص۵۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فایده دوست داشتن در راه خدا 🛑عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: إِذَا جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ قَامَ مُنَادٍ فَنَادَى يُسْمِعُ النَّاسَ فَيَقُولُ أَيْنَ الْمُتَحَابُّونَ فِي اللَّهِ قَالَ فَيَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ فَيُقَالُ لَهُمُ اذْهَبُوا إِلَى الْجَنَّةِ بِغَيْرِ حِسَابٍ قَالَ فَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ فَيَقُولُونَ إِلَى أَيْنَ فَيَقُولُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِغَيْرِ حِسَابٍ قَالَ فَيَقُولُونَ فَأَيُّ ضَرْبٍ «3» أَنْتُمْ مِنَ النَّاسِ فَيَقُولُونَ نَحْنُ الْمُتَحَابُّونَ فِي اللَّهِ قَالَ فَيَقُولُونَ وَ أَيَّ شَيْ‏ءٍ كَانَتْ أَعْمَالُكُمْ قَالُوا كُنَّا نُحِبُّ فِي اللَّهِ وَ نُبْغِضُ فِي اللَّهِ قَالَ فَيَقُولُونَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ*. 🛑علی بن الحسين عليهما السلام فرمود: چون خداى عز و جل همه مردم را گرد آورد (در روز قيامت) يك جارچی برخيزد و بآوازى كه مردم بشنوند. گويد: دوستى كنان براى خدا كجايند؟ جماعتى از مردم برخيزند، بآنها گفته شود بدون حساب بسوى بهشت رويد. فرشتگان بآنها برخورند و گويند: كجا؟ گويند: بسوى بهشت بدون حساب، گويند شما چه صنفى از مردميد؟ گويند: ما دوستى كنان براى خدائيم، گويند: اعمال شما چه بوده؟ گويند: براى خدا دوستى ميكرديم و براى خدا دشمنى ميورزيديم گويند: چه خوبست پاداش اهل عمل! 📚: الكافي ج‏2، ص: 126 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دین چیزی بجزء حُب و بُغض نیست 🛑عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْحُبِّ وَ الْبُغْضِ أَ مِنَ الْإِيمَانِ هُوَ فَقَالَ وَ هَلِ الْإِيمَانُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُون‏ 🔰از فضيل بن يسار، گويد: از امام صادق (ع) پرسيدم از حب و بغض كه از ايمانند؟ در پاسخ فرمود: مگر ايمان جز حب و بغض است؟ سپس اين آيه را خواند (7 سوره حجرات): «محبوب كرد ايمان را براى شما و آن را در دلهاى شما آراست و مكروه و نفرت آميز كرد نزد شما كفر و فسق و نافرمانى را، آنانند راه يافته‏ها» 📚:الكافي ج‏2، ص: 125 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا امام باقر علیه السلام در کربلا حضور داشتند؟ ✍فاجعه عاشوراء در سال ۶۱ رخ داد، و امام باقر علیه السلام در سال ۵۷ متولد شدند1(یعنی در سال ۶۱، امام باقر علیه السلام ۴ سال داشتند) 👇به این دو روایت دقت کنید:👇 🔺قال أبو جعفر: قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله2 🔰جدّم امام حسین(علیه السلام) کشته شدند، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم 🔺عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَدْ أَدْرَكْتَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ نَعَمْ3 🔰از امام باقر علیه السلام سوال کردند آیا شما زمان امام حسین علیه السلام را درک کردید؟ فرمودند: بله 📚:منابع 1:الکافی ج ۱ ص ۴۶۹ 2: تاریخ یعقوبی ج2  ص320 3:الکافی ج ‏4، ص 223 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
. در روایت که روز جمعه قرار دادیم به این نحو نقل شده بود: 👈 مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ)1 https://eitaa.com/mirasehadisi/2612 🔺 که در ترجمه هم ابی جعفر به امام باقر علیه السلام ترجمه شده بود . 👇در حالی که👇 🔺 ابی جعفر در سند روایت منظور امام جواد علیه السلام است؛ نه امام باقر علیه السلام به چند دلیل: 👇 1️⃣: ابی جعفر کنیه مشترک بین امام باقر علیه السلام و امام جواد علیه السلام است 2️⃣: راوی حدیث محمد بن الفرج هستند که از اصحاب امام جواد علیه السلام هستند)2 3️⃣: در متن روایت گفته شده: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ همین كَتَبَ قرینه محسوب میشود که منظور از ابی جعفر، امام جواد علیه السلام است چون دسترسی به ائمه متاخر علیهم السلام بخاطر زندانی بودن و تحت نظر بود همیشه سخت تر بود👈 لذا شیعیان با کتابت مسائل خود را می پرسیدن 👈ترجمه کتاب الکافی نیز به اشتباه ابی جعفر را امام باقر علیه السلام ترجمه کرده‌اند)3،4 👈این‌اشتباه مسبوق به سابقه هست در کانال ما https://eitaa.com/mirasehadisi/1926 🌹ممنون از دوستی که با تذکرشون مارو آگاه کردن 📚:منابع: 1: الكافي ج‏1، ص: 343 2:معجم‏رجال‏الحديث ج : 17 ص : 131 3: أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏2، ص: 145 4: أصول الكافي / ترجمه كمره‏اى، ج‏2، ص: 583
ِ ➖نوحه سرائی برای امام باقر علیه السلام 🛑عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى‏)1 🔰یونس بن یعقوب از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل می‌کند: که آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود: ‌ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان در ایام حج در منی به مدت ده سال برایم نوحه سرائی کنند. 👈در روایت قبل مقدار پول وقف شده مشخص نیست اما در روایت دیگر مشخص شده است: 🛑قَالَ اَوْصَی اَبُو جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَاْتَمِهِ وَ کَانَ یَرَی ذَلِکَ مِنَ السُّنَّةِ لِاَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.)2 🔰از حریز و غیر او نقل شده: که امام باقر (علیه‌السّلام) ۸۰۰ درهم برای برپایی عزاداریشان وصیت کردند و عقیده داشتند که این کار سنت است؛ زیرا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: برای خانواده جعفر طیار (وقتی ایشان شهید شده بود) غذا آماده کنید چرا که آنها مشغول عزاداری هستند. 📚منابع: 1: الكافي ج‏5، ص: 117 2:الكافي ج‏3، ص: 217 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
معنای دقیق زهد‼️ 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْجَهْمِ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَيْسَ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا بِإِضَاعَةِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَحْرِيمِ اَلْحَلاَلِ بَلِ اَلزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لاَ تَكُونَ بِمَا فِي يَدِكَ أَوْثَقَ مِنْكَ بِمَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰اسماعيل بن مسلم گويد : امام صادق عليه السلام فرمود : زهد در دنيا بدين معنا نيست كه مال و ثروت را از بين ببرى ، يا چيزى را كه حلال است بر خود حرام كنى ؛ بلكه بدين معناست كه به آن‌چه در دست دارى بيشتر از آن‌چه نزد خداست اعتماد و اطمينان نداشته باشى. 📚: الکافی ج ۵ ص ۷۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه.pdf
1.57M
📘دانلود مقاله 〽️ "پژوهشی درباره ذیل دعای عرفه" 👤 حسین ترابی 🖇 مجله میقات حج، دوره 13، شماره 51 - شماره پیاپی 51، فروردین 1384 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
آمرزش گناهان با قربانی ... 🛑پیامبر صلي الله عليه و آله : يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛ 🔰پيامبر صلي الله عليه و آله می‌‌فرمایند : با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود . 📚من لايحضره الفقيه ، ج 2 ، ص 214 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
41.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خروج امام حسین علیه السلام از مکه به سمت کوفه 🛑مرحوم علامه آشیخ محمدرضا جعفری اشکوری ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis